even._ UITBLAZEN Wereld aidsdag: opmars test onrustbarend EG-top in Griekenland zal pappen en nathouden worden SMIT-KROE Verkeer en Vervoer: naar grotere leefbaarheid Interne markt negatief voor ondernemingsraad Tous pays DE STEM ACHTERGROND DONDERDAG 1 DECEMBER 1988 WIM KOCK -DESTEM- DE STEM BINNENL DEN HAAG - De helft va woonwerk-verkeer moet openbaar vervoer in. Hei dient met 50 procent te het verkeerslawaai moet zou geen enkle auto mee: katalysator. Geef nu een blijvend waardevol oosters ges I T-vt-ï TIJD die de 1 li politiek be- 'steedt aan dat paspoort! De tijd en de ruimte die de media eraan verspillen! Wat kan ons gemiddelde Nederlanders eigenlijk dat nieuwe pas poort schelen. Denkt er in Den Haag soms iemand dat wij er wakker van liggen? Ja, we maken ons misschien wel enige zorgen over de vraag hoe de he den, die ons alsmaar geen nieuw paspoort kunnen laten zien, de werkelijk belangrijke zaken behartigen. Wij gemiddelde Nederlan ders zijn nog heel tevreden met ons 'zwarte vod'. Ik ben dat in elk geval. Het is een waardig document vind ik. Alles in één bandje. Stel dat we vijftig jaar geleden een tweedelig paspoort hadden gekegen, een identi teitskaart plus een boekje voor visumstempels, dan had er nu vast iemand een brainwave ge had en gezegd: zou het niet handiger zijn een geïntegreerd paspoort te maken? Daar had een jonge staatssecretaris fu rore mee kunnen maken. 'Prak tisch denkertje', zou Paspoort- Piet de Visser hebben gezegd. Een geïntegreerd paspoort kun je niet gedeeltelijk verhezen. Het is of helemaal weg en als er toch verloren wordt dan kun je net zo goed het geheel verhe zen. Dat zie je bij het kenteken bewijs. Raak je deel III kwijt dan moet je de overige delen opsturen of inleveren en krijg je alles nieuw, tot en met het ken teken zelf. Heel omslachtig al lemaal. Nu ik de foto van het nieuwe paspoort weer in de krant zie staan valt me opeens op dat het behalve fraudebe stendigheid ook stijl mist. Zo'n betaalpasachtig ding is al niet veel van zichzelf, er kan ook niet veel op. In mijn 'zwarte vod' (het is overigens marine blauw) staat dat het geldig is voor 'alle landen van de wereld. Tous les pays du monde, all countries of the world Vooral dat 'tous les pays du monde' vind ik prachtig. Hoe dikwijls heb ik dat zinnetje niet proe vend en genietend voor mezelf opgezegd: 'tous les pays du monde'. Schitterend gewoon. En wat staat er op het nieuwe paspoortje? Any country en Tous pays Toes Paais. Turbo taal is dat. Ik wist ook niet eens dat het in het Frans zonder lid woord mócht, maar het is lang geleden sinds ik m'n eerste Frans leerde op een tot nood- schoollokaal getransformeerde looierijzolder in Gilze. Taal Worstelen met de taal doen de (Oost)duitsers ook. Ze heb ben daar geprobeerd de sporen van de religieuze herkomst van de blijkbaar nog steeds ge vierde paas- en kerstfeesten uit te wissen. Een paashaas van chocolade is daar officieel een Frühlingsschokoladenhohlkörper en een kerstengel zou in goed Oostduits een Jahresendflügelfi- gur moeten heten. Duitsers hebben er toch een handje van om lelijke, ellenlange tongbre kers te bedenken. De Feuer- wehrzwangsanholungsknopf is T5 op een brandweerwagen te vin- den. Een bedienbaar voetgan- gerslicht heet er een Fussgan- ferwahlsignalanlage en trouwen un je in het Eheschliessungsob- jekteen kort woord dat daar dan ook voor turbotaal door- gaat. De Oostberlijnse Neue Zeit vindt dat de Duitsers er maar beter aan doen dit soort woor- E den te negeren en er voor te zorgen dat ze het nieuwe woor- denboek van neologismen, waaraan de geleerden werken, E niet halen, „want als ze er een- maal instaan wordt het een heel E karwei ze nog ooit verwijderd E te krijgen", aldus de krant. E Molenaar De lezers die meenden dat de aanwezigheid van de mole- e naar in het gezegde 'Dat zullen E we God en de molenaar laten E scheiden' verklaard kon wor- E den uit het scheiden van kaf en koren, lijken het bij het ver- E keerde eind te hebben. Ik ont- E ving daarover inmiddels inte- ressante brieven van G.A. E Klaassen uit Dorst en A.J. Bos E uit Sint-Maartensdijk. Het kaf E van het koren scheiden gebeurt op de boerderij, zo bevestigen E beiden. E Volgens Klaassen slaat het E gezegde op een bezigheid van de mulder die inderdaad 'schei- E den' werd genoemd. Dat ge- E beurde vooral wanneer de mul- der kleinere partijtjes graan van E verschillende eigenaren achter E elkaar moest malen. Bij de E meelafvoer scheidde hij dan E met behulp van een plankje de E ene partij van de andere. Dat E werd vrij nauwkeurig gedaan, E maar het lukte natuurlijk niet E tot op een half ons. De klant E rekende bij het scheiden op de goede trouw van de molenaar. Bos heeft een andere lezing. E Nadat het graan gemalen was E moest het meel nog gebuild E worden. Builen is een bakkers- E en molenaarswoord voor ziften. E Met de buil werden de zemelen uit het meel gehaald. Ook hier E was de goede trouw van de mo- E lenaar in het spel. De mole- naar, 'die ook moest eten', al- E dus Bos, sjoemelde wel eens S een beetje en liet dan wat meer zemelen in het meel zitten, 1 'vooral onder in de zak.' Als de E vader van Bos dat vroeger merkte, dan zei hij dikwijls: E „Als het er met het kwaad van E de mulder zo voorstaat als met mijn meel, dan zal hij de ge- 1 nade Gods hard nodig heb- S ben." S Ook al is er sprake van 'ge- E sjoemel' in de lezing van Bos; E we mogen uit beide lezingen E opmaken dat de molenaars E over het algemeen het vertrou- E wen van hun klanten verdien- den. Een te veel 'sjoemelende' E molenaar kon immers zijn mo- E len wel opdoeken en het is juist E bekend dat het molenaarschap E een beroep was (en soms nog E is) dat generaties lang in de- E zelfde familie bleef. E iiiiiiiiiiiiiiiiiiiiiiiiiiiimiiiiiiiiiiiiiiiiiiiiiiiiiiiiiiiiiiiiiiiiiiiiiiiiiiiiiiiiiiiiiiiiiiiiiiiiiiiiiiiiiiiiiiiiiiül. Uitgave van uitgeversmaatschappij De Stem b.v. Directie: drs. J.H.M. Brader. Hoofdredactie: H. Coumans - hoofdredacteur. A. Theunissen en H. Vermeulen-adjunct-hoofdredacteuren. Hoofdkantoor: Spinveld 55, Breda. Postadres: Postbus 3229, 4800 MB Breda. 076-236911 Telex 54176 Telefax 076-236405. Centrale redactie Breda: Nieuwsdienst 076-236452. Sportredactie 076-236236. Telefax redactie® 076-236309. Rayonkantoren: Bergen op Zoom, Zuivelstraat 26, 01640-36850. Postadres: Postbus 65, 4600 AB Bergen op Zoom. Breda, Nw. Ginnekenstr. 41, 236326. Voor bezorgklachten: 076-236888. Postadres: Postbus 3229, 4800 MB Breda. Etten-Leur, Markt 28, 01608-21550. Postadres: Postbus 363,4870 AJ Etten-Leur. Goes, Klokstraat 101100-28030. Postadres: Postbus 13,4460 AA Goes. Hulst, Steenstraat 14, 01140-13751 Postadres: Postbus 62, 4560 AB Hulst. Oosterhout, Arendstraat 14, 01620-54957. Postadres: Postbus 4023,4900 CA Oosterhout. Roosendaal, Molenstraat 45, 01650-37150. Postadres: Postbus 35,4700 AA Roosendaal. Terneuzen, Nieuwstraat 9, 01150-17920. Postadres: Postbus 145, 4530 AC Terneuzen Vlissingen, Torenstraat 5, 01184-19910. Postadres: Postbus 50514380 KB Vlissingen. Openingstijden: Breda en Oosterhout 8.30-17.00 uur; overige kantoren 8.30-12.30 en 13.30-17.00 uur Abonnementsprijzen bij vooruitbetaling te voldoen: 24,90 per maand; J 71,85 per kwartaal of 279,15 per jaar. Bij automatische betaling geldt een korting van resp. 1,- per maand, 1,90 per kwartaal, 7,60 per jaar. Prijzen: inclusief 6% B.T.W. Voor posttoezending geldt een toeslag. Losse nummers: ma. t/m zal. 1,25. Service-afdeling atxinnementen: 076-236472, ma. t/m vrijd. 8.30-17.00 uur. Heeft u de krant niet ontvangen? Onze excuses. Bel voor nabezorging tijdens kantooruren uw rayonkantoor. Lezersservice: Centrale reclame-afdeling 076-236911 Fotoservice 076-236573. Advertenties (tijdens kantooruren 8.30-17.00 uur): Rubrieksadvertenties 't Kleintje 076-236882. Grote advertenties uitsluitend 076-236881 Geboorte- en overlijdensadvertenties 076-236442. (Buiten kantooruren maandag t/m vrijdag van 19.00 tot 20.30 uur en zondag van 18.30 tot 21.30 uur 076-236394/236911 Bankrelaties: Postgiro 1114111 -ABN rek. 520538447 NCB rek. 230301584 - Rabo rek. 101053738. Door Rinze Brandsma Het testen op aids is vraagstuk nummer 1 bij de opmars van de dode lijke immuunziekte in ons land. Steeds meer verzeke ringsmaatschappijen wil len hun klanten op het aids-virus (HIV) testen, bij het afsluiten van allerlei verzekeringen. Specialisten en ziekenhuizen willen weten, of de patiënt die om hulp aanklopt misschien seropositief is, drager van het virus. Vandaag, 1 december, is het 'wereld aids dag'. In ons land staat die dag vrijwel geheel in het teken van de oprukkende HIV-test. Een groot, landelijk symposium in Den Haag zal alle dilemma's rond het testen onder de loep nemen. De voorzitter van de Natio nale Commissie Aids Bestrij ding NCAB, prof.drs.E.Ros- cam Abbing, maakt zich al maandenlang grote zorgen over die sluipende opmars van de aidstest. De NCAB tobt nog met een officieel standpunt voor of tegen het (massaal) testen. Toonaange vende commissieleden, de voorzitter voorop, hebben op eigen titel wel bij herhaling hun verontrusting over de opmars van de HIV-test naar buiten gebracht. De staatsse cretaris van volksgezondheid, drs.Dees, zit op diezelfde lijn, geruggesteund ook door de Gezondheidsraad. Prof.Roscam Abbing pleit voor één duidelijke, lande lijke lijn: niet de grilligheid van steeds een nieuw besluit van een of enkele verzeke raars. Hij is persoonlijk bang voor en fel tegen de glijdende verschuiving, waarbij de ver plichte test voor van alles en nog wat gemeengoed aan het worden is. Dat de levensverzekeraars een grens van 200.000 ge trokken hebben, waarboven de HIV-test verplicht is, voor het indammen van de finan ciële risico's, dat kan de NCAB-voorzitter zich voor stellen. Als een verzekerings maatschappij, door hoge uit keringen aan verzekerde aidsslachtoffers, eventueel failliet gaat, dan komen ook de uitkeringen aan de andere verzekerden in gevaar. Maar het eisen van een test door pensioenverzekeringen, dat is voilgens Roscam Ab bing onzinnig. „Wie de ziekte aids ontwikkelt, die haalt zijn pensioen doorgaans niet. Die hoeft dan dus ook geen pen sioen-uitkering, terwijl hij wel premies betaald heeft. Ook zijn er zelden partners, die recht op pensioen heb ben." Niks gevaar dus voor de pensioenverzekeraar, maar juist een aantrekkelijke, winstgevende doelgroep. Verzekeraars rammelen aan de toelatingseisen van verzekeringen. In oktober maakte de voorzitter van het Verbond van Verzekeraars kenbaar, ook een ondergrens voor een verplichte aidskeu- ring te willen bij verzekerin gen tegen arbeidsongeschikt heid: vanaf een jaaruitkering van 40.000. In feite, zo bleek op dat symposium, raken niet alleen aidslijders, maar alle seropositieven - dragers van het virus, zonder dat ze ziek zijn - on verzekerbaar. Ten minste: zolang aids nog niet te genezen is. En dat vurig be geerde medicijn of vaccin is er nog lang niet. Hoewel steeds hoopgevende berichten opduiken, dat andere vaccins van betekenis kunnen zijn in de strijd tegen aids. De NCAB-voorzitter, zo zal hij ook vandaag in Den Haag duidelijk maken, is tegen het verplicht testen op aids bij le vensverzekeringen onder de 2 ton, verzekeringen voor ar beidsongeschiktheid, ziekte kosten, pensioen, begrafenis, aanstellingskeuring bij baan, etc. Zinvol acht hij de HIV-test wel bij de beveili ging van bloed voor transfu sies, weefsels, en als de we tenschap van besmetting ten dienste staat van gezondheid en behandeling van de per soon in kwestie en de betrok kenen. Zijn Maastrichtse collega en naamgenoot, hoogleraar gezondheidsrecht en WVC- raadsadviseur mevr .mr.dr.H.Roscam Ab bing, steunt hem daarin. Als juriste vindt zij verplicht tes ten een aantasting van de pri vacy; ook zet het recht op zorg onder druk. Ongevraagd testen, zegt de Maastrichtse professor, is in strijd met de grondwet. En artsen die het willen, die maken misbruik van hun macht, van hun mo nopoliepositie. Door Frans Boogaard OP HET Griekse eiland Rhodos komen vrijdag en zaterdag de re geringsleiders van de twaalf EG- landen, de Franse president Mit terrand en de Europese Commis sie, het dagelijks bestuur van de EG, bijeen voor hun halfjaar lijkse Euro-top. Zo'n top hoort normaal de bekroning te zijn van een min of meer geslaagd EG-voorzitterschap, maar de Grie ken hebben er zes maanden lang een zo grandioze puinhoop van gemaakt, dat menig regeringsleider zijn hart vasthoudt. Europese topbijeenkomsten zijn voor het land dat daarmee zijn perio dieke EG-voorzitterschap afsluit, doorgaans een gedroomde gelegen heid om het eigen imago op te poet sen. Zeker voor de regeringschef van een kleiner land is het een opsteker van jewelste. Twee dagen lang vergadert 'Euro pa' onder het voorzitterschap van de betrokken regeringsleider, die in alle kranten ter wereld paradeert. Om ringd door 'groten der aarde', zoals de Franse president Mitterrand, de Britse premier Thatcher en Bonds kanselier Kohl van West-Duitsland, laat hij zich uitgebreid fotograferen. Voor de duur van twee dagen wegen zijn woorden zwaarder dan die van een modaal premier. Andreas Papandreou, de 69-jarige minister-president van Griekenland, heeft die publiciteit op dit moment nodig als de Sahara een regenbui. De aanstaande ontbinding van zijn hu welijk, als gevolg van zijn verhou ding met de 34-jarige stewardess Di- mitra Liani, heeft zelfs in het op dat punt zeer liberale Griekenland veel stof doen opwaaien. Tot overmaat van ramp is zijn socialistische partij, de Pasok, tot over de oren verwik keld in een bankschandaal, dat al een paar ministers de kop heeft gekost. Als iemand de Euro-top kan gebrui ken om zijn gezag op te vijzelen, is het wel de Griekse premier. Papandreou heeft dat uitstekend aangevoeld, want de agenda die hij de regeringsleiders voor hun twee daagse verblijf op Rhodos heeft voorgelegd, is al even monumentaal als het Parthenon in Athene, en bijna net zo bouwvallig. Hete EG-hang- ijzers zoals de fiscale en monetaire eenwording van Europa en de sociale dimensie van de gemeenschappelijke markt staan broederlijk vermeld naast onderwerpen, die vooral uit een nationale behoefte voortkomen: de vervoers-infrastructuur, een bij uitstek Grieks probleem omdat Athene daaronder vooral de kleine veerdiensten tussen afgelegen oor den als Brindisi en Patras verstaat, en de al even typisch-Griekse pro blematiek van de verafgelegen eilan den. Tenzij, zo luidt het standaard grapje in Brussel, daar Engeland mee wordt bedoeld. Collega-regeringsleiders en ook de Andreas Papandreou .succesje hard nodig - FOTO AP Europese Commissie in Brussel, de uitvoerende EG-instelling, zijn door gaans niks te beroerd hun fungerend voorzitter ten afscheid een paar suc- cesjes te gunnen, maar na de chao tisch verlopen top in Athene vijf jaar geleden en een aflopende présidence waarin, aldus een diplomaat, 'vooral ondanks het voorzitterschap nog heel wat is bereikt', is de animo om op Rhodos echt belangrijke zaken aan de orde te stellen niet bijster groot. Commissievoorzitter Delors heeft dan ook de afgelopen dagen opval lend vaak laten horen dat de rege ringsleiders alleen maar moeten 'evalueren en stimuleren', en zeker belangrijke onderwerpen niet in de tail moeten behandelen. Voorzover het in zijn vermogen ligt, en dat ligt het voor een groot deel, worden dan ook zeker de drie belangrijkste on derwerpen die op dit moment Europa bezighouden zonder meer doorge schoven naar de volgende Euro-top. Het formele argument is veelal dat het betrokken 'dossier' nog niet rijp is, of op dit moment geen extra aan dacht nodig heeft. Vaak klopt dat ook wel. Op de fis cale eenwording, de in mei van dit jaar op Britse onwil vastgelopen harmonisatie van de BTW-tarieven en accijnzen', wordt nog druk gestu deerd. De EG-commissaris voor de Interne Markt, Lord Cockfield, is be zig met een rondreis langs de hoofd steden. De monetaire eenwording, met als sluitstuk een centrale EG- bank, is in studie bij Delors en de na tionale Bank-presidenten. Zij rap porteren in april volgend jaar, vlak vóór de volgende top. Delors kan zich die angst best in denken, maar hij en de meeste rege ringsleiders zijn als de dood voor on gelukken als het Griekse voorzitter schap deze moeilijke kwestie onvoor bereid aan de orde stelt. Hij zal er dan ook sterk voor pleiten Marin in alle rust te laten doorwerken, en de sociale dimensie van de Europese eenwording pas uitgebreid te behan delen op de top in Madrid. De Europese top van eind deze week dreigt er daardoor één te wor den van pappen en nathouden, maar waar alle regeringsleiders met uit zondering van Papandreou zo bang voor zijn is, dat er toch nog ongeluk ken gebeuren. De beruchte 'Brugge- speech' van mevrouw Thatcher, sep tember dit jaar, waarin zij met han den en voeten de Europese eenwor ding afremt, is met opzet al door geen enkele regeringsleider op de agenda gezet, maar wat als door een ongelukkige opmerking van deze of gene de vlam tóch in de pan slaat? De ministers van Buitenlandse Zaken, die traditiegetrouw hun rege ringsleiders vergezellen, kunnen niet om het Midden-Oosten heen. De meesten van hen zullen alles in het werk stellen om de Grieken van een voorbarig geachte erkenning van de Palestijnse staat af te houden. Papandreou, die in Europa toch al prat gaat op de historische banden tussen zijn land en de Sovjetunie, zou makkelijk te ver kunnen doorschie ten. De Griekse premier, met lede ogen toeziend hoe 'zijn' agenda door de Brusselse bureaucratie is uitge kleed, zet nu alles op alles om op zijn minst één 'historische' verklaring te doen uitgaan. Papandreou mag nu zijn histori sche verklaring herschrijven, maar zijn pen wordt door elf collega's angstvallig vastgehouden. Alsof het Griekse voorzitterschap niet heeft bestaan, praat 'Europa' al volop over het werk dat de Spanjaarden en Fransen volgend jaar wacht. Papan dreou heeft dan weer alle tijd om zich aan zijn geliefde, zijn eigen land en de toekomst van de Pasok te wij den. Door Wouke van Scherrenburg Cirkels die zich op een stralend punt in elkaar vlechten. Een optimistisch harmonisch beeld op de begeleidende posters van het gisteren gepresen teerde Stuctuurschema Verkeer en Vervoer van minister Smit-Kroes (Ver keer en Waterstaat), mede ondertekend door milieu minister Nijpels. Een structuurschema dat Ne derland tot het jaar 2010 moet leiden naar de drie pijlers van het schema: een betere be reikbaarheid, grotere leef baarheid, een beheerste mobi liteit. En, met een autostapel van acht miljoen stuks, een schoon milieu. Een schema dat, in navol ging van de vierde nota Ruimtelijke Ordening, vooral en eerst ruimte biedt aan de Randstad en daarna de ver bindingen naar Duitsland, de Alpenlanden, België en de daaronder liggende landen bevoordeelt. De uitgaven en de data van uitvoering zijn vastgesteld. Nieuwe kabinetten, nieuwe provincie- en gemeentebestu ren en nieuwe bedrijfsdirec- ties zitten vanaf nu met een erfenis van een voortvarende WD-minister die haar visie op wegen, rails, rivieren, ha vens en fietspaden in maar liefst 136 projecten heeft ge pompt. Een VVD-minister die rotsvast gelooft in de heil brengende techniek. Dat is af te lezen uit de 136, soms futu ristische, projecten die in het jaar 2010 een feit moeten zijn. Hieronder een greep uit deze projecten. Veertig procent van het aantal Schipholreizigers en - werkers reist over twintig jaar per openbaar vervoer naar deze snelgroeiende luchthaven waar in het jaar 2010 het reizigersaanbod is verdubbeld. De autowegen er omheen zitten nu al dicht en er zijn te weinig parkeer plaatsen. Schiphol, Spoorwe gen en V en W beginnen vol gendjaar met het plan. Bouwen en uitbouwen van overlaadstations voor de ver schillende vormen van goede renvervoer. Eventuele finan ciële steun van het rijk. Het opzetten van een overslagnet Smit-Kroes - FOTODESTEM/JOHANVANGURP gebeurt tot 1992, kosten voor V en W tien miljoen gulden. Overslagstations voor per sonen. Automobilisten moeten hun auto buiten de stad stal len in parkeertorens bij sta tions en op grote parkeer plaatsen bij recreatiegebie den. De plannen hiervoor worden gemaakt door V en W, gemeenten, provincies, auto branche en het openbaar ver voer in 1989. Afstandregeling tussen auto's per radar. Afhankelijk van weg en drukte regelt een computer de veilige volgaf- stand. Invoering van dit sys teem voor 2010, studiekosten tien miljoen gulden. Een monitorsysteem voor informatie aan de automobi listen over de actuele ver keerssituatie op de hoofdwe gen. Ontwikkelingskosten 55 miljoen, invoering omstreeks 1995. Eén landelijk telefoonnum mer voor informatie over openbaar vervoer na 1992. In formatie via beeldschermen op bus- en treinstations over de reistijden. De openbaar vervoerbedrijven trekken dit project, de gebruiker betaalt. Aparte rijstroken voor woon-werkverkeer carpoo ling (met elkaar meerijden) en bussen. Vestiging van winkels en postkantoren met lange openingstijden op belangrijke stations; kinderopvang bij be langrijke knooppunten van het openbaar vervoer. Uitvoe ring van 1989 tot 1995. Lespakketten over verkeer voor het basis- en middelbaar onderwijs. Ontwikkelings kosten een half miljoen in de periode 1989 tot 1991. Een tele visiecursus voor volwassen weggebruikers, ontwikke-. lingskosten een half miljoen in de periode 1989 tot 1991. Verstokte automobilisten worden verleid de trein te ne men. Dat gebeurt door bij voorbeeld de garagehouder een gratis openbaar vervoer kaartje aan de klant te laten geven bij een grote onder houdsbeurt van de auto. Pe riode planopzet 1990 tot 1992. Het ontwikkelen van 75 procent schonere dieselmoto ren voor vrachtauto's en bus sen. Onderzoekskosten een miljoen in de periode 1989 tot 1990. Onderzoek naar een vol ledig schone motor voor vrachtauto's. Wie het beste idee aandraagt krijgt voor de ontwikkeling van de motor een bonus van vijf miljoen van V en W. Electronisch aangedreven stadbussen en goederenver voer in de steden. Voorstudie in 1989, kosten een miljoen Auto's die in de stad electrisch en op de wegen daarbuiten op benzine rijden. Voorstudie in 1989, kosten een miljoen. Invoering van treinen die tien decibel minder lawaai maken dan de huidige. On derzoek tot 1995 en daarna ontwikkeling van deze trei nen. Kosten voor rekening van de openbaar vervoerbe drijven en de industrie. Ont wikkeling van een stille auto band, onderzoek in 1989, kos ten voor V en W een half mil joen. Vermindering van het aan tal slachtoffers onder fietsers en bromfietsers door veiliger kruispunten en een versnelde aanpak van onveilige fietspa den bij rijkswegen. Hieraan betaalt V en W 1,2 miljoen ex tra per jaar tot het j aar 2000. Gemeenten met meer dan 50.000 inwoners die erin sla gen het geparkeerde blik in de binnenstad en in voor 1960 ge bouwde wijken in drie jaar tijds met tien procent te ver minderen, krijgen een premie. Totaal beschikbaar bedrag hiervoor: 300 miljoen gulden. Door Jan van de Ven Het opheffen van de gren zen in Europa dreigt in het nadeel van ondernemings raden uit te pakken. Bij alle fusies en overnamen van bedrijven klinkt de stem van de werknemer zwak door. En na het tot stand komen van nieuwe bedrijven verkeert de on dernemingsraad naar Ne derlandse maatstaven niet altijd in een benijdens waardige positie. Europese medezeggenschap in de onderneming is nog niet geregeld. Het sociale ge zicht van Europa moet nog vorm krijgen. De Europese Commissie zou heel voorzichtig de rol van werknemers willen bescher men. Zo zegt zij de in de lid staten bestaande medezeg genschap te willen harmoni seren. Een ingewikkelde op gave, want in enkele landen is die medezeggenschap bij wet geregeld. En in andere maakt dit onderwerp onderdeel uit van de collectieve arbeids overeenkomst. Gelijkschake len van de bevoegdheden van de ondernemingsraad bete kent dus: in elk land een wet telijke bevoegdheid scheppen of overal de medezeggenschap in de cao opnemen. Het zal niet meevallen om de gemeenschap een sociaal gezicht te geven. Temeer niet daar een ander EG-orgaan (de Raad) niet bereid lijkt om welwillend aan de harmoni satie van medezeggenschap voor werknemers te willen meewerken. Met name de Britse premier moet niets hebben van inspraak in de be drijven. Zij verdedigt het principe van het vrije onder nemerschap. Medezeggen schap van werknemers is een obstakel voor de vrije onder nemer. Langs de weg van de wette lijke regeling, zoals in ons land, krijgt de harmonisatie van onderhavig onderwerp geen kans, omdat de Raad over een betreffend voorstel eenparig beslist. Moeten wij dan onze rechten opgeven om via de collectieve arbeids overeenkomsten de onderne mingsraad een onveranderd bestaansrecht te geven? Vol gens L. Timmerman, docent aan de universiteit van Gro ningen en sprekend op een Kluwer-congres voor be drijfsjuristen, is deze weg net zo onbegaanbaar als de route van de wettelijke regeling. Niet overal hebben cao's een juridisch bindend karak ter. Zonder die binding heeft een ondernemingsraad geen been om op te staan. Vervol gens zijn er nog veel onderne mingen, ook hele grote, die zonder collectieve arbeids overeenkomst werken. En in weer andere lidstaten gelden cao's alleen voor werknemers, die zijn aangesloten bij een vakbond. Bijna overal komen de ver worvenheden van de cao in samenspraak tussen werkge vers en werknemers tot stand. Zij hoeven zich geen bepalin gen te laten opleggen. Dat zou inbreuk op contractsvrijheid zijn. Probeert de Europese Commissie met richtlijnen op die vrijheid in te werken dan stuit zij op tegenstand. Werk gevers zullen bijvoorbeeld niet accepteren, dat Brusselse regels worden opgenomen in het twee partijencontract ter versterking van de werkne merspositie. Ondertussen worden on dernemingsraden en centrale ondernemingsraden toene mend geconfronteerd met be- drijfsovernamen. Neemt een Nederlands bedrijf een bui tenlandse onderneming over dan kan de Nederlandse per soneelsvertegenwoordiging de collega van over de grens hel pen met regels van ons recht. Het personeel van het nieuwe dochterbedrijf wordt er licht beter op, mits het moederbe drijf toestaat, dat haar plich ten ook elders van toepassing zijn. Omgekeerd, een Neder landse onderneming gaat op in een buitenlands bedrijf, staat het personeel van het opgeslokte bedrijf niet altijd met lege handen. „Men den- ke", aldus Timmerman, „aan besluiten tot sluiting van een door een Nederlandse doch tervennootschap gedreven onderneming, aan inkrimpin gen van een dergelijke onder neming en aan reorganisaties. Het sterke punt van het Ne derlandse recht schuilt hierin, dat de ondernemingsraad en de vakorganisaties in vele ge vallen dergelijke besluiten kunnen voorleggen aan de Ondernemingskamer. De On dernemingskamer kan beslui ten ongedaan maken". Fusies of overnemingen zijn er niet mee tegen te hou den. Speelt een buitenlandse onderneming het spel naar onze regels dan gaat een brok Nederlands medezeggen- schapsrecht verloren. Werk nemers blijven met lege of nagenoeg lege handen achter. Het moederbedrijf in het bui tenland werkt nu eenmaal met eigen regels en die zijn in de meeste gevallen niet zo uit gebreid als de onze. Willen werknemers hun medezeggenschap niet verlie zen dan hoeven zij niet op voorstellen van de Europese Commissie te wachten. Zeker niet als de Raad toch geen haast maakt met de behande ling ervan. Er staat de wer kenden nog een andere weg open. Zij kunnen de vakbon den inschakelen. Er bestaat niet voor niets een Europees Verbond van Vakverenigin gen. Ook zonder de onmach tige Europese Commissie mag die club in staat worden geacht voor bestaande be scherming van werknemers, hoe verschillend ook per land, op te komen. Het EW pleegt tot nu toe lobby-end bij Europese orga nen de belangen van werkne mers te bepleiten. Een werk wijze die niet voldoet om Europa een sociaal gezicht te geven. Daarvoor zal een nieuwe 'sociale strijd' nodig zijn: mobilisatie, een krach tige stem, marsen, protesten. De klok terugdraaien en de geschiedenis zich laten herha len. Willen werknemers echt vasthouden aan medezeggen schap in de bedrijven, dan zullen zij met tomeloze ener gie zelf aan het werk moeten. Niet alleen het EVV staat aan de vooravond van een nieuwe aanpak. Aan het rus tige leventje van Jan Ar beider komt ook een einde. Van onze Haagse redactie DEN HAAG - De bodem on der de bossen verzuurt in een alarmerend tempo. Op sommige plaatsen op de Ve- luwe, in de Achterhoek, Noord-Limburg en Oost- Brabant is het grondwater al zo verzuurd dat de drink waternorm wordt over schreden. De verzuring wordt vooral veroorzaakt door aluminium en stikstof, waarvan het merendeel af komstig is van de land bouw. Ante Van onze Haagse redactie Bovendien worden de gebruik helft duurder en gaan de tarie' omhoog. Dit alles wil minister Smit- Kroes (Verkeer en Waterstaat) voor het jaar 2010 hebben gere geld. Lukt dat niet dan zit Ne derland rond die tijd potdicht. De milieuvervuiling is onaan vaardbaar, aldus de minister. Met deze maatregelen in het gisteren gepresenteerde Struc tuurschema Verkeer en Ver voer (SW), zou er ruimte zijn voor een groei van het autoge bruik met 55 procent. De pijlers van het SW zijn verbetering en uitbreiding van het wegennet, het spoorvervoer en de vaarwegen, waarmee een bedrag van 33 miljard gulden is gemoeid. Bijna twintig miljard hiervan is bestemd voor de we gen, voornamelijk in de Rand stad en in de gebieden waar het goederenvervoer naar de buur landen door gaat. Voor bussen en carpooling worden aparte rijbanen vrijge maakt. Doorgaand verkeer wordt gescheiden van bestem- minsgverkeer waardoor het fi leprobleem fors zou teruglopen ld 1995 wordt hét zogenaamde rekening rijden ingevoerd. De automobilist betaalt dan maandelijks een bedrag dat is gebaseerd op de wegen en tijd stippen waarop is gereden. In Nederland gaan drie types treinen rijden; de hogesnel heidstrein (snelheid meer dan 200 km), de Eurocity (tussen 160 en 200 km) en de Intercity (120 tot 160 km). De hogesnelheids trein verbindt Amsterdam/ Rotterdam met België en Frankrijk. De Eurocity spoort tussen de stedelijke knooppun ten in de Randstad en in het oosten en zuiden van het land en sluit aan op het Europese treinennet. Het streekvervoer in lande lijke gebieden wordt afge schaft. Buurtbussen en taxi's moeten deze taak overnemen. Voor het vervoer in de stadsge westen trekt Smit-Kroes vier miljard gulden uit, voor het vervoer in middelgrote en klei nere steden is 400 miljoen be schikbaar. De minister meent dat de in zet van treinen ertoe leidt dat de maximale reistijd binnen oen stadsgewest naar concen traties van bedrijven en kanto ren nooit langer dan drie kwartier gaat duren. De rivieren de Westerschel- de, Rijn, Waal en Oude Maas zijn aangewezen tot de belang rijkste routes voor de binnen vaart. De bewindsvrouw gelooft rotsvast in het slagen van haar Plannen. „Ik ben er apetrots op, maar ik realiseer me ook dat ik hiermee op een ongelooflijke st E m v< ee m V! cl Pt ve st kf pc w af m al Sc ff de ee BOCHARA 30x30 BELOUTCH ±70x15 GH0BBAND± 50X10 KARACHI 30x15 BELOUTCH ±35x35 BOCHARA ±50x50 KARACHI 70x15 l-TABRIZ 60x40 BOCHARA ±65X50 BOCHARA ±90x30 Kom kijken en overtui van 39.- nu voor van 70.- nu voor van 75.-nu voor van 50.-nu voor van 125.- nu voor van 125.- nu voor van 75.-nu voor van 95.-nu voor van 195.- nu voor van 150.- nu voor

Krantenbank Zeeland

de Stem | 1988 | | pagina 2