NCRV wil tien miljoen inzamelen ACTIE 'DREMPELS WEG' VOOR LICHAMELIJK GEHANDICAPTEN VervoerJ Schilder van Brabantse land iMêr Bourgondisch Europa herleeft in tv-serie f",#1 r-^SSS^J DONDERDAG 1 DECEMBER 1988 T2 HILVERSUM - Op nieuw gaat een omroep actie voeren. Dit keer is het de NCRV die de ko mende tweeëneenhalve maand via radio en te levisie uitgebreid aan dacht vraagt voor de 1,3 miljoen lichamelijk gehandicapten in ons land. Verbetering Marijke Feesten en Vervoer, Den Haag. Dit iet gratis num- ij gemeenten en ook ter inlage, nvatting ervan emen bij post' eek. nens een groep |r leveren op het s nt u zich schrif' Punt Inspraak, l Den Haag. Nieuwe formule Tien jaar Griffioen Eigentijds •H i- Is.J Jjfcv envanow® opnieuw in de» e Borden aange-l Siunimaddv iPn\zea. j „Goed luisteren en af en toe maar eens helemaal niks zeggen maken een pro gramma vaak spannender Legien Kromkamp, presentatrice radio en tv DE STEM Van onze rtv-redactie Dat gebeurt onder het motto 'Drempels weg' in samenwerking met het Nationaal Revalidatie Fonds (NRF). Doel is aller eerst het geven van voor lichting. Ook wil de om roep zo'n 10 miljoen gulden bij elkaar krijgen. De NCRV benadrukt dat de ac- (tie niet zal bestaan uit opge wonden amusementsprogram ma's die onder het mom van het goede doel zichzelf betalen of ronkende prijzenfestivals. De bedoeling is meer begrip te kweken voor de problemen van gehandicapten en integratie in de maatschappij soepeler te la ten verlopen. Daarom is geko zen voor een langere periode van actie voeren. De omroepen mogen sinds enkele jaren bij toerbeurt dit soort acties voeren. De NCRV is zich bewust van het feit dat wellicht niet alle gehandicap- ;en gelukkig zullen zijn met het nitiatief. „We zullen bijna drie maanden lang op eieren lopen," geeft voorzitter drs.T. Jansen toe. „Je doet het bij dit soort dingen nooit goed. Of je schil dert de gehandicapten te zielig af, of je doet je doet er te licht voetig over. Er zullen best mo menten komen dat we het moeilijk krijgen. Daar is op ge rekend." Het is uitdrukkelijk niet de be doeling dat de NCRV geld overhoudt aan de actie, zo laat de omroep weten. „Wat dat be treft onderscheiden we ons van menig ander omroep-actie. We zijn ook niet uit op goedkoop en kortstondig amusement, maar streven naar een blijvende ver betering van de positie van ge handicapten." Het geld zal worden gebruikt voor een aantal concrete pro jecten, in het leven geroepen door zo'n 240 verschillende or ganisaties in ons land. „Een noodzakelijk doel omdat de overheid nu eenmaal niet in staat voor allerlei dringend noodzakelijke voorzieningen voor lichamelijk gehandicap ten." Voor de kijkers en luiste raars betekent dit dat alle NCRV-programma's de ko mende maanden een of meer dere malen in het teken zuilen staan van 'Drempels weg'. Dat geldt voor de informatieve uit zendingen, zoals 'Hier en Nu', 'Rondom Tien' en 'Welles Nie tes', maar ook voor de cultu rele- en sportprogramma's zo als 'Entree' en 'Liever Sportie ver' en zelfs voor de speelfilms. Verder staan drie grote tv- shows gepland in samenwer king met de Franse zender An tenne 2. De eerste is morgen om 23.20. uur op Nederland 1, de volgende shows op 7 januari en 11 februari. Deze shows wor den gepresenteerd door Frank Masmeijer en Marijke Amado en de NCRV belooft dat er in ternationale sterren op zuellen treden. De gehandicapte Si- mone Poortman treedt op als 'ambassadrice van de actie'. Vier tv-spotjes zullen regelma tig worden uitgezonden. Ook de NCRV-radio doet mee. De tv-actie 'Drempels weg' betekent de terugkeer van Ma rijke Amado op de Nederlandse tv. De tv-presentatrice is vrij wel dagelijks te zien in het luchtige programma WWF- Club op de Duitse televisie. Marijke Amado is een ontdek king van Rudi Carrell die de Nederlandse tien jaar geleden voor de Duitse schermen haal de. Vier jaar geleden was Ma rijke voor het eerst op de Ne derlandse buis te zien toen zij voor de Tros het middagpro gramma 'Tijd voor Marijke' presenteerde. Dat programma bleek, ondanks een redelijke kijkdichtheid, geen doorslaand succes. Nu heeft de^ NCRV de in Zwitserland wonende Marijke Ampdo gevraagd enkele shows te presenteren. „Ze zijn in Hil versum hard op zoek naar nieuwe gezichten," zegt ze. „Toen kwamen ze bij mij te recht." Of de shows wellicht een opstapje vormen tot meer werk op de Nederlandse buis kan Marijke zelf niet voorspel len. „Dat zullen we wel zien." De tv-presentatrice is de af gelopen maanden druk bezig geweest met de voorbereidin gen van Drempels Weg. „Hoe meer je eraan werkt, hoe inte ressanter het wordt," vindt ze. „Deze shows gaan een stuk dieper dan de gewone amuse mentsprogramma's. Ik heb de afgelopen tijd veel met gehan dicapten gepraat. Ik weet dat het een cliché is, maar dan be sef je écht pas hoe goed je het hebt als je gezond bérft." Dick Passchier, Simone Poortman, Frank Masmeijer en Marijke Amado presente ren de NCRV-actie voor ge handicapten. - FOTO ANP Aartshertog Maximiliaan van Oostenrijk en hertogin Maria van Bourgondië. Door hun huwelijk ging Bour- gondië op in het Habsburgse rijk. Van onze rtv-redactie Over de glorietijd van het Bourgondische rijk heb ben de Nederlandse NOS, de Belgische BRT en RTBF en de Franse FR 3, Dij on en SETT een ambi tieuze serie van vier afle veringen gemaakt. De BRT begint morgen om 22 uur met 'Het Europa van het Gulden Vlies'. De serie behandelt de pe riode tussen 1360 en 1530, toen Vlamingen, Braban ders, Hollanders en Bour gondiërs economisch en cul tureel de lakens uitdeelden. Het begon in het Franse her togdom Bourgondië, dat zich door huwelijk, afpersing en oorlog ontwikkelde tot een grote mogendheid tussen Frankrijk en Duitsland. In 1477 ging het gebied op in het Habsburgse rijk. De serie 'Europa van het Gulden Vlies' is geschreven door de Franse ex-minister van cultuur Jean-Phiüppe Lecat en regisseur Jean An- toine, bekend van o.a. 'Het Vaticaan' en 'De wereld van de Barok'. Er werden opna men gemaakt in het Bourgo- nische wijngebied, de Hol- lanse havensteden, het rijke, Vlaamse laken-gebied, maar ook in Portugal en Engeland. Om de serie te verlevendi gen werden in Brugge scenes opgenomen met verklede fi guranten. Historische perso nages komen tot leven en er wordt een beeld gegeven van het dagelijks leven in de late Middeleeuwen. „We hadden toegang tot kostbare documenten", zget regisseur Jean Antoine. „Het tijdperk dat wij belichten is nogal terzijde geschoven door de historici. Toch gaat het hier om een hoogtepunt voor Vlaanderen, dat onver getelijke kunstenaars voort bracht, van Van Eyck tot Breughel." De makers van de serie zien het Bourgondische rijk van Filips de Stoute, Jan Zonder Vrees en Filips de Goede als een soort voorlo per van de Europese Ge meenschap. De samensmel ting bracht evenwicht, ver enigde bloeiende economieën en liet toch veel bevoegdhe den aan de verschillende ge bieden. De hertogen beheer sten drie talen, Frans, Vlaams en Engels. Het hof van Bourgondië baadde in weelde, in ons taalgebruik staat 'Bourgon diër' nog altijd voor iemand die volop geniet van het goede in het leven. Men hield van grote feesten, van span nende tournooien, maar ver gat discipline en hoffelijk heid niet. In de Bourgonische tijd ontwikkelde West-Europa voor het eerst een eigen mu ziekstijl, literatuur en beel dende kunst werden door de hertogen gesteund en bloei den als nooit de voren. Aan opvallende kleding werd veel aandacht besteed, vrou wen droegen merkwaardige puntmutsen en mannen lie pen op puntige schoenen. «ij Adolf Geudens, olieverf op paneel en Dries Vanden- broeck, aquarel, tempera, monotype en olieverf. Ga lerie Jean Rodney, Nieuwe Ginnekenstraat 20a, Breda. Open: dinsdag tot en met zaterdag 9.00- 17.00 uur. Tot 15 januari. Deze galerie is heropend met een enigszins gewij zigde formule. Zoals wel licht bekend exposeerden Jean Rodney al enige ja ren kunstwerken in hun bedrijfsruimten voor haar- en lichaamsverzorging. Hoewel zij de kunst vol doende en mooie ruimte ge ven, stuit deze wijze van exposeren toch nog op weerstanden. Weerstand bij een be paalde categorie kunste naars, die vindt dat zij zich op deze manier zou enca nailleren; weerstand bij het publiek dat zich 'ge dwongen' voelt en denkt dat er gekapt, gedronken, meubels gekocht of wijn gekocht moet worden ais er schilderijen hangen in een kapperszaak, café, meubel zaak of slijterij. Wij hebben al eerder ge zegd dat ons standpunt is: kunst kan óók in dit soort ruimten geëxposeerd wor den, mits dat professioneel gebeurt en de verkoopbe geleiding eveneens vak kundig is. Vooral aan dit laatste schort het nogal eens en wordt kunst als goede sier en trekpleister, als ondergeschoven kind, behandeld. Jean Rodney hebben nu, naast hun bestaande zaak, drempelverlagend een afzonderlijk toeganke lijke galerieruimte inge richt. Er wordt naar remand gezocht die op ver antwoorde wijze de ver koopbegeleiding op zich kan nemen. Twee kunste naars uit België stellen er nu hun werk tentoon. Adolf Geudens hangt in de afzon derlijke galerieruimte en Dries Vandenbroeck in de bedrijfsruimten. Konse- kwenter zou geweest zijn om werk van beide kunste naars in de nieuw galerie op te nemen. De beide Vlamingen zijn in technisch opzicht vak mensen. Adolf Geudens be steedt zijn kunnen aan het schilderen in de naturalis tische pracht van de Gou den Eeuw. Stillevens en geënsceneerde taferelen met maskers, gordijnen en ballen worden met een uiterste precisie gepenseeld op panelen. Doeken, fruit, glas, steen e.d. zijn 'net echt', maar tegelijk ook ta melijk doods. Het plaatje is mooi, de innerlijke span ning is niet groot. Het kan zijn dat het beeld bekoort, een kick krijg je er niet van. Een deel van het werk van Dries Vandenbroeck is ook behept met deze 'Schöngeisterei'. De kun stenaar is een veelzijdig man. Bovenal is hij een goed tekenaar, wat met name in zijn olieverven en tempera's tot uitdrukking gebracht wordt! Er is een aantal figuren en koppen te zien, die stoelen op een goede Vlaamse traditie; mooi, meewarig en medita tief. Van een krachtige schoonheid zijn twee strandzeegezichten, waar bij op de verf zand is opge bracht en ingehouden is omgegaan met het onder werp. De monotypes zijn deels nogal decoratief (Cir- cuspaardje) en anderzijds van een ingetogen struc tuur (Doek Veronica). HE Jubileumtentoonstelling met schilderijen van Di Maccio en Beniti Cornelis. De Griffioen, Heiken 23, St. Leenaerts, Brecht, België, open vrijdag van 17.00-19.00 uur, zaterdag en zondag van 14.00-19.00 uur, tot en met 8 januari. Tien jaar Griffioen wordt gevierd met een expositie van werk van een oude be kende, de Parijse tekenaar schilder Di Maccio en van de eveneens internationaal bekende Vlaming Beniti Cornelis uit Mechelen. Groter tegenstelling is nauwelijks denkbaar. Di Maccio met werk waarin de figuratie van de mens centraal staat in 'grisaille'- achtige schilderijen, waarin nauwgezet obser veren en klassieke schoon heid samengaan. Cornelis met non-figuratieve beel den, als een lappendeken intuïtief aan elkaar ge schilderd en gespat in de grootst mogelijke kleur contrasten. Toch kan het in deze beperkte ruimte, om dat de schilders in de kracht van hun werk, elk aar niets toegeven. Klasse- werk dus. Dat laatste is wat Tony Ja cobs, eigenaar-uitbater van de galerie, drijft. Met hulp van vele medewerkers die dit eerste decennium assis teerden heeft hij gepoogd zijn galerie tot een plek te maken waar hedendaagse kunstliefhebbers terecht kunnen. Oorspronkelijk was De Griffioen(De Garf) bedoeld om vooral lokaal en regionaal aan een 'hon ger naar kunst' te voldoen. In deze tien jaar is die ver onderstelde honger een il lusie gebleken. In dit artis tieke niemandsland tussen Rotterdam en Antwerpen lijken kunstminnaars af standen en landsgrenzen geen belemmering te vin den om een kleine oase als deze te frequenteren. Men sen van binnen een straal van twee kilometer komen niet. Oost Brabant kent, in te genstelling tot West Bra bant, een traditie van land schapschilders die hun eigen omgeving konterfei ten. Frans Manders (Hel mond, 1939) zet deze traditie voort. Dat is te zien op een overzichtsexpositie onder de titel 'Tien jaar Vrije Vo gel', met schilderijen, aqua rellen, sepiatekeningen en etsen, in Museum Kempen- land, aan de St. Antonius- straat in Eindhoven. De di recteur van het museum, Peter Thoben, maakte daarbij een fraai ogend boek over het werk van Frans Manders in de laatste tien jaar waarin^hij zich als vrij kunstenaar bewoog. Behalve een tekst bevat het een honderdtal goede re- produkties waarvan een re delijk aantal in kleur. Het kost 35,-. Frans Manders is begon nen als textieltekenaar en het tekenen van kalenders, folders e.d. Hij liep drie jaar op de academie in Eindhoven (met onder meer les van de schilder Kees Bol), de academie in Den Bosch (tekenen bij Wim van de Plas) en de academie van Rotterdam (bij Otto Dicke). In de jaren dat hij zich als vrij kunstenaar opstel de, werd de Schijnselse Frans Manders: boerderijen in Riel bij Eindhoven; olieverf/paneel 50x60 cm schilder Dorus van Oor schot zijn metgezel bij het schilderen op lokatie. Frans Manders bezit een grote vaardigheid om met een korte driftige beweging zeer kleurrijk en traditio neel het Brabantse land te noteren. Invloeden van ge noemde leermeesters zijn speurbaar. Hij trekt ook naar Frankrijk en schildert er op dezelfde manier; alsof het Brabant is. Ook België en Griekenland worden op ge lijke wijze behandeld. De laatste jaren wordt zijn streek en vlakbehandeling wat breder en daardoor monumentaler; laat hij nog meer denken aan zijn eer ste leermeester Kees Bol. Fijn van karakter en per soonlijker zijn de sepiate keningen en een aantal van zijn etsen waarop het Bra bant dat aan het verdwij nen is zeer sfeervol is vast gelegd. Frans Manders schildert en tekent populis tisch. De tentoonstelling is tot 9 januari te zien van dinsdag tot en met zondag van 13.00-17.00 uur. HE zijn olieverven hetzelfde eindeloos genuanceerde kleurbeeld, dat puur esthe tisch kijkgenot oplevert in de klassieke zin. Dankzij de inhoudelijk heid overstijgt hij het mooie plaatje. Zijn antro pomorfe wezens zijn, in hun tijdloosheid, nadruk kelijk aanwezig: ze zitten ootmoedig ze schreeuwen of loenzen, maar altijd staan ze centraal in het vlak, om niet de vergeten. De geschilderde collages van Beniti Cornelis zijn stemmingsschilderij en. Muzikaal op de manier van Kandinsky. Alleen in een formeel harmonieuze op bouw vindt Cornelis zijn bevrediging. Hij heeft een passie voor het 'opgelapte' maar naast stiksels en scheuren kan hij ook niet zonder bladgoud'. Speelse schilderijen zijn het, waarbij in de recentste werken vanwege het even wicht, rationeler en be heerster met vorm en kleur is omgesprongen dan in het werk van acht jaar gele den, toen eigen verruktheid over de vorm de belang rijkste beeldbepaler was. L.R. „Het zij zo", zegt Jacobs, die na diverse ludieke ac ties om daar verandering in te brengen, zich nu bij deze realiteit heeft neerge legd. Hedendaagse kunst van goede kwaliteit bren gen was inmiddels al hoofddoel geworden en daar komt voor de ko mende tijd geen verande ring in. Vijfhonderd kunstenaars exposeerden in tien jaar tijd. Dat waren veel Belgi sche, een flink aantal Ne derlandse en een klein aan tal kunstenaars uit andere Europese landen. Jacobs beschouwt het runnen van zijn galerie als een soort ziekte, een heilig moeten dat vreugde en kennis ver schaft. Door tijd en erva ring steeds kritischer ge worden, bouwt hij zijn ex posities op, waarbij de enige criteria kwaliteit en hedendaags zijn. Dat standpunt betaalt zichzelf, want tot nu toe heeft Grif fioen nooit geld gekost. Het batig saldo van '88 stemt zelfs tot tevredenheid. Te vredenheid ook over deze tentoonstelling. Di Maccio, die inmiddels werelpopulariteit geniet en daarom moeilijk naar hier te krijgen was, exposeerde hier ook in 1983. Zijn evolu tionaire dromen hebben aan kracht gewonnen. Beeld en kleur zijn nog in getogener geworden. Ik ge bruikte de term grisaille slechts om kleuropbouw en -verloop te duiden. Di Mac cio werkt evenwel bij voor keur in okers en bereikt zo wel in zijn pastels als in Drie Belgen en een Griek. Stichting Veranne- man, Vandevoordeweg 2, Kruishoutem. Open: alle dagen van 14-18 uur be halve op zo. en ma. Tot 10 december 1988. Vier beeldende kunste naars, van wie drie Belgen en één Griek, bevolken met hun werk de expositie ruimten van de Stichting Veranneman te Kruishou tem. De Belgen zijn Phi lippe Vandenberg, Vic. Gentils en Robert Droulers, de Griek is Pavlos, evenals Vic Gentils een man van internationale faam. Philippe Vandenberg zou men een nieuwe wilde in het nonfiguratieve kunnen noemen. Zijn doeken, zon der uitzondering op groot formaat, bestaan uit met vele kleuren volgespatte en -geklodderde ondergrond, waarop en waardoorheen meestal in zwart en andere donkere kleur een hand schrift loopt. Dit laatste het tegendeel van kalligrafie, eerder een konglomeraat van onbe holpen halen en lussen, die het geheel van zijn doeken tot een onontwarbare chaos van lijn en kleur maakt, - niet onaangenaam om vooral van grote afstand naar te kijken, maar toch ook niet meer dan een ta melijk willekeurige vlak vulling. Zoals menig ro manschrijver als worst stopper te karakteriseren valt, zo is Vandenberg een niet onverdienstelijke vlakkenvuller. Wie dat ge noeg is kan met zijn werk vrede hebben. Vic. Gentils, de vlaamse beeldhouwer die zijn beel den opbouwt met behulp van houtafval in de breed ste zin van het woord en daarmee zo verbazingwek kende resultaten bereikte als b.v. het (beste psycholo gische) portret van de schilder Paul Delvaux, toont hier twee gepolycho- meerde abstrakte plastie ken en een groot aantal ge raffineerd gedane minia tuurtekeningen in zwart wit en kleur, -fantastische, surreële voorstellingen, die bewijzen dat hij tekenkun- stig tegen de weergave van om het even welke werke lijkheid opgewassen is. Dat de franstalige Belg Robert Droulers al jaren lang in de Provence woont zou men gezien de aard van zijn werk niet vermoeden. Hij toont zich bij uitstek een man van het Noorden, een mysticus, die ons alle dingen, voorwerpen en mensen - voorzover de laatste aanwezig zijn - als door een geheimzinnig waas laat zien; waarbij hij nu eens van middelgrote dan weer van uiterst kleine formaten gebruik maakt. Zijn doeken munten uit door grote kleurverfijning en tedere poëzie. W.E.

Krantenbank Zeeland

de Stem | 1988 | | pagina 21