even UITBLAZEN KEP-topman Van Dijk: ons paspoort het beste van de wereld Het drama van het paspoort in vogelvlucht 1 i; HOGERE HALLO, BEVEILI Onmogelijke opdracht van Mexico's president Maximaal vijftig DE STEM C( Geen paspo< WIM KOCK DE STEM ACHTERGROND WOENSDAG 30 NOVEMBER 1988 T5 -DESTEM- CARLOS SALINAS NEEMT ROER OVER VAN GEPLAAGD LAND DE STEM BI NNI DEN HAAG - De rege: willen vooralsnog vas kelijk voorgestelde Br 18,5 procent. TBBS lnsall3'aj' ROMAZC DE politie heeft de aangekondigde ac ties definitief afge blazen las ik. Gelukkig, er wordt blijkbaar iets ge daan aan het karig loon en de omgekeerd evenredig zware werkbelasting. Ik noem dat een goede zaak, al hadden ze wat mij betreft niet zo hard in hoeven te slaan op de studenten. Per slot van rekening deden die niets anders dan wat de politie amper een week eerder zelf had gedaan. Minder ludiek misschien, maar het ging bij de studenten ook om ernstiger zaken dan poen. Maar daar wilde ik het nu niet over hebben. Het is goed dat er politie is. Die pet past ons allemaal en als we hem achterstevoren opzet ten weet de geïrriteerde mede mens dat we geen kwaad in de zin hebben. Ik ben daarom büj dat ik me weer gewoon om een ouderwetse reden kwaad op de politie kan maken. Als je afkeu rend naar het politieprotest op de tv zit te kijken, heb je toch last van een schuldig gemoed, in de trant van: ze zullen wel hun redenen hebben. Zulke schuldgevoelens hoef je niet koesteren als je ze langs de weg bezig ziet met argeloze automo bilisten in de val te laten lopen. Want laten we wel wezen: niet alle politiewerk is zwaar en moeilijk. Er zijn ook makkies bij. Vroeger stond er een mo toragent bij het verkeerslicht te loeren, vandaag de dag laat de politie dit soort werk over aan camera's, althans dat moeten wij denken als we die grijze me talen, overmaatse mezen- kooitjes zien zitten. En de meesten van ons denken dat ook inderdaad en stoppen voor rood ücht. Ook de snelheden worden via dergelijke camera-kastjes in de gaten gehouden. Niet elk kastje bevat een camera. Dat zou de politie onoverkomelijk veel werk opleveren. De truc is weer dat wij niet weten welk kastje wanneer een camera be vat. Ik merk in mijn woon plaats bijna dagelijks dat het werkt. Op de ene plek wat beter dan op de andere. Langs een van die kastjes kom ik vrijwel dagelijks. Gelukkig zit ik bijna nooit alleen op dat stuk weg zo dat ik al gauw en in ieder geval meestal op tijd merk dat er voor me uit flink ingehouden wordt. O ja, dat kastje! schiet me dan te binnen en met de an dere automobilisten laat ik me terugzakken naar vijftig. Buiten het bereik van het kastje moet ik nog even gas geven om het groene licht te halen want ik weet dat dit voor mijn rijrich ting maar kort op groen blijft staan. recht en uitstekend geplaveid. Kortom: het zijn voor het oog de gewone voortzettingen van de interlokale wegen en ze lok ken aan de lopende band snel heidsovertredingen uit. Ik merk het dikwijls. Er wordt wel snel heid teruggenomen, maar bijna nooit voldoende. Zulke plekken zijn zeer geliefd op het politie bureau wanneer de bonnen- oogst begint tegen te vallen. Vanmorgen kwam ik een met zijn lichten knipperende automobilist tegen. De wakkere borst had de uitgezette politie- val opgemerkt, maar de opzet ervan verkeerd begrepen. Niet ik liep gevaar, maar hijzelf. Sterker nog: als hij te hard reed was hij al de klos toen hij mij met z'n lichten waarschuwde. De val was slim opgezet, langs een van die stukken weg die ik net beschreven heb. De be wuste weg kruist vlak voor de werkelijk bebouwde kom een kanaal. De brug is vrij hoog en verspert het uitzicht op wat zich aan de andere kant be vindt. Het kastje met misschien de camera erin, waarvoor zo veel mensen snelheid terugne men, staat aan die andere kant. Vanmorgen stond er ook een clubje politielui bonnen uit te schrijven. Voor mensen die nog voor de aanloop tot de brug al waren betrapt met behulp van de apparatuur in een langs de weg staande en vermomde poli tiewagen. Toen ik twintig jaar geleden in Den Haag en Delft bij de ANWB. een 'rijproef voor ge vorderden' aflegde, leerde ik dat ik verder van de midden- streep moest blijven en iets eer der met voorzorteren moest be ginnen, maar zeer tot mijn vol doening scoorde ik hoog voor 'anticiperend rijden'. Rijden met vooruitziende blik dus. Misschien is het daaraan te danken dat ik nog niet dikwijls een bon voor te hard rijden heb gehad terwijl ik toch al talloze vallen als die van vanmorgen passeerde. Ik moet er een neus voor hebben. Ik ruik ze ge woon, zoals de penose, volgens de politie-thriller, een recher cheur in burger ook kan ruiken. Ik heb dus niets te klagen. Niettemin kan ik niet tegen zulke vallen. Ik vind ze onspor tief, de hele opzet, maar vooral vaak de keuze van de lokatie. Toch heb ik de mij tegemoetko mende medeweggebruikers niet met m'n knipperlichten ge waarschuwd. Ik voel me daar wel een beetje schuldig door, maar ik kon m'n beste vrienden toch ook niet hinderen bij hun werk. Tenslotte hoorde daar vijftig te worden gereden, al was de weg breed en lagen er geen verkeersdrempels. Er stonden wel borden. 50! In mijn woonplaats zijn een paar flinke stukken invalsweg tot 'bebouwde kom' verklaard. Gemeenten kunnen dat doen zonder in een eeuwigheid voor een passende bebouwing te hoeven zorgen. Aan de wegen is niets gedaan om ze het ken merk van een stadsweg te ge ven. Er staan bomen langs, op afstand wat industrie of hele- 2 maal niets. Er zijn aparte fiets paden. De wegen zijn breed, iiiiiiiiiiiiiiiiiiiiniiiiiiiiiiiiiiiiiiiiiiiiiiiiiiiiiiiiiiiiiiiiiiiiiiiiiiiiiiiiiiiiiiiiiiiiiiiiiiiiiiiiiiiiiiimmi^. Uitgave van uitgeversmaatschappij De Stem b.v. Directie: drs. J.H.M. Brader. Hoofdredactie: H. Coumans - hoofdredacteur. A. Theunissen en H. Vermeulen-adjunct-hoofdredacteuren. Hoofdkantoor: Spinveld 55, Breda. Postadres: Postbus 3229, 4800 MB Breda. 076-236911 Telex 54176 Telefax 076-236405. Centrale redactie Breda: Nieuwsdienst 076-236452. Sportredactie 076-236236. Telefax redactie 076-236309. Rayonkantoren: Bergen op Zoom, Zuivelstraat 26, 01640-36850. Postadres: Postbus 65, 4600 AB Bergen op Zoom. Breda, Nw. Ginnekenstr. 41236326. Voor bezorgklachten: 236888. Postadres: Postbus 3229,4800 MB Breda. Etten-Leur, Markt 28, 01608-21550. Postadres: Postbus 363,4870 AJ Etten-Leur. Goes, Klokstraat 101100-28030. Postadres: Postbus 13, 4460 AA Goes. Hulst, Steenstraat 14, 01140-13751 Postadres: Postbus 62,4560 AB Hulst. Oosterhout, Arendstraat 14, 01620-54957. Postadres: Postbus 4023,4900 CA Oosterhout. Roosendaal, Molenstraat 45, 01650-37150. Postadres: Postbus 35, 4700 AA Roosendaal. Terneuzen, Nieuwstraat 9, 01150-17920. Postadres: Postbus 145, 4530 AC Terneuzen Vlissingen, Torenstraat 5, 01184-19910. Postadres: Postbus 50514380 KB Vlissingen. Openingstijden: Breda en Oosterhout 8.30-17.00 uur; overige kantoren 8.30-12.30 en 13.30-17.00 uur Abonnementsprijzen bij vooruitbetaling te voldoen: f 24,90 per maand; 71,85 per kwartaal of J 279,15 per jaar. Bij automatische betaling geldt een korting van resp. 1,- per maand, 1,90 per kwartaal, j 7,60 per jaar. Prijzen: inclusief 6% B.T.W. Voor posttoezending geldt een toeslag. Losse nummers: ma. t/m zat. 1,25. Service-afdeling abonnementen: 076-236472, ma. t/m vrijd. 8.30-17.00 uur. Heeft u de krant niet ontvangen? Onze excuses. Bel voor nabezorging tijdens kantooruren uw rayonkantoor. Lezersservice: Centrale reclame-afdeling 076-236911 Fotoservice 076-236573. Advertenties (tijdens kantooruren 8.30-17.00 uur): Rubrieksadvertenties 't Kleintje 076-236882. Grote advertenties uitsluitend 076-236881 Geboorte- en overlijdensadvertenties 076-236442. (Buiten kantooruren maandag t/m vrijdag van 19.00 tot 20.30 uur en zondag van 18.30 tot 21.30 uur 076-236394/236911 Bankrelaties: Postgiro 1114111 - ABN rek. 520538447. NCB rek230301584 - Rabo rek. 101053738. Door Ad Burger MET ZOVEEL woorden wil hij het niet omschrij ven, maar eigenlijk vindt de interim-manager van paspoortproducent KEP, H.C. van Dijk, zich door Buitenlandse Zaken ge weldig in het pak genaaid. Dat ministerie stookte op vrijdag 11 november het vuurtje onder de paspoortdis cussie flink op, door voor KEP vernietigende testresul taten naar buiten te brengen. „Buitenlandse Zaken deed alsof het hier de definitieve test van het KEP-paspoort betrof. Maar het ging om een tussentijds resulaat van een paspoort dat nog geschikt moest worden gemaakt voor invoering", aldus Van Dijk gisteren op een drukbezochte persconferentie. Geheel tegen de afspraken in, zo luidt de lezing van de KEP-interim-manager, pre senteerde het ministerie de resultaten alsof het een soort eindexamen betrof. En daar mee was de geest uit de fles: de politiek reageerde furieus, KEP kon nadien weinig goeds meer doen. De resultaten waren inder daad vernietigend. Op het blote oog was zo te zien dat een op de vijf KEP-pas- poorten niet deugde; bij na dere bestudering viel nog eens zestien procent af. In 165 paspoorten werden in totaal 210 afwijkingen gevonden: de gegevens op de aanvraag- kaart waren onjuist op de paspoortkaart aangebracht, de bovenkant van de kaart vertoonde afwijkingen, de ge- Werknemers van KEP verlaten teleurgesteld het pand nadat ze zijn ingelicht over het besluit. - fotoanp Interim-manager Van Dijk: we gaan door tot 1 janua ri - fotoanp gevens stonden niet helemaal op de juiste plaats en de kaart was vervuild of beschadigd, om er maar eens een paar te noemen. Zo mogelijk nog desastreu zer verging het KEP bij de volgende zending van 437 paspoorten, nota bene door KEP zelf, als betrof het een contra-expertise bij wieler- doping, aan Buitenlandse Za ken aangeboden. De door Buitenlandse Zaken inge huurde deskundigen consta teerden dat alle door KEP af geleverde paspoortkaarten fouten vertoonden. Een kleine bloemlezing: de kaarten waren aan de hand van 'knip- en plakwerk' van de aanvraagformulieren tot stand gekomen, de onderlinge samenhang tussen beveili gingskenmerken (bedoeld om fraude te bemoeilijken) wa ren onjuist, het speciale Euro pastempel vertoonde gebre ken en het goudfolie was ge makkelijk te verwijderen. Al leen al op die eerste drie pun ten hadden alle paspoorten afgekeurd moeten worden, concludeert de Projectgroep Paspoortproject in haar ver nietigend commentaar. Interim-manager Van Dijk geeft toe dat die jongste zen ding paspoorten gebreken vertoonde. Maar dat, aldus Van Dijk, was de fout van een van de leveranciers; die had KEP ondeugdelijk materiaal aangeleverd en KEP-mede- werkers, misschien wel onder geweldige tijdsdruk, hadden dat te laat ontdekt. De fout lag niet bij KEP zelf en daar mee had Buitenlandse Zaken wel eens rekening mee mogen houden, vindt Van Dijk. Van Dijk vraagt zich trou wens af wat er gebeurd is met de resultaten van een recente TNO-test. Daarin wordt ge concludeerd dat er weliswaar problemen zijn, maar dat die vrij eenvoudig kunnen wor den opgelost. Die problemen zouden de produktie van een kwalitatief goede, fraudebe stendige paspoortkaart niet in de weg staan. „Uit het TNO-onderzoek blijkt duide lijk dat we een heel eind op de goede weg zijn", vindt Van Dijk. Minister Van den Broek oordeelt anders: het rapport biedt volgens hem 'onvol doende aanknopingspunten' om ervan uit te gaan dat KEP op 1 januari 1989 een fraude bestendig reisdocument in se rie kan vervaardigen. 'Betreurenswaardig' noemt Van Dijk die conclusie. Voor hem staat het nog steeds als een paal boven water: KEP was en is in staat 'een uitstekend produkt, het beste paspoort ter wereld' te ver vaardigen. En de Schiedamse paspoortproducent zal dat be wijzen ook: gistermiddag heeft hij de circa honderd man KEP-personeel opgeroe pen alles in het werk te stel len om voor 1 januari bij Bui tenlandse Zaken een serie van vijfhonderd paspoorten- nieuwe-snit af te leveren waarop absoluut niets valt aan te merken. „Ons samen- werkingscöntract loopt pas op 1 januari af. Wij vinden dat we dus nog tot die datum de tijd hebben". Lukt het KEP inderdaad om een loepzuivere serie pas poorten af te leveren, dan moet Van den Broek alsnog op zijn besluit terugkomen, vindt Van Dijk. De politieke realiteit zal anders zijn. Het is uitgesloten dat Van den Broek op zijn be sluit terugkomt, of KEP nu wel of niet in zijn opzet slaagt. Maar bij een voor KEP gunstige uitkomst, wordt de juridische positie van de ban ken (die bijna tachtig miljoen in het bedrijf hebben geïn vesteerd) er een stuk steviger op. Het opzeggen van het con tract zal namelijk leiden tot de ontmanteling van KEP, waarbij de banken hun geïn vesteerde geld in principe in rook zien opgaan. Maar kunnen zij duidelijk maken dat de Staat ten on rechte het contract heeft op gezegd (omdat KEP op het laatste nippertje toch een fraudebestendige pas kon le veren), dan kunnen ze een forse schadeclaim bij de over heid indienen. En niet zonder enige kans op succes. Dat is ook de reden dat de Nationale Investerings Bank en de Nederlandse Midden stands Bank KEP voorlopig financieel zullen blijven on dersteunen. Alleen als duide lijk kan worden aangetoond dat de overheid op onjuiste gronden het contract met KEP heeft opgezegd, hebben de banken nog enige kans dat ze iets terugzien van de bijna tachtig miljoen die ze in de Schiedamse paspoortprodu cent gestoken hebben. 23 juni 1981: Nederland aanvaardt EG-resolutie om paspoort naar uniform Euro pees model in te voeren. 3 mei 1984: Buitenlandse Zaken vraagt de StaatsDruk- kerij/Uitgeverij om een of ferte voor een centraal te pro duceren paspoort. SDU wil alleen meewerken als nie mand anders inzicht krijgt in de offerte. Buitenlandse Za ken gaat daarmee niet ak koord. 30 juli 1984: Joh. Enschedé/ Agfa Gevaert en Kodak/Es- selte Film krijgen ook het verzoek om een offerte in te dienen. Begin september 1984: Tij dens besprekingen van Bui tenlandse Zaken met direc teur Baard van Elba ontstaat het idee om' het consortium KEP te vormen, een samen werkingsverband van Kodak, Philips en Elba. 8 oktober 1984: KEP pre senteert een offerte met daarin het 'totaalplan' ver werkt om een nieuw pas poortsysteem in te voeren. 25 maart 1985: Staatssecre taris Van Eekelen deelt mee dat met de invoering van het nieuw paspoort niet op de nieuwe paspoortwet moet worden gewacht - dat zou de kwestie twee tot drie jaar vertragen. 26 september: Lubbers' raadsadviseur vraagt spe ciale aandacht voor fraude bestendigheid van het pas poort a la KEP; dat moet het leidend beginsel worden. 28 oktober 1985: De staats secretaris van Buitenlandse Zaken, Van Eekelen, wil dat onderzocht wordt of er sa menwerking mogelijk is tus- sen SDU, Enschedé en KEP. Enschedé trekt zich terug, SDU wil graag meewerken. 3 januari 1986: Brief van Lubbers met aanbeveling KEP en SDU te laten samen werken. De prijs van de pas zou niet van de toenmalige mogen afwijken, de service aan het publiek mocht niet minder worden en de pas moest op 1 januari 1988 be schikbaar zijn. 23 januari 1986: Boze brief van Van Eekelen aan Lub bers waarin hij zich beklaagt over het 'separate' optreden van staatssecretaris Van Amelsvoort (Binnenlandse Zaken). Van Amelsvoort had laten weten dat de SDU ge woon verder zou gaan met het ontwikkelen van een nieuw paspoort. 30 januari 1986: Lubbers schrijft de twee staatssecre tarissen dat hij blij is dat ze het eindelijk eens zijn. 24 februari: Van Eekelen praat met KEP en zegt nog vóór de verkiezingen in mei een samenwerkingsovereen komst te willen sluiten. 25 maart 1986: SDU wil van KEP informatie over de pas- poortproduktie om zijn eigen rol te kunnen bepalen maar krijgt nul op het rekest. Elba - de uitgeverij van KEP-di- recteur Baard - bleek ook al een offerte te hebben uitge bracht voor het visumboekje. 16 april 1986: SDU maakt bekend KEP te wantrouwen en verstrekt ook geen gege vens. 28 mei 1986: Van Eekelen Het pand drukkerij Elba in Schiedam. wil niet praten met SDU over het paspoortproject. 4 juni 1986: De Vereniging van Nederlandse Gemeenten maakt bezwaar bij Van Eeke len tegen het ontbreken van overleg met de gemeenten en de provincies. 5 juni 1986: Staatssecretaris Van Amelsvoort maakt be zwaar tegen de samenwer kingsovereenkomst tussen Staat en KEP, juist vanwege het ontbreken van de naam SDU. 6 juni 1986: De samenwer kingsovereenkomst tussen Staat, Kodak, Philips en Elba wordt getekend. 24 juli 1986: De nieuw aan getreden staatssecretaris van Buitenlandse zaken, Van der Linden, informeert premier Lubbers over het paspoort project. De rol van SDU was definitief uitgespeeld, Van der Linden weten. liet 1 augustus 1986: De Neder landse Middenstandsbank en de Nationale Investerings bank stellen KEP 87,5 miljoen gulden ter beschikking. 17 oktober 1986: de staatsse cretarissen van Buitenlandse en van Binnenlandse Zaken vertellen de kamer dat de sa menwerkingsovereenkomst is gesloten en dat Elba al inves teringen heeft gedaan. 17 november 1986: De KEP- directie vraagt Kodak zijn beschikbaar gestelde man te rug te trekken. De rol van Kodak is daarmee uitge speeld. Enige tijd later haakt ook Philips af. Januari 1987: De banken dringen aan op versterking van het management bij KEP. Buitenlandse Zaken heeft bezwaren tegen een in terim-manager uit kringen van de banken. Maart 1987Ruzie tussen de banken en Buitenlandse Za ken. De banken eisen zeker heid dat in 1988 begonnen kan worden met de produktie en uitgifte van paspoorten. De banken nemen de financiële aanspraken van KEP over. De staat zou schadevergoe ding moeten betalen aan de banken als er door politieke omstandigheden vertraging zou optreden. 31 maart 1987: Buitenlandse Zaken constateert dat de pas poortkaart niet voldoet aan de eisen. 1 oktober 1987: De Alge mene Rekenkamer komt met een rapport vol twijfels over het paspoortproject. Hoe hoog wordt de prijs van het pas poort? november 1987: De staats secretaris eist een paspoort kaart van KEP om onderzoek mogelijk te maken. KEP stuurt 60 exemplaren, maar vraagt van controle af te zien omdat ze nog niet voldoen. 20 november 1987: Twijfels over kwaliteit paspoortkaart. Staatssecretaris overweegt uitstel invoering. Maart 1988: Minister Van den Broek van Buitenlandse Zaken gaat zich als eerste man op het departement met de paspoortkwestie bemoeien - op verzoek van premier Lubbers. 14 maart 1988: Kritiek van TNO op paspoort. 27 april 1988: Kamerdebat. KEP krijgt tot 1 september de kans nieuw en goed paspoort af te leveren. 11 mei 1988: Kamer besluit tot onderzoek naar paspoort project. 29 augustus 1988: Enquête commissie presenteert lange reeks van feiten en fouten zonder politieke conclusies te trekken. 6 september 1988: Minister Van Eekelen (Defensie) treedt af omdat zijn geestverwanten in de Kamer geen vertrouwen meer in hem hebben vanwege zijn rol bij de overeenkomst met KEP. 9 september 1988: Staats secretaris Van der Linden (Buitenlandse Zaken) kan ook niet meer bogen op voldoende vertrouwen in de kamer, hij vertrekt. 21 en 22 september 1988: De kamer Bespreekt het enque- terapport en premier Lubbers dreigt met een kabinetscrisis als Van den Broek niet vol doende steun in de Kamer krijgt. 11 november 1988: Buiten landse Zaken toont zich ont stemd over de slechte resulta ten van een test bij KEP, waarbij twintig procent van de afgeleverde paspoorten op het eerste gezicht al manke menten vertoont. Later blijkt dat percentage zelfs 36 pro cent te zijn. Een latere zen ding vertoont geen enkel goed exemplaar. 29 november 1988: Minister Van den Broek beëindigt met onmiddellijke ingang het contract met KEP. Oud- staatssecretaris Van der Lin den wordt als CDA-kamerlid beëdigd. Door Jo Wijnen De 40-jarige Carlos Sali nas de Gortari is de minst te benijden politicus van Mexico. Volgende week aanvaardt deze kaalhoof dige, rustige en weinig charismatische techno craat voor zes jaar het pre sidentschap van zijn land onder omstandigheden die uiterst moeilijk zijn. Mexico zit financieel aan de grond, heeft een buitenlandse schuldenlast van 105 miljard dollar, verliest banen met de honderdduizenden tegelijk, heeft het gemiddelde inkomen sinds 1982 met 40 procent zien dalen, kijkt tegen een inflatie van 160 procent per jaar aan en betaalt jaarlijks 40 procent van zijn met exporten ver diende geld aan rente op de buitenlandse staatsschulden. Die problemen zijn al ge noeg om Salinas de gevangene van zijn eigen presidentschap te maken. Maar het 83 miljoen inwoners tellende Mexico is de afgelopen twee jaar in een soort permanente staat van politieke onrust geraakt die Salinas' presidentschap de komende jaren wellicht nog meer zal verzuren. De parle- mentsleden gaan herhaalde lijk met elkaar op de vuist. Demostraties met een soms zeer geweldadig karakter zijn aan de orde van de dag. De oppositie roert zich steeds krachtiger en een snelle poli tisering van een op de grens van de honger levend proleta riaat mag worden verwacht als Salinas er niet snel in slaagt de economie van zijn land aanzienlijk te verbete ren. Salinas' politieke mandaat wordt ernstig verzwakt door het feit dat hij en zijn PRI (de Institutionele Revolutionaire Partij) bij de verkiezingen van 6 juli slechts 50.7 procent van de stemmen behaalde. De PRI is nu al zestig achtereen volgende jaren aan het be wind en heeft het land altijd met een forse meerderheid kunnen besturen. Dat maakte Mexico tot een oase van rust in een vanouds hoogst insta biel Midden-Amerika. Maar sinds de econonmische reces sie van na 1980 is dat anders geworden. De PRI heeft snel aan betekenis ingeboet. De X I 1 President Salinas foto ap buitenlandse schulden zijn uit de hand gelopen en de nog zit tende president Miguel de la Madrid heeft het slechte eco nomische tij - spijts een strak versoberingsbeleid - niet kunnen keren. De steeds luidruchtiger wordende Mexicaanse opposi tie - aangevoerd door Cuauh temoc Cardenas (54) - be schuldigt Salinas er boven dien van dat hij, of zijn partij, de verkiezingen van afgelo pen juli zwaar hebben ge fraudeerd. Cardenas is zo van zijn gelijk overtuigd, dat hij het presidentschap in feite voor zichzelf opeist, ofschoon zijn Nationaal Democratisch Front (althans volgens de of ficiële tellingen) slechts 31.1 procent van de stemmen kreeg. Sinds juli is het poli tieke klimaat in Mexico er be paald niet beter op geworden. De onrust is een vast bestand deel van het dagelijkse leven geworden. En intussen brok kelt Mexico's toch fragiele economie steeds verder af. Carlos Salinas is overigens een bekwaam man. Hij is een uit het politieke establish ment afkomstige econoom die in de VS studeerde en nadien tal van hoge regeringsfunc ties bekleedde. Hij is een kal me, rustige en moeilijk van zijn stuk te brengen politicus die vertrouwd is met de hui dige problemen en als geen andere Mexicaan in staat is zijn land op een nieuwe en be tere koers te zetten. Maar de mateloos energieke Salinas, straalt weinig charisma uit en is dan ook geen partij voor de heetgebakerde, zeer woord rijke en desnoods tot een ste vig vuistgevecht bereid zijnde oppositie. Salinas' doen en laten wordt door Mexico's noorde lijke buurland - Amerika - intussen met grote aandacht gevolgd. De Reagan-regering sprong Salinas al in oktober bij met een lening van 3.5 mil- jard dollar. Dat bedrag was bedoeld om de nieuwe presi dent de gelegenheid te geven orde op zaken te stellen in een ontspoorde economie. De We- reldlbank is intussen druk doende de situatie in Mexico door te lichten, hetgeen bijna zeker tot aanvullende lenin gen aanleiding zal geven. De Amerikaanse hulp ver hult de grote zorg die er in Washington over de toestand in Mexico bestaat nauwelijks. De nieuw gekozen president George Bush heeft onlangs al een onderhoud met Salinas gehad en hem alle steun toe gezegd. De VS kunnen toene mende onrast en instabiliteit in hun zuidelijke buurland absoluut niet gebruiken. Zou de Mexicaanse oppositie naar links schuiven en tegelijker tijd aan politieke kracht win nen, dan is - althans voor de VS - het hek van de dam. Washington durft er niet aan te denken wat er gebeurt als Mexico's politieke onbehagen een sterk links-ideologisch karakter krijgt en vervolgens het toch al wankele democra tische bestel aantast. Wash ington zwijgt intussen wijse lijk over het feit dat Mexico hard op weg is landen als Ni caragua en El Salvador als Amerika's grootste politieke zorgenkind te vervangen. De grote vraag is nu of Car los Salinas de Gortari zijn land kan redden met econo mische hervormingen. Die hervormingen betekenen dat het beleid van uiterste sober heid, dat de vorige regering heeft gevoerd, met kracht zal worden voortgezet. Voor de gemiddelde Mexicaan is die soberheid - die voor miljoe nen grenst aan uitgesproken armoede - niet meer te aan vaarden. En achter een moge lijk definitieve weigering zich eensgezind achter Salinas te scharen duikt het spookbeeld van chaos en politieke ontred dering op. rechtbank president B. As scher. foto af Kan Van onze Haagse redactie Zij voelen niets voor het om ter compensatie van di sten de verlaging te beper Dat bleek gis teren bij de be grotingsbehan deling van Fi nanciën. De fracties willen vandaag van minister Ru- ding duidelijk heid. Toch steunden de regeringsfrac ties het ver zoek van PvdA-woordvoerder Wol gens om voor de behandelir van de BTW-verlaging een tu. senbalans over de financië mee- en tegenvallers van m nister Ruding te eisen. Volgens Wöltgens (Pvdi heeft de kamer geen duideli; inzicht nfieer in de stand v; zaken. Sinds Prinsjesdag zijn (ADVERTENTIE) er viel bij u het e.e.a. te halen? Beveiligen laat |e lekkerder slapen Vraag vies bi| Van Hei|st zodat'er wat te halen bli Ruding - fotodesté johan van gui Elken(1 Rolluiker uneto volgens I Beveiigings- richtlijne UITGEREKEND op de dag da van Buitenlandse Zaken als heeft zijn voormalige baas mil kingsovereenkomst tussen de opgezegd. Het is een opmerk zarre scenario dat zich tot n afgespeeld. 'Het had eerder gekund en woorden van de PPR-fractie de contractbeëindiging met eerder gekund én gemoeten, lijk dat het kabinet - met he vaardiging van het nieuwe, f verkeerde paard had gewed. Met een hardnekkigheid die e weest werden echter alle voo feiten genegeerd. Bij monde weten er zelfs een kabinetscr verantwoordelijke minister Vs de Tweede Kamer zou krijger! president heeft ertoe geleid paar maanden de indruk mc goed zou komen, maar de c Staat en KEP is er uiteindelijk Een verstandig besluit, daar Maar ondanks dat zal ministr yeel uit moeten leggen. De p eén lijdensweg geweest die zaakt. Naast een aantal slacf cretaris en enkele topambter algemeenheid gezichtsverlies Van den Broek heeft in de h< gespeeld. Zijn optreden was moment is hij volstrekt eigen: nge week weer eens toen hi liet weten dat het persoonsbe recht zou komen. De ministi schap dat een overgrote me P'ging grote waarde hechttr soonsbestand naar Buitenlan Evenals KEP heeft Van de 4ijn vakmanschap als minist ter discussie, de manier waa Kamer politiek bedrijft verdiei Het drama is echter nog niet getwijfeld nog een ingewikkf KEP en de Staat. Hoe dat afl is in ieder geval wel duidelijk Nederlandse burger over eer

Krantenbank Zeeland

de Stem | 1988 | | pagina 2