even
UITBLAZEN
KEP-topman Van Dijk: ons paspoort het beste van de wereld
Het drama van het paspoort in vogelvlucht
1 i;
HOGERE
HALLO,
BEVEILI
Onmogelijke opdracht van Mexico's president
Maximaal
vijftig
DE STEM C(
Geen paspo<
WIM KOCK
DE STEM ACHTERGROND WOENSDAG 30 NOVEMBER 1988
T5
-DESTEM-
CARLOS SALINAS NEEMT ROER OVER VAN GEPLAAGD LAND
DE STEM BI NNI
DEN HAAG - De rege:
willen vooralsnog vas
kelijk voorgestelde Br
18,5 procent.
TBBS lnsall3'aj' ROMAZC
DE politie heeft de
aangekondigde ac
ties definitief afge
blazen las ik. Gelukkig, er
wordt blijkbaar iets ge
daan aan het karig loon en
de omgekeerd evenredig
zware werkbelasting. Ik
noem dat een goede zaak,
al hadden ze wat mij betreft
niet zo hard in hoeven te slaan
op de studenten. Per slot van
rekening deden die niets anders
dan wat de politie amper een
week eerder zelf had gedaan.
Minder ludiek misschien, maar
het ging bij de studenten ook
om ernstiger zaken dan poen.
Maar daar wilde ik het nu niet
over hebben.
Het is goed dat er politie is.
Die pet past ons allemaal en als
we hem achterstevoren opzet
ten weet de geïrriteerde mede
mens dat we geen kwaad in de
zin hebben. Ik ben daarom büj
dat ik me weer gewoon om een
ouderwetse reden kwaad op de
politie kan maken. Als je afkeu
rend naar het politieprotest op
de tv zit te kijken, heb je toch
last van een schuldig gemoed,
in de trant van: ze zullen wel
hun redenen hebben. Zulke
schuldgevoelens hoef je niet
koesteren als je ze langs de weg
bezig ziet met argeloze automo
bilisten in de val te laten lopen.
Want laten we wel wezen:
niet alle politiewerk is zwaar en
moeilijk. Er zijn ook makkies
bij. Vroeger stond er een mo
toragent bij het verkeerslicht te
loeren, vandaag de dag laat de
politie dit soort werk over aan
camera's, althans dat moeten
wij denken als we die grijze me
talen, overmaatse mezen-
kooitjes zien zitten. En de
meesten van ons denken dat
ook inderdaad en stoppen voor
rood ücht.
Ook de snelheden worden
via dergelijke camera-kastjes in
de gaten gehouden. Niet elk
kastje bevat een camera. Dat
zou de politie onoverkomelijk
veel werk opleveren. De truc is
weer dat wij niet weten welk
kastje wanneer een camera be
vat. Ik merk in mijn woon
plaats bijna dagelijks dat het
werkt. Op de ene plek wat beter
dan op de andere. Langs een
van die kastjes kom ik vrijwel
dagelijks. Gelukkig zit ik bijna
nooit alleen op dat stuk weg zo
dat ik al gauw en in ieder geval
meestal op tijd merk dat er
voor me uit flink ingehouden
wordt. O ja, dat kastje! schiet
me dan te binnen en met de an
dere automobilisten laat ik me
terugzakken naar vijftig. Buiten
het bereik van het kastje moet
ik nog even gas geven om het
groene licht te halen want ik
weet dat dit voor mijn rijrich
ting maar kort op groen blijft
staan.
recht en uitstekend geplaveid.
Kortom: het zijn voor het oog
de gewone voortzettingen van
de interlokale wegen en ze lok
ken aan de lopende band snel
heidsovertredingen uit. Ik merk
het dikwijls. Er wordt wel snel
heid teruggenomen, maar bijna
nooit voldoende. Zulke plekken
zijn zeer geliefd op het politie
bureau wanneer de bonnen-
oogst begint tegen te vallen.
Vanmorgen kwam ik een
met zijn lichten knipperende
automobilist tegen. De wakkere
borst had de uitgezette politie-
val opgemerkt, maar de opzet
ervan verkeerd begrepen. Niet
ik liep gevaar, maar hijzelf.
Sterker nog: als hij te hard reed
was hij al de klos toen hij mij
met z'n lichten waarschuwde.
De val was slim opgezet, langs
een van die stukken weg die ik
net beschreven heb. De be
wuste weg kruist vlak voor de
werkelijk bebouwde kom een
kanaal. De brug is vrij hoog en
verspert het uitzicht op wat
zich aan de andere kant be
vindt. Het kastje met misschien
de camera erin, waarvoor zo
veel mensen snelheid terugne
men, staat aan die andere kant.
Vanmorgen stond er ook een
clubje politielui bonnen uit te
schrijven. Voor mensen die nog
voor de aanloop tot de brug al
waren betrapt met behulp van
de apparatuur in een langs de
weg staande en vermomde poli
tiewagen.
Toen ik twintig jaar geleden
in Den Haag en Delft bij de
ANWB. een 'rijproef voor ge
vorderden' aflegde, leerde ik
dat ik verder van de midden-
streep moest blijven en iets eer
der met voorzorteren moest be
ginnen, maar zeer tot mijn vol
doening scoorde ik hoog voor
'anticiperend rijden'. Rijden
met vooruitziende blik dus.
Misschien is het daaraan te
danken dat ik nog niet dikwijls
een bon voor te hard rijden heb
gehad terwijl ik toch al talloze
vallen als die van vanmorgen
passeerde. Ik moet er een neus
voor hebben. Ik ruik ze ge
woon, zoals de penose, volgens
de politie-thriller, een recher
cheur in burger ook kan ruiken.
Ik heb dus niets te klagen.
Niettemin kan ik niet tegen
zulke vallen. Ik vind ze onspor
tief, de hele opzet, maar vooral
vaak de keuze van de lokatie.
Toch heb ik de mij tegemoetko
mende medeweggebruikers niet
met m'n knipperlichten ge
waarschuwd. Ik voel me daar
wel een beetje schuldig door,
maar ik kon m'n beste vrienden
toch ook niet hinderen bij hun
werk. Tenslotte hoorde daar
vijftig te worden gereden, al
was de weg breed en lagen er
geen verkeersdrempels. Er
stonden wel borden. 50!
In mijn woonplaats zijn een
paar flinke stukken invalsweg
tot 'bebouwde kom' verklaard.
Gemeenten kunnen dat doen
zonder in een eeuwigheid voor
een passende bebouwing te
hoeven zorgen. Aan de wegen
is niets gedaan om ze het ken
merk van een stadsweg te ge
ven. Er staan bomen langs, op
afstand wat industrie of hele- 2
maal niets. Er zijn aparte fiets
paden. De wegen zijn breed,
iiiiiiiiiiiiiiiiiiiiniiiiiiiiiiiiiiiiiiiiiiiiiiiiiiiiiiiiiiiiiiiiiiiiiiiiiiiiiiiiiiiiiiiiiiiiiiiiiiiiiiiiiiiiiiimmi^.
Uitgave van uitgeversmaatschappij De Stem b.v.
Directie: drs. J.H.M. Brader.
Hoofdredactie: H. Coumans - hoofdredacteur.
A. Theunissen en H. Vermeulen-adjunct-hoofdredacteuren.
Hoofdkantoor: Spinveld 55, Breda.
Postadres: Postbus 3229, 4800 MB Breda.
076-236911 Telex 54176 Telefax 076-236405.
Centrale redactie Breda:
Nieuwsdienst 076-236452.
Sportredactie 076-236236.
Telefax redactie 076-236309.
Rayonkantoren:
Bergen op Zoom, Zuivelstraat 26, 01640-36850.
Postadres: Postbus 65, 4600 AB Bergen op Zoom.
Breda, Nw. Ginnekenstr. 41236326.
Voor bezorgklachten: 236888.
Postadres: Postbus 3229,4800 MB Breda.
Etten-Leur, Markt 28, 01608-21550.
Postadres: Postbus 363,4870 AJ Etten-Leur.
Goes, Klokstraat 101100-28030.
Postadres: Postbus 13, 4460 AA Goes.
Hulst, Steenstraat 14, 01140-13751
Postadres: Postbus 62,4560 AB Hulst.
Oosterhout, Arendstraat 14, 01620-54957.
Postadres: Postbus 4023,4900 CA Oosterhout.
Roosendaal, Molenstraat 45, 01650-37150.
Postadres: Postbus 35, 4700 AA Roosendaal.
Terneuzen, Nieuwstraat 9, 01150-17920.
Postadres: Postbus 145, 4530 AC Terneuzen
Vlissingen, Torenstraat 5, 01184-19910.
Postadres: Postbus 50514380 KB Vlissingen.
Openingstijden:
Breda en Oosterhout 8.30-17.00 uur;
overige kantoren 8.30-12.30 en 13.30-17.00 uur
Abonnementsprijzen bij vooruitbetaling te voldoen:
f 24,90 per maand; 71,85 per kwartaal of J 279,15 per jaar.
Bij automatische betaling geldt een korting van resp. 1,- per maand,
1,90 per kwartaal, j 7,60 per jaar. Prijzen: inclusief 6% B.T.W.
Voor posttoezending geldt een toeslag. Losse nummers: ma. t/m zat. 1,25.
Service-afdeling abonnementen: 076-236472, ma. t/m vrijd. 8.30-17.00 uur.
Heeft u de krant niet ontvangen? Onze excuses.
Bel voor nabezorging tijdens kantooruren uw rayonkantoor.
Lezersservice:
Centrale reclame-afdeling 076-236911
Fotoservice 076-236573.
Advertenties (tijdens kantooruren 8.30-17.00 uur):
Rubrieksadvertenties 't Kleintje 076-236882.
Grote advertenties uitsluitend 076-236881
Geboorte- en overlijdensadvertenties 076-236442.
(Buiten kantooruren maandag t/m vrijdag van 19.00 tot 20.30 uur en
zondag van 18.30 tot 21.30 uur 076-236394/236911
Bankrelaties:
Postgiro 1114111 - ABN rek. 520538447.
NCB rek230301584 - Rabo rek. 101053738.
Door Ad Burger
MET ZOVEEL woorden
wil hij het niet omschrij
ven, maar eigenlijk vindt
de interim-manager van
paspoortproducent KEP,
H.C. van Dijk, zich door
Buitenlandse Zaken ge
weldig in het pak genaaid.
Dat ministerie stookte op
vrijdag 11 november het
vuurtje onder de paspoortdis
cussie flink op, door voor
KEP vernietigende testresul
taten naar buiten te brengen.
„Buitenlandse Zaken deed
alsof het hier de definitieve
test van het KEP-paspoort
betrof. Maar het ging om een
tussentijds resulaat van een
paspoort dat nog geschikt
moest worden gemaakt voor
invoering", aldus Van Dijk
gisteren op een drukbezochte
persconferentie.
Geheel tegen de afspraken
in, zo luidt de lezing van de
KEP-interim-manager, pre
senteerde het ministerie de
resultaten alsof het een soort
eindexamen betrof. En daar
mee was de geest uit de fles:
de politiek reageerde furieus,
KEP kon nadien weinig goeds
meer doen.
De resultaten waren inder
daad vernietigend. Op het
blote oog was zo te zien dat
een op de vijf KEP-pas-
poorten niet deugde; bij na
dere bestudering viel nog
eens zestien procent af. In 165
paspoorten werden in totaal
210 afwijkingen gevonden: de
gegevens op de aanvraag-
kaart waren onjuist op de
paspoortkaart aangebracht,
de bovenkant van de kaart
vertoonde afwijkingen, de ge-
Werknemers van KEP verlaten teleurgesteld het pand
nadat ze zijn ingelicht over het besluit. - fotoanp
Interim-manager Van Dijk: we gaan door tot 1 janua
ri - fotoanp
gevens stonden niet helemaal
op de juiste plaats en de kaart
was vervuild of beschadigd,
om er maar eens een paar te
noemen.
Zo mogelijk nog desastreu
zer verging het KEP bij de
volgende zending van 437
paspoorten, nota bene door
KEP zelf, als betrof het een
contra-expertise bij wieler-
doping, aan Buitenlandse Za
ken aangeboden. De door
Buitenlandse Zaken inge
huurde deskundigen consta
teerden dat alle door KEP af
geleverde paspoortkaarten
fouten vertoonden.
Een kleine bloemlezing: de
kaarten waren aan de hand
van 'knip- en plakwerk' van
de aanvraagformulieren tot
stand gekomen, de onderlinge
samenhang tussen beveili
gingskenmerken (bedoeld om
fraude te bemoeilijken) wa
ren onjuist, het speciale Euro
pastempel vertoonde gebre
ken en het goudfolie was ge
makkelijk te verwijderen. Al
leen al op die eerste drie pun
ten hadden alle paspoorten
afgekeurd moeten worden,
concludeert de Projectgroep
Paspoortproject in haar ver
nietigend commentaar.
Interim-manager Van Dijk
geeft toe dat die jongste zen
ding paspoorten gebreken
vertoonde. Maar dat, aldus
Van Dijk, was de fout van een
van de leveranciers; die had
KEP ondeugdelijk materiaal
aangeleverd en KEP-mede-
werkers, misschien wel onder
geweldige tijdsdruk, hadden
dat te laat ontdekt. De fout
lag niet bij KEP zelf en daar
mee had Buitenlandse Zaken
wel eens rekening mee mogen
houden, vindt Van Dijk.
Van Dijk vraagt zich trou
wens af wat er gebeurd is met
de resultaten van een recente
TNO-test. Daarin wordt ge
concludeerd dat er weliswaar
problemen zijn, maar dat die
vrij eenvoudig kunnen wor
den opgelost. Die problemen
zouden de produktie van een
kwalitatief goede, fraudebe
stendige paspoortkaart niet
in de weg staan. „Uit het
TNO-onderzoek blijkt duide
lijk dat we een heel eind op de
goede weg zijn", vindt Van
Dijk. Minister Van den Broek
oordeelt anders: het rapport
biedt volgens hem 'onvol
doende aanknopingspunten'
om ervan uit te gaan dat KEP
op 1 januari 1989 een fraude
bestendig reisdocument in se
rie kan vervaardigen.
'Betreurenswaardig'
noemt Van Dijk die conclusie.
Voor hem staat het nog steeds
als een paal boven water:
KEP was en is in staat 'een
uitstekend produkt, het beste
paspoort ter wereld' te ver
vaardigen. En de Schiedamse
paspoortproducent zal dat be
wijzen ook: gistermiddag
heeft hij de circa honderd
man KEP-personeel opgeroe
pen alles in het werk te stel
len om voor 1 januari bij Bui
tenlandse Zaken een serie
van vijfhonderd paspoorten-
nieuwe-snit af te leveren
waarop absoluut niets valt
aan te merken. „Ons samen-
werkingscöntract loopt pas
op 1 januari af. Wij vinden
dat we dus nog tot die datum
de tijd hebben".
Lukt het KEP inderdaad
om een loepzuivere serie pas
poorten af te leveren, dan
moet Van den Broek alsnog
op zijn besluit terugkomen,
vindt Van Dijk.
De politieke realiteit zal
anders zijn. Het is uitgesloten
dat Van den Broek op zijn be
sluit terugkomt, of KEP nu
wel of niet in zijn opzet
slaagt. Maar bij een voor KEP
gunstige uitkomst, wordt de
juridische positie van de ban
ken (die bijna tachtig miljoen
in het bedrijf hebben geïn
vesteerd) er een stuk steviger
op. Het opzeggen van het con
tract zal namelijk leiden tot
de ontmanteling van KEP,
waarbij de banken hun geïn
vesteerde geld in principe in
rook zien opgaan.
Maar kunnen zij duidelijk
maken dat de Staat ten on
rechte het contract heeft op
gezegd (omdat KEP op het
laatste nippertje toch een
fraudebestendige pas kon le
veren), dan kunnen ze een
forse schadeclaim bij de over
heid indienen. En niet zonder
enige kans op succes.
Dat is ook de reden dat de
Nationale Investerings Bank
en de Nederlandse Midden
stands Bank KEP voorlopig
financieel zullen blijven on
dersteunen. Alleen als duide
lijk kan worden aangetoond
dat de overheid op onjuiste
gronden het contract met
KEP heeft opgezegd, hebben
de banken nog enige kans dat
ze iets terugzien van de bijna
tachtig miljoen die ze in de
Schiedamse paspoortprodu
cent gestoken hebben.
23 juni 1981: Nederland
aanvaardt EG-resolutie om
paspoort naar uniform Euro
pees model in te voeren.
3 mei 1984: Buitenlandse
Zaken vraagt de StaatsDruk-
kerij/Uitgeverij om een of
ferte voor een centraal te pro
duceren paspoort. SDU wil
alleen meewerken als nie
mand anders inzicht krijgt in
de offerte. Buitenlandse Za
ken gaat daarmee niet ak
koord.
30 juli 1984: Joh. Enschedé/
Agfa Gevaert en Kodak/Es-
selte Film krijgen ook het
verzoek om een offerte in te
dienen.
Begin september 1984: Tij
dens besprekingen van Bui
tenlandse Zaken met direc
teur Baard van Elba ontstaat
het idee om' het consortium
KEP te vormen, een samen
werkingsverband van Kodak,
Philips en Elba.
8 oktober 1984: KEP pre
senteert een offerte met
daarin het 'totaalplan' ver
werkt om een nieuw pas
poortsysteem in te voeren.
25 maart 1985: Staatssecre
taris Van Eekelen deelt mee
dat met de invoering van het
nieuw paspoort niet op de
nieuwe paspoortwet moet
worden gewacht - dat zou de
kwestie twee tot drie jaar
vertragen.
26 september: Lubbers'
raadsadviseur vraagt spe
ciale aandacht voor fraude
bestendigheid van het pas
poort a la KEP; dat moet het
leidend beginsel worden.
28 oktober 1985: De staats
secretaris van Buitenlandse
Zaken, Van Eekelen, wil dat
onderzocht wordt of er sa
menwerking mogelijk is tus-
sen SDU, Enschedé en KEP.
Enschedé trekt zich terug,
SDU wil graag meewerken.
3 januari 1986: Brief van
Lubbers met aanbeveling
KEP en SDU te laten samen
werken. De prijs van de pas
zou niet van de toenmalige
mogen afwijken, de service
aan het publiek mocht niet
minder worden en de pas
moest op 1 januari 1988 be
schikbaar zijn.
23 januari 1986: Boze brief
van Van Eekelen aan Lub
bers waarin hij zich beklaagt
over het 'separate' optreden
van staatssecretaris Van
Amelsvoort (Binnenlandse
Zaken). Van Amelsvoort had
laten weten dat de SDU ge
woon verder zou gaan met het
ontwikkelen van een nieuw
paspoort.
30 januari 1986: Lubbers
schrijft de twee staatssecre
tarissen dat hij blij is dat ze
het eindelijk eens zijn.
24 februari: Van Eekelen
praat met KEP en zegt nog
vóór de verkiezingen in mei
een samenwerkingsovereen
komst te willen sluiten.
25 maart 1986: SDU wil van
KEP informatie over de pas-
poortproduktie om zijn eigen
rol te kunnen bepalen maar
krijgt nul op het rekest. Elba
- de uitgeverij van KEP-di-
recteur Baard - bleek ook al
een offerte te hebben uitge
bracht voor het visumboekje.
16 april 1986: SDU maakt
bekend KEP te wantrouwen
en verstrekt ook geen gege
vens.
28 mei 1986: Van Eekelen
Het pand drukkerij Elba in Schiedam.
wil niet praten met SDU over
het paspoortproject.
4 juni 1986: De Vereniging
van Nederlandse Gemeenten
maakt bezwaar bij Van Eeke
len tegen het ontbreken van
overleg met de gemeenten en
de provincies.
5 juni 1986: Staatssecretaris
Van Amelsvoort maakt be
zwaar tegen de samenwer
kingsovereenkomst tussen
Staat en KEP, juist vanwege
het ontbreken van de naam
SDU.
6 juni 1986: De samenwer
kingsovereenkomst tussen
Staat, Kodak, Philips en Elba
wordt getekend.
24 juli 1986: De nieuw aan
getreden staatssecretaris van
Buitenlandse zaken, Van der
Linden, informeert premier
Lubbers over het paspoort
project. De rol van SDU was
definitief uitgespeeld,
Van der Linden weten.
liet
1 augustus 1986: De Neder
landse Middenstandsbank en
de Nationale Investerings
bank stellen KEP 87,5 miljoen
gulden ter beschikking.
17 oktober 1986: de staatsse
cretarissen van Buitenlandse
en van Binnenlandse Zaken
vertellen de kamer dat de sa
menwerkingsovereenkomst is
gesloten en dat Elba al inves
teringen heeft gedaan.
17 november 1986: De KEP-
directie vraagt Kodak zijn
beschikbaar gestelde man te
rug te trekken. De rol van
Kodak is daarmee uitge
speeld. Enige tijd later haakt
ook Philips af.
Januari 1987: De banken
dringen aan op versterking
van het management bij
KEP. Buitenlandse Zaken
heeft bezwaren tegen een in
terim-manager uit kringen
van de banken.
Maart 1987Ruzie tussen de
banken en Buitenlandse Za
ken. De banken eisen zeker
heid dat in 1988 begonnen kan
worden met de produktie en
uitgifte van paspoorten. De
banken nemen de financiële
aanspraken van KEP over.
De staat zou schadevergoe
ding moeten betalen aan de
banken als er door politieke
omstandigheden vertraging
zou optreden.
31 maart 1987: Buitenlandse
Zaken constateert dat de pas
poortkaart niet voldoet aan
de eisen.
1 oktober 1987: De Alge
mene Rekenkamer komt met
een rapport vol twijfels over
het paspoortproject. Hoe hoog
wordt de prijs van het pas
poort?
november 1987: De staats
secretaris eist een paspoort
kaart van KEP om onderzoek
mogelijk te maken. KEP
stuurt 60 exemplaren, maar
vraagt van controle af te zien
omdat ze nog niet voldoen.
20 november 1987: Twijfels
over kwaliteit paspoortkaart.
Staatssecretaris overweegt
uitstel invoering.
Maart 1988: Minister Van
den Broek van Buitenlandse
Zaken gaat zich als eerste
man op het departement met
de paspoortkwestie bemoeien
- op verzoek van premier
Lubbers.
14 maart 1988: Kritiek van
TNO op paspoort.
27 april 1988: Kamerdebat.
KEP krijgt tot 1 september de
kans nieuw en goed paspoort
af te leveren.
11 mei 1988: Kamer besluit
tot onderzoek naar paspoort
project.
29 augustus 1988: Enquête
commissie presenteert lange
reeks van feiten en fouten
zonder politieke conclusies te
trekken.
6 september 1988: Minister
Van Eekelen (Defensie) treedt
af omdat zijn geestverwanten
in de Kamer geen vertrouwen
meer in hem hebben vanwege
zijn rol bij de overeenkomst
met KEP.
9 september 1988: Staats
secretaris Van der Linden
(Buitenlandse Zaken) kan ook
niet meer bogen op voldoende
vertrouwen in de kamer, hij
vertrekt.
21 en 22 september 1988: De
kamer Bespreekt het enque-
terapport en premier Lubbers
dreigt met een kabinetscrisis
als Van den Broek niet vol
doende steun in de Kamer
krijgt.
11 november 1988: Buiten
landse Zaken toont zich ont
stemd over de slechte resulta
ten van een test bij KEP,
waarbij twintig procent van
de afgeleverde paspoorten op
het eerste gezicht al manke
menten vertoont. Later blijkt
dat percentage zelfs 36 pro
cent te zijn. Een latere zen
ding vertoont geen enkel goed
exemplaar.
29 november 1988: Minister
Van den Broek beëindigt met
onmiddellijke ingang het
contract met KEP. Oud-
staatssecretaris Van der Lin
den wordt als CDA-kamerlid
beëdigd.
Door Jo Wijnen
De 40-jarige Carlos Sali
nas de Gortari is de minst
te benijden politicus van
Mexico. Volgende week
aanvaardt deze kaalhoof
dige, rustige en weinig
charismatische techno
craat voor zes jaar het pre
sidentschap van zijn land
onder omstandigheden die
uiterst moeilijk zijn.
Mexico zit financieel aan de
grond, heeft een buitenlandse
schuldenlast van 105 miljard
dollar, verliest banen met de
honderdduizenden tegelijk,
heeft het gemiddelde inkomen
sinds 1982 met 40 procent zien
dalen, kijkt tegen een inflatie
van 160 procent per jaar aan
en betaalt jaarlijks 40 procent
van zijn met exporten ver
diende geld aan rente op de
buitenlandse staatsschulden.
Die problemen zijn al ge
noeg om Salinas de gevangene
van zijn eigen presidentschap
te maken. Maar het 83 miljoen
inwoners tellende Mexico is
de afgelopen twee jaar in een
soort permanente staat van
politieke onrust geraakt die
Salinas' presidentschap de
komende jaren wellicht nog
meer zal verzuren. De parle-
mentsleden gaan herhaalde
lijk met elkaar op de vuist.
Demostraties met een soms
zeer geweldadig karakter zijn
aan de orde van de dag. De
oppositie roert zich steeds
krachtiger en een snelle poli
tisering van een op de grens
van de honger levend proleta
riaat mag worden verwacht
als Salinas er niet snel in
slaagt de economie van zijn
land aanzienlijk te verbete
ren.
Salinas' politieke mandaat
wordt ernstig verzwakt door
het feit dat hij en zijn PRI (de
Institutionele Revolutionaire
Partij) bij de verkiezingen
van 6 juli slechts 50.7 procent
van de stemmen behaalde. De
PRI is nu al zestig achtereen
volgende jaren aan het be
wind en heeft het land altijd
met een forse meerderheid
kunnen besturen. Dat maakte
Mexico tot een oase van rust
in een vanouds hoogst insta
biel Midden-Amerika. Maar
sinds de econonmische reces
sie van na 1980 is dat anders
geworden. De PRI heeft snel
aan betekenis ingeboet. De
X
I
1
President Salinas
foto ap
buitenlandse schulden zijn uit
de hand gelopen en de nog zit
tende president Miguel de la
Madrid heeft het slechte eco
nomische tij - spijts een strak
versoberingsbeleid - niet
kunnen keren.
De steeds luidruchtiger
wordende Mexicaanse opposi
tie - aangevoerd door Cuauh
temoc Cardenas (54) - be
schuldigt Salinas er boven
dien van dat hij, of zijn partij,
de verkiezingen van afgelo
pen juli zwaar hebben ge
fraudeerd. Cardenas is zo van
zijn gelijk overtuigd, dat hij
het presidentschap in feite
voor zichzelf opeist, ofschoon
zijn Nationaal Democratisch
Front (althans volgens de of
ficiële tellingen) slechts 31.1
procent van de stemmen
kreeg. Sinds juli is het poli
tieke klimaat in Mexico er be
paald niet beter op geworden.
De onrust is een vast bestand
deel van het dagelijkse leven
geworden. En intussen brok
kelt Mexico's toch fragiele
economie steeds verder af.
Carlos Salinas is overigens
een bekwaam man. Hij is een
uit het politieke establish
ment afkomstige econoom die
in de VS studeerde en nadien
tal van hoge regeringsfunc
ties bekleedde. Hij is een kal
me, rustige en moeilijk van
zijn stuk te brengen politicus
die vertrouwd is met de hui
dige problemen en als geen
andere Mexicaan in staat is
zijn land op een nieuwe en be
tere koers te zetten. Maar de
mateloos energieke Salinas,
straalt weinig charisma uit en
is dan ook geen partij voor de
heetgebakerde, zeer woord
rijke en desnoods tot een ste
vig vuistgevecht bereid zijnde
oppositie.
Salinas' doen en laten
wordt door Mexico's noorde
lijke buurland - Amerika -
intussen met grote aandacht
gevolgd. De Reagan-regering
sprong Salinas al in oktober
bij met een lening van 3.5 mil-
jard dollar. Dat bedrag was
bedoeld om de nieuwe presi
dent de gelegenheid te geven
orde op zaken te stellen in een
ontspoorde economie. De We-
reldlbank is intussen druk
doende de situatie in Mexico
door te lichten, hetgeen bijna
zeker tot aanvullende lenin
gen aanleiding zal geven.
De Amerikaanse hulp ver
hult de grote zorg die er in
Washington over de toestand
in Mexico bestaat nauwelijks.
De nieuw gekozen president
George Bush heeft onlangs al
een onderhoud met Salinas
gehad en hem alle steun toe
gezegd. De VS kunnen toene
mende onrast en instabiliteit
in hun zuidelijke buurland
absoluut niet gebruiken. Zou
de Mexicaanse oppositie naar
links schuiven en tegelijker
tijd aan politieke kracht win
nen, dan is - althans voor de
VS - het hek van de dam.
Washington durft er niet aan
te denken wat er gebeurt als
Mexico's politieke onbehagen
een sterk links-ideologisch
karakter krijgt en vervolgens
het toch al wankele democra
tische bestel aantast. Wash
ington zwijgt intussen wijse
lijk over het feit dat Mexico
hard op weg is landen als Ni
caragua en El Salvador als
Amerika's grootste politieke
zorgenkind te vervangen.
De grote vraag is nu of Car
los Salinas de Gortari zijn
land kan redden met econo
mische hervormingen. Die
hervormingen betekenen dat
het beleid van uiterste sober
heid, dat de vorige regering
heeft gevoerd, met kracht zal
worden voortgezet. Voor de
gemiddelde Mexicaan is die
soberheid - die voor miljoe
nen grenst aan uitgesproken
armoede - niet meer te aan
vaarden. En achter een moge
lijk definitieve weigering zich
eensgezind achter Salinas te
scharen duikt het spookbeeld
van chaos en politieke ontred
dering op.
rechtbank president B. As
scher. foto af
Kan
Van onze Haagse redactie
Zij voelen niets voor het
om ter compensatie van di
sten de verlaging te beper
Dat bleek gis
teren bij de be
grotingsbehan
deling van Fi
nanciën. De
fracties willen
vandaag van
minister Ru-
ding duidelijk
heid. Toch
steunden de
regeringsfrac
ties het ver
zoek
van PvdA-woordvoerder Wol
gens om voor de behandelir
van de BTW-verlaging een tu.
senbalans over de financië
mee- en tegenvallers van m
nister Ruding te eisen.
Volgens Wöltgens (Pvdi
heeft de kamer geen duideli;
inzicht nfieer in de stand v;
zaken. Sinds Prinsjesdag zijn
(ADVERTENTIE)
er viel bij u
het e.e.a. te halen?
Beveiligen laat |e lekkerder slapen Vraag
vies bi| Van Hei|st zodat'er wat te halen bli
Ruding
- fotodesté
johan van gui
Elken(1 Rolluiker
uneto volgens
I Beveiigings- richtlijne
UITGEREKEND op de dag da
van Buitenlandse Zaken als
heeft zijn voormalige baas mil
kingsovereenkomst tussen de
opgezegd. Het is een opmerk
zarre scenario dat zich tot n
afgespeeld.
'Het had eerder gekund en
woorden van de PPR-fractie
de contractbeëindiging met
eerder gekund én gemoeten,
lijk dat het kabinet - met he
vaardiging van het nieuwe, f
verkeerde paard had gewed.
Met een hardnekkigheid die e
weest werden echter alle voo
feiten genegeerd. Bij monde
weten er zelfs een kabinetscr
verantwoordelijke minister Vs
de Tweede Kamer zou krijger!
president heeft ertoe geleid
paar maanden de indruk mc
goed zou komen, maar de c
Staat en KEP is er uiteindelijk
Een verstandig besluit, daar
Maar ondanks dat zal ministr
yeel uit moeten leggen. De p
eén lijdensweg geweest die
zaakt. Naast een aantal slacf
cretaris en enkele topambter
algemeenheid gezichtsverlies
Van den Broek heeft in de h<
gespeeld. Zijn optreden was
moment is hij volstrekt eigen:
nge week weer eens toen hi
liet weten dat het persoonsbe
recht zou komen. De ministi
schap dat een overgrote me
P'ging grote waarde hechttr
soonsbestand naar Buitenlan
Evenals KEP heeft Van de
4ijn vakmanschap als minist
ter discussie, de manier waa
Kamer politiek bedrijft verdiei
Het drama is echter nog niet
getwijfeld nog een ingewikkf
KEP en de Staat. Hoe dat afl
is in ieder geval wel duidelijk
Nederlandse burger over eer