25
998
179iqnis|
Rn
DE STEM
De volgeling van Sint Nicolaas
WB ll
POT
SPI
AAK
T
Wibo van de Linde stopt als Avro-directeur
TURKIJE
«ttvtl T
Ed van der Elsken
'straatfotograaf
'De Wind' van Ivens op
Filmfestival Rotterdam
Zongen alle vrouwen maar als Anita Baker
PHILIPS
EEN ROLSTOEL
A59
WALKMAN
GRATIS
SPORTPAKKET
ZE
PHILIPS PRODUKT
DROOCTROMMEL
2800 TOEREN
CENTRIFUGE
ïflun strijk"2?*
(I1J2ER
lpH»UPS|
- - |LUXE
"WPT lSCHEER^
IrvteuseIappa
HILVERSUM - Wim
lbo is er weer. Ver
weerd, verschrompeld
en grijs, maar nog even
olijk en vakbekwaam
als in de middeleeuwen
van ons televisie- be
stel, gaat hij zondag
met twinkelende oogjes
op zoek naar een le
gende (Nederland 3,
21.15 uur). Wie is de
echte Sint Nicolaas?
Zeemanspet
Botten
WOENSDAG 30 NOVEMBER 1988
NOS-PORTRET VANAVOND OP TV
Marathon
Wallen
Intens
Yazz
Samantha Fox
Wee Papa
Girl Rappers
Luther Vandross
Deniece Williams
Jonathan Butler
RONS
MAGNETRON type R8170
650 w magnetron- 1500 w
hete lucht, magnetron en
hete lucht tegelijkertijd te
gebruiken.
5 Kookstanden.
Draaiplateau.
</-v
JC7UIGKAP
UCHTGENN1CHT
■OUEGEVULDEI
RADIATOR
GOES Marconistraat 4
naast Torro - tel. 01100-14224
VLISSINGEN Hermesweg 23
in koopcenter Groenendijk
tel. 01184-12563
TERNEUZEN Schependijk 9
tel. 01150-12423
MIDDELBURG t.o. trefcenter
Beenhouwerssingel 4
tel. 01180-14406
Afbeeldingen kunnen afwijken
I helpt waar wettelijke
I0T6
^^okmeer
vermogen van 950 Watt
ihtregelaar.
e stofzak.
„Beoefenaars van topsport die er uit
eindelijk .zonder duidelijke afwij
kingen afkomenhebben geluk gehad
Hans van Swol, medicus en ex-sporter
««MS»»
W.
Van onze rtv-redactie
HILVERSUM - Wibo van
de Linde treedt terug als di
recteur bij de Avro. Hij gaat
in plaats daarvan voor deze
omroep een Europees tele
visie-programma maken.
De Avro heeft dit gisteren
meegedeeld.
Van de Linde trad 1 mei 1984
bij de Avro in dienst. In de af
gelopen jaren voerde hij daar
een reorganisatie uit die een
einde maakte aan de traditio
nele scheidsmuren tussen radio
en televisie. Hij was binnenge
haald door Avro-voorzitter
Wallis de Vries om de grijze
omroep-top uit te schakelen en
de Avro een nieuw gezicht te
geven.
Van de Linde heeft ver
klaard dat hij steeds sterkere
prikkels voelde om weer jour
nalistiek bezig te zijn. Hij zal
nu onder, andere een tv-for-
mule ontwikkelen die gericht is
op het reilen en zeilen van
Europa. Het is de bedoeling dat
deze tv-rubriek vanaf oktober
volgend jaar op het scherm
komt. Hij doet zelf de presenta
tie.
Het tijdstip van zijn terug
treden als programma-direc
teur zal nader door de Avro in
overleg met Van de Linde wor
den bepaald. Hij blijft bij de
Avro in vaste dienst.
Van de Linde was in 1984 de
opvolger van de - inmiddels
overleden Siebe van der Zee.
Het Avro-bestuur benoemde de
van Tros-Aktua afkomstige
Van de Linden destijds on
danks verzet hiertegen vanuit
het Avro-bedrijf. Het bestuur
vond de benoeming van nood
zakelijk in verband met de da
lende kwaliteit en populariteit
van de programma's. De aan
stelling was onder meer voor
de toenmalige chef van Televi-
zier Magazine, Jaap van Meek-
ren, aanleiding om zijn ontslag
in te dienen.
De nu 49-jarige Wibo van de
Linde werkte eerder van het
persbureau United Press, het
NTS-Journaal en 'Avro's Tele-
vizier'. Hij maakte onder meer
de jeugdserie 'Het geheim van
Vredenhof' en een omstreden
documentaire over het echt
paar Van Bemmelen en een
euthanasie-poging die een
uiterst luguber karakter kreeg.
Ook gaf hij korte tijd het week
blad 'Deze Tijd' uit.
Wibo van de Linde gaat
zich richten op de Europese
televisie. - fotoanp
Door Jan Koesen
Om dat te weten reisde de
voormalige cabaretier en
cabaret-historicus naar
Turkije, Italië, New York
en Amsterdam, om aan het
slot van zijn onderhou
dende documentaire te
constateren dat hij het nog
niet weet.
„Een ding staat echter vast,"
zegt lbo, „de Sint komt niet uit
Spanje. Dat is een Nederlands
verzinsel."
Wim lbo is altijd gefasci
neerd geweest door de Goed
heiligman. Zelf hulde hij zich
jaren lang in mantel en mijter,
in stijl voorgetrokken door een
koets met twee schimmels, om
het geloof te verspreiden onder
de kinderen van vrienden en
kennissen. „Laatst was ik bij
mijn moeder die 96 is en vroeg
haar: Hoe heb ik als jongetje op
Sinterklaas gereageerd? Ik zei
haar toen: Moeder, ik blijf in
Hem geloven. Dat heb ik ook
altijd gedaan. Met tranen in
mijn ogen heb ik elk jaar de in
komst van de Sint gezien."
lbo kreeg twee jaar geleden
het idee een Sint Nicolaas-do-
cumentaire te maken toen hij
met een vriend op vakantie in
Wim lbo: elk jaar weer tranen in de ogen.
fotoanp
Turkije was. „Op de kaart zag
ik de plaats Demre staan en
daarachter, tussen haakjes,
'Myra'. Daar komt Sint Nico
laas vandaan, zei ik opgewon
den tegen mijn vriend, maar
die haalde zijn schouders op:
Och, die komt toch van de
Noordpool vandaan. Toch be
sloot ik een pelgrimstocht te
ondernemen want ik dacht,
verdomme, daar zit een dijk
van een verhaal in voor de tele
visie. Maar in het begin kreeg
ik helemaal niet eens zoveel
medewerking van Hilversum.
Dat kwam pas later, toen regis
seur Almar Tjepkema met de
NOS begon te praten."
'Op zoek naar de Echte' begint
met een zeilboot voor de
Turkse wateren, alwaar lbo
met kranige zeemanspet en
stormvaste trui de plaats aan
wijst waar de royaalste der
heiligen in het begin van de
vierde eeuw werd geboren uit
welgestelde ouders. De gehele
reportage door zien we trou
wens de verteller in diverse
toiletten van modieuze snit op
het scherm. lbo komt nog meer
in beeld dan de de Sint zelf.
Regisseur Tjepkema zei: „Ik
heb Wim praktisch moeten
smeken om ais verteller zelf in
beeld te komen. Daar wilde hij
eerst niets van weten." Wie de
documentaire xiet, gelooft eer
der het tegendeel. Het is alle
maal niet erg, want de repor
tage blijft van begin tot einde
boeiend ondanks alle ijdeltui
terij van lbo zelf.
De Sint, zo leren wij, ontpopt
zich al heel jong als heilige,
hoewel de Moederkerk hem
nooit officieel in de eredivisie
van gelovigen heeft opgeno
men. „Het volk heeft hem hei
lig verklaard," constateert lbo.
Hagios Nikolaos, zoals de Grie
ken zeiden, schenkt zijn kapi
talen weg, redt jongelingen uit
de dood, bespaart drie dochters
van een aan lager wal geraakte
edelman een lot erger dan de
dood (geen huwelijk dus) en
blaast rond het j aar 340 de laat
ste adem uit.
Maar zijn geest zal voortleven.
En hoe! Zeven eeuwen gaan
voorbij. Italiaanse zeelui trek
ken naar het graf van de legen
de, en nemen de gezalfde botten
mee, benevens enkele kost
baarheden. De Sint wordt op
nieuw begraven, in een tombe
in de Zuiditaliaanse havenstad
Bari waar hij later een fraaie
basiliek krijgt. Dan verovert
Nikolaos postuum de verering
ADVERTENTIE)
R E 0 R D 1 H 0 P
.VEEMARKTSTRAAT 47 BREDA 076-212569
Van onze rtv-redactie
HILVERSUM - „Ik heb een curieuze belangstelling
voor de zelfkant van de samenleving, voor de buiten
beentjes, voor de armen, de misdadigers, de hoeren. Ik
ben bestemd voor de 'low society', dat is mijn elite".
Met deze woorden karakte
riseert de 63-j arige fotograaf
Ed van der Elsken de onder
werpen die zijn werk door de
jaren heen hebben bepaald.
De NOS zendt vanavond op
Nederland 3 de documen
taire 'Straatbeelden' uit,
waarin regisseur Jan Bos-
driesz in 25 minuten leven en
werk van Van der Elsken
samenvat. t
De aanleiding voor het tv-
portret is de uitreiking, ko
mende vrijdag, van de David
Roëllprijs aan Van der Els
ken. Hij is de eerste foto
graaf die deze prijs, onder
meer een bedrag van 20.000
gulden, krijgt. De David
Roëllprijs wordt jaarlijks
door het Prins Bernhard
Fonds toegekend aan een
Nederlandse kunstenaar als
bekroning van diens com
plete oeuvre.
van de Oude Wereld. Hij wordt
van zowat alles beschermheili
ge: zeelieden, handelsreizigers,
pandjesbazen, maagden en
prostituées. Zeelui brengen zijn
mythe naar Nederland, waar
wij hem een nieuwe functie ge
ven: kindervriend, alsmede
redder van de middenstand.
Het verhaal is nog niet ten
einde. Opeens zien we lbo in
witte smoking temidden van
een St. Nicolaas-feestje voor
extreem welgestelden in New
York, alwaar een parochie be
schikt over twee botten van de
heilige, die vurig gekust en
vereerd worden. Dan begint
het verval. Het Amerikanisme
grijpt om zich heen. Een bas
taardcreatie komt op, Hagios
Niloaos wordt Santa Claus en
hij wordt abrupt enkele weken
verderop in de tijd geplaatst
rond Kerstmis. Het heidendom
gaat zo ver, dat de oorsprong
van de rode ruiter aan de
Noordpool wordt gesitueerd,
compleet met rendieren en ar-
reslede.
lbo valt zijn eigen documen
taire samen met de zin dat hij
het nu nog niet weet. De raad
sels rond een man die zestien
eeuwen na zijn dood nog popu
lairder is dan Maradonna plus
Madonna, zullen wel nooit op
gelost worden. Sint Nicolaas
blijft een geloof. En zo hoort
het ook.
ROTTERDAM (ANP) - Het achttiende Filmfestival Rot
terdam wordt op 26 januari 1989 geopend met 'De Wind', de
laatste film van de deze maand 90 jaar geworden cineast
Joris Ivens en zijn vrouw en mederegisseur Marceline Lo-
ridan.
Het werk van de in Parijs wonende Ivens staat de laatste tijd
weer sterk in de belangstelling en op het Filmfestival van Venetië
werd hij voor zijn gehele oeuvre onderscheiden met een Gouden
Leeuw. De film wordt direct na het festival uitgebracht door The
Movies.
Het Filmfestival Rotterdam 1989 duurt tot en met 5 februari en
is een hommage aan de in juli dit jaar overleden oprichter en di
recteur Huub Bals. Het programma bevat films die Bals al selec
teerde. Het grootste deel van het programma is onder de noemer
'De jaren van Huub Bals' gewijd aan een selectie die de afgelopen
achttien jaar belangrijk voor Bals en zijn festival zijn geweest.
Zestig regisseurs houden zich momenteel met die selectie bezig.
Zij kiezen hun nieuwste film, een klassieker uit het festivalverle
den of de film van een 'aanstormend talent'.
De inmiddels vertrouwde lokaties aan de Kruiskade zullen on
derdak bieden aan het festival. Naast Lumière 1 tot en met 4 en
het Luxor Theater, het Hilton Hotel en het Hotel Central wijkt het
festival deze keer voor enkele evenementen uit naar de nieuwe
Schouwburg, waar het Filmmuseum een speciaal programma zal
verzorgen.
Van der Elsken zegt zelf dat
hij in zijn foto's voortdurend
op zoek is naar moed, indivi
dualisme en vrijheid. Bos-
driesz laaf in 'Straatbeelden'
uiteraard foto's zien die
daarvoor typerend zijn. Bij
voorbeeld de plaat die de
cover van zijn nieuwe Ja
pan-boek siert, een opname
van drie transseksuelen in
hartje Tokyo, die meteen uit
de blouse gingen toen zij een
camera ontwaarden. Het
boek is de neerslag van vijf
tien reizen die Van der Els
ken in dertig jaar tijd naar
Japan maakte. „Dit boek is
mijn marathon, ik heb in to
taal 2 jaar lang in Japan op
straat rondgelopen".
Van der Elsken is behalve
een begenadigd fotograaf
ook een smeuïge verteller,
die in zijn na een inbraak
zwaar gebarricadeerde stu
dio herinnering na herinne
ring ophaalt. Over de
Tweede Wereldoorlog bij
voorbeeld, toen hij voor het
eerst kennismaakte met de
fotografie, door Engelse sol
daten die werden ingekwar
tierd in het Brabantse gezin,
waar hij was ondergedoken,
en die de Picture Post, een
fototijdschrift, bij zich had
den.
Zijn eerste baanlje, als foto
graaf op de Wallen, be
schrijft hij in gloedvolle ter
men. Van der Elsken zette
zich neer op de Zeedijk,
kiekte de boeren die bij de
hoeren op schoot gingen zit
ten, en verkocht hen de foto's
als ansichtkaarten. Als ze
gelukt waren tenminste,
want de eenvoudige platen-
camera waarmee Van der
Elsken toen nog werkte,
Fotograaf Ed van der
Elsken: zelfkant van de
samenleving.
foto nob
wilde het nogal eens laten
afweten.
Zijn draai vond Van der
Elsken in de Parijse wijk St.
Germain, waar hij outsiders
trof die zijn pessimisme, zijn
kwaadheid en zijn haat te
gen de wereld deelden. Een
kort uitstapje naar de gla
mourfotografie, met als
enige resultaat 'lullige,
knullige foto's' van Orson
Welles met een halve duim
voor de lens, draaide op een
faliekante mislukking uit.
Van der Elsken zoekt zijn
onderwerpen op straat, in de
grote stad, waar het leven
intenser wordt geleefd dan
op het platteland. Bij voor
keur fotografeert hij jonge
mensen, bij wie het heilig
vuur nog brandt. „Mensen
tussen 15 en 23 jaar willen
nog laten zien hoe sterk, hoe
rebels en hoe poëtisch ze
zijn. Later zie je die mensen
wegdrijven in burgerlijk
heid met een kinderwagen".
Van der Elsken maakte
wereldreizen met bijeenge
schraapt geld en legde deze
vast in fotoboeken in zijn
eigen 'overdreven melodra
matische en tragische stijl',
zoals hij het zelf omschrijft.
De boeken brengen hem in
ternationale erkenning,
waardoor hij nu in de lu
xueuze positie verkeert dat
uitgevers hem carte blanche
geven.
Uit de korte documentaire
blijkt de bewondering die
Jan Bosdriesz voor Van der
Elskens werk koestert. Bos
driesz: „Toen ik mijn eerste
eigen kamer inrichtte, hing
ik aan de muur een van zijn
foto's op. Een foto van Ed
van der Elsken is altijd her
kenbaar".
DE KOMST van moderne
computer-apparatuur
maakt het er voor de 'ech
te' artiesten alsmaar ha
chelijker op. Met behulp
van de nieuwste technie
ken klinkt tegenwoordig
immers ieder plaatprodukt
instrumentaal perfect. Bo
vendien beschikt menige
studio inmiddels over ap
paratuur, waarmee ook de
menselijke stem behoorlijk
'aangekleed' kan worden.
Een 'echte' artiest moet het te
genwoordig hebben van de
heel bijzondere, niet te imite
ren stem of van briljante com
posities. Is dat niet het geval
dan is hij of zij nauwelijks nog
te onderscheiden van de
goedklinkende nep-platen.
De Amerikaanse Anita Ba
ker liet op haar vorige elpee
'Rapture' horen dat ze over fe
nomenale vocale capaciteiten
beschikt. 'Rapture' was en is
een fantastische plaat, waarop
een van 's werelds beste zan
geressen van goede songs iets
heel bijzonders weet te ma
ken.
Anita's onlangs verschenen
elpee 'Giving you the best that
i got' doet op het eerste gehoor
onder voor 'Rapture'. Al luis
terend bekruipt je de vrees
dat dit keer gekozen is voor al
te glad songmateriaal met een
tamelijk risicoloze instrumen
tatie. Als je 'Giving you the
best that i got' echter meer
dere malen hebt gedraaid,
blijk je een schitterende plaat
m je bezit te hebben. De grote
kracht schuilt dit keer in de
ingetogen sfeer. Wat bij een
ander al gauw tot zoetge
vooisd gewauwel of tot kunst
matige zwoelheid zou leiden,
wordt bij Anita Baker schitte
rend gezongen, bij vlagen sen
suele muziek.
'Giving you the best that i
got' is een romantische plaat,
maar dan wel een van een
zelfbewuste vrouw en niet een
van een Barbiepopje of leeg
hoofdig nest. Simpelweg
weergaloos.
HET contrast tussen echte
zang en nep kan niet beter
hoorbaar gemaakt worden
dan door na Anita Bakers
plaat de elpee 'Wanted' van de
Engelse bonestaak Yazz te
draaien.
Yazz doet het momenteel in
de diverse hitlijsten goed met
'The only way is up' en 'Stand
up for your love rights'. Vroe
ger betekende het hebben van
twee opeenvolgende hits nog
wel eens dat de betreffende
artiest iets in zijn of haar
mars had. In het geval van
Yazz lijkt evenwel niets min
der waar.
Vanuit Engeland wordt het
singleskopend publiek mo
menteel bestookt met vol
strekt eenvormige muziek. Of
de artiesten in kwestie nu
Rick Astley, Bananarama of
in dit geval Yazz heten, het is
allemaal de dezelfde deun. En
het is een smakeloze deun,
want de nummers worden ge-
Samanta Fox: platvloers.
fabriceerd op basis van suc
cesvolle formules zonder dat
daar enig compositorisch ta
lent of zelfs smaak aan te pas
komt.
Om te kunnen blijven ver
kopen en om overvoering te
voorkomen, heb je nieuwe ge
zichten nodig en Yazz is niet
meer dan een van die vele ge
zichten. Misschien moeten we
in dit geval wel gezichtslozen
zeggen, want figuren als Yazz
ontberen elke muzikale per
soonlijkheid. Van elpees als
'Wanted' gaan er 144 in een
dozijn.
SAMANTHA Fox heeft meer
volume in haar beha dan in
haar stem, maar in dit video
tijdperk is dat eerder een
voordeel dan een nadeel.
Er worden wat deuntjes be
dacht en Samantha mag daar
wat bij kirren en vooral voor
de camera's wat wulps bewe
gen. Blijkbaar is daar een
markt voor, want Samantha
heeft al een derde elpee mogen
maken. 'I wanna have some
fun' heet die plaat.
In onnozelheid wordt Sa-
mantha's muziek enkel over
troffen door die van nog rond-
borstiger types als Italiaanse
Sabrina en Duitse acts a la
Sandra.
'I wanna have some fun' is
doorspekt met geile zinnetjes
en gekreun. Dat kan op platen
leuk uitpakken, getuige de el
pee die Vanity 6 onder leiding
van Prince maakte. Bij Sa
mantha Fox is het echter alle
maal net iets te goedkoop en te
hoerig.
Er loopt een tamelijk duide
lijke lijn tussen erotiek en
platvloersheid. Samantha Fox
laat op haar platen duidelijk
horen dat platvloersheid het
best bij haar past.
HET LEUKE destijds van de
rap-rage was dat er de draak
werd gestoken met de geves
tigde muzikale orde. Inmid
dels is de rap echter zelf ook
een muzikaal instituut gewor
den en dat levert stapels voor
spelbare en vooral vervelende
platen op.
De Wee Papa Girl Rappers
zijn in dat aanbod niet eens
het vervelendste voorbeeld.
De elpee 'The beat, the rhyh-
me, the noise' laat gelukkig
nog enig muzikaal inzicht ho
ren. Zo wordt er gestoeid met
flarden James Brown en is
'Wee rule' een aanstekelijke
EINDREDACTIE WIM VAN LEEST
mix van reggae en rap. Bo
vendien zit er in de teksten re
delijk veel typische Engelse
humor.
Toch is ook in dit geval een
hele elpee veel te veel van het
goede. De rap-vorm brengt nu
eenmaal eenvormigheid met
zich mee en enkel wanneer je
eentonig werk moet doen als
met je blote voeten druiven
persen is een hele plaatkant
achtereen misschien nog te
genieten.
Voor de Wee Papa Girl
Rappers en voor tal van an
dere rap-acts geldt dat je met
het kopen van de single of de
iets uitgebreidere remix kunt
volstaan. Een hele elpee is
geldverspilling.
Waar Anita Baker geldt als
een van de allerbeste zwarte
zangeressen, daar is Luther
Vandross een van de aller
beste zwarte zangers. Van zijn
vorige elpee 'Give me the rea
son' werden in de VS tegen de
2 miljoen exemplaren ver
kocht en dat is voor een
zwarte artiest nog altijd be
hoorlijk veel.
Met Luthers nieuwe elpee
'Any love' zal het wel dezelfde
kan opgaan. Verrassend is die
nieuwe plaat niet, maar com
positorisch peil en produktio-
nele afwerking zijn zo enorm
hoog dat er verandering voor
alsnog weinig zinvol lijkt.
ROND Deniece Williams is
het een tijdje stil geweest. Na
'Let's hear it for the boy' werd
er in de hitparades lange tijd
niets meer van haar verno
men. Met de elpee 'As good as
it gets' tracht Deniece nu een
come-back te maken.
'As good as it gets' is een re
delij ke plaat, maar wat de Ne
derlandse markt betreft, zie ik
amper perspectieven. Ik ge
loof niet dat veel mensen hier
Deniece echt gemist hebben.
Bovendien heeft Deniece anno
1988 niks nieuws te bieden of
het zou het Michael Jackson-
nummer 'We are here to
change the world' uit diens
voor Disneyland geschreven
Captain Eo-project moeten
zijn. Maar ook met de uitvoe
ring van dat nummer zie ik
Deniece nog geen nieuwe fans
winnen.
VOOR Jonathan Butler lijkt
er meer succes weggelegd. Hij
is oorspronkelijk Zuidafri
kaan, maar hij woont en
werkt in Engeland en zijn
plaatgeluid sluit redelijk aan
bij de huidige Britse soul-ra-
ge, waarin groepjes als The
Pasedenas en The London
Beat actief zijn.
Butler debuteerde vorig
jaar als zanger met de dubbel-
elpee 'Jonathan Butler. De
daarvan afkomstige single
'Lies' deed het goed in Ame
rika en in Engeland. Een toer-
nee met Eric Clapton en een
optreden tijdens het Mandela-
concert in Wembley waren het
gevolg.
Jonathans nieuwe elpee
heet 'More tha friends' en het
is een plaat geworden die er
mag zijn. Hij heeft wat van
Luther Vandross, van Stevie
Wonder en van Earth, Wind
Fire zonder dat die invloeden
er al te dik bovenop liggen.
Jonathan Butler heeft boven
dien zijn gezicht en vooral zijn
enthousiaste, innemende per
soonlijkheid mee, dus een
doorbraak naar een groter pu
bliek ligt voor de hand. Zijn
elpee is in ieder geval prima.
De agenda voor de komende
weken ziet er als volgt uit:
Scorpions, 1 december in Arn
hem (Rijnhal)
Pasadenas, 1 december in
Utrecht (Vredenburg) en 2 de
cember in Amsterdam (Esca
pe)
Paolo Conté, 2 december in
Den Bosch (Casino), 3 decem-
-ber in Rotterdam (Doelen) en 8
december in Utrecht (Vreden
burg)
Melanie, 6 december in Til
burg (Noorderligt)
Lady smith Black Mambazo, 11
december in Rotterdam (Doe
len)
David Lee Roth, 13 december
in Rotterdam (Ahoy)
Level 42, 16 december in Den
Haag (Statenhal)
Sly and Robbie, Maxi Priest en
Freddy McGregor, 2 december
in Tilburg (Noorderligt)
Iggy Pop, 5 januari in Utrecht
(Vredenburg)
Bros, 17 januari in Rotterdam
(Ahoy)