UITBLAZEN Katholieke ambtsopleidingen van twee kanten onder vuur even Weigering visum aan Arafat zeer omstreden Burenhulp God en de mulder WERKGE\ Vervoer per trein groeit flin DE STEM ACHTERGROND DINSDAG 29 NOVEMBER 1988 -DESTEM- Tweede Dagboek Talenwonder Haags Hoogstandje Agenda DE STEM Blf DEN HAAG - Werk; schoonmaakbranche van de cao contröler onafhankelijk institi cao-politie. Dl IM i DE VRAAG hoe de mulder in het illus tere gezelschap van God kwam te verkeren in het gezegde Dè zumme God en de mulder mar lao- ten schaaien, is met behulp van het gezonde verstand van een paar lezers, naar mijn idee, bevredigend beant woord. J. van den Dam uit Breda wijst erop dat het spreekwoord ook in Van Dale staat -in het 'algemeen be schaafd' Nederlands uiteraard: Dat zullen wij God en de mole naar laten scheiden- met als betekenis: 'Daarover zullen wij niet redetwisten'. De elitaire positie van de molenaar in dit spreekwoord, in het gezelschap van God zelf, wordt overigens in dezelfde Van Dale gerelati veerd met een ander spreek woord: Alle molenaars zijn geen dieven. „Naar mijn bescheiden me ning", schrijft Marja Bleiji uit Oudenbosch, „gaat het hier over het kaf van het koren scheiden." Ook v.d. Dam houdt het daarop, hoewel ook hij een slag om de arm houdt: „het is maar een redenering, geen we ten." Zijn redenering: „de mo lenaar is de •enige 'gewone' mens die in staat is het kaf (het waardeloze, onware) van het koren (het waardevolle, het wa re) te scheiden, welk vermogen ook aan God wordt toegeschre ven." Mij lijkt dit een sluitende redenering hoewel ik mij uit mijn jeugd, van vakanties op de boerderij, meen te herinneren dat het scheiden van kaf en ko ren al tijdens het dorsen plaats had. Op de boerderij dus. Maar misschien was dat slechts een eerste schifting en moest de molenaar dat nog eens over doen alvorens met het malen van het graan te kunnen begin nen. Verschillende verklaringen heb ik ontvangen voor de pèè- retaand in het gezegde 'n vrou- wenaand en 'n pèèretaand meu- gen nooit stilstaon. Mijn vraag was: is een 'pèèretaand' een paardetand en zo ja wat doet die dan in dit gezegde? De uit drukking is ook in Zeeuwsch Vlaanderen bekend, zo meldt Ed Steijns uit Kloosterzande. 'Als een paard z'n tanden stil staan eet het niet en wordt het ziek', legt hij uit. C.J. van Gurp uit Breda is wat uitvoeriger. Hij heeft in zijn jongensjaren veel vakantietijd op dtf boerderij doorgebracht en daar met aan gespannen paarden leren om gaan. „Zodra het paard het bit in de mond had", schrijft hij, „viel het op dat dat de mond van het paard vrijwel geen mo ment meer stilstond. Logisch", voegt hij eraan toe, „hoewel niet schadelijk is een bit wel hinderlijk voor een paard." Zijn redenering is dan verder dat er alleen met een aange spannen -en dus van een bit voorzien- paard gewerkt kon worden. 'Een vrouwenhand en een paardetand mogen nooit stilstaan.' Vrouw en paard moeten beiden werken willen ze de boer tot nut zijn. Een heel andere maar even logisch klinkende redenering komt van Ton van Steenhoven T5 WIM KOCK uit Oosterhout die, zoals hij schrijft, 'deel uitmaakt van het paardenwereldje'. Zijn verkla ring luidt als volgt: als een paard niet kan werken (of bere den kan worden) omdat het ziek of kreupel is moet het 'op rust'. Het paard komt dan een aantal dagen de stal .niet uit. Om te voorkomen dat het dier zich gaat vervelen en als gevolg daarvan 'stalondeugden' ont wikkelt als kribbebijten, lucht- zuigen en weven (wat is dat trouwens?), zorgt men dat een 'op rust' staand paard voortdu rend is voorzien van een gevuld hooinet. Dan kan het tussen de reguliere maaltijden door peu zelen aan het hooi dat door de mazen van het net naar buiten steekt. Hoewel in deze uitleg het directe verband met werken respectievelijk van nut zijn ont breekt, is het toch een aardige verklaring. Bovendien is het element werk niet zo'n dwin gende voorwaarde om de verge lijking tussen een bezige vrou wenhand en een peuzelende paardetand mogelijk te maken. In een vorige aflevering konden we, dankzij J.Bastiaan- sen uit Rijsbergen beschrijven hoe een kar wordt geus (of ge- riffemeerd) gemaakt. Men legde de kar op haar kant, draaide de burries eronder en zette haar weer rechtop. Een paard in spannen was dan zonder extra moeite onmogelijk. De vraag bleef waarom het werd gedaan. Het antwoord op die vraag komt van J.C. de Vet uit Gilze, wiens vader er ooit zelf aan heeft meegedaan. 'Een volksge richt was het zeker niet', schrijft De Vet. 'Het was meer een kwajongensstreek die werd uitgehaald met een kar die 's- avonds nog op het erf stond. Was de kar opgeborgen in het karhok, ook al was dat open, dan gebeurde zoiets niet. De Vet vermeldt ook nog van zijn vader gehoord te hebben hoe je, behalve een kar, ook een jas geus kon maken. Dat deed men door de ene mouw door de an dere te halen en er dan een steen in te stoppen. Het slacht offer kon dan onmogelijk zon der hulp zijn jas weer goed krij gen. Tot slot nog even de daoi uit het gezegde: beter een kwaoi dan een daoi. Ria Vos-Heesters uit Ingen (Betuwe) vraagt of doai misschien 'dode' zou kun nen betekenen. Ze geeft toe dat er wat fantasie bij nodig is om het verband te leggen, maar ze vindt het frappant dat 'dood' in het middelnederlands dopen was en in het oudsaksische: dóian. Dat lijkt inderdaad een beetje op daoi. 'Beter een kwade dan een dode' dus? ReactiesEven Uitblazen, Post bus 3229, 4800 MB Breda. Illlllllllllllllllllllllllllllllllllllllllllllllllllllllllllllllllllllllllllllllllllllllllllllllllllllllllllllllliiillllliir. Uitgave van uitgeversmaatschappij De Stem b.v. Directie: drs. J.H.M. Brader. Hoofdredactie: H. Coumans-hoofdredacteur. A. Theunissen en H. Vermeulen - adjunct-hoofdredacteuren. Hoofdkantoor: Spinveld 55, Breda. Postadres: Postbus 3229, 4800 MB Breda. 076-236911 Telex 54176 Telefax 076-236405. Centrale redactie Breda: Nieuwsdienst 076-236452. Sportredactie 076-236236. Telefax redactie 076-236309. Rayonkantoren: Bergen op Zoom, Zuivelstraat 26, 01640-36850. Postadres: Postbus 65, 4600 AB Bergen op Zoom. Breda, Nw. Ginnekenstr. 41236326. Voor bezorgklachten: 236888. Postadres: Postbus 3229, 4800 MB Breda. Etten-Leur, Markt 28, 01608-21550. Postadres: Postbus 363, 4870 AJ Etten-Leur. Goes, Klokstraat 101100-28030. Postadres: Postbus 13, 4460 AA Goes. Hulst, Steenstraat 14, 01140-13751 Postadres: Postbus 62,4560 AB Hulst. Oosterhout, Arendstraat 14, 01620-54957. Postadres: Postbus 4023,4900 CA Oosterhout. Roosendaal, Molenstraat 45, 01650-37150. Postadres: Postbus 35, 4700 AA Roosendaal. Terneuzen, Nieuwstraat 9, 01150-17920. Postadres: Postbus 145, 4530 AC Terneuzen Vlissingen, Torenstraat 5, 01184-19910. Postadres: Postbus 50514380 KB Vlissingen. Openingstijden: Breda en Oosterhout 8.30-17.00 uur; overige kantoren 8.30-12.30 en 13.30-17.00 uur Abonnementsprijzen bij vooruitbetaling te voldoen: 24,90 per maand; 71,85 per kwartaal of 279,15 per jaar. Bij automatische betaling geldt een korting van resp. 1per maand, 1,90 per kwartaal, 7,60 per jaar. Prijzen: inclusief 6% B.T.W. Voor posttoezending geldt een toeslag. Losse nummers: ma. t/m zat. 1,25. Service-afdeling abonnementen: 076-236472, ma. t/m vrijd. 8.30-17.00 uur. Heeft u de krant niet ontvangen? Onze excuses. Bel voor nabezorging tijdens kantooruren uw rayonkantoor. Lezersservice: Centrale reclame-afdeling 076-236911 Fotoservice 076-236573. Advertenties (tijdens kantooruren 8.30-17.00 uur): Rubrieksadvertenties 't Kleintje 076-236882. Grote advertenties uitsluitend 076-236881 Geboorte- en overlijdensadvertenties 076-236442. (Buiten kantooruren maandag t/m vrijdag van 19.00 tot 20.30 uur en zondag van 18.30 tot 21.30 uur 076-236394/236911 Bankrelaties: Postgiro 1114111 - ABN rek. 520538447. NCB rek. 230301584 - Rabo rek. 101053738. Door Jan Bouwmans VAN TWEE kanten liggen de katholieke academische institu ten voor theologie en ambtsop leidingen in Heerlen, Tilburg, Nijmegen, Utrecht en Amster dam onder vuur. Aan de ene kant wil de regering alle theologie-opleidingen laten onder zoeken door de commissie-Smits op hun functioneren en wetenschappe lijke rentabiliteit. Met andete woor den: hoe kan daar geld worden be spaard. Aan de andere kant worden de in stellingen door de bisschoppen door gelicht op hun geschiktheid als priesteropleiding. De bevindingen van de commis sie-Smits zullen naar verluidt medio januari 1989 het daglicht zien. In academische kringen verwacht men dat deze commissie weliswaar niet met zal adviseren deze of gene theo logische opleiding op te heffen of sa men te voegen met een andere, maar de aanbevelingen zullen wel neerko men op een sanering van het aantal academische theologie-instellingen. In katholieke kringen valt steeds vaker te beluisteren dat van de hui dige vijf theologische universiteiten c.q. faculteiten er uiteindelijk twee zullen overblijven: een in het noor den en een in het zuiden. Men sluit daarbij niet uit dat de toekomstige ene r.k.-academische theologie-op- leiding in het zuiden in meer dan een stad een vestiging houdt. De instellingen zijn bezig (ge weest) om hun uitgangspositie voor de confrontatie met de commissie- Smits zo sterk mogelijk te maken. Zo hebben de Universiteit voor Theolo gie en Pastoraat (UTP) in Heerlen en de theologische faculteit van Nij megen een samenwerkingsovereen komst gesloten. De Theologische Faculteit Til burg, ook uitgenodigd deel te nemen, heeft dat (nog) niet willen doen. Til burg meent de toekomst met een ge rust hart op eigen kracht tegemoet te kunnen gaan. Sterke geruchten in Limburg willen dat de UTP-Heerlen ter verdere versterking ook de Rijksuniversiteit Limburg (RUL) aan het polsen is over samenwer king. De vijf academische theologie-op leidingen kregen vorige week een brief van bisschop Ernst van Breda, waarin hij de doorlichting aankon digt. Mgr. Ernst is voorzitter van de speciale commissie voor de priester opleidingen, die is ingesteld door de Bijzondere Synode van de Neder landse Bisschoppen in 1980 in Rome. De feitelijke situatie in 1980 was dat in Nederland de vijf academi sche priesteropleidingen geen van allen officieel door Rome waren er kend. De opleidingen zelf hadden daartoe in het verleden ook geen en kele poging gedaan. Intusen waren er door het Vati- caan op grond van het concilie nieuwe normen en richtlijnen uitge werkt voor katholiek onderwijs in het algemeen en priesteropleidingen Ernst - foto de stem/j0han van gurp Gijsen in het bijzonder. De opleidingen in Nederland moesten aan deze nieuwe normen en richtlijnen worden ge toetst om erkend te kunnen worden. Maar bovendien mogen priesters alleen aan door Rome erkende in stellingen worden opgeleid. De Ne derlandse instellingen moesten er dus aan geloven. Zeker de opleidin gen in Heerlen, Tilburg, Amsterdam en Utrecht die door de overheid zijn erkend en worden gesubsidieerd als ambtsopleiding. De Bijzondere Synode van 1980 stelde vast dat er twee mogelijkhe den waren voor een priesteroplei ding. De ene het klassieke groot-se minarie, waarin vorming en onder wijs onder één dak gebeuren. Bis schop Gijsen van Roermond had deze mogelijkheid met Rolduc al ge realiseerd. De tweede mogelijkheid is dat de opleiding gegeven wordt in een con vict, waarbij de theologiestudie wordt uitbesteed aan een erkende universiteit of faculteit. Een speciale commissie van bisschoppen kreeg van de synode opdracht te onder zoeken of de bestaande academische opleidingen voldeden aan de voor waarden voor erkenning. Deze commissie bestond in 1980 uit de bisschoppen Ernst, Möller en Gijsen. Er deden zich direct proble men voor. Nijmegen meende niet het onderzoek te hoeven meewerken. De faculteit was immers al voor de oor log erkend en dat was nooit inge trokken, ook niet vanwege de nieuwe normen en richtlijnen. De commissie van drie kon hét verder niet eens worden- over wat?A precies onderzocht moest worden. Het resultaat was: Nijmegen wordt niet in het onderzoek betrokken; de vier overige worden onderzocht door Ernst en Möller. Hun rapport ging in 1983 naar Rome. Een van de aanbevelingen van Ernst/Möller was dat Gij sens groot seminarie Rolduc een landelijke in stelling zou moeten worden, ook in bestuurlijk opzicht. Rolduc vervulde in die tijd feitelijk een landelijke functie. Bisschop Gijsen vond het echter helemaal niet opportuun zijn Rolduc uit handen te geven. Hij maakte er in de kortste keren offi cieel een diocesane opleiding van. Uit Rome kwam bericht dat het rapport Ernst/Möller toch aanvul ling behoefde. Nijmegen moest in het onderzoek betrokken worden. Hoe het nu precies zat met de inhoud van het leerprogramma en de alge hele oriëntatie van het onderwijs was niet helemaal duidelijk gewor den. Onduidelijk was ook welke po sitie de plaatselijke bisschop innam als het ging om aanstelling en ont slag van docenten. En dan was er de positie van de gehuwde priesterdo centen. Door verschillende omstandighe den, hoofdzakelijk personeelswisse lingen in Rome, stagneerde de voortgang. Vorig jaar kwam er weer schot in. Afgelopen september zette de Synoderaad in Rome, waarvan ook de kardinalen Danneels (België) en Simonis deel uitmaken, de koers uit voor de nadere doorlichting van de theologische universiteiten/fa culteiten. De Synoderaad besliste drie din gen. De bisschop, in wiens bisdom een theologische universiteit of fa culteit ligt, wordt met het onderzoek van die instelling belast. Kardinaal Simonis néémt- als gróotkanselier van de Katholieke Universiteit Nij megen de Nijmeegse faculteit voor zijn rekening. Elke bisschop die het aangaat, treedt zelf in contact mét zijn instelling. Voorwerp van onderzoek is het leerprogramma dat onderwezen wordt en de oriëntatie van het on derwijs. Het is aan de beoordeling van de plaatselijke bisschop of hij het heersende klimaat op de instel ling geschikt écht om er zijn toe- - foto anp komstige priesters te laten opleiden. Het geheel moet op 31 december 1989 zijn afgerond. De uitgezette koers laat echter heel wat vragen open. Duidelijk is dat bekeken wordt of wat gedoceerd wordt, in overeenstemming is met de officiële leer van de kerk. Dat de moraalleer en de moraaltheologen heel bijzondere aandacht zulleq krijgen, weet iedereen die geen vreemde is in Jeruzalem. Moraal theologen over heel de wereld, die vraagtekens zetten bij Humanae Vi- tae (verbod anticonceptie) en Donum Vitae (euthanasie, abortus, kunst matige bevruchting), zijn ontslagen of hebben andere moeilijkheden met Rome gekregen. Zo is onlangs nog de benoeming van de Tilburgse mo raaltheoloog Karl Merkx in Bonn verhinderd. De oriëntatie van het onderwijs en het algemene kerkelijke klimaat op een opleiding hangen samen. Er zijn bisschoppen die hebben ge klaagd dat op deze of gene instelling een kerkonvriendelijk klimaat heer ste. Je moest als aankomend priester al heel sterk in je schoenen staan om bij je keuze voor het priesterschap te blijven, want het algehele klimaat op de instelling was van dien aard dat je voor gek werd verklaard. Zo'n klimaat zou er de oorzaak van zijn dat de instellingen wel pastorale werk(st)ers afleverden, maar amper of geen celibataire priesters. Dit alles kan echter heel goed sa mengaan met een verantwoord we tenschappelijk peil.van de betrok-., ken instellingen. Bisschop Ter Schure van Den Bosch heeft in een interview met deze krant het onder scheid gemaakt dat de faculteit van Tilburg voor hem heel geschikt is als opleiding van pastorale werk(st)ers, maar dat hij de priester- en diaken opleiding beter op zijn plaats acht in zijn St. Jansseminarie. Het onderzoek heeft ook betrek king op de vraag of studenten naar de feitelijk bestaande kerk worden toegeleid. Rome wil duidelijkheid of bijvoorbeeld kritiek op de feitelijk bestaande kerk de boventoon voert. Hier ligt overigens een spanningveld met de ook in Vaticaanse documen ten erkende vrijheid van weten schappelijk onderzoek die academi sche theologische instellingen toe komt. Dan is er de kwestie van gehuwde priesterdocenten. Het aartsbisdom Utrecht heeft dit probleem al tot te vredenheid van Rome opgelost door hen te handhaven als wetenschap pelijke onderzoekers, maar hen geen onderwijs aan priesterstudenten meer te laten geven. Op de andere instellingen zal het wel dezelfde kant opgaan. Het argu ment van Rome is namelijk dat ge huwde priesters niet de aangewezen mensen zijn om jonge mannen van de zin en de waarde van het celibaat te overtuigen. Een open vraag is nog of Simonis (Utrecht en Nijmegen), Bomers (Amsterdam), Ter Schure (Den Bosch) en Gijsen (Roermond) ieder een geheel eigen onderzoekscommis sie zullen samenstellen of dat ze de handen ineen slaan en een commis sie het werk laten doen. De landelijke samenwerking die de Nederlandse bisschoppen tot nu toe gedemonstreerd hebben, doet niet direct de instelling van één commissie vermoeden. Roermond zal wel zijn eigen weg gaan. Maar bovendien ligt het niet in de rede dat de instellingen zelf zich alles zo maar zullen laten welgevallen. Ze zullen overleg en inspraak wensen. Een hoofdstuk apart is de UTP- Heerlen en de bisschop van Roer mond. Gijsen heeft Heerlen in het verleden al te licht bevonden. Hij heeft tot nu toe elke medewerking geweigerd aan een eventuele erken ning van de UTP. Afgestudeerden aan de UTP vinden bij de Roer- mondse bisschop geen emplooi, ten zij na her- en bijscholing. Gijsen gaat het van hem ver langde vervolgonderzoek voortva rend uitvoeren. Hij gaat doen waar zijn medecommissieleden Ernst en Möller in 1980 het met hem niet over eens konden worden: alle docenten op hun orthodoxie testen. Zijn woordvoerder heeft laten doorschemeren dat de bevindingen van de bisschop niet zullen afwijken van wat hij in het verleden heeft vastgesteld. En hoewel de Roer- mondse bisschop niet helemaal vrij spel heeft omdat de ^JTR,e}eels va^ orden en congregaties is, Zit Heerlen in het lastigste parket. De competent vah' dé' bisschop van Roermond zou heel anders ko men te liggen wanneer de orden en congregaties de UTP helemaal on der hun hoede en verantwoordelijk heid zouden nemen door er een orde opleiding van te maken. Maar of daarmee op langere termijn het voortbestaan wordt verzekerd, is nog maar de vraag. Door Jo Wijnen EEN van de laatste beslis singen die de Amerikaanse minister van buitenlandse zaken George Shultz in zijn lange en vrijwel rim pelloze carrière heeft ge nomen, is tegelijkertijd een van zijn meest omstreden beslissingen geworden. Shultz heeft PLO-leider Yas- sir Arafat geen visum ver strekt om naar de VS te reizen en donderdag de algemene vergadering van de VN toe te spreken. De stap van de Ameri kaanse bewindsman heeft woede in de Arabische wereld en verbazing in de VS zelf ge wekt. In feite is maar één land echt tevreden met het besluit Arafat bij de VN weg te hou den en dat is Israël. Intussen rijst de vraag wat Shultz tot zijn merkwaardige en omstreden besluit heeft ge bracht. Mogelijk bestaat er enige frustratie bij de be windsman omdat hij er afge lopen jaar niet in is geslaagd interesse te wekken voor een Amerikaans vredesplan. Dan is er Shultz' grote per soonlijke afkeer van het ter rorisme, waarvan de PLO zich in zijn ogen bedient. Op dat stuk heeft de Ameri kaanse minister altijd een zeer harde houding aangeno men. Hij is omverzoenlijk als het gaat om onderhandelin gen met bijvoorbeeld diege nen die tot op de dag van van daag Amerikaanse gijzelaars vasthouden in Libanon. Hij is absoluut niet bereid te praten met de groeperingen die zich van wapengeweld bedienen. In die categorie valt voor Shultz ook de PLO die zich in het verleden van allerlei vor men van terrorisme heeft be diend. De PLO heeft die vorm van geweld niet echt afgezworen, ook niet toen ze twee weken geleden enkele voorzichtige •stappen in de richting van Is raël deed. Die stappen waren Yasser Arafat fotoap in de ogen van de Amerika nen niet ondubbelzinnig ge noeg. Ze worden in Washing ton niet als een echte erken ning van de staat Israël be schouwd en ze garanderen niet dat de PLO definitief van het gebruik van geweld en terrorisme afziet. Dat moet aan de basis van Shultz' beslissing hebben ge legen. De Amerikaanse, mi nister realiseert zich intussen terdege dat zijn stap het vre desproces in het Midden-Oos ten ten zeerste kan bemoeilij ken. Shultz is bekwaam ge noeg om te weten dat hij de PLO politiek klem heeft gezet en dat hij de vredesrol van Amerika zelf, althans voorlo pig, heeft ondermijnd. Hij was bovendien een gewaar schuwd man. VS-diplomaten bij de VN hadden hem laten weten dat de Arabische lan den mogelijk zelf een VN-bij- eenkomst op neutrale grond zouden proberen te beleggen, indien Arafat niet in de VS zou worden toegelaten. Mocht de algemene vergadering van de VN tijdelijk naar Genève gaan, dan betekent dat een groot gezichtsverlies voor Amerika. George Shultz heeft al die risico's willens en wetens ge nomen, wellicht in een laatste wanhopige poging de PLO tot verdergaande stappen te be wegen. IS Huib Eversdijk de Joop Zoetemelk van de politiek? Vaak tweede, soms een eerste prijs? Deze vice-voorzitter van de Tweede Kamer en van de CDA-fractie vindt zelf een beetje van wel. In een inter view in het weekblad Vrij Nederland vertelt hij dat hij er niet mee zit. „Ik trek wel graag aan een paar touwtjes", verklapt hij het vaderland. En inderdaad: hij begon als twaalfjarige zijn leiderschap al vorm te geven als voorzit ter van fietsclub De Grote Beer en een jaar later van leerlingenvereniging Onze Vrije Uurtjes. „Als tiener nam ik de hon neurs waar van de jongelin genvereniging Obadja. Na de kweekschool en diverse MO- akten stortte ik me in mijn toenmalige woonplaats Hein- kenszand nog dieper in het gemeenschapsleven: ik werd voorzitter van de oranjevere niging, president kerkvoogd, voorzitter van de fanfare en het jeugdorkest - er is nog steeds een mars naar me ge noemd, de Eversdijkmars". Toch had Eversdijk nooit het gevoel dat hij erbij hoor de. „De echte notabelen, dat waren de dominee, de dokter, de pastoor en het statenlid. Onder die laag zat ik: een on dergeschoven kind. Nummer twee". Intussen valt het natuur lijk wel mee. Eversdijk is niet de geringste onder de Tweede-Kamerleden. Tijdens de ziekte van CDA-fractielei- der Bert de Vries - en dat kan nog wel even duren - is Eversdijk de hoogste CDA'er in de kamer. Maar toch knaagt het wat aan de Zeeuw: „Je bent alleen be langrijk als de voorzitter er niet is". Na deze korte klacht vindt Eversdijk weer zijn rol: „Het vice-voorzitterschap past mij wel. Je kunt iets losser zijn dan de voorzitter. Dolman zit daar elke dag, die moet de lijn strak houden". Hij verhaalt van die ene keer dat hij als Kamervoorzitter een Kamer lid van de WD, mevrouw Len Rempt, wilde verhinde ren opnieuw een minister te onderbreken. Zei Rempt: „Ach lieve schat, nog een keer". Eversdijk ging dwars door zijn knieën. Een goede tweede dus, met soms een leuke prijs. TEGELIJK met Jan-Willem Bertens raakte ook Aar de Goede royaal in de publiciteit. Deze twee D66'ers wandelen min of meer gearmd door de kranten en weekbladen, maar niet van harte. De Goede stelt nog steeds ferme pogingen in het werk om Bertens van het lijsttrekkerschap van D66 voor de Europese verkiezin gen af te houden. NRC Handelsblad gaf hem vorige week de kans enkele fragmenten uit zijn dagboek te publiceren. Het meest ge schikt voor publikatie achtte De Goede een verslag van een zaterdag waarop hij (kort) aanwezig was bij een verga dering van D66 en waar hem de mond werd gesnoerd; zijn actie tegen Bertens wordt niet door alle partijleden op prijs gesteld. De Goede kreeg bij het be treden van de vergader ruimte van D66 op de bewuste zaterdag het vriendelijke verzoek om op te krassen. De Goede tekende uit de mond van een partijbons (een 'pa bo', zou Ruud Gullit zeggen), ene Frits Herman de Groot op: „Ik moet je verzoeken te vertrekken". De Goede schreef later thuis op: „Een kwartier na mijn aankomst sta ik weer buiten. Ik loop naar mijn auto en kom - diep in gedachten en volkomen van de kaart - bijna onder een auto. Ik maak een snelle sprong terug en zie dat de volgende automobilist met zijn vinger naar zijn voor hoofd wijst. Ja, dat gebaar wordt de laatste weken meer in mijn richting gemaakt, denk ik bitter". De Goede krijgt thuis wel steun van zijn vrouw. „Hoe EINDREDACTIE: AD BURGER kan dat nu?", vraagt zijn vrouw, „je hebt twintig jaar voor de club gesjouwd, dag in dag uit, bij nacht en ontij. En nu dit?". De Goede drinkt - zo be grijpen we - zwijgend zijn koffie, hij is een tijdje uitge teld. Aar de Goede voelt zich slecht behandeld. „Ja, zo gaat dat", eindigt hij het dagboek fragment. Inderdaad, ook bij D66. MINISTER Korthals Altes (Justitie) heeft een gedegen juridische opleiding gehad. Hij studeerde net na de oorlog rechten aan de Universiteit van Leiden in een tijd dat iedere rechtgeaarde rechten student zich ook nog moeite loos in het Latijn kon uit drukken. En af en toe laat Korthals Altes dat duidelijk merken. Zoals afgelopen week bij een Kamervergadering over de toekomst van de mare chaussee. Gevraagd of nu al in 1990 de personencontrole aan de grens met Duitsland kan vervangen, zoals is vast gelegd in het zogenaamde 'Akkoord van Schengen', ant woordde de minister: „Maar natuurlijk, hier gaat op: pacta sunt servanda". Ofte wel: verdragen dienen nage leefd te worden. Het leidde prompt tot een reactie bij het PvdA-Kamer- lid Henk Vos. Vos, voortgeko men uit de Amsterdamse vakbondswereld, wilde weten wat de minister daar nu weer mee bedoelde. „Als u had op gelet en niet met uw buur man had zitten praten, dan had u het nu waarschijnlijk geweten", was het antwoord van Korthals Altes. „Nou ik denk het niet. Zelfs als ze me met u alleen in één kamer zetten, kan ik niet ineens vanzelf Latijn begrijpen". Maar het zou nog erger worden voor Vos, toen PSP- Kamerlid Andrée van Es mi nister Bolkestein (Defensie) vroeg of de marechaussee brigade die al vanaf 1966 in Amsterdam is gestationeerd, nu wel of niet 'tijdelijk' in de hoofdstad is gelegerd. „II y a la provisoire qui dure (er be staat tijdelijkheid die voort duurt), antwoordde Bolke stein in zijn beste Frans. En weer fronste Henk Vos de wenkbrauwen, om vervol gens te verzuchten: „Ik heb het idee dat het kabinet iedere keer als het niet uit de problemen komt, zijn toe vlucht neemt tot onbegrijpe lijke taal". „ALS je niet graag in de be langstelling staat, als je uiterst bescheiden bent, als je liever achter de schermen werkt in plaats van ervoor - dan moet je dit alles niet doen". (Vice-voorzitter Huib Evers dijk van CDA-fractie en Tweede Kamer) DE Tweede Kamer buigt zich in geïnteresseerde aanwezig heid van enkele Surinaamse leiders over de begroting van ontwikkelingssamenwerking van minister Piet Bukman. Verder staat de aanpassing van de ziekenkostenverzeke- ring, het sofi-nummer - ter controle van betaling belas ting en sociale verzekeringen - en de overdracht van de premie kinderbijslag van werkgever naar overheid. De Senaat praat over het wangedrag van zich suppor ters noemend tuig langs de voetbalvelden. Van onze Haagse redactie DEN HAAG - De leden de politiebonden ACP NPB zijn gisteren unani akkoord gegaan met het derhandelingsresultaat over de verbetering van positie van het politieper neel. Dat betekent automatisch de eerder aangekondigde tie-acties, die al waren op schorst nadat bonden en mi ters een principe-akkoord reikten, definitief worden geblazen. Ook de protestver Coi Van onze Haagse redactie Die kan zowel de nalevii beloning controleren, al met gevaarlijke stoffen. De controledienst krijgt gaande bevoegdheden en bij overtredingen ook cori rend optreden. Beide par zullen dat naar verluidt mende woensdag besluitei de laatste ronde in de cao derhandelingen plaats heef De cao voor de ruim 10 werknemers in de sch maakbranche liep al op 31 van dit jaar af, maar tot op den is er nog geen nieuw koord gesloten. Dat k' vooral omdat veel kleine i Van onze verslaggever UTRECHT - Een oni wacht sterke stijging het aantal passagiers nc zaakt de Spoorwegen on het buitenland treinste te huren. Daarvoor zijn op de IJsse (Zwolle-Roosendaal) proe genomen met Belgische ri. gen van het type M4, die st men uit het jaar 1978. L zullen wellicht ook nog Di wagons worden getest. He de bedoeling uiteindelijk vi van Belgische of Duitse '1 ken', per september 1989, o IJssellij n in te zetten. Gemiddeld maken thans gelijks 600.000 mensen geb van de trein. Dat zijn er dag 60.000 meer dan in 1986 stijging met tien procent, nog aanmerkelijk groter r gersaanbod is op komst in tember 1989 als studenten Openbaar Vervoer-kaart gen. Dat kan het aantal d Üjkse klanten met 100.000 hogen, zegt een woordvoe van de Spoorwegen. Dat is een van de bijkomende red om het aantal voertuigen Ier dan oorspronkelijk gep uit te breiden. EUROPA MAAKT zich op waarin de binnengrenzen weekend werd - in aanwe kopstukken - in Amsterda over de formele eenwordin Hoewel het op zich is toe denken door Europa waar de werkelijke stand van z verhalen en gladde verka eenheid en zal die status o Zo lang zelfs elkaar goed Nederland in de meest et hebben getroffen, is het twaalf landen het in betre lende zaken eens kunnen Een voorbeeld hoe we ten de miljoenenbrand die op Hazeldonk heeft gewoed. kissebis over het tijdstip v het nu lopende onderzoek elkaar tegensprekende fun Veel schokkender zijn ech brandweercommandant B derlandse collega's niet enorme omvang van de br ciële afspraken op dat ge bevoegdheid ontbreekt orr Er valt veel begrip op te br ter Kortmann van Baarle b moet worden verleend, oo slag aanwezig. Dat is volk regelingen kan wel tot mis «esoornissen leiden zoals donk is gebleken. Uaarom moeten die wette moet de samenspraak ov< *o spoedig mogelijk op bleek de dreigende zwarte "burg veel paniek heeft te zijn. Er is weinig verbee brekkige scenario van zor kelijke dingen gebeurd zc stoffen inbrand hadden ge

Krantenbank Zeeland

de Stem | 1988 | | pagina 2