Achterberg leefde 4per vers' Olijke sprongetjes in de geschiedenis Ki Mnjjrrty MONUMENTALE BIOGRAFIE VAN CRIMINELE PSYCHOPAAT De aanstaande vader 'Monument' van ijzer industrie Kiki's rode jasje en 't Beertje Paddington DE STEM BOEKENGIDS ZATERDAG 26 NOVEMBER 1988 Therapie Bewijzen JOSEPH HELLER OVER REMBRANDT Tholen en Haagse zonden DE STEM GID Peper noten VERSCHENEN De Schooltas Schooltas (2) Hambone G2 Door Hans Rooseboom HET LEVEN van de dichter Gerrit Achterberg was altijd een van de mysteries in de Nederlandse letterkunde. Niet alleen de verzen van deze dichter zijn duister en geheim zinnig, ook zijn biografie bleef een intrigerend raadsel, en dan vooral zijn leven vóór de oorlog, voor zijn opname in verschillende psychiatrische inrichtingen. Dat 'duistere' karakter van Achterbergs leven was trou wens helemaal in overeen stemming met zijn poëzie, met het bezwerende, magische, grensoverschrijdende karakter van zijn gehele oeuvre. Zelfs toen het tot iedereen was doorgedrongen dat Ach terberg een moord had ge pleegd, werd die misdaad nog ervaren als geheel in stijl met zijn aard en met zijn werk ('de gestorven geliefde'). Wat was er tot dusver be kend over Gerrit Achterberg? Tot dusver: dat wil zeggen tot het moment - eerder deze week - dat de kolossale, uiterst gede tailleerde biografie van de hand van Wim Hazeu ver scheen. Bekend was in de allereerste plaats dat Achterberg een fe nomenaal dichter was, volgens veel mensen de grootste Neder landse dichter. Hij had een ge- troubleerd leven, met name vóór zijn wanhoopsdaad in 1937. Geboren werd hij in een calvinistisch milieu in de pro vincie Utrecht (Neerlangbroek 1905). Hij was onderwijzer in een Betuws dorp en in Den Haag. In Utrecht schoot hij zijn hospita/geliefde dood en ver wondde haar dochter van 16 (1937). Daarop volgde opname in verschillende psychiatrische inrichtingen. Na de oorlog kwam hij vrij, werd ambteloos burger, maar een zeer produc tief dichter. Hij stierf in 1962 in Leusden (U), alom gevierd. De waarheid over Achterbergs moord en successievelijke psy chiatrische behandeling werd pas jaren na zijn dood gemeen goed. Wim Hazeu, publicist en uit gever, heeft zich 20 jaar in het leven van Achterberg vastge beten, honderden mensen ge sproken, duizenden boeken, brieven, documenten en rap porten doorgewerkt. En hij heeft op basis daarvan een adembenemend boek gemaakt, waar de spanning van af druipt. Het leven van Gerrit Achter berg is ontstellend geweest, vele malen erger dan je in je stoutste dromen had verwacht. Het ontstellende aan dit leven zit hem niet in de kindertijd, en ook niet in de 'nadagen': die pe rioden springen er niet zo uit. Waar het allemaal om draait is Achterbergs 'zwarte' periode, de tijd ruwweg tussen zijn 20e en 40e jaar. De tijd waarin hij tot zijn delict kwam, waarin hij langdurig behandeld moest worden, én de tijd waarin hij zich gelijktijdig ontwikkelde tot een zeer gnpt dichter. Wat ons bovendien naar de gebeurtenissen in die periode trekt is de rechtstreekse ver bondenheid met zijn poëzie, die immers draait om thema's als dood, liefde, geweld, bloed, waanzin, religie en sex. En liefst een versmelting van die thema's, een versmelting die in Achterbergs psyche op 'na tuurlijke' wijze bestond. Wim Hazeu's beschrijving van die periode is weergaloos. Het leest als een beklemmende film, als een fascinerende nachtmerrie. Goed, Achterberg ver moordde op 15 december 1937 zijn minnares Roeltje van Es en „Ons probleem was: een uniek mens aan te passen, wat dan zijn creativiteit zou doden. Zijn creativiteit vloeide juist voort uit de innerlijke conflict situaties die hem uiterlijk in botsing brachten met de maat schappij". Andere psychiaters: „Hij was volkomen narcistisch, hij gaf zich niet en verdroeg niets. Hij was een dwangmatige per fectionist. Hij was eruptief. Hij had een dwangmatige onanie (men wilde hem eigenlijk cas treren, zo gevaarlijk was hij, HR), en was labiel met een sa distische agressie. Er was een suïcide-affiniteit. Hij wilde zijn sexuele drift waar hij niets mee kon beginnen, en die enorm was, 'om zeep helpen', desnoods zichzelf. Er was geen brug tussen die drift en zijn omgeving. In deze lacune is zijn poëzie gevallen". Gerrit Achterberg als psychiatrische delinquent in 1938, kort na het plegen van 'zijn' moord. - foto arbeiderspers Biograaf Wim Hazeu: na druk op feiten en gebeurte nissen. - foto anp haar dochter bijna. Die moord geschiedde niet uit wraak, niet uit jaloezie, niet uit winstbejag, niet uit welk 'normaal' motief ook. Die moord geschiedde lou ter en alleen omdat Achterberg een dwangmatige psychopaat was, die zo nodig allerlei waan denkbeelden in de praktijk moest brengen. Achterberg was een gevaar lijke gek. Een levensgevaar lijke gek. Een psychopaat, een moordenaar, een agressieve en gewelddadige driftkop en een veelvoudige verkrachter. Daarvan geeft Wim Hazeu's biografie een stortvloed van bewijzen. Hij had al vanaf zijn 19e jaar een revolver op zak. Hazeu wijst alleen al 32 gedichten van Achterberg aan die recht streeks de 'seksuele overweldi ging van de vrouw' als thema hebben. Zowel zijn eerste vriendin Cathrien (die veel la ter toch nog zijn vrouw werd) als zijn verloofde Bep van Za lingen dwong hij onder bedrei ging met zijn revolver tot sek suele handelingen. Die revol vers kocht hij overigens (vol gens Hazeu) van prostituees in Den Haag. Dr. Heringa, een van de vele psychiaters van Achterberg: „Waar je op stuitte was dat hij geen echte schuldgevoelens had. Als je als ideaal hebt een mooi gedicht te schrijven dat nog niet is geschreven, en wan neer je aan dit ideaal alles, maar dan ook alles, onderge schikt maakt, dan kun je ook niet aannemen dat er ook nog plaats voor schuldgevoelens is". De publikatie van een deel van Achterbergs dichtbundels is een rechtstreeks gevolg van zijn krankzinnigheid, althans van de bestrijding daarvan. Achterberg was zó gevaar lijk, zelfs toen hij in het Rijksa- syl voor Psychopaten Avereest zat opgesloten, dat slechts de uitgave van een dichtbundel hem koest kon houden. De pu blicatie van minstens een aan tal Achterberg-bundels mogen we beschouwen als behorend tot de therapie. Dat blijkt uit een brief van geneesheer-directeur Palies, die vreesde dat Achterberg zichzelf of iemand anders van kant zou maken: „Uit ervaring wetend hoe het verschijnen van een nieuwe bundel steeds weer licht op zijn weg betekent, hoe hij zich dan druk maakt zijn presentexem plaren zo goed mogelijk te ver delen, schrijft, en van zijn be wonderaars enthousiaste brie ven ontvangt, zou ik een drin gend verzoek tot de uitgever willen richten om de nieuwe bundel 'Thebe' zo spoedig mo gelijk te doen verschijnen. Nie mand beter dan ik weet de in vloed te beoordelen van het verschijnen van deze bundel, het corrigeren van drukproe ven enz. enz., wat hem alles weer tot andere gedachten zal brengen". Het verzoek van de directeur werd beloond. Met andere woorden: geeft het lastige kind mooi speelgoed, dan houdt het zich rustig. Zo kwam een deel van de poëzie van Gerrit Achterberg op de markt. Achterberg, hoewel hij dus geen schuldgevoelens kende, leed zeer zwaar tijdens zijn ja ren in de inrichtingen. De oor log en de bezetting die intussen over Nederland waren geko men, waren voor hem een hele verre realiteit, ver verwijderd van zijn eigen 'realiteit'. De Bevrijding betekende ook Achterbergs eigen 'bevrijding' uit de asielen. Hij trouwde in 1946. De Operatie Zwijgen be gon, niemand van de buitenwe reld mocht iets weten over de steeds bekender wordende dichter, de paar ingewijden hielden hun mond stijf dicht. Achterbergs leven neemt na '45 een normalere loop, de spanning verdwijnt uit dat le ven, en dus ook uit de biografie van Wim Hazeu, die Achter bergs leven desondanks netjes verder afwikkelt. Achterberg publiceerde bijna ieder jaar een bundel en groeide uit tot de populairste dichter van Neder land. Psychiater Heringa: „De po pulariteit van Achterberg heeft te maken met de herkenning van eigen emoties (bij de lezer, HR). Exclusieve thematiek? Nee, de thematiek is herken baar voor wie zichzelf niet ver sluiert. Zijn poëzie gaat in op essentiële levensvragen, wat het gros van de mensen niet aandurft. De wortels van zijn poëzie zijn in mijn ogen oer krachten". Die herkenbaarheid en grote schoonheid van Achterbergs poëzie is allemaal mooi en waar, maar er moest wel een dode voor vallen. Bijna twee doden. Er was wel een agres sieve, seksuele delinquent en psychopaat voor nodig om die poëzie te kunnen schrijven. Is die prijs niet te hoog geweest, vraag je je af. Ik denk dat iedereen dat voor zichzelf moet bepalen. Dat is geen eenvoudige opga ve, deze vraag op de grens van kunst en leven, van moraal en schoonheid. Maar de monu mentale biografie van Wim Hazeu biedt alle materiaal om rustig tot een oordeel te komen. Wim Hazeu: 'Gerrit Achterberg. Een biografie. XJitg. De Arbeiders pers Amsterdam. Reeks Open Do mein, nr. 18. 717 p. Prijs (geb.) ƒ69,50. Door Dirke Vellenga Rembrandt schildert de Griekse denker Aristoteles, die staat te peinzen bij het borstbeeld van de dichter Homerus. Dat moment in 1653 is het uitgangspunt van Joseph Heller in 'Verbeeld je', de (snelle) Nederlandse vertaling van 'Picture This'. Met Rembrandt als vast punt maakt Heller op zijn bekende, ironische wijze slingers door de historie. Van het 17e eeuwse Holland naar die andere grote zeemacht in de verrre geschie denis, Athene, maar ook naar het New York van vandaag, waar het schilderij van Aristo teles na een reis van 307 jaar hangt in het Metropolitan Mu seum of Art. Heller is onophoudelijk bezig met kunstgrepen om zijn ver haal over macht, geld en men selijke zwakheden te kunnen vertellen. Zoals hij in 'God weet' het bijbelverhaal van David reconstrueerde, zo geeft hij nu het vak geschiedenis een nieuwe inhoud. Opnieuw blijft echter na lezing alleen de spits vondigheid van de Ameri kaanse schrijver hangen en heb je niet het idee dat hij ge weldig schokkende dingen heeft meegedeeld. De glorie van het Holland van de Gouden Eeuw en de Oude Meesters is misschien voor Amerikanen een verras send gegeven, wij zijn sinds de lagere school allemaal op de hoogte. „Rijk is het land dat voldoende armoe heeft", schrijft Heller, doelend op het feit dat mensen die snel rijk worden slaven nodig hebben om het gewone werk te doen. Maar hij concludeert toch weer: „Het pleit voor de Hol landers dat ze op sociaal gebied het meest verlichte volk ter wereld waren." Ook op Rembrandt, die bo ven zijn stand leefde en al zijn geld kwijt raakte, laat Jospeh Heller geen nieuwe licht schij nen. „Hij schilderde zijn meest geslaagde werkstukken toen zijn leven het minst geslaagd was, en zijn melancholieke geldzorgen begonnen regelma tig door te sijpelen in de ge zichtsuitdrukkingen die hij schilderde, zelfs in die van Aristoteles en Homerus." Aristoteles was natuurkun dige en filosoof, hij had een in teressante scheppingstheorie en wordt door Heller ook nog 'de vader van de psychologie' genoemd. Via Aristoteles, die in het rijke Athene uit de gratie viel, komt Heller bij Socrates, de onafhankelijke denker, en Plato, die de ideeën van Socra tes pikte en er een eigen wen ding aan gaf. „Aristoteles zag duidelijk de parallellen tussen Socrates aan de vooravond van zijn terechtstelling en Rem brandt aan de vooravond van zijn faillissement", schrijft Heller in een van zijn vele rode draad-zinnen. Soms weet Heller een prach tig uitzicht over de bergen en dalen van de historie te schep pen: „Aristoteles had geen mo ment kunnen bevroeden dat steden zich zouden verbinden tot provincies als Holland, dat provincies zouden uitgroeien tot staten als New York en dat staten zouden versmelten tot onvoorstelbaar grote naties, die altijd onbestuurbaar en altijd onloyaal en ongastvrij zouden zijn." Joseph Heller, -fotodeprom Helaas gunt Joseph Heller zich niet de tijd om dat land schap volledig in te vullen. Hij blijft olijke sprongetjes maken, zijn 'Verbeeld je' is gekunsteld en je verlangt terug naar zijn 'Goed als Gold' over de Ameri kaanse politiek en natuurlijk naar het onovertroffen 'Catch 22'. Joseph Heller: 'Verbeeld je'. Uitg. De Prom Anthos, prijs 34,50. Door Henk Egbers Op Tholen gebeuren gru welijke dingen, omdat daar het ex-hoofd van de afdeling automatisering van het ministerie van justitie van zijn pensioen 'geniet'. Hij heeft veel be zwarende feiten op papier staan over ministers, poli tici e.d. en is derhalve een dreigende figuur. 'Haagse zonden' heet de roman van Donald Matthysen, die op een deskundig gui tige manier een grand guignol-geschiedenis konterfeitte. Matthysen, zelf gepensio neerd jurist en thuis in het Haagse leven, schrijft ieder jaar een boek. Na 'Oktoberei- land' in 1986 en 'December 1944' in 1987 nu deze thriller achtige roman; een beetje in een Drs. P-sfeertje. Met de beide andere boeken in mijn achterhoofd (Oktobereiland als goed debuut en een min der geslaagd December 1944) spant deze roman nu de (zijn) kroon; al rommelt het laatste stuk enigszins. Tholen. Godsdienstwaan zin. Inteelt. Hij komt uit een familie van gekken. Boven dien heet hij ook nog Graf maker. Zo luidt het uitgangs punt. Deze psychopaat zat op een plaats bij het ministerie waar 'de zonden van het hele land, de grote en de kleine, je door de vingers stromen'. Uit dienst heeft hij die gegevens meegenomen, thuis in een computer opgeslagen en schriftelijk vastgelegd. De premier heeft niets op zijn geweten; 'z'n foefje om belas ting te ontgaan, waar ieder zo over jammert, telt niet mee'. Maar er zijn politici die vrouwen hebben omge bracht, zich schuldig maak ten aan malversaties etc. „Het Haagse circuit is één poel van zonde en verderf. Maar ik ben Gods instrument voor hun vernietiging..." hijgt Grafmaker. Het is bekend dat hij deze bezwarende documenten thuis heeft. Er wordt op ge jaagd. Door de directeur van het kabinet van de minister president, door een uitgever, door politieke partijen. De milieu-activisten, de Groen- landers, en een zekere Linde- meijer met zijn fascistische club staan daarbij tegenover elkaar. De laatste wordt door Grafmaker gezien als de ge sel Gods. „Er is altijd wel een miljoen Nederlanders bereid om op zo'n gek te stemmen, vooral als de lieden die nu de dienst uitmaken, te schande worden gezet." Er wordt door Grafmaker gemoord terwille van de goede zaak (het verdelgen van de zonden). Zijn huis zet hij onder stroom. Zijn nichtje en zuster worden betrokken in complotten, die onder meer geraamd worden in Bergen op Zoom. Niets is te dol. Matthysen maakt er een vrolije boel van op basis van herkenbare gegevens uit het actuele politieke leven in Ne derland. Zijn manier van vertellen heeft iets van een journalistiek verslag zonder literaire pretenties. Een wat doorgeschoten persiflage op gevoelens van ongenoegen die een aantal Nederlanders heeft bij het bekijken van het Haagse politieke bedrijf. Donald Matthysen: 'Haagse zon den'. Uitg. Heefter Pen Book, prijs 39,50. Door Henk Egbers „Dat vind ik altijd zo gek: de zuigeling hangt bij wijze van spreken nog ondersteboven, hij heeft het eerste kreetje nog niet geslaakt of ouders beginnen over zichzelf in de derde persoon te spreken". Dat noteert Cees van Hoore, bij het te boek stellen van 'bespiegelingen van een aanstaande va der'. schrijven. 'Nog niet op mijn buik'.... Heeft de auteur met dit boekje iets willen inhalen? 'Dat trekt wel bij' geeft op een sympathieke manier be schrijvingen van gebeurtenis sen, maar echte bespiegelingen over wat er zich bij de vader zélf afspeelt tijdens het proces (dus niet terugdenkend of vooruitschouwend) zijn het niet. Wel bekent hij dat zowel Saskia als het komend kind de redders van zijn leven zijn. Een wat merkwaardig uitgangs punt. Anderzijds onderkent hij wel een andere afhankelijk heid (weergegeven in het citaat waarmee we begonnen) of be ter de ondergang van het indi vidu in de relatie of de familie. 'Cees' wordt voor Saskia straks 'pa' en vervolgens 'de ouwe'... Een aardig boekje om vaders in opkomst dezer dagen cadeau te doen. Cees van Hoore: 'Dat trekt wel bij'. Uitg. Kwadraat, prijs 16.50. Telkens opnieuw blijft het voor de eerste keer vader-worden (om van de moeder maar te zwijgen, maar daarover gaat het niet) een enerverende in greep in de psyche van de man. De opborrelende gedachten en emoties zijn niet zo sterk aan veranderingen onderhevig; de manier van omgaan ermee waarschijnlijk wel. Cees van Hoore schreef geen handboek voor de a.s. vader of psycholo gische analyses over het vader schap. Hij reageert op het ne gen-maandelijks proces dat aan de geboorte voorafgaat. Hij koppelt terug naar eigen jeugdjaren en kijkt in de toe komst. Het is altijd een sterke kant van Nederlanders om het heden op te lossen in verleden en toekomst. Het boekje eindigt met de bespiegeling over de man die, werkend voor een krant, alles van anderen op mag/moet schrijven maar over zijn eigen leven niet mag Door Henk Egbers De ijzerverwerkende fa briek Etna vertrok uit Breda naar het oerijzerge- bied in Nederland langs de oude IJssel; naar de plaats die zelfs in het spraakge bruik in die streek 'Oer' (=Ulft) - het woord voor ijzerhoudende grond - ge noemd wordt. De ijzeren ge schiedenis van deze streek en het wonen en werken van gieterij personeel in de jaren 1880-1980 is fraai ver woord en verbeeld in 'IJzer aan de Oude IJssel'. Het Staring Instituut te Doe- tinchem liet Bart Sorgedrager foto's maken van nog be staande fabrieksinterieurs (al of niet in bedrijf). Het zijn 50 pagina's full-colour stillevens geworden die niet veel goeds beloven. Industriële archeolo gie avant la lettre, want er be staan nog vier gieterijen met 1500 man personeel. Ruud van Wezel beschrijft aan de hand van officiële bron nen en een vijftigtal interviews de geschiedenis van deze streek op een erg interessante manier. IJzer is een Duits materiaal; koud en hard, zegt hij. Vanuit Duitsland is deze streek ver trouwd geworden met de tech nische verwerking ervan. De grondstof was er immers aan wezig. Grootgrondbezitters als de graven van Huis Bergh stonden delving toe. De boeren brachten de door hen uitgegra ven grond met paard en kar naar de fabriek. Het verhaal over de ontwik keling van deze industrie en het proces waarbij boeren en arbeiders werden met alle mo gelijke sociale gevolgen is een spannend verhaal. Een ge schiedenis die ongetwijfeld te projekteren is op andere regio's en industriële ontwikkelingen en afkalvingen. 'IJzer aan de Oude IJssel' is daarom moge lijk een inspirerend boek voor soortgelijke projekten in onze regio. Bart Sorgedrager en Ruud van Wezel: 'IJzer aan de Oude IJssel'. Uitg. Fragment, paperback ƒ50,- gebonden 60,-. Door Muriel Boll ZO rood als de tabberd van Sinterklaas zelf is het ja? van Kiki uit 'Kiki en de vliegende baby's', het tweei kinderboek van Posy Simmonds; haar eerste, Pis kreeg dit jaar een Vlag en Wimpelprijs. Kiki's rode jasje is op elk plaatje te zien, je hoeft er maar ach. teraan te lopen en je beleeft met Kiki fantastische avonturenii het museum. Niet dat ze daar zo graag naartoe wikk, wilde liever in het park in de sneeuw spelen, maar niet alle vi- ders zijn zo dol op kou en dus op naar het wartne museum. Kiki heeft geen zin om naar dinosaurussen te kijken, mokkend bli)t| ze op de bank in de hal zitten en dan gebeurt er dit: 0 De cupido's sprin gen uit hun schil derij... 'Wou je sneeuw hebben?' Hup, een eindje vliegen en ze ko men terecht in een winterlandschap a la Avercamp, ze spetteren in een Seurat-achtige zee, grommen te gen de tijger van Rousseau, klim men achterop het paard van de her tog van Marlbo rough en voeren het chips, enz. Kiki beleeft de dag van haar le ven in het mu seum. Als ze haar vader aan het slot weer vindt en hem vertelt over haar avonturen met de vliegende babies, is zijn lauwe commentaar 'stel je voor...' Hij gelooft er het zijne van, maar de lezers we ten dat het echt gebeurd is. Simmonds tekende het geestige verhaal in kleine, grote en hele grote stripteke ningen met op elk plaatje dat heldere rood. De tekeningen staan evenwichtig gegroe peerd met weinig tekstbal lonnen gelukkig. Het boek ziet er aantrekkelijk uit, met vliegende babies op de schut bladen, de tekeningen stan op goed papier, alleen vind ik de versieringen in de naam Kiki op de omslag niet mooi, te frummelig. De vertaling is van Barbara van Kooten. Dieren, vooral jonge dieren, doen het goed bij j onge kinde ren en dus ook in prentenboe ken, en zeker als het om beren gaat. 'De Bergenberg' werd getekend door Józef Wilkón, een Pool die al heel wat pren tenboeken heeft gemaakt. In dit geval zijn het krijtteke ningen met kleuraccenten voor bloemen en bomen en witte accenten op de bees tensnoeten. Drie jongen beren kijken vol verwachting om hoog naar de bergtop, waar de zon schijnt. 'Wat zal het daarbo ven mooi zijn' en dus gaan ze op pad. Onderweg vertellen ze elkaar verhalen, zingen be- reliedjes en dromen over het uitzicht dat hen te wachten zal staan. Dan splitst de weg zich, de ene beer gaat linksom en komt de wolf tegen. Het beertje mag alleen verder als hij bewijst sterker te zijn dan de wolf. Zijn berekracht groeit ter plekke en het lukt, hij mag door. Datzelfde maar dan met een tijger overkomt het andere beertje dat rechtsom is gegaan, ook hij bereikt de top. Het derde beertje heeft vanuit de verte de gevechten gezien en is bang weggelopen. De andere beertjes zullen hem helpen zijn eigen paadje te kiezen en niet bang te zijn voor tijgers en wolven. Dat is de moraal van het verhaal van Max Bolliger, maar de aandoenlijk getekende beertjes doen het hem vooral. Beregoed is nog steeds het be roemde 'Beerfje Paddington', zo genoemd naar het Lon- dense station waar schrijver Michael Bond hem in 1958 liet vinden door meneer en me vrouw De Bruin. Vorig jaar kwam Paddington in een nieuwe vertaling van Hu- berte Vriesendorp uit bij Gottmer; in de oude vertaling was hij al een paar jaar niet 2 ons zelfrijzend bakm ker, 1 eetl. speculaas boter om in te vetten. Zet de oven op 200°C o kom, maar doe de bote aar tot het een bal is ge het deeg een tijdje staa Vet de bakplaat goed kleine balletjes van het ten er heel veel worden. Druk ze met je ving ken. Bak ze ongeveer Maak ze met een mes 1 Daarna eet je ze op, meer te koop. Inmiddels zijn vier deeltjes verachenen meer delen zijn in roorteré- ding. Eigenlijk komt Paddinftai uit 'donker Peru' maar voelt zich in Engeland uitst* kend thuis. Geen wonder, Es gelsen schijnen een patent tt hebben op verhalen waar» dieren graag snoepen a picknicken, het liefst aan éi oever van een rivier. Pai dington is een soort Poeh; mt zo onhandig waardoor hij |e- regeld in moeilijkheden kool die hij met understatement! tot de juiste, kleine, propor ties terugbrengt In zo'n don en door Engelse sfeer doei namen als Kolhof en Air Brugsma vreemd aan, he was waarschijnlijk beter ge weest om de Engelse name» te laten staaa Steeds weer wordt Paé- dington met de beroemde fk* phoed diep over zijn ogen, door een nieuwe generatie It zers verslonden. Om zelf tl lezenmoeten die een jaar i acht zijn want er staan MÉ moeilijke woorden in; voorlt zen kan al vanaf vijfjaar. 'Diep in het donkere bd wonen de familiar Eekhoon en Uil. Als de Eekhoorntje» een boomstam spelen, ont dekken ze een groot rond |ii met daarin een nest jong uilen. „Ze slapen nog en het ts allang tijd om te spelen.. Moeder Uil doet langzaan één oog open. Vannacht mo gen jullie met mijn kinderei spelen", mompelt ze. Helaas, als dagdieren in hel maanlicht met uilen in de bo men spelen, worden ze il gauw moe en wordt vader Eekhoorn boos. De Eek hoorntjes bedenken een op lossing; ze timmeren en poet- kastje voor de uilen, schrijven een lange brief en krijgen er een terug. EEn warm ver hall soms wat braaf, maar daar kan de voorlezer wat doen. Het boek ziet er mod uit, de tekst en tekeningen (ap dik papier) zijn van Kas» Iwamura. De tekening» hebben zachte, maar gjt) zoete, kleuren; vooral maanblauw en -groen fraai met een zilverglans, ft dieren zien er lief uit, d» eek hoorntjes hebben een betty Japanse oogjes Posy Simmonds: Kiki «a de dk gentle baby's'. Uitg. De SanM»1 -ƒ22,50 M. Bolliger en J. Wilkón: Bergenberg*. Uitg. C. de W» Brouwers - 29,50 Michael Bond: 'Beertje radM ton/Beertje Paddington li rif»; wijs/Beertje Paddington Mg een pootje mee /Beertje PaddM' ton draaft door*. UHg. Getto*- 12,50 per deeltje Kazuo Iwamura: 'Diep in donkere bos'. Uitg. BekadidMl 19,50 Marguerite Duras: 'Zomeravond, half elf'. Uitg. H< prijs 6,75. Het boek van Duras over passie, jaloezie en mt- in een Spaans stadje werd in 1960 geschreven en is nu vertaa» door Ernst van Altena voor de goedkope Hema-serie. Het bo» is ooit verfilmd door Jules Dassin. Na december wordt de prijs twee gulden hoger. Godfried Bomans: 'Dagboek van Rottumerplaat'. Ulï Amber, prijs 17,50. Een heruitgave van Bomans' verslag vtf zijn verblijf van tien dagen op Rottumerplaat in 1971, maarn» aangevuld-met radiofragmenten (Willem Ruis was de verstel' gever). De schrijver leed veel en voelde zich een hongerkurt*", naar. Godfried Bomans: 'De laatste knal andere feest*®' halen'. Uitg. Amber, prijs 17,50. Verhalen over Sinterkb* kerst en andere feesten, die eerder in andere bundels en in Volkskrant zij n verschenen. Inez van Dullemen: 'Huis van ijs. Reisimpressies w India en Nepal'. Uitg. Querido, prijs 25. Zes korte rei»*®' halen van Van Dullemen, die al over Amerika, Mexico nya schreef. Ze verschenen eerder in De Tijd en Sic. EDUARD en Dennis De Westhoek in Oos schreven voor De overjagen. Wij zouden iets willen len over jagen. Heel V' deren vinden jagen zie is wel nodig, neem b! beeld de fazanten. Fa zijn er heel veel, ze e' kerbieten en zaden. In ter is er niet genoeg en veel fazanten ga dood omdat er niet ge eten is voor allemaal. D worden er voor de win aantal fazanten gesch het jachtseizoen. Kijk dan eens naar d den... In het voorjaar veel mannetjes (woerde er bijvoorbeeld een vro" seend rondzwemt wo lastig gevallen door ee tal woerden. Ze wordt uitgeput dat ze niet irr haar jongen kan Daarom moeten er wel netjes geschoten worde Als je kijkt naar z: Die kunnen in één nac'~ honderden guldens aanrichten. Om deze di schieten heb je een s vergunning nódig. We er nog veel meer n kraaien, eksters en ook nen. Konijnen zijn gro* de-aanrichters. Ze grote holen onder de soms zakt de grond boer in. Ratten doen he als konijnen maar d slootkanten. Tenslotte over de verwilderde (gewone huiskatten) di dieren aanvallen. Ze zelfs rennende volwass zen aan Dit is wat wij woude tellen. Het is heus niet lig als je denkt. Monique en Nanda zelfde klas denken zó dieren en jagen. Wij willen het hebbe de dierenwet. Zou jij een dier willen zijn N niet dus. Denk maar ee de kippen die helemaa GROEP 8 van de Ma enorme waslijst, 4 blaa Kleintjeskrant van De vertenties, misschien ze Mod. ongeb. j.m. m. sta Hij b.z.a. t.e.a.b.. Doel: r 10-drs. gemeub. en geïsc Stuur dan een b.m.f .o.e.r Hoe zouden de liefdesl

Krantenbank Zeeland

de Stem | 1988 | | pagina 30