even UITBLAZEN EG-commissie: toeverlaat van milieuvervuilers Politieke bestel Sovjetunie gaat op de helling 'Ontbreken van afwisseling is slecht voor de politiek' 'MAATI Meten me Selectieve D potten an Olen PROFESSOR W. ALBEDA OVER KABINETSFORMATIES: DE STEM DE STEM ACHTERGROND ZATERDAG 26 NOVEMBER 1988 DE STEM DE STEM Blf DEN HAAG - Ink kost jaarlijks milj; ding gering. EEN oeroud Frankisch dorpsplein. Driehoe kig, vrij groot maar toch een zekere intimiteit uitstralend, die het plein dankt aan de eeuwenoude linden waarmee het is be groeid. Dat plein is Olen. Aan de basis ügt het ge meentehuis, aan de ene zijde café De Pot van de Keizer, aan de andere zijde het café De Pis pot van de Keizer. De zeshon derd jaar oude Martinus-kerk van Olen, waar de jas van de burgemeester nog steeds onder moet liggen en die ik na zeker twintig jaar al uit de verte her ken, staat wat teruggetrokken in een eigen hof, langs een van de straten die aan het plein ont springen. Er groeit geen gras op het dak van de kerk, maar wel een bladverliezend struikje op de toren, in de richel vanwaar de hoge spits oprijst. Het hangt een beetje af van welke kant je Olen nadert, maar het kan even zoeken bete kenen en een paar potten bier kosten voor je op de plek bent waar eens keizer Karei, die toen te Brussel resideerde en graag in de Kempen op jacht ging, de befaamde pot met Olens bier werd aangeboden. 2-0 reden we eerst langzaam door Olen-Genk, maar het straatbeeld daar klopte niet met mijn vage herinnering aan een plein met bomen. Vervol gens trokken we Onze Lieve Vrouw Olen binnen, waar de Toneelkring van de Gilde St. Anthonius dit en volgend weekend het volksblijspel Tante Non komt uit Zaïre voor het voetlicht van de vernieuwde zaal 'De Sportwarande' brengt. Er bleek ook een café De Keizer te zijn, clublokaal van de 'Mo torcrossclub O.L.Vr.Olen'. Van de waard hoorden we dat we waarschijnlijk in het vijf ki lometer verderop gelegen Olen- Centrum moesten zijn. Nee, de naam van een café, waar de bierpot bewaard werd, zei hij niet te weten. T5 WIM KOCK het verschil tussen uw pot en de pispot aan de overkant?" vroeg ik de waardin, die de smakelijk ste uitsmijter serveerde die ik in jaren gegeten heb. „Ach", zei ze, „die man wilde eens wat an ders en heeft een kamerpot met drie oren laten maken. Wij vin den dat helemaal niet erg." De man van de overkant is kastelein Jan Goris die in 1980 bedacht dat nooit wetenschap pelijk was aangetoond dat kei zer Karei destijds om een bier- pot had gevraagd. Er was alleen maar sprake van een pot, dus kon het net zo goed een pispot als een bierpot zijn geweest. Zo liet hij de wat ondermaatse tin nen pispot met drie oren ma ken, die nu in een fraai glazen kastje in zijn etablissement te pronken staat. Buiten, tegen de gevel van zijn herberg, hing hij een reusachtig naambord op: De Pispot van de Keizer. Menige Olenaar vond dit maar niets. Alsof hun voorou ders niet het verschil tussen een bierpot en een pispot zouden hebben geweten. De burge meester probeerde zelfs via de provincie Jan Goris te dwingen het ordinaire, aanstootgevende woord 'pispot' van zijn gevel te verwijderen, maar ving daarbij bot. Mogelijk vreesden de auto riteiten voor het voortbestaan van Manneken Pis te Brussel want Jan Goris had dreigend gezegd: als een pispot niet mag, dan mag Manneken Pis met z'n blote piemeltje al zeker niet." Olen maakt slechts met mate gebruik van zijn keizer lijke legende. In de folder over deze 'drie-eenheid van de Ant werpse Kempen', vriendelijk verstrekt door de dame van de VW in het naburige Herentals, wordt enkel zijdelings gespro ken van de 'Boeren van Olen', de 'drieorige keizerspot' en 'ons Keizer Kareis dorp'. Om de Olense vertellingen 'lacht elk een', weet het gemeentebestuur van Olen, maar intussen heb ben die verhalen Olen 'een wijdvermaarde bekendheid over gans België' bezorgd. Het zijn dus de Olenaren die in hun vuistje lachen. Om de wereld te tonen dat ze niet achterlijk zijn, doch juist 'schalks en schran der' hebben ze op hun mooie plein de Pottenfontein opge richt. Drie hoge, schuimende potten van verschillende groot te, een met één oor, een met twee oren en een met drie oren. Daarmee is het bewijs wel gele verd dat de Olenaar tot drie kan tellen. We rijden terug over Onze Lieve Vrouw Olen om daar in de drankensuper van de brou werij een Olense bierpot te ko pen. Met drie oren. Ik móest wel naar Olen om dat ik graag vol wilde houden dat de Olense bierpot vier oren heeft, terwijl een groeiend aan tal lezers met grote stelligheid aanvoerde dat de pot van Olen slecht drie oren telt. Thijs den Exter uit Oosterhout kwam me zelfs persoonlijk een replica van aardewerk tonen. Drie oren. Het vierde oor had ik ont leend aan de ballade van de 'Boeren van Olen', zoals die in het uit 1940 daterende boek 'De Windroos' staat. Ondanks het winterterras dat er sinds mijn vorige bezoek voor was geplaatst, herkende ik de herberg De Pot van de Keizer direct. 'Daar heb ik hem twin tig jaar geleden gezien, met vier oren', zei ik tegen onze zoon, die al veertien dagen met een gipsbeen op z'n stoel had geze ten, dus erg aan een uitje toe was en nu tussen zijn knikken naast me voortzwaaide, op de herberg af. Ik zag de pot met een staan in de vitrine, naast de toog. Drie oren. Dus toch! Zo 1 zie je hoe je geheugen, bijge staan door een fantast die er al in 1940 een vierde oor bij ver zon, je kan bedriegen. „Wat is lllllllllllllllllllllllllllllllllllllllllllllllllllllllllllllllllllllllllllllllllllllllllllllllllllllllllllllllllllllll^ Uitgave van uitgeversmaatschappij De Stem b.v. Directie: drs. J.H.M. Brader. Hoofdredactie: H. Coumans-hoofdredacteur. A. Theunissen en H. Vermeulen - adjunct-hoofdredacteuren. Hoofdkantoor: Spinveld 55, Breda. Pc'adres: Postbus 3229,4800 MB Breda. U76-236911 Telex 54176 Telefax 076-236405. Centrale redactie Breda: Nieuwsdienst 076-236452. Sportredactie 076-236236. Telefax redactie 076-236309. Rayonkantoren: Bergen op Zoom, Zuivelstraat 26, 01640-36850. Postadres: Postbus 65,4600 AB Bergen op Zoom. Breda, Nw. Ginnekenstr. 41236326. Voor bezorgklachten: 236888. Postadres: Postbus 3229,4800 MB Breda. Etten-Leur, Markt 28, 01608-21550. Postadres: Postbus 363, 4870 AJ Etten-Leur. Goes, Klokstraat 101100-28030. Postadres: Postbus 13, 4460 AA Goes. Hulst, Steenstraat 14, 01140-13751 Postadres: Postbus 62, 4560 AB Hulst. Oosterhout, Arendstraat 14, 01620-54957. Postadres: Postbus 4023, 4900 CA Oosterhout. Roosendaal, Molenstraat 45, 01650-37150. Postadres: Postbus 35, 4700 AA Roosendaal. Terneuzen, Nieuwstraat 9, 01150-17920. Postadres: Postbus 145, 4530 AC Terneuzen Vlissingen, Torenstraat 5, 01184-19910. Postadres: Postbus 50514380 KB Vlissingen. Openingstijden: Breda en Oosterhout 8.30-17.00 uur; overige kantoren 8.30-12.30 en 13.30-17.00 uur Abonnementsprijzen bij vooruitbetaling te voldoen: 24,90 per maand; 71,85 per kwartaal of 279,15 per jaar. Bij automatische betaling geldt een korting van resp. 1,- per maand, 1,90 per kwartaal, 7,60 per jaar. Prijzen: inclusief 6% B.T.W. Voor posttoezending geldt een toeslag. Losse nummers: ma. t/m zat. 1,25. Service-afdeling abonnementen: 076-236472, ma. t/m vrijd. 8.30-17.00 uur. Heeft u de krant niet ontvangen? Onze excuses. Bel voor nabezorging tijdens kantooruren uw rayonkantoor. Lezersservice: Centrale reclame-afdeling 076-236911 Fotoservice 076-236573. Advertenties (tijdens kantooruren 8.30-17.00 uur): Rubrieksadvertenties 't Kleintje 076-236882. Grote advertenties uitsluitend 076-236881 Geboorte- en overlijdensadvertenties 076-236442. (Buiten kantooruren maandag t/m vrijdag van 19.00 tot 20.30 uur en zondag van 18.30 tot 21.30 uur 076-236394/236911 Bankrelaties: Postgiro 1114111 -ABN rek. 520538447. NCB rep 230301584 - Rabo rek. 101053738. Door Frans van Mourik DE Europese Commissie, het dagelijks bestuur van de EG, heeft donderdag een nieuw wapenfeit toe gevoegd aan haar 'gevecht' tegen milieuvriendelijk beleid op nationaal niveau. Aan het Europese Hof van Justitie zal een uitspraak ge vraagd worden over de plan nen van Nederland om kopers van 'schone' auto's fiscaal te bevoordelen. De commissie is het daar niet mee eens en dus zouden die plannen niet door mogen gaan. De Commissie blijkt daar mee - Jaar van het Milieu of niet - opnieuw gevoelig voor de steeds agressievere lobby van bedrijven die milieu-on vriendelijke produkten afle veren en is zo meer steun en toeverlaat van de vervuiler dan bestrijder ervan. In dit geval gaat het om Peugeot, die de Franse regering onder sterke druk heeft gezet om binnen de EG vooral nergens mee akkoord te gaan dat de afzet van de 'ijzersterke num mers' van de autofabrikant zou kunnen schaden. In de discussie van de EG- ministers van milieu over de 'schone auto' liggen de Fran sen al heel lang dwars. Wat scherpere milieu-eisen aan kleinere auto's kon donderdag nog net door de beugel, maar het toepassen van de Ameri kaanse normen zoals Neder land, Griekenland en Dene marken willen, werd als te vergaand beoordeeld. En dat zo'n Nederlandse milieumi nister Nijpels dan ook fiscale voordeelfjes wil uitdelen - 1700 gulden voor het voldoen aan de Amerikaanse norm en 850 gulden voor het hanteren van de Europese - is tegen het zere been. En dus komt de Europese Commissie in het geweer. Maar het gaat natuurlijk niet om de auto alleen. De drijfveer van de Commissie is steeds dat de vrijheid van economisch handelen in ge vaar wordt gebracht door be perkende maatregelen. Eco nomie gaat kennelijk boven het milieu. Vanuit die visie zijn er al veel meer ingrepen geweest. De Commissie trad op tegen een verbod op bier-in-blik in Ierland. De dreiging met ge rechtelijke stappen deed Ier- Minister Nijpels (Milieu). - FOTO DE STEM /J0HAN VAN GURP land bakzeil halen. Denemarken verbood op 1 april van dit jaar de toepas sing van asbest in remvoerin- gen. De Commissie stapte naar het Europese Hof omdat de Europese richtlijnen asbest niet expliciet verbieden. In maart startte bij datzelfde Hof een procedure tegen De nemarken omdat de Deense regering het gebruik van een malige drankverpakkingen wilde beperken. Denemarken heeft daarin echter aan het langste eind getrokken. Nederland wilde het ge bruik van het zeer schadelijke cadmium in produkten beper ken, maar de Algemene Maat regel van Bestuur werd door de Commissie op dood spoor gerangeerd. Nederland pro beert nu met het bedrijfsleven tot afspraken te komen. Noorwegen, nota bene niet eens lid van de EG, wil een extra heffing leggen op de im port van blikverpakkingen. De Commissie neemt dat niet, de vrijheid van de handel in blik gaat boven alles. En dus heeft Noorwegen te horen ge kregen dat het tegenmaatre gelen om de oren krijgt als het niet inbindt: handelssancties en beperking van de visim- port bijvoorbeeld. Heeft de EG en dus de Europese Commissie dan in het geheel geen oog voor de milieuproblematiek, zo vraag je je af. Het gevoel voor de meer dan noodzakelijke be scherming van het milieu groeit weliswaar, maar blijkt toch in de praktijk steeds on dergeschikt gemaakt te wor den aan economische belan gen. Maar er zit wel beweging in. Tot medio 1987 bestond er geen formele juridische basis voor gemeenschappelijke mi lieuvoorschriften. Nu ligt er de Europese Ak te, die mogelijkheden biedt. Daar staat bijvoorbeeld in dat bij de harmonisatie van de wetgeving op het gebied van milieu zal worden uitgegaan van een hoog beschermings niveau. Maar uit een recent TNO-rapport aan milieumi nister Nijpels blijkt bijvoor beeld dat de normen die voor radio-actieve straling worden gehanteerd, veel te laag zijn, omdat de gevaren veel groter zijn dan totnutoe werd aange nomen. In die Akte staat ook dat het optreden van de EG op het milieugebied berust 'op preventief handelen, bestrij ding van de milieu-aantastin gen bij voorrang aan de bron en het beginsel dat de vervui ler betaalt'. Als je echter kijkt naar al die keren dat de Commissie ingrijpt op het moment dat recht gedaan aan die beginse len, blijkt hoe moeilijk te is om binnen een beperkte groep landen, die de EG toch in feite is, goede afspraken te maken over maatregelen die het mi lieu moeten beschermen. Gemakkelijker is het bij voorbeeld om tijdens interna tionale conferenties samen ferme uitspraken te doen over de aanpak van het 'gat in de ozonlaag'. Zodra echter mon diale zorg om het milieu ver taald moet worden naar het niveau van een landerige- meenschap of, erger nog, naar het niveau van de soevereine staten gaat het mis. Dan blij ken andere, vooral economi sche belangen zwaarder te gaan wegen. Zoals die van Engeland, Frankrijk en Italië om auto's te produceren, die van Nederland om chemisch afval te exporteren en die van Frankrijk om zijn overcapa citeit aan stroom niet verder te laten uitbreiden door een EG-norm voor energiezuinige apparaten. Minister Nijpels probeert in ieder geval recht te doen aan de beginselen uit de Europese Akte. Hij kan steun vinden bij Denemarken dat gelijk kreeg van Europese Hof in zijn strijd tegen bier en fris uit blik. Als nu ook Nijpels zijn gelijk zou kunnen halen bij dat Hof voor zijn 'schone auto' - en hij rekent daar zo'n beetje op - dan is de EG een forse 'milieustap' verder. HET politieke stelsel van de Sovjetunie gaat vol gende week op de helling. Dinsdag komt de Opperste Sovjet, het parlement van de Sovjetunie, in Moskou bijeen om een reeks her vormingen te bespreken die het land een echt parle ment en een gekozen presi dent met uitgebreide be voegdheden moeten geven. De bijeenkomst van de Op perste Sovjet moet het defini tieve einde inluiden van het verstarde stelsel dat Sovjet leider Michail Gorbatsjov van Stalin en Brezjnev erfde. Gorbatsjov lanceerde zijn hervormingsvoorstellen op de roerige 19e partij conferentie in juni, maar stuitte toen op verzet van de conservatieve vleugel. Zo was van zijn voor stel voor een gekozen presi dent die de grote lijnen van het beleid uitzet, niets terug te vinden in de resoluties waar mee de conferentie afgesloten werd. Maar na de 'schoon maak' van begin oktober in het Kremlin, waarbij Gor batsjov zijn conservatieve ri vaal Jegor Ligatsjov uitscha kelde, lijkt de tijd rijp voor de 'perestrojka' (hervorming) van het politieke bestel. De hervormingsvoorstellen, die vorige maand werden ge publiceerd -de tekst besloeg ruim vier dichtbedrukte krantepagina's- hebben tot ongekend felle polemieken in de Sovjetpers geleid. Ook vroeger was het gebruik om ingrijpende veranderingen aan een soort 'brede maat schappelijke discussie' te on derwerpen, maar toen had die discussie steevast het karak ter van een massale loftuiting op de wijsheid van de Krem- lin-bewoners. Ditmaal verliep het debat heel wat minder braaf en kwam het zelfs tot een politieke krachtmeting tussen Moskou en de Balti- sche republieken, die be paalde onderdelen van de voorgestelde herziening van de grondwet als een aanslag op hun rechten zien. In Estland, Letland en Li touwen bestaat vooral be zwaar tegen een artikel waarin het nieuwe parlement van de Sovjetunie -het Con gres van Volksafgevaardig den- de beslissende stem krijgt in kwesties die betrek king hebben op de samenstel ling van de Sovjetunie. Daar mee zouden de republieken in feite het recht verliezen zich van de Sovjetunie af te schei den, een recht dat zij nu -al thans op papier- nog wel heb ben. Bovendien vinden de Balten het onaanvaardbaar dat het centrale parlement de bevoegdheid krijgt om 'bij zondere administratieve maatregelen' te nemen in de republieken oftewel ordetroe pen te sturen, zoals gebeurde bij de ruzie tussen Armenië en Azerbajdzjan over Nagor- ny-Karabach. In de Baltische republieken werden miljoenen handteke ningen tegen de voorstellen opgehaald, terwijl het Estse parlement zelfs de soevereini teit van Estland proclameerde en zich een vetorecht op de wetten uit Moskou toekende. Onder druk van de protesten uit de Oostzee-republieken beloofde Moskou maandag het gewraakte ontwerpartikel over het recht van afscheiding te herzien. De Opperste Sovjet moet zich dinsdag over twee wets voorstellen uitspreken. Het eerste behelst een reeks wijzi gingen in de grondwet die het politieke bestel een democra tischer karakter moeten ge ven. Onder het oude motto 'Alle macht aan de sovjets' moet de partij een deel van haar bevoegdheden afstaan aan het parlement en de lo kale 'sovjets', de provinciale en gemeenteraden. Verder omvat het ontwerp een aantal voorstellen die het rechtsstel sel moeten verbeteren. Daar naast moeten de 1500 leden de Opperste Sovjet stemmen over een nieuwe kieswet, die in verkiezingen met meer kandidaten voorziet. In het nieuwe stelsel komt in de plaats van Opperste Sovjet een 'Congres van Volksafgevaardigden' van 2250 leden. Dit Congres, dat maar een keer per jaar bij eenkomt, kiest uit zijn midden een Opperste Sovjet met tus sen de 400 en 450 leden. Deze afgeslankte Opperste Sovjet moet een echt parlement wor den, dat enkele maanden per jaar bijeenkomt. In de ont- werpwet wordt een zittings- Partijleider en president Michaïl Gorbatsjov. duur van vier maanden ge noemd, maar in de commissie van de Opperste Sovjet, die de grondwetsherziening voorbe reidt, zijn ook stemmen opge gaan om het parlement zelf te laten bepalen hoe vaak het bijeen komt. Het nieuwe 'Congres van Volksafgevaar digden', dat als alles goed gaat volgend jaar april al zijn eer ste zitting houdt, kiest be halve de leden van het parle ment ook een president. Volgens de autoriteiten heeft de commissie voor de grondwetsherziening de afge lopen weken alleen al 120.000 brieven met voorstellen voor aanvullingen en verbeterin gen ontvangen, maar staan de meeste briefschrijvers vier kant achter de hervormings voorstellen. Maar niet ieder een is enthousiast. Zo hebben verscheidene hervormingsge zinde intellectuelen kritiek geuit op het feit dat parle ment en president niet recht streeks door de bevolking worden gekozen, maar door het Congres van Volksafge vaardigden. „Het mag niet zo zijn dat de dienaars van het volk bepalen, wie het volk be stuurt", zo schreef de socio loog A.N. Aleksejev onlangs in de 'Literatoernaja Gazeta'. Volgens Aleksejev zou het Congres slechts een 'uitge breide' lijst met kandidaten voor het parlement moeten opstellen, waaruit het volk dan kan kiezen. Hij pleitte er verder voor eerst verkiezin gen te houden en dan pas over de definitieve vorm van het politieke bestel te beslissen. Anderen spraken de vrees uit dat de Opperste Sovjet, het eigenlijke parlement, onder curatele zal komen te staan van het Congres van Volksaf gevaardigden, dat het hoogste staatsorgaan wordt. „Waar voor is dit Congres nu no dig?", zo vroeg de historicus Nikolaj Popov zich onlangs af. „Wat zijn nu de bijzondere ta ken van dit Congres die niet door andere organen vervuld kunnen worden?". Volgens Popov lijkt het nieuwe Con gres verdacht veel op 'de hui dige Opperste Sovjet die slechts heel kort bijeenkomt en besluiten van het presi- dium goedkeurt' en zou het daarom beter zijn het parle ment helemaal onafhankelijk te maken van dit orgaan. Een ander punt waarop de nodige kritiek kwam is het voorstel voor een president met uitgebreide bevoegdhe den. De president, die tevens voorzitter van de Opperste Sovjet is, heeft nu slechts een ceremoniële functie. Maar in het bestel dat Gorbatsjov voor ogen staat krijgt de president veel meer macht. Daar komt bij dat hij deze functie combi neert met de post van partij leider, die sinds jaar en dag de werkelijke macht in handen heeft in de Sovjetunie. Veel aanhangers van de pe restrojka vinden dat deze machtsconcentratie haaks staat op het streven van Gor batsjov het politieke bestel te democratiseren. De kernge leerde en burgerrechtenacti vist Andrej Sacharov noemde het 'gevaarlijk' zoveel macht in handen van één man te ge ven. Hij concludeerde uit het voorstel dat Gorbatsjov 'geen duidelijk beeld heeft van de wijze waarop het systeem hervormd moet worden en ondemocratische middelen' hanteert om 'democratische doeleinden' te bereiken. „Ik heb veel vertrouwen in Gor batsjov, maar wie garandeert mij dat er na hem geen nieuwe Stalins en Brezjnevs aan de macht komen", zo for muleerde een lezer het in een ingezonden brief in het week blad 'Ogonjok'. Overigens valt uit de ont- werpartikelen nog niet op te maken welke bevoegdheden de: president nu precies krijgt. De president mag kandidaten aanwijzen voor de functie van premier, voorzitter van het Opperste gerechtshof en pro cureur-generaal. Verder is hij de voorzitter van de Defensie raad, een post die Gorbatsjov nu ook al heeft. Maar over de stem die de president in het beleid heeft, zijn de voorstel len nogal vaag. Ook hierop is veel kritiek. „De president wordt de hoog ste publieke functionaris' ge noemd", schrijft de historicus Popov in de 'Literatoernaja Gazeta'. „Maar wat moeten wij daaronder verstaan: het hoofd van de wetgevende macht of het hoofd van de uit voerende macht? Het een of het ander? En als deze functie inderdaad gekoppeld wordt aan de post van secretaris-ge neraal, over wat voor deling van de macht praten wij dan nog?". Van de 2250 gedeputeerden in het Congres van Volksaf gevaardigden worden 1500 rechtstreeks gekozen. De ove rige 750 zetels zijn gereser veerd voor vertegenwoordi gers van de communistische partij en andere landelijke organisaties. De communisti sche partij en de vakbonden mogen ieder 100 afgevaardig den aanwijzen, terwijl een aantal andere maatschappe lijke organisaties -zoals de kunstenaarsbonden, de Kom somol en de Vrouwenbond - ieder 75 vertegenwoordigers mogen afvaardigen naar het Congres. Tenslotte zijn er 75 zetels opengehouden voor nieuwe groeperingen. Een ondemocratisch sys teem, vindt men in hervor mingsgezinde kringen. „Vroe ger hadden wij verkiezingen zonder keuze, maar direct kiesrecht. Nu wil men ons echt laten kiezen, maar wordt het kiesrecht getrapt", klaagde een voorstander van radicale hervormingen in 'Ogonjok'. Hij wees er verder op dat de partij- en vak bondsfunctionarissen door het nieuwe systeem eigenlijk dubbel stemrecht krijgen: eerst stemmen zij voor de ge reserveerde zetels en vervol gens kunnen zij, als alle an dere burgers, hun stem uit brengen in de verkiezingen voor de resterende 1500 afge vaardigden. jai OB Een ander vond dat er veel te veel zetels worden inge ruimd voor de partij. „Als wij uitgaan van het evenredige systeem, waarom krijgt de partij met 19 miljoen leden 100 afgevaardigden en de vak bonden met 100 miljoen leden ook maar 100 gedeputeer den?". De Balten voelen zich tekort gedaan omdat er alleen zetels worden gereserveerd voor 'landelijke' organisaties, zodat de nationalistische pe restrojka-bewegingen in de Oostzee-republieken uit de boot vallen. De commissie voor de grondwetsherziening kwam deze week enigszins tegemoet aan de kritiek met de belofte dat de bepaling dat éénderde van de afgevaardigden van het Congres indirect wordt gekozen, niet in de herziene grondwet zal komen. Maar veel meer dan een kosmeti- sche verandering is dit niet, omdat de regeling wel ge handhaafd blijft in de nieuwe kieswet. Het ziet ernaar uit dat ook de rest van de voor stellen in grote lijnen aan vaard zal worden door de doorgaans zeer volgzame Op perste Sovjet, al zullen som mige leden mogelijk een voor proefje van het nieuwe stelsel geven door tegen bepaalde voorstellen te stemmen. (ANP) Door Paul Merkx EEN kabinetsformatie in Neder land is geen eenvoudige zaak. Ne derland kent immeres een bonte verscheidenheid van politieke partijen, waarvan geen enkele beschikt over de absolute meer derheid van 76 of meer Kamerze tels. Het ziet er ook niet naar uit dat bin nen afzienbare tijd één van de par tijen een meerderheid zal veroveren. Na verkiezingen of na een kabinets crisis dienen er dus onderhandelingen tussen twee of meer partijen plaats te vinden. En die verlopen dikwijls zeer stroef. De kabinetsformatie van 1973 duurde maar liefst 163 dagen, terwijl die van 1977 wat dat betreft de kroon spant: niet minder dan 208 dagen hadden de heren politici nodig om tot de vorming van het eerste kabinet- Van Agt te komen. Als informateur was prof. Albeda di rect betrokken bij de kabinetsforma tie van 1973 en 1977. Hij verzorgde donderdag een college over dat on derwerp op de Katholieke Universi teit Brabant. Van Albeda is bekend dat hij lange tijd economisch adviseur bij een afdeling van het Christelijk Nationaal Vakverbond was. Zijn ver bondenheid met de vakbeweging heeft hij nooit onder stoelen of ban ken gestoken. Zo heeft hij zich in '73 ingezet voor de totstandkoming van het kabinet-Den Uyl, omdat hij ver wachtte dat een coalitie tussen chris tendemocraten en socialisten betere mogelijkheden voor overleg met de vakbeweging zou hebben. Het zal dan ook menigeen verbaasd hebben dat hij na de val van het kabinet-Den Uyl in 1977 als minister van Sociale Zaken zitting nam in het centrum-rechtse kabinet van Van Agt. Hoe is het nu te verklaren dat een kabinetsformatie in Nederland een zoveel moeizamer proces is dan in vergelijkbare democratieën? Albeda meent dat de Nederlandse kabinets formatie tot een politieke institutie is geworden met een zichzelf verster kend karakter. Omdat de coalitiege noten zoveel mogelijk zekerheden willen inbouwen, gaat ook de buiten wereld steeds meer verwachten van een kabinet. Niet alleen de departementen pre pareren hun nota's voor de kabinets informateurs, maar ook de verschil lende belangengroepen van elke plui mage wenden zich tot de arme (in) formateurs, die in de verste verte niet kunnen behappen wat hun allemaal wordt voorgelegd. Berichten over coalitie-vorming in Israël, Noorwe gen of Zweden komen bij ons over als bewijzen van verregaande lichtzin nigheid. Men stelt daar in een paar weken vast of er voldoende onderling vertrouwen aanwezig is en gaat dan al of niet met elkaar in zee. In Nederland maken we een ak koord, dat tot in punten en komma's precies geformuleerd moet zijn, com pleet met voetnoten en afzonderlijke verklaringen. Toch komt het kabinet binnen een half jaar voor problemen te staan die niemand zó precies voor zien had, dat het regeerakkoord erin voorziet. Alleen het onderlinge ver trouwen kan het kabinet dan redden. Helaas is dat vertrouwen maar al te vaak afwezig. Vooral trussen de so cialisten en de christendemocraten botert het niet. Volgens Albeda ligt dat niet alleen aan programmatische geschilpunten, maar net zo goed aan een 'incompatibilité d'humeur'. De partijen passen niet bij elkaar qua karakter, mentaliteit en stijl van poli tiek bedrijven. Zo is uitgangspunt van de christe lijke politiek de principiële ontken ning van de fundamentele betekenis van 'links' en 'rechts' in de politiek. De C van het CDA staat daar haaks op. Toch moeten de christendemocra ten functioneren binnen een politiek spectrum, waarbinnen dat links- rechts schema wel degelijk domi neert. Een partij, die zowel links als rechts kan samenwerken, is dan 'cen trum'. De socialisten is de positie van het CDA een doorn in het oog: voor hen is de scheidslijn links-rechts het enige juiste criterium volgens welk alle partijen ingedeeld zouden moeten worden. Albeda wijst er in dit verband ook op dat de socialisten van de politiek hogere verwachtingen koesteren dan de christendemocraten. Zij zijn voor een grotere rol van de overheid en ge loven dat een betere samenleving binnen handbereik is. De christende mocra die in de verste hebben van de politiek veel minder hoge verwach tingen, tussen hen is het 'klimaats verschil' minder groot. Als CDA-man legt Albeda natuur lijk ook de vinger op de barrières die de PvdA pleegt op te gooien bij for matie-onderhandelingen zoals de be kende meerderheidsstrategie en het maken van afspraken met andere partijen voor de verkiezingen. Toch betreurt hij het dat een grote partij als de PvdA zo vaak buitengesloten wordt als het om kabinetsformaties gaat en dat een coalitie tussen socia listen en liberalen vooralsnog niet i» het verschiet ligt. Deze situatie is be slist 'ongezond' en 'slecht voor de de mocratie' te noemen. In de woorden van Albeda: „De christendemocraten in Nederland zijn langer aan het be wind dan de communisten in de Sov jetunie." Steenkamp 'Inl Van onze Haagse redactie Met dit op uitgebreic bouw en Milieu (CLM „Voorstanders van een ii ping denken dat ze he bleem bij de bron aanp maar niets is minder wa dus het CLM. „De bron het aantal dieren maar neralen in kunstme krachtvoer". Het CML heeft bereke bij een halvering van de veestapel, de grootste niakvervuiler binnen o houderij met een aande 49 procent, de ammon stoot niet meer dan 20 procent lager zal zijn, tei het jaar 2000 minstens h bele moet zijn gehaald. Het CML heeft instruf. bedacht waarmee de ling van ammoniak én (stikstof) veel drastiscl worden aangepakt. H langrijkste onderdeel voorstel is een verplichti ralenbalans voor alle 1 bedrijven. Een gemiddeld bedrij jaarlijks 569 kilo miner via kunstmest en Slechts 15 procent i wordt, hoofdzakelijk OPPORTUNISME EN T steeds meer beleidsdac Lubbers II worden oms veroorzaken bijna vanz met twee maten. Wie de politie-acties kele merkwaardige za agenten - met spullen v een minister de weg vr acties. Wanneer studer misverstand: de dreun i - sieren termen als 'grc krantekoppen. Als politiemensen ee voeren, heet dat 'ludiel dion van een voetbalclu met sombere fronsen e ben geheten. Als je in uniform denr meer banen, toveren m hoed. Zelfs de dekking den de ministers met zachtst gezegd wel wa zeur over heilige koeie grotingen. WAAR BIJ DE politie-a centraal stonden, staat het onderwijs centraal, (het credo van dit kabir bekwame docenten, in begint eraan te wenne mits dit aan de eisen v zij niet alleen, het univ ingeboet. De regering zou zo' zorgen maakt over de omarmen. Maar wat he onderwijsminister geda Zij heeft er grof ge; puinhoop van weten te zichten een drama gev Het idee en doel waren hele zaak is echter zo ten én ouders zich ter handeld voelen. Vervol monisatiewet en de vel en studentenleven hebl Mét de studenten vr< man tijdens de student en Korthals Altes brac! moed op om zich in he ontdoet conflicten mee Deetman daarentege nicator van het kabine sluit als de beledigde schijnen en weigert zei k|ng uitleg te geven ove Deetman wil en doe Lubbers alles aan om i aadige relschoppers enkeling gearresteerd! Pen. En als daarin ook ^'t hebben binnengel keuring en verbijste waardiging en een kw: seerde hypocrisie nog

Krantenbank Zeeland

de Stem | 1988 | | pagina 2