ot 'Je beseft niet meer dat het een spel is' Nieuwe Simenon-serie vanaf maandag bij KRO DOSTERHOUTSE AMATEUR-ACTEUR IN TY-SERIE 'VERDACHT': Internationale kans voor stagiaire I1M dooi di Reclame mag best AGRARISCH TOTAAL 1988 Nederland moet 'open' voor reclame uit het buitenland zeelandhallen goes mgewassen atief ZATERDAG 26 NOVEMBER 1988 G1 „Ik was zo bang dat Natasja in het tucht huis terecht zou komen. Toen de rechter uit spraak deed, was ik echt opgelucht. Je be seft niet meer dat je met een spel bezig bent". Leeg gevoel ACTRICE JOHANNA TER STEEGE NAAR EUROPEES OSCARFEEST Nuchter Succes Ervaring Spelen Training Nieuw project SSSS Deze video-vacaturebank op de zondagmiddag en de don- SSSS derdagavond is een fenomeen op zich. Pieter-Jan Hagens en SSSS Paula Patricio introduceren werknemers die op hun werk- :Si vloer uitgebreid hun personeelsadvertentie mogen voorle- Sii zen. Dat was in het begin gratis, nu moet voor 20 seconden Si? 5.700 gulden betaald worden, wat nog slechts ongeveer een- Si: derde is van de STER-prijs. SSSS De VARA weet van niks, Quest Productions zorgt overal SSSS voor en brengt de advertenties ook onder in de rubriek SSSS 'Werkjournaal' van het blad Viva. Het handig combineren •Si van verschillende belangen, dat is op dit moment de meest SSSS geliefde sport in Hilversum. SSSS De commerciële infiltratie in Hilversum heeft een hoog ni- SSSS veau bereikt. Het gaat nog veel verder als straks in het iSSS; Europa zonder grenzen alle remmen losgegooid mogen wor- •SSS; den. De buis-spionnen van het Commissariaat voor de Me dia letten op uitzendingen van de RVU, waarin een paar se- SSSS conden een KLM-toestel zichtbaar is, maar wagen zich niet SSSS aan de grote reclame-pakketten die in Hilversum worden SSSS verhandeld. Ons omroepbestel is hypocriet en zo lek als een SSSS mandje. Waarom betalen we eigenlijk nog kijkgeld? Van der Zwan in 'Capitool' Vakbeurs voor land- en tuinbouw en de verwerkende industrie <e In 1982 ruim zeventig ïpeciale raadsman van de Se- nissie, Jack Blum, de hoeveel- iaal uit de hoorzittingen. Het Bj, onmogelijk dat allemaal te looft wel dat de ABN een be- kanaal was zolang de al ge- iodriguez de voornaamste con- i Noriega was. Maar na Rodri- jestatie in 1983 is Noriega meer ire banken gebruik gaan maken, de ABN dus vooralsnog pt Amerikaanse beleid langza- navolging krijgt moge blijken nvangrijke zwendel met drug- de Zwitsers op het spoor zijn Koeriers uit Libanon reisden Ig naar Zurich, waar het geld it door het bij een aantal ban- oneren of via bankrekeningen lostbusmaatschappijen heen en |schuiven. In totaal zou op die drie miljard gulden zijn ge- drughandelaren niet kunnen zonder medewerking van de fi- instellingen lijkt de door Ame- ozen weg een succesvol wapen te strijd tegen de drughandel. streden verdient navolging, ze- in Europa. Want de (Zuid- ase drughandel krijgt steeds [langstelling voor 'de overkant', eel gebruiken drughandelaren als springplank naar Europa. ast in Panama aanhoudt en de agsmogelijkheden in Colombia raken komen de drugbaronnen ellin en Cali zonder twijfel naar voorspelt de Amerikaanse drug agsdienst in Bogota, aïneprijs in Europa schommelt de 40.000 en 60.000 dollar per Je VS is dat 'slechts' 16.000 dol- lt in Europa dus heel wat méér |nen. nog slechts 5 tot 10 procent van !e Colombiaanse cocaïne-export iropa. Dat is 20 tot 30 ton per en 200 tot 300 ton per jaar naar Het aanpakken door de VS van thandel via de banken is een reden voor handelaren om hun Suropa te zoeken, waarschuwen rikanen. ika heeft jaren geleden dat ge- nstig onderschat, waardoor de de hand gelopen is. Met fatale Europa is dus gewaarschuwd. Ie banken betreft moet nog maar afgewacht of ze hun 'witwasserij' !eur willen doen. Zolang de pak- ring is, tal van landen de ogen voor twijfelachtige geldtransac- le 'boete' als banken betrapt wor- r gering is, blijft het een lucra- ak. prichter van de vroegere Slaven- Bank, Thijs Slavenburg, heeft jegd dat de mooiste bloemen aan van de afgrond groeien. Afblij- i, was zijn advies. Menig bankier, nnen met Thijs' zonen Piet en heeft de verleiding echter niet weerstaan. En waarom zouden et 99 van van de 100 keer goed DE STEM Jan Keja, regisseur van de Herlandse aflevering 'De tan uit Londen' in de Sime- ion-serie. - foto archief de stem Door Jan Koesen HILVERSUM - De twee Si- menon-afleveringen, die de KRO op zich genomen heeft, kosten 1,2 miljoen gulden per stuk, veel meer dan een gemiddelde aflevering Ne derlandstalig drama kost. Maar de omroep krijgt voor dat geld ook nog tien Sime- nons uit andere landen. De Franse tv heeft vijf afleve ringen gemaakt, de Zwit serse een, de Oostenrijkse twee en een Duits-Oosten rijkse maatschappij heeft er ook twee voor haar reke ning genomen. Dat extra geld is er overigens goed van af te zien. De twee Nederlandse afleveringen zijn met vakmensen gemaakt. Met name het camerawerk is uit stekend. Dat was ook een voor waarde voor deze internatio nale samenwerking. In Frank rijk heeft de hele Simenon-se rie al gedraaid en met zoveel succes, dat de Fransen aan een herhaling zijn begonnen. George Simenon heeft zelf met ijzeren hand, zoals bij hem gebruikelijk, de kwestie van de rechten op zich genomen. Si menon is een van de meest ver taalde auteurs op Aarde. Hij heeft ruim 200 romans onder pseudoniem geschreven en 220 romans onder eigen naam, waaronder de 84 fameuze Mai- grets. De meeste roem heeft de schrijver zich verworven met zijn Franse commissaris Mai- gret, een huiselijk type, dat met menselijkheid en geduld moor den oplost. Veel beroemdheden hebben Maigret uitgebeeld, zo als Michel Simon, Jean Gabin en Charles Laughton. In Nederland hebben Kees Brusse en Jan Teulings ge stalte gegeven aan de speurder. In de nieuwe televisie-serie speelt overigens Maigret geen rol. Simenon heeft 20 van zijn zogeheten psychologische ro mans ter beschikking gesteld waaruit het internationale ge zelschap van televisiemakers kon kiezen. De eerste aflevering die de KRO heeft gemaakt heet 'De Man uit Londen' en maandag- avond is die te zien (Nederland 1, 23.10 uur). De film is in Ant werpen opgenomen en dat is te zien en te horen, maar de KRO zegt met nadruk dat dit geen co-produktie betreft. Antwer pen is gewoon vanwege de sfeer gekozen en datzelfde geldt voor de tweede KRO- bij drage 'Kort Geluk' die zich op een oesterkwekerij in Yerseke afspeelt. In 'De Man uit Londen' is een seinhuiswachter (Piet Kamer man) getuige van een moord. Een man in regenjas gooit een andere man in het water en verdwijnt. De seinhuiswachter gaat kijken en vist een koffer op met een kapitaal. Dan gaat de onbekende moordenaar hem hinderlijk volgen. Maar dat zelfde geldt voor de politie, be lichaamd in Ton Lensink als cynische inspecteur. Ondertussen heeft de trein- man grote problemen met zijn gezin. Het einde is treurig. Re gisseur van beide afleveringen is Jan Keja die mooi werk heeft afgeleverd. De zorg aan de Si- menons besteed, is er duidelijk van af te lezen. Door Els van der Vaart Hans Muller uit Ooster hout, docent wiskunde op de Nassau-scholengemeen- schap in Breda, kroop de afgelopen maanden in de huid van Wim Eshuis, va der van de 17-jarige Natas- ja. In die rol verschijnt hij morgenavond in het KON-programma 'Ver dacht' op de televisie. De KON-mensen werken zon der uitgewerkt scenario. Im proviseren is de enige op dracht. „Op een gegeven mo ment was ik gewoon meneer Eshuis. Ik ben ervan overtuigd dat ik tijdens de opnamen ook niet gereageerd zou hebben als iemand mij met mijn echte naam geroepen zou hebben", zegt de Oosterhouter. Vorig jaar zond de IKON al een reeks rechtbankzaken uit. Afgelopen zondag verscheen de eerste aflevering in de vervolg- mini-serie op Nederland 3. De rechter, officier van justitie en advocaat zijn 'echt', evenals de zaak. Voor de rollen van de verdachten, getuigen en be trokkenen zoekt de IKON men sen uit het land. Hans Muller had zich, als re- giseur en amateur-toneelspeler bij de Oosterhoutse theater groep Amphis, aangemeld als potentiële kandidaat „Ik was 47 jaar oud, heb een dochter in de leeftijd van Natasja en ben zelf ambtenaar. Mijn profiel schets paste prima bij de rechtszaak", Juni 1988doet de politieeen in val in een schuur in Lelystad, waar de illegale radiozender IJsseldream wordt opgerold. Een 17-jarig meisje en haar vriend worden opgepakt. Het meisje, dat in de uitzending Natasja heet, bijt een agent uit protest tegen de manier waarop de politie, midden in de radio-uitzending, komt bin nenstormen. Ze moet 48 uur in een cel doorbrengen. Deze in grediënten van een 'echte' rechtszaak gebruikte de IKON voor de aflevering van 'Ver dacht'. „Over dat verzet tegen haar aanhouding heeft de rechter nauwelijks gesproken. Ik heb na afloop nog tegen Natasja ge zegd dat ze daar geluk mee heeft gehad", zegt Hans Muller, nog geheel in zijn rol. „De IKON had natuurlijk net zo goed echte acteurs kunnen inhuren. Maar het is juist de bedoeling dat ook de kijkers zich kunnen inleven. Vandaar dat de omroep per se onbe kende gezichten wil hebben. Van een bekende acteur weet de kijker dat die niet echt te recht staat. Meneer Muller komt geloofwaardiger over. Dat is ook de kracht van de se rie. Jongeren worden met de neus op de feiten gedrukt. Als je de auto van je moeder jat, cheques verduistert of, in dit geval, een illegaal radiostation bedient, dan heeft dat conse quenties. Als je, zoals Naijasja, voor de derde keer wordt opge pakt, dan kan je dat duur ko men te staan. Het programma moet mensen aan het denken zetten". De repetities en de opnamen zijn emotioneel vrij zwaar ge weest. „Gedurende drie maan den ben ik twee avonden in de week naar Hilversum geweest. Ik heb samen met Natasja in een politiecel gezeten. De agent die haar begeleidde deed nogal rauw, die wist ook niet dat het 'niet echt' was. Dan ervaar je hoe benauwend zo'n cel is. Na tasja was er ook echt stuk van. Zo'n situatie kun je naspelen, maar het was nu net de bedoe ling dat alle spelers echt in een andere huid kropen. Voor mij was dat niet zo moeilijk. Ik kon me wel in meneer Eshuis vin den". De eerste keren konden we niet zo goed met elkaar opschieten", zegt Hans Muller over de ver houding met zijn tv-dochter. „Zij vond mij een autoritaire kerel, ik vond haar nogal eigenwijs. Maar gedurende al die gesprekken kom je dichter tot elkaar. We hebben uren op de bank gezeten en als vader en dochter met elkaar gesproken. In 'Verdacht' ben ik gemeente- voorlichter in Havendrecht. Ik word door de wethouder onder druk gezet om radio IJssel dream, en dus mijn dochter, het zwijgen op te leggen. Maar aan de andere kant vind ik dat Na tasja prima werk doet. Ze stelt via IJsseldream de politiek aan de kaak. Tijdens de rechtzaak zeg ik ook dat ik liever heb dat mijn dochter op die manier be zig is, dan dat ze op straat hangt en zich met de 'frietcul tuur' bezig houdt. Ik zit echt tussen twee vuren". Van de twee uur tv-opnamen worden zondagavond, vanaf vijf voor half negen via Neder land 3,29 minuten uitgezonden. „Als je ziet wat ervan over blijft, is dat wel teleurstellend. Er is nogal wat geknipt. Zoals die woedende blik van Natasja, als ik zeg dat het nu gedaan moet zijn met de piraterij. Dat is ook het vreemde. Als we elk aar op tv aankijken, dan her- Hans Muller: van het amateurtoneel naar de tv. - foto wim vermeeren ken ik zoveel emoties, het re sultaat van maanden voorbe reidingen. Maar voor de kijker komt dat niet over. Dat is wel jammer". Tien oktober werden de op namen gemaakt. „En daarna ligt opeens alles stil. Natasja had daar wel moeite mee. Ze is zich nu ook echt op de radio gaan storten. Er blijft toch een wat leeg gevoel achter, ook al kan ik met Amphis weer aan de slag. Maar ik heb er veel van geleerd. Tijdens de repetities wordt erop gehamerd dat je je kunt afsluiten. Als je in die rechtszaal zit, dan moet je je niet gestoord voelen door al die camera's en dat is uitstekend gelukt. Maar het is zwaar geweest. Toen ik na de opnamen de rechtzaal uitkwam, had ik het gevoel dat ik een pittig examen had afgelegd. In een eerste re actie blijf je je 'tegenstanders' in de rechtzaal nog als vijan den zien. Het duurde even voordat ik weer op de wereld was. Ik was echt volledig uitge put". Johanna ter Steege, na eerste filmrol al genomineerd voor Europese filmprijs. - fotoarchief de stem Door Jan Bik Samen met filmregisseur George Sluizer is actrice Johanna ter Steege vand- avond in West-Berlijn aanwezig bij de uitreiking van de nieuw ingestelde Europese filmprijzen. Wel licht komt zij gelauwerd terug. Het 'Gala voor de Europese film 1988' wordt vanavond om 22.41 uur op Nederland 3 uitgezonden. Zij maakt kans op een van die prijzen, die met een knipoog naar de Verenigde Staten als Euro-'Oscars' kunnen worden aangeduid. Met vier buiten landse collega's is zij kandi daat gesteld voor de prijs voor de beste vrouwelijke onder steunende rol. De nominatie voor die prijs verdiende ze met haar spel als de plotseling verdwijnende, jonge en zelfbewuste vrouw Saskia in 'Spoorloos', de re cente en goed ontvangen speelfilm van George Sluizer, naar Tim Krabbé's boek 'Het gouden ei'. De film kreeg in Nederland al een Gouden Kalf. Haar eerste filmrol. Door die rol meteen in aanmerking ko men voor een Europese film prijs, dat is nogal wat. Jo hanna ter Steege blijft er nuchter onder. Dat is ze van huis uit. Ze werd geboren in de Overij sselse - gemeente Wier den, op het platteland. Ze heeft een heel plezierige jeugd gehad. „Van huis uit hebben ze me altijd gestimuleerd. Ze leven volop mee, bewaren al les wat er over mij wordt ge schreven." Johanna woont nu in Arnhem. „Het succes is snel gekomen", vindt ze. „Er zit een gevaar in, zo in het begin van je carrière. Je kan ook weer snel vallen." Ze is uiteindelijk pas van school, de Toneelschool in Arnhem, waar ze via een om weg belandde. Zeventien jaar oud ging ze naar de sociale academie in Kampen. „Dat leek me wel iets. Cultureel werk. Met mensen aan de slag. Zo met het idee van: misschien kan ik nog iets betekenen voor de maatschappij." Door na een jaar te kiezen voor de 'Academie voor ex pressie door woord en gebaar' in Kampen kwam ze al dich ter bij haar bestemming. Ze werd daar docente dramati sche vorming. hebt vijf jaar lang je eigen manier van spelen ontwik keld. Ze breken je op een posi tieve manier af. Ik ben geen natuurtalent, dat voor de vuist weg acteert. Ik moet er heel hard voor werken. De Arnhemse Toneelschool, daar heb ik het erg naar mijn zin gehad. Maar het betekende' wel vier jaar lang vaak offers brengen. Van negen uur 's ochtends tot elf uur 's avonds bezig zijn." In het derde jaar van de to neelschool werd zij in Am sterdam, tijdens een voorstel ling, 'Vrouw in 't zand', opge merkt door Jeanette Snik, die een castingbureau heeft en onder andere voor de NOS werkt. Zij tipte George Sluizer, die bezig was met de rolbezetting voor 'Spoorloos'. Het klikte. En 'Spoorloos' werd de stage voor Johanna ter Steege. „Spelen deed ik liever dan les geven. En ik kreeg van men sen de raad om naar de to neelschool te gaan. Dat heb ik gedaan. Ik was bijna 24. Ik heb daar veel voor mijn kie zen gekregen. Want je moet alle kennis laten varen. Je „Dat is alweer een jaar gele den. Opnamen in Zuid- Frankrijk. Een prachtige sta ge. Ik heb er de zomervakan tie aan besteed en de maan den september en oktober. Het is een heel indringende ervaring geweest. Ik heb veel geleerd van de precisie, waar mee voor de film wordt ge werkt." Voor haar rol in 'Spoorloos', een korte rol, zoiets van acht minuten in het begin van de film, heeft ze veel gedaan. Les gehad in Amsterdam van een acteurtrainster, Farideh Fardjam. Johanna ter Steege beseft dat werken voor de camera iets heel anders is dan toneel spelen. '„Je moet in korte voor elkaar krijgen dat mensen van je gaan houden". Ze heeft haar taak uitstekend vol bracht. Dat is tot ver in het buitenland opgevallen. „Ik heb nog geen aanbiedingen gehad. Ik zou het graag com bineren, toneel en film. Ik wil proberen zo nuchter mogelijk te blijven onder het succes. Want ik werk nu op het toneel met mensen, die net zo goed kunnen spelen als ik." Ze werkt nu met vijf anderen aan een project van InDepen- dance en Theater aan de Rijn samen. „Muziektheater, voor ons experimenteel. Een lange titel: 'Oh pa, arme pa, jij hangt in de kast van ma en het huilen staat me na', van Arthur Kopit. Andrea Fiege regisseert. We zijn heel erg leuk aan het werk. Ik heb er wel vertrouwen in. Vrij ab surdistisch." „Ik zou niets liever willen dan acteren. Beroep en hobby. Ik ben blij dat ik die combina tie gevonden heb. Het is niet gemakkelijk om aan de slag te blijven. Maar ik ben optimis tisch van aard. En ik ben een doorzetter." Er kwam geen sigaret in beeld, maar Peter Stuyvesant was overal. De NCRV zond dinsdagavond een filmpje uit over de SS wereldkampioenschappen surfen onder de titel 'Aloha Ha- j$! waii'. Op de shirtjes van de deelnemers en op de kleurige iS zeilen stond steevast Peter Stuyvesant. De wedstrijd heet SS- trouwens ook officieel 'Peter Stuyvesant Aloha Classic'. De verjongde en versnelde NCRV had met deze spetterende Si 'special' natuurlijk een reclame-film van jewelste ingesla- S;S gen. Toch probeerde deze omroep dat te verhullen door in het Nederlandse commentaar zoveel mogelijk te spreken Si van 'Aloha Classic', zonder het sigarettenmerk dus. ij Ook de keurige NCRV speelt het spel mee: commerciële tv- produkties mogen worden aangeboden, als ze maar slim ge noeg zijn gemaakt. Guido Jonckers mag de quiz 'Bull's Eye' is presenteren, ook al heeft hij net in de STER zijn act opge voerd voor 'Moulinex, daar heb je meer aan'. De TROS doet het al enige maanden met 'Triviant', een spelprogramma, waarvan de rechten in handen zijn van de .firma Horn Abbot. Deze firma brengt ook het huiskamer- SSSS spel 'Triviant Pursuit' op de markt, waarvan de letters pre- SSSS cies dezelfde krulletjes vertonen als die van het tv-pro- SSSS gramma. De speelgoed-activiteiten worden gescheiden ge- ijijijij houden van wat Astrid Joosten op de tv presenteert. Maar Si! de tv-reeks bespaart Horn Abbot wel een peperdure recla-- SSSS me-actie. S;|: De verschillende produktie-maatschappijtjes vormen een SSSS veilige buffer tussen de bedrijven en de omroepen. ID-tv •SSSS bezorgt de TROS kant en klaar de Triviant-uitzendigen. :SSS; Het bureau Quest Productions koos de VARA, voorheen de arbeidersomroep, voor het TV-Werkjournaal, waarin be- SSSS drij ven hun vacatures mogen opgeven. Si: De TROS biedt de komende acht weken een serie over tele- SSSS communicatie. De Nederlandse telecommunicatiebedrijven SSSS (o.a. Philips, Ericsson, Siemens) en de PTT 'willen hiermee iSSS; de aandacht van middelbare scholieren (en hun ouders) ves- iSSSi tigen op telekommunikatie in al zijn facetten', schrijft de SSSS persdienst van de TROS slaafs en schaamteloos. De PTT is SSSS juist op dit moment bezig onafhankelijk te worden en heeft SSSS smakken geld over voor imago-verbetering. Dat had men SS?? beter kunnen schrij ven. SSSS De Nederlandse video-distributeurs ruiken ook hun kans en lopen in Hilversum te leuren met een kant-en-klaar pro- SSSS grammaatje over nieuwe video-films, vol reclame natuur- SSSS lij k. Eens kij ken welke omroep daar in trapt. >00 Van onze rtv-redactie DEN HAAG - Nederland zal zich straks veel moeilijker kunnen wapenen tegen reclame die in buurlanden wordt uitgezonden. Dat is het belangrijkste resultaat van de overeenkomst die de 22 leden van de Raad voor Europa donderdag in Stockholm hebben gesloten. De overeenkomst heeft een veel groter bereik dan alleen de lan den van de EG. Voor Nederland tekende minster Brinkman (WVC), die beseft dat de gro tere vrijheid voor de commer cie in de tv-wereld indruist te gen de wensen die in onze Tweede kamer kenbaar zijn gemaakt. „Als alle EG-landen instemmen met de conventie kan Nederland moeilijk als enige achterblijven", was ech ter zijn argumentatie. De Europese 'conventie' wil juist het verkeer van televisie programma's over de grenzen van de staten binnen Europa gemakkelijker maken. Men probeert op die manier de Europese audio-visuele indu strie te beschermen tegen grote druk uit Amerika. Televisieprogramma's, of ze van commerciële opzet zijn of niet, mogen niet geweigerd worden als ze voldoen aan de eisen in de conventie. In de 'conventie' wordt overigens wel zwaar getild aan het nationale cultuurbeleid van de lidstaten van de Raad van Europa Het Nederlandse omroepbe stel wordt beschermd door re gels in de Mediawet. In de nieuwe overeenkomst staat echter dat buitenlandse com merciële zenders zich niets hoeven aan te trekken van 'ob scure en dubbelzinnige' wet teksten. Bovendien moet een land dat zich stoort aan de re clame van een commercieel station zelf aantonen dat er sprake is van een flagrantë ontduiking van de nationale advertentieregels. De landen die ondertekend hebben, moeten hun media wetten aanpassen. Dat geldt ook voor de nieuwe regel dat tv-programma's in heel Europa onderbroken moeten kunnen worden voor reclame-bood schappen. HILVERSUM (ANP) - In het NOS-programma Capi- tool Solo is zondagmiddag (Nederland 3, 12.00-12.45 uur) Vendex-topman Arie van der Zwan te gast. Van der Zwan, die tijdens het conflict in de Vendex-top de publiciteit niet zocht - in tegen stelling tot zijn tegenspeler An ton Dreesmann - treedt nu voor het eerst in de openbaarheid Van der Zwan wordt onder vraagd door Jan Tromp (parle mentair redacteur van de Volkskrant), Paul Witteman (eindredacteur van Vara's Achter het Nieuws) en ge spreksleider Fred Verbakei. (ADVERTENTIE) 7 tlm 9 december 1988 Openingstijden: 7 december 10.00-17.00 uur 8 december 10.00-22.00 uur 9 december 10.00-17.00 uur Voor meer informatie: Anthonv Fokkerstrajpostbus 309. 4460 AS Goes, telefoon (011001 2 10 20. telefax 21536. telex 55039. 4

Krantenbank Zeeland

de Stem | 1988 | | pagina 29