ot
'Je beseft niet meer
dat het een spel is'
Nieuwe Simenon-serie vanaf maandag bij KRO
DOSTERHOUTSE AMATEUR-ACTEUR IN TY-SERIE 'VERDACHT':
Internationale kans voor stagiaire
I1M
dooi di
Reclame mag best
AGRARISCH
TOTAAL 1988
Nederland moet 'open' voor
reclame uit het buitenland
zeelandhallen goes
mgewassen
atief
ZATERDAG 26 NOVEMBER 1988
G1
„Ik was zo bang dat
Natasja in het tucht
huis terecht zou komen.
Toen de rechter uit
spraak deed, was ik
echt opgelucht. Je be
seft niet meer dat je
met een spel bezig
bent".
Leeg gevoel
ACTRICE JOHANNA TER STEEGE NAAR EUROPEES OSCARFEEST
Nuchter
Succes
Ervaring
Spelen
Training
Nieuw project
SSSS Deze video-vacaturebank op de zondagmiddag en de don-
SSSS derdagavond is een fenomeen op zich. Pieter-Jan Hagens en
SSSS Paula Patricio introduceren werknemers die op hun werk-
:Si vloer uitgebreid hun personeelsadvertentie mogen voorle-
Sii zen. Dat was in het begin gratis, nu moet voor 20 seconden
Si? 5.700 gulden betaald worden, wat nog slechts ongeveer een-
Si: derde is van de STER-prijs.
SSSS De VARA weet van niks, Quest Productions zorgt overal
SSSS voor en brengt de advertenties ook onder in de rubriek
SSSS 'Werkjournaal' van het blad Viva. Het handig combineren
•Si van verschillende belangen, dat is op dit moment de meest
SSSS geliefde sport in Hilversum.
SSSS De commerciële infiltratie in Hilversum heeft een hoog ni-
SSSS veau bereikt. Het gaat nog veel verder als straks in het
iSSS; Europa zonder grenzen alle remmen losgegooid mogen wor-
•SSS; den. De buis-spionnen van het Commissariaat voor de Me
dia letten op uitzendingen van de RVU, waarin een paar se-
SSSS conden een KLM-toestel zichtbaar is, maar wagen zich niet
SSSS aan de grote reclame-pakketten die in Hilversum worden
SSSS verhandeld. Ons omroepbestel is hypocriet en zo lek als een
SSSS mandje. Waarom betalen we eigenlijk nog kijkgeld?
Van der Zwan
in 'Capitool'
Vakbeurs voor land- en tuinbouw
en de verwerkende industrie
<e In 1982 ruim zeventig
ïpeciale raadsman van de Se-
nissie, Jack Blum, de hoeveel-
iaal uit de hoorzittingen. Het
Bj, onmogelijk dat allemaal te
looft wel dat de ABN een be-
kanaal was zolang de al ge-
iodriguez de voornaamste con-
i Noriega was. Maar na Rodri-
jestatie in 1983 is Noriega meer
ire banken gebruik gaan maken,
de ABN dus vooralsnog
pt Amerikaanse beleid langza-
navolging krijgt moge blijken
nvangrijke zwendel met drug-
de Zwitsers op het spoor zijn
Koeriers uit Libanon reisden
Ig naar Zurich, waar het geld
it door het bij een aantal ban-
oneren of via bankrekeningen
lostbusmaatschappijen heen en
|schuiven. In totaal zou op die
drie miljard gulden zijn ge-
drughandelaren niet kunnen
zonder medewerking van de fi-
instellingen lijkt de door Ame-
ozen weg een succesvol wapen te
strijd tegen de drughandel.
streden verdient navolging, ze-
in Europa. Want de (Zuid-
ase drughandel krijgt steeds
[langstelling voor 'de overkant',
eel gebruiken drughandelaren
als springplank naar Europa.
ast in Panama aanhoudt en de
agsmogelijkheden in Colombia
raken komen de drugbaronnen
ellin en Cali zonder twijfel naar
voorspelt de Amerikaanse drug
agsdienst in Bogota,
aïneprijs in Europa schommelt
de 40.000 en 60.000 dollar per
Je VS is dat 'slechts' 16.000 dol-
lt in Europa dus heel wat méér
|nen.
nog slechts 5 tot 10 procent van
!e Colombiaanse cocaïne-export
iropa. Dat is 20 tot 30 ton per
en 200 tot 300 ton per jaar naar
Het aanpakken door de VS van
thandel via de banken is een
reden voor handelaren om hun
Suropa te zoeken, waarschuwen
rikanen.
ika heeft jaren geleden dat ge-
nstig onderschat, waardoor de
de hand gelopen is. Met fatale
Europa is dus gewaarschuwd.
Ie banken betreft moet nog maar
afgewacht of ze hun 'witwasserij'
!eur willen doen. Zolang de pak-
ring is, tal van landen de ogen
voor twijfelachtige geldtransac-
le 'boete' als banken betrapt wor-
r gering is, blijft het een lucra-
ak.
prichter van de vroegere Slaven-
Bank, Thijs Slavenburg, heeft
jegd dat de mooiste bloemen aan
van de afgrond groeien. Afblij-
i, was zijn advies. Menig bankier,
nnen met Thijs' zonen Piet en
heeft de verleiding echter niet
weerstaan. En waarom zouden
et 99 van van de 100 keer goed
DE STEM
Jan Keja, regisseur van de
Herlandse aflevering 'De
tan uit Londen' in de Sime-
ion-serie. - foto archief de stem
Door Jan Koesen
HILVERSUM - De twee Si-
menon-afleveringen, die de
KRO op zich genomen heeft,
kosten 1,2 miljoen gulden
per stuk, veel meer dan een
gemiddelde aflevering Ne
derlandstalig drama kost.
Maar de omroep krijgt voor
dat geld ook nog tien Sime-
nons uit andere landen. De
Franse tv heeft vijf afleve
ringen gemaakt, de Zwit
serse een, de Oostenrijkse
twee en een Duits-Oosten
rijkse maatschappij heeft er
ook twee voor haar reke
ning genomen.
Dat extra geld is er overigens
goed van af te zien. De twee
Nederlandse afleveringen zijn
met vakmensen gemaakt. Met
name het camerawerk is uit
stekend. Dat was ook een voor
waarde voor deze internatio
nale samenwerking. In Frank
rijk heeft de hele Simenon-se
rie al gedraaid en met zoveel
succes, dat de Fransen aan een
herhaling zijn begonnen.
George Simenon heeft zelf
met ijzeren hand, zoals bij hem
gebruikelijk, de kwestie van de
rechten op zich genomen. Si
menon is een van de meest ver
taalde auteurs op Aarde. Hij
heeft ruim 200 romans onder
pseudoniem geschreven en 220
romans onder eigen naam,
waaronder de 84 fameuze Mai-
grets. De meeste roem heeft de
schrijver zich verworven met
zijn Franse commissaris Mai-
gret, een huiselijk type, dat met
menselijkheid en geduld moor
den oplost. Veel beroemdheden
hebben Maigret uitgebeeld, zo
als Michel Simon, Jean Gabin
en Charles Laughton.
In Nederland hebben Kees
Brusse en Jan Teulings ge
stalte gegeven aan de speurder.
In de nieuwe televisie-serie
speelt overigens Maigret geen
rol. Simenon heeft 20 van zijn
zogeheten psychologische ro
mans ter beschikking gesteld
waaruit het internationale ge
zelschap van televisiemakers
kon kiezen.
De eerste aflevering die de
KRO heeft gemaakt heet 'De
Man uit Londen' en maandag-
avond is die te zien (Nederland
1, 23.10 uur). De film is in Ant
werpen opgenomen en dat is te
zien en te horen, maar de KRO
zegt met nadruk dat dit geen
co-produktie betreft. Antwer
pen is gewoon vanwege de
sfeer gekozen en datzelfde
geldt voor de tweede KRO- bij
drage 'Kort Geluk' die zich op
een oesterkwekerij in Yerseke
afspeelt.
In 'De Man uit Londen' is een
seinhuiswachter (Piet Kamer
man) getuige van een moord.
Een man in regenjas gooit een
andere man in het water en
verdwijnt. De seinhuiswachter
gaat kijken en vist een koffer
op met een kapitaal. Dan gaat
de onbekende moordenaar hem
hinderlijk volgen. Maar dat
zelfde geldt voor de politie, be
lichaamd in Ton Lensink als
cynische inspecteur.
Ondertussen heeft de trein-
man grote problemen met zijn
gezin. Het einde is treurig. Re
gisseur van beide afleveringen
is Jan Keja die mooi werk heeft
afgeleverd. De zorg aan de Si-
menons besteed, is er duidelijk
van af te lezen.
Door Els van der Vaart
Hans Muller uit Ooster
hout, docent wiskunde op
de Nassau-scholengemeen-
schap in Breda, kroop de
afgelopen maanden in de
huid van Wim Eshuis, va
der van de 17-jarige Natas-
ja. In die rol verschijnt hij
morgenavond in het
KON-programma 'Ver
dacht' op de televisie.
De KON-mensen werken zon
der uitgewerkt scenario. Im
proviseren is de enige op
dracht. „Op een gegeven mo
ment was ik gewoon meneer
Eshuis. Ik ben ervan overtuigd
dat ik tijdens de opnamen ook
niet gereageerd zou hebben als
iemand mij met mijn echte
naam geroepen zou hebben",
zegt de Oosterhouter.
Vorig jaar zond de IKON al
een reeks rechtbankzaken uit.
Afgelopen zondag verscheen de
eerste aflevering in de vervolg-
mini-serie op Nederland 3. De
rechter, officier van justitie en
advocaat zijn 'echt', evenals de
zaak. Voor de rollen van de
verdachten, getuigen en be
trokkenen zoekt de IKON men
sen uit het land.
Hans Muller had zich, als re-
giseur en amateur-toneelspeler
bij de Oosterhoutse theater
groep Amphis, aangemeld als
potentiële kandidaat „Ik was
47 jaar oud, heb een dochter in
de leeftijd van Natasja en ben
zelf ambtenaar. Mijn profiel
schets paste prima bij de
rechtszaak",
Juni 1988doet de politieeen in
val in een schuur in Lelystad,
waar de illegale radiozender
IJsseldream wordt opgerold.
Een 17-jarig meisje en haar
vriend worden opgepakt. Het
meisje, dat in de uitzending
Natasja heet, bijt een agent uit
protest tegen de manier
waarop de politie, midden in de
radio-uitzending, komt bin
nenstormen. Ze moet 48 uur in
een cel doorbrengen. Deze in
grediënten van een 'echte'
rechtszaak gebruikte de IKON
voor de aflevering van 'Ver
dacht'.
„Over dat verzet tegen haar
aanhouding heeft de rechter
nauwelijks gesproken. Ik heb
na afloop nog tegen Natasja ge
zegd dat ze daar geluk mee
heeft gehad", zegt Hans Muller,
nog geheel in zijn rol.
„De IKON had natuurlijk net
zo goed echte acteurs kunnen
inhuren. Maar het is juist de
bedoeling dat ook de kijkers
zich kunnen inleven. Vandaar
dat de omroep per se onbe
kende gezichten wil hebben.
Van een bekende acteur weet
de kijker dat die niet echt te
recht staat. Meneer Muller
komt geloofwaardiger over.
Dat is ook de kracht van de se
rie. Jongeren worden met de
neus op de feiten gedrukt. Als
je de auto van je moeder jat,
cheques verduistert of, in dit
geval, een illegaal radiostation
bedient, dan heeft dat conse
quenties. Als je, zoals Naijasja,
voor de derde keer wordt opge
pakt, dan kan je dat duur ko
men te staan. Het programma
moet mensen aan het denken
zetten".
De repetities en de opnamen
zijn emotioneel vrij zwaar ge
weest. „Gedurende drie maan
den ben ik twee avonden in de
week naar Hilversum geweest.
Ik heb samen met Natasja in
een politiecel gezeten. De agent
die haar begeleidde deed nogal
rauw, die wist ook niet dat het
'niet echt' was. Dan ervaar je
hoe benauwend zo'n cel is. Na
tasja was er ook echt stuk van.
Zo'n situatie kun je naspelen,
maar het was nu net de bedoe
ling dat alle spelers echt in een
andere huid kropen. Voor mij
was dat niet zo moeilijk. Ik kon
me wel in meneer Eshuis vin
den".
De eerste keren konden we niet
zo goed met elkaar opschieten",
zegt Hans Muller over de ver
houding met zijn tv-dochter.
„Zij vond mij een autoritaire
kerel, ik vond haar nogal
eigenwijs. Maar gedurende al
die gesprekken kom je dichter
tot elkaar. We hebben uren op
de bank gezeten en als vader en
dochter met elkaar gesproken.
In 'Verdacht' ben ik gemeente-
voorlichter in Havendrecht. Ik
word door de wethouder onder
druk gezet om radio IJssel
dream, en dus mijn dochter, het
zwijgen op te leggen. Maar aan
de andere kant vind ik dat Na
tasja prima werk doet. Ze stelt
via IJsseldream de politiek aan
de kaak. Tijdens de rechtzaak
zeg ik ook dat ik liever heb dat
mijn dochter op die manier be
zig is, dan dat ze op straat
hangt en zich met de 'frietcul
tuur' bezig houdt. Ik zit echt
tussen twee vuren".
Van de twee uur tv-opnamen
worden zondagavond, vanaf
vijf voor half negen via Neder
land 3,29 minuten uitgezonden.
„Als je ziet wat ervan over
blijft, is dat wel teleurstellend.
Er is nogal wat geknipt. Zoals
die woedende blik van Natasja,
als ik zeg dat het nu gedaan
moet zijn met de piraterij. Dat
is ook het vreemde. Als we elk
aar op tv aankijken, dan her-
Hans Muller: van het amateurtoneel naar de tv.
- foto wim vermeeren
ken ik zoveel emoties, het re
sultaat van maanden voorbe
reidingen. Maar voor de kijker
komt dat niet over. Dat is wel
jammer".
Tien oktober werden de op
namen gemaakt. „En daarna
ligt opeens alles stil. Natasja
had daar wel moeite mee. Ze is
zich nu ook echt op de radio
gaan storten. Er blijft toch een
wat leeg gevoel achter, ook al
kan ik met Amphis weer aan
de slag. Maar ik heb er veel van
geleerd. Tijdens de repetities
wordt erop gehamerd dat je je
kunt afsluiten. Als je in die
rechtszaal zit, dan moet je je
niet gestoord voelen door al die
camera's en dat is uitstekend
gelukt.
Maar het is zwaar geweest.
Toen ik na de opnamen de
rechtzaal uitkwam, had ik het
gevoel dat ik een pittig examen
had afgelegd. In een eerste re
actie blijf je je 'tegenstanders'
in de rechtzaal nog als vijan
den zien. Het duurde even
voordat ik weer op de wereld
was. Ik was echt volledig uitge
put".
Johanna ter Steege, na eerste filmrol al genomineerd
voor Europese filmprijs. - fotoarchief de stem
Door Jan Bik
Samen met filmregisseur
George Sluizer is actrice
Johanna ter Steege vand-
avond in West-Berlijn
aanwezig bij de uitreiking
van de nieuw ingestelde
Europese filmprijzen. Wel
licht komt zij gelauwerd
terug. Het 'Gala voor de
Europese film 1988' wordt
vanavond om 22.41 uur op
Nederland 3 uitgezonden.
Zij maakt kans op een van die
prijzen, die met een knipoog
naar de Verenigde Staten als
Euro-'Oscars' kunnen worden
aangeduid. Met vier buiten
landse collega's is zij kandi
daat gesteld voor de prijs voor
de beste vrouwelijke onder
steunende rol.
De nominatie voor die prijs
verdiende ze met haar spel als
de plotseling verdwijnende,
jonge en zelfbewuste vrouw
Saskia in 'Spoorloos', de re
cente en goed ontvangen
speelfilm van George Sluizer,
naar Tim Krabbé's boek 'Het
gouden ei'. De film kreeg in
Nederland al een Gouden
Kalf.
Haar eerste filmrol. Door die
rol meteen in aanmerking ko
men voor een Europese film
prijs, dat is nogal wat. Jo
hanna ter Steege blijft er
nuchter onder. Dat is ze van
huis uit.
Ze werd geboren in de
Overij sselse - gemeente Wier
den, op het platteland. Ze
heeft een heel plezierige jeugd
gehad. „Van huis uit hebben
ze me altijd gestimuleerd. Ze
leven volop mee, bewaren al
les wat er over mij wordt ge
schreven." Johanna woont nu
in Arnhem.
„Het succes is snel gekomen",
vindt ze. „Er zit een gevaar in,
zo in het begin van je carrière.
Je kan ook weer snel vallen."
Ze is uiteindelijk pas van
school, de Toneelschool in
Arnhem, waar ze via een om
weg belandde.
Zeventien jaar oud ging ze
naar de sociale academie in
Kampen. „Dat leek me wel
iets. Cultureel werk. Met
mensen aan de slag. Zo met
het idee van: misschien kan ik
nog iets betekenen voor de
maatschappij."
Door na een jaar te kiezen
voor de 'Academie voor ex
pressie door woord en gebaar'
in Kampen kwam ze al dich
ter bij haar bestemming. Ze
werd daar docente dramati
sche vorming.
hebt vijf jaar lang je eigen
manier van spelen ontwik
keld. Ze breken je op een posi
tieve manier af. Ik ben geen
natuurtalent, dat voor de
vuist weg acteert. Ik moet er
heel hard voor werken. De
Arnhemse Toneelschool, daar
heb ik het erg naar mijn zin
gehad. Maar het betekende'
wel vier jaar lang vaak offers
brengen. Van negen uur 's
ochtends tot elf uur 's avonds
bezig zijn."
In het derde jaar van de to
neelschool werd zij in Am
sterdam, tijdens een voorstel
ling, 'Vrouw in 't zand', opge
merkt door Jeanette Snik, die
een castingbureau heeft en
onder andere voor de NOS
werkt.
Zij tipte George Sluizer, die
bezig was met de rolbezetting
voor 'Spoorloos'. Het klikte.
En 'Spoorloos' werd de stage
voor Johanna ter Steege.
„Spelen deed ik liever dan les
geven. En ik kreeg van men
sen de raad om naar de to
neelschool te gaan. Dat heb ik
gedaan. Ik was bijna 24. Ik
heb daar veel voor mijn kie
zen gekregen. Want je moet
alle kennis laten varen. Je
„Dat is alweer een jaar gele
den. Opnamen in Zuid-
Frankrijk. Een prachtige sta
ge. Ik heb er de zomervakan
tie aan besteed en de maan
den september en oktober.
Het is een heel indringende
ervaring geweest. Ik heb veel
geleerd van de precisie, waar
mee voor de film wordt ge
werkt."
Voor haar rol in 'Spoorloos',
een korte rol, zoiets van acht
minuten in het begin van de
film, heeft ze veel gedaan. Les
gehad in Amsterdam van een
acteurtrainster, Farideh
Fardjam.
Johanna ter Steege beseft
dat werken voor de camera
iets heel anders is dan toneel
spelen. '„Je moet in korte voor
elkaar krijgen dat mensen
van je gaan houden". Ze heeft
haar taak uitstekend vol
bracht. Dat is tot ver in het
buitenland opgevallen. „Ik
heb nog geen aanbiedingen
gehad. Ik zou het graag com
bineren, toneel en film. Ik wil
proberen zo nuchter mogelijk
te blijven onder het succes.
Want ik werk nu op het toneel
met mensen, die net zo goed
kunnen spelen als ik."
Ze werkt nu met vijf anderen
aan een project van InDepen-
dance en Theater aan de Rijn
samen.
„Muziektheater, voor ons
experimenteel. Een lange
titel: 'Oh pa, arme pa, jij
hangt in de kast van ma en
het huilen staat me na', van
Arthur Kopit. Andrea Fiege
regisseert. We zijn heel erg
leuk aan het werk. Ik heb er
wel vertrouwen in. Vrij ab
surdistisch."
„Ik zou niets liever willen
dan acteren. Beroep en hobby.
Ik ben blij dat ik die combina
tie gevonden heb. Het is niet
gemakkelijk om aan de slag te
blijven. Maar ik ben optimis
tisch van aard. En ik ben een
doorzetter."
Er kwam geen sigaret in beeld, maar Peter Stuyvesant was
overal. De NCRV zond dinsdagavond een filmpje uit over de
SS wereldkampioenschappen surfen onder de titel 'Aloha Ha-
j$! waii'. Op de shirtjes van de deelnemers en op de kleurige
iS zeilen stond steevast Peter Stuyvesant. De wedstrijd heet
SS- trouwens ook officieel 'Peter Stuyvesant Aloha Classic'.
De verjongde en versnelde NCRV had met deze spetterende
Si 'special' natuurlijk een reclame-film van jewelste ingesla-
S;S gen. Toch probeerde deze omroep dat te verhullen door in
het Nederlandse commentaar zoveel mogelijk te spreken
Si van 'Aloha Classic', zonder het sigarettenmerk dus.
ij Ook de keurige NCRV speelt het spel mee: commerciële tv-
produkties mogen worden aangeboden, als ze maar slim ge
noeg zijn gemaakt. Guido Jonckers mag de quiz 'Bull's Eye'
is presenteren, ook al heeft hij net in de STER zijn act opge
voerd voor 'Moulinex, daar heb je meer aan'.
De TROS doet het al enige maanden met 'Triviant', een
spelprogramma, waarvan de rechten in handen zijn van de
.firma Horn Abbot. Deze firma brengt ook het huiskamer-
SSSS spel 'Triviant Pursuit' op de markt, waarvan de letters pre-
SSSS cies dezelfde krulletjes vertonen als die van het tv-pro-
SSSS gramma. De speelgoed-activiteiten worden gescheiden ge-
ijijijij houden van wat Astrid Joosten op de tv presenteert. Maar
Si! de tv-reeks bespaart Horn Abbot wel een peperdure recla--
SSSS me-actie.
S;|: De verschillende produktie-maatschappijtjes vormen een
SSSS veilige buffer tussen de bedrijven en de omroepen. ID-tv
•SSSS bezorgt de TROS kant en klaar de Triviant-uitzendigen.
:SSS; Het bureau Quest Productions koos de VARA, voorheen de
arbeidersomroep, voor het TV-Werkjournaal, waarin be-
SSSS drij ven hun vacatures mogen opgeven.
Si: De TROS biedt de komende acht weken een serie over tele-
SSSS communicatie. De Nederlandse telecommunicatiebedrijven
SSSS (o.a. Philips, Ericsson, Siemens) en de PTT 'willen hiermee
iSSS; de aandacht van middelbare scholieren (en hun ouders) ves-
iSSSi tigen op telekommunikatie in al zijn facetten', schrijft de
SSSS persdienst van de TROS slaafs en schaamteloos. De PTT is
SSSS juist op dit moment bezig onafhankelijk te worden en heeft
SSSS smakken geld over voor imago-verbetering. Dat had men
SS?? beter kunnen schrij ven.
SSSS De Nederlandse video-distributeurs ruiken ook hun kans en
lopen in Hilversum te leuren met een kant-en-klaar pro-
SSSS grammaatje over nieuwe video-films, vol reclame natuur-
SSSS lij k. Eens kij ken welke omroep daar in trapt.
>00
Van onze rtv-redactie
DEN HAAG - Nederland zal zich straks veel moeilijker
kunnen wapenen tegen reclame die in buurlanden wordt
uitgezonden. Dat is het belangrijkste resultaat van de
overeenkomst die de 22 leden van de Raad voor Europa
donderdag in Stockholm hebben gesloten.
De overeenkomst heeft een veel
groter bereik dan alleen de lan
den van de EG. Voor Nederland
tekende minster Brinkman
(WVC), die beseft dat de gro
tere vrijheid voor de commer
cie in de tv-wereld indruist te
gen de wensen die in onze
Tweede kamer kenbaar zijn
gemaakt. „Als alle EG-landen
instemmen met de conventie
kan Nederland moeilijk als
enige achterblijven", was ech
ter zijn argumentatie.
De Europese 'conventie' wil
juist het verkeer van televisie
programma's over de grenzen
van de staten binnen Europa
gemakkelijker maken. Men
probeert op die manier de
Europese audio-visuele indu
strie te beschermen tegen grote
druk uit Amerika.
Televisieprogramma's, of ze
van commerciële opzet zijn of
niet, mogen niet geweigerd
worden als ze voldoen aan de
eisen in de conventie. In de
'conventie' wordt overigens wel
zwaar getild aan het nationale
cultuurbeleid van de lidstaten
van de Raad van Europa
Het Nederlandse omroepbe
stel wordt beschermd door re
gels in de Mediawet. In de
nieuwe overeenkomst staat
echter dat buitenlandse com
merciële zenders zich niets
hoeven aan te trekken van 'ob
scure en dubbelzinnige' wet
teksten. Bovendien moet een
land dat zich stoort aan de re
clame van een commercieel
station zelf aantonen dat er
sprake is van een flagrantë
ontduiking van de nationale
advertentieregels.
De landen die ondertekend
hebben, moeten hun media
wetten aanpassen. Dat geldt
ook voor de nieuwe regel dat
tv-programma's in heel Europa
onderbroken moeten kunnen
worden voor reclame-bood
schappen.
HILVERSUM (ANP) - In
het NOS-programma Capi-
tool Solo is zondagmiddag
(Nederland 3, 12.00-12.45
uur) Vendex-topman Arie
van der Zwan te gast.
Van der Zwan, die tijdens het
conflict in de Vendex-top de
publiciteit niet zocht - in tegen
stelling tot zijn tegenspeler An
ton Dreesmann - treedt nu voor
het eerst in de openbaarheid
Van der Zwan wordt onder
vraagd door Jan Tromp (parle
mentair redacteur van de
Volkskrant), Paul Witteman
(eindredacteur van Vara's
Achter het Nieuws) en ge
spreksleider Fred Verbakei.
(ADVERTENTIE)
7 tlm 9 december 1988
Openingstijden:
7 december 10.00-17.00 uur
8 december 10.00-22.00 uur
9 december 10.00-17.00 uur
Voor meer informatie: Anthonv Fokkerstrajpostbus 309. 4460 AS Goes,
telefoon (011001 2 10 20. telefax 21536. telex 55039.
4