2| DE STEM TILBURGSE PROF ZIET NA '92 VOLOP SOCIALE ONRUST ONTSTAAN ZATERDAG MEMBER 1988 ZATERDAG IQ 26 NOVEMBER 19881 O ]|hur uropa gaat ontslagen en sociale onrust tegemoet. Het wegvallen van de interne gren zen veroorzaakt grote veranderingen in het bedrijfsle ven. En druk op uitkeringen zal uitkeringstrekkers tot gewelddadige acties aanzetten. Professor A. Jacobs, hoogleraar sociaal recht aan de universiteit van Til burg, schetst een ongekend beeld van Europa kort na 1992: de vrije Europese binnenmarkt zal voor tiental len miljoenen werknemers een verlies of minstens een drastische verandering van arbeidsplaatsen beteke nen. Uitblijven van een begeleidend sociaal overheids beleid brengt mensen er volgens-Jacobs toe proteste rend bezit van de straat 'te nemen. „Alleen door de straat op te gaan kan het volk betere leefomstandighe den afdwingen. Tot die tijd zullen overheden niets on dernemen", verwacht Jacobs. Scheepsnieuwbouw -k it it it a. it Verhullen Kiezen Onder druk Mobiliteit gendom van een uitgeverij thet voorbeeld van een over- 1/U of een samengaan van met Wegener. Maar de woon altijd verzetten. ch bijna altijd tegen fusies s juist. En ook op een mo- ^immerciële televisie komt naties nog verder aan in- .nnen, ook dat zullen wij liden. Denk erom: er kun- consequenties aan zitten. wordt makkelijker, B: de rol van juist die kranten 11 via redactiestatuten vast- aan de andere kant haal je van de gezonde concurren- dagbladen weg. C: je kunt icten krijgen naar welke Bte investeringen toe moe- |ie van de NVJ wordt er niet op, want de redacties zelj Ichillend. Parool en Vrije 1 zwakkere broeders die zou- i verdwijnen, zijn vóór de fu- rip voor dat standpunt ge- atie. Wij hebben nu prini- geuit bij deze fusie. Het besluit over ons standpunt len bij de ledenraadpleging, Ire democratische verening toch juist opvallend dat de nten blij zijn met deze fusie, helemaal tegen de redering kwestie van toekomstvisie, oorstellen dat de redacties Ie kranten in een wat ster- Iming - want dat die ster- at is wel duidelijk - denken ster gewaarborgd te worden |j en downs van de adverten- i dat is één optie. Maar wie (geluisterd naar de woorden 'recteur Voors, heeft hem dat die een verliesgevende leperkt overheid zal houden, jbaas Vinken heeft daar ook ke uitspraken over gedaan. [>op van die redacties terecht ifwachten. Zekerheden krijg wel voor de korte, maar ze- de lange termijn. Er is geen in Nederland die voor de harde afspraken zal willen verbijsterd door de opmer- Srinkman over de fusie: 'ver ben geld meer uit het Bedrijfs- willen dat de Tweede Kamer atieven komt.. als lezer kunnen kiezen uit kranten, die in verschil- i worden gemaakt. Dat heeft net de cultuur met de af- lie kranten. Er is al veel sa- en de limiet is zo bereikt. |reft moeten we hopen dat als niets doet, dan toch in elk rlement met maatregelen wil ei dat grote rendabele onder en uitkeringen meer hoeven te verliesgevende kranten. Die eten de eigen boontjes maar hl niet een terechte gedachte? len zo'n grote onderneming 'tijd titels zijn, die door hun ur of bepaalde doelgroep het der goed doen. Toch geeft Irage aan de verscheidenheid Als het Bedrijfsfonds daar :an geven, mits er natuurlijk 'aaide lezersgroep is, kan dat zijn. Tevens vind ik dat ren ten uit een concern moeten ippen, als de redactie dat wil. jfsfonds zou dan overbrug- ten beschikbaar moeten stel- 'n stap mogelijk te maken. Ik 't dat van de betrokken kran- ties zijn, die over zo'n stap de agen gaan nadenken. siecontroleregeling komt voor eker te laat. tr. Maar de regeling moet een zijn naar een veel bredere re- het gaat om fusies tussen jdschriften én omroepen, na- internationaal, om juist voor ïst instrumenten te hebben. ende fusie houdt die regeling te- t ook de volgende fusie nog te :omen, omdat deze fusie weer Reactie zal veroorzaken. Maar weyten welke. Wegener doet p de beurs, maar ik doe niet lorspelüngen. rusie door? van de redacties zou de on wel eens aan het denken kun- Dan zullen ze de zaak toch willen bekijken. Er zijn niet mis e geluiden dat er grote proble- nen komen in beide onderne- Die kunnen de fusie bemoeilij- brandweer. Aan de kippen- vangmachine zou op den duur ook een plukfunctie kunnen worden toegevoegd, waardoor reeds blote kippen in ver warmde kratten kunnen wor den verzonden naar hun eind bestemming. De MVM-500 van de ME komt als prototype tact alleen de zuigklurpfunctie op straat, dus als pneumobiel sec. Maar men denkt, voor het op nemen van vervuildeen wellicht ook ernstig besmette vagebon den aan een pneumobiel met ingebouwde warme douche, de 'natte pneu', zoals de deskundi gen zeggen. Het accent ligt ech ter nog op de droge. Door Jan van de Ven Het nieuwe Europa schaadt de belangen van de werkende mens. „Realisatie van de vrije Europese binnenmarkt in 1992 zal voor tientallen miljoenen werkne mers een verlies of minstens een drasti sche verandering van arbeidsplaatsen be tekenen", aldus professor A. Jacobs, hoogleraar sociaal recht aan de universi teit in Tilburg. Jacobs gelooft niet in al die kwistig rondgestrooide verhalen, waarin een rooskleurig beeld van een grenzeloze markt wordt geschetst. Vrijwel niemand stelt zich kritisch op. De Euroforie heeft bezit genomen van iedereen. Ook van mensen, die tot dusver ervan blijk heb ben gegeven redelijk te kunnen denken. De Europese Commissie zelf ver spreidt een toekomstverwachting, die zo wel positieve als negatieve elementen be vat. Positief is de bevinding, dat er na 1992 twee tot vijf miljoen nieuwe ar beidsplaatsen zullen ontstaan. Negatief de verwachting, dat grote verschuivingen zich zullen voordoen. Maar iedereen (ook de ministers uit het kabinet Lub bers) heeft uitsluitend de mond vol over de miljoenen nieuwe arbeidsplaatsen. Andere geluiden dringen niet tot de sa menleving door. Professor Jacobs heeft het op zich ge nomen - en daar is op dit moment moed voor nodig - ook de andere kant van de medaille te laten zien om een reëler beeld van de nabije toekomst te krijgen: Er moet op inkrimping van de arbeids markt worden gerekend. Hoe eerder dit inzicht in alle geledingen van de gemeen schap doordringt, hoe sneller de handen ineen worden geslagen om de negatieve effecten van de verdergaande Europese eenwording aan te pakken. „De verschijnselen zijn - voor wie wil zien - overal waarneembaar", vertelt Ja cobs. De noordelijke streken, de tot dus ver van oudsher rijke gebieden, zijn in verval. Het Roergebied in Duitsland, in dustrieclusters bij Hamburg en Bremen takelen af. Die neergang heeft een uit straling naar Nederland. En ook wij zul len onder aftakeling gaan lijden. Is Nederland niet al de scheepsnieuw bouw goeddeels kwijtgeraakt? Heeft de FME - de Vereniging voor de Metaal- en Elektrotechnische Industrie- niet al laten weten in de nabije toekomst geen uitbreiding, maar eerder inkrimping van de werkgelegenheid te voorzien? De pro vincie Limburg heeft de arbeidsmarkt la ten onderzoeken en moet zich instellen op een te verwachten verlies van 1300 banen door het wegvallen van de gren zen. „Naast de grote economische proble men in het noordelijk deel van Duitsland worden we geconfronteerd met een over namegolf'. Neem de fusies in de bank wereld. Banken reiken tot ver over gren- -zen om samenwerking tot stand te bren gen. „Daar zijn wel duizenden werkne mers bij betrokken", zegt Jacobs. Zullen zij na de stroomlijning van de samenwer king hun huidige baan behouden? Hoe veel komen er op een andere stoel te recht? Moeten zij om aan het werk te blijven mogelijk verkassen? Hoeveel worden er overbodig? Wordt er eigenlijk bij stilgestaan, dat bedrijven en bedrijfstakken uit Neder land verdwijnen? Philips geeft wat dat betreft de toon aan. Philips trekt zich langzaam maar zeker terug uit Neder land om elders goedkoper te produceren. Waar In de jaren '90 vele groepen de aandacht zullen trekken, spanningen elkaar vergroten, Is de kans op onregelmatigheden groter. - toto anp Een Europa vol rampspoed h -\-H ilMsl - Anderen volgen of zullen volgen. „Er valt een concentratie van hoog waardige technologieën in centraal Europa waar te nemen", vertelt Jacobs. Die tak van industrie concentreert zich tussen Frankfurt en Milaan, met een ac cent op het zuiden van Duitsland en Zwitserland. „Zwitserland behoort wel iswaar niet tot de Europese Gemeen schappen en is niet tot de goedkope pro- duktielanden te rekenen, maar toch heeft dat land een grote aantrekkingskracht. Mogelijk omdat het geen EG-hd is en daar de strenge EG-regels niet van kracht zijn". Een sluitende verklaring voor de ver schuiving naar centraal Europa is niet te geven. De prettige werkomgeving - een evenwichtige combinatie van goed wo- -C>rrl De Tilburgse hoogleraar A. Jacobs: „Realisatie van de vrije Europese binnenmarkt In 1992 zal voor tientallen miljoenen werknemers een verlies of minstens een drastische verandering van arbeidsplaatsen betekenen". - fotoriensiers nen en het voor handen hebben van cul turele voorzieningen naast een wonder schone natuur- zou die ontwikkeling kunnen versterken. Feit is, dat overheid, bedrijfsleven, vakorganisaties hun beleid moeten afstemmen op iets dat zij niet in de hand hebben. Vanuit de nationale politiek komen geen waarschuwingen, tekens van beleidsver andering. „Politici verhullen de reali teit", constateert Jacobs. Zij mogen ver antwoordelijk worden geacht om de sa menleving te waarschuwen en zich te la ten instellen op het nieuwe Europa. „De politiek heeft het te druk enthousiasme te wekken voor de grote interne markt. Te druk met het breken van weerstan den". Aan het scheppen van beleid en het begeleiden van de veranderingen ko men de politici niet toe. Volgens Jacobs zouden zij zich beter het hoofd kunnen breken over de vraag hoe het onderwijs kan worden verbeterd. „Nederland loopt achter met scholing. Onze laaggeschoolden zijn te laag ge schoold om in aanmerking te komen voor het relatief te hoge minimum loon. Daardoor vloeit arbeid af naar het bui tenland". „Onze overheid is als de gids, die men sen zonder bijzondere uitrusting of oefe ning een hoge berg laat beklimmen. Echte klimmers gebruiken aangepaste kleding, schoeisel, touwen, haken en wat dies meer zij. Zij zijn getraind in het klimmen. Nederlandse werknemers heb ben een soortgelijke uitrusting nodig om de interne markt (1992) te bereiken: goed opgeleid, mentaal ingesteld op hun taak, bereid moeilijkheden het hoofd te bieden". Toch ziet professor Jacobs licht puntjes. Nederland ligt dicht bij de hoofdstad van Europa: Brussel. Beleg gers en managers van buiten de gemeen schap willen in de buurt van die hoofd stad een vestiging en komen dus ook in Nederland terecht, omdat ons land cen traal in de EG ligt. Nederlanders hebben de naam de Chi nezen van het noorden te zijn. Zij waren en zijn altijd ijverig in handel en nijver heid, laten nooit het hoofd hangen. Zij spreken vele talen. Stuk voor stuk ele menten om veranderingen te overleven. We rooien het wel, maar dan moet we zo snel mogelijk af van die verblindende Euroforie af. Met twee benen op de grond maken we meer kans. Europa stevent dus af op sociale on rust. Werklozen zullen de straat op gaan voor werk en betere uitkeringen. Met leuzen en geweld zal werk worden afge dwongen, een vorm van redelijk bestaan na het afbreken of blokkeren van het be staande niveau van sociale bescherming. Het volk gaat zich roeren als overheden nu hun beleid niet aanpassen. En daar ziet het niet naar uit. De jaren negentig zullen deswege onrustige, mogelijk ge vaarlijke jaren zijn. „Deze sombere inschatting van zaken hoeft niet tot defaitisme of een anti- Europese opstelling te leiden", zegt Ja cobs „De burgers van Europa kunnen wel degelijk de Europese verkiezingen van 1989 gebruiken om meer sociale maatregelen af te dwingen. En ook de vakbonden kunnen best krachtiger te gengas geven". De voorspelde onrust vindt zijn oor sprong in de veranderingen binnen het bedrijfsleven: fusies, verplaatsingen, ont slagen; in de verloedering van bedrijfs takken; in het ontbreken van een hoog staande, geharmoniseerde sociale zeker heid. „Alleen door de straat op te gaan kan het volk betere leefomstandigheden afdwingen. Tot die tijd zullen overheden niets ondernemen", verwacht Jacobs. Een voorproefje van de onrust be heerst op dit moment de actualiteit. Poli tie en studenten uiten hun misnoegen over inkomensbeleid in een directe con frontatie-met bewindslieden. Vraag is of het er straks ook ludiek aan zal toegaan bij een actie van ambtenaren. Of zij dan niet net als de studenten nu geweld ge bruiken om beleid te herzien. Waar in de jaren negentig vele groepen de aandacht zullen trekken, spanningen elkaar ver groten, is de kans op onregelmatigheden groter. „De Europese Commissie heeft wel denkbeelden betreffende een minimum standaard voor sociale begeleiding. Ik heb de ambtenaren in Brussel afgeraden er iets mee te doen. Wat zij van plan zijn is belachelijk en zeker niet in het belang van werkenden en uitkeringstrekkers. Hun ideeën komen niettemin voor de verkiezingen van het nieuwe Europese parlement in de openbaarheid", onthult Jabobs. Wat doen de ambtenaren van de Commissie? Zij harken het beste uit 165 ILO-verdragen (ILO staat voor interna tionale arbeidsorganisatie, een orgaan van de Verenigde Naties) bij elkaar en zetten dat in een ontwerp-verordening. Zo komt de EG aan een minimum so ciale standaard: verplicht twee weken vakantie (in Nederland al vier weken), een uitkering van 40 procent (bij ons 70 procent), zonder vermelding van een mi nimum loon. De Commissie beoogt verder iets te schrijven over flexibele contracten (thuiswerk, afroepcontract), informatie/ raadpleging van werknemers in de on derneming. Wat er ook in Brussel wordt bedacht: de standaard van de EG zal ver beneden de verworvenheden in Neder land en andere hoogontwikkelde landen liggen. „Het voorschrijven van sociale Europese minima zet onze uitkeringen onder druk", aldus Jacobs. Hij vreest, dat de bekendmaking van de voorgenomen minimum-standaard tijdens de verkiezingscampagne te pas en te onpas gebruikt gaat worden. „Kandi daat-parlementsleden roepen er iets moois over. Niemand gaat er kritisch op in en het grote misverstand is de wereld in geholpen. Alleen de te verkiezen par lementsleden maken er goede sier mee. De kiezers blijven hopeloos verward ach ter". Als het sociale plan volgend jaar een (verkiezings)rol speelt, praten de burgers zich niet over de definitieve tekst. De ontwerp-verordening(en) moeten dan nog door parlement en Raad worden be handeld. Beide organen mogen verande ringen voorstellen. Sterker nog, de Raad komt niet tot een goedkeuring, omdat voor deze plannen unanieme goedkeu ring is vereist en niet elke regeringsleider voor sociale standaardisering is te por ren. Komt het plan er wel door, dan wor den de mensen er niet door beschermd. De minima liggen te laag en er wordt geen enkele garantie geboden, dat ver worven rechten intact blijven. Kortom, de EG-standaard zal onrust veroorza ken; evenals het uitblijven van standaar disering. Er zullen protesten uitbreken en stakingen. Pas dan zijn overheden tot verbeteringen over te halen of tot afzien van verlagingen. De onrust blijft, totdat de druk van de ketel is. En dat kan lang duren, omdat de sociale standaard in arme EG-lidsta- ten laag ügt. De laagste standaard zet de hoogste onder druk. In een land als Ne derland met de hoogste uitkeringen ont staat de neiging om de sociale standaard te verlagen. Uitkeringen komen in ons land ook onder druk als het leger uitke ringsgerechtigden groter wordt en de uit te keren som niet navenant meegroeit. Ellende zou te voorkomen zijn als rijksoverheden in hun beleid rekening gaan houden met een voorspelbare toe komst. In de optiek van Jacobs: meer ac cent op onderwijs voor te laag geschool den en algehele verbetering van het ken nisniveau. Daarnaast zouden werkne mers dienen te beseffen, dat zij naar de arbeidsplaatsen toemoeten. Werk komt niet meer naar de probleemgebieden. „De mobiliteit van werk is groter gewor den", zegt Jacobs. „Werkkrachten blij ken niet mobiel. Daardoor ontstaan de conflicten". Vertrekt een bedrijf naar Zuideuropa dan blijven werknemers ach ter. Deze immobiliteit doet zich op kleine schaal al in eigen land voor. Werknemers zijn niet of nauwelijks te bewegen van Randstad naar noorden of oosten van het land te verhuizen. Sprekender is de situatie in het voor malige kolen- en staalbekken van Enge land. Na het wegvallen van die industrie bleef de bevolking waar ze was. Hele ste den en dorpen verpauperden. De huidige Britse regering probeert het wegrotten van een groot gebied te stoppen en weer tot leven te brengen, maar de logge massa is moeilijk in beweging te krijgen. Laat onze regering de huidige ontwikke ling op haar beloop dan staat ons een vergelijkbare toestand te wachten. „Mensen hebben vele redenen om te blijven waar te zijn", aldus professor Ja cobs. „Tweeverdieners behouden na het ontslag van de een het werk van de an der. Scholing van de kinderen kan de honkvastheid bevorderen. De nabijheid van familie en vrienden, de onzekerheid over behuizing elders. Er zijn duizend en een argumenten tegen verkassen". Doorbreking van deze mentaliteit lost bijvoorbaat veel van de toekomstige pro blemen op. Regeringen noch werkzame bevolking lijken echter iets aan de men taliteit te willen veranderen. Vandaar Ja cobs voorspelling, dat de jaren negentig zich door sociale woelingen zullen ken merken.

Krantenbank Zeeland

de Stem | 1988 | | pagina 27