#!T CARAVAN* CAMPING RAI Personenauto in een wip een echte kampeerwagen Ideale caravan grootste trekpleister in de RAI 1 Duitse vinding tegen slingeren van caravan Pyramidetent sterk en definitief in opkomst Vouwwagens worden er veel moderner op fiMMiniaiiiiiHwiT VOOR DE 26e KEER CARAVAN+CAMPING IN DE RAI ïrs DE STEM CONSUMENT VRIJDAG 25 NOVEMBER 1988 Grootste 25t/m30novemberl88 Te krap MET NIEUW ONTWORPEN WAGEN INGESPEELD OP WENSEN CONSUMENT KLeur Nieuwelingen e heeft een nieuw produkt op adrant beauté. De vier afzon- pot, waarin ze elk hun eigen en nachtcrème een gel voor g rond ogen, neus en lippen, :cht minder kans te geven en elvoorkomer op toilettafel of 'er-in-een-pot' kost 139. lm- noemde glasbril op de markt, rikant Flair, die op het gebied gebouwd, met schroefjes de brug en de teerd. Hierdoor ontstaat een derheid dat men de glazen kan ste past bij het montuur, aten komen, zijn er series met avé-diamantzetting. Zo kan de die het beste bij haar eigen ju ries met onder andere robijn, lauwe topaas. Voorts zijn er ne- akeringen. De prijzen van de Media Promotions, tel. 023- tassen, paraplu's, pennezakjes, Kipling. En zoals Lacoste koos :o heeft Kipling de aap als sym- t kenmerk van de reis-accessoi- >e collectie is pas aangevuld met uitgevoerd in kunststof en felle s. De laatste twee zijn overigens sinds kort ook met kleding de erine Vandenbussche, een jonge mannen en vrouwen sweaters, Deze collectie wordt op de Ne- naam Benedy. trion, tel. 020-151500. Is mascara zonder kleur, maar het rs: De Max Factor no color mas- ler kleur is subtiel. De wimpers kerder, gemodelleerd, gekruld en aal voor vrouwen, die allergisch •a's. ikt worden om wenkbrauwen in en. Zowel de mascara van Max 15 en is verkrijgbaar bij drogiste warenhuizen. de Deense ontwerper Jacob Jen- iaal, Zwisters precisiewerk en een het buitenland is dit horloge al prijzen en exposities in het mu- en Tokyo en het Centre Georges uit een kast van puur titanium, is dan roestvrij staal, krasvrij glas >ges van Jensen, die sinds novem- r in Nederland te koop zijn, vallen )e prijzen variëren van 1395 tot S3 Door Jack Arentsen Het grootste 'kampeerterrein' van Europa is de komende dagen in de Am sterdamse RAI te vinden, wanneer er voor de 26e maal de CaravanCamping RAI wordt gehouden. Hoe belangrijk caravans, vouwwagens, tenten en campers in het recreatiegedrag zijn geworden, wordt overduidelijk aan de hand van de toeristi sche cijfers van vorig jaar. Bijna 5,5 miljoen Neder landers hielden toen een kampeervakantie: 2,8 mil joen in Nederland en 2,5 miljoen in het buitenland. Het grote aantal kampeervakanties in eigen land is loe te schrijven aan het feit dat 1,6 miljoen Neder landers in ons land met tent of caravan een vaste standplaats op een camping hebben. Het verschuiven van de Caravan+Camping RAI van het voor- naar het najaar, heeft voor de re creanten het belangrijke voordeel dat men in deze tijd van het jaar zich gemakkelijk en uitvoerig kan oriënteren op een nieuwe aankoop, omdat in de re gel de nieuwe caravan, tent of vouwwagen toch pas in het voorjaar geleverd hoeft te worden. De kans is groot dat het aantal nieuw verkochte toercaravans de komende maanden de aantallen van de laatste jaren gaat overschrijden. Door ver vangingsaankopen uit te stellen is namelijk de ge middelde leeftijd van het caravanpark in ons land vrij hoog. En nu steeds meer instanties aandringen op een verplichte APK-keuring voor toercaravans, zou wel eens een flinke verkoophausse kunnen ont staan. Onderhoud Dat de gemiddelde toercaravan meer onderhoud vereist, is dit jaar duidelijk geworden tijdens een onderzoek van RAI, ANWB en Bovag. Er werden ruim 2.000 caravans aan een controle onderwor pen en daarbij bleek dat 45% gebreken had. De meest voorkomende defecten waren die aan ver lichting, banden, remmen en wiellagers. Van de onderzochte caravans had een meerderheid van 66% twee jaar of langer geleden een onder houdsbeurt gehad. Maar opvallend was ook het ge geven dat caravans die een jaar tevoren wel een on derhoudsbeurt kregen, nauwelijks minder gebreken vertoonden dan caravans die langer geleden waren gecontroleerd. Een bewijs dat op een aantal punten het caravanonderhoud professioneler aangepakt moet worden. Met een totaal van bijna 300000 caravans op ruim 14 miljoen inwoners kent Nederland de grootste caravandichtheid van Europa. Wanneer de ver koopcijfers zich blijven ontwikkelen als de laatste jaren (dit jaar 21.500 stuks tegenover 17.500 in 1986) zal deze positie alleen nog maar versterkt worden. Naast de 300000 caravans wordt het aan- AMSTERDAM WSÊM Voor de laatste maal zal dit jaar de Caravan+Camping RAI alleen in het Europacomplex worden gehouden. Volgend jaar zijn ook de overige hallen van de RAI beschikbaar. Europa's grootste camping tal tenten in ons land geraamd op rond anderhalf miljoen stuks. Een jaar of vier geleden werkte iedere fabrikant nog driftig aan een sterk gestroomlijnde caravan. Deze tendens is nu niet meer zo nadrukkelijk aan wezig. Ondertussen zijn alle caravans wel een stuk 'gladder' geworden, maar naar extreme oplossin gen wordt niet meer gezocht. Een goede stroomlijn kan voor vaak 25% minder luchtweerstand zorgen, maar in de praktijk leidt dat alles slechts tot 10% brandstofbesparing. Voor iemand die per jaar 5.000 km met de caravan rijdt, levert dat een be sparing op van nog minder dan 100. De 'winst' van een goede stroomlijn ligt dan ook veel meer in de richting van comfort: vlottere acce leratie, hogere topsnelheid en gemakkelijker rijden in hogere versnellingen. Daarvoor moet men de na delen (duurder in aanschaf en bijvoorbeeld klei nere beschikbare binnenruimte voor bovenkastjes) wel op de koop toenemen. Het is overigens voor de laatste maal dat de Cara van+Camping RAI alleen in het Europacomplex wordt gehouden. Volgend jaar zal het hele RAI- complex (met mogelijk een uitzondering voor de Amstelhal) beschikbaar zijn. Voorzitter De Winkel van de caravanafdeling van de RAI: „Vorig jaar kamptem we met ruimteproblemen en dit jaar zijn die nog klemmender geworden. Voor dit jaar is per i deelnemer veel meer standruimte aangevraagd dan kon worden toegewezen met als consequentie, dat niet altijd het volledige aanbod te zien is, maar een representatieve tentoonstelling is het dit jaar ze ker". De Caravan Camping RAI wordt vanaf van daag, vrijdag 25 november, tot en met woensdag 30 november gehouden. De tentoonstelling is dage lijks geopend van 10.00 tot 18.00 uur. De toe gangsprijs bedraagt 12,50 per persoon; jeugd van 4 tot en met 11 jaar en houders van PAS 65 betalen 5 per persoon. De kampeerauto komt -ondanks de forse prijzen- steeds meer in de belangstelling te staan. Het aanbod is zelfs opgelopen tot meer dan driehonderd verschillende uitvoeringen, terwijl daarnaast ook nog eens meer dan veertig opbouwsets op de markt zijn. De kampeerwagen is de laatste jaren vooral popu lair geworden omdat steeds meer verhuurbedrijven in dit marktsegment zijn verschenen. De aanschaf van zo'n comfortabel 'huis op wielen' blijft voor alsnog door de extra hoge belastingheffingen slechts aan weinigen voorbehouden. In de RAI is in deze sector een belangrijke noviteit te zien: van een normale personenauto (in dit geval de Opel Kadett) kan snel een kampeerwagen ge maakt worden. Het is de Heku Car-Camper die door Visser in Leeuwarden wordt uitgebracht. De Car-Camper bestaat uit twee aparte units: een driedeurs Opel Kadett die wordt aangedreven door een 16 liter motor en een aparte camper-unit met eigen as en wielen. De achterwielen van de auto en de wielen van de car-camper zijn vlak bij elkaar te vinden, wanneer het campëergedeelte voor een deel over de carrosserie van de Kadett wordt gescho ven. De combinatie is gemakkelijk en snel aan-/op elkaar te koppelen, wanneer men met een gezin met een of twee kinderen naar buiten wil trekken. Op de camping aangekomen, worden twee extra hoofdsteunen uitgezet waardoor de camper-unit mooi in evenwicht blijft staan. In Duitsland kost de extra camper-unit voor de Kadett zo'n DM 23.000 extra. Omdat in Neder land geen extra BVB berekend wordt over een der gelijke unit, zou het campergedeelte voor de Ka dett waarschijnlijk rond 30000 extra gaan kos ten. Naast de Opel Kadett Camper hebben nog vijftien verschillende autofabrikanten wagens beschikbaar voor camper-uitvoeringen. De Fiat Ducato, de Peugeot J5, de Citroen C25, de VW Transporter en de Ford Transit zijn in deze sector het meest ge vraagd. De Romahome op basis van de Suzuki Carry is dit jaar weer de goedkoopste camperversie met een prijs van 25950. Voor de Opel Kadett komt een speciale camper-unit beschikbaar, die eenvoudig op en aan de wagen is te koppelen. De totale lijn blijft fraai en heeft een ver antwoorde stroomlijn. Door Jack Arentsen - De meest ideale caravan staat dit jaar op de Caravan+Camping RAI. Kip en Avento, twee Nederlandse caravanbou wers, hebben een wagen geproduceerd met een opbouw van vier meter lang en een indeling voor twee personen. De caravan heeft een rondzit, een L-vormige keu ken en aan de achterzijde een was/toiletruimte met daarnaast een halletje bij de deur met een gardero- bekast en een ruimte met 'lekbak' voor laarzen. Met de bouw van deze caravan spelen beide fabri kanten in op de wensen die caravanners hebben geuit naar aanleiding van een prijsvraag onder de lezers van de Kampeer Caravankampioen. De reacties van de caravanners hebben ervoor ge zorgd dat er duideüjke signalen naar de fabrikan ten zijn gezonden. Het opmaken van het bed, waarbij de tafel dienst doet als bedbodem, vindt men duidelijk geen ideale oplossing. Een eenvou dig uitschuifbare lattenbodem ziet men als een veel betere en handiger systeem. Bij de inzendingen werden ook oplossingen aangedragen voor kleine probleempjes in de caravan. Een elektriciteitssnoer °P een ingebouwde kabelhaspel, een oprolbaar ^sluitsnoer naar de auto en een verlaagde instap staan duidelijk bovenaan het wensenlijstje van de caravanner. Ook is de vraag groot naar een casette- toilet, serviceluiken om van buitenaf gemakkelijk in bergruimten te kunnen komen en een uitge breide 12 volt-installatie. De 'ideale caravan' is overigens een van de weinige echte vernieuwiningen in de caravansector. De fa brikanten hebben -zij het op bescheiden schaal- het afgelopen jaar verder gewerkt aan de verbete ring van de aërodynamische vormgeving, terwijl ook een betere weghgging (door de dissel te verlen gen) prioriteit heeft gekregen. De laatste jaren wordt ook steeds grotere aandacht besteed aan chassis, assen en banden. Dat in relatie tot de weg hgging, vergroting van het laadvermogen en ver mindering van het eigen gewicht. Steeds lichter van kleur worden toercaravans en de grijze en witte interieurs hebben een definitieve plaats veroverd. Het nieuwe verschijnsel van cas sette-toiletten wordt al vaak in de standaarduitvoe ring geleverd. Veel fabrikanten leveren een derge lijk uitschuiftoilet tegen meerprijs. De prijsverschillen tussen de bijna 700 verschil lende types in de RAI zijn groot. Er kan gekozen worden in de prijsklasse tussen 6000 en 92.600. De goedkoopste caravan is ook dit jaar weer de Predom 126D van Frans de Witte met een prijs van 5995. Het grootste aantal van de toer caravans is in drie prijsklassen terug te vinden: een roep van rond 13.000; een groot aantal wagens rond ƒ16.000 en daarnaast nog eens een ruim aanbod tussen de 20000 en 40000. Een van de belangrijkste nieuwelingen van dit jaar is de Award Nightstar (6,50 x 2,29) bij W&K Re- kretaie. Het is een aerynamisch gevormde wagen met een luxe inrichting, een verlaagd zwaartepunt en een zelfcorrigerende Delta as. TE Caravans toont de Weltbummler Miami 460 TS (4,70 x 2,10) met een nieuwe indeling, nieuwe buitenkleuren en een heel licht interieur. De Fendt 410 met eindkeu- ken (lengte 5,88 metere) en de Fendt 495 TR (lengte 6,73) van Roved geven een inzicht in de nieuwe uitmonstering van de Joker-serie. Metallic kleuren in grijstinten en de nieuwe indeling vallen op. Blue-Dammarkt caravans zijn lichtgewicht en gun stig geprijsde toercaravans uit Denemarken. De Südwind 5 SK van Knaus is aan de buitenkant ge wijzigd. De binnenuitrusting is donker van kleur geworden, terwijl een casettetoilet is ingebouwd. In de Kompakt-serie van Kip zijn witte en grijze uit voeringen verschenen. De mogelijkheid bestaat om De Luxe- en Kompakt-series uit te rusten met een zonnepaneel. Nieuw in het programma van Tab- bert is de Regent 400 HK (5,50 x 2,10). De Jong van Hees laat ook een nieuwe lijn in de Linie 2000 zien. De Avento Royal 420 TD (met treinzit) en de Master 350 TC-2 persoonswagen met grijs/wit in terieur is een noviteit bij Van der Hagen. Eriba Nederland brengt de Touring Pan (4,55 x 2,00) met grotere hefdaken en een lichtere kleur meubels. In de Nova 490-serie (6,35 x 2,20) ver schijnt de Outline 90 met in de toekomst ook witte uitvoeringen. Treinzit, moderne betimmering met stoffering in grijstinten en leverbaar met 70 liter koelkast en cassettetoilet, zijn te vinden in de New Line 425 T (5,11 x 2,10) van Dethleffs Caravans. De plattegrond van de 'ideale caravan'. De entree (hal) en de aparte leefruimte vallen bij dit ontwerp op. In het interieur zijn nergens scherpe hoeken, terwijl de nieuwe Hy-Line van Kip standaard een zonnepaneel, 12V circuit met Power Booster, koelkast, afzuigkap met dakventilator, casettetoilet en vloeistofringverwarming heeft. De wagen is ook voorzien van het nieuwe Al-ko veiligheidskoppelingsysteem. van dejwee uitvoeringen van de 'ideale caravan'. Het nieuwe neuswiel van Al-Ko (boven) is gemakke lijk te bedienen en vraagt geen extra kracht. Op de onderste foto de nieuwe AKS 2000 koppe ling-stabilisator. Wanneer de grote hendel naar boven staat is de stabilisator niet ingeschakeld. Op dat mo ment kan men met de kleine hendel de caravan aan de auto koppelen. Is er op het gebied van toercaravans, vouwwagens en tenten geen echt groot nieuws in de RAI te ontdekken, toch biedt de Caravan- +Camping RAI dit jaar spectaculair nieuws. De Duitse firma Al- Ko, marktleider op het terrein van caravanonderstellen, heeft na melijk -als antwoord op de al eerder geïntroduceerde SSK-koppe- ling van Westfalia- een sensationeel werkende koppeling-stabilisa tor ontwikkeld en een bijzonder geavanceerd neuswiel dat erg ge makkelijk te bedienen is. M Net als bij de SSK van Westfalia werkt ook het Al-Ko-systeem met hulp van twee remschoentjes die op de kogel worden geklemd, waardoor slingerbewegingen al in een heel vroeg stadium in de kiem worden gesmoord. Door de prettig in de hand liggende hen del naar achteren te duwen worden de remschoentjes, die overigens rond 50% groter zijn dan bij de SSK, tegen de trekhaakkogel ge duwd. Al-Ko zegt dat in principe deze nieuwe koppeling-stabilisa tor ook op bestaande caravans gemonteerd kan worden. Op dit moment is Kip de enige caravanfabrikant die de AKS 2000 op de nieuwe Hy-Lines standaard gaat monteren. Wanneer naar een prijsvergelijking wordt gekeken met de SSK van Westfalia, is de Al-Ko koppeling goedkoper. De adviesprijs is 474 tegenover 499 voor de SSK die kort geleden nog met 100 in prijs is verhoogd. De ANWB is na de eerste proeven met de nieuwe koppeling erg enthousiast uit Duitsland teruggekeerd. „Op grond van deze eerste kennismaking", aldus het testeam van de ANWB, „durven we gerust te stellen dat de AKS 2000 werkt. De koppeling verlegt grenzen en kan een belangrijke bijdrage leveren aan de verkeersvei- Sgheid. Het bedieningsgemak is erg groot". M Het nieuwe neuswiel van Al-Ko zal de komende tijd ook de nodige aandacht trekken omdat het gebruikte systeem perfect en simpel werkt, zonder dat men daarvoor extra kracht nodig heeft. Het neuswiel staat ook altijd in de goede richting. Het dubbel uit gevoerde wiel, dat ook niet meer klem gezet hoeft te worden tussen de remstang en de grond, biedt net zo'n groot bedieningsgemak dan de koppeling-stabilisator van Al-Ko. il'.V 44 O" tA A* De tentenmarkt biedt weinig vernieuwende facetten. Het nieuwe tentdoek KS 100 wordt door steeds meer fabrikanten toegepast, waardoor het aantal enkeldakstenten aanzienlijk is uitgebreid. B Dank zij de speciale coating van dit doek wordt namelijk con- densvorming voorkomen, terwijl enkeldakstenten nu ook vol doende 'ademend' zijn geworden. M Het aantal bungalowtenten neemt steeds verder af. De pyrami detent is er definitief voor in de plaats gekomen. De pyramidetent, met achter de middenstok de slaapruimte en daarvoor de leefruim te, is uitermate geschikt voor gezinskamperen. De luifel kan ge makkelijk worden uitgebouwd voor woon-, zit- en extra kookruim te. Tussen de 289 tenten in de RAI valt de boogluifel bij Karsten op. De luifel is simpel aan een oppompbare tent te ritsen. Voorzien van een voorwand kan een afritsbare voorhal worden gecreëerd. M Ben Eilers heeft nu ook een vrijstaande voortent, voorzien van een frame van aluminium profiel. Als de caravan wegrijdt, kan de voortent in z'n geheel blijven staan. Isabelle Nederland geeft een nieuwe trend aan met een caravanvoortent voorzien van een erke ruitbouw met lichtkoepels. Ook is sprake van lichtinval via het dak. Het vloeropppervlak is üefst twintig vierkante meter. V Auto-Express komt met de Air-Camping; een autodaktent die als uitklapbare slaaptent op elke auto past en waarbij kan worden gekozen uit drie verschillende matrassen: 130, 160 en 180 cm breed. or Bij de vouwwagens en -caravans zet de tendens naar verdere mo dernisering fors door. Niet alleen de kleuren zijn veel lichter (grijs) geworden, ook in technisch opzicht zijn er belangrijke veranderin gen. Vrijwel alle wagens worden beremd geleverd. V Onder de 125 verschillende modellen en uitvoeringen (varië rend in lengte van 1,60 tot 4,12 meter) zijn heel wat wagens die in vergelijking met het verleden aanzienlijk meer comfort bieden, ter wijl ook het bedieningsgemak bij het opzetten sterk is toegenomen. Ook de hefdakwagens en de wagens met vaste scharnierende wan den, profiteren van deze ontwikkeling. De goedkoopste wagen -waarvan de opbouw uit tentdoek bestaat- kost ƒ2.995 en staat bij Welp (Scout); de duurste is de America 42 T bij Esterel voor 19.975. V Bij de bagagewagens is weinig nieuws onder de zon bij de 17 uitvoeringen van vijf verschillende merken. De prijzen lopen uiteen van rond 800 tot 2000. V Nieuw bij de vouwwagens en -caravans is de Beach bij Para- diso Caravans. Naast een nieuw interieur is de wagen ook voorzien van geïntegreerde voorzieningen zoals stroom- en wateraansluitin gen. Heel snel op te zetten vouwagens heeft Combi-Camp. De Ca- ramatic 34 UT van Bemi is een vouwwagen met een voor ons land unieke indeling: een driepersoons dwarsslaper met in de lengte richting geplaatste keuken en toiletruimte. Nieuw bij Alpen Kreu- zer, met modieuze grijze kleurencombinaties, is de Champion.

Krantenbank Zeeland

de Stem | 1988 | | pagina 21