IN DE MARKT Hamburger College: opleiding tot goede restaurant-manager Persone een echt SUCCESVOLLE EXPOSITIES OVER NATUUR EN MILIEU Verkeersborden ook in de winterse ski-piste Vier in een Glasbril Rugzakken Gel voor wimpers Dure horloges DE STEM CONSUMENT VRIJDAG 25 NOVEMBER 1988S2 DE STEM CONSl Geen boosdoeners DRIE TOT VIJF JAAR STUDEREN MET VEEL PRAKTIJK Serieus Bescheidenheid Cijfers Miljoen Capabel Animo Jong Onderhoud Grootste I F. Horsmans: „De lesvakken zijn vooral gericht op management, motivatie van personeel (denk aan bedrijfs psychologie) en communicatie". foto huub jansen Maar het is voor een grote organisatie als McDo nald's ook belangrijk om aan de negatieve publici teit rond de fast-food-eetcultuur een einde te ma ken. Zaken als McDonald's trekken al tijden jonge mensen die veel overlast voor de buurt veroorza ken. Denk maar aan de eerste McDrive (vanuit de auto je broodje hamburger bestellen en opeten), waar zo veel mensen op afkwamen dat Hilver- sumse buurtbewoners geen rust meer hadden. En McDonald's is van plan in '94 zestien van dat soort meeneem-service restaurants te openen. Evenhuis en Horsmans, elkaar aanvullend: „McDonald's voelt zich als organisatie verant woordelijk voor de buurtoverlast. Het is heel vreemd dat dat eigenlijk gebeurt, want we zijn een van de weinige horeca-gelegenheden waar mensen geen sigaretten en alcohol kunnen kopen. Bij ons zijn er ook geen fruitautomaten. We hebben ont dekt dat het interieur veel invloed heeft gehad op die negatieve ontwikkeling. De oude stijl was; dat plastic-achtige, veel TL-licht, maar ook de stoelen waar mensen niet echt gemakkelijk op zaten. We hebben nu een verbeterd programma voor het inte rieur met meer comfort, warmte en gezelligheid. Het beste voorbeeld is Het Buitenhof in Den Haag. Na de heropening kwam er een totaal ander soort mensen." Net als in het verkeer kennen ook de ski-pisten en de loipen ver keersregels. De borden die op ver schillende plaatsen zijn geplaatst, spreken voor zich, omdat er duidelijke over eenkomsten zijn met de verkeersborden voor het wegverkeer. Borden met een rode rand en een rode streep, houden een verbod in. Daarnaast zijn ér de borden die aangeven dat men een gevaarlijke kruising nadert; niet alleen met mogelijk verkeer, maar ook met bijvoor beeld een sleeplift. Een zeer smal stukje in een ski-piste wordt aangegeven met het zelfde bord 'wegversmalling' uit het dage lijkse verkeer. WMÊÊ* Door Jack A ren tsen Het Frans schoonheidshuis Académie heeft een nieuw produkt op de markt gebracht onder de naam Quadrant beauté. De vier afzon derlijke produkten zitten samen in een pot, waarin ze elk hun eigen kleine, afsluitbare vakje hebben. Het gaat om een gecombineerde dag- en nachtcrèmeeen gel voor het afzwakken van de rimpelvorming rond ogen, neus en lippen, een crème om rimpels in hals en gezicht minder kans te geven t een masker. De pot is een ruimtewinner en rommelvoorkomer op toilettafel of toilettas en erg handig op reis. De 'vier-in-een-pot' kost 139. lm- porteur is Académie in Alphen. Sinds kort is in Nederland de zogenoemde glasbril op de markt. Het is een vondst van de Duitse fabrikant Flair, die op het gebied van brillen een wereldnaam heeft opgebouwd. Bij een glasbril worden in de glazen met schroefjes de brug en de zijkanten van het montuur gemonteerd. Hierdoor ontstaat een uiterst licht montuur. Met als bijzonderheid dat men de glazen kan laten slijpen in een model dat het beste past bij het montuur. Om een glasbril tot zijn recht te laten komen, zijn er series mei email, met juwelen en zelfs met pavé-diamantzetting. Zo kan de draagster zelf kiezen voor de stenen, die het beste bij haar eigen ju welen en kleding passen. Gekozen kan worden uit combinaties met onder andere robijn, aquamarijn, smaragd, zirkonia en blauwe topaas. Voorts zijn er ne gen combinaties in email kleurschakeringen. De prijzen van de glasbril beginnen bij 500 gulden. Voor informatie: De Rochemont Media Promotions, tel. 023- 282443. Door Henrïétte Verburgh ,Jn een museum moet je wat kunnen be leven. Tal van musea geloven nog heilig in de formule van het bijbrengen. Ik ge loof in amuseren. Niet dat de bezoekers bij ons niets 'wijzer' worden, maar dat educatieve toontje... nee." Directeur drs. F. Ellenbroek spreekt met geestdrift over 'zijn' Noordbrabants Natuurmuseum, iro nisch genoeg een 'stedelijk' museum, gelegen in het hartje van Tilburg tegenover een lawaaierig sta tion. Drie jaar geleden betrok het Natuurmuseum dit overigens riante optrekje (de voormalige fabri kantenvilla/lts) en vanaf die tijd profileert het zich steeds meer als een modern museum, dat oog heeft voor een commerciële bedrijfsvoering en een esthe tische manier van presenteren. Met bijzondere wisseltentoonstellingen tracht men de aandacht van pers en het grote pubhek op zich te vestigen. Na de succesvolle expositie 'Sex en Erotiek' (in het dierendijk) steekt het museum op dit moment de nek uit met 'Het leven is goed...' Thema: de omstreden intensieve veehouderij of wel de bio-industrie. De tentoonstelling, tot stand gekomen via een sa menwerking met het Milieu Edukatief Centrum Eindhoven, windt geen doekjes om de feiten. Aan de hand van maquettes, foto's en tekst ontstaat een helder beeld van de factoren die geleid hebben tot de huidige situatie in de agrarische sector, een si tuatie waarbij keuzes gemaakt dienen te worden. Het eitje bij het eten, de overvloed aan zuivelpro- dukten, het dagelijks stukje vlees voor iedere bur ger, de democratische doelstellingen zo vurig nage streefd na de Tweede Wereldoorlog, beginnen hun ongewenste consequenties meer dan duidelijk te tonen. Overbemesting leidt tot water-, bodem- en luchtverontreiniging. Achter de kwaliteit van de produkten komen steeds meer vraagtekens te staan. En dan is er nog dat immense dierenleed dat voor hef wordt genomen om de gewenste produktie te halen. Ombuiging naar kleinschaligheid komt in deze zorgwekkende en gecompliceerde situatie naar voren als de meest voor de hand hggende uit weg. Het knappe van de presentatie is, dat er geen boos doeners worden aangewezen. Het blijft bij een nuchtere beschrijving van het pohtiek-economische proces waarbij de akkerbouw uit de boot viel ten gunste van de veehouderij, de bio-industrie. Di verse partijen, zoals pohtiek en de boeren, econo mie en milieu, worden ook keurig aan het woord gelaten. Voor de bezoeker is er niettemin maar één conclusie mogehjk. Hij moet als consument de moed opbrengen om bepaalde produkten niet meer te kopen, ook al scheelt dat een aantal kwartjes in de huishoudportemonnee. Inmiddels staat al weer een volgend, allesbehalve neutraal onderwerp in de startblokken bij het Noordbrabants Museum. Midden december, juist als Nederland aan zijn traditionele wildschotels be gint te smullen, presenteert men heel strategisch de van het Amsterdamse Zoölogisch Museum ge leende tentoonstelling: Jacht, voor of tegen. Ellenbroek: „Net als bij 'Het leven is goed' moeten de mensenzelf een oordeel vellen. Niettemin staan clubs als Kritisch Faunabeheer en de Nederlandse Jachtvereniging fel tegenover elkaar. We proberen uit die twee meningen de onzin naar boven te ha- Nieuw in Nederland is de collectie tassen, paraplu's, pennezakjes, riemen, toilettasjes van het merk Kipling. En zoals Lacoste koos voor een krokodil als merkbeeld, zo heeft Kipling de aap als sym bool. Niet geheel ten onrechte, want kenmerk van de reis-accessoi- res van Kipling is de speelsheid. De collectie is pas aangevuld met onder meer een hele rits rugzakken, uitgevoerd in kunststof en felle kleuren, zoals rood, groen en paars. De laatste twee zijn overigens 'huiskleuren' van dit merk, dat sinds kort ook met kleding de markt probeert te veroveren. Catherine Vandenbussche, een jonge Belgische styüste, ontwierp voor mannen en vrouwen sweaters, pantalons, minirokjes en hemden. Deze collectie wordt op de Ne derlandse markt gebracht onder de naam Benedy. Voor meer informatie: Fitwell Fashion, tel. 020-151500. Het wordt op de markt gebracht als mascara zonder kleur, maar hel is eigenlijk een gel voor de wimpers: De Max Factor no color mas cara en de Invite colorfree mascara. Het effect van de mascara's zonder kleur is subtiel. De wimpers zien er verzorgd uit, zijn lager, donkerder, gemodelleerd, gekruld en verzorgd. Deze mascara's zijn ideaal voor vrouwen, die allergisch reageren op alle kleurende masacara's. De mascara's kunnnen ook gebruikt worden om wenkbrauwen in model te brengen en te accentueren. Zowel de mascara van Mat Factor als die van Invite kost 9.95 en is verkrijgbaar bij drogiste rijen, parfumerie-speciaalzaken en warenhuizen. De nieuwe collectie horloges van de Deense ontwerper Jacob Jen sen is gebaseerd op modern materiaal, Zwisters precisiewerk en een artistieke, strakke vormgeving. In het buitenland is dit horloge al een succes, gezien de toegekende prijzen en exposities in het mu seum of Modern Artin New York en Tokyo en het Centre Georges Pompidou in Parijs. Het lichtgewicht horloge bestaat uit een kast van puur titanium een matieriaal dat vijf keer harder is dan roestvrij staal, krasvrij glas van saffier kristal en is waterdicht. De nieuwe dames- en herenhorloges van Jensen, die sinds novem ber bij de betere horioger-juwelier in Nederland te koop zijn, vallen niet in de categorie goedkoop. De prijzen variëren van 1395 W' 1995. Ellenbroek in de zoogdierenzaal met achter hem een wisent, de Europese bison, die bijna uitgestorven was, maar nu weer in aantal aan het toenemen is. foto de stem/johan van gurp 'Museum moet amuseren' len. De objectieve werkelijkheid moet aan het licht komen. Je kunt als een museum wel neutraal zijn, maar je staat toch voor de zaak van natuurbehoud en milieubescherming." Al wil het Tilburgs museum dan beslist niet de on derwijzer uithangen, serieus is men wel als het gaat om de verspreiding van wetenschappelijk mate riaal. Ellenbroek: „Actuele wetenschappelijke resultaten vertalen voor een groot pubhek, daar hechten we aan. Er worden in onze sector nog veel te veel klas sieke verhalen verteld." Het museum onderhoudt daartoe contacten met wetenschappelijke en bui- tenwetenschappelijke onderzoeksinstituten en met alle universitaire subfaculteiten biologie. En de di recteur, zelf bioloog, meldt niet zonder trots: „Iedereen wil altijd graag met ons meewerken, voor volgend jaar is er al een interessante tentoon stelling over vleermuizen in de maak. Gelukkig zit ten niet alle wetenschappers in ivoren torentjes." Op de vraag of het niet een beetje onnatuurlijk is om de natuur in een museumgebouw binnen te ha len, heeft Ellenbroek een duidelijk antwoord: „De mensen hebben de natuur zodanig bewerkt dat hij onderdeel van de cultuur is geworden, zeker in Ne derland. We leven eigenlijk in een heel gote stad met hier en daar wat parken erin. Onze zoogdieren kunnen we houden dank zij kunstgrepen als op nieuw uitzetten van bevers, door de aanleg van dassentunnels en wildbruggen. Ga eens wandelen. Je zult hoogstens een eekhoorn zien. In onze zoog dierenzaal ontmoet je niet alleen de dieren, maar je krijgt ook informatie over de stand van zaken." Ellenbroek belandt als vanzelf bij een ander per manent onderdeel van zijn museum, de Evolutie zaal: „De bezoekers krijgen daar, hoop ik, het idee dat ze maar een verrekte klein onderdeeltje zijn van het geheel en dat enige bescheidenheid op zijn plaats zou zijn. In het licht van de eeuwigheid zijn mensen nog maar een fractie van een seconde bezig het universum te besturen." Het museum tracht inmiddels om de" 'bestuurders' van de toekomst te wapenen met voldoende inzicht in de ingewikkelde natuurprocessen. Voor scholen en voor het particuliere kind staat de deur altijd wagenwijd open. Men organiseert zelfs 'spannen de' verjaardagsfeestjes met speurtochten, film, grabbelton en een versnapering. Cijfers wijzen uit dat het Noordbrabants Museum het goed doet. Vorig jaar haalde men een dubbel aantal bezoekers binnen. Een succes dat volgens directeur Ellenbroek geheel en al op het conto van het museumbeleid geschreven moet worden: „Mensen komen hier echt niet omdat ze milieube wuster zijn geworden de afgelopen jaren." Noordbrabants Natuurmuseum, Spoorlaan 434, Til burg. Tot 11 december: Het leven is goed.... Vanaf 16 december: Jacht, voor of tegen. Geopend: dinsdag tot en met vrijdag van 10.00 tot 17.00 uur, zaterdag en zondag van 13.00 tot 17.00 uur. Door Huub Jansen WIE binnen hamburgerconcem McDo nald's vroeger carrière wilde maken, kon dat op één manier doen. Door keihard te werken en te hopen dat je chef dat ooit eens beloonde. Tegenwoordig biedt het Hamburger College in Amsterdam McDonald's-medewerkers de mogelijkheid binnen het bedrijf op te klimmen. Een nieuw en uniek verschijnsel in de horecawereld. Bij Nederlands grootste horeca-opleiding kan het jonge personeel worden opgeleid tot floor-manager en (het hoogst bereikbare) restaurant-manager. McDonald's is aan het uitbreiden: nu zijn er in Ne derland nog 47 vestigingen, in '94 zullen dat er 100 zijn. „En als McDonald's groeit, groeit alles wat er bij hoort mee. De training en opleiding van het personeel moet dan verbeterd worden omdat McDonald's daardoor beter wordt. Dat is het eer ste waar je als een op de toekomst gerichte organi satie aan denkt", aldus Frank Horsmans, hoofd van het Hamburger College. Uiteraard moet de 'student-in-spé' eerst de nodige praktijkervaring hebben opgedaan, want de oplei ding bij McDonald's is zeer op de dagelijkse prak tijk gericht. Kernwoorden daarbij zijn volgens Horsmans kwaliteit, service, kraakhelderheid en waar voor je geld. Het eind september geopende Hamburger College beschikt over audio-visuele-apparatuur en er is een compleet McDonald's restaurant inclusief keuken ingebouwd. De studenten kunnen dus hun theore tische kennis in praktijksituaties oefenen. McDo nald's heeft een miljoen gulden in de opleiding geïnvesteerd. De bedoeling is dat het Hamburger College -je kunt het meer zien als een Management Opleidingscentrum- in 1994 zo'n tweeduizend ma nagers en assistenten heeft opgeleid. De cursussen duren tussen de drie en vijf jaar, maar het duurt minimaal 2'A jaar voordat de student het hele pro gramma heeft doorlopen en dus zelfstandig een McDonald's vestiging kan runnen. F. Horsmans: „De lesvakken zijn vooral gericht op management, motivatie van personeel (denk aan bedrijfspsychologie) en communicatie. Zo'n begin ners-cursus noemen we een 'management-trainee'. Als je die hebt afgerond kun je opgeleid worden tot 'floor-manager'. De theoretische cursus duurt drie tot vijf dagen, maar daarna moet je enkele maan den in de praktijk bewijzen dat je capabel bent voor het vak. Hoe hoger je binnen McDonald's carrière wil maken, des te intensiever en langer zijn de praktijkstages." Volgens McDonald's PR-woordvoerder Pam Even huis is de animo om bij het hamburgerconcern te gaan werken enorm. „Laatst hebben we in Leeu warden een vestiging geopend. Op een personeels advertentie in 'n plaatselijke krant reageerden 400 mensen, waarvan er 110 werden aangenomen, al deze mensen hebben vervolgens de kans na twee maanden aan het Hamburger College te studeren. Het is niet zo dat iemand een havo-diploma moet hebben. Praktijkervaring is veel belangrijker. De bezettingsgraad van het Hamburger College ligt nu op 60 a 70 procent. Voor het volgend jaar is 80 procent van de beschikbare tijd ingevuld. Voordat iemand aan het Hamburger College gaat studeren, moet dat eerst besproken worden met de restau rant-manager. Die moet natuurlijk z'n fiat geven, want hij zal het personeel dat studeert enkele da gen moeten kunnen missen." De onwaarschijnlijk jonge organisatie McDonald's (de gemiddelde leeftijd ügt rond de 30) volgt met het Hamburger College het voorbeeld van de Ame rikaanse McDonald's, die zelf een heuse Hambur ger University kennen. De graad die je er kunt be halen, geeft vrijstelling voor andere universitaire studies. Het is een afrondende studie voor mensen die als bedrijfsleider of licentiehouder bij McDo nald's werken. Er komen vakken als bedrijfskunde, voedselhygiëne en bedrijfspsychologie aan bod, en dat alles op universitair niveau. In januari zullen 15 Nederlanders deze Hamburger Universiteit be zoeken. Pam Evenhuis: „McDonald's Nederland is in de grote steden begonnen. Tegenwoordig richten we ons ook op buitenwijken en zogenaamde B-loca- ties. Dat zijn middelgrote steden als Zoetermeer, Bussum en Amersfoort. We zijn vanuit de Rand stad langzaam richting Zuiden en het Oosten ge trokken. Drente en Zeeland zijn de enige provin cies waar we nog geen vestigingen hebben. Maar dat komt nog wel. Het is zo dat Nederlanders aan het McDonald's eten gewend zijn geraakt. Ze gaan ook vaker buiten de deur eten. Die trend zal zich in de toekomst alleen maar verder verspreiden. Het is dus belangrijk dat je als organisatie op die ontwik keling vooruitloopt. Daarom is het zo belangrijk datje personeel goed geschoold is." H&fei Het grootste 'ka Europa is de komem sterdam.se RAI te voor de 26e maal de RAI wordt gehouden. Hoe belangrijk caravans, voui campers in het recreatiegedr wordt overduidelijk aan de ha sche cijfers van vorig jaar. Bijn: landers hielden toen een kamps joen in Nederland en 2,5 miljoe Het grote aantal kampeervakar toe te schrijven aan het feit dat landers in ons land met tent o standplaats op een camping hel Het verschuiven van de Cara van het voor- naar het najaai creanten het belangrijke voord tijd van het jaar zich gemakkel oriënteren op een nieuwe aanki gel de nieuwe caravan, tent of in het voorjaar geleverd hoeft ti De kans is groot dat het aam toercaravans de komende ma van de laatste jaren gaat overs vangingsaankopen uit te stelle middelde leeftijd van het cara' vrij hoog. En nu steeds meer ir op een verplichte APK-keurin; zou wel eens een flinke verkoo] j staan. Dat de gemiddelde toercaravi! vereist, is dit jaar duidelijk g( onderzoek van RAI, ANWB e ruim 2000 caravans aan een pen en daarbij bleek dat 451 meest voorkomende defecten lichting, banden, remmen en w Van de onderzochte caravans 11 van 66% twee jaar of langer J houdsbeurt gehad. Maar opval I geven dat caravans die een jaar t derhoudsbeurt kregen, nauweli vertoonden dan caravans die 1: gecontroleerd. Een bewijs dat c het caravanonderhoud prof ei moet worden. Met een totaal van bijna 300.0 14 miljoen inwoners kent Ne; caravandichtheid van Europa koopcijfers zich blijven ontwil! jaren (dit jaar 21.500 stuks t 1986) zal deze positie alleen worden. Naast de 300000 cart I De kampeerauto kon prijzen- steeds meer te staan. Het aanbo tot meer dan drieht uitvoeringen, terwijl daarnaast dan veertig opbouwsets op de m De kampeerwagen is de laat stil lair geworden omdat steeds mt in dit marktsegment zijn verse van zo'n comfortabel 'huis op; alsnog door de extra hoge slechts aan weinigen voorbehoi In de RAI is in deze sector een te zien: van een normale person de Opel Kadett) kan snel een Door Jack Arentsen De meest ideale car de Caravan+Camj Avento, twee Nede wers, hebben een met een opbouw van vier metei; voor twee personen. De caravan heeft een rondzit, ken en aan de achterzijde een daarnaast een halletje bij de dl bekast en een ruimte met 'lekb Met de bouw van deze carava kanten in op de wensen die geuit naar aanleiding van een lezers van de Kampeer Cara De reacties van de caravanne| zorgd dat er duidelijke signali ten zijn gezonden. Het opn waarbij de tafel dienst doet men duidelijk geen ideale op] dig uitschuifbare lattenbodem! betere en handiger systeem, werden ook oplossingen aand probleempjes in de caravan. E op een ingebouwde kabelha aansluitsnoer naar de auto en staan duidelijk bovenaan het caravanner. Ook is de vraag gi toilet, serviceluiken om van '*«0» I Een van dejwee uitvoeringen vt 1

Krantenbank Zeeland

de Stem | 1988 | | pagina 20