Fluor-fel gekleurd in de witte sneeuw Onri Autojaarboek '89 dikker dan anders Lekkere goedkope kool ichatrijke Boekenreeks op komst over 'Woonkwaliteit' Steppen achter de slee HONDERI IN JAAR TIJD BIJNA KWART VAN MARKT VEROVERD De geest uit d WINTERSPORTKLEDING NIET ALLEEN VOOR DE ALPENWEIDE DE STEM CONSUMENT MAANDAG 21 NOVEMBER 1988 Bolletje Tendens 'Geen vervangers' Niet logisch Flessen van plastic Duurder Psychologisch MODE Niet benauwen Bergplaatsen In de Consumentenbijlage van vrijdag: 4 pg STEM BINNENLA Op Uw persoonlijk winstnummer is een prijs gevallen. AAN TAFEL Veel macrobk kinderen vaa DE STEM CO) T47 Door Henriëtte Verburgh Gebruikt u ze al, die verleidelijk geu rende vloeibare wasmiddelen in die verte derende pasteltintjes? Volgens de rekla- me-campagnes hebben deze reinigers werkelijk alles mee: ze vermoorden vuil bij lage temperaturen, maken voorwas overbodig, zijn ge makkelijk te doseren, beëindigen het probleem van het smoezelige zeepbakje in de wasmachine, hebben respect voor de tedere kleuren van het wasgoed en omdat ze het zonder fosfaten kunnen stellen, zijn ze nog vriendelijk voor het milieu op de koop toe. De kans dat u tot de fans behoort is tamelijk groot. Momenteel wordt namelijk al 20% van de was mid delenmarkt ingenomen door de nieuwe vloeibaren afkomstig van de drie belangrijkste producenten van Nederland: Unilever, Henkei en Procter Gamble. De verwachting is dat het marktaandeel nog tot 30% k 35% kan stijgen. Bij de grootste krui denier van Nederland, AH, is dan ook een vloei baar wasmiddel van eigen signatuur in de maak. Het succes van de vloeibare wasmiddelen komt ta melijk uit de lucht vallen. Vorig jaar behoorde dit artikel (een jaar of twintig geleden reeds ontwik keld) met een marktpenetratie van 3% nog tot de marginale schoonwassers, gekluisterd aan de iet wat bezoedelde reputatie van duur en weinig doel matig. Het produkt vertoonde namelijk in het ver leden de onhebbelijke neiging om eenmaal losgela ten in de wasmachine, voortijdig de wijk te nemen door de afvoer. De nieuwe merken vloeibaar hebben zich voor deze afgang dit keer grondig, zij het verschillend, ingedekt. Procter introduceerde het wassen met het bolletje, een plastic houdertje, dat geplaatst in de machine, de juiste verspreiding van het wasmiddel garandeert. Henkei deed iets soortgelijks met een busje en Lever maakte zijn produkten zo stroperig dat deze in het waspoederreservoir kunnen blijven hangen tot het tijd is om met het water te worden vermengd. De wasmiddelenproducenten staan niet te kijken van de enorme respons op hun vernieuwde pro dukten. Zij zijn er van overtuigd dat de vloeibare wasmiddelen doeltreffend aansluiten bij veran derde leefgewoonten en consumentenwensen. Procter Gamble-woordvoerder Mr. A. de Jongh zegt er dit over: „Er is al langere tijd een tendens om kleding en ander textiel minder vuil te laten worden. Het voorwassen is bijvoorbeeld de laatste tien jaren sterk afgenomen. Veel moderne ge kleurde weefsels verdragen ook geen hoge wastem- peraturen. Daar spelen de vloeibare wasmiddelen uitstekend op in". Instanties buiten de branche vinden de opmars van de vloeibaren niet zo vanzelfsprekend. Men vraagt zich af of er objectief gezien wel sprake is van een Verworvenheid'. TNO spreekt zich bij monde van de heer P. Terpstra van het Instituut voor Reini gingstechnieken aldus uit: „De vloeibaren zijn ab soluut geen vervanging voor de poeders. Ze zijn vergelijkbaar met de bestaande bont- en fijnwas middelen in poedervorm. Bij lage temperaturen kunnen ze de concurrentie met een poeder aan, maar bij 60 graden wordt het al moeilijker. Een vuile was wordt met een vloeibaar middel echt niet schoner. Tegen een wasbehandeling op 85 graden kan absoluut niets op. Het vloeibare produkt zou een bleekmiddel moeten meekrijgen. Misschien dat het spul het dan echt tegen de poeders kan opne men". Op de vraag waarom de consument zo gek op de nieuwe wasmiddelen is moet Terpstra het ant woord schuldig blijven: „Ze hebben bestaansrecht, dat zie je ook in andere Europese landen, zelfs in een pródukt-kritisch land als Duitsland. Logisch vind ik het niet. Tenslotte moet je maar rare hulp middelen gebruiken om er mee uit de voeten te kunnen. Misschien is er een zeker gebruikscomfort, misschien is de reklame verantwoordelijk. Men heeft die produkten praktisch uitgedeeld". FOTO DE STEM JOH AN VAN GURE 2Anno 1988 wemelt het van vloeibare wasmiddelen in de supermarkt. Vloeibaar wasmiddel 'in' Dat de consument de rare hulpmiddelen (de buis jes en de bolletjes) nog enige tijd zal moeten ge bruiken, zit er dik in. De wasmachinebranche wil meer zekerheid over de levensvatbaarheid van de produkten op de lange termijn, voordat men over gaat tot grootscheepse aanpassingen van pompsys- teem en wasmiddel-doseerbakjes. De aangepaste typen, wel op de markt, blijven vooralsnog in de minderheid. Tegen die achtergrond lijken de stro perige wasmiddelen van Unilever (All en Omo) voorlopig in het voordeel, nu de verrassing van het plastic bolletje er af is. Er zijn inmiddels zoveel van die apparaten in omloop dat ze een plaag dreigen te worden voor het milieu. Reden waarom Procter Gamble overgaat tot een zuiniger distributie-be- leid. Ondanks dat hoeven de producenten van de vloei bare wasmiddelen niet te rekenen op bijval van een stichting als Natuur en Milieu. De immer kritische Lucas Reijnders van deze organisatie erkent wel dat de nieuwe schoonwassers even milieuvriende lijk zijn als de fosfaatvrije poeders, maar helaas zit ten ze wel in een verfoeilijke plastic fles. Reijnders: „We hebben dit probleem bij de producenten naar voren gebracht en op een alternatieve veipakking aangedrongen. Wij denken aan recyclebaar polye thyleen of aan navulbare flessen. Men zou het mee nemen, zoals dat heet. Ik ben benieuwd". Maar ook met een meer verantwoorde verpakking zullen de vloeibaren van Reijnders het krediet niet krijgen: „De ervaring ermee is inderdaad niet aan toonbaar beter, maar bij een gelijkwaardige uit gangspositie zullen ze wel altijd duurder zijn dan een poeder. Er zit nu eenmaal meer water in het produkt. Reken er maar op datje 10% duurder uit bent". Uit een prijspeiling door de consumentenbond bleek onlangs ook dat de poeders door de bank goedkoper zijn dan de vloeibaren. De wasmidde len-producenten onderschrijven dat niet. Een woordvoerder van Lever verklaarde dat een en an der nog niet is uitgekristalliseerd, maar dat als de markt zich na alle akties heeft gestabiliseerd er wel degelijk sprake zal zijn van gelijke prijsstellingen. Een hele geruststelling, die echter nog niets ten voordele van het vloeibare middel zegt. De vraag waarom de consument de nieuwe reini gers koopt, kan kennelijk alleen met een psycholo gische verklaring beantwoord worden. De frisse geur, de milde pasteltintjes en het romige aanzien, roepen associaties op met zacht, verzorgend, veilig, voedend, allemaal eigenschappen die te pas komen als men kwestbare zaken, dus ook weefsels, in ere wenst te houden. Poeders mogen dan portemon nee-vriendelijk zijn, maar met hun schurende, har dere uiterlijk doen ze aanmerkelijk aggressiever en botter aan. We zullen er aan moeten wennen. In een welvaartsmaatschappij met een surplus aan mogelijkheden telt niet alleen de materiële werke lijkheid, maar ook ongerijmde menselijke gevoe lens. Door Carla Wijnstroot Wie dit komende seizoen extra modieus op de lange latten de piste in wil glijden, dient dat op zijn minst in de combinatie van knal paars met geel en vlammend rood te doen. Maar ook pink, aqua, gifgroen en oranje zullen schilderachtige blikvangers zijn in de witte sneeuw. Felle, fluorescerende kleuren staan in de ski-mode aan de top. En hoewel de inspiraties voor de ski- sportkleding meestal zijn gehaald uit de heersende modetendenzen, lijkt men in de wintersportmode toch gretiger in te haken op nieuwe modekleur voorspellingen dan in de daagse mode, terwijl de prognoses van felle kleuren toch voor beide catego rieën zijn bedoeld. In sport en vrije tijd durft men kennelijk meer met kleur, reden ook waarschijnlijk, waarom de fluor- felle jacks-van-naam vooral bij jongeren gretig af trek vinden. En gelijk hebben ze, want al die opval lende tinten hebben ook nog eens als voordeel, dat je niet over het hoofd wordt gezien in de drukke piste van het verkeer, om maar eens wat te noe men. En praktisch ingesteld als wij Hollanders zijn, zullen we wintersportkleding niet voor de Al penweide alléén aanschaffen. Dus waar kijken we naar als we op zoek zijn naar een winters sportieve outfit? Het moet modieus zijn, allicht, want iedereen moet kunnen zien dat je up to date de mode bijhoudt. Het moet funktioneel zijn, dus water- en winddicht, maar het mag niet benauwen. Nou dat treft, want de jongste ontwik kelingen op het gebied van ademende en wateraf stotende stoffen heet 'Tactel', een produkt dat in middels is gebruikt door verschillende bekende ski kledingmerken zoals o.a. Golden-Cup, Air-proof by Tenson en Golden Team. Deze Britse uitvin ding kan verwerkt worden in een relatief dun mate riaal dat 'natuurlijk' aanvoelt, transpiratievocht naar buiten door laat 'ademen' en toch geen vocht, wind of sneeuw van buiten naar binnen doorlaat. Punt drie: we willen handige details, zoals extra zakjes voor ski-pas, anti-zonnebrandstick, geld, kompasje en ander kleingoed. En wat blijkt? Al die vernuftige en verdekt opgestelde bergplaatsen zijn juist 'hot item' in de skimode! Tenslotte willen we niet te duur uit zijn, want misschien willen we vol gend jaar wel weer een nieuwe ski-outfit en het geld groeit ons immers niet op de rug! Nou, ook op die wenken worden we bediend want het zijn juist de grootwinkelbedrijven en de grotere sportfilialen die met de leukste ideeën komen, voor prijzen die liggen tussen de pakweg 100 en 400 gulden. De bij komende accessoires zijn dan begeerlijke Sint-hin ten. Een paar voorbeelden volgen hier. Superconfex: in fluorescerend geel, groen en fuchsia beschilderde jacks op zwarte of witte 'ther- mo' broeken en salopettes. C&A: zwart-wit gespetterd dessin met fluoresce rend gele accenten op een ski-overal en een zwart jack, waarbij het 'spat'-dessin als stervormig accent op de schouders is verwerkt. Knalgeel en zuurtjes- TEKENING KA TIN KA HOFSTEDE roze doen het goed bij de overalls, zwarte sterren en strepen zijn de opvallende details. Zij-mode: Onder het label 'She Sport' brengt dit modehuis een serie jacks, broeken en salopettes in glanzend paars, gecombineerd met fuchsia, kerry en olijfgroen. Zentrasport: het label 'Zeno' is goed voor een serie helgroene en fuchsiaroze anoraks, jacks en broeken, die zijn voorzien van een opvallend blok- kendessin in zwart-wit. Golden Cup by Triumph International: het nieuwe materiaal 'Helsapor", waarbij de wind- en waterdichte, en toch luchtdoorlatende eigenschap pen in het bovenste gedeelte van de tussenlaag zijn verwerkt, zodat een super thermaal, maar comfor tabel dunne stof kan worden verwerkt, is goed voor een fraaie serie modieuze én praktische winter sportkleding, waarmee meerdere wintersporten kunnen worden bedreven. Dus niet alleen de skiërs, maar ook langlaufers, wandelaars en klim mers komen aan hun trekken. De Hema: de leukste accessoires, zoals felge kleurde thermo-handschoenen, hoofdbanden en sneeuwbrülen. De nieuwe autojaarboeken verschijnen weer in de winkels. Een van de eersten in de reeks van nieuwe produkties is dit jaar Fred van de Vlugts 'Auto '89'. Net als de voorgaande 10 uitgaven blinkt dit boekje (dikker dan anders) ook ditmaal weer uit door grote overzichtelijkheid en duidelijkheid. Voor meer dan 280 modellen heeft Van der Vlugt een volle pagina vrijgemaakt Voor het eerst is in dit jaarboek 19,95) speciale aandacht geschonken aan klassieke automobielen. In 'Auto '89' is ook een groot aantal mini-testen opgenomen van de meeste populaire middenklas sers in ons land. Door Marijke Prins Een van de genoegens van een groot gezin is de gezellige hoeveé heden waarin maaltijden worden opgediend. Als mijn moc^ koolrolletjes in de oven maakte, kwam er een braadslede volh#, lijk geurende rolletjes op tafel te staan. Als ik een vierpersoonsschaal vul, zie ik voor mijn geestesoog te, altijd die grote braadslede. Dat was je ware. Een groot voorij# van dit gerecht, zoals mag blijken uit het verhaal, is dat je het a gemak in grote hoeveelheden maakt. Maar het is ook een feestelij en goedkoop gerecht, waarvoor de belangrijkste voorbereidt» ia»'--- - uren tevoren kunnen worden gemaakt. Kortom, een ideale schotd scheidde haar vader van de voor als er veel mensen over de vloer komen en de kok niet dehdi van de tijd in de keuken wil staan. BUENOS AIRES (DPA/ «pp) - De Griekse multi- miljonaire Christina Onas- sjs dochter van de legenda rische Aristoteles Onassis, is zaterdag op 37-jarige leeftijd aan een hartaanval overleden tijdens een va kantie in Argentinië. Het vermogen van 'Tina' - naar verluidt 4 miljard gulden - zal helemaal in handen komen van haar driejarige dochtertje Athenea Alexandra, dat is ge boren uit haar vierde huwelijk, dat met de Franse industrieel Thierry Roussel. Christina Onassis werd op 11 oktober 1951 in New York ge boren. Toen zij tien was, Koolrolletjes in de oven -s Voor vier personen Voorbereidingstijd: 20 minuten Kooktijd: 30-45 minuten 1 kool van ruim 750 gram (spitskool of witte kool) 400 gram gehakt (rund, half-om-half of lam) 1 ons ontbijtspek in dunne plakjes 1 potje crème fraiche (1 Vi dl) 1 klein blikje tomatenpuree 4 eetlepels maïs- of zonnebloemolie 1 grote ui 1 teen knoflook 1 mestpunt niet hete kerrie 1 ei Vt theelepel maijolein Vi theelepel basilicum Vi theelepel kummelzaad (=karwij) Vi kruidenbouillonblokje 1 theelepel sambal (oelek, manis of badjak) 4 eetlepels paneermeel (of 2 beschuiten) 25 gram boter peper en zout naar smaak Voor de vulling kunt u het soort gehakt nemen dat u het lekken! vindt. Zet een grote pan met water op. Snij de ui en de knoflool zeer fijn en fruit deze heel zacht in 4 eetlepels olie. Ondertusa wordt het gehakt gekruid met het ei, de maijolein, kummel, tent sambal, het bouillonblokje en paneermeel. Zet het vuur onder de pan met uien hoger en doe hierbij dehdl van het gehaktmengsel. Dit wordt losgeroerd door de uien en knot look totdat het rul is. Doe het gebakken mengsel terug bij ta rauwe deel van het gehakt, kneed het en verdeel het in twaaï kleine porties. Ondertussen zal het water koken. De bladeren van de kool worii van de stronk losgesneden. Telkens drie bladeren worden gedu rende ruim een minuut geblancheerd in het kokende water. Del» doeling is dat de kool zo slap wordt dat er rolletjes van kunna worden gemaakt. Spreid de uitgelekte bladeren in 12 rondjes na en leg in het hart van elk groepje bladeren een pluk gehakt. Rol dl kool zo op dat er een pakketje ontstaat dat met de dichte kantin boven in een beboterde, platte ovenschaal wordt glegd. Tot hiertoe kan het gerecht uren tevoren worden klaargemaakt Ook de romige saus waarmee de rolletjes worden overgoten als u uit de oven komen, kan vooraf worden gemengd. Roer daarvoor dl creme fraiche met het blokje tomatenpuree en wat water tot ca dikke, gladde saus. Voeg de basilicum en eventueel peper en zout naar smaak toe. Verwarm de oven voor op 200 graden (standi), De schaal is klaar voor de oven als over de koolrolletjes de plakje ontbijtspek zijn gedrapeerd en er een paar klontjes boter tussen a over de rolletjes zijn gelegd. De oventijd is bij witte kool zo'n tien minuten langer dan bij spits kool. Reken op 30-45 minuten bij stand 4. Het spek moet in ieder geval knisperend zijn. Giet voor het opdienen de roze-rode saus over de schotel. Bij de ovenschotel past bij uitstek een stevige aardappelpuree. Wit bij deze winterse kost een frisse toets wil, kan een eenvoi groene sla op tafel zetten. Een sinaasappel of mandarijn toe h« hetzelfde effect. Begin 1989 start de Stichting Stuurgroep Experimenten Volkshuis vesting (SEV) met de uitgave van een boekenreeks. Deze reeks®1 de titel 'Woonkwaliteit' is gebaseerd op de kennis en ervaring di' de SEV put uit haar ondersteuning van talrijke praktijkexperim® ten in de volkshuisvesting. V Per jaar zullen zes deeltjes gaan verschijnen, ieder 72 pagina's, formaat 20x20 cm. Voor 1989 zijn de volgende titels gepland: Ouderenhuisvesting in nieuwbouw. Ouderenhuisvesting in de bestaande woningvoorraad. Verkoop van huurwoningen aan bewoners.. Experimenten in de eigen woningsector. Vrouwen in de volkshuisvesting. Klant- en marktgericht renoveren. Ieder deel behandelt de ervaringen met meerdere experimenten a gaat vooral in op conclusies en aanbevelingen voor de praktijk. V Belangstellenden kunnen zich abonneren op de hele reek! 135,- per jaar) of de deeltjes afzonderlijk bestellen bij Stichtinj SEV, antwoordnummer 5527, 3000 VB Rotterdam. De vakantieganger die de komende winter in het Oostenrijkse Pertisau aan de Achensee in Tirol doorbrengt, kan op een spc®* manier de omgeving verkennen. 'Schlittonen' heet het nieu» vermaak. V Deze manier van transport bestaat uit een speciale waarop één passagier plaats kan nemen en één persoon staat terop. Degene die achterop staat, zet de slee in beweging, door®" het been achterwaarts af te zetten. B Deze nieuwe 'sport' (steppend achter de slee) kan op de 60 k® wandelwegen rond Pertisau beoefend worden. Vooral in het F» thurn-, Tristenau- en Gerntal in het Karwendelgebergte li# mooie trajecten. M De speciale sleeën worden uit Scandinavië geïmporteerd, het een populair vervoermiddel is. In Pertisau worden de voor rond 8 per dag verhuurd. Servische betogers in de Joeg WAGENINGEN (ANP) - Een aanzienlijk deel van de kinderen die macro- biologisch voedsel krij gen is ondervoed. De kinderen groeien te langzaam en ze lijden aan stoornissen in-de beweging en de taalontwikkeling. In de winter vertoont 55 procent van de kinderen tot anderhalfjaar verscliijnse- len van Engelse ziekte (een stoornis in de botgroei). In de zomer is daar bij 28 pro cent sprake van. Dat blijkt uit een onder zoek waarop ir. P. Dagnelie DE JOEGOSLAVISCHE leiders 'ijke dromen van Slobodan Mile viërs, te dwarsbomen. Het is h< Elke keer als de Serviërs de str nun woede over de discriminatie v°, slaat Milosevic een krijgshaft om Kosovo winnen", zei hij in h vincie in Servië wordt bewoond c De eisen van de betogende Langzaam maar zeker is een e> andere door tegenbetogingen sfeer van bloedig geweld, progrc De betogingen zijn nauwelijk yeerd door één man die alle ma< is de dogmatische partijchef va [noden, een populist met charis nonger. Deze 'sterke man' hee oen/ië weer tot de dominerend maken, en hij wil zelf de nieuwe lns'rurnent dat Slobodan Milose\ Milosevic heeft twee dingen o ni| wel eens kunnen slagen - c »an de povinciale autonomie be\ incie weer onder Servisch bes «root-Servische droom verweze De ambities van Milosevic rei ''eenheerschappij, eerst in Ser a de dood van Tito een mach P ?wa.kke erfgenamen. thr!»ISev'c sPeelt een riskant sp °aen ?m zijn doelen te bereik J '"middels uitgeschakeld, zc heeft, ledereen die het wa£ I Servische volk aan te v£ ro"- Hetgeen gebeurde. Milosevic speelt met vuur omi ei honger naar macht, emotie eep maar traumatische ervarinc ?oi ?me 0P9ezweept en het lat in I rac'sme. Daarmee heeft h t^OfSloslavië nauwelijks te bel orarrfatische escalatie leider ^"burgeroorlog

Krantenbank Zeeland

de Stem | 1988 | | pagina 2