Briefboeken met klinkende namen WMPPEl Knibbel] AARDIG IDEE VAN BREDASE UITGEVERIJ DE GEUS Latijns-Amerika weerstaat Gods toorn Weinig nieuws in 'Het nieuwe denken' van Fritjof Capra Anja Meulenbelt over de vele soorten seks KW Vliegen op Kennedy vermoord: Nederland in shock DE STEM BOEKENGIDS ZATERDAG 19 NOVEMBER 1988 LEUK OM cadeau te doen; ook aan jezelf! Uitgeverij De Geus in Breda brengt zogenaamde Briefboeken; kleine smalle boekjes met teksten van bekende auteurs. Vrouwen GALEANO'S TRILOGIE 'KRONIEK VAN HET VUUR' COMPLEET Omslachtig VERSCHENEN KV Heksenbeesten Suske en Wiske: SÜSK€CNWIÏ Hambone- G2 Door Henk Egbers Met bijgeleverde enveloppen, een te be schrijven brief bedrukt met de omslagil lustratie en voor een schappelijke prijs 12,50) zijn het fijne literaire presentjes. De eerste zes zijn eruit. Ze bevatten teksten van Marion Bloem, Hermine de Graaf, Tessa de Loo, Astrid Roemer, Jan Wolkers en Zhang Jie. Het aantal tekstpagina's ligt tussen de dertig en de vijftig. Opvallend zijn de originele illustraties bij elke uitgave. Marion Bloem schreef 'Meisjes vechten niet'. Zelf zorgde ze voor grappige, wat cartoonach tige illustraties. 'Via tante Jossa wilde ik de op voeding van een typisch Indisch meisje voor het voetlicht brengen'. Marion Bloem blijft op be kend terrein. Ze vertelt over haar Indische fa milie, die zeer uitgebreid is. Met Jossa heeft ze een bijzondere relatie; de tante die zelf in haar relatie emotionaliteit mist. De schrijfster is, zo als bekend, uitstekend in staat de sfeer van het Aziatisch-Nederlandse culturele wereldje over te brengen. Opvallend gaat het bij vijf van de zes auteurs om vrouwelijke schrijvers. Hermine de Graaf heeft bovendien in 'De maan' drie teksten ge schreven over vrouwen, die hun eigen identiteit niet kunnen vinden. Een vrouw die haar toe vlucht heeft gezocht in eten/dik worden en eerst bij de geboorte van een kleinkind over zichzelf nadenkt; een jonge vrouw die haar heil zoekt in een glimmende bromfiets en zo een huwelijk uitrijdt en een vrouw die door haar grootmoe der psychologisch in de tang is genomen. Teunis Grinwis maakte de illustraties bij deze korte verhalen, waarbij de maan als projectiescherm functioneert. Mooie tragiek. Ook Tessa de Loo schrijft over een vrouw. Greta is in 'Het mirakel van de hond' een va riant op de vrouw die iedere avond onder haar bed kijkt om te zien of er een man onder zit. Voer voor psychologen. Gerda ziet ze 'vliegen' (via een ufo) in de ogen van allerlei maatschap pelijke krachten en deskundigen. Wie verklaart wie gek? Tessa de Loo vertelt een verhaal dat 'verma kelijk' wrang is. Het eenzaamheidssyndroom van de vrouw wordt niet alleen door haarzelf in stand gehouden, de omringende samenleving doet niet anders. Jij bent zelf dan ook de enige die zo'n situatie kan opheffen. Met tekeningen van Tekun Team een vlot lopend verhaal, dat indruk zal maken. Astrid Roemer schreef een verhaal - 'De ach tentwintigste dag' - met tekeningen van Sam Parabirsingh. Het speelt in Paramaribo. In kort bestek wordt het leven van een vrouw binnen de man-vrouw-relatie geschetst. De aantrek kende en afstotende krachten, bepaald door de typische eigen eisen der vrouwelijke vrucht baarheid - als meisje in de puberteit, als ba rende vrouw en als functionele huismoeder - mogen door de Surinaamse couleur locale een Zo illustreerde Jan Wolkers zijn bijdrage 'De bretels van Jupiter' eigen aantrekkingskracht krijgen, de gestelde problematiek is veel algemener. Een boekje met tedere strijdbaarheid. De tekst van Jan Wolkers is de enige die eerder verscheen (NRC-Handelsblad 24 december '87). In 'De bretels van Jupiter' vertelt hij over een jeugdobsessie: een verhaal van Edgar Allan Poe, waarin de oude neger Jupiter in een tulpe boom naar een in het lover verborgen schedel zoekt. Boerhave's tulpeboom in Poelgeest scherpt zijn fantasie hierbij nog verder aan. Als jongen ontdekt hij dat Poe aangaande de plaats waar de schat in de grond zat een bereke- ningsfout had gemaakt. Na veertig jaar gaat hij in Amerika zelf op zoek naar de bevestiging van deze ontdekking. Een smeuïg Wolkersverhaal dat hijzelf voorzag van tekeningen en foto's. Zhang Jie is een Chinese schrijfster, waarvan bij De Geus verschenen de romans 'De Ark' en 'Zware Vleugels', terwijl op stapel staat 'Zolang er niets gebeurt, blijft alles hetzelfde'. In de se rie Briefboeken verscheen van haar 'De liefde moet niet vergeten worden', opgesierd met Chi nese papierknipsels en een omslag van Robert Nix. De vertelster is een vrouw van dertig, die met een analytische nuchterheid zich afvraagt of ze wel moet trouwen met haar verloofde. Niet wet en moraal kunnen de basis zijn voor een huwelijk. Haar moeder strandde met dat uit gangspunt. Maar op haar oude dag ontmoette ze haar Grote Liefde, die door de Culturele Revo lutie werd omgebracht. Al die gegevens bepalen uiteindelijk haar houding. Hoe een analyse warmte kan uitstralen. Deze zes boekjes zijn stuk voor stuk teksten die de moeite waard zijn om te schenken en zelf te lezen. Marion Bloem: 'Meisjes vechten niet'. Uitg. De Geus, prijs 12.50. Hermine de Graat: 'De maan'. Idem. Tessa de Loo: 'Het mirakel van de hond'. Idem. Astrid Roemer: 'De achtentwintigste dag1. Idem. Jan Wolkers: 'De bretels van Jupiter*. Idem. Zhang Jie: 'De liefde moet niet vergeten worden'. Idem. Door Anton Theunissen EDUARDO GALEANO wil geen historicus zijn, ook al schrijft hij over de geschie denis. Hij vergaapt zich aan de werkelijkheid die voor hem 'een onuitputtelijke bron van schitteringen en verschrikkingen, van drek en wonderen' is. Om meer over die werkelijk heid te weten te komen, stort hij zich op de geschiedenis van zijn continent, van Latijns- Amerika. Dat heeft geresul teerd in werken als 'De Aderla- ,ting van een continent' en de magnifieke triolpgie 'Kroniek van het vuur'. In de Kroniek schetst Galeano, zelf geboren in Uruguay, de ge schiedenis van de Amerikaanse continenten van Alaska tot Vuurland, en van de precolum- biaanse dagen tot de jaren tachtig van deze eeuw. Hij doet dat in een eindeloze reeks korte verhaaltjes, in zijn inmiddels befaamde, weergaloze stijl, die de fragmenten tot kleine ju weeltjes maakt. De geschiedenis wordt ver teld via de bloemlezing uit volksverhalen, reisverslagen, kronieken, fictie, brieven, ge dichten en kranteartikelen. Galeano bewijst dat geschiede nis niet saai en vervelend hoeft te zijn. Hij maakt 'zijn' geschie denis, die van de Amerika's, spannend, opwinderd, actueel, aangrijpend en gewoon leuk. Zijn verteltrantspreekt tot de verbeelding, want hij heeft oog voor kleurrijke en veelzeg gende details en anecdotes. In het net vertaalde derde deel van de Kroniek, 'De eeuw van de wind', behandelt Galeano de twintigste eeuw (voor de schrijver de eeuw van de wind): de opkomst van het mo derne, expansionistische, kne velende Noord-Amerika en het Grote Lijden van Latijns- Amerika (Chili, Argentinië, Ni caragua en al die andere eüen- delanden in Zuid-Amerika). De tijd waarin 'de eliminatie van indianen geen delict' is. Galeano vertelt het verhaal heel persoonlijk, prijst de wei nig dapperen en ontmaskert de vele nietsnutten uit de hogere kringen. In zijn boek laat hij grote, kleine, knappe, domme, aardige, corrupte en macabere figuren uit alle geledingen van de samenlevingen defileren: Thomas Alvin Edison, Andrew Carnegie, Teddy Roosevelt, Si mon Bolivar, Eva Duarte (Evi- ta), Juan Perón, Che Guevara, Camillo Torres, Anastasio So- moza, Jorge Videla en al die minder goede en slechte dicta toren van deze eeuw. Maar ook al die goede be stuurders en leiders en be kende schrijvers, zangers en kunstenaars die Latijnsame- rika nieuwe waardigheid, nieuw zelfsrespect en een nieuwe identiteit hebben be zorgd. Galeano haat geldwol ven, maar bewondert mensen met (zijn) principes. Hij is niet verzot op martelaren, maar heeft een zwak voor mensen die 'het de moeite waard vin den te sterven voor al datgene waarzonder het niet de moeite waard is te leven' (zoals Salva dor Allende). Hij houdt van mensen' die 'nooit iets voor zichzelf houden en nooit om iets vragen (zoals Che). Leven is je altijd weer geven, aldus het credo van Galeano. De trilogie Kroniek van het vuur kan zonder aarzelen het meesterwerk worden genoemd van een geëngageerd, mis schien zelfs activistisch schrij ver, die de gecamoufleerde werkelijkheid - de geschiedenis geschreven door overwinnaars, de mensen met het geld en de lakeien van de elite -, voorziet van de ware gezichten en ont doet van de valse maskers. In Galeano's visie is de ge schiedenis van Latijns-Ame rika niet alleen een tragische en treurige zaak, niet alleen een zaak van traanloos wenen. Er is altijd weer de belofte van hoop en optimisme, ook al lijkt het alsof 'God sinds de stichting van de wereld al zijn toorn heeft vergaard om die in het eeuw1 van de wind (de twintig ste) in Latijnsamerika tot uit barsting te laten komen'. Zelfs de toom van God ver mag Latijns-Amerika en zijn volkeren niet te vernietigen. Want: „Hoeveel dood er ook komt, hoeveel bloed er ook vloeit, de mannen en de vrou wen zullen door de muziek worden gedanst zolang zij door de lucht worden geademd en door de aarde worden beploegd en bemind". Eduardo Galeano: 'De eeuw van de wind', deel III van 'Kroniek van het vuur". Uitg. Novib/Van Gen nep, prijs 38,50. Eduardo Galeano. foto caludto hughes Kennedy in Dallas: „Hij was zo close." - foto anp Door Dirk Vellenga DE VLAGGEN gingen halfstok in het hele land. In de grotere steden was er geen tweede filmvoorstelling meer. Op de tv werden 'Bonanza' en de 'Undine von Medvey-show' geschrapt. Feest avonden werden afgelast. In het week end erna was het in sommige gemeen ten verboden in het openbaar muziek te maken. De schok die door Nederland ging op vrijdag 22 november 1963 is, achteraf gezien, verras send groot. Veel Nederlanders herinneren zich exact wat ze deden, toen ze hoorden dat president Kennedy was doodgeschoten. De moord op de eerste tv-president met zijn krachtige, sympathieke gezicht is nog altijd een ingrijpend moment in het leven van me nige Nederlander. De schokkende beelden uit Amerika brachten ons in één klap in het tijdperk van de televisie. De fameuze Jaren Zestig konden beginnen in het gezapige Ne derland. '22 November 1963' is de titel van het boekje dat de journalisten Henk van Gelder en Ben Dull hebben geschreven over dat his torische ogenblik. Dull was toen kunstredac teur bij Het Parool en 41 jaar oud, Van Gel der, nu tv-journalist voor diverse bladen, een knaap van 17. Ze beschrijven hoe die dag verliep in Nederland en legden de ervarin gen vast van o.a. Jan Cremer, Louis van Dijk, Seth Gaaikema, Aad van den Heuvel, Huub Stapel, Jan Vrijman en Jan Wolkers. Pierre Janssen zou die avond een lezing over kunst geven in Rotterdam. Hij hoorde net van te voren dat Kennedy was vermoord en vertelde dat aan de zaal. Er stond een pa ter op die naar voren kwam en voorging in gebed. Daarmee werd de bijeenkomst afge sloten. Mensen gingen de straat op om er met kennissen over te praten. Jan Cremer (zijn boek moest nog uitkomen) ging om midder nacht in de rij staan bij de portier van het gebouw van De Telegraaf om de eerste editie te pakken te krij gea Hans van Mierlo ging onmiddellijk naar de krant waar hij werkte, het Algemeen Handelblad in Amsterdam. „En daar was iedereen. Alle redacties! Binnenland, kunst, sport Simon Vinkenoog greep op een poëzie- avond de microfoon en riep woedend: „Hit- Ier doodde jou, Kennedy." Nog steeds is de bewondering voor Ken nedy groot bij de geïnterviewden. Jan Wol kers: „Een man met allure en visie was hij. En hij was zo close. Vietnam is pas na Ken nedy, onder president Johnson écht geësca leerd." Er waren ook mensen met bedenkingen. Roel van Duyn vond Kennedy een 'kapita listenleider' en cabaretier Jaap van der Merwe maakte een spotliedje op het Vredes- korps van de president met het refreintje 'Van Kennedy Kennedy hopsasa'. Maar de positieve toon overheerst. Harry Mulisch zegt nu: „Hij was toen misschien voor ons wat Gorbatsjov nü voor ons betekent." Henk van Gelder en Ben Dull: *22 November 1963'. Uitg. Centerhoek. Door Wim van Leest MET ZIJN boeken 'De tao van fysica' en 'Het keer punt' wierp de Oostenrijkse fysicus Früjof Capra zich min of meer op als dé goeroe van de 'new age', het nieu- we-tijdsdenken dat in veel alternatieve en bewustwor dingscentra wordt gepre dikt. Met name in 'Het keerpunt' be pleitte Capra het 'holisme', de eenheid van lichaam en geest als organisme mens en, in gro ter verband, de eenheid van de mens met zijn omgeving. Cri tici deden Capra's denkbeelden soms sarcastisch af als een hol isme, maar niettemin bevat 'Het keerpunt' een aantal be langwekkende en behartens- waardige toekomstvisies. Kort gezegd komt het er op neer dat Capra in 'Het keer- f punt' de diverse takken van de wetenschap failliet verklaart, omdat in die wetenschappen te halsstarrig wordt vastgehou den aan oude, inmiddels ach terhaalde denkbeelden. Capra verwijt de wetenschap dat ze de zaken te geïsoleerd be schouwt en daardoor voorbij gaat aan de samenhang die er tussen dingen is. De medische wetenschap bij voorbeeld gaat in Capra's ogen nog te veel uit van de mens als machine, waaraan bepaalde onderdelen vervangen en gere pareerd kunnen worden. De holistische medische weten schap die Capra bepleit, gaat veel meer in op het waarom van het ontstaan van manke menten aan die machine. De opvatting dat veel ziektes ont staan door mentale invloeden (het psychosomatische ziekte beeld) speelt daarbij een grote rol. De holistische dokter zal dus volgens Capra niet zomaar het kapotte onderdeel vervan gen of repareren, maar eerst op zoek gaan naar het waarom. In een aantal gevallen kan dan door het wegnemen van de die pere oorzaak ook de ziekte weggenomen worden. 'Het keerpunt' is te beschou wen als een zeer doorwrochte toekomstvisie en het gaat dan om een toekomst die eigenlijk vandaag al zou moeten begin nen. Capra's nieuwste boek 'Het nieuwe denken' is voor het overgrote deel een herhaling van de zetten die al in 'Het keerpunt' werden gedaan. 'Het nieuwe denken' is een soort do cumentair werk, waarin Capra vertelt hoe hij aan de denk beelden is gekomen die hij in 'Het keerpunt' etaleert. Hij vertelt hoe hij in contact kwam met gelijkgestemde denkers op andere wetenschapsterreinen en hoe die mensen bijdroegen aan de nieuwe maatschappijvi sie die in 'Het keerpunt' zijn theoretische grondslag kreeg. Nieuwe denkbeelden voert 'Het nieuwe denken' evenwel nau welijks aan. Het boek is bijna voortdurend een uitleg van hoe Capra tot zijn in 'Het keerpunt' uitgesproken visies is gekomen. Vaak mondt dat uit in om slachtige beschrijvingen van de ontmoetingen met de diverse bevriende wetenschappers, waarbij vrijwel elke beschre ven ontmoeting steevast ein digt met de constatering dat de aangesproken wetenschappers hem zeer veel geleerd hebben en dat hij er een warme vriendschap aan over gehou den heeft. Een groot nadeel van 'Het nieuwe denken' is dat het be schreven 'nieuwe denken' in- middels tamelijk gedateerd is. Veel van de gesprekken, dis cussies en gedachtengangen vonden plaats in het vorige de cennium. Je zou in een boek met als titel 'Het nieuwe den ken' op zijn minst een inventa risatie van de huidige stand van zaken verwachten, maar die tref je dus in Capra's nieuwe boek niet aan. Heel op vallend is dat wanneer Capra de holistische medische weten schap beschrijft. Daarbij wordt wel uitgebreid ingegaan op kanker, maar er staat geen let ter over de nieuwe, veel meer gevreesde ziekte aids. En het zou heel belangwekkend zijn om j uist daarover de standpun ten van 'de nieuwe denkers' te vernemen. 'Het nieuwe denken' is al met al te veel een boek dat op een tamelijk gemakkelijke manier Liesbeth den Uyl: 'Bep- pie van Vessem'. Uitg. Veen, prijs 19,50. Herinneringen van Liebeth den Uyl, die Bep- pie van Vessem heette voor ze Joop ontmoette. In 'Mijn tas' beschrijft ze de eerste ont moeting met de zeer gerefor meerde ouders van de oud premier. Als ze haar tas met o.a. lippenstift en poederdoos laat vallen, zegt moeder Den Uyl: „Ik heb altijd al geweten dat jij een slecht meisje bent." Ze raapt de inhoud be schaamd op, daarbij niet ge holpen door Joop. Dan zegt ze dat ze een wandeling gaat maken met Joop. „Ik wend me naar hem, hij zit nog steeds met een vreemd lachje stil op de bank. Hij aarzelt met opstaan, maar mijn blik dwingt hem daartoe." Her kenbaar, maar zou het boekje ook gelezen worden als Lies beth gewoon Beppie van Ves sem was gebleven? Wim de Bie: 'Schoftentuig'. Uitg. de Harmonie, prijs 19,90. Verzameling stukken die De Bie schreef in de Volkskrant, aangevuld met een reeks 'gesprekken' met de zonderlinge filosoof Walter de Rochebrune, op de tv vaak de makker van de Vieze Man (Van Kooten). Alweer de derde bundel van De Bie in anderhalfjaar. Nico Scheepmaker: 'De eerste herinnering'. Uitg. Nigh Van Ditmar, prijs 24,90. Scheepmaker no teerde de eerste herinnering (meestal in het derde levens jaar) van ongeveer 350 be kende Nederlanders en enige buitenlanders van naam. Persia Woolley: 'Dochter van het Noorderlicht'. Uitg. Van Holkema Warendorf, prijs 39,90. Middeleeuwse romantiek met de Keltische prinses Guinevere en koning Arthur. Max Tailleur: 'Lach er om'. Uitg. Van Holkema Waren dorf, prijs 12,50. Nieuwe verzameling moppen. Harm Tijssen: 'De helder ziende'. Uitg. Teleboek, prijs 18. Medewerker aan para- Liesbeth den Uyl als 17-jarige. - foto veen psychologisch laboratorium van de Rijksuniversiteit in Utrecht onderzocht uitspra. ken van paragnosten en con- cludeert dat 99% niets te ma- ken heeft met helderziend, heid. Herman Pieter de Boer. 'Geheimenland'. Uitg. Amber, prijs 25. Korte schetsjes, die soms autobiografisch zijn. Irene Dikkers: *M'n mag vertelt me nooit wat'. Uitg, Teleboek, prijs 15. Bundel van Dikkers die in de Tele graaf de rubriek 'Geplukt en geplozen schrijft'. Christopher Coe: 'Godde lijk'. Uitg. Veen, prijs 19,90, Oudere broer beschrijft het leven van Nicholas, een jonge Narcissus, die waarschijnlijk gewurgd is door een minnaar. Wilbur Smith: 'De Court ney Trilogie'. Uitg. De Boeke rij, prijs 55. Drie boeken, 'Het goud van Natal', 'Vlam mend veld, heftig hart' en 'Jakhalzen van het paradijs', in één band. Een brok Zuid- afrikaanse geschiedenis ver pakt het levensverhaal van Sean Courtney. Paul Bailey: 'De klacht vin Gabriël'. Uitg. Veen, prijs 36,90. Eerste boek van Bai ley dat vertaald is in het Ne derlands. Eenzame vader sart zijn zoon, die plotseling zijn moeder moet missen Harde humor rond een excentrieke Engelse familie. Fritjof Capra inhaakt op het succes van 'Het keerpunt'. De argeloze koper die oprecht in Capra geïnteres seerd is, verwacht immers iets nieuws, maar hij krijgt eigen lijk alleen maar dingen te lezen die hij al uit 'Het keerpunt' kende. Een enigszins overbodig boek dus. Ik had van Capra meer verwacht. Fritjof Capra - Het nieuwe den ken, uitg. Contact, prijs 39,90. Van 'De tao van fysica' verschijnt bij Contact binnenkort een eenma lige goedkope editie. Prijs: 19,90. Door Maija Klein Obbink ZIJN ER nog andere sma ken dan vanille?, vraagt Anja Meulenbelt zich af in haar nieuwe boek. Ze heeft het dan niet alleen over de technieken, maar vooral over de 'soorten' seks. Wat is lekker en met wie? Tien jaar geleden schreef zij haar boek 'Voor onszelf'. Over de lustbeleving van vrouwen, en het zoeken naar de eigen seksualiteit. In de tijd dat zij dat boek schreef had ze nog niet zo lang de 'damesliefde' ontdekt. Anja Meulenbelt was lesbisch en wilde dat weten ook. Toch was ze geen 'politieke pot', schrijft ze in haar inlei ding. Haar keuze voor een vrouw was niet door politiek ingegeven. „Erotische gevoe lens voor andere vrouwen le ken me moeilijk af te dwingen, en vrijen met een vrouw uit ideologische overwegingen in plaats van uit lust leek me ook voor de dame in kwestie tame lijk beledigend...". Edoch, ook in haar relaties met vrouwen bleek niet alles rozegeur en maneschijn. Dat werd al duidelijk uit haar vo rige roman 'De bewondering'. Daarin worstelt hoofdpersoon Stan de Leeuwe met grote twij fels en wordt de tweeslachtig heid van het feminisme al zichtbaar. Want al mochten de bij definitie 'open' relaties tus sen vrouwen de voorkeur heb ben, wat doe je als het allemaal tegenvalt? Je mag daar niets over zeggen, want "je hóórt die frustraties niet te hebben'. En wat gebeurt er als je je lesbi sche identiteit de rug toekeert en weer een relatie met een man begint, zoals Anja Meu lenbelt deed. Dat kan al hele- méal niet. Zo ontstaan er nieuwe nor men en voorschriften. De 'be vrijding' die het feminisme voorstaat is dus zeer beperkt. Niemand kan het alleenrecht op de meest ideale seksualiteit claimen. „Het wordt tijd dat we doen waar we zelf zin in heb ben", concludeert Meulenbelt. Daar gaat 'Vanille en andere smaken' over. Het boek is opge bouwd uit theoretische hoofd stukken (Anja Meulenbelt) die Anja Meulenbelt. FOTO CONTACT worden afgewisseld door drie interviews van Ariane Ams- berg. Zij interviewde vrouwen over hun relaties en hun seks leven. Anja Meulenbelt durft te schrijven Ze neemt geen blad voor de mond, en noemt het beestje bij de naam. Na afloop van elk hoofdstuk geeft ze een literatuurlijst over het onder werp 'om verder te lezen'. De interviews van Ariane Ams- berg zijn eveneens openhartig, maar jammer genoeg veel te moralistisch en onderwijzend De interviewster houdt er zelf ook vaste normen op na. Nota bene een vraag van Amsberg aan een van de vrouwen die zij interviewt: „Weet hij dan nog altijd niet dat de clitoris voor ons even belangrijk is als de penis voor hem?" Is die vraag nu voor de geïnterviewde of als een hint richting lezer bedoeld. Irritant. Anja Meulenbelt probeert de rode draad in het verhaal te houden. Dat lukt haar aardig, hoewel ze in de laatste hoofd stukken meer de richting van seks-voorlichtster dreigt uit te gaan. Ze heeft het eigenlijk® nieuws dan al verteld. Ze valt in herhalingen; je hebt het al eerder in haar vorige boeken gelezen. Maar ach, wie neemj het haar kwalijk. Ze weet het zo aardig te vertellen En wie weet is er weer een nieuwe ge neratie die van haar boeken kan genieten. Anja Meulenbelt: "Vanille en An dere smaken'. Uitg. Contact PW ƒ24,90. -ij-u De Poc/tnie&i mad HEKSEN vlogen op beze stelen door de lucht, dat loofde iedereen. Somrri heksen dachten zelf ook ze konden vliegen; ze vert den weieens hoe dat ging. I ging zo: de heks smeerde z in met een speciale zalf, c nam ze een bezemsteel daarop vloog ze door schoorsten naar buiten in donkere nacht. In werkeli, heid vlogen ze helemaal a het kwam allemaal door zalf. Daar waren vreemde grediënten voor nodig zo bloed van een vleermi maar ook giftige plant nachtschade, ridderspoor, t zekruid, dolle kervel, mc niksap, doornappel en wol kers, die kruiden wai eigenlijk een soort drugs, viel in een zware slaap wel 24 uur kon duren en kreeg het gevoel dat je vb Die stok was misschien no als houvast bij het slaapwJ delen. KRAAIEN horen bij heks omdat die kunnen vliegen zo alles in de gaten houdi Hun pikzwarte veren rauw gekras deden de mc sen denken aan de dood. En dachten dat zwarte katt met hun lichtgevende og< iets met de maan hadden I cok in de toekomst kond zien. Ze brachten bovendi DE maan komt bleek voorschijn, de wind gi< door de boomtoppen, pl< seling zie je heksenbezei in de berkeboom... in verte oehoet een uil in windgehuil en boven hoofd krast een kraai antwoord terug. Het is e] helemaal alleen in het Wat beweegt daar, is die oude vrouw met a derhalve tand in ha mond en wratten met ren erop? Ineens lopen rillingen over je rug en weet het zeker, 't Is hel nuur, wegwezen! Heksen komen alleen sprookjes voor en in De Efj ling. Toch hebben de mens heel lang geloofd dat heks DE Nieuwe AVONTUl Om het eerst oir en hmdirtn moesten i en de pionten rem schermen het lont

Krantenbank Zeeland

de Stem | 1988 | | pagina 34