Een avondje Mary Dresselhuys Kinderen stemmen bij songfestival in Fabeltjesland Schooltelevisie buigt zich over 'Ons Indië' door dirk vellenga Super Channel Stort zich nu op 'lifestyle' BLDSPEL MET EN PORTRET VAN MARKANTE ACTRICE Meneer de president ZATERDAG 19 NOVEMBER 1988 HILVERSUM - De KRO ruimt komende maandag een groot deel van zijn tv-avond in voor de actrice Mary Dresselhuys. Zij is, sa men met haar dochter Petra Laseur en Leen Jongewaard, te zien in het blij spel 'Een bijzon der prettig vergezicht', geschreven door Paul Haenen. Later op de avond volgt nog een 50 minuten durend inter view van Haenen met Mary Dresselhuis. Rollenspel Handtekening Ontrouw VIJFDELIGE SERIE OVER NEDERLANDS KOLINIAAL VERLEDEN Drie eeuwen Euthanasie Lifestyle ZATERDAGI A MBER1988 H Ik geloof niet dat je de blues kunt voelen, totdat je door een paar moeilijke tijden bent gegaan. Muddy Waters t DE STEM «W3SW» reukloos. Het afvalwater zal bin- t zo schoon zijn dat het kan wor- loosd op het opppervlaktewatef, ht Hilberts. Het biogas dat vrij* ij het vergisten, dient als energie- Dat is echter onvoldoende om de helemaal draaiende te houden, hoopt Promest dat er in de :en installatie komt voor het ver- n van huisvuil. De energie die vrijkomt, kan de mestfabriek Jruiken. alles loopt bij Promest van een lakje, erkent de directeur. De fak- e overtollige gassen verbrand', een paar dagen niet. Dat leidde achten over stankoverlast in de Verder liep in een droger de letu ur zo hoog op, dat er spontaan een brandje optrad. En een verga nk werkte niet goed, omdat et ussen de mest zat. terts: „Je kunt niet verlangen dn' begin alles goed verloopt. Daaj' ijn we ten slotte een proeffabriek poor Mart van der Sanden Paul Haenen is bij het brede publiek beter bekend als Mar- greet Dolman of de stem van Bert in Sesamstraat dan als to neelschrijver. Toch zijn al tal rijke toneelstukken van zijn hand in Nederland opgevoerd. Een bijzonder prettig verge zicht', 'een frappant blijspel' zoals hij het zelf noemt, schreef hij naar aanleiding van de 80e verjaardag van Mary Dressel huys, de laatst overgeblevene van een grote Nederlandse to neelgeneratie. Het stuk ging op 21 januari 1987 in première en draaide twee seizoenen lang met succes in de theaters. Regisseur Be rend Boudewijn liet voor de tv- registratie het decor nabouwen in de studio's van Joop van den Ende in Aalsmeer en nam het blijspel op met publiek. Hij kreeg daardoor lachende toe schouwers op de geluidsband, maar vermeed de beperkingen die tv-opnamen in een theater met zich meebrengen. In'Een bijzonder prettig verge zicht' zijn de twee vriendinnen Sylvia (70) en Ingrid (40), die beiden kampen met onver werkte gevoelens, de hoofdper sonen. Sylvia heeft een ver stoorde relatie met haar doch ter en Ingrid lijdt onder een schuldcomplex na de dood van baarmoeder. Zij spelen gebeurtenissen uit Mary Dresselhuys met Paul Haenen bij haar woning aan de Vecht de werkelijkheid na om meer inzicht te krijgen in datgene wat er in hun verleden is fout gegaan. In een therapeutisch rollenspel is Sylvia de moeder van Ingrid en omgekeerd. Paul Haenen heeft op deze inge nieuze manier de moeder dochter relatie tussen Mary Dresselhuys en Petra Laseur in het toneelstuk, dat bepaald niet drijft op de vette lach, ver werkt. Uit het vijf uur durende inter view, waarvan een selectie wordt uitgezonden, van Paul Haenen met de hoofdrolspeel ster in zijn stuk spreken res pect en liefde. Haenen fietste al op zijn 13e naar Amsterdam- Zuid om een handtekening te halen bij de grote Mary Dres selhuys. Thuis noteerde hij in zijn dagboek dat zij 'heel ge woon en natuurlijk' overkwam. Dat doet Mary Dresselhuis nog steeds in het gesprek dat haar leven omspant vanaf de eerste toneelervaringen tot aan het vooruitzicht van de dood. In haar woning aan de Vecht ver telt de actrice over haar prille kennismaking met het theater. „Toen ik 14 was, ging ik twee weken lang met een kaart van mijn oom naar de schouwburg in Den Haag. Ik zat daar elke avond op de eerste rij. Ik wilde precies zien wat er fout ging en de souffleur kunnen horen. Ik voelde me er toen al bij horen. Ik dacht: 'Wat wordt dat straks mooi als ik op de planken sta'". Ze haalt herinneringen op aan de vooroorlogse jaren bij het gezelschap van Cor van der Lugt Melsert, een man die ze haatte, maar van wie ze, net als iedereen, afhankelijk was. Zelfs als onbeduidende figu rante in Julius Caesar viel Mary Dresselhuys op, gestoken in een vuurrood hemd dat vele maten te groot was. Een criti cus schreef in de krant over een - FOTO ANP 'enthousiaste jongedame die boven iedereen uitschreeuwde 'Heil Caesar' en daarmee blijk gaf over een goede stem te be schikken'. Een goede pers was belangrijk, want dan viel je op bij Van der Lugt en kreeg je een volgende rol. De actrice vertelt zeer open hartig over haar huwelijk met Cees Laseur, de vader van Pe tra, en over de periode van we derzijdse ontrouw die aan de ontbinding van dat huwelijk voorafging. Mary Dresselhuys: „We waren allebei aardig aan de gang geweest. Maar ik vond Van onze rtv-redactie HILVERSUM - De Fabeltjeskrant bestaat 20 jaar. Om dat feest te vieren houden de dieren uit het bos een song festival. De kijkbuiskinderen kunnen stemmen over het winnende liedje. Vanavond is de eerste uitzending over het songfestival om 18.55 uur op Nederland 2. Ook in de twee komende weken staan alle fabels in het teken van de zangwedstrijd. De dieren uit het bos moeten een keuze maken uit drie liedjes. Het zijn Chico Lama, Zaza Zebra en Mr.Maraboe die op geheel eigen wijze de liedjes zullen vertol ken. Omdat de dieren er alleen niet uit kunnen komen, vraagt Meneer de Uil de kijkbuiskinderen te helpen bij de verkiezing. Daarvoor kunnen alle kinderen hun stem uitbrengen bij de dichtstbijzijnde (jeugd-)bibliotheek in hun woonplaats. De winnaar wordt in de fabel van 5 december bekend gemaakt. De verkiezingen worden gehouden in samenwerking met de Chi- coclub, de kinderclub van Novib. De Fabeltjeskrant hield al eerder verkiezingen. Het ging toen om het uitroepen van het populairste dier in het bos. Dat werd uiteindelijk Chico Lama. Hij verwierf 21% van de ruim honderdduizend kinder- en dierenstemmen. Van onze rtv-redactie HILVERSUM - 'Nederland en Nederlands-Indië 1918- 1949' is komend jaar een eindexamenvak voor MA VO, HAVO en VWO. Om deze redenen heeft de Ne derlandse Onderwijs Tele visie (NOT) een vijfdelige schooltv-serie over dit on derwerp gemaakt. De vijf Programma's gaan gepaard roet een acht pagina's tel lende leerlingenkrant waarvan er ruim 10.000 zijn gedrukt alsmede een hand leiding ten hehoeve van de docenten. Brein achter de serie is de voormalige ge schiedenisleraar Wim van der Spek, thans redacteur ui] de NOT. he schooltelevisie-serie houdt zich niet aan zijn eigen titel, want Van der Spek is om voor Ce hand liggende redenen niet Oegonnen in 1918, maar is eeu wen de geschiedenis ingedoken. Want Nederland heeft per slot r® iaar het bewind over de hordel van Smaragd uitgeoe fend en pas in 1949, gedwongen ;°Vr de nieuwe tijd en de we- roropolitiek, hebben wij dit ge wed, zestig maal groter dan ons «gen land, moeten afstaan aan Neigen bevolking. Ons Indië' heeft voor ontel- oaren nog een grote en per- oonlijke betekenis. De heim wee naar dat land is opvallend a de belangstelling onover- J1®' ook van de zijde van ma i ?ren' h*e serie is zo ge- aakt dat niet alleen scholie- co er veel aan hebben, maar ««volwassenen. serie vertoont veel ^henüeke filmbeelden en be- nuT op neutrale toon de ®rganë van koloniaal gebied j nationale staat. De lessen to en e'fc maar 25 minuten, nt het is de bedoeling dat er nadig zwaar gestraft. Oranje laat niet met zich spotten. De souvereiniteitsoverdracht van Indië op 27 december 1949. in de klas in het lesuur over nagepraat wordt. De serie be gint maandag (21 november) des morgens om 11 uur en gaat de volgende vier maandagen door. Elke dinsdagmorgen is er om dezelfde tijd een herhaling. In de eerste aflevering worden wij aan ons Indische verleden herinnerd. Monumenten, straatnamen, Indische vereni gingen en Pasar Malams getui gen van het contact van ruim drie eeuwen tussen twee lan den die onmogelijk verder van elkaar hadden kunnen liggen. De serie besluit met de op komst van de eerste nationale groeperingen. De eenheid tus sen de twee landen vertoont scheuren, maar Nederland is onbetwist nog de baas. In de tweede aflevering zien we de pogingen om de Indone sische bevolking te lijmen met de Volksraad, een schïjn-parle- ment. Maar Nederlanders blij ven het voor het zeggen heb- - FOTO ARCHIEF DE STEM ben. De muiterij op 'De Zeven Provinciën' waarbij inheemsen een ongelukkige poging doen van hun ongenoegen te laten blijken, eindigt in een bloed- ka(*' Een vliegtuigbom, die voor de boeg van het gekaapte schip had moeten vallen, treft doel en meer dan twintig mensen ster ven. De muiters worden onge in het derde deel beleven we de Japanse bezetting. KNIL en vloot zijn niet bij machte de Rijzende Zon te keren. Admi raal Karei Doorman gaat aan vallend ten onder. Als de Jap pen verdreven worden, blijkt dat Den Haag nog niet veel heeft geleerd. Het vierde pro gramma heeft de historische titel 'Indonesia Merdeka', waarin de vrijheidsdrang van de bevolking wordt gesymboli seerd. Herstel van de vooroor logse situatie blijkt niet moge lijk. Luitenant Gouverneur Ge neraal van Mook wordt onthe ven. De regering in Den Haag besluit tot politionele acties. In deel vijf valt de wereld over Nederland dat met grof geweld haar gezag in Indonesië wil handhaven. Beel wordt door het kabinet Drees benoemd als de nieuwe gouverneur. Beel is met de generaal Spoor aanhan ger van militaire actie en een tweede politionele actie wordt uitgevoerd, waarna ons land alleen komt te staan. De Ronde Tafel Conferentie komt op stand. Op 27 december 1949 wordt de soevereiniteitsover dracht in het Paleis op de Dam getekend. Wim van der Spek, maker van het programma, samen met Tom van der Geugten en regisseur-producent Vincent Romein, vindt dat Indonesië een meerwaarde heeft als eind examenvak. „Mij is de enorme belangstelling, ook van jonge ren, opgevallen. Er is heel veel vraag naar de boeken in de bi bliotheek over dit onderwerp. Wij hadden de verplichting ons te houden aan de stofomschrij- ving, maar wij hebben toch de vrijheid genomen om niet bij 1918 te beginnen, maar bij het begin, de zestiende eeuw." het op het einde wel vervelend als het vlak onder mijn ogen gebeurde. Het klinkt wel aar dig, 'wild life', maar het was voor mij niet de manier om ge lukkig te worden. Ik wilde 'schoon' opnieuw beginnen en dat nieuwe leven zag ik in de badkamer, toen de (drank)fles- sen van Cees weg waren". Het geluk vond ze uiteinde lijk wel bij haar laatste echtge noot, de vliegenier Viruly. Het klinkt als een Privé-verhaal, maar de manier waarop Mary Dresselhuis erover vertelt voorkomt dat de kijker voyeu ristische gevoelens bekruipen. Het leukste van acteren is voor Mary Dresselhuys het 'thuis peuteren aan een rol'. „Als ik het stuk lees, wil ik we ten wat die vrouw denkt als ze iets zegt of wanneer die man praat. Ik wil de gedachtenwe- reld van een rol vinden. Dan doe ik soms wel een uur over een bladzijde. Een mens leeft tenslotte op vijf notenbalken tegelijk. Tijdens dit gesprek zit ik ook voortdurend andere din gen eronderdoor te denken: 'Wat zit ik toch te wiebelen' of 'Wat heeft Paul nou als vol gende vraag?"'. Het ingrijpendse onderwerp waarover Mary Dresselhuys praat, is euthanasie, hoewel ze dat woord niet in de mond neemt. „Het zou het beste zijn als de dood ineens kwam, pats- boem. Ik zie op tegen onzeker heid en langslepende ziekte. Ik hoop dat ik het dan zelf kan vervluggen, maar het is niet zo eenvoudig om in je eentje zo'n besluit te nemen. Dat heb ik van anderen wel gehoord". Gerard Hulshof, program maleider van de KRO, heeft geen problemen met dit voor zijn omroep toch gevoelige the ma. Hulshof: „Ik vind dat ze heel verstandig over euthana sie praat, vooral in relatie met de vergankelijkheid van het le ven. En Mary Dresselhuys maakt de cirkel mooi rond als ze het heeft over de bomen die ze heeft geplant en haar klein kinderen die eronder zullen zitten, en dért dat voor haar vol doende is om in de herinnering voort te leven". 'SPITTING Image' keerde zondagavond terug op de Neder- HiHi landse tv en rekende in een half uur genadeloos af met pre- l;H| sident Ronald Reagan. De Britse poppenmakers lieten hun Hg creatie de stomste dingen zeggen en een carrière beleven die H:H: nog komischer was dan een Goofy-tekenfilm. Hg Je zag acteur Ronnie stuntelen in Hollywood en zijn colle- gH: ga's aangeven tijdens de communistenjacht. In 'Spitting gg Image' was Reagan ook aanwezig op het popfestival in Hg: Woodstock. Toen zanger Country Joe daar de letters F, U, C gij: en K uitriep en het publiek vroeg welk woord hij bedoelde, gij: zei Reagan na enige bedenktijd: „Sellotape?" Hjiji; Een bevriend staatshoofd afschilderen als een belaehelij ke jijijij debiel, kan dat zomaar? Ja, dat kan. Niemand zal zich er jijijiji druk over maken. Er is veel veranderd sinds 'Johnson moor- jijijiji denaar' en nog veel meer sinds president John Kennedy ijjijij: werd doodgeschoten. Hij was 'onze president' en over Ame- gg rikanen, onze bevrijders, zei niemand negatieve dingen, gg Rond 22 november 1963 was niet alleen de houding tegenover Hg: gezagsdragers een van grote nederigheid, ook de tv-techniek gg had nog een heel lange weg te gaan. Het is verbij sterend hoe gg hulpeloos de Nederlandse tv reageerde op het dramatische Hg: nieuws uit Dallas. Om 19.40 uur kwam het binnen op de Ne- jgj derlandse telexen. De Radionieuwsdienst bracht om 19.55 Hg uur een extra bulletin op Hilversum 2 om te melden dat Hg Kennedy 'zeer ernstig gewond was', jgjij In het NTS-Journaal van 20 uur was de aanslag het eerste jgjij: onderwerp. Fred Emmer was er toen al, hij las een korte Hg tekst voor. Toen kwamen er een paar andere onderwerpen gg en werd een pauze ingelast om op meer nieuws uit Amerika gg te wachten. Het pauze-teken zou die avond verschillende ke- gjg ren langdurig in beeld komen. Het enige tv-net dat we toen gg hadden, kon die dag geen beelden tonen uit de VS. Die kwa- gg men pas de volgende morgen om 8.45 uur binnen, gg Na het Journaal kwam 'Brandpunt'. Wij hopen beelden te gg krijgen, zei Frits van der Poel verschillende keren. In plaats Hg van actuele opnamen kwam H.J. Neumann met een herden- gg kingswoord en meldden buitenlandse correspondenten tele- Hg fonisch hoe in Parijs, Londen en Bonn op de aanslag was ge- gg reageerd. Een ingelast Iaat Journaal bevatte een korte ne- Hg crologie en een overdenking van premier Marij nen. gg De radio versloeg de tv met gemak, 25 j aar geleden. De da- jg:j gen daarna maakte Hilversum volop gebruik van de beelden gg: van de Amerikaanse tv, maar alert reageren en even snel jgij doorschakelen was nog onmogelijk. Amerika was ver, heel Hg ver. gg Nu begint Amerika eigenlijk al in onze eigen huiskamer. We gg nemen onmmiddellij k kennis van elke verspreking van de gg president en we maken er grappen over. Eten Nederlander gg kan tegenwoordig heel gewoon een gesprek voeren met een gg Amerikaanse ex-president. J immy Carter stond deze week jg;j; onze nederige Ivo Niehe te woord. Dat hadden de mannen jijijiji van het prehistorische Brandpunt nooit durven dromen, jijijiji Toch moeten wij hier onze jubel staken. Ivo Niehe bedroog jgij: de kij kers in zij n 'TV-show op reis'. Hij zei aan het beginwe jgï: gaan naar Amerika, naar de staat Georgië. We kregen wat gg archiefbeelden te zien van Plains en de pinda's van Jimmy gg Carter. Het interview was echter enkele weken geleden op- ijijijij genomen in Nederland, toen Carter hier een woordje sprak gg voor zij n Friendship Force. ijijg Niehe zette het echtpaar Carter achter een bos bloemen en jgij; vóór een gordijn en verzweeg de plaats van het interview, jijijiji De vragen die hij stelde, zouden zelfs 25 j aar geleden door de jijijiji NTS zij n afgekeurd. De telecommunicatie heeft de wereld jgjij: veranderd tussen Kennedy en Reagan. Alleen j ammer dat er gg zoveel tv-makers in Nederland zijn die er niets mee doen. LONDEN - Het zwaar verliesgevende Europese satelliet kanaal Super Channel gaat zijn programma's vanaf 1 ja nuari grondig wijzigen. Het kanaal zal zich vanaf dan uit sluitend gaan richten op een jong publiek door middel van veel muziek en „snelle" nieuwsuitzendingen. Twee weken geleden werd Su- ten oudbakken programma's per Channel, dat maandelijks een verlies lijdt van 3,5 miljoen gulden, overgenomen door de Italiaanse televisiemaatschap pij Betatelevision die nu 53 procent van de aandelen bezit. De Virgin Groep van de Lon- dense zakenman/popmagnaat Richard Branson heeft 45 pro cent van de aandelen. Virgin had al eerder, samen met en kele Britse commerciële tv- maatschappijen, een belangrijk deel van Super Channel in handen. Ondanks het feit dat Super Channel kan worden ontvan gen in 13,5 miljoen Europese woningen, aangesloten op een kabelnet, is dit satellietbedrijf geen winstgevende onderne ming geworden. Met een jaar lijkse injectie van 35 miljoen gulden hoopt Betatelevision nieuw leven in het station te pompen. Het station biedt vol gens de nieuwe eigenaren ge noeg perspectieven om een echt Europees programma te bren gen. Ook hier wordt gewezen op het jaartal 1992 als de gren zen moeten vervagen. Betatelevision is eigendom van de Italiaanse familie Mar- cucci die in eigen land met suc ces een privé-tv-station runt dat vooral muziekprogramma's toont. De Marcucci's werden rijk door activiteiten in de far maceutische industrie. In 1984 stortte de familie zich op de media. Het afgelopen jaar pro duceerde het bedrijf onder meer popevenementen als het concert voor Nelson Mandela, de Madonna-uitzending en het Amnesty International spekta kel. De Marcucci's hopen nu het binnenlandse succes van hun Betatelevision op Europees ni veau voort te zetten met Super Channel. Daarvoor is een nieuwe formule bedacht waar bij muziek, nieuws en actie dè sleutelwoorden zijn. Omdat het satellietkanaal de competitie met de nationale zuilen als verloren beschouwt zal Super Channel voortaan opereren als aanvullend te station. Dat betekent dat de zender niet langer een vergaar bak wil zijn van allerlei soor- en familieseries. Het kanaal wil zich nu gaan ontplooien als „lifestyle-magazine" voor jon geren die met flitsende uiteen- dingen het gevoel moeten krij gen „erbij" te horen, een soort formule zoals ook Veronica die wel hanteert. „De jongeren in heel Europa moeten het chique vinden in ons T-shirt rond te stappen," meent eigenaresse M.L.Marcucci. Om dit te bereiken zal een derde van de 17-uurs program mering voortaan bestaan uit muziekvideo's, concerten en entertainment. De vormgeving wordt „flitsender en pakken- der." Ook de nieuwsuitzendingen krijgen een andere aanpak. Het nieuws op Super Channel wordt nu nog verzorgd door ITN, de nieuwsdienst van de Britse commerciële televisie ITV. Volgens Marcucci is dat nieuws te Brits en te uitge breid. Er komen nu veelvuldig korte nieuwsblokjes van enkele minuten waarin de belangrijk ste beelden van die dag worden gegeven. Door middel van nieuwe technieken gebeurt dat in de eigen taal van de diverse landen waar Super Channel op de kabel zit. „Ook dit nieuws moet aanvullend zijn op wat andere zenders te bieden heb ben," meent Marcucci. „Het moet een kort beeld geven van wat in de andere media te vin den is. We houden ons ook verre van diepgravende be schouwingen van het nieuws." Het is nog niet duidelijk wie of welke instantie dat nieuws gaat leveren. Verder komen er „cultfilms" zoals James Dean en Elvis Presley cyclussen. Met sport- uitzendingen zal Super Chan nel in de toekomst kieskeuriger omspringen. Spelletjes en kwissen, waarin de kijkers kunnen bellen en prijzen win nen, moeten de band met een jong Europees tv-publiek ver groten. De Marcucci-familie is vol vertrouwen het verlies van Su per Channel al binnen één jaar om te zetten in winst. Daarvoor zullen vooral de adverteerders „om" moeten. „We zullen hier voor allerlei trucs gebruiken die we nu nog niet kunnen ont hullen."

Krantenbank Zeeland

de Stem | 1988 | | pagina 33