even..t UITBLAZEN Benazir Bhutto neemt na elf jaar fakkel van vader over Chinezen moeten Hollandse zuivel niet Barlaeus wil 'gewoon' de beste, man of vrouw [PB EN AC 'oliti Schone tafels DE STEM COM Uitgevers en fui DE STEM ACHTERGROND VRIJDAG 18 NOVEMBER 1988 -DESTEM- Monument \ff^ PAPIER VOOR UW PEN friigstuchtelijk worden af- .tTRECHT (ANP) - De voor bonden NPB en ACP, Van man, hebben hun conflict Aankondiging van acties do ff STEM BINNENLA WIM KOCK de TjOE een kar geus ge- r-| maakt wordt weet ik nu. De vraag waarom of bij welke gele genheid men het deed is echter nog niet beant woord. Het hoe werd J. Bastiaansen uit Rijsbergen uitgelegd door diens 80-ja- rige plaatsgenoot Drik Bruijn. Men legde de kar op zijn kant en draaide dan de burries tussen de wielen, tegen de onderkant van de kar. Als de kar dan weer rechtop werd gezet was er, zonder de moeite van het opnieuw kantelen, niets meer mee te beginnen. Het is overigens frappant dat in Rijsbergen de uitdruk king geus maken ook in een heel ander verband wordt ge bruikt, namelijk met betrekking tot schransen. „Wanneer er tij dens een maaltijd extra opge schept wordt, te denken valt aan de teeravond van een voet balclub", schrijft Bastiaansen, „dan zit men hongerig te wach ten tot iedereen is voorzien en hoor je de opmerking: 'dat zul len we direct eens geus ma ken'." Ook als er een keer flink gepimpeld is wordt de uitdruk king gebruikt: 'we hebben gis teravond nog een bak bier geus gemaakt.' Het betekent dat alle vierentwintig flesjes zijn gele digd. Al een paar keer is het woord daoi aan de orde ge weest. Tot nu toe vonden we twee verschillende betekenis sen, tot uiting komend in de volgende uitdrukkingen: Hij heet'er gin daoi van of (in Hulst over mager eten) da bring geen daiement aan en Beter een kwaoi dan een daoi In het eerste geval betekent daoi deugd, nut of voordeel. 'Hij eet wel goed, maar hij heeft er geen deugd van'. We hebben, tot iemand met een betere ver klaring op de proppen komt, aangenomen dat daoi is afge leid van het werkwoord gedij en. Een zinnetje dat we eerder al ontvingen luidde: Da daoit daor nietdat groeit of gedijt daar niet. De oorsprong van de tweede daoi konden we nog niet achterhalen. In het gezegde hierboven gaat het duidelijk om een vrouw die haar werk laat versloffen. Je kunt beter een kwaoi hebben, een bazige mop perkont die haar handen uit de mouwen weet te steken, dan een doetje dat wel mak is, maar uit wier handen je niet veel werk ziet komen. Verwarrend was dat het woord daoi ook in positieve zin bleek te worden gebruikt. Zo sprak een moeder liefdevol van haar daoien, waar mee ze haar dochters bedoelde. Waar déze daoien vandaan ko men weten we dus nog steeds niet. Verschillende lezers kwa men intussen aandragen met het woord staoi in dezelfde be tekenis als daoi in: hij heet'er gin daoi van. Het werd ook ge zegd met betrekking tot iemand die genoten had, bijvoorbeeld op een feest: die hee me d'r toch staoi van g'had! Ik denk dat in dit geval daoi en staoi dezelfde oorsprong hebben en dat het begin van het woord in be- paalde dialecten een klankve- llllllllllllllllllllllllllllllllllllllllllllllllllllllllllllllllllllllllllllllllllllllllllllllllllllllllllllllllllllllll randering heeft ondergaan, maar weten doe ik dat natuur lijk niet. Bastiaansen uit Rijsbergen vermeldt in zijn brief nog een dergelijk woord, namelijk steeg. 'Ik heb me er steeg aan gege ten', betekent volgens hem: 'ik heb me volgegeten'. Tegelijk kun je er echter ook 'steeg aan zijn' en dan betekent het 'zeer moe' of 'uitgeput'. Ik heb er de Van Dale op nagekeken (het Zuidnederlands Woordenboek vermeldt het woord niet eens). Behalve 'smalle straatjes, een onderdeel van een rijzadel en een steeg (koppig) paard' kom ik als betekenis nog tegen: 'hard, taai, moeilijk te bewer ken. Steeg hout', bijvoorbeeld. Nog wat uitdrukkingen die me in de loop van de laatste weken werden toegestuurd: Doe mar nie, dan kom ik van de vliegen in de blindaozen. 'Van de vliegen in de blindaozen' be tekent hetzelfde als 'van de wal in de sloot' of 'van de regen in de drup'. Blindazen zijn steek vliegen van de categorie 'dazen' of 'paardenvliegen', soms ook 'runderdaas' of 'runderhorzel' genoemd. Die zijn er, evenals hoornaars, wespen en horzels in vele soorten, zoals Jan Buiks uit Den Bosch me een tijd gele den, met uitgebreide documen tatie, het weten. Hun namen worden veelvuldig door elkaar gehaald en per streek worden ze anders genoemd: horzel, daas, blindaas, kromkonter, brems, paardenvlieg en paar- denwesp. Zoek maar uit. Ge kunt 'n aai in z'n kont gaor koken. Wordt gezegd van iemand die zichtbaar op hete kolen zit, nerveus is. Van 'n schone taofel kunde nie eten. Een meisje of jongen kan wel aantrekkelijk zijn, maar als hij of zij niets 'inbrengt', in de vorm van landbouwgrond of vee, heb je er als echtgenoot niet veel aan. De 'schone tafel' was letterlijk de net met zand en zeep geschrobde en dus lege tafel. 'n Vrouwen'aand en 'n pèère- taand meugen nooit stilstaon. Die hebben we, iets minder dwingend geformuleerd al ge had. De vraag is: wat is een pèèretaand. Heeft dat iets met een paard van doen en waarom mag een paardetand niet stil staan? Als het nu nog om een koe ging, die moet de hele dag herkauwen. Tot slot nog een heel mooie: dè zumme God en de mulder mar laote schooien. Het werd gezegd als mensen geconfronteerd wer den met een vraagstuk, vaak op dorpsroddel-niveau, waar ze niet uit wisten te komen. Wat de mulder (molenaar) in het hoge gezelschap doet is me een raadsel. Misscfden weet u dat. (Reacties aan: Even Uitblazen, Postbus 3229,4800 MB Breda). Uitgave van uitgeversmaatschappij De Stem b.v. Directie: drs. J.H.M. Brader. Hoofdredactie: H. Coumans - hoofdredacteur. A. Theunissen en H. Vermeulen - adjunct-hoofdredacteuren. Hoofdkantoor: Spinveld 55, Breda. Postadres: Postbus 3229, 4800 MB Breda. 076-236911 Telex 54176 Telefax 076-236405. Centrale redactie Breda: Nieuwsdienst 076-236452. Sportredactie 076-236236. Telefax redactie 076-236309. Rayonkantoren: Bergen op Zoom, Zuivelstraat 26, 01640-36850. Postadres: Postbus 65,4600 AB Bergen op Zoom. Breda, Nw. Ginnekenstr. 41236326. Voor bezorgklachten: 236888. Postadres: Postbus 3229, 4800 MB Breda. Etten-Leur, Markt 28, 01608-21550. Postadres: Postbus 363, 4870 AJ Etten-Leur. Goes, Klokstraat 101100-28030. Postadres: Postbus 13,4460 AA Goes. Hulst, Steenstraat 14, 01140-13751. Postadres: Postbus 62, 4560 AB Hulst. Oosterhout, Arendstraat 14, 01620-54957. Postadres: Postbus 4023,4900 CA Oosterhout. Roosendaal, Molenstraat 45, 01650-37150. Postadres: Postbus 35, 4700 AA Roosendaal. Terneuzen, Nieuwstraat 9, 01150-17920. Postadres: Postbus 145, 4530 AC Terneuzen Vlissingen, Torenstraat 5, 01184-19910. Postadres: Postbus 50514380 KB Vlissingen. Openingstijden: Breda en Oosterhout 8.30-17.00 uur; overige kantoren 8.30-12.30 en 13.30-17.00 uur Abonnementsprijzen bij vooruitbetaling te voldoen: 24,90 per maand; 71,85 per kwartaal of 279,15 per jaar. Bij automatische betaling geldt een korting van resp. 1,- per maand, 1,90 per kwartaal, 7,60 per jaar. Prijzen: inclusief 6% B.T.W. Voor posttoezending geldt een toeslag. Losse nummers: ma. t/m zat. f 1,25. Service-afdeling abonnementen: 076-236472, ma. t/m vrijd. 8.30-17.00 uur. Heeft u de krant niet ontvangen? Onze excuses. Bel voor nabezorging tijdens kantooruren uw rayonkantoor. Lezersservice: Centrale reclame-afdeling 076-236911 Fotoservice 076-236573. Advertenties (tijdens kantooruren 8.30-17.00 uur): Rubrieksadvertenties 't Kleintje 076-236882. Grote advertenties uitsluitend 076-236881 Geboorte- en overlijdensadvertenties 076-236442. (Buiten kantooruren maandag t/m vrijdag van 19.00 tot 20.30 uur en zondag van 18.30 tot 21.30 uur 076-236394/236911 Bankrelaties: Postgiro 1114111 - ABN rek. 520538447. NCB rek. 230301584 - Rabo rek. 101053738. PARIJS - Een tengere gestalte maar een ijzeren wil kenmerken Benazir Bhutto die de overwinning voor haar partij heeft opgeëist bij de woensdag in Pakistan gehouden al gemene verkiezingen. Op basis daarvan claimt deze 35-jarige vrouw het recht om te regeren over 100 miljoen islamieten. De op 21 juni 1953 geboren oudste doch ter van ex-premier Zulfikar Ali Bhutto, die in april 1979 op last van generaal Zia Ul-Haq werd opgehangen, is de ware politieke erfgenaam van naar vader. De jonge vrouw die door haar aanhangers als 'de Unieke' wordt beschouwd, is één van de voorzitters van de door haar op gerichte Pakistaanse Volkspartij (PPP). De graag lachende, vals bescheiden Benazir weet de menigten te bezielen, die haar een overweldigend welkom be reidden toen zij in april 1986 uit balling schap terugkeerde. Zij voerde een wer velende campagne voor de eerste vrije verkiezingen in Pakistan in elf jaar. Haar huwelijk, vorig jaar december in islamitische stijl gesloten, betekende niet het eind van haar politieke activi teit. De moeder van een op 21 september geboren zoon bleef vechten: „Als de vrouwen van mijn land voor hun vrij heid strijden, zelfs al zijn zij zwanger, ook al hebben zij kinderen op de arm, er risico's nemen bij confrontaties met le ger en politie, waarom zou ik dat dan ook niet doen?" vraagt zij zich af. Benazir Bhutto, dochter van een sun- nitische islamiet en een shi'itische moe der van Iraanse afkomst, is in het wes ten gevormd. Een Brits kindermeisje voedde haar in belangrijke mate op, waarna zij aan de universiteiten van Harvard in de Verenigde Staten en Ox ford in Groot-Brittannië studeerde. Nadat haar vader in 1977 door gene raal Zia aan de kant geschoven en ge vangen gezet is, keert zij naar Pakistan terug. Zelf belandt zij op 29 september van dat jaar achter de tralies. Zij blijft in verzekerde bewaring - gedetineerd of onder huisarrest-tot januari 1984. Kort voor de ophanging van haar va der, in april 1979, mag zij hem bezoeken. In zijn dodencel bindt Ali Bhutto zijn oudste dochter op het hart 'sterk te zijn' en nooit 'onze ideeën' op te geven. In de periode dat zij in haar bewe gingsvrijheid beperkt is, reorganiseert Benazir de PPP en doet zij mee aan de onderhandelingen die, in februari 1981, leiden tot de vorming van de Beweging voor het Herstel van de Democratie, die ongeveer tien oppositiegroepen bundelt. In januari 1984 gaat zij vrijwillig in ballingschap naar Londen. De geheim zinnige dood van haar broer Shah Na waz Khan, in Cannes (Zuid-Frankrijk) in juli 1985, drijft haar naar Pakistan te rug. Er van overtuigd dat haar broer - die in maart 1981 had meegedaan aan het kapen van een vliegtuig van de Pakis taanse luchtvaartmaatschappij - op be vel van generaal Zia was omgebracht, trotseert zij de autoriteiten en de heer sende staat van beleg om zijn begrafenis bij te wonen. Haar terugkeer brengt honderddui zenden aanhangers op de been die haar onder de bloemen bedelven. Als spreker met een moeilijk te evenaren uitstraling wekt zij wild enthousiasme met de eis dat de staat vasn beleg wordt afgeschaft. Dit optreden levert haar nog eens twee maanden huisarrest op, waarna zij op nieuw als balling richting Londen ver trekt. In april 1986, als de staat van beleg wordt opgeheven, keert zij naar Pakis tan terug met de vaste wil de strijd voor de democratie te hervatten. Honderd duizenden partijleden vormen een ere haag. De auto doet tien uur over de 15 ki lometer tussen het vliegveld en de stad. Van 14 augustus tot 10 september van dat jaar draait zij opnieuw de gevange nis in na een verboden demonstratie te gen generaal Zia. Op 28 januari 1987 ont snapt zij aan een aanslag. Benazir Bhutto, die door haar tegen standers wordt gekenschetst als 'dictato riaal en autocratisch', beschouwt zich als sociaal-democratisch. Maar haar poli tieke programma heeft zij tot nu toe al leen in vage contouren geschil- derd.(AFP) Benazir Bhutto - fotoap Gefrituurde deegstengels worden 's ochtends al vroeg verkocht. - foto marilou den outer Door Marilou den Outer CHINEZEN vinden ons, Hollanders, maar rare mensen. Vrienden kijken me ongelovig aan als ik hen vertel dat wij twee keer per dag brood eten en maar één keer warm. „Brood is veel te droog", vinden ze en als ik hen vertel dat wij geen droog brood eten, maar er boter en kaas op doen, beginnen de gezichten tekenen van walging te vertonen. Een Chinese kennis vertelt: „Een vriend van mij at een keer kaas en moest daarna wel drie keer zijn tanden poetsen om de vieze smaak weg te krijgen". Alle zuivel- produkten die ik hem en zijn vrouw in de loop der tijd pro beer aan te bieden, worden beleefd doch beslist gewei gerd: „Wij Chinezen zijn er niet aan gewend". Het ziet er naar uit dat de Nederlandse zuivelexporteurs die staan te dringen om de Chinese markt van een milj ard mensen te be dienen, nog een lange mars af moeten leggen. Alleen in enkele winkels in Peking en Sjanghai is kaas te vinden. Ook in het zuidwesten van China wordt hier en daar kaas bereid. Yoghurt is daar entegen op veel meer plaatsen beschikbaar en meer en meer Chinezen kopen dit zuivelpro- dukt. Flessen melk zal men in China tevergeefs zoeken. Al leen heel kleine kinderen krijgen soms melk en dat wordt dan gemaakt van melkpoeder. Wat wel erg po pulair is, en nog het meest op een zuivelprodukt lijkt, is so- jamelk. Heel vroeg in de ochtend worden in vele kleine fabrie ken sojabonen verwerkt tot sojabonenkaas (ook wel be kend als tahoe of tofu: 'kaas' en 'melk' zijn in dit geval ty pische Nederlandse benamin gen) en sojamelk. De melk wordt warm gedronken, met een flinke schep suiker. Zuiverprodukten zijn dus voorlopig taboe. 'Maar wat eten Chinezen dan?' zullen Hollanders zich misschien af vragen. Rijst en mie vormen de hoofdmoot, zoals de aard appel voor de rasechte Hol lander. Althans, dat geldt voor de mensen in zuidelijk China. In het noorden, waar geen rijst kan worden ver bouwd, wordt veel gestoomd brood gegeten; bij de drie warme maaltijden wel te ver staan. Om met de ochtend te be ginnen: Chinezen zijn echte ontbijters. De meesten staan om vijf, zes uur op en werken tot half twaalf, twaalf uur. Daarom, vinden ze, moet er 's ochtends goed worden gege ten. Meestal bestaat het ont bijt uit een kom natte rijst, aangevuld met sterk gezouten groenten, die met behulp van stokjes en met veel geslurp naar binnen worden gewerkt. Men eet daar een gestoomd broodje, een gefrituurde deegstengel of een stuk cake bij. Het ontbijt, evenals de lunch en het diner worden thuis klaargemaakt, maar het is ook mogelijk te eten in de kantine van het bedrijf of de instelling waar men werkt, of onderweg wat bij een van de vele stalletjes. Aangezien Chinezen van lekker eten houden, spende ren zij in onze ogen veel tijd aan het bereiden van maaltij den. 's Ochtends wordt vroeg opgestaan om nog voor het werk op de markt boodschap pen te kunnen doen. Een diep vriezer, een keukenmachine, een vierpits-fornuis met oven en andere luxe ontbreken in de Chinese huishoudens en daarom is het niet verwon derlijk dat koken soms uren duurt. Het is verbazingwek kend welke uitgebreide maal tijden uit de kleine keukens tevoorschijn kunnen komen. De meeste zijn slechts uitge rust met een eenpits kooktoe- stel, een wok (wadjan), een pan om rijst in te stomen, een groot mes en een kraan waar alleen koud water uit komt. Vaak helpt de hele familie mee aan het bereiden van de maaltijden. Het fenomeen „een man die nog geen ei kan bakken" is in China met een lantaarntje te zoeken. Brandstof is een schaars goed in China en dit gegeven heeft zijn stempel gedrukt op de kookkunst. Alle gerechten moeten in zo kort mogelijke tijd kunnen worden bereid. Rijst wordt daarom gestoomd en groente koken is uit den boze. Vrijwel alles wordt eerst klein gesneden en vervolgens al roerend snel gebakken in olie of varkensvet. Erg veel verschillende kruiden en spe cerijen worden niet gebruikt. Heel vaak wordt volstaan met een keus uit zout, smaakpoe- der (vetsin), zoute sojasaus, een saus van hete pepers, droge wijn en tomatenpuree. Anders dan wij, die dankzij kas en import het hele jaar door aardbeien en kiwi's kun nen eten, zijn Chinezen af hankelijk van groenten en fruit van het seizoen en ook van de streek waar zij wonen. Zo moeten noorderlingen 's winters eindeloos variaties bedenken rond het thema kool en uien, want veel anders is er niet te koop. Hun landgenoten uit het zuiden zijn wat dat be treft beter af. Het hele jaar is daar aanvoer van verschil lende soorten groente en (sub tropisch) fruit. Wel ruim voorradig in heel China zijn tahoe, vis en vlees. Vlees is vrij duur en soms al leen op de bon verkrijgbaar, maar het is zeer populair. Chinezen besteden niet alleen veel tijd maar ook veel geld aan eten. In 1987 aten zij 53%, dus iets meer dan de helft, van hun maandinkomen op. Nu sinds eind 1987 de voedsel prijzen sterk aan het stijgen zijn zal het percentage voor 1988 waarschijnlijk nog hoger uitvallen. Immers, zoals een 'heilige koe' voor de Westerse deur hoort, zo hoort een sma kelijke koe op het Chinese bord. Door Cees Manders OVER twee weken wordt dan eindelijk beslist wie de nieuwe rector wordt van het Barlaeus- gymnasium in Amsterdam. Of liever: de nieuwe rectrix. Want de keuze gaat tussen een vrouw en een vrouw. Mannen zijn er in de sollicitatiepro cedure niet aan te pas gekomen. Zij hebben niet eens naar het rectoraat van deze bekende school mogen sol liciteren. Ze zijn dus 'gediscrimi neerd'. En juist vanwege deze 'man- nendiscriminatie' is dit anders zo rustige gymnasium al ruim een jaar in het nieuws. Als straks de beslissing valt, gaat die niet alleen over het nieuwe schoolhoofd maar ook over het voortbestaan van het Barlaeus als gymnasium van hoog niveau. Ten minste dat vinden actievoerende ouders en docenten. Volgens hen zal de school sterk achteruit hollen als bij de selectie van het nieuwe school hoofd niet meer de kwaliteit van de kandidaat een rol speelt, maar alleen zijn/haar geslacht. Het grote gevecht gaat tussen de medezeggenschapsraad van 'het Barlaeus', de twee conrectoren en 34 leraren aan de ene kant en aan de andere kant het gemeentebestuur, dat eigenaar is van deze openbare school. Voor dit gemeentebestuur treedt op de socialistische wethouder van Onderwijs Ada Wildekamp, ook wel de 'ijzeren dame' genoemd, ove rigens oud-lerares aan deze school. De gemeente Amsterdam vindt dat de vrouwen zwaar zijn onder vertegenwoordigd in de leiding van de instellingen van het voortgezet openbaar onderwijs in de stad: slechts 40 procent van het onderwij zend en 14 procent van het leidingge vend personeel is van het vrouwelijk geslacht. Deze achterstand recht vaardigt volgens de gemeente het voortrekken van vrouwen boven mannen, totdat de achterstand ge heel of in elk geval goeddeels is inge lopen. Of de gemeente dit zomaar kan, wordt nu uitgevonden aan de hand van de vervulling van de vacature van rector van het Barlaeus. Het dis crimineren van personen om hun ge slacht is in strijd met de Grondwet en de Wet Gelijke Behandeling Man nen en Vrouwen. Maar er zijn geval len waarin dat mag. De kwestie Barlaeus kwam afge lopen dinsdag voor de vierde keer voor een rechter. Vorig jaar verloor het Barlaeus een kort geding tegen het plaatsen van de advertentie waarin alleen vrouwen werden ge vraagd. De advocaat had een fout gemaakt door de gemeenteraad en het College van B&W te dagvaarden. Dat had de gemeente moeten zijn. Vervolgens trachtte het Barlaeus het besluit van de gemeenteraad aan te vechten bij de Kroon. Deze vond toen alleen dat Amsterdam de ach terstand van vrouwen in leidingge vende functies wat vreemd bereken de, maar ging akkoord. De gemeente heeft vervolgens haar statistieken van de vrouwenachterstand in het openbare onderwijs bijgesteld. De derde 'rechter' die zich met het Barlaeus heeft beziggehouden is de Commissie Gelijke Behandeling Mannen en Vrouwen. De commissie, die klachten behandelt van mannen en vrouwen die zich gediscrimineerd voelen vindt dat Amsterdam vrou wen in sollicitatieprocedures best mag voortrekken, om haar achter stand tot redelijke afmetingen terug te brengen. Maar deze positieve discriminatie of voorkeursbehandeling van vrou wen mag volgens de Commissie al leen als die met zorgvuldigheid wordt omgeven en tijdelijk is. Er moet ook sprake zijn van duidelijke achterstandsituaties. In het kort geding dat eergisteren voor de Amsterdamse rechtbank diende stelde het Bariaeuse de on wettigheid van de gevolgde sollicita tieprocedure en eiste een nieuwe, nu zonder de mannen te discrimineren. De sollicitatieprocedure is in strijd met de Grondwet, die in een van haar belangrijkste artikelen discri minatie verbiedt en in strijd met de Wet Gelijke Behandeling Mannen en Vrouwen. De rechter doet 29 november uit spraak. En ook al ziet het er niet naar uit dat het Barlaeus nu gelijk zal krijgen, waarnemend rector De Ruijter hoopt dat zijn school dit keer zal winnen. Met het overgrote deel van zijn staf is hij van mening dat het Barlaeus de beste rector moet krijgen. Of die nu een man of een vrouw is mag geen rol spelen. „We vinden nog steeds dat de gemeente in strijd handelt met het anti-discrimi natiebeginsel." De 540 leerlingen (meestal uit de beter gesitueerde milieus, „maar er zitten hier ook kinderen van bouw vakkers") zijn zeer betrokken bij het conflict over hun nieuwe rector. Zij hebben zich volledig gemobiliseerd om de kwaliteit van het Barlaeus te redden. Waarnemend rector de Ruijter: „Er zijn enquêtes gehouden onder de leerlingen en 95% van hen heeft zich verenigd in de actiegroep 'Leerlin gen eisen kwaliteit'. Afgelopen za terdag hebben ze nog een openbaar debat gehouden in Paradiso. Dat was een zeer geslaagde bijeenkomst." Maar ouders, leraren en leerlingen van het Barlaeus vormen niet zo'n gesloten front als het lijkt. Het afge lopen weekend heeft zich een groep dissidente ouders gemanifesteerd, die pleit voor uitvoering van het vrouwvriendelijke beleid van het gemeentebestuur. „Dit beleid is toch op volstrekt democratische manier tot standgekomen NAAR aanleiding van het artikel 'Beeld voor slachtof fers Japanse jongenskam pen', onthuld door Z.K.H. prins Bernhard in de tuin van het Koninklijk Tehuis voor Oud Militairen 'Bron beek' te Arnhem (De Stem van vrijdag 11 november 1988) het volgende. De zin: 'Het beeldje van een jongen met een hakmes op zijn schouder is een symbool van lotsverbondenheid van de jongens die in de kampen waren geïnterneerd', kan van enkele kanttekeningen worden voorzien. Vermeld moet worden dat dit geen hakmes (parang) is, wat deze tot op het bot ver magerde jongensfiguur draagt, maar een patjol. Het traditionele landbouw werktuig van iedere boer (tani) om er hun stukje land mee te bewerken. Andere weer om er bv. greppels mee te maken, of er bv. boom stronken mee uit te hakken. De patjol is vergelijkbaar met een wat ruw ijzeren spa, die bijna haaks aan de steel zit om er hakkend de grond mee te bewerken. Nog steeds veelvoudig in ge bruik in vele Aziatische, maar ook in Afrikaanse landen. Behoudens schop pen, houwelen werd onder de Jap de patjol niet alleen veelvuldig gebruikt in ge noemde jongenskampen (vanaf 10 jaar) en door de oudere mannelijke (burger) geïnterneerden (tot rond 60 jaar), maar ook door onze Nederlandse KNIL-krijgs- gevangenen (rond de 40.000 man), welke samen met nog vele tientallen duizenden andere geallieerde krijgsge vangenen praktisch ver spreid over geheel Zuid- Oost Azië als 'werkslaaf' drie-en-een-half jaar onder de Jap gebukt gingen. (Deze laatste categorie (KNIL-militairen) tegen de kapitale vergoeding door onze regering van eenen twintig centen (ƒ0,21) per persoon per dag). Van KNIL-krij gsgevangenen stierven 8200 man door uit putting, honger, ziekten, slaag en executies. Dit laat ste middels kogels, Samou- rai en als varkens in ge vlochten varkensmanden overboord gezet. Was de Jap al niet wreed, sadistisch en meedogenloos genoeg, de onder hen gestelde Kore aanse mede-bewakers (ook bij de burger-geïnterneer den) waren veelal nog een graadje erger. Alleen al in de oerwouden van Birma en Thailand bij de aanleg van de 'Doden- lijn', waarbij in totaal 60.192 geallieerde krijgsgevange nen als 'werkslaaf', bedroeg het aantal doden 15.597. hiervan 3098 Nederlanders en Indische Nederlanders. Breda R. van de Pol, Veteraan Indië en Korea L onze verslaggever LrNHEM - „Het valt te be duren dat deze zaken met Ldaan Dit was inderdaad rn uit de hand gelopen fcintje". Let die woorden uitte gisteren Ei „resident van de Krijgsraad In Arnhem mr. J. Brada kritiek In de militaire Justitie, die te genwoordig volgens hem te Eaak 'soldatengeintjes' aan de Krijgsraad voorlegt. Deze za ken kunnen ook door kazerne commandanten worden afge- laan. 6" kn der Linden en Koffeman h Lncludeerd dat een gedeeld ka (oren zaak betekent", aldus gezamenlijke verklaring. Aan der Linden haalde zich woensdagavond de woede van jjn collega Koffeman op de Lis toen hij zonder overleg fcankondigde dat de NPB van- We het te lage bod van de mi- bisters Van Dijk en Korthals Utes tot 24-uurs werkonder brekingen zou oproepen. Koffeman toonde zich „ver bijsterd" over deze zet, niet in bet minst omdat ook de NPB had ingestemd met voortzet- fcna van het overleg met de mi- listers. Het conflict is donderdag be- woren. Volgens de voorzitter^ ser over de inhoudelijke gang Ivan zaken rond het overleg keen verschil van mening ge- jveest. De twee politiebonden dien proberen om na de le denraad van de ACP een „ge- amenlijke strategie voor de bomende periode te ontwikke len, dit met respectering van de |onderscheiden bondsstandpun- ten", aldus de verklaring. De ledenraad van de ACP |buigt zich vandaag over het 1 van de ministers Van Dijk Korthals Altes om in af wachting van een functiewaar- (deringsonderzoek de komende jaar als overbrugging 50 Ij oen gulden uit te trekken [voor verbetering van de sala rissen. De bonden willen voor wee jaar een bedrag van 100 lot 120 miljoen. Minister Kort- Altes van justitie wilde |donderdag desgevraagd niet iigaan op het afwijzen van het 1 door de NPB en de dreiging net werkonderbrekingen. „We baten maandag met de bonden |verder", aldus Korthals Altes. Van der Linden zei donder dagmorgen dat het enige licht puntje dat uit het overleg met de ministers was gekomen het mogelijk niet doorgaan van de |gedwongen overplaatsing is. Omdat dat voor de bonden veel weinig is verwacht hij dat »k de ACP instemt met het jvoeren van acties. Volgens Van der Linden kunnen ACP en PB niet zonder elkaar omdat e samen de grootste georgani- *rde groep politiemensen [Vormen. n tr g tu ric M on de n< m de d< g< ta 7E NEDERLANDSE uitgeverswerek 'an van de fusiekoorts. De ene spi imper voltooid of de volgende dien oonden vooral de uitgevers van reg 'ctief. Zij zochten - en zoeken nog s strijd om een perspectief biedende p Het plan van NDU en Perscombin !°0r een totale landschapwijziging c '|ke kranten staan aangegeven. De jamelijk zes van de zeven landeli ''echts De Telegraaf blijft als one 'oortbestaan. Vanuit de optiek van de uitgever g 'impel. Een uitgeversmaatschappij 'Pel der economische krachten er ®uere andere bedrijfstak - naar be wdeld. Wanneer er goede redene weiding over te gaan, dan moet die 'e het geval van de voorgenomer -ombinatie ligt het heel duidelijk. Tv .erscombinatie (Het Parool en Trc -en fusie met een grote broer - Nt uaanszekerheid. Een ander aspect r-'eid van Elsevier, het moederbec -ombinatie. Dit concern hanteert al an na 1992 slechts plaats zal zijn v wsmaatschappijen. Elsevier wil tot "en is dus druk bezig met schaalv allo n waarachtige uitgever van dac ®.en d°or markt-argumenten laten ai verschillende cultuur en identit 0Foefn .economische h0°P wordei Dsn? u''k Pr°dukt met een geheel ei Jjjlk bestel. Lezers kiezen doelbew 'ze er zich emotioneel mee verboi rech? bancl schePt verplichtingen. v„ n'dat de redacties van de divers nes het)ben opgesteld. Zij zullen orWer weerdichte garanties komei krant 'kk|eid. Nederland heeft aanzien verdwijnen. Dat was in aanh ret heeft ontegenzeglijk tot e lusio 9e'eid- De verarming zou p, mar?tVan NDU en Perscombinatie itprincipe bepaald eenheidsproc

Krantenbank Zeeland

de Stem | 1988 | | pagina 2