GILZE-RIJEN BEREIDT ZICH VOOR OP KOMST F-16 STRAAITAGËR t, Ti Ti|n Ti n 1EDERLAND 3 ?ELG1E MED 2 Efficiënter Grote beurt Zwaar giftig Doelwit DE STEM wrhint hebben wi mestri Oe breenwessers hebben hun VlMIWCMtl LEEFT. J asis DE vliegbasis Gilze-Rijen heeft momenteel het uiter lijk van een gigantische werkplaats. Overal wordt ge- en.verbouwd, getimmerd, gegraven en gesloopt. Deze werkzaamheden hebben alles te maken met de op han den zijnde komst van de hypermoderne F-16 straalja ger. Om dit mogelijk te maken moet er nogal wat wor den veranderd en aangepast op de basis. Zo worden er hangars uit de Tweede Wereldoorlog tegen de grond gegooid, die er nog door de Duitsers waren neergezet. Totale kosten: 120 miljoen gulden. zegt Van den Beemt. Van de oorspronkelijke magazijnen Door Jeroen Roth wordt een aantal afgebroken en van. enkele andere bekeken of ze nog voor andere doelein den bruikbaar kunnen zij a GILZE-RIJEN vormt de laat ste van de vier vliegbases, waar de infrastructuur wordt aangepast ten behoeve van- de F-16.'Leeuwarden, Volkel en Twente gingen voor. Daardoor heeft Gilze-Rijen lering kunnen trekken uit de minder geslaagde activiteiten op de andere bases. Op Leeu warden werd, mede gelet op de financiën, begonnen met een grootscheeps renovatie programma en ook op Volkel werden de bestaande gebou wen grotendeels vernieuwd. Op Twente ging men er al vanuit dat renovatie te weinig soelaas zou bieden en werd om die reden overgejgaan tot ■nieuwbouw. Op Gilze-Rijen moest zeker •drie tot vier jaar worden be gonnen voor de komst van de F-16 die voor 1990 staat ge pland. Ook hier wordt nu vrij wel uitsluitend nieuwbouw gepleegd. „Dat werkt een stuk efficiënter. Bovendien gaan we van mechnanische toestel len over op volledig computer gestuurde. Dat vergt ook nogal wat aanpassing", licht kapitein J. van den Beemt, voorlichter van de basis, toe. Daarnaast is het de bedoeling dat alle gebouwen die ook maar iets met de F-16 te ma ken, bij elkaar worden ge bracht in één gebied. De bouwwerkzaamheden zijn momenteel in volle gang. Als laatste wordt op korte termijn begonnen met de bouw van een enorm onderhoudscom- plex. Het gebouw gaat 120 me ter lang, tachtig meter breed en vijftien meter hoog wor den. Het gaat hier om het complex voor het zogeheten tweede niveaus-onderhoud, waar de straaljagers een grote beurt krijgen. Daarnaast wordt de onderhoudshangar voor het eerste niveaus-on derhoud (de kleine beurt) ge heel vernieuwd. Daarmee is men. momenteel druk doende. Voorts komt er een inte graal magazijn, waar alle ma terialen die tot dusver in an dere magazijnen lagen, wor den geconcentreerd. Daarbij gaat het om huishoudelijke artikélen, technisch mate riaal, kleding en voedings middelen. „Je kan er van alles vinden. Van paperclips tot on derdelen van een F-16. Het wordt eigenlijk een grote su permarkt voor de vliegbasis", Twee andere complexen zijn inmiddels zo goed als gereed. Met de 'flightsimulator', in ge woon boerenhollands een vluchtnabootser, wérd het eerst begonnen. Dat heeft- te maken met de vertraging in de levertijd van de F-16. Aan vankelijk 'stond het toestel voor Gilze-Rijen in 1988 op de rol. Op dat moment moest ook de simulator, er zijn. Maar nu de straaljager pas in 1990 komt, staat het apparaat, om geven door een grijsblauw ge blokt gebouwtje, er in feite twee j aar te vroeg. Ook de 'run up', waarin de 'straaljagermotoren kunnen worden getest en die zelfs een complete F-16 kan herbergen, is klaar. Alleen de testappara tuur moet nog worden geïn stalleerd. De huidige run up voldoet niet meer omdat ze te klein is voor een F-16. Dit ge bouw is het enige dat buiten het concentratiegebied is ge vestigd. Dit heeft te- maken met de geluidszoneringen, die bepalen hoe ver een bepaalde mate van geluidshinder van de bebouwde kom moet zijn verwijderd. „Je kunt je voor stellen dat een kwartiertje proefdraaien met zo'n motor nog meer overlast veroorzaakt dan het opstijgen, of landen van een vliegtuig, dat binnen enkele seconden is gebeurd", legt Van den Beemt uit. Er wordt ook gewerkt aan een gebouwtje, bestemd voor'het verwerken en afvoeren van hydracine. Dit is een zwaar giftig brandstofmiddel, dat al leen wordt aangewend als alle andere pogingen om de motor weer op gang te krijgen heb ben. gefaald. Een laatste red middel voor de schietstoel dus eigenlijk. Ook de hoofdingang krijgt momenteel een gedegen opknapbeurt. Ter voorkoming van dè ellenlange files die er met name in de ochtenduren- voor de ingang staan, is de hoofdpoort wat naar achteren verplaatst en komen er vier rijbanen De totale bebouwde opper vlakte is niet eens zo heel veel gewijzigd. „Hier is wat weg gehaald en daar is wat bijge komen is zo ongeveer het beeld. Er is sprake van een verplaatsing. Hiervoor moe ten noggl wat bomen worden omgehakt, maar gelukkig wordt er voor iedere gekapte boom een nieuwe boom een nieuwe geplant. Al hoeft dat niet noodzakerlijkerwijs op de vliegbasis, maar wel ergens •i De hoofdvoeg op de basis wordt verbreed anders in Brabant, te gebeu ren". De Explosieven Opruimings dienst van de vliegbasis is sinds de start van de werk-- zaamheden op Gilze-Rijen volop bezig 'met het speuren naar niet ontplofte projectie len. Tot dusver heeft zij er maar liefst dertig gevonden ■en onschadelijk gemaakt. Van den Beemt: „Tijdens- de Tweede Wereldoorlog is de vliegbasis doelwit geweest van vele luchtaanvallen. Heel wat bommen zijn niet geëx plodeerd en zullen dat nu nor maal gesproken ook niet meer doen. Maar nu de bouwwerk zaamheden aan de gang zijn, kunnen we geen enkel risico nemen". Vorige week nog werd tussèn de oude rijksweg en de vliegbasis op de plaats waar het grote onderhaudsge- bouw wordt neergezet,een vijfhonderd pond wegende vliegtuigbom ontdekt én gede monteerd. Inmiddels is ook de oost- westelijke hoofdbgan die en kele maanden was afgesloten vanwege een grondige op knapbeurt, weer helemaal startklaar. Het afwaterings systeem is vernieuwd, evenals de baanverlichting. De baan die oorspronkelijk' wat bol liep,, is vlak getrokken. De baanstrucfuur is versterkt en er is een nieuwe toplaag, be- stendig tegen hevige tempera tuurswisselingen, op gelégd, baan gehaald. Met'de ingé- En er is een hobbel uit de bruikname van de hóofdb&ah, kruising met korte'zuid-noord begin oktober, Werd ook de' Wisseling, van- de wacht, bet 316-sqjiadron naar Eindhoven het- 314-squajdron riaar en Het gebouw van de flightsimulator staat er feitelijk twee jaar te vroeg De 'helf omschakëlirig vui NF-5, haar F-16. wordt 'N*\ - le;d door eenprojectbureau, .den Beéiht: 3uiesbijeSaèr if hefnóg een-heel gepuzzgl. Ab* sbluut onmogelijk veor welk*-; functionaris opde yhegbari» v danook om dateri'even-bBte; Fdro;s dc stêm johan van gurp .do<!a Daaróm is w bureau geïn&tafleérd dat de. voortgang Eindhoven, eèfl feit'-. van. het héle project, -zoalahet O:ok het peVsoneel dat met;de-. bouwen, de aanschaf vaai ma-.- F-16-te maken'krijgt, wórdt op .terialen, en de planning van 7 cursussen, naüwjettpsd hi de éaten houdt".;.. Éenvurige wèruvandeb»-,1 'sisleidinghüdtnogaltjjd bet' in gebruik nemen vandeLari- genbergseweg. Mocflentatl- 1 moeten er. nogal eens. wat eft- slachtige routes worden geko^ .zen om eeri bepaalde bestem ming te bereiken. In het kader van alle «érnieifwihgswtrk- zaamhèdenzou zijgraafc zl(Bl •dat de huidige Weg kqn -wor den benut voor het aanleggen van- èen' eigenrandweg over de basis: Dez^ 2ou grotendeel! -I iarifp het hekwerk moetenliei- dep. Voor het burgerverkeer zóu de weg-in die altugtii moeten worden verlegd efieu er-mogelijk -zelfs, een' tune# iftóetenwordötgegraven". Een woordvoerdervan Dienst Gebouwen, -Rterktüf- gen, -Terreinen (DQWTj vaB Deférlsie, die cfergelijke.pro-, jecten bekijkt, bpspfeekt en vt nodig ookuitvoert, ziegt eCHlgr 3at er geen plannen in -richting bestaan. „Het t> bekend.dat de vliegbasis èa/t wens - heeft." uitgesproken' Maar het-uitvoeren ervui zou tè.veel geld gaan -koeten' elf il- mede daarom door ons al. and- als onhaalbaar afgewezen. Of het er iii de verre toekeiMt' -nog eens van zaT konten durf •.-'ik niet te zeggen, maar ietóf. 'op .kdrte "termijn is ér garni sprake van dat dédUcKbgüidil dé LangenbergseWeg óvet- néémt?! V Het hart van een ander - -alle mogelijke manierert 'voor- - bereid.'Nu al.is er. techniicti personeel in ppleidirig Voer-d». - nieuwe systétoenenvolgénd jaar gaan ook'de vliegers cursus.' I.Der NF-5 '(het toestel I •V dat nu nog operationeel is, JKj weifl jidg écht geyól^ép, naü- een stuurknuppd, maar de •16 is bijna, geheel compdCerie. stuurd. •Verder kónden aH» technische aspecten' vgn fe .NF-5-ineen.handzaam bóebj» worden opgesomd/terwijl}* daarvoor bij dè Frlö-ongévwr v.eeh' boekenkast .vol nedii .•hebt",'- „Dat vereist- ee» Qherat omscholing, die je niet yajide ené op de andere dag rêalk seert, Daarop-is dè opteidinp,1 capaciteit vart de luchtmacht nietberekend, Bovendien moeten de- cursussen 'Worden l gegeven, terwijl het -hqidin 'programma,met de'NP-^tvjr., 1 l' maal doorloopt. .Omdat'^ ai».'| -laatste vliegbasis aah;dë bèurt j zijri voor. de verbouwing heb- ben wij de ëktra moeiBjkheü ..dat ér bij ons hiet meer te schuiven valt "miét gri in'eiiL -Jongere mensen- komen 1* •eerst in agnmerkhtg veer .de -cursussen, omdat' het "wbiil| 'zin'heeft.iemand, die na de< '.komst van de 'P-W nog een half jaar hèeft, te gaan; bükr- vppf. óp te leiden", vehelt Van ..den-Beèmt Canadese documentaire to harttransplantaties is ft in de eerste plaats ge- Sakt om de techniek van transplanteren te laten maar meer om de men- j'ke kanten te belichten, jfdpersonen in 'Het hart een ander* zijn twee pa- -ten van in de veertig, ade mannen hebben alleen *L een kans om te overle- als zij een ruilhart krij- in! Dat wordt hen ook ver- y met de risico's, die eraan jbonden zijn. De voorbe- idingen worden van stap (stap gevolgd. Adieu T.E.E. ,ds enkele weken bestaan geen TEE-treinen meer. p 24 september j.l. reed de »tste Trans-Europa-Ex- ss van het vliegveld van rich via Lugano naar Mi- De AVRO maakte zijn (anezang* mee. De TEE ctft intussen plaatsgemaakt oor de EuroCity, die op zijn tlirt weer de remise ingaat ior de hogesnelheidstrei- In 'Adieu T.E.E.* ook een in de toekomst. Stelling- name de titel 'Stellingname' oteert Teleac een serie drie discussieprogram- Het eerste vanavond [jdt hetzelfde thema aan li NCRV's 'Welles nietes' '(gelopen zaterdag. Moeten gt; aparte scholen voor ke en zwarte kinderen n? Gespreksleider d'Ancona, lid van het Parlement, gespe- erd in minderhedenbe- id. iropese r. 11 -i»V> Gala Nlght e BRT brengt het jaarlijkse •ala Night of the Diamond ifessional Awards' in een htstreekse uitzending. artiesten, die zich in de lendaagse muziek visueel iben onderscheiden, zullen soorten prijzen worden fgekend. De beste video- popfoto en platenhoes igen elke een Diamond Om enkele kansheb- fs te noemen: Bruce ringsteen, George Harri- en Steve Winwood gooien »ge ogen. De prijsuitreiking worden afgewisseld met toptredens van de win- rs en documentaires over carrières. %ske en Wiske: >i 1 en mei te wem. 1 /Minft lien, en nu Krimson er niet meer is I iet elles weer normeet werden 1 - is (irnbone AL M'/y HL INDE ST. DELATE*/. Het nieuwe integrale magazijn is al goeddeels klaar Overal op de vliegbasis wordt pe nen- - eïi verbouwd. De bouw van 'het nieuwe onderhoudscorhplex is ■nog' maar nii begon- j I"*

Krantenbank Zeeland

de Stem | 1988 | | pagina 26