GILZE-RIJEN BEREIDT ZICH VOOR OP KOMST F-16 STRAAITAGËR
t, Ti Ti|n Ti n
1EDERLAND 3
?ELG1E MED 2
Efficiënter
Grote beurt
Zwaar giftig
Doelwit
DE STEM
wrhint hebben wi mestri
Oe breenwessers hebben hun
VlMIWCMtl LEEFT. J
asis
DE vliegbasis Gilze-Rijen heeft momenteel het uiter
lijk van een gigantische werkplaats. Overal wordt ge-
en.verbouwd, getimmerd, gegraven en gesloopt. Deze
werkzaamheden hebben alles te maken met de op han
den zijnde komst van de hypermoderne F-16 straalja
ger. Om dit mogelijk te maken moet er nogal wat wor
den veranderd en aangepast op de basis. Zo worden er
hangars uit de Tweede Wereldoorlog tegen de grond
gegooid, die er nog door de Duitsers waren neergezet.
Totale kosten: 120 miljoen gulden.
zegt Van den Beemt. Van de
oorspronkelijke magazijnen
Door Jeroen Roth wordt een aantal afgebroken
en van. enkele andere bekeken
of ze nog voor andere doelein
den bruikbaar kunnen zij a
GILZE-RIJEN vormt de laat
ste van de vier vliegbases,
waar de infrastructuur wordt
aangepast ten behoeve van- de
F-16.'Leeuwarden, Volkel en
Twente gingen voor.
Daardoor heeft Gilze-Rijen
lering kunnen trekken uit de
minder geslaagde activiteiten
op de andere bases. Op Leeu
warden werd, mede gelet op
de financiën, begonnen met
een grootscheeps renovatie
programma en ook op Volkel
werden de bestaande gebou
wen grotendeels vernieuwd.
Op Twente ging men er al
vanuit dat renovatie te weinig
soelaas zou bieden en werd om
die reden overgejgaan tot
■nieuwbouw.
Op Gilze-Rijen moest zeker
•drie tot vier jaar worden be
gonnen voor de komst van de
F-16 die voor 1990 staat ge
pland. Ook hier wordt nu vrij
wel uitsluitend nieuwbouw
gepleegd. „Dat werkt een stuk
efficiënter. Bovendien gaan
we van mechnanische toestel
len over op volledig computer
gestuurde. Dat vergt ook
nogal wat aanpassing", licht
kapitein J. van den Beemt,
voorlichter van de basis, toe.
Daarnaast is het de bedoeling
dat alle gebouwen die ook
maar iets met de F-16 te ma
ken, bij elkaar worden ge
bracht in één gebied.
De bouwwerkzaamheden zijn
momenteel in volle gang. Als
laatste wordt op korte termijn
begonnen met de bouw van
een enorm onderhoudscom-
plex. Het gebouw gaat 120 me
ter lang, tachtig meter breed
en vijftien meter hoog wor
den. Het gaat hier om het
complex voor het zogeheten
tweede niveaus-onderhoud,
waar de straaljagers een grote
beurt krijgen. Daarnaast
wordt de onderhoudshangar
voor het eerste niveaus-on
derhoud (de kleine beurt) ge
heel vernieuwd. Daarmee is
men. momenteel druk doende.
Voorts komt er een inte
graal magazijn, waar alle ma
terialen die tot dusver in an
dere magazijnen lagen, wor
den geconcentreerd. Daarbij
gaat het om huishoudelijke
artikélen, technisch mate
riaal, kleding en voedings
middelen. „Je kan er van alles
vinden. Van paperclips tot on
derdelen van een F-16. Het
wordt eigenlijk een grote su
permarkt voor de vliegbasis",
Twee andere complexen zijn
inmiddels zo goed als gereed.
Met de 'flightsimulator', in ge
woon boerenhollands een
vluchtnabootser, wérd het
eerst begonnen. Dat heeft- te
maken met de vertraging in
de levertijd van de F-16. Aan
vankelijk 'stond het toestel
voor Gilze-Rijen in 1988 op de
rol. Op dat moment moest ook
de simulator, er zijn. Maar nu
de straaljager pas in 1990
komt, staat het apparaat, om
geven door een grijsblauw ge
blokt gebouwtje, er in feite
twee j aar te vroeg.
Ook de 'run up', waarin de
'straaljagermotoren kunnen
worden getest en die zelfs een
complete F-16 kan herbergen,
is klaar. Alleen de testappara
tuur moet nog worden geïn
stalleerd. De huidige run up
voldoet niet meer omdat ze te
klein is voor een F-16. Dit ge
bouw is het enige dat buiten
het concentratiegebied is ge
vestigd. Dit heeft te- maken
met de geluidszoneringen, die
bepalen hoe ver een bepaalde
mate van geluidshinder van
de bebouwde kom moet zijn
verwijderd. „Je kunt je voor
stellen dat een kwartiertje
proefdraaien met zo'n motor
nog meer overlast veroorzaakt
dan het opstijgen, of landen
van een vliegtuig, dat binnen
enkele seconden is gebeurd",
legt Van den Beemt uit.
Er wordt ook gewerkt aan een
gebouwtje, bestemd voor'het
verwerken en afvoeren van
hydracine. Dit is een zwaar
giftig brandstofmiddel, dat al
leen wordt aangewend als alle
andere pogingen om de motor
weer op gang te krijgen heb
ben. gefaald. Een laatste red
middel voor de schietstoel dus
eigenlijk. Ook de hoofdingang
krijgt momenteel een gedegen
opknapbeurt. Ter voorkoming
van dè ellenlange files die er
met name in de ochtenduren-
voor de ingang staan, is de
hoofdpoort wat naar achteren
verplaatst en komen er vier
rijbanen
De totale bebouwde opper
vlakte is niet eens zo heel veel
gewijzigd. „Hier is wat weg
gehaald en daar is wat bijge
komen is zo ongeveer het
beeld. Er is sprake van een
verplaatsing. Hiervoor moe
ten noggl wat bomen worden
omgehakt, maar gelukkig
wordt er voor iedere gekapte
boom een nieuwe boom een
nieuwe geplant. Al hoeft dat
niet noodzakerlijkerwijs op de
vliegbasis, maar wel ergens
•i
De hoofdvoeg op de basis wordt verbreed
anders in Brabant, te gebeu
ren".
De Explosieven Opruimings
dienst van de vliegbasis is
sinds de start van de werk--
zaamheden op Gilze-Rijen
volop bezig 'met het speuren
naar niet ontplofte projectie
len. Tot dusver heeft zij er
maar liefst dertig gevonden
■en onschadelijk gemaakt. Van
den Beemt: „Tijdens- de
Tweede Wereldoorlog is de
vliegbasis doelwit geweest
van vele luchtaanvallen. Heel
wat bommen zijn niet geëx
plodeerd en zullen dat nu nor
maal gesproken ook niet meer
doen. Maar nu de bouwwerk
zaamheden aan de gang zijn,
kunnen we geen enkel risico
nemen". Vorige week nog
werd tussèn de oude rijksweg
en de vliegbasis op de plaats
waar het grote onderhaudsge-
bouw wordt neergezet,een
vijfhonderd pond wegende
vliegtuigbom ontdekt én gede
monteerd.
Inmiddels is ook de oost-
westelijke hoofdbgan die en
kele maanden was afgesloten
vanwege een grondige op
knapbeurt, weer helemaal
startklaar. Het afwaterings
systeem is vernieuwd, evenals
de baanverlichting. De baan
die oorspronkelijk' wat bol
liep,, is vlak getrokken. De
baanstrucfuur is versterkt en
er is een nieuwe toplaag, be-
stendig tegen hevige tempera
tuurswisselingen, op gelégd, baan gehaald. Met'de ingé-
En er is een hobbel uit de bruikname van de hóofdb&ah,
kruising met korte'zuid-noord begin oktober, Werd ook de'
Wisseling, van- de wacht, bet
316-sqjiadron naar Eindhoven
het- 314-squajdron riaar
en
Het gebouw van de flightsimulator staat er feitelijk twee jaar te vroeg
De 'helf omschakëlirig vui
NF-5, haar F-16. wordt 'N*\
- le;d door eenprojectbureau,
.den Beéiht: 3uiesbijeSaèr if
hefnóg een-heel gepuzzgl. Ab*
sbluut onmogelijk veor welk*-;
functionaris opde yhegbari» v
danook om dateri'even-bBte;
Fdro;s dc stêm johan van gurp .do<!a Daaróm is w bureau
geïn&tafleérd dat de. voortgang
Eindhoven, eèfl feit'-. van. het héle project, -zoalahet
O:ok het peVsoneel dat met;de-. bouwen, de aanschaf vaai ma-.-
F-16-te maken'krijgt, wórdt op .terialen, en de planning van 7
cursussen, naüwjettpsd hi de
éaten houdt".;..
Éenvurige wèruvandeb»-,1
'sisleidinghüdtnogaltjjd bet'
in gebruik nemen vandeLari-
genbergseweg. Mocflentatl- 1
moeten er. nogal eens. wat eft-
slachtige routes worden geko^
.zen om eeri bepaalde bestem
ming te bereiken. In het kader
van alle «érnieifwihgswtrk-
zaamhèdenzou zijgraafc zl(Bl
•dat de huidige Weg kqn -wor
den benut voor het aanleggen
van- èen' eigenrandweg over
de basis: Dez^ 2ou grotendeel! -I
iarifp het hekwerk moetenliei-
dep. Voor het burgerverkeer
zóu de weg-in die altugtii
moeten worden verlegd efieu
er-mogelijk -zelfs, een' tune#
iftóetenwordötgegraven".
Een woordvoerdervan
Dienst Gebouwen, -Rterktüf-
gen, -Terreinen (DQWTj vaB
Deférlsie, die cfergelijke.pro-,
jecten bekijkt, bpspfeekt en vt
nodig ookuitvoert, ziegt eCHlgr
3at er geen plannen in
-richting bestaan. „Het t>
bekend.dat de vliegbasis èa/t
wens - heeft." uitgesproken'
Maar het-uitvoeren ervui zou
tè.veel geld gaan -koeten' elf il-
mede daarom door ons al. and-
als onhaalbaar afgewezen. Of
het er iii de verre toekeiMt'
-nog eens van zaT konten durf
•.-'ik niet te zeggen, maar ietóf.
'op .kdrte "termijn is ér garni
sprake van dat dédUcKbgüidil
dé LangenbergseWeg óvet-
néémt?! V
Het hart van
een ander
- -alle mogelijke manierert 'voor-
- bereid.'Nu al.is er. techniicti
personeel in ppleidirig Voer-d».
- nieuwe systétoenenvolgénd
jaar gaan ook'de vliegers
cursus.' I.Der NF-5 '(het toestel I
•V dat nu nog operationeel is, JKj
weifl jidg écht geyól^ép, naü-
een stuurknuppd, maar de
•16 is bijna, geheel compdCerie.
stuurd. •Verder kónden aH»
technische aspecten' vgn fe
.NF-5-ineen.handzaam bóebj»
worden opgesomd/terwijl}*
daarvoor bij dè Frlö-ongévwr
v.eeh' boekenkast .vol nedii
.•hebt",'-
„Dat vereist- ee» Qherat
omscholing, die je niet yajide
ené op de andere dag rêalk
seert, Daarop-is dè opteidinp,1
capaciteit vart de luchtmacht
nietberekend, Bovendien
moeten de- cursussen 'Worden l
gegeven, terwijl het -hqidin
'programma,met de'NP-^tvjr., 1
l' maal doorloopt. .Omdat'^ ai».'|
-laatste vliegbasis aah;dë bèurt j
zijri voor. de verbouwing heb-
ben wij de ëktra moeiBjkheü
..dat ér bij ons hiet meer te
schuiven valt "miét gri in'eiiL
-Jongere mensen- komen 1*
•eerst in agnmerkhtg veer .de
-cursussen, omdat' het "wbiil|
'zin'heeft.iemand, die na de<
'.komst van de 'P-W nog een
half jaar hèeft, te gaan; bükr-
vppf. óp te leiden", vehelt Van
..den-Beèmt
Canadese documentaire
to harttransplantaties is
ft in de eerste plaats ge-
Sakt om de techniek van
transplanteren te laten
maar meer om de men-
j'ke kanten te belichten,
jfdpersonen in 'Het hart
een ander* zijn twee pa-
-ten van in de veertig,
ade mannen hebben alleen
*L een kans om te overle-
als zij een ruilhart krij-
in! Dat wordt hen ook ver-
y met de risico's, die eraan
jbonden zijn. De voorbe-
idingen worden van stap
(stap gevolgd.
Adieu
T.E.E.
,ds enkele weken bestaan
geen TEE-treinen meer.
p 24 september j.l. reed de
»tste Trans-Europa-Ex-
ss van het vliegveld van
rich via Lugano naar Mi-
De AVRO maakte zijn
(anezang* mee. De TEE
ctft intussen plaatsgemaakt
oor de EuroCity, die op zijn
tlirt weer de remise ingaat
ior de hogesnelheidstrei-
In 'Adieu T.E.E.* ook een
in de toekomst.
Stelling-
name
de titel 'Stellingname'
oteert Teleac een serie
drie discussieprogram-
Het eerste vanavond
[jdt hetzelfde thema aan
li NCRV's 'Welles nietes'
'(gelopen zaterdag. Moeten
gt; aparte scholen voor
ke en zwarte kinderen
n? Gespreksleider
d'Ancona, lid van het
Parlement, gespe-
erd in minderhedenbe-
id.
iropese
r. 11 -i»V>
Gala
Nlght
e BRT brengt het jaarlijkse
•ala Night of the Diamond
ifessional Awards' in een
htstreekse uitzending.
artiesten, die zich in de
lendaagse muziek visueel
iben onderscheiden, zullen
soorten prijzen worden
fgekend. De beste video-
popfoto en platenhoes
igen elke een Diamond
Om enkele kansheb-
fs te noemen: Bruce
ringsteen, George Harri-
en Steve Winwood gooien
»ge ogen. De prijsuitreiking
worden afgewisseld met
toptredens van de win-
rs en documentaires over
carrières.
%ske en Wiske:
>i
1 en mei
te wem.
1 /Minft
lien, en nu Krimson er niet meer is
I iet elles weer normeet werden 1
-
is
(irnbone
AL M'/y HL
INDE ST.
DELATE*/.
Het nieuwe integrale magazijn is al goeddeels klaar
Overal op de vliegbasis wordt pe
nen-
- eïi verbouwd. De bouw van 'het nieuwe onderhoudscorhplex is ■nog' maar nii begon- j
I"*