ten 14f5 ean zijn, 'tijden Hans van Willigenburg krijgt eigen talkshow IAN DOUWE KROESKE MAAKT EIGENZINNIGE PROGRAMMA'S Rory Block blijft de blues trouw fuze ien ires Korte Mondriaanfilm eindelijk op NOS-tv Bladen van Openbaar Kunstbezit naar SDU Picasso's Moederschap goed voor 48 miljoen Michael Jackson heeft moeilijkheden met stem loopt zaterdag >er a.s. T2 JHLVERSUM - Sinds Marcel van Dam aan het koer staat bij de VARA, hebben de critici niet stil Weten. De koerswijziging naar 'bredere wate ten' zou het progressieve gezicht van de omroep vereniging verbleekt hebben. Dverleg Verzuring AGENDA WOENSDAG 16 NOVEMBER 1988 A64 :&s iDE ca.50cm.boog ca 45 cm. hoog jlW5 I Die roddelpers van onsdat zijn toch eigenlijk alleen maar amateurs Jan Lenlerink DE STEM igaaM i Hans van Willigenburg: De concurrentie is moor- jend" fotoarchief de stem Van onze tv-redactie „HET IS een talkshow die anders dan de andere wordt en zich specifiek richt op podiumkunsten", zegt Hans van Willigenburg over het programma 'Vrijdagavond met Van Willigenburg', dat de KRO vrijdag voor het eerst uitzendt. In theater Carré in Amsterdam praat hij met 'sterren uit de we reld van film, theaterm showbusiness en televisie'. De presentator van 'Klasse- werk', 'Films en fans' en 'Van twaalf tot twee' en tv-omroe- per zegt verder over zijn nieuwe programma: „Kijk, Sonja Barend heeft eigenlijk ook geen echte formule. Die be staat uit Sonja zelf: haar on derwerpkeuze, haar manier van aankondigen en intervie wen. Zo krijgt 'Vrijdagavond met Van Willigenburg' ook zijn eigen gezicht: door mijn ma nier van omgaan met gasten en stellen van vragen." In de uitzending zitten ook fragmenten uit theaterpro gramma's, muziekuitvoeringen of films. Maar de gasten vor men de hoofdmoot. „Het wordt in elk geval niet de zoveelste talkshow die op een andere lijkt", gaat Van Willigenburg verder. „Ik ga proberen toch wat meer dan gebruikelijk uit de gasten te krijgen." Over de uitzending van vrij dag doet hij geheimzinnig. Er is in ieder een ster van wereld faam. „De concurrentie tussen de talkshows is moordend. Daarom houden wij tot vlak voor de uitzending onze mond over onze gasten. Want als er iemand anders achter komt dat de betreffende persoon in het land is, dan heeft hij hem na tuurlijk eerder in het program ma. We doen ons best om zo af en toe een wereldster te heb ben, maar dan moet het wel een Ik ben heel sfeergevoelig' xjrMiekeWijtema i luidde de kritiek voor de sector popmuziek dat de [VARA Veronica achterna zou gaan. Inderdaad, wij zijn iets min- ler links van het midden gaan kitten dan voorheen. Maar dat j aan kwaliteit verloren heb- Sen, is absoluut niet waar." Stoorden van Jan Douwe iroeske, momenteel een van de bekendste gezichten van de [VARA. Jan Douwe Kroeske raakt al snel geïrriteerd als de discussie over de Van Dam-doctrine ter |>rake komt. Hij vindt het zin- is, omdat de verschuiving Jiaar het midden volgens hem jen afbreuk heeft gedaan aan |de integriteit van de program ma's. vind dat er nog nooit met bveel overleg geprogram meerd is. De negatieve publici teit rond de zogenaamde com mercialisering van de VARA, find ik onterecht. Wij proberen ten zo breed mogelijk publiek "i bereiken. Wat is daar nou |out aan? Niets toch." Jan Douwe Kroeske werkt drie jaar bij de VARA, laar is er in die tijd in ge laagd stem- en gezichtsbepa- md te worden. Hij presenteert tóe programma's op de radio "wee meter de lucht in', [tacks' en 'Poppodium') en wee op televisie ('Kippevel' en "bmerrock'). Verder is hij zon dagsmiddags bij de NOS-radio e beluisteren in het sportpro gramma 'Langs de lijn'. En bo- fadien werkt hij ook nog mee jan de schooltelevisie. (ADVERTENTIE) tl I 0 t ^MARKTSTRAAT A7 BREDA 076-2I2S69 Een aantal damesbladen riep Kroeske (tegenwindkapsel, in nemende, sportieve verschij ning) onlangs uit tot 'de ideale schoonzoon'. Dat predikaat laat hem koud. Het doet hem meer wanneer zijn grondige kennis van de muziek en persoonlijke manier van presenteren ge roemd worden. Kroeske: „Ik ben een eigen zinnig programmamaker en ik wil mijn programma's een eigen draai geven. In 'Twee meter de lucht in' vormen de mini-lp en de acoustische set vaste onderdelen. Luisteraars vinden dat leuk en je profileert je met zo'n programma." Het programma is vanmiddag op Radio 3 van twee tot vier te be luisteren. „Het ligt misschien voor de hand, maar ik vind dat het pro gramma dat je maakt, bij je moet passen. Voor mij is het belangrijk dat de muziek die ik draai mooi is en een bepaalde intensiteit heeft. Ik zie het vaak als het zoeken van kleuren. Door die smaakvol met elkaar te combineren, kun je iets ver tellen. Die babbel eromheen komt dan vanzelf wel. Ik ben heel sfeergevoelig en het ge beurt vaak dat de sfeer in mijn programma sterk wisselt. Dat is eén van de meest intrige rende aspecten." In zijn avondprogramma 'Tracks' besteedt Kroeske - nog meer dan 's middags - aan dacht aan nieuw platen. „Ik ben altijd op zoek naar nieuwe muziek of nieuwe trends. Over een nieuwe lp vertel je een en ander en je geeft achtergrond informatie. Je verkoopt hem als het ware, maar dan wel op een nette manier. Ik zie dat als een soort verplichting aan mijn luisteraars." Jan Douwe Kroeske: „De luisteraars kunnen heus wel kiezen. In zijn televisieprogramma's hanteert Kroeske een ander concept. Hij is niet louter ver nieuwend, maar evenmin trendvolgend bezig. „In 'Kippe vel' en 'Zomerrock' zijn wij grensverleggend in de letter lijke zin van het woord. Wij zetten buitenlandse artiesten voor de camera's en laten die zoveel mogelijk aan het woord. Of dat nu Leonard Cohen is, Joni Mitchell, The Bhundu Boys of Frank Zappa." „Het programma is niet goed omdat de presentatie dat is, maar omdat het concept goed is. Het gaat immers over mu ziek en wij willen dat zo breed mogelijk benaderen. Wij rich ten ons niet per definitie op hit parade's." De VARA heeft met zijn 'Verrukkelijke vijftien' - even eens vanmiddag via Radio 3 te horen, van vier tot zes - een enigszins alternatieve hitpara de. Maar het is wel weer een van de vele hitparades. De Ne derlandse radio zal nog een keer stikken in haar hitlij sten. Kroeske: „Je moet er vanuit gaan dat de luisteraars het leuk vinden om een hitparade te horen en te volgen. Dat er elke dag een andere hitparade te horen is, vind ik weer een heel ander verhaal. Ze ver schillen allemaal zo weinig van elkaar, dat ze hun geloofwaar digheid verliezen. Ik vind het een vorm van verzuring. Als er EEN 'mega-ster' zal Rory Block nooit worden, maar de CD 'Best Blues And Originals', die 66 minuten prachtige, pure muziek "iedt, zal haar populariteit onder de liefhebbers van country-blues en folk ze ker vergroten. De CD is uitgebracht door het Ame rikaanse Rounder-label, dat enorm veel authentiek Amerikaans talent her- borgt en nu in Nederland r® betere distributie neeft gekregen. De 39-jarige (blanke) Rory U'ock is sinds het midden van jaren zestig bezig met de blues zoals die werd gemaakt jb het deltagebied van de ■Mississippi, de stijl van Mis- bssipi John Hurt, Son House en Reverend Blind Gary Da- p!s' Ze leerde deze 'Pre War uiues' spelen op de akousti- Sitaar, met een ruige I fbslag die toch veel techniek vergt. Ondanks platen die niet II ^aar z*n waren en ook ets deden en een pauze van egen jaar (huwelijk en moe- li kf aP) bleef Rory Block de I „,uas trouw. Ze kreeg les van i ®tan Grossman en Blind ary Davis en trad zelf ook op als docente in het blues-gi taarspel. Pas toen ze bij Rounder kwam, kregen haar opwindende optredens in kleine clubs het juiste ver volg. Van de vier Rounder-el- pees die Rory tussen 1981 en 1986 maakte, zijn de beste nummers nu verzameld op deze extra-lange CD. Aanvankelijk was John Sebastian (Lovin' Spoonful) haar steun en toeverlaat, la ter boden ook Taj Mahal, Da vid Bromberg en Stevie Won der hun steun aan. De rollen van deze grootheden zijn be scheiden, Rory Block doet het meeste zelf, gitaar, harmo nium, maar ook synthesizer en drum-machine. De plaat bevat uiteraard de simpele, maar zeer emotio nele blues, 'Walking Blues', 'Future Blues' en 'M O Blues' (Willie Brown), 'Sit Down On The Banks' (Gary Davis). Met veel kracht ge zongen folk horen we in de traditionals 'The Water Is Wide' en 'The Golden Vanity', een nummer dat we als 'De Noordzee' kennen van Boude- wijn de Groot. Een paar keer gooit Rory Block er een in strumentaal nummertje tus sendoor. Harmonium en dul cimer zorgen voor onver wachte effecten. De CD maakt duidelijk dat Rory Block op basis van de oude blues zelf nummers componeert die andere mu- ziekelementen bevatten, maar steeds een grote emotio nele kracht hebben. Van de elpee 'Rhinestones and Steel Strings' komt o.a. het drama tische 'Lovin' Fool' met pedal steel en helemaal schitterend zijn de ballad 'Lovin' Whisky' en 'Gypsie Boy' (met Stevie Wonder op mondharmonica) van haar elpee 'I've got a rock in my soek'. 'Goin' Back To The Coun try' toont aan dat Rory Block met gemak Nashville aan haar voeten zou kunnen krij gen. Maar dat zal ze niet doen. Ze neemt modern klinkende nummers op met een uitge breidere begeleiding, maar blijft teruggrijpen naar zui vere blues en folk en a capella gezongen gospel-songs. Haar stem doet in eerste instantie denken aan die van Bonnie Raitt, maar haar bereik is zo groot dat Rory Block nooit in gepakt kan worden in confec- tie-producties. Een andere opvallende CD is 'Flaco's Amigos' van Flaco Jimenez (op Arhoolie). De plaat bevat 14 nummers in het Tex-Mex-genre met de van de jaren vijftig doet in de grenstreek van Texas en Me- Je hoort de Mexicaanse traditie, Flaco's grootvader leerde ooit accordeon-spelen van Duitse immigranten en zijn vader was een ster op Mexicaanse feestavonden. De CD bevat werk van drie ses sions, met Fred Ojeda en Pe ter Rowan als gastzangers, maar het wordt pas echt inte ressant als Ry Cooder de oude muziek nieuw leven komt in blazen op mandoline en slide- guitar. Met Van Dyke Parks op piano en Jim Keltner op drums krijgt de aanstekelijke dansmuziek pas echt power. Flaco Jimenez (Flaco bete kent mager) wil in zin eentje wel eens vervallen in nogal goedkoop klinkende feestmu ziek. DIRKVELLENGA Ry Cooder, met accordeonist Flaco op de plaat. - fotowea grote Flaco, ooit in popkrin- accordeon. Hij speelt vrolijke gen geïntroduceerd door polka's, walsen en bolero's, Doug Sahm en Ry Cooder, op zoals hij dat al sinds het begin De agenda voor de komende weken ziet er als volgt uit: Duran Duran, 22 november in Rotterdam (Ahoy) Bon Jovi, 21 november in Rot terdam (Ahoy) Fripp Toyah, 24 november in Tilburg (Noorderligt) T'Pau, 16 november in Utrecht (Vredenburg) Proclaimers, 16 november in Tilburg (Noorderligt) beetje exclusief zijn." De show wordt 's middags opgenomen in de blauwe foyer van Carré. „Ik vind het jammer dat we niet live gaan, zegt Van Willigenburg. „Dat is altijd spannender. Maar in ons geval is dat toch een onmogelijkheid. Op vrijdagavond staan de gas ten die we hebben zelf in het theater en dus kunnen ze niet komen. Vandaar dat we semi- live gaan. We nemen het in een keer op en monteren er niet meer in." Mondriaan, eindelijk ontdekt door de NOS. - fotoanp Van onze rtv-redactie VANAVOND beleeft de minidocumentaire 'Piet Mondriaan' van Nico Crama om 22.55 uur haar première op Nederland 3. Nico Crama maakte het filmportret al in 1973. Vreemd genoeg is het 18 minuten durende filmpje, dat jarenlang op de plank bij de Rijksvoorlichtings dienst heeft gelegen, nooit eerder uitgezonden. Kortgeleden heeft de NOS de documentaire herontdekt en de rechten onmiddellijk gekocht. Naar aanleiding van deze herontdekking is gebleken dat er over Mondriaan wel films zijn gemaakt maar nooit een overzichts-docu- mentaire. De NOS is mo menteel in onderhandeling om een grote Mondriaanfilm te laten maken, waarin le ven en werk breed uitgeme ten worden besproken. In de uitzending van van avond schetst Crama aan de hand van een vijftigtal schilderijen, foto's en andere documenten levensloop en schilderkunstige ontwikke ling van Mondriaan, één van de kernfiguren van de kun stenaarsbeweging De Stijl. Mondriaan (1872-1944) werd in zijn vroege werk beïnvloed door de Haagse School, die werkte in de stijl van de Franse Impressionis ten. Hij schilderde voorna melijk landschappen in so bere, donkere kleuren. Vanaf 1905 brengt Mon driaan zijn zomers door in de kunstenaarskolonie in Domburg. Zijn kleurgebruik wordt vrolijker. Rood en blauw vervangen paars, okergeel en donkergroen. Mondriaan begint de vor men uit de werkelijkheid los te laten, zoals te zien is aan de serie schilderijen met ap pelbomen en de strandge zichten opgebouwd uit kleine horizontale en verti cale streepjes. Langzaam maar zeker werd Mondriaans werk steeds abstracter, onder an dere door de invloed van de Kubisten (Picasso, Bracque). Terwijl hij in het begin uit ging van de werkelijkheid, hebben zijn beroemde schil derijen met rechthoeken, primaire kleuren en zwarte lijnen uit de Stijlperiode (1914-1924) niets met de wer kelijkheid te maken, des te meer met ideeën over har monie en betekenis van vorm en kleur. Vlak voor de Tweede We reldoorlog week Mondriaan uit naar Londen en vervol gens New York, een zeer in spirerende omgeving. In plaats van met verf, maakte Mondriaan toen composities met gekleurde linten. Over deze periode uit Mondriaans leven maakte de NOS eerder al een documentaire in de serie Beeldspraak. AMSTERDAM (ANP) - De onlangs geprivatiseerde Staats uitgeverij/uitgeverij, thans SDU, heeft alle tijdschriften van de Stichting Openbaar Kunstbezit (OBK) overgeno men en zal de uitgave daarvan met ingang van 1 december voortzetten. foto archief de stem één singlehitlijst zou bestaan, één lp-lijst en één Nederlands talige hitlijst, zou het veel inte ressanter zijn." Het is volgens hem gemak kelijker gezegd dan bewezen dat een luisteraar een hitpa rade nodig heeft om zijn keuze te bepalen. „De luisteraars kunnen heus wel kiezen. Ver gelijk de luistercijfers van bij voorbeeld 'De steen en been show' en die van 'De wilde we reld' maar eens. Dan zie je dat de luisteraar duidelijk kiest voor iets dat hij wil horen." De uitgaven waar het om gaat zijn: Kunstschrift (beeldende kunst), Tentoonstellingsboekje, Items (industriële en grafische vormgeving, Metropolis M (he dendaagse kunst), Skrien (film), Culturen (niet-westerse culturen), Forum (bouwkunst en architectuur) en Muziek en Dans. SDU heeft Openbaar Kunst bezit en de redacties van de tijdschriften de garantie gege ven dat de publikatie van elk blad tenminste tot eind 1989 volgens de bestaande opzet en frequentie van verschijnen zal worden voortgezet. De overname van de OBK- periodieken door SDU maakt deel uit van de reddingsopera tie van de Stichting. Woord voerder Lievens van OBK kon niet precies vertellen hoe groot de schuld van de stichting mo menteel is, maar naar verluidt zou deze tussen de 1,4 en 2 mil joen gulden liggen. Het is de bedoeling dat Openbaar Kunstbezit reizen, cursussen, excursies en lezin gen op het 'gebied van kunst en cultuur zal blijven verzorgen. SDU zal de publikatie voort zetten van de elk kwartaal ver schijnende brochure, waarin deze activiteiten worden aan gekondigd, als voortzetting van Kunstbericht Dit alles zal de basis vormen voor nader op te zetten activi teiten van de stichting. Zo is overleg gaande met omroep verenigingen om OBK in te schakelen bij het verzorgen van TV-programma's over beeldende kunst. Het ministe rie van WVC ondersteunt deze initiatieven. Dit departement heeft volgens de stichting ook grote steun verleend bij de thans gevonden oplossingen voor de ernstige moeilijkheden waarin Openbaar Kunstbezit verkeert. LOS ANGELES (RTR/UPI) - De Amerikaanse popster Mi chael Jackson heeft maandag avond in Los Angeles een con cert moeten afzeggen wegens een aandoening aan zijn stem banden. Ongeveer twintig mi nuten voordat de muzikale show zou beginnen kregen de ruim 15.000 aanwezige fans te horen dat de happening niet doorging. Dit heeft de woord voerder van de zanger, Lee Sol- ters, verklaard. Een medewerker van de sport hal waarin het evenement zou plaatshebben, Bob Schwartz, zei dat het publiek de hal 'te leurgesteld, maar gediscipli neerd' verliet. Ook het voor gisteren geplande concert ging niet door. NEW YORK (AFP/DPA) - Een schilderij van Picasso uit zijn blauwe periode is bij Christie's in New York geveild. De hamer viel bij een bod van 48 miljoen gulden, dat een anoniem gebleven Zuidamerikaan telefonisch uitbracht op 'Moederschap', dat de Spaanse meester in 1901 gemaakt heeft. Het doek, dat een moeder voorstelt die haar kind omhelst, is hier mee het duurste schilderij uit de 20e eeuw. In absolute zin komt het op de derde plaats na de doeken 'De irissen' (ruim 100 miljoen gulden) en 'De Zonnebloemen' van Vincent van Gogh, maar deze dateren uit de 19e eeuw.

Krantenbank Zeeland

de Stem | 1988 | | pagina 21