ten
14f5
ean zijn,
'tijden
Hans van Willigenburg krijgt eigen talkshow
IAN DOUWE KROESKE MAAKT EIGENZINNIGE PROGRAMMA'S
Rory Block blijft de blues trouw
fuze
ien
ires
Korte Mondriaanfilm
eindelijk op NOS-tv
Bladen van Openbaar
Kunstbezit naar SDU
Picasso's Moederschap
goed voor 48 miljoen
Michael Jackson heeft
moeilijkheden met stem
loopt
zaterdag
>er a.s.
T2
JHLVERSUM - Sinds Marcel van Dam aan het
koer staat bij de VARA, hebben de critici niet stil
Weten. De koerswijziging naar 'bredere wate
ten' zou het progressieve gezicht van de omroep
vereniging verbleekt hebben.
Dverleg
Verzuring
AGENDA
WOENSDAG 16 NOVEMBER 1988
A64
:&s
iDE
ca.50cm.boog
ca 45 cm. hoog
jlW5 I
Die roddelpers van onsdat zijn
toch eigenlijk alleen maar
amateurs
Jan Lenlerink
DE STEM
igaaM
i Hans van Willigenburg:
De concurrentie is moor-
jend"
fotoarchief de stem
Van onze tv-redactie
„HET IS een talkshow die
anders dan de andere wordt
en zich specifiek richt op
podiumkunsten", zegt Hans
van Willigenburg over het
programma 'Vrijdagavond
met Van Willigenburg', dat
de KRO vrijdag voor het
eerst uitzendt. In theater
Carré in Amsterdam praat
hij met 'sterren uit de we
reld van film, theaterm
showbusiness en televisie'.
De presentator van 'Klasse-
werk', 'Films en fans' en 'Van
twaalf tot twee' en tv-omroe-
per zegt verder over zijn
nieuwe programma: „Kijk,
Sonja Barend heeft eigenlijk
ook geen echte formule. Die be
staat uit Sonja zelf: haar on
derwerpkeuze, haar manier
van aankondigen en intervie
wen. Zo krijgt 'Vrijdagavond
met Van Willigenburg' ook zijn
eigen gezicht: door mijn ma
nier van omgaan met gasten en
stellen van vragen."
In de uitzending zitten ook
fragmenten uit theaterpro
gramma's, muziekuitvoeringen
of films. Maar de gasten vor
men de hoofdmoot. „Het wordt
in elk geval niet de zoveelste
talkshow die op een andere
lijkt", gaat Van Willigenburg
verder. „Ik ga proberen toch
wat meer dan gebruikelijk uit
de gasten te krijgen."
Over de uitzending van vrij
dag doet hij geheimzinnig. Er is
in ieder een ster van wereld
faam. „De concurrentie tussen
de talkshows is moordend.
Daarom houden wij tot vlak
voor de uitzending onze mond
over onze gasten. Want als er
iemand anders achter komt dat
de betreffende persoon in het
land is, dan heeft hij hem na
tuurlijk eerder in het program
ma. We doen ons best om zo af
en toe een wereldster te heb
ben, maar dan moet het wel een
Ik ben heel sfeergevoelig'
xjrMiekeWijtema
i luidde de kritiek voor de sector popmuziek dat de
[VARA Veronica achterna zou gaan.
Inderdaad, wij zijn iets min-
ler links van het midden gaan
kitten dan voorheen. Maar dat
j aan kwaliteit verloren heb-
Sen, is absoluut niet waar."
Stoorden van Jan Douwe
iroeske, momenteel een van de
bekendste gezichten van de
[VARA.
Jan Douwe Kroeske raakt al
snel geïrriteerd als de discussie
over de Van Dam-doctrine ter
|>rake komt. Hij vindt het zin-
is, omdat de verschuiving
Jiaar het midden volgens hem
jen afbreuk heeft gedaan aan
|de integriteit van de program
ma's.
vind dat er nog nooit met
bveel overleg geprogram
meerd is. De negatieve publici
teit rond de zogenaamde com
mercialisering van de VARA,
find ik onterecht. Wij proberen
ten zo breed mogelijk publiek
"i bereiken. Wat is daar nou
|out aan? Niets toch."
Jan Douwe Kroeske werkt
drie jaar bij de VARA,
laar is er in die tijd in ge
laagd stem- en gezichtsbepa-
md te worden. Hij presenteert
tóe programma's op de radio
"wee meter de lucht in',
[tacks' en 'Poppodium') en
wee op televisie ('Kippevel' en
"bmerrock'). Verder is hij zon
dagsmiddags bij de NOS-radio
e beluisteren in het sportpro
gramma 'Langs de lijn'. En bo-
fadien werkt hij ook nog mee
jan de schooltelevisie.
(ADVERTENTIE)
tl I
0 t
^MARKTSTRAAT A7 BREDA 076-2I2S69
Een aantal damesbladen riep
Kroeske (tegenwindkapsel, in
nemende, sportieve verschij
ning) onlangs uit tot 'de ideale
schoonzoon'. Dat predikaat laat
hem koud. Het doet hem meer
wanneer zijn grondige kennis
van de muziek en persoonlijke
manier van presenteren ge
roemd worden.
Kroeske: „Ik ben een eigen
zinnig programmamaker en ik
wil mijn programma's een
eigen draai geven. In 'Twee
meter de lucht in' vormen de
mini-lp en de acoustische set
vaste onderdelen. Luisteraars
vinden dat leuk en je profileert
je met zo'n programma." Het
programma is vanmiddag op
Radio 3 van twee tot vier te be
luisteren.
„Het ligt misschien voor de
hand, maar ik vind dat het pro
gramma dat je maakt, bij je
moet passen. Voor mij is het
belangrijk dat de muziek die ik
draai mooi is en een bepaalde
intensiteit heeft. Ik zie het vaak
als het zoeken van kleuren.
Door die smaakvol met elkaar
te combineren, kun je iets ver
tellen. Die babbel eromheen
komt dan vanzelf wel. Ik ben
heel sfeergevoelig en het ge
beurt vaak dat de sfeer in mijn
programma sterk wisselt. Dat
is eén van de meest intrige
rende aspecten."
In zijn avondprogramma
'Tracks' besteedt Kroeske - nog
meer dan 's middags - aan
dacht aan nieuw platen. „Ik
ben altijd op zoek naar nieuwe
muziek of nieuwe trends. Over
een nieuwe lp vertel je een en
ander en je geeft achtergrond
informatie. Je verkoopt hem
als het ware, maar dan wel op
een nette manier. Ik zie dat als
een soort verplichting aan mijn
luisteraars."
Jan Douwe Kroeske: „De luisteraars kunnen heus wel kiezen.
In zijn televisieprogramma's
hanteert Kroeske een ander
concept. Hij is niet louter ver
nieuwend, maar evenmin
trendvolgend bezig. „In 'Kippe
vel' en 'Zomerrock' zijn wij
grensverleggend in de letter
lijke zin van het woord. Wij
zetten buitenlandse artiesten
voor de camera's en laten die
zoveel mogelijk aan het woord.
Of dat nu Leonard Cohen is,
Joni Mitchell, The Bhundu
Boys of Frank Zappa."
„Het programma is niet goed
omdat de presentatie dat is,
maar omdat het concept goed
is. Het gaat immers over mu
ziek en wij willen dat zo breed
mogelijk benaderen. Wij rich
ten ons niet per definitie op hit
parade's."
De VARA heeft met zijn
'Verrukkelijke vijftien' - even
eens vanmiddag via Radio 3 te
horen, van vier tot zes - een
enigszins alternatieve hitpara
de. Maar het is wel weer een
van de vele hitparades. De Ne
derlandse radio zal nog een
keer stikken in haar hitlij
sten.
Kroeske: „Je moet er vanuit
gaan dat de luisteraars het
leuk vinden om een hitparade
te horen en te volgen. Dat er
elke dag een andere hitparade
te horen is, vind ik weer een
heel ander verhaal. Ze ver
schillen allemaal zo weinig van
elkaar, dat ze hun geloofwaar
digheid verliezen. Ik vind het
een vorm van verzuring. Als er
EEN 'mega-ster' zal Rory
Block nooit worden, maar
de CD 'Best Blues And
Originals', die 66 minuten
prachtige, pure muziek
"iedt, zal haar populariteit
onder de liefhebbers van
country-blues en folk ze
ker vergroten. De CD is
uitgebracht door het Ame
rikaanse Rounder-label,
dat enorm veel authentiek
Amerikaans talent her-
borgt en nu in Nederland
r® betere distributie
neeft gekregen.
De 39-jarige (blanke) Rory
U'ock is sinds het midden van
jaren zestig bezig met de
blues zoals die werd gemaakt
jb het deltagebied van de
■Mississippi, de stijl van Mis-
bssipi John Hurt, Son House
en Reverend Blind Gary Da-
p!s' Ze leerde deze 'Pre War
uiues' spelen op de akousti-
Sitaar, met een ruige
I fbslag die toch veel techniek
vergt.
Ondanks platen die niet
II ^aar z*n waren en ook
ets deden en een pauze van
egen jaar (huwelijk en moe-
li kf aP) bleef Rory Block de
I „,uas trouw. Ze kreeg les van
i ®tan Grossman en Blind
ary Davis en trad zelf ook
op als docente in het blues-gi
taarspel. Pas toen ze bij
Rounder kwam, kregen haar
opwindende optredens in
kleine clubs het juiste ver
volg. Van de vier Rounder-el-
pees die Rory tussen 1981 en
1986 maakte, zijn de beste
nummers nu verzameld op
deze extra-lange CD.
Aanvankelijk was John
Sebastian (Lovin' Spoonful)
haar steun en toeverlaat, la
ter boden ook Taj Mahal, Da
vid Bromberg en Stevie Won
der hun steun aan. De rollen
van deze grootheden zijn be
scheiden, Rory Block doet het
meeste zelf, gitaar, harmo
nium, maar ook synthesizer
en drum-machine.
De plaat bevat uiteraard de
simpele, maar zeer emotio
nele blues, 'Walking Blues',
'Future Blues' en 'M O
Blues' (Willie Brown), 'Sit
Down On The Banks' (Gary
Davis). Met veel kracht ge
zongen folk horen we in de
traditionals 'The Water Is
Wide' en 'The Golden Vanity',
een nummer dat we als 'De
Noordzee' kennen van Boude-
wijn de Groot. Een paar keer
gooit Rory Block er een in
strumentaal nummertje tus
sendoor. Harmonium en dul
cimer zorgen voor onver
wachte effecten.
De CD maakt duidelijk dat
Rory Block op basis van de
oude blues zelf nummers
componeert die andere mu-
ziekelementen bevatten,
maar steeds een grote emotio
nele kracht hebben. Van de
elpee 'Rhinestones and Steel
Strings' komt o.a. het drama
tische 'Lovin' Fool' met pedal
steel en helemaal schitterend
zijn de ballad 'Lovin' Whisky'
en 'Gypsie Boy' (met Stevie
Wonder op mondharmonica)
van haar elpee 'I've got a rock
in my soek'.
'Goin' Back To The Coun
try' toont aan dat Rory Block
met gemak Nashville aan
haar voeten zou kunnen krij
gen. Maar dat zal ze niet doen.
Ze neemt modern klinkende
nummers op met een uitge
breidere begeleiding, maar
blijft teruggrijpen naar zui
vere blues en folk en a capella
gezongen gospel-songs. Haar
stem doet in eerste instantie
denken aan die van Bonnie
Raitt, maar haar bereik is zo
groot dat Rory Block nooit in
gepakt kan worden in confec-
tie-producties.
Een andere opvallende CD
is 'Flaco's Amigos' van Flaco
Jimenez (op Arhoolie). De
plaat bevat 14 nummers in
het Tex-Mex-genre met de
van de jaren vijftig doet in de
grenstreek van Texas en Me-
Je hoort de Mexicaanse
traditie, Flaco's grootvader
leerde ooit accordeon-spelen
van Duitse immigranten en
zijn vader was een ster op
Mexicaanse feestavonden. De
CD bevat werk van drie ses
sions, met Fred Ojeda en Pe
ter Rowan als gastzangers,
maar het wordt pas echt inte
ressant als Ry Cooder de oude
muziek nieuw leven komt in
blazen op mandoline en slide-
guitar. Met Van Dyke Parks
op piano en Jim Keltner op
drums krijgt de aanstekelijke
dansmuziek pas echt power.
Flaco Jimenez (Flaco bete
kent mager) wil in zin eentje
wel eens vervallen in nogal
goedkoop klinkende feestmu
ziek.
DIRKVELLENGA
Ry Cooder, met accordeonist Flaco op de plaat. - fotowea
grote Flaco, ooit in popkrin- accordeon. Hij speelt vrolijke
gen geïntroduceerd door polka's, walsen en bolero's,
Doug Sahm en Ry Cooder, op zoals hij dat al sinds het begin
De agenda voor de komende
weken ziet er als volgt uit:
Duran Duran, 22 november in
Rotterdam (Ahoy)
Bon Jovi, 21 november in Rot
terdam (Ahoy)
Fripp Toyah, 24 november
in Tilburg (Noorderligt)
T'Pau, 16 november in
Utrecht (Vredenburg)
Proclaimers, 16 november in
Tilburg (Noorderligt)
beetje exclusief zijn."
De show wordt 's middags
opgenomen in de blauwe foyer
van Carré. „Ik vind het jammer
dat we niet live gaan, zegt Van
Willigenburg. „Dat is altijd
spannender. Maar in ons geval
is dat toch een onmogelijkheid.
Op vrijdagavond staan de gas
ten die we hebben zelf in het
theater en dus kunnen ze niet
komen. Vandaar dat we semi-
live gaan. We nemen het in een
keer op en monteren er niet
meer in."
Mondriaan, eindelijk ontdekt door de NOS. - fotoanp
Van onze rtv-redactie
VANAVOND beleeft de
minidocumentaire 'Piet
Mondriaan' van Nico
Crama om 22.55 uur haar
première op Nederland 3.
Nico Crama maakte het
filmportret al in 1973.
Vreemd genoeg is het 18
minuten durende filmpje,
dat jarenlang op de plank
bij de Rijksvoorlichtings
dienst heeft gelegen,
nooit eerder uitgezonden.
Kortgeleden heeft de
NOS de documentaire
herontdekt en de rechten
onmiddellijk gekocht.
Naar aanleiding van deze
herontdekking is gebleken
dat er over Mondriaan wel
films zijn gemaakt maar
nooit een overzichts-docu-
mentaire. De NOS is mo
menteel in onderhandeling
om een grote Mondriaanfilm
te laten maken, waarin le
ven en werk breed uitgeme
ten worden besproken.
In de uitzending van van
avond schetst Crama aan de
hand van een vijftigtal
schilderijen, foto's en andere
documenten levensloop en
schilderkunstige ontwikke
ling van Mondriaan, één van
de kernfiguren van de kun
stenaarsbeweging De Stijl.
Mondriaan (1872-1944)
werd in zijn vroege werk
beïnvloed door de Haagse
School, die werkte in de stijl
van de Franse Impressionis
ten. Hij schilderde voorna
melijk landschappen in so
bere, donkere kleuren.
Vanaf 1905 brengt Mon
driaan zijn zomers door in
de kunstenaarskolonie in
Domburg. Zijn kleurgebruik
wordt vrolijker. Rood en
blauw vervangen paars,
okergeel en donkergroen.
Mondriaan begint de vor
men uit de werkelijkheid los
te laten, zoals te zien is aan
de serie schilderijen met ap
pelbomen en de strandge
zichten opgebouwd uit
kleine horizontale en verti
cale streepjes.
Langzaam maar zeker
werd Mondriaans werk
steeds abstracter, onder an
dere door de invloed van de
Kubisten (Picasso, Bracque).
Terwijl hij in het begin uit
ging van de werkelijkheid,
hebben zijn beroemde schil
derijen met rechthoeken,
primaire kleuren en zwarte
lijnen uit de Stijlperiode
(1914-1924) niets met de wer
kelijkheid te maken, des te
meer met ideeën over har
monie en betekenis van
vorm en kleur.
Vlak voor de Tweede We
reldoorlog week Mondriaan
uit naar Londen en vervol
gens New York, een zeer in
spirerende omgeving. In
plaats van met verf, maakte
Mondriaan toen composities
met gekleurde linten. Over
deze periode uit Mondriaans
leven maakte de NOS eerder
al een documentaire in de
serie Beeldspraak.
AMSTERDAM (ANP) - De onlangs geprivatiseerde Staats
uitgeverij/uitgeverij, thans SDU, heeft alle tijdschriften
van de Stichting Openbaar Kunstbezit (OBK) overgeno
men en zal de uitgave daarvan met ingang van 1 december
voortzetten.
foto archief de stem
één singlehitlijst zou bestaan,
één lp-lijst en één Nederlands
talige hitlijst, zou het veel inte
ressanter zijn."
Het is volgens hem gemak
kelijker gezegd dan bewezen
dat een luisteraar een hitpa
rade nodig heeft om zijn keuze
te bepalen. „De luisteraars
kunnen heus wel kiezen. Ver
gelijk de luistercijfers van bij
voorbeeld 'De steen en been
show' en die van 'De wilde we
reld' maar eens. Dan zie je dat
de luisteraar duidelijk kiest
voor iets dat hij wil horen."
De uitgaven waar het om gaat
zijn: Kunstschrift (beeldende
kunst), Tentoonstellingsboekje,
Items (industriële en grafische
vormgeving, Metropolis M (he
dendaagse kunst), Skrien
(film), Culturen (niet-westerse
culturen), Forum (bouwkunst
en architectuur) en Muziek en
Dans.
SDU heeft Openbaar Kunst
bezit en de redacties van de
tijdschriften de garantie gege
ven dat de publikatie van elk
blad tenminste tot eind 1989
volgens de bestaande opzet en
frequentie van verschijnen zal
worden voortgezet.
De overname van de OBK-
periodieken door SDU maakt
deel uit van de reddingsopera
tie van de Stichting. Woord
voerder Lievens van OBK kon
niet precies vertellen hoe groot
de schuld van de stichting mo
menteel is, maar naar verluidt
zou deze tussen de 1,4 en 2 mil
joen gulden liggen.
Het is de bedoeling dat
Openbaar Kunstbezit reizen,
cursussen, excursies en lezin
gen op het 'gebied van kunst en
cultuur zal blijven verzorgen.
SDU zal de publikatie voort
zetten van de elk kwartaal ver
schijnende brochure, waarin
deze activiteiten worden aan
gekondigd, als voortzetting van
Kunstbericht
Dit alles zal de basis vormen
voor nader op te zetten activi
teiten van de stichting. Zo is
overleg gaande met omroep
verenigingen om OBK in te
schakelen bij het verzorgen
van TV-programma's over
beeldende kunst. Het ministe
rie van WVC ondersteunt deze
initiatieven. Dit departement
heeft volgens de stichting ook
grote steun verleend bij de
thans gevonden oplossingen
voor de ernstige moeilijkheden
waarin Openbaar Kunstbezit
verkeert.
LOS ANGELES (RTR/UPI) -
De Amerikaanse popster Mi
chael Jackson heeft maandag
avond in Los Angeles een con
cert moeten afzeggen wegens
een aandoening aan zijn stem
banden. Ongeveer twintig mi
nuten voordat de muzikale
show zou beginnen kregen de
ruim 15.000 aanwezige fans te
horen dat de happening niet
doorging. Dit heeft de woord
voerder van de zanger, Lee Sol-
ters, verklaard.
Een medewerker van de sport
hal waarin het evenement zou
plaatshebben, Bob Schwartz,
zei dat het publiek de hal 'te
leurgesteld, maar gediscipli
neerd' verliet. Ook het voor
gisteren geplande concert ging
niet door.
NEW YORK (AFP/DPA) - Een schilderij van Picasso uit
zijn blauwe periode is bij Christie's in New York geveild.
De hamer viel bij een bod van 48 miljoen gulden, dat een
anoniem gebleven Zuidamerikaan telefonisch uitbracht op
'Moederschap', dat de Spaanse meester in 1901 gemaakt
heeft.
Het doek, dat een moeder voorstelt die haar kind omhelst, is hier
mee het duurste schilderij uit de 20e eeuw. In absolute zin komt
het op de derde plaats na de doeken 'De irissen' (ruim 100 miljoen
gulden) en 'De Zonnebloemen' van Vincent van Gogh, maar deze
dateren uit de 19e eeuw.