iup* Een zachte dood voor pasgeborenen Uit Opa's poessiealbum HEYNEN TEGELS DE STEM EXTRA OP MAANDAG 14 NOVEMBER 1988 TlagHeipaiQ Incident of regel? Vignetsysteem Meerprijs Forensen Schadeposten Vroeger opstaan Hetzelfde liedje MEDISCHE RUBRIEK Donor-prijs- vraag LANG LEVE DE DUIVEL REFLECTED EGO DUARMA MORI- LYA HET LEVEN GAVE GODS EEN MIXED VEGETA BLES T48 4jn verwerkt in deze spot- -blad Der Wahre Jakob. "5*3 1 millimeter 0,039 inch 1 centimeter 0.394 inch 1 decimeter 3.937 inches 1 meter 39.37 inches 1 decameter 10.936 yards 1 hectometer 109,361 yards 1 kilometer 0,621 mile 1 myTiameter 6.214 miles Opperelaktematen sq. inch 1 cm' 0.155 i dm' 13,5 sq. inch 1 m' 1.196 sq. yds lare 19.39 sq- yds 1 hectare 2,471 acres 1 km' 247,105 acres Kubieke maten cub. inch 1 cm1 0.061 1 dm1 61,023 cub. inch 1 m1 1,308 cub. yards Inhoudsmaten I* ld 0,07 gill 1 dl 0.176 pint 11 1.759 pints 1 dal 2.2 gallons 1 hl 22,01 gallons Inhoudsmaten n 1 centiliter 0.0844 gill 1 deciliter 0,211 pint 1 liter 2,114 pints 1 dal 2,642 gallons 1 hl 26.418 gallons Gewichten 1 gram 0.564 dram 1 decagram 3.64 drams 1 hectogram 3,527 OU I kilogram 2,203 lbs Files: hoezo onoplosbaar? poor Frans van Workum Vorige week maandag was het op wegen een complete chaos. Door dichte mist ontstonden op bijna alle grote wegen ongelukken. Flinke onge lukken, waarbij tientallen gewonden en twee do den vielen. De materiële schade was 'enorm'. Bij de Verzekeraarshulpdienst in Apeldoorn kwa men 1.400 verzoeken binnen om auto's weg te sle pen. Honderden wagens waren total loss. Rond negen uur stonden er 25 files met een totale lengte van 195 kilometer. ^j||KbJflN| «I af* .->• - ----- i ongeneselijk zieken wer- irdig leven beschouwd dall een verfijnd netwerk tmn| staan voor vergassingsin- jlerdodingsinstituten, vier-' i geestelijk gehandicapt fien gebracht. roepen krijgen op aanvraag rondleiding. De individuele zoeker is echter ook va jrte welkom en mag zie jraard aansluiten bij rond- dingen. De toegang is gratis )r 20 Mark 22,30) plu jentuele verzendkosten is i talogus te koop waarin jhele expositie, inclusief sten, is afgebeeld. De ten-I instelling duurt tot en met tt| aember en is van maandag jt en met vrijdag geopend va .00 tot 20.00 uur. Informatief [ölnische Gesellschaft ristlich-Jüdische Zusamme irbeit, Kammergasse 1, öln 1, telefoon vanuit Neder-I md: 0949-2212401090. «ETRIEKE MATEN EN GEWICHTEN OMGEREKEND IN HET ENGELSE STELSEL De droom lijkt die avond uit. Zo kan het niet meer. Neder land, dat kleine Nederland is 'vol', het wegennet overbelast. Het wordt pompen of verzui pen: nü drastische maatregelen nemen, of voor lief nemen dat Nederland langzaam verandert in 'een soort Los Angeles'. Een onleefbare, stinkende beton- woestijn, waarin steeds meer groen wordt geofferd aan steeds meer nieuwe wegen, bruggen en tunnels. Uiteraard vertaalt het toege nomen autobezit zich in een steeds intensiever gebruik van het wegennet. De jongste cij fers van het CBS wijzen uit dat de Nederlandse automobilisten in de eerste helft van dit jaar acht procent meer kilometers reden dan in het eerste halfj aar van 1987. Het aantal per tram, I bus en metro afgelegde kilome ters nam daarentegen met acht procent af. Het gebruik van de fiets nam toe met tien procent, dat van de trein met 2,8 pro cent. Waren de vele ongelukken van vorige week een incident, of wordt een dergelijke chaos op de wegen in de toekomst regel? Steeds meer mensen vrezen voor het laatste. Milieu-organi saties zien binnen het be staande beleid geen oplossing meer. De aanleg van nieuwe wegen en het wegnemen van knelpunten verplaatsen en vergroten het probleem alleen maar. Nieuwe wegen zuigen nieuw verkeer aan en vormen bovendien een onaanvaardbare belasting voor het milieu. Het beleid van minister Smit- Kroes moet niet bijgestuurd worden, met dat beleid moet worden gekapt. De scepsis over de mogelij k- j heid de wassende verkeersstro- j men in goede banen te leiden is i laatste jaren snel toegeno men. De afschaffing van het reiskostenforfait, road-pricing, verhoging van de benzineac cijns en de motorrijtuigenbe lasting, of een wettelijke ver bod op het geven van vergoe dingen van woonwerkverkeer hebben slechts een beperkt ef fect, zo heeft onderzoek uitge- I wezen. Een verhoging van de benzineprijs met een kwartje zou slechts een enkeling doen overstappen naar het openbaar I vervoer. De anti-auto lobby bezint zich daarom op vergaander op lossingen. Als het autogebruik zich niet laat beperken, dan toch het autobezit. D66 is op deze weg tot dusver het verst gegaan. Op het con- van 29 oktober, vandaag I precies twee weken geleden, sprak een kleine meerderheid zjoh uit voor een beperking van keuzevrijheid van de auto mobilist: hij móet de trein of bus in. 'Indien nodig met Op deze opvallende uitspraak is hoegenaamd geen reactie ge komen. Dat is merkwaardig. De keus die D66 gemaakt be perkt de burger immers in een van zijn meest elementaire grondrechten. Bovendien: hoe ver gaat de overheid met haar dwangmaatregelen, welke groepen zien hun recht op het gebruik van een auto beperkt, en waarom? De grote politieke partijen (PvdA, CDA en WD) zijn nog niet zover als D66 - of de stich ting Milieudefensie, die het verkeer met liefst 70 procent teruggebracht wil zien. Minister Smit-Kroes heeft nog steeds het gevoel dat de huidige problemen „beheers baar" zijn en dat deze - hoewel ernstig- door sommigen wor den overschat. In haar beleid legt de minis ter, zo oordeelde de Tweede Kamer deze week tijdens de behandeling van de begroting van Verkeer en Waterstaat, nog voortvarendheid aan de dag. De goede voornemens blij ven nog veelal steken in woor den. Maar dat er reeële moge lijkheden zijn om de verkeers druk aan te pakken, bij vol doende politiek draagvlak, daarover bestaat in principe geen verschil van mening. Het meest kenmerkende van files is het moment waarop ze zich voordoen. Niet op zondag middag, maar altijd gedurende werkdagen, tijdens de ochtend en avondspits. Het probleem is dus eigenlijk heel helder. Een reductie van het woonwerk verkeer met de helft zou het probleem file voor jaren ver bannen uit de actualiteit. Bij de Nederlandse Spoorwe gen leven over de beperking van het woonwerkverkeer uit gesproken ideeën. Iiv maart presenteerde T. Tieleman, chef van de afdeling bedrijfsecono mie van de Nederlandse Spoor wegen, een nieuw plan om via een vignettensysteem de files in de Randstad terug te drin gen, ontleend aan een advies van het Instituut voor Onder zoek en Overheidsuitgaven (IOO). In het systeem wordt de Randstad verdeeld in drie zo nes die elkaar ten dele overlap pen. Middelpunt van die zones zijn Amsterdam en Utrecht en de dubbelstad Rotterdam-Den Haag. Elke zone omvat twee van de vier grote steden èn de luchthaven Schiphol. Alle be zitters van een auto in de Randstad en daarbuiten kun nen bij het jaarlijks bestellen van kentekenbewijs deel-III kiezen uit vier vignetten. Files: het oplossen ervan vergt een doortasten en liefst ook inventief beleid. Het eerste vignet is altijd geldig: in de Randstad in de ochtendspits echter alleen in de eigen woonplaats, mits die niet meer dan 100.000 inwoners telt. Prijs: als op dit moment. Ook het tweede vignet is al tijd geldig: in de Randstad in de ochtendspits echter alleen in een van de drie Randstad-zo nes. Het vignet wordt geleverd in zonekleur, de meerprijs be draagt 600 gulden per jaar. Het derde vignet (twee kleu ren) is geldig in twee van de drie Randstad-zones. Meerprijs 1200 gulden per jaar. Het laatste vignet tenslotte is echt altijd geldig, ook tijdens de spits, in de gehele Randstad. Dit driekleurenvignet is ver krijgbaar tegen een meerprijs van 1.800 gulden. Tegelijk met de aanschaf van een van de duurdere vig netten zou een (gratis) jaar kaart voor het openbaar ver voer in de bewuste zone moeten worden uitgereikt. Ook aan de bestuurders van auto's uit de 'provincie' die niet beschikken over een 'spitsvig- net' is gedacht in het plan. Zij kunnen a raison van een tientje bij de benzinestations een dag kaart kopen, overigens zonder recht op het openbaar vervoer. Vrachtauto's, taxi's, en toeris ten dienen van deze verplich tingen te worden ontheven, vindt Tieleman. Hij rekent voor dat de Rand stad ongeveer twee miljoen auto's telt. Als de helft van de automobilisten een spitsvignet- kaart koopt inclusief j aarkaart, geeft dat een jaaropbrengst van ongeveer 660 miljoen gul den. Dat geld wil Tieleman vooral steken in verbetering van het openbaar vervoer. Het vignettensysteem is in middels in andere varianten uitgewerkt en bijgeslepen. Dat het systeem werkt, lijdt vol gens de bedenkers geen twijfel. Het vignettensysteem geeft een reëel uitzicht op verminde ring van de druk op het wegen net tijdens de spitsuren, en le vert behalve dat óók een ade quate financieringsbron op voor de gewenste uitbreiding en aanpassing van het open baar vervoer. Het systeem legt bovendien de lasten op de juiste plaats. Een algemene -tijdelijke- verhoging van de motorrijtuigenbelasting om de problemen in de Randstad aan te pakken, zoals onlangs door de Kamer aanvaard (opbrengst 150 miljoen), is om meer dan een reden oneigenlijk. Ook langs andere*weg zijn (toe komstige) verkeersproblemen aan te pakken. De verkeers kundige Th. Mensink pleitte eind vorig jaar voor een drasti sche verkorting van de afstand tussen woonplaats en werka dres. Mensink merkt op dat de ge middelde forens in 1960 niet meer dan drie kilometer pen delde, in '86 bedroeg de gemid delde afstand echter al vijftien kilometer. En dat bij een toene mend aantal forensen. Vijftig procent van de beroepsbevol king werkt momenteel in een andere plaats dan de woon plaats. Wensink wil wonen en wer ken zo snel mogelijk weer dich ter bij elkaar brengen. Ook hij wil af van het reiskostenfor fait. Wie dichtbij (binnen een straal van vijf kilometer) zijn werk woont krijgt van over heidswege een 'korte afstands toeslag'. Wie verder weg woont moet volgens Wensink fiscaal j uist extra worden belast. Ook in de planologische sfeer bepleit Wensink maatregelen. Op langere termijn zou een an- - foto anp dere situering van nieuwe woonwijken en industrieter reinen flink aan de verminde ring van de verkeersdruk kun nen bijdragen. Met grote regelmatigheid wordt de laatste jaren gewezen op de 'maatschappelijke kos ten' die ontstaan door het over volle wegennet. Een volgend argument om zo snel mogelijk te komen tot drastische maat regelen. De files zelf (vorig jaar wa ren er 5.423 stilstaande files) worden genoemd als een eerste belangrijke kostenpost. Onge veer een miljoen mensen zit wekelijks een uur - of langer- in het verkeer vast, zo is bere kend. Per jaar zijn dat onge veer 50 miljoen 'werkbare' uren. Een kostenpost, die, af hankelijk van de benadering, wordt begroot op een bedrag tussen de ƒ360- en 1 miljard gulden. Deskundigen gaan er overigens vanuit dat de reële schade dichter bij het eerste, dan bij het laatste bedrag ligt. Een tweede schadepost is de vertraging die het beroepsver voer oploopt. Min of meer uit de losse pols is die schade becij ferd op enige honderden mil joenen per jaar. Het beeld is daarmee geens zins compleet. File-rijden blijkt voor veel mensen (terzij de: slechts een op de vijf filerij ders is voor het woonwerkver keer echt aangewezen op een auto) een enorme psychische belasting. De ergernis over het gedrag van mede-weggebrui kers put uit, ook in lichamelijk opzicht. In principe is het alleszins denkbaar dat de werknemer die dagelijks wordt geconfron teerd met bijvoorbeeld de file bij de Coentunnel, niet de pro ductiviteit heeft van een werk nemer die om de hoek woont, of de regelmatige gebruiker van het openbaar vervoer. De om vang van deze indirecte schade laat zich slechts raden, maar toch, de belangenorganisaties van werkgevers maken zich over dit aspect ernstige zorgen. Opvallend is de veelal nogal la- konieke houding van bedrijven die rechtstreeks en alledag met het gewraakte fileprobleem ge confronteerd worden. Bij nage noeg ieder bedrijf in Nederland is 'transport' een sluitpost, al dus de EVO, de organisatie van 40.000 bedrijven die zich -di rect of indirect- bezig houden met goederenvervoer. Files zijn een factor, maar géén bijzon dere factor. „Een zaak van vroeger vertrekken en nauw keuriger plannen." In berekening van 'de scha de' per bedrijf steken logistieke managers geen tijd. „Onze chauffeurs staan maar wat vroeger op. Eerst door de tun nel, en pas daarna ontbijten," aldus de woordvoerder van een groot bedrijf in kantoorartike len. Is de situatie 'onhoudbaar', zoals bijvoorbeeld Milieude fensie en sommige werkge versclubs stellen? Nee, de situatie is veeleer 'niet optimaal'. Van een mas sale uittocht van bedrijven uit de Randstad naar relatief ver keersluwe regio's is de werkge versorganisaties, noch enige Kamer van Koophandel ook maar iets bekend. Vorige week maandag was het inderdaad die 'historische dag', zoals de Algemene Ver keersdienst in Driebergen 's avonds opgewonden sugge reerde: „De eerste dag dat in Nederland de ochtendspits overging in de avondspits 'Exceptioneel' was het grote aantal ongevallen, met name in West-Brabant waar rond acht uur 's ochtends plaatselijk nog geen tien meter zicht was. „Tien meter," aldus een politie woordvoerder, „dat is zó weinig dat ongeacht het verkeersaan bod ongelukken niet kunnen uitblijven". De gezamelijke assuradeurs blijken desgevraagd niet van 'zwarte maandag' onder de in druk. De schade wordt losjes en zonder veel poeha begroot op 'enige miljoenen'. Het beeld is bekend, bij de poli tie, bij autoherstellers, ANWB en verzekeraars. Iedere winter is er een eerste golf ongelukken bij het optreden van de eerste novembermist, een tweede een maand later bij de eerste ver raderlijke ij zei. Pas als die eer ste klappen zijn gevallen, stelt de automobilist zich op de ver anderde weersomstandigheden in, gaat hij eerder van huis en vergroot zijn discipline. Het is ieder jaar hetzelfde liedje. Maandag 7 november was al met al geen alarmerend signaal richting toekomst. In de woor den van Smit-Kroes: de ver keersproblemen die zich voor doen op de Nederlandse wegen zijn ernstig, nog steeds be heersbaar en aan te pakken. Voor dwangmaatregelen is (nog) geen reden, wel voor een doortastend en liefst ook enigs zins inventief beleid. rittvtnié voor drogo an vloaibara ttoO**- Tege n 1994 is het in Engejj de beurt aan groenten, fru» dees om evenzo 'op zijn Euroi :>ees' per kilo te worden vei' tocht. De Britten begrijp611 e nomenteel nog geen bal v®j Sen van hun volkskrant schreef vorige week dat het pp wicht van bijvoorbeeld chaw' Dignons dan in milligram® tal moeten worden uitgeef In afwachting kopen Bn' huisvrouwen hun champ'g110, nog per 'ounce'. Een Eng^ .i mis komt: neer op 28 gram- d s precies één zestiende van n I Sngelse piond. En de Britten dan maar ,.L »en dat hun pint en hun n«l Dinnenkort het enige ?-1'n. lijn wat hen nog overblijft v.| iun grootse en luisterrij ke v r eden! Door Jan Paalman Na 32 weken zwangerschap komt in een ziekenhuis een meisje ter wereld, nauw 1200 gram, duidelijk onvolgroeid, maar verder, zoals dat heet, met alles er op en eraan. Na een dag of tien blijkt haar schedeltje onrustbarend te groeien en een onderzoek wijst uit dat een bloeding in de schedel de hersens onher stelbaar heeft platgedrukt. De ouders weigeren een operatie en de artsen zijn het daar mee eens omdat „ingrijpen bij dit nog heel kleine kindje, dat reeds een ernstige hersenbe schadiging had, alleen het be- pn kon zijn van een wellicht lange, maar zeker zeer moei zame lijdensweg." Intussen ?aat het met het kind alsmaar slechter. „Op de 30e levensdag Werd levenbeëindigend ge handeld door het inspuiten van Pethidine en kaliumchlo- ride." Bovenstaande geschiedenis stond te lezen in een afleve- r®g van het Nederlands Tijd- gttt voor Geneeskunde uit t984. Het was de eerste keer hat artsen, in dit geval de kin derartsen Treffers en De beeuw, ronduit beschreven hoe en waarom ze een einde hadden gemaakt aan het le en vanr een zuigeling. Niet door het staken van een be handeling die toch al geen zin meer had, nee actief, door het geven van een dodend spuitje. Vreemd genoeg bleef dit arti kel geheel onopgemerkt, geen koppen in de krant, niks op het journaal en de Officier van Justitie deed of hij van niets wist (wat natuurlijk niet het geval was). Het ging moei teloos kopje onder in het ru moer over euthanasie van die jaren. Ten onrechte. Euthana sie, zo hebben we hier in Ne derland afgesproken, is per definitie het doden van iemand met diens uitdrukke lijke toestemming. Die toe stemming kan een pasgebo rene onmogelijk geven. Het doden van een pasgeborene is dus een andere en ethisch ge zien veel verdergaande in greep in iemands leven dan euthanasie. In zekere zin heeft de neo natologie (het vak dat zich be zig houdt met pasgeborenen) dit hele probleem aan zich zelf te danken. Vroeger bij voorbeeld had een keizers nede alleen zin als het kind ongeveer 36 weken was, maar door de explosieve toename van medische kennis en ver- nunft is die grens verschoven naar 28 tot 30 weken. Maar kinderen worden niet voor niets te vroeg geboren, meestal is er dan of met het kind, of met de moeder of bei den wat aan de hand. Die kin deren kunnen dan wel wor den gered, maar niet zelden moeten ze dan doof, blind, achterlijk of spastisch door het leven. Kinderartsen voe ren daar al jarenlang discus sies over: beoefenen we geen blinde wetenschap, doen we soms niet meer kwaad dan goed? Vooral de volgende si tuatie is gevreesd. Op een ge geven moment wordt een kind geboren dat geen enkele kans lijkt te maken. De artsen be sluiten tot abstineren, ofwel het staken van elke zinloze medische behandeling. Maar het onmogelijke gebeurt toch: het kind blijft leven en zal nu door de beslissing van de arts om de behandeling te staken nog slechter door het leven moeten. Wat nu? Iemand als prof. C. Versluis, kinderarts, vindt dan dat je na de A van abstineren ook B moet zeg gen: het doden van het kind kan dan een plicht zijn. Een half jaar geleden bracht de KNMG, de artsen bond in Nederland, een dis cussie nota uit met opmerke lijk vergaande conclusies. De commissie maakt onderscheid tussen twee situaties. Als het kind geen enkele kans op overleven heeft, situatie een, dan is ook elke levenverlen- gende of levenondersteunende behandeling zinloos. In dat geval, en daar zijn zowat alle artsen in Nederland het over eens, mag je van elke behan deling afzien, want een zin loze behandeling dient per de finitie geen enkel doel. Het vervelende is dat niet ieder een dezelfde criteria heeft om uit te maken welke toestand van het kind wel of niet vere nigbaar is met het leven. Sommige artsen zullen een kind dat jonger is dan 26 we ken en lichter dan 700 gram in principe niet behandelen, ter wijl andere artsen dat met de inzet van alle medische ken nis en vernunft nog wel doen. Er is dus een zekere wille keur, maar hele erge grote verschillen van mening zijn er niet. Veel en veel moeilijker ligt het met situatie twee: het vooruitzicht op een 'onleef baar leven' van het kind. Ook dan acht de commissie het toelaatbaar dat het leven van het kind wordt beëindigd. Maar 'onleefbaar leven' is geen medische diagnose en ook niet objectief, want ieder een denkt daar weer anders over. Dat kan tot willekeur leiden en daarom noemt de commisie een aantal criteria zoals: de mogelijkheid van het kind om te communiceren, de mate van lijden, de mogelijk heid tot zelfstandigheid (bij voorbeeld lopen, wonen, zich zelf verzorgen), de mogelijk heid tot ontplooiing (lezen, schrijven, werken) en de ver wachte levensduur. Of het kind al dan niet welkom is kan ook een rol spelen. Een voorbeeld van onleefbaar geacht leven stond een paar weken in het Nederlands Tijdschrift voor Geneeskun de. Ouders weigerden een eenvoudige operatie om een darmafsluiting op te heffen bij hun pas geboren mongo- loïde kind. Na een bizarre week waarin het ouderpaar spitsroeden moet lopen bij al lerlei artsen en instanties, wordt besloten om de natuur zijn gang te laten gaan om „het kind verder leed te be sparen." Na vier dagen over lijdt het in de armen van de moeder. Hoever de commissie zijn nek uitsteekt blijkt wel uit de reactie van prof. dr. H. Lee- nen. Zijn mening is des te in teressanter omdat hij geen randfiguur is, maar een alom gewaardeerde deskundige op het gebied van gezondsheids- recht en ethiek. Leenen in het blad Medisch Contact: „Over actief levensbeëindigend in grijpen zonder verzoek van de pasgeborene kan ik kort zijn: dat is infanticide kinder moord J.P) en niet aanvaard baar." Verder vraagt hij zich af waar de arts het recht van daan haalt om over de leef baarheid, of zin, van ander mans leven zo'n ingrijpend oordeel te vellen. Over dat soort zaken is de dokter niet deskundiger dan willekeurig welke burger. Ook ouders komt dat oordeel niet toe want de ouderlijke macht reikt niet tot het doden van eigen kinderen. En dan de glijdende schaal. Als een on leefbaar geacht leven bein- digd mag worden tussen, zo als de commissie voorstelt, de 0 en 3 maanden na de geboor te, waarom dan niet als het kind 1 jaar is, of, als het wil sonbekwaam is, niet op 10 of 20 jarige leeftijd? Over al dat soort zaken zou een brede maatschappelijke discussie gehouden moeten worden, vindt de commissie. Dat wordt dan hoog tijd, want „le vensbeëindiging van pasgebo renen" zo schreef iemand al een paar jaar geleden, „vindt reeds vele jaren in Nederland plaats. Dit gebeurt in het ver borgene en het is niet duide lijk welke normen daarbij ge hanteerd worden." Een naamloze bestel wagen haalt een naamloze fles op bij een naamloze vrouw: moeders voor moeders. Welke vrouw zou door het simpele afstaan van haar urine niet graag mee werken aan het opkrikken van de vruchtbaarheid van andere vrouwen? Ontroerend appèl op medemenselijkheid door de far maceutische industrie die een pil of drankje brouwt voor dit goede doel en er onder meer de naamloze plasjes in verwerkt. Nu het zaaddonorschap uit de anonimiteit dreigt te raken, kan ook deze hulpverlening niet buiten schot blijven. Want het kind van een vrouw, die met succes een dergelijk preparaat gebruikte, dat kind heeft goed beschouwd niet één maar twee moeders. En geldt hier niet evenzeer het recht op kennis making met de donor - in dit geval de donatrice? Onzin, zo zal politiek en pillen- fabriek deze vraag wegwuiven, hier wordt immers geen sper ma, eicel of baarmoeder ter be schikking gesteld, slechts een doodordinaire plas. Toch gaat het wel degelijk om wat Twee de-Kamerlid Laning-Boersema noemt: 'het doneren van mate riaal voor nieuw leven'. Het on grijpbare van Moeders voor Moeders is natuurlijk, dat al dat vocht samen in verzamelvat of distilleerketel één schui mende cocktail wordt - elke druppel onherkenbaar naam loos. Het zal wel een stomme opmerking van mij zijn (dat hoor je als leek te zeggen), maar kan dat sperma van al die zwoegende zwetende mannen ook niet als mix in één grote su pertank met doseerkraantje? Dan kraait er geen haan naar wie 't deed: 'donors doen het tapsgewijs' F Twee weken geleden in mijn column over poëzie had ik het gerust durven voorspellen: de Publieksprijs voor het Neder landse boek 1988 is terechtge komen bij Annie M.G. Schmidt. Wij Nederlanders al lemaal samen hebben gestemd op de vrouw die Jip en Janneke de wereld in schopte, de tante van Dikkertje Dap zeg maar, de buurvrouw van de Heks van Sier-kon-flex. Overweldige voorkeur van alle Nederlanders samen voor de taaikunstenares met die gigantische produktie: het rijtuigie naar Purmerend, Ja-zuster-Nee-zuster, Pension Hommeles, vluchten kan niet meer, Pluk van de Petteflet, m'n Opa, de familie Doorsnee, de vele musicals zoals die van het verrukkelijke: 'Ik hoef maar even zo te doen'.... Hele generaties Nederlan ders zijn grootgegroeid met An nie Schmidt en bleven smullen van haar verrassend-frisse toch lang niet altijd malse kijk op mensen en ons gedoe. Daarom ook gaven we haar die prijs. Wat mij nu oprecht verbaast is, dat ik niemand ooit hoorde roepen: 'dat mens hoort thuis bij man en kind en achter het aanrecht'. Toch is ons aller An nie altijd een hard buitenshuis werkende vrouw geweest. Hoe losjes het allemaal lijkt en hoe op rolletjes het ritmisch rijmt, u en ik zijn toch niet zo onnozel te denken dat zij 'alleen maar even zo' hoefde te doen om dat alles op papier en in de schouwburg te krijgen. Vrouwen die evenzo hard werken in politiek, onderwijs, fabriek en bedrijf, kantoor of waar ook worden nog steeds in de verdediging gedreven. Die man van haar en die kinderen - hoort zij daar niet bij te zijn? Loopt dat gezin wel zonder haar? Etiketjes worden uit de la getrokken: egoïstische echtge note, slechte moeder. Vrouwen die aan het grote showwerk meedoen gaan vrijuit. Geen foei en wee voor Vanessa, Tine- ke, Marjan Berk, Mies Bouw man, koningin Beatrix, Willeke Alberti.... Bij de kapper onder de droogkap groeit onze be wondering: ademloos lezen we welke offers het vraagt zo en met succes bezig te zijn. Dan gebeurt er iets leuks. Een vrouw die niet keer op keer over het televisiescherm hup pelt, die geen show maakt of met veel kermis aan de weg timmert, die krijgt een prijs van ons Nederlanders allemaal sa men - de stem des volks vol gens Annie Schmidt. Uit deze keuze spreekt de erkenning voor wat Annie Romein-Ver schoor zo nuchter noemde 'een vrouw die normaal werkt voor de kost'. Zondag 6 november 1988, een historische datum. Onthouden vrouwen! Vraag van de week: wonen Brabanders in een behoorlijk, grondig of best wel aardig ver vuilde procincie? God gaf de mens een vrije wil om daarmee naar de duivel te gaan en dat hebben we ook zoals Hij voorzag op steeds groter schaal ge daan. De Duivel heeft nu, om God te spijten ons geholpen 't atoom te splijten en door die tot wapens ge splitste atomen is er geen derde oorlog geko men. Wij leven in vrede, hier in 't Westen omdat de Duivel de Schep per wil pesten. Vandaar deze lofzang, die ik heb geschreven in de hoop dat de Duivel nog lang mag leven. Wij mensen kennen ons zelf alleen zoals wij ons zelf ervaren. Alle anderen om ons heen zien alleen maar halve ga ren en bepaalde aspekten van 's mensen bestaan zijn ook alleen te verklaren als manifestaties, spontaan ontstaan uit de breinen van halvega ren. (Oud Karpatisch Slaapliedje) Duarma, duarma, Pygmata Morilya Tito i Mama, tolyute proti- lya. Diablo ni Satan tolyute hiurtan Tito i Mama tolyute ti scran... Wij hebben het leven van God gekregen. Dat geloofde hij wel, de dorpsgek, maar voegde er bijeen ge kregen paard kij kt men nooit in de bek. (Het Generatieconflikt) 'Boon', zei de wijsgeer, nu krij gt ge Uw loon. Trek Uw zwaard uit de schede Zet uw helm op Uw hoofd, want daar zijn Uw spruiten die g'een kool hebt gestoofd. Gij hebt hun als kleuters in'ernst gezegd dat een ooievaar hen in de wieg heeft gelegd En nu hebben de spruiten zelf ontdekt dat gij 't was die hen hebt verwekt en dat, Brave Boon, zo lang ze leven kunnen en willen ze u niet vergeven. (ADVERTENTIE) nieuwe showroom met exclusieve tegels, marmer, sanitair en vloerverwarming, (eigen all-round tegelzetters) west havendijk - kuisel 10 - roosendaal (tegen rijksweg A17) telefoon 01650-56727

Krantenbank Zeeland

de Stem | 1988 | | pagina 5