EENYl MODEL-SPEELGOEDAUTO'S VOOR VADER EN ZOON Merijntj DE STEM CONSUMENT VRIJDAG 11 NOVEMBER 1988 Shut-up Eerste doel Gassics Handwerk Modelkeuze Betalen 'Melkoorlog' barst los in supermarktei In verwachting Door Willem Reijn Dinky, Matchbox en Corgi, dat waren twintig jaar terug de grote namen van speelgoedautootjes. Dinky ging failliet, Matchbox nam de wijk naar het Verre Oosten, maar Corgi is aan een tweede leven be gonnen. Een verhaal over nieuwe antieke autootjes voor vader en 'shut-up-toys' voor moe der met haar krijsende kind in de supermarkt 'Made in GT Britain' staat in de bodem van de speelgoedautootjes gedrukt. Corgi is namelijk ge vestigd in Swansea, een stad aan de Zuidkust van Wales. Het is de laatste echte Britse fabrikant die nog over is van het trio Dinky, Matchbox en Cor gi- Ook Corgi was bijna van de aardbodem verdwe nen in de tijden dat het het Britse rijk door in terne twisten en een duur pond ineenstortte. Moederbedrijf Mettoy Campany ging in 1983 failliet. Maar de autodivisie-managers Mike Ros ser en Rod Mannings meenden dat modelau tootjes produceren wel een winstgevende zaak zou kunnen zijn en kochten de fabrieken uit de boedel. In 1984 ging Corgi, tot dan een merknaam maar nu tevens de naam van de fabriek, opnieuw van start. Het werd het verhaal van de wederopstan ding. Corgi begon met 250 werknemers, nu zijn er dat al achthonderd. De groei is geweldig geweest. In 1985 haalde Corgi een omzet van 3.5 miljoen, via 6.5 miljoen in '86 en 10 miljoen in '87 groeit de omzet dit jaar naar 12.5 miljoen. Dat bedrag is goed voor de verkoop van twintig mil joen autootjes, geproduceerd in een kleine vier- Corgi de laatste Dinky hoofdprodukt voor Corgi. De gewone modelletjes zijn een stuk beter te betalen dan de verzame laarsstukken. Een personenauto kost in Neder land ongeveer vijftien gulden (wat overigens nog bijna de helft meer is dan in Engeland). „Veel kinderen kopen onze autootjes van hun zakgeld", weet Hill. „In Engeland verkopen we het meeste via de su- Van de kale carrosserie verdwijnen de scherpe randjes. honderd variaties (verschillende modellen in ver schillende kleuren). „Ons eerste doel was leider op de Britse markt te worden", vertelt Colin Hill, export sales manager van Corgi. „We hebben er de nadruk op gelegd dat wij de laatsten en enigen zijn die echte Britse autootjes maken. Daarin zijn we geslaagd: we hebben nu veertig tot vijfenveertig procent van de markt in handen". Het tweede fenomeen waarvan Corgi gebruik heeft gemaakt, is de enorme belangstelling voor oude modelletjes. Op beurzen betalen verzame laars vele honderden en soms zelfs duizenden guldens voor oude speelgoedautootjes. „Je kunt geen nieuwe antieke autootjes maken", zegt Colin Hill. „Maar wat je wel kunt doen, is een nieuwe serie van klassieke modelletjes ma ken, speciaal voor de verzamelaars. Die markt was onderontwikkeld". En zo verschijnen de nostalgische Classics in de schappen. Naast Ferrari's, Porsches en BMW's staan de Mack Truck, een Thomeycraft Double Decker Bus met open dak, een Jaguar Mark II Sport en een 'closed top'-tramstel van de 'Leeds Corporation Tramways'. Maar deze fraaie mo delletjes zijn niet te geef. De mooie Bedford OB Coach, een Engelse plattelandsbus, kost bijvoor beeld 12 pond ofwel ruim veertig gulden. Een Morris Minor is met zes pond ook stevig ge prijsd. De prijzen zijn duidelijk niet op kinderen afge stemd, maar juist op hun vaders. Die kopen de wagens uit liefhebberij en waarschijnlijk stiekem ook met het idee van een belegging. Zo staan de vaders al net zo met de neuzen tegen de ruiten voor de Classics-lijn als de kinderen voor de 'Corgi junior'. Vermoedelijk krijgt vader nog ge lijk ook. De eerste series van vier jaar terug gaan nu voor de dubbele prijs van de hand. De verzamelaarsmarkt is zeer interessant voor Corgi. „Van de omzet halen we 85 procent uit de speelgoedautootjes. Maar de vijftien procent 'col- lectors-items' leveren relatief wel een veel hogere winst op", zegt Hill. Speelgoedautootjes zijn dus nog immer het permarkten en de warenhuizen. De kleine wagentjes noemen we wel 'shut-up-toys': moeders kopen snel een wagentje van een pond om de kin deren stil te krijgen". Om de concurrentie van andere miniautofabri- kanten te weerstaan, moet Corgi voor haar prij zen allereerst een kwaliteitsprodukt leveren. In de produktie van een gemiddeld model steekt de fa briek ruim tweehonderdduizend gulden. Zestig weken voorbereiding gaan aan de produktie vooraf. In een gewone Corgi zitten 32 verschil lende onderdelen, die tot op de tiende millimeter moeten passen en niet bij de geringste botsing los mogen laten. Uiteindelijk moet er dan een pro- dukt klaar zijn dat in Engeland drie pond kost en een druk van 250 kilo kan weerstaan (vader mocht er eens op trappen). Een wandeling door de fabriek toont dat er ver bazingwekkend veel handwerk in de speelgoed autootjes zit. Er werken vrijwel uitsluitend vrou wen aan de produktielijnen. Vrouwen werken preciezer dan mannen en zijn handiger, luidt de gedeeltelijke verklaring. Financieel-economische motieven spelen eveneens een rol. Steeds belangrijker in het produktieproces is de veiligheid van de autootjes geworden. Elk scherp randje moet van het metaal zijn verwijderd. De losse rubberbandjes van vroeger zijn verdwenen, want kinderen kunnen ze eraf slopen en in de mond stoppen. Elk wagentje krijgt twee laklagen, maar de verf moet vanzelfsprekend gifvrij zijn. Het valt op dat huis-tuin-en-keuken-auto's (Opel Kadett, Ford Escort, VW Golf) niet of nauwe lijks worden gemaakt. Hoe kiest Corgi de te pro duceren modellen? „Het probleem is dat de auto's vandaag de dag steeds meer op elkaar lijken", zegt Colin Hill. „Als je die wagens dan op schaal gaat namaken, vallen die kleine verschillen nog eens grotendeels weg. Daarom kiezen we vooral voor wat grotere auto's met een eigen gezicht. Maar ook de Lelijke Eend hebben we gemaakt". Een tweede grond is dat kinderen iets met de autootjes moeten kunnen doen. Bussen en vrachtwagens doen het dus goed. Bij personen wagens moet iets extra's worden aangebracht. Colin Hill illustreert het met de benadering van de Nederlandse markt. „We proberen sinds kort actief de verkopen in Nederland te stimuleren. We doen dat bijvoorbeeld met een speciale uit gave van een poütie-Sierra, die dan de kleuren en teksten van de Nederlandse Rijkspolitie krijgt. We hebben ook een Nederlandse ambulance ge maakt. Die wagentjes liepen uitstekend". „Vervolgens maakten we een Nederlandse taxi. Maar die is niet echt een succes geworden. Uit eindelijk is taxi rijden saai. Daar raak je zo op uitgekeken. De volgende modellen voor Neder land zullen dan ook weer twee politiewagens zijn, een Porsche en een Range Rover, en een PTT- wagen". Al vanuit de historie heeft Corgi ook altijd een oog gehad voor bijzondere wagens: de Batmobiel bijvoorbeeld en James Bond-wagens. „Voor het reproduceren van die modellen moeten we beta len, net als wanneer je een Coca-Cola-advertentie op een vrachtwagen zet. In het algemeen valt het met de royalties nog wel mee: je praat over vijf tot tien procent van de verkoopprijs". De wederopstanding van Corgi is een feit. Maar Colin Hill beseft dat aan de aangename groei van de laatste vier jaar een einde zal komen. Daarom gaat Corgi werken aan nieuwe, maar wel aan autootjes verwante produkten. Zo verschijnen er nu verschillende Corgi-garages, afgestemd op de maten van de Corgi-juniors. De lichte uitbreiding kan Corgi minder kwets baar maken. Want niet alleen de modellen zijn auto's in het klein, ook de markt voor speelgoed autootjes is de grote wereld op schaal, zo blijkt uit Hill's opmerking: „De concurrentie is scherp. Er bestaat nogal wat overcapaciteit en er komen steeds meer modelletjes uit het Verre Oosten. Daar moeten we ons tegen wapenen door zeer nadrukkelijk een Europees element aan de mo dellen toe te voegen". (In Nederland bestaat sinds kort een club voor Cor gi-verzamelaars. Het adres: Corgi Club Nederland, Postbus 319, 8160 AH Epe Gld. Het lidmaatschap kost dertig gulden per jaar). Mot een „klein hi Immers vele t ressen (ruim 6 langstelling ..Tl Kat 28ste jaargang ran onze verslaggever 1REDA - De vakbond -aKabo gaat overleg pk net medewerkers van Stichting Medische Lab* jria (SML) en het Bi ichot Centrum voor On< ■oek (BCO) in Breda ove inrust die is gerezen i ie financiële perikelen ;en die stichting en het senfonds AZWZ [n een pamflet dat gisteren ier de medewerkers is ipreid zegt de AbvaKabo o neer dat er een werkklir :onder angst moet komer »n toelichting hierop laarde regio-bestuurder F 'erschragen: „De directeu ^choltis, heeft tegen me »ezegd: 'Ik weet wie er o; laatste hand wordt gelegd aan de afwerking van Corgi-dubbeldekkers. De verf afdeling: elke wagen krijgt een dubbele laklaag. De assemblage van de auto's: in een gemiddelde Corgi steken 32 onderdelen j WILLEM FOTO'S Van onze verslaggevers HOUTEN/BREDA - Grc handel Unigro ontket maandag een melkoorloj de Nederlandse superma jten. lUnigro gaat aan honderden permarkten in ons land c verse melk en melkprodul uit België leveren, zo weten trouwbare bronnen. Het g daarbij om de supermarkl ten Super en een gedeelte de Spar-keten. Hiermee duikt Unigro dleen onder de minimump: naar de groothandel dc breekt bovendien het zui- kartel van de vier grote Nee landse zuivelcoöperaties C; Jpina, Coberco, Melkunie |Noord-Nederland. Daan kon Unigro geen bevredig contract afsluiten. Unigro stelt gedetaillee mededelingen over deze z lit tot maandag, wanneer ledrijf de plannen officieel kend maakt. „Zonder voorui I lopen op deze mededeling [zijn wij ervan overtuigd dat [strategisch plan een doorfc king zal zijn van al of niet f mele kartelafspraken", zo 1 Unigro weten. „Dit plan, wa voor wij enorme investerin; hebben gepleegd, zal nog "■■elfde dag worden gere; ierd". Het bedrijf waarmee Uni Ihet contract heeft afgeslol Ide Belgische zuivelfabriek Imelco-Stabilac in Aalter/S Idinge, houdt zich op de vla lover de overeenkomst met U |gro. - Ech woordvoerder van u. I bilac, onderdeel van het ov I koepelende Comelco-conce ■verwijst voor alle comment; l?Tiar Uomelco-Nederland in I Utrechtse Leusden. Daar bi* I U'emand bereid te zijn tot I bevestiging of een commi ■aar. (ADVERTENTIES) Babyhuis „Haagwei Speciaalzaak voor al uw baby-artikelen en betaalbare poaltlekledlni HAAGWEG 22, BREDA, 076-2138 In plaats van met opgeplakte stickers te werken drukt Corgi teksten op de modelletjes. Kabinet maakt pas op de plaat

Krantenbank Zeeland

de Stem | 1988 | | pagina 20