EENYl
MODEL-SPEELGOEDAUTO'S VOOR VADER EN ZOON
Merijntj
DE STEM CONSUMENT VRIJDAG 11 NOVEMBER 1988
Shut-up
Eerste doel
Gassics
Handwerk
Modelkeuze
Betalen
'Melkoorlog'
barst los in
supermarktei
In verwachting
Door Willem Reijn
Dinky, Matchbox en Corgi, dat waren
twintig jaar terug de grote namen van
speelgoedautootjes. Dinky ging failliet,
Matchbox nam de wijk naar het Verre
Oosten, maar Corgi is aan een tweede leven be
gonnen. Een verhaal over nieuwe antieke
autootjes voor vader en 'shut-up-toys' voor moe
der met haar krijsende kind in de supermarkt
'Made in GT Britain' staat in de bodem van de
speelgoedautootjes gedrukt. Corgi is namelijk ge
vestigd in Swansea, een stad aan de Zuidkust van
Wales. Het is de laatste echte Britse fabrikant die
nog over is van het trio Dinky, Matchbox en Cor
gi-
Ook Corgi was bijna van de aardbodem verdwe
nen in de tijden dat het het Britse rijk door in
terne twisten en een duur pond ineenstortte.
Moederbedrijf Mettoy Campany ging in 1983
failliet. Maar de autodivisie-managers Mike Ros
ser en Rod Mannings meenden dat modelau
tootjes produceren wel een winstgevende zaak
zou kunnen zijn en kochten de fabrieken uit de
boedel.
In 1984 ging Corgi, tot dan een merknaam maar
nu tevens de naam van de fabriek, opnieuw van
start. Het werd het verhaal van de wederopstan
ding.
Corgi begon met 250 werknemers, nu zijn er dat
al achthonderd. De groei is geweldig geweest. In
1985 haalde Corgi een omzet van 3.5 miljoen,
via 6.5 miljoen in '86 en 10 miljoen in '87
groeit de omzet dit jaar naar 12.5 miljoen. Dat
bedrag is goed voor de verkoop van twintig mil
joen autootjes, geproduceerd in een kleine vier-
Corgi de laatste Dinky
hoofdprodukt voor Corgi. De gewone modelletjes
zijn een stuk beter te betalen dan de verzame
laarsstukken. Een personenauto kost in Neder
land ongeveer vijftien gulden (wat overigens nog
bijna de helft meer is dan in Engeland). „Veel
kinderen kopen onze autootjes van hun zakgeld",
weet Hill.
„In Engeland verkopen we het meeste via de su-
Van de kale carrosserie verdwijnen de scherpe randjes.
honderd variaties (verschillende modellen in ver
schillende kleuren).
„Ons eerste doel was leider op de Britse markt te
worden", vertelt Colin Hill, export sales manager
van Corgi. „We hebben er de nadruk op gelegd
dat wij de laatsten en enigen zijn die echte Britse
autootjes maken. Daarin zijn we geslaagd: we
hebben nu veertig tot vijfenveertig procent van
de markt in handen".
Het tweede fenomeen waarvan Corgi gebruik
heeft gemaakt, is de enorme belangstelling voor
oude modelletjes. Op beurzen betalen verzame
laars vele honderden en soms zelfs duizenden
guldens voor oude speelgoedautootjes.
„Je kunt geen nieuwe antieke autootjes maken",
zegt Colin Hill. „Maar wat je wel kunt doen, is
een nieuwe serie van klassieke modelletjes ma
ken, speciaal voor de verzamelaars. Die markt
was onderontwikkeld".
En zo verschijnen de nostalgische Classics in de
schappen. Naast Ferrari's, Porsches en BMW's
staan de Mack Truck, een Thomeycraft Double
Decker Bus met open dak, een Jaguar Mark II
Sport en een 'closed top'-tramstel van de 'Leeds
Corporation Tramways'. Maar deze fraaie mo
delletjes zijn niet te geef. De mooie Bedford OB
Coach, een Engelse plattelandsbus, kost bijvoor
beeld 12 pond ofwel ruim veertig gulden. Een
Morris Minor is met zes pond ook stevig ge
prijsd.
De prijzen zijn duidelijk niet op kinderen afge
stemd, maar juist op hun vaders. Die kopen de
wagens uit liefhebberij en waarschijnlijk stiekem
ook met het idee van een belegging. Zo staan de
vaders al net zo met de neuzen tegen de ruiten
voor de Classics-lijn als de kinderen voor de
'Corgi junior'. Vermoedelijk krijgt vader nog ge
lijk ook. De eerste series van vier jaar terug gaan
nu voor de dubbele prijs van de hand.
De verzamelaarsmarkt is zeer interessant voor
Corgi. „Van de omzet halen we 85 procent uit de
speelgoedautootjes. Maar de vijftien procent 'col-
lectors-items' leveren relatief wel een veel hogere
winst op", zegt Hill.
Speelgoedautootjes zijn dus nog immer het
permarkten en de warenhuizen. De kleine
wagentjes noemen we wel 'shut-up-toys': moeders
kopen snel een wagentje van een pond om de kin
deren stil te krijgen".
Om de concurrentie van andere miniautofabri-
kanten te weerstaan, moet Corgi voor haar prij
zen allereerst een kwaliteitsprodukt leveren. In de
produktie van een gemiddeld model steekt de fa
briek ruim tweehonderdduizend gulden. Zestig
weken voorbereiding gaan aan de produktie
vooraf. In een gewone Corgi zitten 32 verschil
lende onderdelen, die tot op de tiende millimeter
moeten passen en niet bij de geringste botsing los
mogen laten. Uiteindelijk moet er dan een pro-
dukt klaar zijn dat in Engeland drie pond kost en
een druk van 250 kilo kan weerstaan (vader
mocht er eens op trappen).
Een wandeling door de fabriek toont dat er ver
bazingwekkend veel handwerk in de speelgoed
autootjes zit. Er werken vrijwel uitsluitend vrou
wen aan de produktielijnen. Vrouwen werken
preciezer dan mannen en zijn handiger, luidt de
gedeeltelijke verklaring. Financieel-economische
motieven spelen eveneens een rol.
Steeds belangrijker in het produktieproces is de
veiligheid van de autootjes geworden. Elk scherp
randje moet van het metaal zijn verwijderd. De
losse rubberbandjes van vroeger zijn verdwenen,
want kinderen kunnen ze eraf slopen en in de
mond stoppen. Elk wagentje krijgt twee laklagen,
maar de verf moet vanzelfsprekend gifvrij zijn.
Het valt op dat huis-tuin-en-keuken-auto's (Opel
Kadett, Ford Escort, VW Golf) niet of nauwe
lijks worden gemaakt. Hoe kiest Corgi de te pro
duceren modellen?
„Het probleem is dat de auto's vandaag de dag
steeds meer op elkaar lijken", zegt Colin Hill.
„Als je die wagens dan op schaal gaat namaken,
vallen die kleine verschillen nog eens grotendeels
weg. Daarom kiezen we vooral voor wat grotere
auto's met een eigen gezicht. Maar ook de Lelijke
Eend hebben we gemaakt".
Een tweede grond is dat kinderen iets met de
autootjes moeten kunnen doen. Bussen en
vrachtwagens doen het dus goed. Bij personen
wagens moet iets extra's worden aangebracht.
Colin Hill illustreert het met de benadering van
de Nederlandse markt. „We proberen sinds kort
actief de verkopen in Nederland te stimuleren.
We doen dat bijvoorbeeld met een speciale uit
gave van een poütie-Sierra, die dan de kleuren en
teksten van de Nederlandse Rijkspolitie krijgt.
We hebben ook een Nederlandse ambulance ge
maakt. Die wagentjes liepen uitstekend".
„Vervolgens maakten we een Nederlandse taxi.
Maar die is niet echt een succes geworden. Uit
eindelijk is taxi rijden saai. Daar raak je zo op
uitgekeken. De volgende modellen voor Neder
land zullen dan ook weer twee politiewagens zijn,
een Porsche en een Range Rover, en een PTT-
wagen".
Al vanuit de historie heeft Corgi ook altijd een
oog gehad voor bijzondere wagens: de Batmobiel
bijvoorbeeld en James Bond-wagens. „Voor het
reproduceren van die modellen moeten we beta
len, net als wanneer je een Coca-Cola-advertentie
op een vrachtwagen zet. In het algemeen valt het
met de royalties nog wel mee: je praat over vijf
tot tien procent van de verkoopprijs".
De wederopstanding van Corgi is een feit. Maar
Colin Hill beseft dat aan de aangename groei van
de laatste vier jaar een einde zal komen. Daarom
gaat Corgi werken aan nieuwe, maar wel aan
autootjes verwante produkten. Zo verschijnen er
nu verschillende Corgi-garages, afgestemd op de
maten van de Corgi-juniors.
De lichte uitbreiding kan Corgi minder kwets
baar maken. Want niet alleen de modellen zijn
auto's in het klein, ook de markt voor speelgoed
autootjes is de grote wereld op schaal, zo blijkt
uit Hill's opmerking: „De concurrentie is scherp.
Er bestaat nogal wat overcapaciteit en er komen
steeds meer modelletjes uit het Verre Oosten.
Daar moeten we ons tegen wapenen door zeer
nadrukkelijk een Europees element aan de mo
dellen toe te voegen".
(In Nederland bestaat sinds kort een club voor Cor
gi-verzamelaars. Het adres: Corgi Club Nederland,
Postbus 319, 8160 AH Epe Gld. Het lidmaatschap
kost dertig gulden per jaar).
Mot een „klein
hi
Immers vele t
ressen (ruim 6
langstelling
..Tl
Kat
28ste jaargang
ran onze verslaggever
1REDA - De vakbond
-aKabo gaat overleg pk
net medewerkers van
Stichting Medische Lab*
jria (SML) en het Bi
ichot Centrum voor On<
■oek (BCO) in Breda ove
inrust die is gerezen i
ie financiële perikelen
;en die stichting en het
senfonds AZWZ
[n een pamflet dat gisteren
ier de medewerkers is
ipreid zegt de AbvaKabo o
neer dat er een werkklir
:onder angst moet komer
»n toelichting hierop
laarde regio-bestuurder F
'erschragen: „De directeu
^choltis, heeft tegen me
»ezegd: 'Ik weet wie er o;
laatste hand wordt gelegd aan de afwerking van Corgi-dubbeldekkers.
De verf afdeling: elke wagen krijgt een dubbele laklaag.
De assemblage van de auto's: in een gemiddelde Corgi steken 32 onderdelen
j
WILLEM
FOTO'S
Van onze verslaggevers
HOUTEN/BREDA - Grc
handel Unigro ontket
maandag een melkoorloj
de Nederlandse superma
jten.
lUnigro gaat aan honderden
permarkten in ons land c
verse melk en melkprodul
uit België leveren, zo weten
trouwbare bronnen. Het g
daarbij om de supermarkl
ten Super en een gedeelte
de Spar-keten.
Hiermee duikt Unigro
dleen onder de minimump:
naar de groothandel dc
breekt bovendien het zui-
kartel van de vier grote Nee
landse zuivelcoöperaties C;
Jpina, Coberco, Melkunie
|Noord-Nederland. Daan
kon Unigro geen bevredig
contract afsluiten.
Unigro stelt gedetaillee
mededelingen over deze z
lit tot maandag, wanneer
ledrijf de plannen officieel
kend maakt. „Zonder voorui
I lopen op deze mededeling
[zijn wij ervan overtuigd dat
[strategisch plan een doorfc
king zal zijn van al of niet f
mele kartelafspraken", zo 1
Unigro weten. „Dit plan, wa
voor wij enorme investerin;
hebben gepleegd, zal nog
"■■elfde dag worden gere;
ierd".
Het bedrijf waarmee Uni
Ihet contract heeft afgeslol
Ide Belgische zuivelfabriek
Imelco-Stabilac in Aalter/S
Idinge, houdt zich op de vla
lover de overeenkomst met U
|gro.
- Ech woordvoerder van u.
I bilac, onderdeel van het ov
I koepelende Comelco-conce
■verwijst voor alle comment;
l?Tiar Uomelco-Nederland in
I Utrechtse Leusden. Daar bi*
I U'emand bereid te zijn tot
I bevestiging of een commi
■aar.
(ADVERTENTIES)
Babyhuis „Haagwei
Speciaalzaak voor
al uw baby-artikelen
en betaalbare poaltlekledlni
HAAGWEG 22, BREDA, 076-2138
In plaats van met opgeplakte stickers te werken drukt Corgi teksten op de modelletjes.
Kabinet
maakt pas
op de plaat