Jos Vandeloo blijft trouw aan zichzelf Schrijven als 'n bedrieglijk spel Mozart werkte zich dood I Boeiende vrouwen in verhalen van Ingeborg Bachman Geheimzinnige verhalen van Marianne Wiggins Werken m DE STEM BOEKENGIDS ZATERDAG 5 NOVEMBER 1988 NIEUWE ROMAN 'DE WEG NAAR DE ARDENNEN' EN VERHALENBUNDEL Samengebald iifS* w-èt Verschillend Kafka Wonderlijk 'BROZE STAD' KNAPPE CONSTRUCTIE VAN PAUL AUSTER MARTIN VAN AMERONGEN EN DE MYSTIFICATIES VERSCHENEN Alternatieven Suske en Wiske Hambone Z°( Clïlï/3 G2 Door Henk Egbers SCHILDERIJEN van Delvaux staan op de omslagen van twee nieuwe boe ken, die Jos Vandeloo schreef. Ze sug gereren dat een magisch-realisme zijn nieuwe roman en verhalenbundel beheerst. Deze suggestie is te sterk, maar ook nu is Jos Vandeloo dezelfde vlotte verteller, die hem zo populair maakte bij lezers die houden van het gemakkelijke realistische verhaal met hier en daar een scheutje ver vreemding. Jos Vandeloo, een van de steunpilaren van de Vlaamse uitgeverijbrengt deze boeken uit bij Meulenhoff. In de verhalenbundel 'Observatorium' heeft hij 'Fantastische verhalen' bijeengebracht uit zes andere bundels, die verschenen tussen 1958 en 1985. Wat daarbij opvalt is het constante, de vaste lijn, in zijn manier van schrijven. Je kunt zeggen Vandeloo is zichzelf trouw of hij verandert niet en blijft het recept trouw, want dat wordt gretig ingenomen. Voor wie Vandeloo (1925) nog niet mocht kennen, is het een goede kennismaking. Een overspannen afdelingschef ziet een hond voor zijn bureau zitten die om werk vraagt in het verhaal 'De bezoeker' uit 1958. In 'De arm van de wet' uit 1985 krijgt dienstklopper Jasper Sarens een symbo lisch aangroeisel aan zijn lijf. Wraak neemt Serge, de sul, als hij de ontrouw van zijn mooie vrouw bemerkt door het hele dorp dat hem treitert, in piepschuim te zetten ('De man van Isabelle', '75). In 'Gras' ('81) is het een vrouw, slaaf van haar man en een bekakte buurt, die met haar gras machine wraak neemt. De verhalen heb ben allemaal een realistische ondertoon, die steeds meer te maken heeft met min of meer geëngageerde thema's in het maat schappelijke leven. Het leven neemt wraak op zichzelf. Jos Vandeloo is het sterkst in het korte verhaal; de samengebalde spanning en de verrassende pointe. Dat merk je zelfs in zijn nieuwe roman 'De weg naar de Ar dennen'. In een boek van 174 pagina's stopt hij eigenlijk tientallen verhalen, waarbij de wezenlijke samenhang maar moeilijk aantoonbaar is. Die is er wel, maar er zijn zoveel zijpaden, verscholen achter struik gewas, die deze weg naar de Ardennen markeren, dat je vaak het gevoel krijgt van de hak op de tak gedreven te worden. Je raakt de weg niet kwijt, want Vandeloo beschikt over een zeer effectieve vertel trant, zodat irritaties redelijk snel worden overwonnen. De roman bestaat uit vier hoofdstuk ken. In het eerste ligt Droshout, een man van ruim vijftig, in een ziekenhuis. Hij had een auto-ongeluk. Hij gebruikt dat hoofdstuk om terug te blikken op zijn jeugd. Verhalen over de moeilijke voor oorlogse jaren; verhalen over de oorlog. Verhalen die al zo vaak verteld zijn en binnen het kader van dit boek ook niets nieuws (zowel inhoudelijk als de manier waarop) opleveren. Dat hoofdstuk eindigt met zijn herinnering aan een zekere Mar- tine. In hoofdstuk twee wordt verteld hoe deze relatie tenonderging in een zelfgegra- ven valkuil. Daarbij de verzuchting: „En altijd maar de oorlog." De herinnering aan de dood van 'het mooiste meisje van de wereld', de verkoolde lijken van de buren, de joodse kinderen uit zijn buurt die ver dwenen. In hoofdstuk drie is hij onderweg, na zo veel jaren, naar de herontdekte Martine in de Ardennen. De weg loopt via Luik. Die stad geeft aanleiding tot het vertellen van het verhaal over zijn grootvader; hoe deze met zijn leven, zijn vrouwen en zijn geld speelde en roemloos tenonderging. Als hij bij Martine komt, erkent hij zijn zelfbe drog. 'Verloren illusies zijn gevonden waarheden'. Zijn Martine is een ander ge worden, onder meer door de drugs die ze uit Breda en Roosendaal liet komen! Hoofdstuk vier is het verhaal over Marti- nes wedervaren. Een roman over illusies, zo gemakkelijk neergeschreven dat het een illusie is via deze roman door te dringen in wezenlijke illusoire processen. Ze worden te veel aan geraakt zonder meer. Desondanks een ge noeglijk boek. En dat met illusies! Jos Vandeloo: 'Observatorium'. Uitg. Meulenhoff, prijs 32,50 Jos Vandeloo: 'De weg naar de Arden nen'. Uitg. Meulenhoff, prijs 29,50 Jos Vandeloo- foto ger dijkstra Door Maijan Mes DE personages van de in Engeland wonende Amerikaanse schrijfster Marianne Wiggins staan wat wankel in het le ven. Per abuis en onbewust zijn zij met de verkeerde part ner getrouwd en houden eigenlijk van een ander met wie het meestal ook niet zo wil lukken, omdat hij of zij ook al met iemand anders is gehuwd. Het klinkt bekend, maar in de wat geheimzinnige en groteske stijl van Wiggins komt er geen gewone, herkenbare wereld op de lezer af. In haar verhalen, die in het Nederlands onder de titel Toch verliefd en andere verhalen' verschenen, verspringt het perspec tief van waaruit de personages hun omgeving bekijken ook nogal eens. De beschouwende ik-figuur is soms maar ogenschijnlijk de hoofdpersoon, terwijl verschillende verhaaltechnieken binnen één verhaal de lezer op een verkeerd spoor kunnen zetten. De verhalen in de bundel zijn tamelijk verschillend van stijl. Sommige, met hun dialoog in platte spreektaal, herinneren aan Carson McCuUers. Temeer daar de figuren ook nogal neurotisch en onthecht van de samenleving lijken. Het verhaal 'Wisseldans' sprak mij het meest aan. Daarin vertrekt een ogenschijnlijk ge lukkig getrouwd man min of meer per ongeluk met de trein voor wat steeds meer een vlucht voor zijn huwelijk blijkt te zijn Het wordt een lange reis door de Verenigde Staten, waarbij de wat kinderlijke en zijn motieven nauwelijks bewust zijnde Roderace eigenlijk alleen maar kennis maakt met stations en perrons. Maar die krijgen voor hem de betekenis van een betoverend universum. In een ander verhaal is een ontegenzeglijk gestoorde vrouw te lefonisch op zoek naar een echtgenoot met de achternaam Kafka. Een andere vrouw heeft in de Londense National Gallery geeste lijk contact met gestorven impressionisten als Cézanne, Monet en Pissaro. In het verhaal 'Green Park' krijgt een eenzame door haar getrouwde minnaar in de steek gelaten vrouw een griezelige overeenkomst met de historische vorstin die in dit Londense Park letterlijk de haat van haar jaloezie uitstrooide, waarna er nooit meer een bloem bloeide. Wonderlijk is ook het verhaal over een vrouw van een generaal uit de Amerikaanse Burgeroorlog, die bij zijn dood met veel égards wordt behandeld, terwijl zij niet degene was van wie hij hield. Echt wrang zijn deze korte, ongewone verhalen niet. Eerder tragi-komisch met soms poëtische beelden. Marianne Wiggins: Toch verliefd en andere verhalen'. Uitg. Veen, prijs 22,90. Door Dirk Vellenga DE hoofdpersoon in 'Broze stad' van Paul Auster krijgt een vreemd telefoontje. Het is bedoeld voor een privé- detective die Paul Auster heet. De man, zelf Daniel Quinn genaamd, besluit op het telefonische hulpver zoek in te gaan en te doen alsof hij werkelijk Paul Auster is. Zelf is hij schrij ver van detective-romans, hij gebruikt daarvoor het pseudoniem William Wilson en zijn hoofdpersoon is Max Work. Het schuiven met namen en .identiteiten is het favoriete spel van de Amerikaanse schrijver Paul Auster. 'Broze stad' is het eerste deel in zijn New York-trilogie, later dit jaar verschijnt deel twee, 'Schimmen', een nieuwe lite raire puzzel. De boeken spelen zich af in New York, 'de meest rampzalige plek ter wereld', maar het thema van de triolo- gie is niet deze wereldstad, maar het schrijven als manier om mensen zand in te ogen te strooien. De 'mystery novel' is een vreselijk moeilijk genre, maar Paul Auster is er een meester in. Quinn krijgt de opdracht een man te beschermen die door zijn vader onderworpen werd aan een vreselijk experi ment. Hij werd als kind opge sloten, omdat zijn vader weten schappelijk wilde onderzoeken hoe de taal zich bij de jongen zou ontwikkelen. De vader lijkt na lange tijd in een inrichting te hebben gezeten op weg om zijn zoon opnieuw te bedreigen. De vader, die net als zijn zoon Peter Stillman heet, meent dat bij de zondeval in de Paul Auster Hof van Eden de mens is geval len, maar ook zijn taal. Woor den verloren hun echte, ondub- belzinige betekenis, werden willekeurig en bedrieglijk. StUlman meent dat de mens heid terug moet naar de on- - foto arbeiderspers schuld en de zuivere taal. Kin deren moeten niet bedorven worden door de gedegene reerde woorden van hun ouders, maar zelf de authen tieke woorden vinden. Quinn is een eenling met een langzaam wegdrijvende per soonlijkheid. Hij lijkt op de on gelukkige zoon, maar zou ook de vader kunnen zija Om de zaak helemaal ingewikkeld te maken, treedt ook Paul Auster, de schrijver zelf, op in het boek. Hij heeft zich verdiept in Don Quichot, die volgens hem zijn eigen avonturen bedacht, maar een ingewikkelde reeks van auteurs verzon om zelf buiten schot te blijven. Hij laat de knecht Sancho Pancha het ver haal vertellen aan Spanjaar den, die het laten vertalen in het Arabisch en tenslotte komt Cervantes op de proppen als de man die het weer in het Spaans vertaalt en ontkent zelf de auteur te zijn. Don Quichot was bezig met een experiment, legt Paul Aus ter uit, om er achter te komen 'in hoeverre mensen onge rijmdheden geloven als die hun vermaak verschaffen'. Onze Daniel Quinn is ook zo'n mani pulator met persoonlijkheden, zijn initialen zijn niet voor niks ook D.Q. De spanning is in 'Broze stad' te snijden. Je laat je mee slepen door het gegoochel met de identiteit van de hoofdper sonen, die uiteindelijk aUemaal verdwenen blijken te zijn, tot en met Quinn. Je wordt inge pakt door mystieke theorieën over de Toren van Babel, oude boeken vol duizelingwekkende voorspellingen en Amerika als het Nieuwe Paradijs. Paul Auster tast inderdaad af hoeveel slimme bedenksels hij op de lezer los kan laten. Hij doet dat duivels knap en rekent ondertussen af met de hoog dravendheid en de pretenties van heel wat tijdgenoten. Paul Auster: 'Broze stad'. Uitg. Arbeiderspers, prijs 29,50. Door Hans Rooseboom DE dood van Wolfgang A. Mozart op 35-jarige leef tijd (Wenen, 5 december 1791) is al twee eeuwen lang een bron van specula tie. Alles rond die dood is namelijk raadselachtig. En bij een beroemdheid als Mozart is dat aanleiding tot uiteenlopende roman tische invullingen. Journalist Martin van Ame- rongen heeft alle mystifica ties rond deze dood in een leesbaar boekje op een rij ge zet. Hij heeft de hele be staande bibliotheek over Mozarts laatste levensjaar doorgeploegd en doet verslag van zijn bevindingen. Is Mozart vermoord, en zo ja door wie? Door zijn ster- vensjaloerse coUega Antonio Salieri? Door de Vrijmetse laarsloge, wier geheimen de componist verklapt zou heb ben? Door vijanden van het Duitse volk? Door de joden? Door een bedrogen echtge noot? Ja, misschien door zijn eigen vrouw? Al deze theo rieën zijn stuk voor stuk 'be wezen'. En dan: hoe werd Mozart begraven? In een vliegende sneeuwstorm? Van de ar men? In aanwezigheid van niemand? De Romantiek, het Duits nationalisme, het nationaal- socialisme, het communisme: Mozarts dood is voor alle doeleinden en ideologieën ge bruikt, of liever gezegd mis bruikt. „Pseudo-wetenschap- pelijk materiaal, gebaseerd op verdachte bronnen en ver zameld op de vuilnisbelten van criminologie, muziekhis- torie, filosofie, geneeskunde, piskijkerij en occultisme", al dus Van Amerongen. „Er is geen enkele serieuze steun voor het verhaal over de Moord op Mozart. De le gende is opgebouwd met lou ter drijfhout, uit de gemak zucht van de musicologie, uit de getroubleerdheid der Ro mantiek, uit achterklap en oudewijvenpraat, uit poëti sche kunstgrepen, uit het con spiratietrauma van de nazi's en uit de culturele groot heidswaan van de stalinis ten". Martin van Amerongen houdt het erop dat Mozart 'gewoon' aan een ziekte is overleden, namelijk rheuma- tische koorts. Het kan zijn. Maar er is nog een andere mogelijkheid, een zeer voor de hand liggende, die Van Amerongen niet noemt. Men late de volgende inventaris eens rustig op zich inwerken: 90 Menuetten/Duitse Dan sen/Contradansen/Landlers voor orkest, 47 Aria's/Duet ten/Terzetten/Kwartetten met orkestbegeleiding, 43 So nates voor viool en piano, 41 Symfonieën, 40 Liederen met pianobegeleiding, 31 Serena- des/Divertimenti/Cassatio- nen, 31 losstaande kerkelijke werken, 27 Strijkkwartetten, 27 Pianoconcerten, 21 Opera's, 21 losstaande instrumentale werken, 20 Kanons, 17 Piano sonates, 17 afzonderlijke pia nostukken (Rondo's etc), 15 Missen, 15 Variatiewerken voor piano, 15 Orgelsonates (Kerksonates), 9 Strijkkwin tetten, 8 Pianotrio's (waarvan 1 met klarinet en altviool), 8 Sonates voor piano vierhan dig/twee piano's, 7 Litanieën en Vespers, 5 Vioolconcerten, 4 Hoornconcerten, 4 stukken voor viool en orkest, 4 Fanta sieën voor piano, 3 Fluitcon certen, 5 Kantaten/Oratoria, 2 Pianokwartetten (met stij- kers), 2 Fluitkwartetten, 2 Duo's voor viool en altviool, 2 Variatiewerken voor viool en piano, 1 Klarinetconcert, 1 Concert voor viool en altviool, 1 Concert voor fluit en harp, 1 Fagotconcert, 1 Concertrondo voor piano en orkest, 1 Hoornkwintet, 1 Klarinet kwintet, 1 Pianokwintet (met blazers), 1 Hobokwartet, 1 Di vertimento voor strijktrio, 1 Duo voor 2 violen, 1 Requiem. En nog eens 294 'Anhang'- nummers, die niet tot de oor spronkelijke Köchels Ver- zeichnis gerekend worden. Déaraan, en nergens an ders aan, is Wolfgang Amadé Mozart in 35 slopende, koorts achtige slavenjaren overle den. Opgejaagd eerst door een ambitieuze vader, later door chronisch geldgebrek en al tijd door zijn muzikale genia liteit die onafgebroken moest losbreken. Aan Mozarts leven was niets geheimzinnigs of ro mantisch'. Mozart heeft zich gewoon doodgewerkt. Vanaf zijn vierde levensjaar heeft hij niets anders gedaan dan keihard werken, componeren, uitvoeren, reizen en trekken. Hij heeft in 35 jaar minstens vier normale mensenlevens samengebald. Mozart stierf van uitputting. Martin van Amerongen: 'De moord op Mozart van Naza reth'. Uitg. De Haan/Unie boek, prijs 14,90. Theo Capel: 'Wat me ook niet bevalt!' Uitg. Luitingh, pris 16,90. Het dagelijks ongerief in kaart gebracht, luidt de oi- dertitel. Enkele verhalen van de thriller-schrijver Capel stol den al in de Haagse Post. De inhoudsopgave vereist toelichtin:' als wordt verwezen naar pagina 7, wordt 9 gedoeld, 17 is 19, er. Die fout zal de lezer niet bevallen. Hedy d'Ancona e.a.: 'Vliegende schotels'. Uitg. Nigh Va Ditmar, prijs 14,90. Stukjes van Remco Campert, H.JA. Hc- land, Renate Dorrestein, Annemarie Grewel e.a. over de afws en andere huishoudelijke werkjes. Het boekje is een initiatif van de Joke Smit Stichting en hoort bij de actie 'Schoon g- noeg', die bedoeld is om iets te doen aan de verdeling van ht huishouden. Willy Lindwer: 'De laatste zeven maanden'. Vrouwen in ht spoor van Anne Frank'. Uitg. Gooi en Sticht, prijs 29,50. Bo« naar aanleiding van de tv-documentaire over vrouwen cfe Anne Frank mee hebben gemaakt in de Duitse concentrati- kampen. Yvonne Kroonenberg: 'Volmaakte benen'. Uitg. Contat, prijs 17,90. Na 'Alle mannen willen maar één ding' de tweee bundel van Kroonenberg met korte columns uit Het Vrije VoL Cleveland Amory: 'IAUW!'. Uitg. A.W. Bruna, prijs 24,9. Amerikaanse columnist beschrijft zijn gesprekken van ma:- tot-kat en haalt historische feiten aan. Herman Brusselmans: Iedere zondag sterven en doodgaa in de week'. Uitg. Bert Bakker, prijs 9,90. Een novelle vol spt rond criticus Kees Baggeraarts en 'de grote schrijver' Herma Brusselmans. Maarten W. Schakel: 'Herinneringen in 82 schetsen'. Uit. Sponsor Sport Publiciteit, Hoornaar. Het bekende ex-Kamerli kijkt terug op zijn jeugd in de Alblasserwaard, het verzet a het burgemeesterschap van Noordeloos. Ursula Holden: Te oud voor dromen'. Uitg. Amber, pri; 27,50. Tiende roman van Engelse schrijfster over drie zusjs die in de oorlogsjaren opgroeien in een chaotische kostschool. Raymond A Moody: 'De tunnel en het licht'. Uitg. AW. Bn- na. prijs 24,90. Over de bij na-dood-ervaring. Ervaringen va mensen die even aan 'de andere kant geweest' en het kunna navertellen, Mariene Dietrich: 'Mariene'. Uitg. Centerhoek. De legenda rische Duitse filmster schrijft over haar jeugd en haar Amen kaanse jaren („Ik ben te laat naar Hollywood gegaan"). 2 geeft nogal oppervlakkige beschrijvingen van beroemdheda om haar heen, is lyrisch over haar 'platonische liefde' voor d schrijver Ernest Hemingway en noemt Frank Sinatra 'een zee aangenaam mens'. Paul van Vliet: "Er is nog zoveel niet gezegd'. Uitg. Fonteii, prijs 19,90. Een keuze uit liedjes die Van Vliet in 25 jaa- maakte. Bert Hiddema: 'Dubbele mandekking'. Uitg. Luitingh, prijs 10. Thriller die zich afspeelt in de voetbalwereld. Felix Thijssen: 'De tweede man'. Uitg. Luitingh, prjs IC. Een nieuwe Charlie Mann-thriller van de schrijver van'Iris'. Theo Kars: Techvermaak'. Uitg. Loeb, prijs 15. Buidel co lumns van de op Ibiza woonachtige schrijver. Dr. Robert Peter Gale en Thomas Hauser: 'irts in Moskou'. Uitg. Balans, prijs 29,50. Dr. Gale, exiert in beenmergtransplantaties, werd onmiddellijk na di ramp in Tsjernobyl door de Russen toegelaten. Met behup van journalist Thomas Hauser beschrijft hij zijn ervariigen. Betty: 'Gespiegelde onmacht'. Uitg. De Roerdomp, Irech- t Antwerpen. Betty (Havelaerts) onderging diverse ware hoofdoperaties en leeft met een' pompje in haar hoofd dit het hersenvocht moet afvoeren Ze is bovendien analfabete. 2; dic teerde haar levensverhaal aan haar Canadese man Vayne Fitzpatrick. Deze Vlaamse uitgave is nu ook in Nederlani ver krijgbaar. Door Henk Egbers VROUWEN zijn in de literatuur op heel wat manierenge- typeerd. De emancipatie-literatuur van de laatste deceinia heeft mede de vrouwenwereld een grotere zelfidentifiatie mogelijk gemaakt. Ingeborg Bachmann tekent in de ter- halenbundel 'Simultaan' ongemeen scherp een aaltal vrouwen, die de anecdote ver overstijgen. Ingeborg Bachmann (1926-1973) liet haar laatste boek met vijf verhalen in 1972 verschijnen. Na vijftien jaar werd het door Paul Beers in het Nederlands vertaald. Ze schreef deze ver halen terwijl ze werkte aan haar cyclus 'Doodsoorzaken', die in Nederlandse vertaling verschenen - onder de titels 'Malina' en 'Het geval Franza'. Deze in het existentialisme gewortelde schrijfster, die tij dens de naoorlogse periode in het Duitse taalgebied, met een Gruppe 47, via het schrift het verleden probeerde te vereffe nen, laat in deze verhalen een subtiel engagement zien. Geen directe getuigenissen of mora liserende betogen, maar zeer lijfelijke vrouwen maken in gelaagde gebeurtenissen dui delijk hoe Bachmann dacht over de relatie man-vrouw en over emancipatie-gedrag. Daarbij speelt de taal als com municatie-middel tussen te gengestelde belangen in de gro te- en kleine mannen (vrou wen) wereld een duidelijke rol. Haar proza krijgt daarmee een subtiele geladenheid, gevoed door metaforen en onopvallend uitgekiende woordspelingen. In het titelverhaal zet ze de onwerkelijkheid van een we reldorganisatie (FAO) tegen over de onwerkelijkheid van een hotelliefde van twee wer kers bij deze organisatie. Woorden bedelven beiden. De wereldvoedselsituatie wordt er niet beter op en staatslieden, ambtenaren en andere figuren die er zich mee bemoeien doen ook in hun persoonlijke leven alsof ze het klaarspelen te we ten wat ze willen. Verhalen! Taalvervuiling. Geen wonder dat vrouwen wegvluchten uit de (die) wer kelijkheid. Beatrix uit 'Proble men, problemen' is zo'n figuur. De kapper en slaap zijn bij haar de alternatieven. De rela ties met mannen blijken illu sies. „Een man kon zich nu en- maal domheid permittees Een vrouw nooit". Ze pernit- teert zich tenslotte om verlMd te worden op zichzelf. „Ze ton hem niet altijd het genoejen doen haar zo probleemloos te zien. Ik ben een vrouw - dat moest een probleem voor hem worden". In 'O, gelukkige ogen' draagt Miranda een bril, die haar in staat stelt het zicht op het leven in te stellen. „Het kan gebeuren dat Miranda haar zieke opti sche systemen als 'een ge schenk uit de hemel' ervaart Het verbaast haar hoe andere mensen elke dag verduen wat ze zien en mee moeien aan zien". Zonder het veihaal tot een gewilde metafooi om te bouwen weet Bachrrann dit gegeven af te stellen opde rela tie van Miranda met laar Jo sef. Op de 'Drie paden raar het meer' - met de omvang/an een novelle -, wandelt een vrouw (fotojournaliste), die anvan- kelijk stuk loopt op nannen, successen behaalt en wier on deruit gaat. Terug in hiar ge boortestreek nabij Klagmfurt, waar ze de veel betredenpaden van haar leven overdenk, ver valt ze in een gevoel van inver- vuld zijn. De verhtuding Duitsland-Oostenrijk (hier en dienster) worden daarbij inge voerd. Bachmann schrijft geen 'vrouwenliteratuur', maa wel literatuur over vrouwen. 'Jet is geen strijdlectuur, die wizen- lijk ingaat op noodzal structuurveranderingen maatschappij. Wel tast geijkte rollenspel daarin zins aan door via bewusl versterkende verhalen dacht te vragen voor de van de vrouw, zoals die ge kleurd wordt door middenkas- sen. Daarbij schrijft ze mod en boeiend. Ingeborg Bachmann: 'Sinul' taan'. Uitg. Amber. Godelieve Koks koos Hartman omdat ze he vindt, en zij maakte er van! „Ze voelde zich licht zw bestond. Het bonzen var kloppen Eén secon Wat was dat nou? Drc Hartman. Dit is de originele ka en de chocoladefabriek' ontwierp hem 'omdat c hoort hem puffen en kre Dit schreef Roald Dah monsterachtige machtii schoot een klein laatje, maat, open aan de zijkai dat zo onogelijk, dun en het een vergissing men strookje grauw karton, meneer Wonka. „Het is „Ik heb De Gebroeder Circa van Bergen, „omdc drietig en ook heel blij omdat het in het boek zo het me een leuk huis It naast gezet). Een stukje uit het boe Om op een ouderwetse l ken met Jonatan te ligg< vlammen langs de mure kerseboom voor het raar gen. Dat alles vind ik zo in de Ruiterhoeve, en da geten." MEER dan 100 Vlaamse er kenschrijvers en -illustra november in Baarle bij el praten, handtekeningen v een boekenmarkt en tentot Dat is lang niet alles, wi werkgroepen waaraan ie Telefoon foor m, \JQv! ïèmtikR* -3-1 fó

Krantenbank Zeeland

de Stem | 1988 | | pagina 34