Ider DE STEM iko-DOCUMENTAIRE OYER GEZIN MET DUBBEL-GEHANDICAPTE VADER Het 'normale' leven ran een doof-blinde )K Artsen zonder Grenzen als 'Ie nieuwe hulpverleners' 1KRUGSPOEUN I I Ins van eg wilt door di Onze boys in Amerika Hervorming inspireert Russische kunstenaars VER 50s1e tv-documentaire Nijsten en Erkens I NATASJA FOUCAULT IN BRABANT ZATERDAG 5 NOVEMBER 1988 ANGE ROVER TYTTTT s Koerier. Nieren Akropolis Parkeerwachter N CS-DOCUMENT A IRE LAAT VRAGEN ONBEANTWOORD Ontworteld Succes Das SS met gemene reclame-spots en vage blabla. Waarom dan SS van Emile Fallaux er bij betrekt, van de VPRO, maar ook SS op Nederland 2? SS NOS en de Nederland 1-omroepen in actie op Nederland 3, SS terwijl de ATV-reporters gewoon de hele nacht doorgaan SS op Nederland 2. Zoveel geweld wordt nog niet eens ge- SS bruikt bij de Nederlandse verkiezingen! Amerikanen heb- SS te11 daar een woord voor'overkill'. SS Al die mankracht inzetten voor romantiek van cowboys en SS Indianen, gangsters en tv-dominees, is behoorlijk overdre- SS! kon je wat de omroepen bijvoorbeeld hadden moeten doen: SS een duidelij ke reportage van een uur of anderhalf uur ma- SS snee-verslaggevers in hun 'Keek op de week', dat langza- SS merhand op niveau begint te komen. Bulle van Berkel („U SS tent live en rechtstreeks verbonden meten Harry SS Kriele („Goedenavond, het is nu gistermiddagzij n SS Boeing 747 vol Nederlandse reporters die allemaal het G1 Va HL' vr de ni m ONS lyota Lander, softtop'83 ■ep Wrangiernieuw ibaru XY 4WD irboauto'86 )lvo 244 6L erdrive LPS'78 JAGUAR SOUVEREIGN HE 12 cyl1985 (te onderdelen RANGE ROVER - 076-714888 snutten. ordt in een groter artentie met het belangrijkste 9- in de advertentie op. lijk en snel. UT HET BEDRAG toezending van brieven te betalen. Als ne betaalcheque of een jf bankoverschrijving) ontvangt u een hter f 4,- oeten brengen. De Stem, aren op onze kantoren. Prijs incl. 6% BTW •f 6.07 8,09 f 10,11 f 12,13 f 14,15 116,17 es <P de di 0] is aan ee: tr< vit» hi ki di VI Jl leei -gl eeh dm ka: onzertv-redactie ^VERSUM - 's Morgens eg in huize Foks. Aan j ontbijttafel wordt het juws van de wereld ge il itigd, aangeboden door iö Telegraaf. Een stan- lard-gezinnetje, denk je ipjhet eerste gezicht. Toch er iets ongebruikelijks de hand. Jan Foks is jaar of vijftien ge- rjuwd, maar hij heeft zijn ruw Roos nog nooit ge- ird of gezien. En de int leest Jan niet zelf; wordt hem door zijn )uw in de hand 'voorge- en' door middel van vin- ;tfspel!ing. Jan Foks is vai. de 3.000 doof-blin- inllederland. DeKROzendt komende maan de op Nederland 1 de film 'E«n ancere manier van leven' van Hars Koekoek uit over het gezin Fiks: Jan en Roos, hun zoon Jele en de pasgeboren dochter Jaaike. Het is een por tret vai een familie, die on danks de handicap van vader probeert een zo normaal moge lijk leven te leiden. Jan Foks werd rond zijn twin tigste doof en blind als gevolg van slecht functionerende nie ren. Hij denkt zelf dat zijn han dicap te wijten is aan een fout in een nierdialyse-apparaat dat net in gebruik was geno men. Hoe het ook zij, sinds die tijd beperkt Jans contact met de buitenwereld zich tot voelen. Hij is in staat met zijn vrouw te praten, zij het langzamer dan normaal omdat alle letters in zijn handpalm moeten worden uitgespeld. Alles speelt zich in huize Foks trouwens noodge dwongen trager af dan elders. Jan ontmoette Roos tijdens zijn verblijf in het instituut St- Rafaël in St.-Michielsgestel. Zij was daar groepsleidster. Sinds hun huwelijk, dat door sommi gen met angst en beven werd tegemoetgezien, doet ze dienst als de ogén en oren van Jan. Zij houdt hem op de hoogte van al les wat er om hem heen ge beurt. Het contact met de buiten wereld verloop moeizaam. Vooral mannen vinden het moeilijk om met Jan te 'praten', omdat ze het eng vinden een andere man aan te raken. Uit gaan is een probleem, zeker sinds Jan ook nog problemen heeft met lopen. Hij heeft in tussen voor de derde keer een donornier gekregen en de me dicijnen die hij moet slikken om afstoting te voorkomen, hebben botafbraak als nare bijwerking. Eigenlijk zijn er alleen de personeelsavondjes van de sociale werkplaats, waar Jan als meubelstoffeer der werkt. Vakanties zijn slechts bij hoge uitzondering mogelijk en dan alleen nog na uitgebreide voor bereidingen. Één keer hebben Jan en Roos een verre reis ge maakt, naar Griekenland, met als letterlijk en figuurlijk hoogtepunt de beklimming van de Akropolis in Athene. De doof-blindheid van Jan drukt een zwaar stempel op de dagelijkse gang van zaken in huis. Zoon Jelle: „Ja, het is toch wel anders dan bij andere kin deren. Ik moet bijvoorbeeld al tijd meteen mijn speelgoed op ruimen, want anders struikelt- ie erover. Maar ik ben blij dat ik toch een vader heb. Het is beter dan niks". Jan Foks heeft aan de docu mentaire meegewerkt, hoewel hij als alle doof-blinden niets heeft aan een tv-documentaire. „Ik wilde de mensen laten zien dat ik niet zielig ben en dat ik samen met Roos nog heel wat van mijn leven kan maken". De documentaire is een uit vloeisel van een opdracht die filmer Hans Koekoek van de Stichting Doof-Blinden kreeg. Het was de bedoeling een voor lichtingsfilm te maken voor mensen die te maken hebben met doof-blinden. „Daarbij kwam ik in aanraking met het gezin Foks en omdat ik die mensen aardig vond, leek het me de moeite waard een aparte film aan hen te wijden". Koekoek stelde zich tijdens het filmen als een soort 'par keerwachter' in het gezin op. Dor Mart van der Sanden HLVERSUM - De NOS zndt komende maandag on half negen op Neder- lnd 3 de documentaire Artsen zonder Grenzen it. In dit dubbelportret \an twee artsen-ontwik- lelingswerksters wordt en beeld geschetst van tet werk in de Derde We- Bld en hun motieven om lun leven in Nederland (ijdelijk) op te geven. Ie voedingsdeskundige Els Iageraats is 39 jaar oud en »erkt in noordelijk Mozam- Eque, een land dat al ge- uime tijd wordt geteisterd ioor een hevige burgeroorlog, lij werkt al enkele jaren in ntwikkelingslanden en is litgezonden door de Stichting Vrtsen zonder Grenzen om in en klein stadje de gezond- ïeidszorg weer op poten te letten. Dana van Alphen is 35 aar en werkt in de Zuidame- •ikaanse staat Guyana, waar :ij een project leidt ter be- itrijding van een malaria- tpiderrie die veel slachtoffers naakt onder de plaatselijke bevolting. Beide vrouwen vertellen in de documentaire redelijk openhartig over hun drijfve ren. Els Hageraats liet in Ne derland twee kinderen (van 11 en 13 jaar) achter. Zij zegt daarover: „Ik heb geknokt te gen de traditionele gevoelens dat een moeder altijd bij haar kinderen hoort te zijn. Maar ik vind het onzin om te zeg gen dat je leven met 34 is af gelopen en dat je maar moet wachten tot de kinderen groot zijn. Als je iets wilt bereiken, moetje altijd iets opgeven". Dana van Alphen brak haar opleiding tot neuroloog in Ne derland af om in de Derde Wereld te gaan werken. „Je raakt hier wel ontworteld, maar voor mij is dat niet meer erg. Je went eraan, net als ieder ander die in een vreemd land zijn werk doet". Voor haar staat daar in ieder geval tegenover dat je vrij wel iedere dag iets nieuws te genkomt en dat je nuttig bent voor de mensen hier'. Els Hageraats zegt zich in Mozambique 'completer te voelen' dan in Nederland, waar ze toch een goede baan had. Maar de documentaire laat een aantal vragen on beantwoord. Wat voor werk deed Els Hageraats in Neder land? Waarom beviel haar dat dan niet? Hoe krijgt ze midden in de rimboe medicij nen aangesleept? Waar is de vader van haar kinderen? Heeft diens afwezigheid mis schien iets te maken met haar besluit om naar het buiten land te vertrekken? Toegege ven, dat laatste is een zaak van persoonlijke aard, maar de kijker wordt vanzelf op dat spoor gezet zonder dat hij uitsluitsel krijgt. De documentaire schildert het werk van 2 van de 90 deel nemers aan projecten van Artsen zonder Grenzen, maar verzuimt deze organisatie duidelijk te plaatsen in de veelheid aan organisaties die zich in Nederland met ont wikkelingswerk bezighouden. Voor leken is het zo goed als onmogelijk de tientallen or ganisaties, die elkaar bij som mige acties nog beconcurre ren ook, uit elkaar te houden. Na het zien van deze docu mentaire is hij op dat punt geen spat wijzer geworden. Els Hageraats: „Je moet altijd iets opgeven." Wat precies de doelstellingen zijn van Artsen zonder Gren zen blijft in de lucht hangen. Henk Suèr, hoofd informa tieve programma's van de NOS, wilde een film hebben waarin het beeld van de ont wikkelingswerker als 'halve heilige' wordt afgebroken. Hij had behoefte aan het portret van 'de nieuwe hulpverlener'. Dana van Alphen zegt dan ook ergens: „Idealisme is niet genoeg, daar ben ik wel ach tergekomen. Ik kan in mijn eentje niet de hele wereld redden, wel een aantal mala ria-patiënten". Maar het is zeer twijfel achtig of veel mensen nog het beeld van de ontwikkelings werker als een louter bevlo- - foto nos gen idealist koesteren. De meeste mensen zal het ook vóór het zien van deze docu mentaire wel duidelijk zijn dat een beetje praktische in stelling in de Derde Wereld nooit weg is. Ook in dat op zicht schiet de tv-documen- taire 'Artsen zonder Grenzen' van Ton van der Lee en Eugène van den Bosch tekort. Van onzertv-redactie BEEK - De KRO-televisie zendt naandag om 20.45 uur de vijfigste televisiedocu- mentaie uit van de Lim burgse cineasten Maurice Nijsteruit Ulestraten en Jo Erken.' uit Beek. De titel van èze produktie is '20 jaar n;tuur in eigen land'. Twintt jaar geleden verscheen eerie documentaire van de Limbugers op het scherm met als titl 'Broedvogels in Lim burg'. Deze eerste produktie yormé het begin van een lange aeks. Hetprogramma '20 jaar na tuur i. eigen land' is een mon tage an hoogtepunten uit de vele rogramma's van de ci- neastn, aangevuld met een aants nieuwe opnamen. Uit gangpunt van Erkens en Nijs ten i steeds geweest dat niet allea exotische dieren als oli- antn, leeuwen of ander groot wild in verre landen interes- santzijn, maar ook de natuur °m e hoek. Daar filmen Mau- nce Nijsten, en Jo Erkens. Mestal vanuit een schuiltent, wat bij opnamen van dieren geit: wie niet weg is, is gezien. owel Maurice Nijsten als Jo wiens werden geboren in het Limburgse Beek. In 1965 ont stond het idee om samen films te gaan maken, waarbij de klemtoon zou liggen op de na tuur. Na een aantal vingeroefe ningen werd in 1966 gestart met het filmen op het professionele 16 mm. filmformaat. Hun eer ste produktie 'Broedvogels in Limburg' kwam einde 1967 ge reed. De in Maastricht woon achtige Belgische componist Jean Lambrechts werd aange trokken om de speciale film muziek te componeren. Deze componist, die al vele composities voor tv-produkties had vervaardigd, attendeerde KRO-producer René Sleven op het werk van de Limburgse ci neasten. Van KRO-zijde was men meteen enthousiast over deze produktie. de omroep be sloot de film uit te zenden en wel op 17 september 1968. Ruim 4 miljoen kijkers gaven het hoge waarderingscijfer 7,8. De KRO heeft zich daarna ingezet om in een steeds snellere stroom, produkties van de Limburgse cineasten op het scherm te brengen. De waarde ringscijfers zijn steeds hoog ge bleven, want in de loop der ja ren werden steeds cijfers tus sen 7,5 en 8,1 gehaald. De Limburgse filmers maakten in de loop der jaren niet alleen films over de natuur. Bekend is hun televisieducumentaire van de Limburgse kunstenaar Charles Eyck. Deze produktie, met als titel: 'Charles Eyc- k..een legende' werd in 1983 door de KRO-tv uitgezonden. Een film over 14 Limburgse beeldende kunstenaars ('Lim burgs Palet') werd ook weer door de KRO-tv in september 1987 uitgezonden. Zo lukte het Erkens en Nijsten het werk van een aantal Limburgse kunste naars onder de aandacht van een groot publiek te brengen. Acht Europese landen heb ben reeds films van Nijsten en Erkens via de tv uitgezonden: Engeland, Ierland, Zweden, Finland, Spanje, Italië, België en Frankrijk. Ook ontving het tweetal diverse onderscheidin gen. Vrijwel alle produkties van Erkens en Nijsten ontstaan in nauwe samenwerking met de KRO-tv en worden dan ook door deze omroep op het scherm gebracht. Het archief van de Limburgse cineasten is inmiddels echter zó uitgebreid, dat bijna alle omroepen een be roep deden op de cineasten om materiaal te mogen gebruiken voor de uitzending. Van pro gramma's als 'Ja, natuurlijk' tot 'Een reis om de wereld in 80 vragen'. Op dit moment zijn Erkens en Nijsten druk bezig met de mon tage van de film 'De das in Ne derland'. De filmers zijn ook weer bezig om voorbereidingen te treffen voor enkele docu mentaires over kunstuitingen in de provincie Limburg. Hier bij wordt eerst gedacht aan een documentaire over het musice ren in deze provincie. Verder zijn al de opnamen begonnen van een meerjaren project: een 12-delige tv-serie Het gezin Foks met de do of-blinde vader, maandagavond in 'Een andere manier van leven'. - fotokro „Je blijft uit het zicht totdat er iets gebeurt. Dan moet je er als de kippen bij zijn om het op te nemen", aldus Koekoek. Nijsten en Erkens in het veld. Vijftig natuurfilms heeft het Limburgse tweetal inmiddels voor de televisie gemaakt. - foto archief de stem over de natuur in onze 12 pro vincies. In iedere provincie gaan de cineasten filmen in een belangrijk natuurgebied. De KRO is van plan deze serie van Nijsten en Erkens in 1991 op het scherm te brengen. Van de 12- delige serie over de 'Natuur in eigen land' wordt momenteel een boek samengesteld. jljiji;: JA, in Amerika is het anders, daar kan alles. Daar kun je SS-i als j ournalist nog echt op avontuur. Met een camper en een videocamera schiet j e over de prairies en ondertussen ont ij::::;: masker je een corrpute dorpsburgemeester, ben je getuige •jij:::: van een brutale bankoverval en ontdek j e dat een van de presidentskandidaten verwikkeld is in een pikant schan- •jijijij daal. i&ij Aan dat soort journalistiek-in-de-korte-broek denk je als jfSlj j e de j ongens van AVRO, TROS en Veronica bezig ziet met hun 'covering' van de Amerikaanse verkiezingen. De hele jijijiji week hebben de drie omroepen op Nederland 2 een deel jijijij: van hun actualiteitenrubrieken gevuld met Bush en Duka- jijijiji kis. Donderdagavond laat bracht de AVRO zelfs een extra M Televizier. i&iij Je ziet hoe ze zijn aangestoken door de'American way', ijijijij Eten introotj e met de Amerikaanse vlag, snelle items, j ach- Ijljljij tig gemonteerd en dan een van onze j ongens die drie uur moest wachten voor twee zinnen van Ted Kennedy, jijijij; Joop Daalmeijer presenteert de uitzendingen vanuit een jijijiji krappe ruimte in New York (de hotelkamer van correspon- jijijiji dent Ben Knapen?). Joop heeft dat eigenlijk altijd al ge- ijijijij wild. In 1980 droomde hij al zo dwingend over de glamour ijijijij en de glorie van het grote Amerikaanse werk dat hij sa- ijijijij men met Hans Emans voor de VARA een experiment Si;!; mocht verzorgen13 uur lang Amerikaanse programma's SS op onze Nederlandse tv, compleet met reclame en nieuws. SS Dan kunnen de Nederlanders zelf uitmaken hoe goed of jijijiji slecht commerciële tv is, lichtten de beide heren toe, verge- jijijiji tend dat niet het publiek maar de commercie zelf wel uit- SS: maakt wat goed voor ons is. SS Daalmeijer en zijn boys roepen elke avond dat de twee SS kandidaten geen echte uitspraken doen, dat het een spel is SIS deze gezamenlij ke ATV-operatie, deze unieke vorm van SS samenwerking in Hilversum, die nog indrukwekkender SS wordt als j e de zondagavond-uitzendingen van 'Post USA' SS Dinsdagavond breekt de hel pas goed los. Dan komen de SS ven. Aan van den Heuvel toonde deze week een mooi por- SS van Ben Daalder, de voormans van de vissers. Toen SS ken van de vissers en hun problemen. Sjijj Van Kooten en De Bie tonen elke zondagavond twee door- SS kampioenen in het stellen van vragen nadat het antwoord SS al is gegeven. Zij hadden gemakkelijk meegekund in de SS Vrij heidsbeeld en de Grand Canyon willen ziea Door Harry Vermeulen DE door partijleider Gorbatsjov op gang gebrachte hervor mingen hebben ook de Russische kunstenaarswereld be roerd. De nieuwe openheid heeft in die kringen onder meer geleid tot een gedurfder, maatschappij-kritischer manier van werken. De golfslag van de culturele perestrojka en glasnost reikt echter zelden verder dan de boorden van Rusland. Russische kunstenaars krijgen niet vaak gele genheid om hun kwaliteiten buiten de Sovjetunie te etale ren. Door een toevallige samenloop van omstandigheden is dat de 26-jarige schilderes Natasja Foucault uit Moskou wel ge lukt. Ze heeft een visum van twee maanden voor het westen weten te bemachtigen en ze heeft een deel van haar pro duktie - schilderingen op zijde, etsen en jurken naar eigen ont werp - in haar reiskoffers mee genomen. Vanaf vandaag tot eind de cember exposeert zij in galerie Harry Pulles in Breda en vanaf 2 april 1989 is haar werk te zien in galerie De Hemel in Bergen op Zoom. Serieuze belangstelling voor de wereld van de kunst werd bij Natasja Foucault niet vroeg geboren. Pa en ma Foucault - beiden scheikundig ingenieur - hebben weliswaar een brede belangstelling voor cultuur, maar over kunst als broodwin ning werd in huize Foucault niet gesproken. Die definitieve keuze maakte Natasja zelf na dat ze op 14-jarige leeftijd een eerste prijs had gewonnen in een tekenwedstrijd, waaraan door alle Moskouse middelbare scholen werd deelgenomen. „Vanaf dat moment wist ik dat ik kunstenares wilde wor den. Ook vond ik dat ik niet langer kon volstaan met de stof die op de middelbare school werd gedoceerd. Ik heb drie jaar bijlessen gekregen van een privé-leraar. Dat is voor Russi sche begrippen tamelijk uit zonderlijk, maar ik had daar meer dan één reden voor. Ik wilde allereerst heel snel zoveel mogelijk over kunst en over al lerlei technieken te weten ko men. Daarnaast speelde ook onvrede een rol. Cultuur neemt in de Russische maatschappij een belangrijke plaats in. Dat is in het onderwijs heel duide lijk terug te vinden. Iedere school doet op intensieve wijze aan cultuurvorming. Maar naar mijn idee worden daarbij te strakke lijnen gehanteerd. Er is te weinig ruimte voor de ontplooiing van het individu. Dat stond mijn ontwikkeling in de weg." Natasja Foucault staat blijk baar niet alleen in haar me ning, want de grotere vrijheid van handelen in de Sovjetunie hebben een ware revolutie in de kunstenaarswereld teweeg gebracht. „Tot nu toe werd in de Sovjetunie vrij behoudend geschilderd. Het realisme voerde - min of meer verplicht - de boventoon. Moderne kun stenaars kregen weinig ruimte. Dat is nu radicaal veranderd. Er wordt door kunstenaars enorm veel gediscussieerd over de richting die ze kiezen. Ze praten er bij wijze van spreken op de hoek van de straat over en in hun ateliers. In de kran ten en tijdschriften worden ware polemieken gevoerd. Dat werkt uitermate verfrissend. Ik word er in ieder geval door geïnspireerd. Kunstenaars ko men niet tot goede prestaties wanneer ze in een keurslijf van regels zijn geperst." Volgens Natasja Foucault heeft het vieren van de teugels tot gevolg gehad dat het me rendeel van de Russische schil ders zich op het modernisme heeft geworpen. „Enerzijds is dat een leuke ontwikkeling. Je ziet de meest fantastische din gen ontstaan. Voor mijn gevoel kleeft er ook een nadeel aan. Wanneer je je niet schaart in de rijen van de nieuwlichters, dan hoor je er niet bij. Ik stoor me daar niet aan. Ik ben zeer individualistisch ingesteld. In Rusland kun je als kun stenaar eigenlijk niet functio neren wanneer je niet bij een belangenorganisatie bent aan gesloten. Toch heb ik altijd ge weigerd om dat te doen. Deson danks heb ik me behoorlijk kunnen redden. In Moskou zijn genoeg plaatsen te vinden, waar je kunt exposeren. Daar heb ik geen bond voor nodig. Ik heb bijvoorbeeld in veel biosco pen mijn werk tentoon gesteld. Zo eigenzinning stel ik me ook op ten aanzien van de moderne denkers. Ik blijf mijn eigen stijl hand haven. Ik ben gek van de na tuur en ik interesseer me bij zonder voor historische bouw werken. Die thema's zie je in mijn werk terug. Nostalgisch en melancholiek, zegt u. Dat klopt. Maar dat zal wel met mijn Russische, gevoelige ziel te maken hebben". BH

Krantenbank Zeeland

de Stem | 1988 | | pagina 33