DESTEM HOE KOMT HET DAT HET VLAGGESCHIP ZO UIT DE KOERS IS GERAAKT? Blijven hangen Drie groepen Stromingen Op z'n Japans Afgestoten Overname ZATERDAGI 5 NOVEMBER 19881 n 1991 zal Philips, ijs, weder, dollar en yen dienende, honderd jaar bestaan. Ruim drie jaar geleden, tijdens de aandeelhoudersvergadering op 23 april 1985, tekende de toenmalige president van het concern, Wisse Dekker, de contouren van Philips in dat jubileumjaar: een beweeglijke, elektronische multinationale onder neming, zorgvuldig gespreid in activiteiten en markten over de hele wereld; met een omzet van rond de 85 miljard gulden beho rend tot de vijf grootste elektronische concerns van de wereld; een winst van drie tot vier procent, dat wil zeggen tussen de 2,5 en 3,4 miljard gulden. Overleven Boegbeeld Versnelling Het Philips-concern telt nu nog circa 400 fabrieken en dat zijn er 170 minder dan S Jaar geleden. En het verhaal Is nog niet af. Van de 200 fabrieken die nu nog In Europa staan, wil Philips er over een aantal Jaren nog eens 80 weg hebben. - foto de stem/dick de boer De worsteling van Philips over de andere. De afgelopen jaren heeft Philips ongeveer twee miljard gulden op zij gezet voor reorganisaties. Het concern telt nu nog circa vierhonderd fabrieken en dat zijn er honderdzeventig minder dan vijf jaar geleden. En het verhaal is nog niet af. Van de tweehonderd fabrie ken die nu nog in Europa staan, wil Phi lips er over een aantal jaren nog eens tachtig weg hebben. Met de gevolgen voor de werkgelegen heid is het per saldo tot dusver nog mee gevallen. Maar achter die slotsom gaat een enorme verschuiving schuil van lager naar hoger geschoold personeel. En na dat er de afgelopen jaren weer wat men sen bij kwamen, is dit jaar een forse ver mindering van het personeelsbestand gaande. In de eerste negen maanden zijn wereldwijd 5200 mensen minder op de loonlijst gekomen, die nu nog 329.700 personen telt. In de resterende drie maanden wil Philips daar nog vijfdui zend namen van verwijderen. Dat gebeurt met name in ,de Ver enigde Staten, waar fabrieken dicht gaan in verband met de trek naar de grens streek van Mexico. Daar gaat het aanne men en ontslaan van personeel allemaal wat vlotter. Maar ook in Nederland val len klappen. Begin 1988 werkten nog 70.100 mensen bij Philips in Nederland, nu zijn dat er nog 67.300 en daar blijft I het zeker niet bij. Met name in de fabne- \ken van Consumenten Elektronica moe ten de kosten verder omlaag en dat bete kent meestal dat er mensen weg moeten. Het gaat zo hard dat FHPP-bestuur- der Ter Welle zich wel eens afvraagt, wie bij Philips, het topmanagement incluis, nog een overzicht heeft van alle verande ringen. „Is er wel een plan voor de lan gere termijn? Wij hebben wel eens het idee dat er paniekvoetbal wordt ge speeld. Een knappe coach die hier nog lijn in ziet". Uit een enquête onder het hoger per soneel blijkt ook dat de doelstellingen van de Philips-top niet echt helder zijn en steeds moeizamer doorkomen in de lagere echelons. En als het verhaal op de vloer niet duidelijk is, dreigt het hoofd een andere kant uit te kijken dan de voe ten gaan. „Het blijkt steeds opnieuw tegen te val len een gigantische organisatie als die van Philips op een ander spoor te zet ten", zegt Stoop. Daarin is ook de grote communicator Wisse Dekker niet ge slaagd. En zijn opvolger Van der Klugt kan niet vermijden dat hij soms op een grammofoonplaat lijkt waarop de naald is blijven hangen. Het is niet voor niets dat Philips ook de besturing van de organisatie drastisch heeft veranderd. Niet de zestig landenor- ganisaties bepalen nog langer de mars route, maar de divisies waarin het con cern is opgedeeld. Philips denkt, net als zijn concurren ten, nu meer in 'regio's' en bedoelt daar mee groepen landen, bijvoorbeeld in Noord-Amerika, in het Verre Oosten en in Europa. De Philips Groepsraad, een gezelschap van twaalf heren, trekt aan de touwtjes. In die Raad hebben de leiders van de drie belangrijkste divisies een grote stem. Tot dat kernbedrijf, de wezenlijke bedrij vigheid van Philips, rekent de top dne groepen: elektronische componenten, elektronica voor consumenten en infor matica en communicatie (professionele elektronica. Er is nog een vierde activi teit die Philips niet wil missen, maar die vrijwel los gekoppeld is van de rest: de Licht divisie. Dat is de bakermat van het concern en nog steeds een goede winst maker. En dan zijn er nog de kleine huis houdelijke apparaten, van koffiezetters en stofzuigers tot scheerapparaten. Die nieuwe opzet grijpt diep in de or ganisatie en raakt vooral de weelderig uitgebouwde concernstaf van twaalfhon derd mensen in Eindhoven en de fors opgetuigde landenorganisaties. 'Leaner and meaner", peziger en pittiger, zo vat topman Van der Klugt de gedaanteve randering van de te bureaucratisch en te traag bevonden Philips-organisatie graag samen. Het is, sinds Dekker en Van der Klugt, niet langer vanzelfsprekend dat de ene Philips-fabriek leverancier is van de ander. Als een fabrikant buiten het concern sneller en goedkoper levert, kan de keus best eens op die ander vallen. „Bestellers zijn inkopers geworden", vat Ter Welle die mentaliteitsverandering De stuurlui hangen dus stevig aan het roer, maar het neemt blijkbaar veel tijd voordat de mammoettanker Philips op een nieuwe koers is gezet. Dat heeft ook alles te maken met de verraderlijke stro mingen waarin Van der Klugt c.s. zich bevinden. Een voorbeeld: door de modernisering van fabrieken en door een matige stij ging van de loonkosten kon Philips in Nederland zjn produkten in 1987 iets goedkoper maken dan in 1985. Maar als Philips hier gefabriceerde strijkijzers, haardrogers en scheerapparaten in de Verenigde Staten gaat verkopen, blijkt die kostprijs plotseling vijftig procent ge stegen te zijn. Toen Wisse Dekker in 1985 het profiel van de honderdjarige Philips schetste, gold voor de dollar nog een koers van 3,90. In 1987 was daar de helft af. Het is duidelijk dat tegen zulke financiële aardverschuivingen niets valt op te reor ganiseren. Althans niet in West-Europa. Japanse concuiWhten hebben, door een andere opzet van de industrie in dat land, meer veerkracht. Philips wil echter zijn positie als laatste niet-Japanse fabrikant van consumenten elektronica niet opgeven en verdedigt zijn marktaandelen dus ook op z'n Ja pans: door marges prijs te geven. Het ge volg is dat zelfs aan een eigen vinding als de compact disc speler, zowel technisch als commercieel een doorslaggevend suc ces, geen stuiver meer te verdienen valt. Het is op die manier zwemmen tegen de stroom m: Philips verkocht vorig jaar zeven procent meer spullen dan in 1986, maar kreeg er 2,3 miljard gulden minder voor terug en (wat erger is) maakte er minder winst op. Hoe slaat Philips zich daar doorheen? Door in hoog tempo met nieuwe snufjes op de markt te komen, bijvoorbeeld. Het concern heeft niet voor niets een wereld naam in research. Het Natuurkundig La boratorium in Waalre is de technologi sche schatkamer van het concern, van de Philishave tot en met de compact disc. Hoewel de concurrentie vaak genoeg handiger is gebleken met het op de markt brengen van nieuwigheden (neem nou de videorecorders) is kennis nog steeds de kurk waarop Philips drijft. Ook industrieel is het concern voorals nog niet uit het veld te slaan: nummer één in verlichting, in tv-toestellen, koffie zetters, scheerapparaten, componenten (chips, beeldbuizen etc.) en in compact discs, om maar eens wat te noemen. In financieel opzicht krijgt Philips ook wat lucht door het verkopen van be drijfsonderdelen die de top niet wezen lijk vindt voor de toekomst. Dat levert boekwinsten op die het beeld voor de aandeelhouders wat vrolijker maken en het concern wat meer armslag geven. Bo venal kan het management alle aandacht richten op de zaken die er toe doen. In de loop van de jaren heeft het Eind- hovense concern handenvol bedrijven af gestoten of ondergebracht in onderne mingen die gezamenlijk met andere fir ma's worden voortgezet. Philips maakt geen wc-brillen of asbakken meer. Maar ook bedrijven die tegen de elektronische kern van het bedrijf aanleunen, zoals de fabricage van kabels, zijn verkocht. Zo zijn de activiteiten op het terrein van telecommunicatie, waarin Philips per saldo toch te klein was voor het ta fellaken, in een 'joint venture' met de Amerikaanse reus AT&T ondergebracht (APT). De fabricage van compact discs is overgenomen door een firma van Phi lips en de Amerikaanse chemiegigant Du Pont de Nemours samen. En met de ook al Amerikaanse firma Whirlpool richtte Philips onlangs een onderneming op waarin de activiteiten in grote huishoudelijke apparaten (omzet vier miljard, 14.000 werknemer) verder gaan. Deze laatste transactie levert Phi- nps om te beginnen driekwart miljard gulden op en over drie jaar, als het door gaat, nog eens een kwart miljard. De schappen in de grote Philips-win- kel raken echter leeg en het is de grote vraag of het kernbedrijf tegen die tijd ge noeg oplevert om zichzelf aan de gang te houden. Ter Welle heeft daar zijn beden kingen: „Waar Philips nog echt geld ver dient, dat is in de Licht divisie en in in mindere mate in kleine huishoudelijke apparaten". Van professionele en consu menten electronica en met de fabricage van elektronische onderdelen moet Phi lips het qua rendement momenteel niet hebben.En een veel betere winst lijkt hier op korte termijn ook niet in te zit ten. i Stoop van Sobe ziet, wat verder voor uit kijkend, toch ook lichtpunten. Philips heeft voorlopig een ijzersterke uitgangs positie als fabrikant van een nieuwe ge neratie televisie-ontvangers (high defini tion) die vanaf het midden van de jaren negentig een nieuwe hit in de elektroni cawinkels moet worden. De toekomst van Philips zal volgens hem ook mede worden bepaald door de ontwikkelingen in Oost-Europa en in de Volksrepubliek China. Dat zijn enorme, nog vrijwel 'le ge' markten waar voor een elektronica- firma als Philips misschien wel goud is te verdienen. Beursanalisten hebben de laatste tijd be leggers wel voorgerekend dat Philips, op basis van het verschil tussen de aande lenkoers en de onderliggende waarde van het concern, rijp zou zijn voor over name. Philips is echter goed beveiligd en de Nederlandse en Europese politiek zouden een van de laatste bastions in de elektronica ook niet graag in Japanse of Amerikaanse handen zien raken. Sobe-onderzoeker Jef Stoop signaleert wel dat Philips van lieverlee door het aangaan van steeds meer samenwer kingsverbanden en joint ventures het ka rakter krijgt van een financiële houdster maatschappij. Een bank waar de deelne mende bedrijven geld en kennis kunnen krijgen. Is dat waarop Wisse Dekker in 1985 duidde? Door Louis van de GeIJn In november 1988 lijken die doelen al leen maar verder weg geschoven. Het be drag van de verkopen, in 1985 nog zestig miljard gulden, daalde vorig jaar naar minder dan 53 miljard. De nettowinst was weer onder de miljard gedoken en kwam, als percentage van de omzet, op een schamele anderhalf procent. Nu de daling van de dollar tot een einde is gekomen, nemen de omzetten in guldens weer toe. Er zit over 1988 een stijging in van zo'n acht procent, schatte drs. J. Goris van de Philips Groepsraad vorige week donderdag bij de presentatie van de cijfers over het derde kwartaal. En hij was in zijn nopjes met de ontwik keling van de winst, die dit jaar 'niet la ger' of 'iets hoger' zal uitkomen dan de ƒ818 miljoen van vorig jaar. In de eerste negen maanden van dit jaar heeft Philips 1,3 cent winst gemaakt op elke gulden opbrengst uit verkopen. Dat is heel behoorlijk voor Albert Heijn, maar veel te weinig voor een high tech industrie die jaar-in-jaar uit miljarden moet investeren om in de voorste linie te blijven met de mondiale concurrentie. Het vaktijdschrift voor financiën en management FEM oordeelde vorige maand, nog vóór de publicatie van de re sultaten in het derde kwartaal, dat Phi lips in een neergaande spiraal dreigt te raken. Er komt steeds minder geld vrij, in de vorm van afschrijvingen en winst. Philips blijft op dit punt ver achter bij de grote concurrenten, de Japanners voor op. „Er zal zeer krachtig management nodig zijn van de Philipstop om deze trend te keren. Als dat niet lukt is het niet uitge sloten dat er in de jaren negentig op zijn best nog maar een schijntje over is van dit eens zo oppermachtig concern", con cludeert FEM. „Een paar jaar geleden bestond het eenvoudig niet dat Philips failliet kon gaan", zegt ook bestuurder Wim ter Welle van de Federatie van Hoger Phi lips Personeel. „Dat kun je nu met meer zeggen. Philips is hard bezig met overle ven". De groep waaruit de FHPP haar leden recruteert, de 19.000 middelbare en ho gere werknemers in Nederland, vormt voor een deel de beruchte Phüips-bu- reaucratie. Daar de illusie van 'zeker- heid-voor-het-leven' nog niet verdwenen. Ter Welle vindt zichzelf wel eens in de voor een vakbondsbestuurder merkwaar dige rol van onheilsprofeet, die zijn le den moet wijzen op de gevaren die hun werkgever bedreigen. „Er zijn nog steeds mensen die denken: Philips, dan is het goed. Terwijl ze de houding zouden moe ten hebben van: Philips, dan moet het goed zijn. Kan een onderneming overle ven met mensen die denken: och, mijn afdeling heeft nog nooit wat verdiend, maar de buurman maakt het wel goed?" Het is de vraag of er nog voldoende winstmakers overblijven om de lekken te dichten. Zo meldde de Philipsorganisatie in Duitsland (Alldephi) over het 30 april geëindigde boekjaar onlangs een verlies van twintig miljoen gulden. Oorzaak is de druk op de verkoopprijzen, die ge middeld met vier procent daalden. Jef Stoop, medewerker van de Stichting Onderzoek Bedrijfstak Elektronica in Eindhoven, noemt enkele andere teke nen aan de wand: met het technologi sche boegbeeld van Philips, de submi- cron fabricage van chips, gaat het niet zo best. Aan de positie van Philips in deze peperdure slag om de markt voor elek tronische componenten is twijfel gerezen na het opschorten van verdere investe ringen. De kostbare fabriek in Nijmegen voor deze geïntegreerde schakelingen, met details me kleiner zijn dan een dui zendste millimeter, zal voorlopig niet voor de produktie van deze onderdelen worden gebruikt. De Philips-top legde de financiële pers vorige week nog eens geduldig uit dat van afstel geen sprake is en dat het al leen maar verstandig is, gezien de afge zwakte verwachtingen over de markt, verdere investeringen even naar achteren te schuiven. Maar Goris verhulde niet dat ook de financiële polsstok van het concern tot bezinning dwingt. Het Financieele Dagblad vroeg zich dezer dagen al af of Philips ook op dit terrein aan het afhaken is. Na alle na druk die de Philips-leiding zelf heeft ge legd op het strategische belang van deze activiteiten, zou dat zeer te denken ge ven. Hoe komt het dat het vlaggeschip van de Nederlandse industrie zo uit de koers is geslagen? Het is zeker niet zo dat de ka piteins geen vinger hebben uitgestoken. Het concern wordt vanaf het midden van de jaren zeventig, bij het aantreden van Wisse Dekker als president, onop houdelijk door elkaar geschud. Zijn op volger Van der Klugt heeft de reorgani saties alleen maar in een nog hogere ver snelling gezet. Sindsmen buitelt de ene reorganisatie Het kost blijkbaar veel tijd eer de mammoettanker Philips op een nieuwe koers w 9eJet-Dat heeft ook alles te maken met de verraderlijke stromingen waarin Van ter Klugt c.s. zich bevinden. - foto anp

Krantenbank Zeeland

de Stem | 1988 | | pagina 31