DE STEM
Harde actie-thriller met
satire op rotte wereld
i
"De Rode Schoentjes' nog altijd inspiratiebron voor balletlielhebbers
Mooie observatie van
gasten tijdens banket
'DIE HARD' MET BRUCE WILLIS
Schat aan oude films in Amsterdam te koop
Tien films naar het werk van Harold Pinter
'ET' zwaar beveiligd op video
T2
'LUNGA VITA ALLA SIGNORA'
Bruce Willis met zijn brutale
smoelwerk en cynische grap
pen zorgt er als eenzame be
strijder van een gewelddadige
gijzelingsactie in een wolken
krabber voor dat de film 'Die
Hard' behalve spannend ook
nog leuk blijft. Het vele explode
rende geweld is door regisseur John
McTiernan (van 'Predator') effectief
gedoseerd en bovendien zit er nog
enige satire in de bureaucratie van
een belachelijk langs elkaar heen
werkend defensie-apparaat (politie,
FBI, veiligheidsdienst).
VRIJDAG 4 NOVEMBER 19j;
00K IN DE BIOSCOOP
raftTEM GIDS 2 V
EDERLAND 1
IEDERLAND 2
iEDERLAND 3
SPEELFILMS OP TV
DUITSLAND 1
iske en Wiske: „De
Van onze filmredactie
Menig gerenommeerd cho
reograaf of balletdanser
heeft zijn hartstocht voor de
dans te danken aan een film
uit 1948, 'The Red Shoes'.
Tijdens een van de eerste
Dansfestivals in Breda ver
telde Rudi van Dantzig als
kind zo verpletterd te zijn
door het zien van deze bal
letfilm, dat hij van dat mo
ment af wist dat hij danser
wilde worden. Een ander
beroep was van dat moment
af uitgesloten.
Het zegt veel, zo niet alles, over
de kracht van dit filmsprookje
van de Britse filmmakers Mi
chael Powell en Emeric Press-
burger. Hoewel zij tussen 1942
en 1956 dertien films maakten,
werd 'The Red Shoes' hun
meest bekende. Onder ballet-
liefhebbers is hij altijd de grote
favoriet gebleven. Een klas
sieke dansfilm waaraan het ge
lijknamige sprookje van An
dersen ten grondslag ligt. Dat
ging over een meisje wier bal
letschoentjes zomaar vanzelf
gaan dansen en niet meer wil
len ophouden.
In een barokke visuele stijl
met prachtige gestileerde scè
nes wordt het verhaal verteld
van een jonge ballerina (Moira
Shearer), die heen en weer
wordt geslingerd tussen twee
creatieve mannen, die haar al
lebei willen bezitten. De een is
een bezeten componist, de an
der een autoritaire dansim-
pressario.
De integratie van de dans in
het verhaal maakte de film tot
een mijlpaal in de filmhistorie.
Het ballet 'De Rode schoentjes'
van Robert Helpmann en Leo-
nide Massine wordt compleet
(dertien minuten) gedanst met
Moira Shearer, Helpmann,
Massine en Ludmilla Tcherina
in de hoofdrollen. Deze ballet
grootheden en de decors kon
den met name zo schitteren,
omdat de film opgenomen was
in technicolor en niet in zwart
wit, zoals de meeste films uit
die tijd. De muziek van Brian
Easdale en de art decoration
wonnen in 1948 een Oscar.
De tango en het heimwee
van Argentijnse ballingen in
Parijs staan centraal in de film
'Tangos, l'exil de Gardel' van
Fernando Solanas. Een onge
wone, artistieke film waarin
allerlei visuele stijlen en de
muziek van Astor Piazzolla
fraai op elkaar zijn afgestemd.
Samen met een Franse theater
regisseur willen de ballingen
een 'tangedie' opvoeren; een
mengeling van tragedie, kome
die en tango. Vooral de tango-
dansen (door o.a. Nucleo Dan-
za) zijn schitterend om te zien.
Meevoelen met de personages
(onder wie Marie Laforêt) is er
niet bij, maar daar staat een
bijzonder artistiek genot te
genover. In 1986 draaide de film
al in een Bredase bioscoop.
'De Rode Schoentjes' draait op
10,12 en 13 november in Filmhuis
Concordia (22.00 uur). Tangos, I'E-
xil de Gardel' is van 14 tot en met
16 november daar te zien (22.00
uur). In kader van het Dansfesti-
val Breda.
'ET': nazes jaar eindelijk in de videotheken. - fotoap
WOERDEN - De film 'ET' van Steven Spielberg, die in 1982
uitkwam en 700 miljoen dollar opbracht, is nu eindelijk op
video.
Er waren al illegale versies van de succesfilm over het buiten
aardse monstertje in omloop. Om het copiëren van de nu officiële
moederband tegen de gaan, heeft Esselte CIC Video vergaande
veiligheidmaatregelen getroffen.
Elke moederband heeft een aparte code, zodat nagegaan kan wor
den welke cassette door 'piraten' is gecopiëerd. Bovendien worden
de banden van 'ET' voorzien van een polaroid sticker en het 'ET'-
hologram. Videotheek-eigenaren die ilegale praktijken rapporte
ren worden beloond. Tenslotte is op iedere 'ET'-cassette een anti
piraterij-filmpje aangebracht.
Tien jaar geleden won de Italiaanse cineast Ermanno Olmi
de Gouden Palm in Cannes met 'De Klompenboom'. Een
schitterende kroniek over vijf boerengezinnen op het eind
van de vorige eeuw in Lombardië. Adembenemend mooi
was de observatie van niet-professionele acteurs in de im
pressionistische schildering van een landleven.
Het gedrag van een aristocra
tisch tafelgezelschap staat
thans centraal in 'Lunga vita
alia signora', waarmee Olmi
vorig jaar in Venetië een ge
deelde Zilveren Leeuw in de
wacht sleepte. Ook hier worden
weer onbekende amateurspe
lers nauwkeurig, bijna docu
mentair, gadegeslagen.
Zo ontroerend als 'De Klom
penboom' is deze film echter
niet geworden. Vooral ook om
dat niet helemaal duidelijk
wordt wat Olmi er mee heeft
willen bewijzen. De deftige in
ternationale gasten die zich
rond een stokoude Signora
scharen om met haar te dine
ren, worden prachtig geobser
veerd door de camera. Het is
een rond mysterieuze dame, die
niet zo machtig meer is als ze
lijkt. Maar van satire valt wei
nig te bespeuren.
Het zorgvuldige ritueel van
de voorbereidingen en het ser
veren van de maaltijd in het
hotel en het al even rituele ge
drag van de gasten worden ge
zien door de ogen van een een
voudige, kippige jongen. Dit
onervaren kind is een van kel
ners die moet bedienen. Het is
zijn eerste baantje en hij kijkt
zijn ogen uit. Terwijl de gasten
hun best doen om bij haar in de
smaak te vallen, houdt de Sig
nora hen met haar toneelkij
kertje in de gaten. Of ze wel
echt zo'n tiran is als aanvanke
lijk lijkt, wordt in twijfel ge
trokken door haar zwakte voor
een van de gasten die zich juist
nogal lomp gedraagt. Wie hij is,
blijft echter de vraag, zoals ook
de andere gasten raadselachtig
blijven.
Voor al degenen die een he
kel hebben aan de herrie-pro-
dukties uit het huidige Holly
wood is deze film een verade
ming met zijn rustige tempo en
gedetailleerde aandacht voor
de blikken en gebaren van de
vele personages. Bij sommigen
wordt langer stilgestaan, zodat
je iets meer van hen te weten
komt. De meeste aandacht
wordt echter besteed aan de
jongen (Marco Esposito) van
wie ook flash-backs uit zijn
jeugd worden getoond. Mis
schien om de decadentie van
het banket af te zetten tegen
zijn simpele achtergrond. Alle
zeggingskracht komt van het
beeld want de dialoog is zeer
beperkt.
'Lunga vita alia signora' van
Ermanno Olmi draait in Filmhuis
Concordia in Breda, 3 tot en met 9
november (22.00 uur).
Door Marjan Mes
Bruce Willis reist als Newyorkse recher
cheur naar Los Angeles in de hoop om de
kerstdagen met zijn, van hem gescheiden
levende echtgenote, door te brengen. Haar
carrièrezucht was de oorzaak van de
scheiding. Zij heeft een dure baan bij een
Japanse multinational, die gehuisvest is
in een torenflat van 34 verdiepingen.
Wanneer Willis - met een reuzenspeel-
goedbeer voor de kinderen - daar arri
veert, is er op de dertigste verdieping een
kerstparty van Nakatomi Corporation
aan de gang.
Terwijl hij zich even opfrist, worden
zijn vrouw en de andere werknemers ge
gijzeld door een met machinegeweren be
wapende terreurbende. Onder leiding van
een ijzig-koele, gedistingeerde Duitser
(Alexander Godunov) eisen zij 640 miljoen
dollar aan obligaties uit de kluis op. De
Duitser wekt de indruk politieke motie
ven te hebben; hij bekritiseert het econo
misch imperialisme van de Japanners.
Maar het gaat slechts om de poen. Wan
neer de president-directeur weigert de
code van de kluis te geven, wordt hij met
een geliquideerd. Ondertussen heeft no
nonsens-cop Willis onraad geroken en
zoekt via allerlei sluipwegen in het ge-
De Duitse terroristen onder leiding van Alexander Godunov in 'Die Hard'.
- FOTO CANNON GROUP
bouw een strategische positie om de terro
risten onder schot te krijgen. Zijn pogin
gen om de aandacht van de politie te trek
ken, worden gedwarsboomd door de on
nozelheid van telefonisten en een luie
zwarte politieman, die ook liever met de
kerst naar huis gaat dan op onderzoek uit
te gaan. Zo raakt de cynische Newyorker
gedwongen om op zijn eentje als een hu
moristische Rambo de langharige, Duits
sprekende boeven te slim af te zijn.
Met grote close-ups en een agressieve,
'economische' montage wordt de eenzame
actie van deze brutale 'die hard' in een la
byrintisch gebouw met (vanwege de
kerstvakantie) allemaal lege vertrekken
spannend in beeld gebracht. Wanneer hij
van buitenaf assistentie krijgt, werkt die
hem alleen maar tegen. Twee FBI-agen-
ten, Johnson en Johnson geheten, denken
met hun kant-en-klaar rampenplan de
zaak onder controle te hebben. En een te-
levisieploegje is alleen maar geïnteres
seerd in het eigenbelang van de kijkcij
fers.
Ondetussen volgt het ene na het andere
bloederige gevecht van man tegen man.
'Die Hard' is als thriller geslaagd en lijkt
op de rampenfilms, waarin onschuldige
slachtoffers werden gegijzeld. De zijde
lingse kritiek op een verrotte welvaarts
staat is aardig meegenomen in een film
waarin het toch op de eerste plaats om de
harde actie gaat. De Nederlandse camera
man Jan de Bont zorgde voor een fraaie
lichtinval en uitgekiende kaders.
'Die Hard' van John McTierman draait
in Grand Theater in Breda, City 1 in
Roosendaal, Centraal 1 in Geertruiden-
berg, Cinem'actueel 2 in Bergen op Zoom
en De Koning van Engeland in Hulst.
AMSTERDAM (ANP) - Een particu
liere collectie van ongeveer 300 films
gaat onder de hamer op een veiling
van het veilinghuis L. Gijselman in
Amsterdam. De collectie omvat onder
meer een reeks éénakters uit 1917 van
Charlie Chaplin ('The Immigrant' en
'The Adventurer') en comedies uit de
jaren dertig van Laurel en Hardy (on
der meer 'The Laughing Gravy' en
'Thicker than water').
De verzameling bevat eveneens complete
speelfilms zoals 'Julia Misbehaves' (1948)
met onder anderen Walther Pidgeon,
Greer Carson en Elizabeth Taylor; 'Pat en
Mike' (1952) met onder anderen Spencer
Tracy en Katherine Hepburn; 'Die Lustige
Witwe' (1952) met Lana Turner en Richard
Hayden; 'The Vips' (1963) met Elizabeth
Taylor en Richard Burton en 'Weekend at
Waldorf Hotel' (1945) met Ginger Rogers,
Lana Turner en Walther Pidgeon.
Ook de zogenaamde Soundy's en Music
Albums maken deel uit van de te veilen
collectie. Deze laatste objecten zijn korte
films waarop een bepaald muzieknummer
of tophit in beeld wordt gebracht en die
derhalve als voorloper van de huidige
'clip' kunnen worden beschouwd.
Er zal ook een reeks platenhoezen en
portretten van bekende artiesten uit de
artistieke nalatenschap van Emmerich
Weninger (1909-1977) bij Gijselman onder
de hamer gaan. Deze in Wenen geboren
kunstenaar maakte na de Tweede Wereld
oorlog veel furore met zijn ontwerpen
voor platenhoezen en portretten van uit
voerende musici. Potretten van onder an
dere Art Tatum, Errol Gardner, Rita Reys,
Bernhard Haitink en Jehudi Menhuin ko
men ter veiling.
Ten slotte zijn er nog 700 lotnummers
omvattende artikelen uit de periode Art
Deco en Jugendstil en Decoratieve Kunst
van deze eeuw.
Van onze filmredactie
BREDA - In Filmhuis Con
cordia in Breda worden van
3 tot 23 november tien films
vertoond, waarvoor Harold
Pinter, de beroemde toneel
schrijver, de scenario's
schreef. Dit Harold Pinter
Festival werd georgani
seerd door Notorious Film
in samenwerking met de
Brabantse Filmhuizen en
het Filmhuis Middelburg.
Het is tamelijk bijzonder dat er
een festival georganiseerd
wordt rond een scenarioschrij
ver. Pinter is echter meer dan
dat. Hij schrijft ook toneel,
hoor- en televisiespelen. Hij re-
giseert toneelstukken en hij
speelde zelfs een bijrol in de
film 'The Servant' (1963), waar
voor hij ook het scenario
schreef. Deze film wordt ver
toond tijdens het festival.
Pinter werd vooral beroemd
door zijn absurdistische toneel
stukken, die zich kenmerken
door het ontbreken van infor
matie over de personages (wie
zijn ze, waar komen ze van
daan?) en een onlogische ver
haallijn, waardoor de toe
schouwer steeds op het ver
keerde been wordt gezet. De
dialogen zijn vaak zo geheim
zinnig, dat de toeschouwer
slechts kan gissen naar de ach
terliggende betekenis. Dit soort
vreemde gesprekken komen
zoveel voor in Pinters werk,
dat dit verschijnsel 'pinteren'
genoemd wordt.
Komende week zullen de
films 'The Caretaker' (4 nov.),
'The Servant' (5,6,7 nov.), 'The
Pumpkin Eater' (8,9 nov.) en
'The Quiller Memorandum' (10
nov.) in Breda te zien zijn.
'The Caretaker' is de verfil
ming van het gelijknamige to
ffe
neelstuk van Pinter zelf, dat in
Nederland als 'De huisbewaar
der' werd opgevoerd. Het ver
haal draait om twee broers,
Aston en Mick, die de indruk
wekken dat ze gestoord zijn.
Op een dag haalt Aston de
zwerver Davies in huis. De
broers besluiten dat Davies als
'huisbewaarder' mag blijven.
Tussen de drie mannen ont
spinnen zich raadselachtige
(halogen.
In 'The Servant' (1963) staan
liefde, ontrouw en macht cen
traal. De ex-koloniaal Tony
neemt de butler Barrett in huis.
Susan waarschuwt haar ver
loofde, Tony, vergeefs tegen de
sluwe Barrett. Tony raakt bin
nen de korste keren verstrikt in
het web van bedrog, dat Bar
rett gesponnen heeft. Hij ver
liest zijn verloofde, zijn minna
res en eindigt als de slaaf van
Barrett.
i
'The Pumpkin Eater' (1964)
gaat over de stormen in het hu
welijk van Jo en Jake. Jo be
steedt al haar aandacht aan de
zes kinderen, Jake gaat
vreemd. Wanneer Jo weer eens
in verwachting raakt, barst de
bom. Jo gaat weg bij Jake en
zoekt troost bij haar ex-man,
die zij eerder voor Jake velaten
heeft. Uiteindelijk komen Jo en
Jake toch weer bij elkaar en
proberen te leven met eikaars
onvolkomenheden.
'The Quiller Memorandum'
(1966) is een spannende spiona-
gefilm, waarin de Britse Ge
heime Dienst de agent Quiller
inzet tegen een neo-Nazibewe-
ging in Duitsland. In Berlijn
ontmoet Quiller de onderwij
zeres Inge. Het is onduidelijk
op ze iets met de neo-Nazi's te
maken heeft. Ondertussen
moet Quiller het vege lijf zien
te redden in zijn strijd tegen de
neo-Nazi's.
Jt
Donald Pleasence en Alan Bates in 'The Caretaker', geba
seerd op een toneelstuk van Harold Pinter. foto archief de stem
'Big Business' van Jim Abrahams draait thans in Cinésd
in Breda. Dubbelzinnige komedie met Bette Midler en Li De
Tomlin als vier in de wieg verwisselde tweelingzustei moordenaar
Tweemaal een tweeling dus, die elkaar bestrijdt om h
bezit vaneen fabriek op het platteland. Bette Midler is j jytO sluit haar avond
betaalbaar in haar dubbelrol. Irainma af met de Duitse
ilm 'De moordenaar'
'Hairspray' van John Waters is te zien in Cinésol 2 in Bi r de gelijknamige novelle
da. Bizarre komedie met de dikke travestiet Divine; Arthur Schnitzler.
moeder van een eveneens dikke dochter, die niettemin; fdpersoon is Alfred, een
danswedstrijd wint. De modieuze vormgeving laat dej advocaat. Sinds een
ren zestig op de jaren tachtig lijken. r heeft hij verkering met
meisje van eenvoudige
'Masquerade' blijft in Mignon in Breda. Meg Tilly wc (af. In het begin toen AI-
als rijke erfgename bijna het slachtoffer van een cha I verliefd was vond hij
mante zeezeiler (Rob Lowe) die echter echt verliefd
haar wordt in een geforceerde thriller.
;'s eenvoud en naïviteit
nnant. Nu irriteert zij
temeer omdat hij een
'Goodmorning Vietnam' van Barry Levinson is geprolo er meisje heeftTeren ken-
geerd in Cinésol 3 in Breda en Cinemactueel 3 in Bergen
Zoom. Aandoenlijke rol van Robin Williams als vrolijke
brutale discjockey in Vietnam, die onder de indruk fe
van de ernst van de oorlog (die je bijna niet ziet).
Zij is de dochter van een
fabrikant.
'Poltergeist 3' draait door in Casino 4 in Breda. Eten het!^
ling van de griezelfilm van Steven Spielberg waarin;
kind via de televisie contact krijgt met geesten die*„ |g Tatort
ruïne aanrichten in huis. Nu gebeurt dat in de flat \r
haar oom en tante. L
■e zag de moordenaar? is
■Red Heat' van Walter Hill gaat door in Casino 3 in BrJwe' een 'Tatort'-afle-
Vjn|T K(1 Ho 'l'ifllU I .ICQ
Met Arnold Schwarzenegger en James Belushi als «MS
bij de TROS. Lisa
met niliuiu ijvii vv ai tcucggci cu uamvo wbAMwiu uw .j j
Russische en Amerikaanse politieman die samen een R
sische cocaïnedealer uitschakelen.
'Coming to America' van John Landis gaat weer verde
WUllllft VV AUUV11VM V Uil UU1U1 uwaauau j
Casino 1 in Breda, Roxy 1 in Bergen op Zoom en De
van Engeland in Hulst. Vrolijke komedie met Eddie
phy als Afrikaanse prins in New York.
'De ondraaglijke lichtheid van het bestaan' van Piel
Kaufman is nog steeds te zien in Casino 2 in Breda eniL -
in Cinematueel 1 in Bergen op Zoom. Mooie, maar opp®" vanV5a neert
vlakkige verfilming van de roman van Milan Kundera, Pen' raakt Lutz nog meer
Filmhuis Oosterhout vertoont op zaterdag 3 novertB streek, lie zaak wordt
(20.30 uur) de prachtige Afrikaanse speelfilm 'Yeelen'i# ontnomen, zijn woede
Souleymane Cissé uit Mali. Hoewel met voor westerlif*0VS'r brengt nem in net
onduidbare symboliek boeit het verhaal over het gem
tieconflict tussen een vader en zoon van begin tot eindl
film is van een grotere sobere schoonheid waarin delaij
schappen optimaal tot him recht komen.
enman, wordt vermoord,
nniisssaris Lutz is onder
oven van haar dood. Hij
ding met haar gehad,
ttemin neemt hij toch de
ing van het onderzoek op
Als een getuige beweert,
bij de commissaris in de
'Cry Freedom' van Richard Attenborough is morgen,
terdag en zondag te zien in De Nobelaer in Etten-L; 0.29
Meeslepende anti-apartheidsdrama over de vriem'
tussen de zwarte activist Steve Biko en journalist
Woods in het Zuid-Afrika van de jaren zestig.
The Last Temptation of Christ' draait slechts in zes
pen in Nederland en een daarvan is De Koning van E
land in Hulst. 'Bright Lights Big City' met Michael J,"
als yuppie in New York is te zien in Luxor in Terneuzei
■Presidio' met Sean Connery als militair beveM jaren yjjfflg werden zijn
draait nu in Roxy 2 in Bergen op Zoom.
Kwart
slag^
"Kwartslag' wordt een
tret uitgezonden van de
istenaar Jean Tinguely.
thans 63-jarige Zwitser is
man, die geboeid wordt
ar bewegende machines en
ewikkelde constructies. In
::i: i;-i*V
ZATERDAG
Nighthawks (USA 1981, Ned. 2, 22.35 uur). Door Sylve
Stallone geregisseerde actiefilm met Rutger Hauer
nadeloze terrorist.
Coup de torchon (Frankrijk 1981, Ned. 2, 00.20 uur),
goedmoedige politiecommissaris in Frans Afrika
plotseling in actie. Fraaie rol van Philippe Noiret in
van Bertrand Tavernier. Verder met Isabelle Hupperl
Stéphane Audran.
Banana Joe (Italië/W.-Dld. 1981, Did. 1, 20.15 uur),
Spencer als een rustige bananenverkoper, wiens leve
de war wordt geschopt door een mafioso.
werpen reeds tot de
int-garde gerekend. Tïn-
ly bekijkt onze techno-
ische maatschappij met
spottend oog. Vooral de
I en de waanzin, die eruit
ken, inspireren hem. Be
id zijn Tïnguely's 'suici-
machines, dig. zichzelf
ietigen. Tegelijkertijd is
iwitser een levenskunste-
de late avond brengt de
9 Eric Rohmers 'Le rayon
Mamie (USA 1964, Did. 1, 23.45 uur). Hitchcock-tM f. in 1986 in Venetië met
over een kleptomane secretaresse. Als ze bij een volgn Gouden Leeuw onder
baas moet solliciteren, wordt ze herkend, maar dei ''den. De tfl—
neemt haar toch aan. Met Tippi Hedren en Sean Conneii
subtiele film
over de eenzaamheid
de mens en zijn pogingen
Hab mich lieb (Duitsland 1942, Did. 2, 14.30 uur). I eraan te ontkomen. Del-
schuchtere archeoloog ontfermt zich over een danseres ie is een jonge secreta-
plotseling op straat komt te staan. Revuefilm met Mar in Parijs. Kort voor het
in van de vakantie laat
vriendin, met wie ze op
zou gaan, haar in de
Rökk en Viktor Staal.
Gestehen Sie, Dr. Corda! (W.-Duitsland 1958, Did. 2,!
uur) Hardy Krüger in de rol van een dokter die een' l^iiaar wn*"goSi
houding heeft met een verpleegster. Misdaadverhaal,
het gedrag van de politie tegenover burgers kritiseert
State of the Union (USA 1948, Did. 3 WDF, 20.00 uur) Éalt het haar.
liberale industrieel doet een gooi naar de republikei
kandidatuur voor het presidentschap. Film van Frank'
pra met Spencer Tracy, Katherine Hepburn en
Lansbury.
3.30
Das Film-
Festival
antieadres reist ze kris
is door Frankrijk. Nergens
Ignace (Frankrijk 1937, België 1,16.00 uur). Militaire kl«
met Fernandel als soldaat die het tot ordonnans van
kolonel brengt. Als hij voor de lol diens uniform aanfc jf'JJjJJ1
komt toevallig de generaal op inspectiebezoek.
ZONDAG
Hokuspokus (W.-Duitsland 1953, Did. 1, 15.10 uur)
mooie Agda wordt ervan beschuldigd haar man te heb'
vermoord. Plotseling vindt ze een zeer ongewone ven'
ger. Curt Goetz speelt de hoofdrol.
The river (USA 1984, Did. 1, 20.15 uur). Een boerenfaffl
kan door de jaarlijkse overstromingen van de Tennes
River nauwelijks aan de kost komen. Toch verzette»
zich tegen een gedwongen vertrek als er een stuwdam
bouwd moet worden. Drama van Mark Rydell met Si
Spacek en Mel Gibson.
Tokyo monogatari (Japan 1953, Did. 3 WDF, 20.00 uur).|
tragische verhaal van een ouder echtpaar dat naar Ti nmooas ëvirèrt I
reist om nog eenmaal hun kinderen te zien. Zoon end«
ter hebben echter geen tij d. Film van Yasuj iro Ozu.
MAANDAG
Le chemin perdu (Frankrijk/Zwits. 1979, Did. 1, 23.00»
Twee kinderen in een Zwitserse industriestad worden'
gevangen door hun idealistische grootvader. Hij komt™'
ter te overlijden. MetCharles Vanel.
DINSDAG
Broken lance (USA 1954, Did. 2,00.10 uur). De zoons vam
rancheigenaar liggen met elkaar overhoop na vaders^
Western van Edward Dmytryk met Spencer Tracy,
chard Widmark en Robert Wagner spelen.
WOENSDAG
The killers (USA 1964, België 2,20.15 uur). Twee hui
denaars krijgen opdracht een ex-coureur uit de weg te'
men. Ze worden nieuwsgierig naar de achtergronden J
hun opdracht. Ronald Reagan vertolkt hierin zijn
en bekendste rol. Als schurk.
DONDERDAG
The lost moment (USA 1947, Did. 3 WDF, 20.00 uur)
Amerikaanse literatuurcriticus gaat in Venetië op
naar brieven van een door hem vereerde dichter. Hij
griezelige feiten. Op 'The aspern papers' van Henry
gebaseerd drama met Robert Cummings en Susan
ward.