DE STEM Harde actie-thriller met satire op rotte wereld i "De Rode Schoentjes' nog altijd inspiratiebron voor balletlielhebbers Mooie observatie van gasten tijdens banket 'DIE HARD' MET BRUCE WILLIS Schat aan oude films in Amsterdam te koop Tien films naar het werk van Harold Pinter 'ET' zwaar beveiligd op video T2 'LUNGA VITA ALLA SIGNORA' Bruce Willis met zijn brutale smoelwerk en cynische grap pen zorgt er als eenzame be strijder van een gewelddadige gijzelingsactie in een wolken krabber voor dat de film 'Die Hard' behalve spannend ook nog leuk blijft. Het vele explode rende geweld is door regisseur John McTiernan (van 'Predator') effectief gedoseerd en bovendien zit er nog enige satire in de bureaucratie van een belachelijk langs elkaar heen werkend defensie-apparaat (politie, FBI, veiligheidsdienst). VRIJDAG 4 NOVEMBER 19j; 00K IN DE BIOSCOOP raftTEM GIDS 2 V EDERLAND 1 IEDERLAND 2 iEDERLAND 3 SPEELFILMS OP TV DUITSLAND 1 iske en Wiske: „De Van onze filmredactie Menig gerenommeerd cho reograaf of balletdanser heeft zijn hartstocht voor de dans te danken aan een film uit 1948, 'The Red Shoes'. Tijdens een van de eerste Dansfestivals in Breda ver telde Rudi van Dantzig als kind zo verpletterd te zijn door het zien van deze bal letfilm, dat hij van dat mo ment af wist dat hij danser wilde worden. Een ander beroep was van dat moment af uitgesloten. Het zegt veel, zo niet alles, over de kracht van dit filmsprookje van de Britse filmmakers Mi chael Powell en Emeric Press- burger. Hoewel zij tussen 1942 en 1956 dertien films maakten, werd 'The Red Shoes' hun meest bekende. Onder ballet- liefhebbers is hij altijd de grote favoriet gebleven. Een klas sieke dansfilm waaraan het ge lijknamige sprookje van An dersen ten grondslag ligt. Dat ging over een meisje wier bal letschoentjes zomaar vanzelf gaan dansen en niet meer wil len ophouden. In een barokke visuele stijl met prachtige gestileerde scè nes wordt het verhaal verteld van een jonge ballerina (Moira Shearer), die heen en weer wordt geslingerd tussen twee creatieve mannen, die haar al lebei willen bezitten. De een is een bezeten componist, de an der een autoritaire dansim- pressario. De integratie van de dans in het verhaal maakte de film tot een mijlpaal in de filmhistorie. Het ballet 'De Rode schoentjes' van Robert Helpmann en Leo- nide Massine wordt compleet (dertien minuten) gedanst met Moira Shearer, Helpmann, Massine en Ludmilla Tcherina in de hoofdrollen. Deze ballet grootheden en de decors kon den met name zo schitteren, omdat de film opgenomen was in technicolor en niet in zwart wit, zoals de meeste films uit die tijd. De muziek van Brian Easdale en de art decoration wonnen in 1948 een Oscar. De tango en het heimwee van Argentijnse ballingen in Parijs staan centraal in de film 'Tangos, l'exil de Gardel' van Fernando Solanas. Een onge wone, artistieke film waarin allerlei visuele stijlen en de muziek van Astor Piazzolla fraai op elkaar zijn afgestemd. Samen met een Franse theater regisseur willen de ballingen een 'tangedie' opvoeren; een mengeling van tragedie, kome die en tango. Vooral de tango- dansen (door o.a. Nucleo Dan- za) zijn schitterend om te zien. Meevoelen met de personages (onder wie Marie Laforêt) is er niet bij, maar daar staat een bijzonder artistiek genot te genover. In 1986 draaide de film al in een Bredase bioscoop. 'De Rode Schoentjes' draait op 10,12 en 13 november in Filmhuis Concordia (22.00 uur). Tangos, I'E- xil de Gardel' is van 14 tot en met 16 november daar te zien (22.00 uur). In kader van het Dansfesti- val Breda. 'ET': nazes jaar eindelijk in de videotheken. - fotoap WOERDEN - De film 'ET' van Steven Spielberg, die in 1982 uitkwam en 700 miljoen dollar opbracht, is nu eindelijk op video. Er waren al illegale versies van de succesfilm over het buiten aardse monstertje in omloop. Om het copiëren van de nu officiële moederband tegen de gaan, heeft Esselte CIC Video vergaande veiligheidmaatregelen getroffen. Elke moederband heeft een aparte code, zodat nagegaan kan wor den welke cassette door 'piraten' is gecopiëerd. Bovendien worden de banden van 'ET' voorzien van een polaroid sticker en het 'ET'- hologram. Videotheek-eigenaren die ilegale praktijken rapporte ren worden beloond. Tenslotte is op iedere 'ET'-cassette een anti piraterij-filmpje aangebracht. Tien jaar geleden won de Italiaanse cineast Ermanno Olmi de Gouden Palm in Cannes met 'De Klompenboom'. Een schitterende kroniek over vijf boerengezinnen op het eind van de vorige eeuw in Lombardië. Adembenemend mooi was de observatie van niet-professionele acteurs in de im pressionistische schildering van een landleven. Het gedrag van een aristocra tisch tafelgezelschap staat thans centraal in 'Lunga vita alia signora', waarmee Olmi vorig jaar in Venetië een ge deelde Zilveren Leeuw in de wacht sleepte. Ook hier worden weer onbekende amateurspe lers nauwkeurig, bijna docu mentair, gadegeslagen. Zo ontroerend als 'De Klom penboom' is deze film echter niet geworden. Vooral ook om dat niet helemaal duidelijk wordt wat Olmi er mee heeft willen bewijzen. De deftige in ternationale gasten die zich rond een stokoude Signora scharen om met haar te dine ren, worden prachtig geobser veerd door de camera. Het is een rond mysterieuze dame, die niet zo machtig meer is als ze lijkt. Maar van satire valt wei nig te bespeuren. Het zorgvuldige ritueel van de voorbereidingen en het ser veren van de maaltijd in het hotel en het al even rituele ge drag van de gasten worden ge zien door de ogen van een een voudige, kippige jongen. Dit onervaren kind is een van kel ners die moet bedienen. Het is zijn eerste baantje en hij kijkt zijn ogen uit. Terwijl de gasten hun best doen om bij haar in de smaak te vallen, houdt de Sig nora hen met haar toneelkij kertje in de gaten. Of ze wel echt zo'n tiran is als aanvanke lijk lijkt, wordt in twijfel ge trokken door haar zwakte voor een van de gasten die zich juist nogal lomp gedraagt. Wie hij is, blijft echter de vraag, zoals ook de andere gasten raadselachtig blijven. Voor al degenen die een he kel hebben aan de herrie-pro- dukties uit het huidige Holly wood is deze film een verade ming met zijn rustige tempo en gedetailleerde aandacht voor de blikken en gebaren van de vele personages. Bij sommigen wordt langer stilgestaan, zodat je iets meer van hen te weten komt. De meeste aandacht wordt echter besteed aan de jongen (Marco Esposito) van wie ook flash-backs uit zijn jeugd worden getoond. Mis schien om de decadentie van het banket af te zetten tegen zijn simpele achtergrond. Alle zeggingskracht komt van het beeld want de dialoog is zeer beperkt. 'Lunga vita alia signora' van Ermanno Olmi draait in Filmhuis Concordia in Breda, 3 tot en met 9 november (22.00 uur). Door Marjan Mes Bruce Willis reist als Newyorkse recher cheur naar Los Angeles in de hoop om de kerstdagen met zijn, van hem gescheiden levende echtgenote, door te brengen. Haar carrièrezucht was de oorzaak van de scheiding. Zij heeft een dure baan bij een Japanse multinational, die gehuisvest is in een torenflat van 34 verdiepingen. Wanneer Willis - met een reuzenspeel- goedbeer voor de kinderen - daar arri veert, is er op de dertigste verdieping een kerstparty van Nakatomi Corporation aan de gang. Terwijl hij zich even opfrist, worden zijn vrouw en de andere werknemers ge gijzeld door een met machinegeweren be wapende terreurbende. Onder leiding van een ijzig-koele, gedistingeerde Duitser (Alexander Godunov) eisen zij 640 miljoen dollar aan obligaties uit de kluis op. De Duitser wekt de indruk politieke motie ven te hebben; hij bekritiseert het econo misch imperialisme van de Japanners. Maar het gaat slechts om de poen. Wan neer de president-directeur weigert de code van de kluis te geven, wordt hij met een geliquideerd. Ondertussen heeft no nonsens-cop Willis onraad geroken en zoekt via allerlei sluipwegen in het ge- De Duitse terroristen onder leiding van Alexander Godunov in 'Die Hard'. - FOTO CANNON GROUP bouw een strategische positie om de terro risten onder schot te krijgen. Zijn pogin gen om de aandacht van de politie te trek ken, worden gedwarsboomd door de on nozelheid van telefonisten en een luie zwarte politieman, die ook liever met de kerst naar huis gaat dan op onderzoek uit te gaan. Zo raakt de cynische Newyorker gedwongen om op zijn eentje als een hu moristische Rambo de langharige, Duits sprekende boeven te slim af te zijn. Met grote close-ups en een agressieve, 'economische' montage wordt de eenzame actie van deze brutale 'die hard' in een la byrintisch gebouw met (vanwege de kerstvakantie) allemaal lege vertrekken spannend in beeld gebracht. Wanneer hij van buitenaf assistentie krijgt, werkt die hem alleen maar tegen. Twee FBI-agen- ten, Johnson en Johnson geheten, denken met hun kant-en-klaar rampenplan de zaak onder controle te hebben. En een te- levisieploegje is alleen maar geïnteres seerd in het eigenbelang van de kijkcij fers. Ondetussen volgt het ene na het andere bloederige gevecht van man tegen man. 'Die Hard' is als thriller geslaagd en lijkt op de rampenfilms, waarin onschuldige slachtoffers werden gegijzeld. De zijde lingse kritiek op een verrotte welvaarts staat is aardig meegenomen in een film waarin het toch op de eerste plaats om de harde actie gaat. De Nederlandse camera man Jan de Bont zorgde voor een fraaie lichtinval en uitgekiende kaders. 'Die Hard' van John McTierman draait in Grand Theater in Breda, City 1 in Roosendaal, Centraal 1 in Geertruiden- berg, Cinem'actueel 2 in Bergen op Zoom en De Koning van Engeland in Hulst. AMSTERDAM (ANP) - Een particu liere collectie van ongeveer 300 films gaat onder de hamer op een veiling van het veilinghuis L. Gijselman in Amsterdam. De collectie omvat onder meer een reeks éénakters uit 1917 van Charlie Chaplin ('The Immigrant' en 'The Adventurer') en comedies uit de jaren dertig van Laurel en Hardy (on der meer 'The Laughing Gravy' en 'Thicker than water'). De verzameling bevat eveneens complete speelfilms zoals 'Julia Misbehaves' (1948) met onder anderen Walther Pidgeon, Greer Carson en Elizabeth Taylor; 'Pat en Mike' (1952) met onder anderen Spencer Tracy en Katherine Hepburn; 'Die Lustige Witwe' (1952) met Lana Turner en Richard Hayden; 'The Vips' (1963) met Elizabeth Taylor en Richard Burton en 'Weekend at Waldorf Hotel' (1945) met Ginger Rogers, Lana Turner en Walther Pidgeon. Ook de zogenaamde Soundy's en Music Albums maken deel uit van de te veilen collectie. Deze laatste objecten zijn korte films waarop een bepaald muzieknummer of tophit in beeld wordt gebracht en die derhalve als voorloper van de huidige 'clip' kunnen worden beschouwd. Er zal ook een reeks platenhoezen en portretten van bekende artiesten uit de artistieke nalatenschap van Emmerich Weninger (1909-1977) bij Gijselman onder de hamer gaan. Deze in Wenen geboren kunstenaar maakte na de Tweede Wereld oorlog veel furore met zijn ontwerpen voor platenhoezen en portretten van uit voerende musici. Potretten van onder an dere Art Tatum, Errol Gardner, Rita Reys, Bernhard Haitink en Jehudi Menhuin ko men ter veiling. Ten slotte zijn er nog 700 lotnummers omvattende artikelen uit de periode Art Deco en Jugendstil en Decoratieve Kunst van deze eeuw. Van onze filmredactie BREDA - In Filmhuis Con cordia in Breda worden van 3 tot 23 november tien films vertoond, waarvoor Harold Pinter, de beroemde toneel schrijver, de scenario's schreef. Dit Harold Pinter Festival werd georgani seerd door Notorious Film in samenwerking met de Brabantse Filmhuizen en het Filmhuis Middelburg. Het is tamelijk bijzonder dat er een festival georganiseerd wordt rond een scenarioschrij ver. Pinter is echter meer dan dat. Hij schrijft ook toneel, hoor- en televisiespelen. Hij re- giseert toneelstukken en hij speelde zelfs een bijrol in de film 'The Servant' (1963), waar voor hij ook het scenario schreef. Deze film wordt ver toond tijdens het festival. Pinter werd vooral beroemd door zijn absurdistische toneel stukken, die zich kenmerken door het ontbreken van infor matie over de personages (wie zijn ze, waar komen ze van daan?) en een onlogische ver haallijn, waardoor de toe schouwer steeds op het ver keerde been wordt gezet. De dialogen zijn vaak zo geheim zinnig, dat de toeschouwer slechts kan gissen naar de ach terliggende betekenis. Dit soort vreemde gesprekken komen zoveel voor in Pinters werk, dat dit verschijnsel 'pinteren' genoemd wordt. Komende week zullen de films 'The Caretaker' (4 nov.), 'The Servant' (5,6,7 nov.), 'The Pumpkin Eater' (8,9 nov.) en 'The Quiller Memorandum' (10 nov.) in Breda te zien zijn. 'The Caretaker' is de verfil ming van het gelijknamige to ffe neelstuk van Pinter zelf, dat in Nederland als 'De huisbewaar der' werd opgevoerd. Het ver haal draait om twee broers, Aston en Mick, die de indruk wekken dat ze gestoord zijn. Op een dag haalt Aston de zwerver Davies in huis. De broers besluiten dat Davies als 'huisbewaarder' mag blijven. Tussen de drie mannen ont spinnen zich raadselachtige (halogen. In 'The Servant' (1963) staan liefde, ontrouw en macht cen traal. De ex-koloniaal Tony neemt de butler Barrett in huis. Susan waarschuwt haar ver loofde, Tony, vergeefs tegen de sluwe Barrett. Tony raakt bin nen de korste keren verstrikt in het web van bedrog, dat Bar rett gesponnen heeft. Hij ver liest zijn verloofde, zijn minna res en eindigt als de slaaf van Barrett. i 'The Pumpkin Eater' (1964) gaat over de stormen in het hu welijk van Jo en Jake. Jo be steedt al haar aandacht aan de zes kinderen, Jake gaat vreemd. Wanneer Jo weer eens in verwachting raakt, barst de bom. Jo gaat weg bij Jake en zoekt troost bij haar ex-man, die zij eerder voor Jake velaten heeft. Uiteindelijk komen Jo en Jake toch weer bij elkaar en proberen te leven met eikaars onvolkomenheden. 'The Quiller Memorandum' (1966) is een spannende spiona- gefilm, waarin de Britse Ge heime Dienst de agent Quiller inzet tegen een neo-Nazibewe- ging in Duitsland. In Berlijn ontmoet Quiller de onderwij zeres Inge. Het is onduidelijk op ze iets met de neo-Nazi's te maken heeft. Ondertussen moet Quiller het vege lijf zien te redden in zijn strijd tegen de neo-Nazi's. Jt Donald Pleasence en Alan Bates in 'The Caretaker', geba seerd op een toneelstuk van Harold Pinter. foto archief de stem 'Big Business' van Jim Abrahams draait thans in Cinésd in Breda. Dubbelzinnige komedie met Bette Midler en Li De Tomlin als vier in de wieg verwisselde tweelingzustei moordenaar Tweemaal een tweeling dus, die elkaar bestrijdt om h bezit vaneen fabriek op het platteland. Bette Midler is j jytO sluit haar avond betaalbaar in haar dubbelrol. Irainma af met de Duitse ilm 'De moordenaar' 'Hairspray' van John Waters is te zien in Cinésol 2 in Bi r de gelijknamige novelle da. Bizarre komedie met de dikke travestiet Divine; Arthur Schnitzler. moeder van een eveneens dikke dochter, die niettemin; fdpersoon is Alfred, een danswedstrijd wint. De modieuze vormgeving laat dej advocaat. Sinds een ren zestig op de jaren tachtig lijken. r heeft hij verkering met meisje van eenvoudige 'Masquerade' blijft in Mignon in Breda. Meg Tilly wc (af. In het begin toen AI- als rijke erfgename bijna het slachtoffer van een cha I verliefd was vond hij mante zeezeiler (Rob Lowe) die echter echt verliefd haar wordt in een geforceerde thriller. ;'s eenvoud en naïviteit nnant. Nu irriteert zij temeer omdat hij een 'Goodmorning Vietnam' van Barry Levinson is geprolo er meisje heeftTeren ken- geerd in Cinésol 3 in Breda en Cinemactueel 3 in Bergen Zoom. Aandoenlijke rol van Robin Williams als vrolijke brutale discjockey in Vietnam, die onder de indruk fe van de ernst van de oorlog (die je bijna niet ziet). Zij is de dochter van een fabrikant. 'Poltergeist 3' draait door in Casino 4 in Breda. Eten het!^ ling van de griezelfilm van Steven Spielberg waarin; kind via de televisie contact krijgt met geesten die*„ |g Tatort ruïne aanrichten in huis. Nu gebeurt dat in de flat \r haar oom en tante. L ■e zag de moordenaar? is ■Red Heat' van Walter Hill gaat door in Casino 3 in BrJwe' een 'Tatort'-afle- Vjn|T K(1 Ho 'l'ifllU I .ICQ Met Arnold Schwarzenegger en James Belushi als «MS bij de TROS. Lisa met niliuiu ijvii vv ai tcucggci cu uamvo wbAMwiu uw .j j Russische en Amerikaanse politieman die samen een R sische cocaïnedealer uitschakelen. 'Coming to America' van John Landis gaat weer verde WUllllft VV AUUV11VM V Uil UU1U1 uwaauau j Casino 1 in Breda, Roxy 1 in Bergen op Zoom en De van Engeland in Hulst. Vrolijke komedie met Eddie phy als Afrikaanse prins in New York. 'De ondraaglijke lichtheid van het bestaan' van Piel Kaufman is nog steeds te zien in Casino 2 in Breda eniL - in Cinematueel 1 in Bergen op Zoom. Mooie, maar opp®" vanV5a neert vlakkige verfilming van de roman van Milan Kundera, Pen' raakt Lutz nog meer Filmhuis Oosterhout vertoont op zaterdag 3 novertB streek, lie zaak wordt (20.30 uur) de prachtige Afrikaanse speelfilm 'Yeelen'i# ontnomen, zijn woede Souleymane Cissé uit Mali. Hoewel met voor westerlif*0VS'r brengt nem in net onduidbare symboliek boeit het verhaal over het gem tieconflict tussen een vader en zoon van begin tot eindl film is van een grotere sobere schoonheid waarin delaij schappen optimaal tot him recht komen. enman, wordt vermoord, nniisssaris Lutz is onder oven van haar dood. Hij ding met haar gehad, ttemin neemt hij toch de ing van het onderzoek op Als een getuige beweert, bij de commissaris in de 'Cry Freedom' van Richard Attenborough is morgen, terdag en zondag te zien in De Nobelaer in Etten-L; 0.29 Meeslepende anti-apartheidsdrama over de vriem' tussen de zwarte activist Steve Biko en journalist Woods in het Zuid-Afrika van de jaren zestig. The Last Temptation of Christ' draait slechts in zes pen in Nederland en een daarvan is De Koning van E land in Hulst. 'Bright Lights Big City' met Michael J," als yuppie in New York is te zien in Luxor in Terneuzei ■Presidio' met Sean Connery als militair beveM jaren yjjfflg werden zijn draait nu in Roxy 2 in Bergen op Zoom. Kwart slag^ "Kwartslag' wordt een tret uitgezonden van de istenaar Jean Tinguely. thans 63-jarige Zwitser is man, die geboeid wordt ar bewegende machines en ewikkelde constructies. In ::i: i;-i*V ZATERDAG Nighthawks (USA 1981, Ned. 2, 22.35 uur). Door Sylve Stallone geregisseerde actiefilm met Rutger Hauer nadeloze terrorist. Coup de torchon (Frankrijk 1981, Ned. 2, 00.20 uur), goedmoedige politiecommissaris in Frans Afrika plotseling in actie. Fraaie rol van Philippe Noiret in van Bertrand Tavernier. Verder met Isabelle Hupperl Stéphane Audran. Banana Joe (Italië/W.-Dld. 1981, Did. 1, 20.15 uur), Spencer als een rustige bananenverkoper, wiens leve de war wordt geschopt door een mafioso. werpen reeds tot de int-garde gerekend. Tïn- ly bekijkt onze techno- ische maatschappij met spottend oog. Vooral de I en de waanzin, die eruit ken, inspireren hem. Be id zijn Tïnguely's 'suici- machines, dig. zichzelf ietigen. Tegelijkertijd is iwitser een levenskunste- de late avond brengt de 9 Eric Rohmers 'Le rayon Mamie (USA 1964, Did. 1, 23.45 uur). Hitchcock-tM f. in 1986 in Venetië met over een kleptomane secretaresse. Als ze bij een volgn Gouden Leeuw onder baas moet solliciteren, wordt ze herkend, maar dei ''den. De tfl— neemt haar toch aan. Met Tippi Hedren en Sean Conneii subtiele film over de eenzaamheid de mens en zijn pogingen Hab mich lieb (Duitsland 1942, Did. 2, 14.30 uur). I eraan te ontkomen. Del- schuchtere archeoloog ontfermt zich over een danseres ie is een jonge secreta- plotseling op straat komt te staan. Revuefilm met Mar in Parijs. Kort voor het in van de vakantie laat vriendin, met wie ze op zou gaan, haar in de Rökk en Viktor Staal. Gestehen Sie, Dr. Corda! (W.-Duitsland 1958, Did. 2,! uur) Hardy Krüger in de rol van een dokter die een' l^iiaar wn*"goSi houding heeft met een verpleegster. Misdaadverhaal, het gedrag van de politie tegenover burgers kritiseert State of the Union (USA 1948, Did. 3 WDF, 20.00 uur) Éalt het haar. liberale industrieel doet een gooi naar de republikei kandidatuur voor het presidentschap. Film van Frank' pra met Spencer Tracy, Katherine Hepburn en Lansbury. 3.30 Das Film- Festival antieadres reist ze kris is door Frankrijk. Nergens Ignace (Frankrijk 1937, België 1,16.00 uur). Militaire kl« met Fernandel als soldaat die het tot ordonnans van kolonel brengt. Als hij voor de lol diens uniform aanfc jf'JJjJJ1 komt toevallig de generaal op inspectiebezoek. ZONDAG Hokuspokus (W.-Duitsland 1953, Did. 1, 15.10 uur) mooie Agda wordt ervan beschuldigd haar man te heb' vermoord. Plotseling vindt ze een zeer ongewone ven' ger. Curt Goetz speelt de hoofdrol. The river (USA 1984, Did. 1, 20.15 uur). Een boerenfaffl kan door de jaarlijkse overstromingen van de Tennes River nauwelijks aan de kost komen. Toch verzette» zich tegen een gedwongen vertrek als er een stuwdam bouwd moet worden. Drama van Mark Rydell met Si Spacek en Mel Gibson. Tokyo monogatari (Japan 1953, Did. 3 WDF, 20.00 uur).| tragische verhaal van een ouder echtpaar dat naar Ti nmooas ëvirèrt I reist om nog eenmaal hun kinderen te zien. Zoon end« ter hebben echter geen tij d. Film van Yasuj iro Ozu. MAANDAG Le chemin perdu (Frankrijk/Zwits. 1979, Did. 1, 23.00» Twee kinderen in een Zwitserse industriestad worden' gevangen door hun idealistische grootvader. Hij komt™' ter te overlijden. MetCharles Vanel. DINSDAG Broken lance (USA 1954, Did. 2,00.10 uur). De zoons vam rancheigenaar liggen met elkaar overhoop na vaders^ Western van Edward Dmytryk met Spencer Tracy, chard Widmark en Robert Wagner spelen. WOENSDAG The killers (USA 1964, België 2,20.15 uur). Twee hui denaars krijgen opdracht een ex-coureur uit de weg te' men. Ze worden nieuwsgierig naar de achtergronden J hun opdracht. Ronald Reagan vertolkt hierin zijn en bekendste rol. Als schurk. DONDERDAG The lost moment (USA 1947, Did. 3 WDF, 20.00 uur) Amerikaanse literatuurcriticus gaat in Venetië op naar brieven van een door hem vereerde dichter. Hij griezelige feiten. Op 'The aspern papers' van Henry gebaseerd drama met Robert Cummings en Susan ward.

Krantenbank Zeeland

de Stem | 1988 | | pagina 20