IN DE MARKT
Grote Oldti
Antiblokkeersysteem bij Mercedes goedkoper
Gids gebruikte auto's
Renault nu gereed met
electronische automaat
Toyota vertschijnt met
mager-mengsel-motor
Nieuwe krachtbron nu
ook voor de BMW 316
DAF ontwikkelt nieuwe
serie bestelwagens-400
Chrysler het gezondst
VECTRA EN 440 SLAAN NIEUWE WEGEN IN
SUZUKI VITAF
Lichtend ventiel
Anti-roest
Manager-taxi
Schoon schoonmaken
DE STEM CONSUMENT VRIJDAG 4 NOVEMBER 1988
Achterbank
Turbo
Comfort
Sterker
Ruimte
-INSTEM CONSUMED
S2
Ander imago Opel en Volvo
Door Willem Reijn
Als er in hetzelfde marktsegment tegelij
kertijd twee belangrijke nieuwe auto's
verschijnen, dan ligt het voor de hand die
te vergelijken. Daarom vandaag in de se
rie concurrenten: de Opel Vectra en de Volvo 440.
Op weg naar een nieuw imago. Dat streven staat zo
wel bij Volvo als bij Opel centraal bij de introductie
van de twee nieuwe middenklassers 440 en Vectra.
Volvo wil af van het imago dat het merk kreeg toen
bekend werd dat een van de typeringen van de
Volvo 340-rijder het dragen van witte onderbroe
ken was. Dit staaltje van ongebruikelijke openheid
ker de Kadet wèl was.
De 440 is eveneens wat rustiger dan het voor
gaande Hollandse adept, de sportieve 480. Maar
Volvo heeft niettemin knap de 440 een eigen ge
zicht weten te geven. De 440 onderscheidt zich, en
dat past bij de doelgroep die Helmond voor ogen
heeft: de geslaagde manager die kiest voor onder
in de praktijk kunnen vergelijken. De Vectra die
we reden was namelijk uitgerust met een 1800 cc
motor en de Volvo 440 kregen we in de turbo-uit
voering mee. Daarom bespreken we de motoren los
van elkaar. De Vectra had dus een beperkt schone
1800 cc motor. Een bij hoge toerentallen wat ru
moerige motor maar die bijvoorbeeld bij 120 km/
veercomfort komt vrijwel overeen: licht stug, zeker
niet hard. De Vectra is door het nagenoeg ontbre
ken van windgeluid stiller dan de Hollandse colle
ga-
Beide versnellingsbakken schakelen voldoende
soepel, maar halen niet het Japanse niveau. Nog
een vergelijkbaar cijfer voor beide wagens: met de
De Opel Vectra rijdt buitengewoon zuinig.
van marketing-managers is enigszins traumatisch
gaan werken voor het Zweeds-Nederlandse merk.
Opel wil zo graag af van het imago degelijk duf te
zijn. En daarom moest de aloude naam Ascona
wijken voor de computernaam Vectra, die verder
geen enkele betekenis heeft. Eenzelfde poütiek
werd onlangs ook gevolgd bij de vervanging van de
Record, waarvoor de naam Omega in de plaats
kwam. Ook wil Opel af van het imago dat het kille
kaalheid levert. De Vectra is daarom standaard
uitgerust met vijf versnellingen en vier of vijf deu
ren. Geen instapmodellen dus met twee deuren en
een vierbak.
De Vectra past uitstekend in de nieuwe Opel-fami-
lie. Ze is duidelijk een zusje van de Kadet en van
de Omega, die beide Auto van het Jaar werden. De
Vectra is een modern gelijnde, fris ogende en zeer
glad geblazen model. Maar de verrassing is er bij
het derde kind van de nieuwe Opel-generatie wel
af. De Vectra is geen revolutionair model, wat ze-
scheid, exclusiviteit en veiligheid.
De 440 is een redelijk ruime wagen maar zeker
geen ruimtewonder. De zit is wat laag, wat hinder
lijk kan zijn bij het instappen. De kofferruimte is
redelijk, maar valt vergeleken bij de Vectra in het
niet.
Want als Nederlanders kofferbakkopers zijn, slaat
Opel met de Vectra een goede slag. Overigens is de
hele auto wat ruimer dan de 440.
Het uitrustingniveau van beide wagens is goed ver
egelijkbaar en zeer behoorlijk voor deze klasse. Te
noemen zijn de neerklapbare achterbank in de
Vectra-sedan, de in twee delen neerklapbare ach
terbank van de vijfdeurs 440, het feit dat beide wa
gens riemen achterin hebben en dat een rechterbui-
tenspiegel niet ontbreekt. En deze zaken vind je
nog steeds niet overal in deze klasse.
De motoren van de wagens hebben we helaas niet
De Volvo 440 heeft een verrassend eigen gezicht.
uur nauweüjks te horen is. De Vectra is met deze
motor een prettige doordouwer zoals we tijdens
zeer lange ritten mochten merken. Het brandstof
verbruik was daarbij verrassend laag: 1 op 14 is
werkelijk uitzonderlijk in deze klasse.
Volvo 440 met de 1721-Renaultmotor die turbo
wordt geblazen, is een zeer geschikte auto, omdat
er geen turbo-gat ontstaat als het gaspedaal diep
wordt ingetrapt. Maar toch kunnen we dit soort
uitvoeringen niet aanraden. Gezien de terechte
snelheidsbeperkingen heb je er feitelijk niet veel
aan. Het brandstofverbruik van de 440 is niet bij
zonder gunstig zoals ook uit de cijfers van de lease
maatschappij (zie voorpagina) blijkt. De turbo
deed 1 op 11.5 bij zeer gepast rijgedrag.
Het comfort van de wagens is dik in orde. Het
basismotoren komen beide wagens tot 175 km/
uur.
De conclusie. De wagens hebben veel punten ge
meen, maar tonen wel degelijk verschillende karak
ters. De Vectra is een beetje gewoon. Een betrouw
bare, onopvallende en tevredenstellende wagen, die
echter weinig losmaakt. Een rapport vol zeventjes
met de uitschietende 9 voor zuinigheid.
De Volvo 440 maakt zeker één, voorzichtige, emo
tie los: chauvinisme. Daarnaast toont de Nederlan
der een eigen gezicht en dat is een compliment in
deze tijd. De 440 heeft nadelen, zoals het tegenval
lende brandstofverbruik en de lage zit. Het is bo
vendien zeker de moeite waard om uit te kijken
naar de GL-uitvoering want die is completer en
heeft bredere banden. Sandalen staan immers niet
onder een rokkostuum. Zowel Opel als Volvo heb
ben met deze nieuwelingen sterke troeven in han
den. Maar de concurrentie is scherp met Auto van
het Jaar Peugeot 405, marktleider Ford Sierra en
de sterke Japanner Mazda 626 als tegenspelers.
Door Jack Arentsen
De prijzen van antiblokkeersystemen
kunnen binnenkort wel eens drastisch
:~7 naar beneden gaan. Dat valt op te maken
uit de prijscalculering die Mercedes-
Benz (toch niet kinderachtig als het op betalen van
extra's aankomt) heeft gemaakt voor het ABS-sys-
teem in de 1989-modellen in de 190-serie.
In de Bondsrepubliek gaat de koper van een 190
nog maar 1.368 Mark bijbetalen wanneer hij/zij
extra veiligheid aan 'boord' wil hebben.
Na een moeizame aanloopperiode lijkt de toeleve
ringsindustrie klaar te zijn om antiblokkeersyste
men in grotere aantallen in serie-produktie te bou
wen en daardoor kan het kostenplaatje voor een
aanzienlijk deel naar beneden. De meerprijs voor
ABS in Nederland staat bij Mercedes nog niet vast,
maar de kans is heel groot dat bij de 190-serie de
prijs toch zeker met zo'n 1500 naar beneden
gaat, waardoor de prijs rond 3500 kan uitko
men.
In de 190-serie hoort ABS alleen tot de standaard
uitrusting in de nieuwe 190E, die een 2.5 liter 16
kleppenmotor onder de motorkap heeft gekregen;
een krachtbron die het duidelijk moet gaan opne
men tegen het sportiefste model in de BMW 3-se-
rie: de zogenoemde M 3.
Ondanks het feit dat Mercedes nu voor meer mo
torkracht in de 'zestienklepper' zorgt, büjft men
overigens - zeker de katalysatorversies - nog altijd
enigszins in de schaduw van 'aartsrivaal' BMW.
Maar met een topsnelheid van 230 km/u en een ac
celeratie van 0 naar 100 km/u in 7,7 seconden,
scoort de 190E 25-16 toch erg hoog.
In vergelijking met de vroegere 2.3-16 is er bij de
190 wel het een en ander gewijzigd. Het vermogen
is nu op 143 kW bij 6.750 toeren per minuut ge
bracht; een winst van 18 kW. Ook het maximum
koppel is ten opzichte van de voorgaande vierpit-
ter, aanzienlijk omhoog gegaan: van 220 naar 235
Nm bij een vrijwel gelijkblijvend toerental van
5.000.
Opvallend is de sportieve klank die de nieuwe zes
tienklepper heeft gekregen. Door gebruik te maken
van een 'ruimer' uitlaatspruitstuk en een geoptima
liseerde aanzuiging, komt een donker, sonoor ge
brom uit de uitlaat. Als de motor echt heel hoog in
de toeren draait, ontstaat zelfs van een heus 'race
geluid'. Die sound is niet alleen buiten goed te ho
ren, ook in het interieur wordt het er onder die om
standigheden niet rustiger op.
Niet alleen de 'zestienklepper' vormt het nieuws in
de 190-serie voor het komend modeljaar.'De ont
wikkelingsmensen in Stuttgart hebben gelijktijdig
ook het een en ander aan de carrosserie gedaan.
Het silhouet van de 'koets' mag dan vrijwel iden
tiek zijn aan de al langer op de weg zijnde wagens,
De nieuwe zestienklepper in de Mercedes 190-serie is door de 2 5 liter motor een stuk feller geworden.
toch zorgen de verder naar beneden doorgetrokken
kunststof luchtgeleiders (spoilers) aan de voor- en
achterkant, ervoor dat de 190 nu ineens iets beter
afgewerkt is. De uitgebouwde dorpels en de in de
wagenkleur gespoten flankbeschermers, accentue
ren dit laatste nog eens.
Er zijn nu ook zijreflectoren voor auto's te koop.
Net als bij fietsen worden ze aangebracht op de
wielen. Die autoreflectoren zijn universeel: ze zijn
geschikt voor elk merk en ook voor alle wielmaten.
Zonder gereedschap kan iedereen ze in een hand
omdraai aanbrengen.
Het systeem werkt anders dan bij rijwielen. Het
gaat eigenlijk alleen maar om reflecterende ventiel-
doppen. Óp elke ventieldop is een reflecterend
roestvrij metalen schijfje van ruim vier centimeter
doorsnee gemonteerd. Je haalt de bestaande ven
tieldop eraf en doet de reflecterende erop. Als het
wiel draait, krijg je bij belichting van de auto van
opzij, het effect van een Echtende cirkel. Dat ver
hoogt de zichtbaarheid van de auto in het donker.
En draagt dus bij aan de veiligheid.
Problemen met het controleren van de banden
spanning zullen er niet zijn. Het vast- en losdraaien
van de reflectoren gaat net zo gemakkelijk als bij
de gewone ventieldoppen. Een set van vier doppen
kost 14,95 en is onder meer verkrijgbaar in wa
renhuizen. Ze worden op de markt gebracht door
Eduard Koopmans BV in Hoofddorp.
Vier nieuwe roestwerende produkten, die tot voor
kort alleen viagroot-verpakking werden toegepast
bij een professionele behandeling, staan nu ook ter
beschikking van de consument. Mavom BV in Al
phen aan den Rijn introduceert ze.
De eerste van de vier heet Dinitrol ML 10,20,
500 ml). Dit produkt is bedoeld om bestaande
roestvorming af te remmen. De dunne, vettige film
moet de holle ruimten van de auto beschermen, zo
als langs- en dwarsbalken, portieren en portierstij
len, plaatverbindingen, wielkasten en sierstrips.
Dinitrol Car 10,20, 500 ml) is in het leven geroe
pen tegen roest en steenslag. Het vormt een dikke,
elastische laag, die bodemplaat en wielkasten in
goede conditie moet houden.
Speciaal tegen steenslag kan de matzwarte elasti
sche coating worden aangebracht van Dinitrol
Body 15,90, 500 ml). Het spul is overschilder-
baar. En het biedt ook bescherming tegen strooi-
zout en ander vuil.
Dinitrol MV40 tenslotte 12,50, 400 ml) wordt
als het paradepaardje van de serie beschouwd. Het
dient om motor en motorcompartiment in goede
staat te houden. De transparante, droge en flexi
bele film droogt snel. Deze beschermt zowel meta
len, kunststoffen als rubber.
Alles is verkrijgbaar bij de automaterialenhandel.
Een nieuwtje in Nederland is ook de Jonk Execu
tive Taxi (JET) van Jonk Cars BV in Purmerend.
Deze taxi is speciaal ingericht voor de manager die
tijdens de taxirit gewoon zijn werk wil doen. Daar
voor heeft hij in de taxi de beschikking over tele
foon, aangepast bureau, leeslamp en air conditio
ning. Via een computer in de taxi is er steeds con
tact met de centrale meldkamer van het bedrijf.
Die computer maakt het ook mogelijk ter plekke
met een credit card te betalen. Een keurig printje
komt in de plaats van het handgeschreven bon
netje. Voor korte ritten is de ritprijs 3 per kilome
ter. Voor langere afstanden bestaan er vooraf vast
gestelde prijzen. Van Amsterdam naar Schiphol
kost bijvoorbeeld 50.
Na een langdurige periode van onderzoek en testen
is Vecom BV in Maassluis erin geslaagd twee zeer
milieuvriendelijke en toch krachtige reinigingspro-
dukten voor garages op de markt te brengen. Ze
hebben het predikaat Blauwe Engel (hoge milieu-
en kwaliteitseisen) gekregen en zijn goedgekeurd
door de FDA (Food Drug Administration).
Beide produkten zijn bedoeld voor het verwijderen
van minerale oliën, vetten en conserveringsmidde
len. Ze zijn reukloos. De Degreaser Clear Break
(ƒ115 excl. btw per kleinste verpakking van 25 li
ter) wordt ingezet bij het schoon maken van bij
voorbeeld motoronderdelen. Degreaser 156
79,75 excl. btw per 25 liter) wordt gebruikt als
electroreiniger ter vervanging van gechlodeerde
koolwaterstoffen die de ozonlaag in de stratosfeer
aantasten.
Aan het kopen van een gebruikte auto kunnen vaak heel wat haken
en ogen zitten. Toch kan men het risico aanzienlijk beperken, wan
neer men zich behoórlijk voorbereidt op een dergelijke transactie.
M Bij het kopen van een gebruikte auto moet men dan wel op een
groot aantal zaken letten. De laatste jaren komt tijdens de herfst,
maanden altijd een nieuwe 'Welke-gids' op de markt, waarin spe-
dale aandacht aan de gebruikte auto wordt besteed. Niet alleen
zijn in dit handige werkje de meeste tweedehands prijzen opgeno
men van de bekendste merken en modellen, maar de gids geeft ooit
inzicht over een vergelijkend kostenplaatje tussen een gebruikte en
een nieuwe auto.
B Natuurlijk zijn in deze gids (prijs 4,95 en te koop in de tijd
schriftenwinkel) ook de tips opgenomen waar men op moet letten
bij de aanschaf van een occasion.
Voor het eerst heeft Renault een elektronisch gestuurde viertraps
automatische versnellingsbak ontwikkeld. Begin volgend jaar is de
transmissie in de Renault V6 Injection te vinden,
p In eerste instantie hebben Volkswagen en Renault eendrachtig
samengewerkt bij de ontwikkeling van deze bijzondere transmissie.
Toen men bij Renault moest gaan bezuiningen, moest VW 'afha
ken'. Dat heeft ertoe geleid (omdat Renault de elektroninica voor
de versnellingsbak moest ontwikkelen), dat voor de nieuwe Passat
nog steeds geen automatische transmissie beschikbaar is.
B De prestaties van deze viertraps automaat doen nauwelijks on
der voor die van een handgeschakelde versnellingsbak. De gunstige
afstemming van de versnellingsverhoudingen maakt de acceleratie
slechts een fractie minder, terwijl de topsnelheid van de wagen
maar 4 km/u lager ligt. Het meerverbruik ten opzichte van de
handgeschakelde versnellingsbak is nog geen 3
Belangrijk motorennieuws heeft Toyota: in de Carina Il-serie kan
gekozen voor een lean burn motor.
■I Deze 'mager-mengsel-motor', die voor het eerst in het nieuws
kwam tijdens de energiecrisis eind 1973, heeft een bijzonder hoog
rendement en dat resulteert niet alleen in een brandstofbesparing
tot 20 maar de viercilinder levert ook direct bijzonder schone
uitlaatgassen.
B Heel wat fabrikanten zijn de laatste jaren druk geweest met de
ontwikkeling van de lean burn motor, maar de serie-produktie
werd in Europa nadrukkelijk gestagneerd door de verplichting dat
een groot aantal andere motoren uitgerust dienden te worden met
katalysatoren.
V De lean burn motoren die wel op de weg kwamen, vertoonden
in eerste instantie allemaal een bijzonder hinderlijk kwaaltje: in la
gere toerentallen liepen de krachtbronnen veelal met horten en sto
ten.
B De mager-mengsel-motor van Toyota is gebaseerd op de zes-
tienkleppenmotor met een inhoud van 16 liter, die zowel in de Ca
rina II als de Corolla wordt toegepast. De '16 Valve MM' is nu
voorzien van elektronisch geregelde brandstofinspuiting in combi
natie met een computergestuurde ontsteking. Toyota heeft in dc
motor een aantal gepatenteerde vindingen verwerkt.
V De hi-tech brandstofinjectie zorgt ervoor dat in hogere toeren-
gebieden de motor als een echte 16-klepper - met veel vermogen -
reageert, terwijl hij zich in lagere toerengebieden ontpopt als een
superzuinige 'twaalfklepper' die met extreem magere mengsels
voortreffelijk loopt.
B Ten opzichte van de vergelijkbare uitvoering van deze auto met
zestienkleppen carburateurmotor, kost de lean burn krachtbron
ƒ2.100 meer.
Als laatste in de reeks bij BMW beschikt nu ook de 316 over de
nieuwe viercilinder M40-motor. De krachtbron, die al eerder in de
318i zijn opwachting maakte, heeft digitale motorelektronica voor
benzine-inspuiting en ontsteking.
B In vergelijking met de voorgaande viercilinder in de 316, is het
slagvolume geringer geworden, terwijl de uitlaatgassen van de mo
tor nu door een geregelde drieweg katalysator 'schoon' worden af
geleverd. Deze veranderingen hebben er niet toegeleid dat het mo
torvermogen is afgenomen.
B De topsnelheid ligt nog altijd op 182 km/u. Het maximale ver
mogen is precies 100 pk/73 kW bij 5500 toeren per minuut. Het
maximum koppel bedraagt 141 Nm bij 4.250 t/m. Het brandstof
verbruik (normaal loodvrij) moet volgens de fabrieksopgave in de
praktijk uitkomen op 1 op 11,7.
V De goedkoopste BMW 316i heeft ondertussen wel een prijs
kaartje gekregen van 36990. Voor een automatische transmissie
moet 3600 extra worden uitgegeven.
De bestelwagens in de 400-serie bij DAF blijven nog minstens vijf
jaar in produktie. In Groot Brittanië onderzoekt DAF de mogelijk
heid om samen met een andere fabrikant, de komende vijfjaar een
nieuw model in de 400-serie te ontwikkelen.
Voor deze nieuwe bestelwagen heeft DAF een bedrag van
meer dan 100 miljoen Britse Ponden beschikbaar. De wagen, die
gebouwd moet worden in de fabriek van Freightrover in Birming
ham waaruit nu ook de Leyland Sherpa komt, zal in ieder geval op
de markt komen, ook wanneer DAF geen partner zal kunnen vin
den.
DAF denkt van de nieuwe serie per jaar zo'n 40.000 stuks te
gaan bouwen. Op dit moment ligt de produktie van de 400-serie
nog op 20000 eenheden.
Chrysler is de gezondste autofabrikant ter wereld, Ford is het
meest winstgevend en Toyota bezit het grootste eigen kapitaal-
Deze conclusies trekt het magazine Capital, nadat men de jaarver
slagen over de laatste vier jaar van twaalf autofabrikanten heeft
doorgelicht.
Volgens het Westduitse maandblad steken Chrysler en Ford
ver boven het gemiddelde in de autoindustrie uit. In het onderzoek
is niet alleen rekening gehouden met de financiële situaties van de
twaalf belangrijkste autofabrikanten, ook winstgevendheid en de
toekomstmogelijkheden van de concerns werden natuurlijk in
onderzoek betrokken.
V Na Chrysler en Ford kwamen, met de nodige achterstand, res
pectievelijk Mercedes-Benz, Toyota en BMW. Voor Fiat, Peugeot,
Honda, General Motors, Volkswagen, Renault en Nissan waren de
volgende posities.
Nieuw
De Suzuki Samurai, steeds
opnieuw een verrassing in
het terrein.
Door Jan van Zuilen
gg Het ziet er naar uit dat er
—7 nieuwe generatie terreinwagen
- tocht is. De vorige maand vi
Suzuki Vitara is daar de eerste
Jaihatsu brengt begin volgend jaar de Fer
weg en Nissan heeft een Patrol GR in he
richt gesteld.
Voor deze drie nieuwelingen geldt: mir
meer personenwagen. Of anders gezegd
nig, meer comfort, maar nog wel met bel
iet 4x4-concept. Het verschil met de vt
nieuwing was dat het toen ging om verva
een generatie terreinauto's terwijl het dit
om nieuwe modellen naast bestaande. Dc
igen blijven gelukkig bestaan. Zo ook
deine jeep, de Samurai.
Daarmee hebben we meteen, naast de n-
ichijnen Daihatsu Feroza (Suzuki is op c
andse markt Daihatsu knap een slag
concurrent van de Vitara bij de kop. Ofsi
mki importeur Nimag daar zelf niet zo V
s. Want, redeneert de importeur, daarv,
verschil tussen de twee terreinauto's uit
In het weekeinde van 5 en 6
(morgen en overmorgen) gaan d
van het Autotron in Rosmalen i
de zestiende Oldtimermarkt
eze t°t over de grenzen bekende markt
ompleet overzicht van wat er in ons land
an antieke auto's, onderdelen en toebei
anbod bestaat uit meer dan honderd
Jude brokken roest, omgetoverd tot mi
'en- Wagens die al aan hun zesde lustn
sn Waarvan het klokje meerdere malen is
feest.
^in in ons land op dit moment om
oldtimer-verzamelaars die gezami
ntiek wagenpark bezitten met 13.0CH
oeien. Daarvan zijn er 2500 echt antiek,
assiek, reed rond in de jaren vijftig en
erestaureerd en wordt nu op de weg ge
's sieraad gekoesterd.
■r is volgens de deskundigen van het
'omenteel een race aan de gang naar spi
de tijd van flower power, de jaren vijf
8- Amerikaanse sportwagens zijn erg in
un soortgenoten uit Engeland, Duitslan
ggen goed in de markt,
wintig automobielclubs geven op de a
w visitekaartje af. Zo toont de Triumpl
een vereniging van jonge, zeer ent
ynjders - de hele lijn open Engelse
eentjes uit de periode 1962-1975. Met
ns wordt een demonstratie geveven. De
n een klassieke auto is doorgaans een
gelegenheid. Deze club laat zien, dat i
anaat voor een bescheiden bed:
^gentje kan rijden.
Iej.e recreatieplas van het Autotronpa
,i e dagen een demonstratie gegeven r
aartuigen. Mensen uit het pubhek wc