IN DE MARKT Grote Oldti Antiblokkeersysteem bij Mercedes goedkoper Gids gebruikte auto's Renault nu gereed met electronische automaat Toyota vertschijnt met mager-mengsel-motor Nieuwe krachtbron nu ook voor de BMW 316 DAF ontwikkelt nieuwe serie bestelwagens-400 Chrysler het gezondst VECTRA EN 440 SLAAN NIEUWE WEGEN IN SUZUKI VITAF Lichtend ventiel Anti-roest Manager-taxi Schoon schoonmaken DE STEM CONSUMENT VRIJDAG 4 NOVEMBER 1988 Achterbank Turbo Comfort Sterker Ruimte -INSTEM CONSUMED S2 Ander imago Opel en Volvo Door Willem Reijn Als er in hetzelfde marktsegment tegelij kertijd twee belangrijke nieuwe auto's verschijnen, dan ligt het voor de hand die te vergelijken. Daarom vandaag in de se rie concurrenten: de Opel Vectra en de Volvo 440. Op weg naar een nieuw imago. Dat streven staat zo wel bij Volvo als bij Opel centraal bij de introductie van de twee nieuwe middenklassers 440 en Vectra. Volvo wil af van het imago dat het merk kreeg toen bekend werd dat een van de typeringen van de Volvo 340-rijder het dragen van witte onderbroe ken was. Dit staaltje van ongebruikelijke openheid ker de Kadet wèl was. De 440 is eveneens wat rustiger dan het voor gaande Hollandse adept, de sportieve 480. Maar Volvo heeft niettemin knap de 440 een eigen ge zicht weten te geven. De 440 onderscheidt zich, en dat past bij de doelgroep die Helmond voor ogen heeft: de geslaagde manager die kiest voor onder in de praktijk kunnen vergelijken. De Vectra die we reden was namelijk uitgerust met een 1800 cc motor en de Volvo 440 kregen we in de turbo-uit voering mee. Daarom bespreken we de motoren los van elkaar. De Vectra had dus een beperkt schone 1800 cc motor. Een bij hoge toerentallen wat ru moerige motor maar die bijvoorbeeld bij 120 km/ veercomfort komt vrijwel overeen: licht stug, zeker niet hard. De Vectra is door het nagenoeg ontbre ken van windgeluid stiller dan de Hollandse colle ga- Beide versnellingsbakken schakelen voldoende soepel, maar halen niet het Japanse niveau. Nog een vergelijkbaar cijfer voor beide wagens: met de De Opel Vectra rijdt buitengewoon zuinig. van marketing-managers is enigszins traumatisch gaan werken voor het Zweeds-Nederlandse merk. Opel wil zo graag af van het imago degelijk duf te zijn. En daarom moest de aloude naam Ascona wijken voor de computernaam Vectra, die verder geen enkele betekenis heeft. Eenzelfde poütiek werd onlangs ook gevolgd bij de vervanging van de Record, waarvoor de naam Omega in de plaats kwam. Ook wil Opel af van het imago dat het kille kaalheid levert. De Vectra is daarom standaard uitgerust met vijf versnellingen en vier of vijf deu ren. Geen instapmodellen dus met twee deuren en een vierbak. De Vectra past uitstekend in de nieuwe Opel-fami- lie. Ze is duidelijk een zusje van de Kadet en van de Omega, die beide Auto van het Jaar werden. De Vectra is een modern gelijnde, fris ogende en zeer glad geblazen model. Maar de verrassing is er bij het derde kind van de nieuwe Opel-generatie wel af. De Vectra is geen revolutionair model, wat ze- scheid, exclusiviteit en veiligheid. De 440 is een redelijk ruime wagen maar zeker geen ruimtewonder. De zit is wat laag, wat hinder lijk kan zijn bij het instappen. De kofferruimte is redelijk, maar valt vergeleken bij de Vectra in het niet. Want als Nederlanders kofferbakkopers zijn, slaat Opel met de Vectra een goede slag. Overigens is de hele auto wat ruimer dan de 440. Het uitrustingniveau van beide wagens is goed ver egelijkbaar en zeer behoorlijk voor deze klasse. Te noemen zijn de neerklapbare achterbank in de Vectra-sedan, de in twee delen neerklapbare ach terbank van de vijfdeurs 440, het feit dat beide wa gens riemen achterin hebben en dat een rechterbui- tenspiegel niet ontbreekt. En deze zaken vind je nog steeds niet overal in deze klasse. De motoren van de wagens hebben we helaas niet De Volvo 440 heeft een verrassend eigen gezicht. uur nauweüjks te horen is. De Vectra is met deze motor een prettige doordouwer zoals we tijdens zeer lange ritten mochten merken. Het brandstof verbruik was daarbij verrassend laag: 1 op 14 is werkelijk uitzonderlijk in deze klasse. Volvo 440 met de 1721-Renaultmotor die turbo wordt geblazen, is een zeer geschikte auto, omdat er geen turbo-gat ontstaat als het gaspedaal diep wordt ingetrapt. Maar toch kunnen we dit soort uitvoeringen niet aanraden. Gezien de terechte snelheidsbeperkingen heb je er feitelijk niet veel aan. Het brandstofverbruik van de 440 is niet bij zonder gunstig zoals ook uit de cijfers van de lease maatschappij (zie voorpagina) blijkt. De turbo deed 1 op 11.5 bij zeer gepast rijgedrag. Het comfort van de wagens is dik in orde. Het basismotoren komen beide wagens tot 175 km/ uur. De conclusie. De wagens hebben veel punten ge meen, maar tonen wel degelijk verschillende karak ters. De Vectra is een beetje gewoon. Een betrouw bare, onopvallende en tevredenstellende wagen, die echter weinig losmaakt. Een rapport vol zeventjes met de uitschietende 9 voor zuinigheid. De Volvo 440 maakt zeker één, voorzichtige, emo tie los: chauvinisme. Daarnaast toont de Nederlan der een eigen gezicht en dat is een compliment in deze tijd. De 440 heeft nadelen, zoals het tegenval lende brandstofverbruik en de lage zit. Het is bo vendien zeker de moeite waard om uit te kijken naar de GL-uitvoering want die is completer en heeft bredere banden. Sandalen staan immers niet onder een rokkostuum. Zowel Opel als Volvo heb ben met deze nieuwelingen sterke troeven in han den. Maar de concurrentie is scherp met Auto van het Jaar Peugeot 405, marktleider Ford Sierra en de sterke Japanner Mazda 626 als tegenspelers. Door Jack Arentsen De prijzen van antiblokkeersystemen kunnen binnenkort wel eens drastisch :~7 naar beneden gaan. Dat valt op te maken uit de prijscalculering die Mercedes- Benz (toch niet kinderachtig als het op betalen van extra's aankomt) heeft gemaakt voor het ABS-sys- teem in de 1989-modellen in de 190-serie. In de Bondsrepubliek gaat de koper van een 190 nog maar 1.368 Mark bijbetalen wanneer hij/zij extra veiligheid aan 'boord' wil hebben. Na een moeizame aanloopperiode lijkt de toeleve ringsindustrie klaar te zijn om antiblokkeersyste men in grotere aantallen in serie-produktie te bou wen en daardoor kan het kostenplaatje voor een aanzienlijk deel naar beneden. De meerprijs voor ABS in Nederland staat bij Mercedes nog niet vast, maar de kans is heel groot dat bij de 190-serie de prijs toch zeker met zo'n 1500 naar beneden gaat, waardoor de prijs rond 3500 kan uitko men. In de 190-serie hoort ABS alleen tot de standaard uitrusting in de nieuwe 190E, die een 2.5 liter 16 kleppenmotor onder de motorkap heeft gekregen; een krachtbron die het duidelijk moet gaan opne men tegen het sportiefste model in de BMW 3-se- rie: de zogenoemde M 3. Ondanks het feit dat Mercedes nu voor meer mo torkracht in de 'zestienklepper' zorgt, büjft men overigens - zeker de katalysatorversies - nog altijd enigszins in de schaduw van 'aartsrivaal' BMW. Maar met een topsnelheid van 230 km/u en een ac celeratie van 0 naar 100 km/u in 7,7 seconden, scoort de 190E 25-16 toch erg hoog. In vergelijking met de vroegere 2.3-16 is er bij de 190 wel het een en ander gewijzigd. Het vermogen is nu op 143 kW bij 6.750 toeren per minuut ge bracht; een winst van 18 kW. Ook het maximum koppel is ten opzichte van de voorgaande vierpit- ter, aanzienlijk omhoog gegaan: van 220 naar 235 Nm bij een vrijwel gelijkblijvend toerental van 5.000. Opvallend is de sportieve klank die de nieuwe zes tienklepper heeft gekregen. Door gebruik te maken van een 'ruimer' uitlaatspruitstuk en een geoptima liseerde aanzuiging, komt een donker, sonoor ge brom uit de uitlaat. Als de motor echt heel hoog in de toeren draait, ontstaat zelfs van een heus 'race geluid'. Die sound is niet alleen buiten goed te ho ren, ook in het interieur wordt het er onder die om standigheden niet rustiger op. Niet alleen de 'zestienklepper' vormt het nieuws in de 190-serie voor het komend modeljaar.'De ont wikkelingsmensen in Stuttgart hebben gelijktijdig ook het een en ander aan de carrosserie gedaan. Het silhouet van de 'koets' mag dan vrijwel iden tiek zijn aan de al langer op de weg zijnde wagens, De nieuwe zestienklepper in de Mercedes 190-serie is door de 2 5 liter motor een stuk feller geworden. toch zorgen de verder naar beneden doorgetrokken kunststof luchtgeleiders (spoilers) aan de voor- en achterkant, ervoor dat de 190 nu ineens iets beter afgewerkt is. De uitgebouwde dorpels en de in de wagenkleur gespoten flankbeschermers, accentue ren dit laatste nog eens. Er zijn nu ook zijreflectoren voor auto's te koop. Net als bij fietsen worden ze aangebracht op de wielen. Die autoreflectoren zijn universeel: ze zijn geschikt voor elk merk en ook voor alle wielmaten. Zonder gereedschap kan iedereen ze in een hand omdraai aanbrengen. Het systeem werkt anders dan bij rijwielen. Het gaat eigenlijk alleen maar om reflecterende ventiel- doppen. Óp elke ventieldop is een reflecterend roestvrij metalen schijfje van ruim vier centimeter doorsnee gemonteerd. Je haalt de bestaande ven tieldop eraf en doet de reflecterende erop. Als het wiel draait, krijg je bij belichting van de auto van opzij, het effect van een Echtende cirkel. Dat ver hoogt de zichtbaarheid van de auto in het donker. En draagt dus bij aan de veiligheid. Problemen met het controleren van de banden spanning zullen er niet zijn. Het vast- en losdraaien van de reflectoren gaat net zo gemakkelijk als bij de gewone ventieldoppen. Een set van vier doppen kost 14,95 en is onder meer verkrijgbaar in wa renhuizen. Ze worden op de markt gebracht door Eduard Koopmans BV in Hoofddorp. Vier nieuwe roestwerende produkten, die tot voor kort alleen viagroot-verpakking werden toegepast bij een professionele behandeling, staan nu ook ter beschikking van de consument. Mavom BV in Al phen aan den Rijn introduceert ze. De eerste van de vier heet Dinitrol ML 10,20, 500 ml). Dit produkt is bedoeld om bestaande roestvorming af te remmen. De dunne, vettige film moet de holle ruimten van de auto beschermen, zo als langs- en dwarsbalken, portieren en portierstij len, plaatverbindingen, wielkasten en sierstrips. Dinitrol Car 10,20, 500 ml) is in het leven geroe pen tegen roest en steenslag. Het vormt een dikke, elastische laag, die bodemplaat en wielkasten in goede conditie moet houden. Speciaal tegen steenslag kan de matzwarte elasti sche coating worden aangebracht van Dinitrol Body 15,90, 500 ml). Het spul is overschilder- baar. En het biedt ook bescherming tegen strooi- zout en ander vuil. Dinitrol MV40 tenslotte 12,50, 400 ml) wordt als het paradepaardje van de serie beschouwd. Het dient om motor en motorcompartiment in goede staat te houden. De transparante, droge en flexi bele film droogt snel. Deze beschermt zowel meta len, kunststoffen als rubber. Alles is verkrijgbaar bij de automaterialenhandel. Een nieuwtje in Nederland is ook de Jonk Execu tive Taxi (JET) van Jonk Cars BV in Purmerend. Deze taxi is speciaal ingericht voor de manager die tijdens de taxirit gewoon zijn werk wil doen. Daar voor heeft hij in de taxi de beschikking over tele foon, aangepast bureau, leeslamp en air conditio ning. Via een computer in de taxi is er steeds con tact met de centrale meldkamer van het bedrijf. Die computer maakt het ook mogelijk ter plekke met een credit card te betalen. Een keurig printje komt in de plaats van het handgeschreven bon netje. Voor korte ritten is de ritprijs 3 per kilome ter. Voor langere afstanden bestaan er vooraf vast gestelde prijzen. Van Amsterdam naar Schiphol kost bijvoorbeeld 50. Na een langdurige periode van onderzoek en testen is Vecom BV in Maassluis erin geslaagd twee zeer milieuvriendelijke en toch krachtige reinigingspro- dukten voor garages op de markt te brengen. Ze hebben het predikaat Blauwe Engel (hoge milieu- en kwaliteitseisen) gekregen en zijn goedgekeurd door de FDA (Food Drug Administration). Beide produkten zijn bedoeld voor het verwijderen van minerale oliën, vetten en conserveringsmidde len. Ze zijn reukloos. De Degreaser Clear Break (ƒ115 excl. btw per kleinste verpakking van 25 li ter) wordt ingezet bij het schoon maken van bij voorbeeld motoronderdelen. Degreaser 156 79,75 excl. btw per 25 liter) wordt gebruikt als electroreiniger ter vervanging van gechlodeerde koolwaterstoffen die de ozonlaag in de stratosfeer aantasten. Aan het kopen van een gebruikte auto kunnen vaak heel wat haken en ogen zitten. Toch kan men het risico aanzienlijk beperken, wan neer men zich behoórlijk voorbereidt op een dergelijke transactie. M Bij het kopen van een gebruikte auto moet men dan wel op een groot aantal zaken letten. De laatste jaren komt tijdens de herfst, maanden altijd een nieuwe 'Welke-gids' op de markt, waarin spe- dale aandacht aan de gebruikte auto wordt besteed. Niet alleen zijn in dit handige werkje de meeste tweedehands prijzen opgeno men van de bekendste merken en modellen, maar de gids geeft ooit inzicht over een vergelijkend kostenplaatje tussen een gebruikte en een nieuwe auto. B Natuurlijk zijn in deze gids (prijs 4,95 en te koop in de tijd schriftenwinkel) ook de tips opgenomen waar men op moet letten bij de aanschaf van een occasion. Voor het eerst heeft Renault een elektronisch gestuurde viertraps automatische versnellingsbak ontwikkeld. Begin volgend jaar is de transmissie in de Renault V6 Injection te vinden, p In eerste instantie hebben Volkswagen en Renault eendrachtig samengewerkt bij de ontwikkeling van deze bijzondere transmissie. Toen men bij Renault moest gaan bezuiningen, moest VW 'afha ken'. Dat heeft ertoe geleid (omdat Renault de elektroninica voor de versnellingsbak moest ontwikkelen), dat voor de nieuwe Passat nog steeds geen automatische transmissie beschikbaar is. B De prestaties van deze viertraps automaat doen nauwelijks on der voor die van een handgeschakelde versnellingsbak. De gunstige afstemming van de versnellingsverhoudingen maakt de acceleratie slechts een fractie minder, terwijl de topsnelheid van de wagen maar 4 km/u lager ligt. Het meerverbruik ten opzichte van de handgeschakelde versnellingsbak is nog geen 3 Belangrijk motorennieuws heeft Toyota: in de Carina Il-serie kan gekozen voor een lean burn motor. ■I Deze 'mager-mengsel-motor', die voor het eerst in het nieuws kwam tijdens de energiecrisis eind 1973, heeft een bijzonder hoog rendement en dat resulteert niet alleen in een brandstofbesparing tot 20 maar de viercilinder levert ook direct bijzonder schone uitlaatgassen. B Heel wat fabrikanten zijn de laatste jaren druk geweest met de ontwikkeling van de lean burn motor, maar de serie-produktie werd in Europa nadrukkelijk gestagneerd door de verplichting dat een groot aantal andere motoren uitgerust dienden te worden met katalysatoren. V De lean burn motoren die wel op de weg kwamen, vertoonden in eerste instantie allemaal een bijzonder hinderlijk kwaaltje: in la gere toerentallen liepen de krachtbronnen veelal met horten en sto ten. B De mager-mengsel-motor van Toyota is gebaseerd op de zes- tienkleppenmotor met een inhoud van 16 liter, die zowel in de Ca rina II als de Corolla wordt toegepast. De '16 Valve MM' is nu voorzien van elektronisch geregelde brandstofinspuiting in combi natie met een computergestuurde ontsteking. Toyota heeft in dc motor een aantal gepatenteerde vindingen verwerkt. V De hi-tech brandstofinjectie zorgt ervoor dat in hogere toeren- gebieden de motor als een echte 16-klepper - met veel vermogen - reageert, terwijl hij zich in lagere toerengebieden ontpopt als een superzuinige 'twaalfklepper' die met extreem magere mengsels voortreffelijk loopt. B Ten opzichte van de vergelijkbare uitvoering van deze auto met zestienkleppen carburateurmotor, kost de lean burn krachtbron ƒ2.100 meer. Als laatste in de reeks bij BMW beschikt nu ook de 316 over de nieuwe viercilinder M40-motor. De krachtbron, die al eerder in de 318i zijn opwachting maakte, heeft digitale motorelektronica voor benzine-inspuiting en ontsteking. B In vergelijking met de voorgaande viercilinder in de 316, is het slagvolume geringer geworden, terwijl de uitlaatgassen van de mo tor nu door een geregelde drieweg katalysator 'schoon' worden af geleverd. Deze veranderingen hebben er niet toegeleid dat het mo torvermogen is afgenomen. B De topsnelheid ligt nog altijd op 182 km/u. Het maximale ver mogen is precies 100 pk/73 kW bij 5500 toeren per minuut. Het maximum koppel bedraagt 141 Nm bij 4.250 t/m. Het brandstof verbruik (normaal loodvrij) moet volgens de fabrieksopgave in de praktijk uitkomen op 1 op 11,7. V De goedkoopste BMW 316i heeft ondertussen wel een prijs kaartje gekregen van 36990. Voor een automatische transmissie moet 3600 extra worden uitgegeven. De bestelwagens in de 400-serie bij DAF blijven nog minstens vijf jaar in produktie. In Groot Brittanië onderzoekt DAF de mogelijk heid om samen met een andere fabrikant, de komende vijfjaar een nieuw model in de 400-serie te ontwikkelen. Voor deze nieuwe bestelwagen heeft DAF een bedrag van meer dan 100 miljoen Britse Ponden beschikbaar. De wagen, die gebouwd moet worden in de fabriek van Freightrover in Birming ham waaruit nu ook de Leyland Sherpa komt, zal in ieder geval op de markt komen, ook wanneer DAF geen partner zal kunnen vin den. DAF denkt van de nieuwe serie per jaar zo'n 40.000 stuks te gaan bouwen. Op dit moment ligt de produktie van de 400-serie nog op 20000 eenheden. Chrysler is de gezondste autofabrikant ter wereld, Ford is het meest winstgevend en Toyota bezit het grootste eigen kapitaal- Deze conclusies trekt het magazine Capital, nadat men de jaarver slagen over de laatste vier jaar van twaalf autofabrikanten heeft doorgelicht. Volgens het Westduitse maandblad steken Chrysler en Ford ver boven het gemiddelde in de autoindustrie uit. In het onderzoek is niet alleen rekening gehouden met de financiële situaties van de twaalf belangrijkste autofabrikanten, ook winstgevendheid en de toekomstmogelijkheden van de concerns werden natuurlijk in onderzoek betrokken. V Na Chrysler en Ford kwamen, met de nodige achterstand, res pectievelijk Mercedes-Benz, Toyota en BMW. Voor Fiat, Peugeot, Honda, General Motors, Volkswagen, Renault en Nissan waren de volgende posities. Nieuw De Suzuki Samurai, steeds opnieuw een verrassing in het terrein. Door Jan van Zuilen gg Het ziet er naar uit dat er —7 nieuwe generatie terreinwagen - tocht is. De vorige maand vi Suzuki Vitara is daar de eerste Jaihatsu brengt begin volgend jaar de Fer weg en Nissan heeft een Patrol GR in he richt gesteld. Voor deze drie nieuwelingen geldt: mir meer personenwagen. Of anders gezegd nig, meer comfort, maar nog wel met bel iet 4x4-concept. Het verschil met de vt nieuwing was dat het toen ging om verva een generatie terreinauto's terwijl het dit om nieuwe modellen naast bestaande. Dc igen blijven gelukkig bestaan. Zo ook deine jeep, de Samurai. Daarmee hebben we meteen, naast de n- ichijnen Daihatsu Feroza (Suzuki is op c andse markt Daihatsu knap een slag concurrent van de Vitara bij de kop. Ofsi mki importeur Nimag daar zelf niet zo V s. Want, redeneert de importeur, daarv, verschil tussen de twee terreinauto's uit In het weekeinde van 5 en 6 (morgen en overmorgen) gaan d van het Autotron in Rosmalen i de zestiende Oldtimermarkt eze t°t over de grenzen bekende markt ompleet overzicht van wat er in ons land an antieke auto's, onderdelen en toebei anbod bestaat uit meer dan honderd Jude brokken roest, omgetoverd tot mi 'en- Wagens die al aan hun zesde lustn sn Waarvan het klokje meerdere malen is feest. ^in in ons land op dit moment om oldtimer-verzamelaars die gezami ntiek wagenpark bezitten met 13.0CH oeien. Daarvan zijn er 2500 echt antiek, assiek, reed rond in de jaren vijftig en erestaureerd en wordt nu op de weg ge 's sieraad gekoesterd. ■r is volgens de deskundigen van het 'omenteel een race aan de gang naar spi de tijd van flower power, de jaren vijf 8- Amerikaanse sportwagens zijn erg in un soortgenoten uit Engeland, Duitslan ggen goed in de markt, wintig automobielclubs geven op de a w visitekaartje af. Zo toont de Triumpl een vereniging van jonge, zeer ent ynjders - de hele lijn open Engelse eentjes uit de periode 1962-1975. Met ns wordt een demonstratie geveven. De n een klassieke auto is doorgaans een gelegenheid. Deze club laat zien, dat i anaat voor een bescheiden bed: ^gentje kan rijden. Iej.e recreatieplas van het Autotronpa ,i e dagen een demonstratie gegeven r aartuigen. Mensen uit het pubhek wc

Krantenbank Zeeland

de Stem | 1988 | | pagina 18