lVRO BRENGT SERIE 'DIRTWATER DYNASTY'
ustralische streekroman op tv
Portretten door August John
rwerk in
llamy 19
Concurrentieslag in
Hilversum om
verkiezingen in VS
Nieuws en muziek op Super Channel na overname
Hl
Tweemaal toneel
in Sint Niklaas
T2
IILVERSUM - Uit
justralië komt 'Dirt-
rater Dynasty', een
Jendelige serie waar-
ïee de AVRO van-
[vond begint. Australië
een televisie-land in
pmars.
DONDERDAG 3 NOVEMBER 1988
f§ HILVERSUM (ANP) - De
W. Nederlandse radio en te
il!? levisie besteden volgende
week in de nacht van
ill dinsdag op woensdag uit-
I!? gebreid aandacht aan de
lil Amerikaanse verkiezin-
II? gen. Nederland 2 en 3
gaan een ware concur-
rentieslag aan. Beide net-
Ij:?: ten volgens het Ameri-
kaanse circus met een
eigen team.
LX P 0 s I T I E S
I -VI.MTf IOUTGalerij en ate-
I kÜ Strij boshof aan de Achter-
I "coeksesteenweg 69 heeft van 5
/ivember tot en met 18 december
l!?!,.openlucht sculptuurtentoon-
isieihng in zijn park. Galerij
IJrSsnta heeft er beelden gezet
I ...'arc de Roover, Veerle Du-
Laurent Laurens, Renee Lo-
|®wijctot, Pierre Mertens, Ria
I acqee Werner Paenen, Tone
I r,ÏÏWe en André Zaman. Het
Ib f Permanent open.
I bonstelHn"' DeZu °Peningsten-
nsteiiujg van het nieuwe sei
Cobra-inslag
Schijnen
werkelijkheid
Kunst en post
Keramiek en Textiel' stelt 1
uit Amsterdam momenteel]
llissingen.
a zeven solotentoonstellingen
.miek. Goudsblom woont en
iding aan de Gerrit Rietveld-
hij al een aantal exposi-1
st maar een beeldhouwerd
Ipturen zijn assemblages van
gevallen gecombineerd met I
geeft vorm aan zijn persoon-
van afwijkende vormen ol
en speelse, relativerende te-
fiem een bron van inspiratie;
tegenover oppervlakkig en
et 23 november. Bellamy 19 is I
|van 10.00 tot 12.30 uur en van
an 13.00 tot 17.00 uur.
len met 30 oktober. Open tijdens I
i winkeluren, maandag gesloten.
Museum voor Zuid- en Noord-1
Beveland Goes. Impressies van I
Zeeland. Werk van Marian I
Binkhuysen. Tot en met 19 no-1
Ivember. Open dinsdag tot en met I
Tij dag van 10.00 tot 16.00 uur en I
aterdag van 11.00 tot 16.00 uur.
|Art House Biervliet. Houtskool]
en pastels van Theo Steyaert. Tot
'en met 29 oktober. Open maan-1
dag tot en met vrijdag van 9.001
itot 12.00 uur, zaterdag ook van)
13.00 tot 16.00 uur en zondag ge-
sloten.
Kunstuitleen Middelburg. Siera-1
|den van Mecky van den Brink
Tot en met november. Open dins-1
dag tot en met zaterdag van 13.00
Itot 17.00 uur, donderdagavond
ook van 19.00 tot 21.00 uur.
De Singel Antwerpen. Tentoon-!
stelling over architectuur OMA.
;roep Tot en met 20 november..
Open dinsdag tot en met zondag j
van 14.00 tot 18.00 uur.
Oalerie Esprit Clinge. Schilde-;
rijen van Francine Timmerg en
Olivier. Tot en met 27 november.
Open van vrijdag tot en met zon
dag van 13.30 tot 17.30 uur en op
donderdag van 13.30 tot 21.00 uur j
en op afspraak.
De Vleeshal Middelburg. Spie-
gelopstelling van Hugo Ducha-
teau. Tot en met 20 november.
Open dinsdag tot en met zondag
van 13.00 tot 17.00 uur.
DE STEM
or onze correspondent
«er Simons
jNDEN - Het zwaar ver
gevende Britse bedrijf
joor satelliet-tv Super
ïannel wordt overgeno-
aen door de Italiaanse tele-
siemaatschappij Betatele-
ïion die zijn hoofdaan-
;lhoudster wordt en het
Dirigent Mare Andreae
- fotoarchief de stem
Poème de l'amour et de la
lier' van Chausson, op ge
dichten van Bouchor. Het is I
een fijnzinnig, haast impres-
lionistische compositie, door
drongen van de dromerige
melancholie van de 19de
eeuwse Weltschmerz-traditie.
Het concert wordt besloten
met de derde symfonie van
Mendelssohn-Bartholdy. Een
werk dat de liefde van de
componist verraadt op de
eenzame Schotse landschap-1
pen.
Aanvang 20.00 uur.
!N de Stadsschouwburg van
Sint Niklaas worden de to
neelliefhebbers deze week
verwend. Er zijn twee uitvoe
ringen. Een in de abonnemen
tenreeks en een van de alter
natieve reeks.
Dinsdag 8 november speelt de
KNS de zeer spanende thril
ler 'Het laatste glas' van Dur-
bridge in de regie van Paul
Cammermans. Jack Radford
is makelaar in onroerende
goederen. Hij raakt verwik
keld in enkele duistere zaak
jes, die het daglicht liever
schuwen. De firma waarvan
hij zaakvoerder is, behoort
aan zijn vrouw en zijn
schoonbroer. Wanneer deze
laatste achterdochtig wordt
en vervelende vragen gaat
stellen, zit Radford lelijk in
de knel.
Woensdag 9 november
speelt de Blauwe Maandag
Compagnie 'De Meeuw' van
Tjechow met onder andere
Jan Decleir. Tsjechow schreef
'De Meeuw' in 1895 en noemde
het stuk een comedie. Het
werk handelt over onder
drukte en onvervulde verlan
gens, onbeantwoorde liefdes,
versluierde emoties, onmacht
en onverschilligheid die lei
den tot verdwazing en dood-
Beide voorstellingen begin
nen om 20.00 uur.
zal runnen in samenwer
king met de Virgin Groep
van de controversiële Lon-
dense zakenman Richard
Branson.
Virgin die momenteel kenne
lijk niet beschikt over het no
dige kapitaal om zich meer be
langen in Super Channel aan te
schaffen, behoudt 45 procent
van de aandelen.
In Italië zendt Betatelevision
dag en nacht muziek uit op zijn
Videomusic-net. Het Italiaanse
tv-bedrijf en Richard Branson
zijn nu van plan de pro
gramma-inhoud van Super
Channel grondig te wijzigen. In
de plaats van 'de beste pro
gramma's' van de Britse com
merciële tv en de BBC komen
elke dag negen uur nieuws en
voor het overige muzikale vi
deo's.
Met ITN, nieuwsdienst van
de Britse commerciële televisie
ITV, wordt van de week ge
praat over een mogelijk nieuw
contract voor de levering van
extra nieuwsmateriaal.
In weerwil van het feit, dat
Super Channel kan worden
ontvangen in 13,5 miljoen
Europese woningen, aangeslo-
ten op een kabelnet, is dit satel-
lietbedrijf geen winstgevende
onderneming geworden. Het
maandelijkse verlies van Super
Channel bedraagt ongeveer 3%
miljoen gulden. Het totale defi
cit wordt op 210 miljoen gulden
geschat. Super Channel was
vroeger eigendom van de Vir
gin Group en diverse Britse
commerciële televisiemaat
schappijen.
jrJanKoesen
let immense, verlaten,
orhistorische landschap
aar is steevast de achter
mond. Menig Australisch
ilmer en tv-maker heeft
Ich laten inspireren door
ut door God verlaten ge-
[ied met zijn oude mystiek
zijn gemengde bevol-
j de Aborigines, de oorspron-
[elijke bewoners, kwamen de
luropese emigranten, niet zei
len gerecruteerd uit misdadi
gs, opstandigen, rebellen en
beiaal zwakkeren waar het
iide Europa niets mee aankon
jfdie het niet konden redden in
let werelddeel van hun ge-
joorte. 'Dirtwater Dynasty' is
Kt verhaal van zulk een emi-
[rant. Het verhaal omvat en-
de generaties en vele decen-
a.
De sfeer in een Australische
Iroduktie is totaal anders dan
Ire gewend zijn. De Ameri
kaanse wereld, die tot ons komt
het scherm en die het
»fdgerecht vormt van ons
i-menu, is ons langzamer-
land bekend. Veel verrassin-
(ea zijn niet meer te verwach-
t vanuit de Nieuwe Wereld.
Maar het Australische denken
en doen is ons niet zo ver
trouwd.
'Dirtwater Dynasty' zouden
we een streekroman kunnen
noemen. De strijd tegen de na
tuur, eenzame boeren, laaiende
hartstochten onder het vernis
van godsdienst, de eenzame
strijder tegen onrecht, de hand
aan de ploeg en het oog in de
Bijbel. En altijd weer die Na
tuur, de eindeloosheid van een
leeg land, waar buren op dagen
rijden van elkaar wonen en
waar flora en fauna samen
zweren tegen de mens.
'Dirtwater Dynasty' is een
typisch voorbeeld van de
Australische aanpak. De serie
begint met het einde, een scene
vol tragiek. Dan flitsen we te
rug naar het begin, honderd
jaar geleden en ontrolt de serie
zich voortaan chronologisch tot
we weer bij de nu begrijpelijke
ouverture aankomen.
Het begin-decor is Engeland:
armoe, kansloze arbeiders af
hankelijk van de mijn. De
hoofdfiguur arriveert, Richard,
twintig jaar, maar al tien jaar
zwervend. Richard heeft een
doel voor ogen. Hij wil slagen,
iets bereiken, uit het gat krab
belen. Maar tegelijk is hij in
tens rechtschapen en kiest hij
dus de moeilijke, trage en lange
weg van ploeteren en tegen
slag.
Als hij in een woest gevecht
met een bullebak in puin wordt
geslagen bij een poging een 14-
jarige jongen te redden, wordt
hij liefdevol opgenomen door
de familie van die jongen. Om
dat het een Australische serie
betreft, verlaten we al in deel 1
Engeland en bevinden we ons
aan de overkant van de aard
bol, waar Richard al meteen
geconfrontreerd wordt met de
werkelijkheid. Australië is bar
en boos. Hij maakt kennis met
de dochter van een fanatieke
dominee die aan de hand van
schedels 'bewijst' dat aborigi
nes inferieur zijn aan blanken.
De dominee werpt een blik op
de haveloze emigrant en besluit
dat deze geen geschikte partij
is voor zijn dochter die hij ove
rigens zelf onbetamelijk be
geert.
Liefde laat zich echter niet
knechten, zoals de televisie ons
dagelijks leert. Richard gaat op
pad, belandt in Dirtwater,
waar de beschaving al verlaten
is voor er iets was en dan be
gint hij aan zijn strijd tegen de
natuur en zijn lot. Richard
heeft boze buurmannen, el
lende blijft hem niet bespaard,
er komen Romeo en Julia-ach-
tige conflicten tussen rivalide-
rende families en ondertussen
glijden de jaren voorbij, ver
schijnen er kinderen, gaan er
spelers dood en blijft Richard
de rechtschapen dwarskop die
hij in 1978 al was. Kommer en
kwel zijn zijn deel.
Veel geluk beleeft hij niet
aan zijn kinderen. En zijn
schoonvader, de dominee, blijft
een griezel. 'Dirtwater Dynas
ty' heeft rijkelijk veel ogen
blikken waarbij de zakdoek ge
trokken kan worden. De serie
mist de Amerikaanse gladheid
en voorspelbaarheid. Het
schuurt wat meer, zou je kun
nen zeggen.
Hugo Weaving speelt in 'Dirtwater Dynasty' de rol van Richard die als analfabeet naar
Australië gaat om zich daar een bestaan op te bouwen. Daar vindt hij al snel zijn bruid Kate
(Victoria Longley). - fotoavro
De eerste uitzendingen over
dit evenement beginnen op
|;K dinsdagavond op Nederland
3 om 23.00 uur. In een gecom-
bineerde uitzending van
NOS, NCRV, KRO en VARA
wordt vanuit Hilversum en
de Verenigde Staten de ver-
kiezing gevolgd met onder-
meer achtergronden over de
i;:|:|:| ontwikkeling van de Ameri-
kaanse samenleving gedu-
rende de afgelopen acht jaar
onder president Reagan en
gesprekken met de histori-
cus M. van Rossum en politi-
coloog H. Gruijters.
De uitzending loopt door
:?i?i?:? tot het moment waarop dui-
delijk is geworden wie de
winnaar is, naar verwach-
ting tussen drie en vier uur
's nachts. Woensdagmorgen
om 07.00 uur wordt de draad
weer opgepakt met korte
journaals, een portret van de
winnaar en samenvattingen
:|:i; van de resultaten. Joop van
Zijl (NOS), Paul Witteman
(VARA) en Philip Freriks
li;?;??: (NOS) verzorgen de presen-
i::|: tatie.
Op Nederland 2 proberen
AVRO, TROS en Veronica in
een gezamenlijk uitzending
vanaf 00.45 uur de aandacht
van de kijker te trekken. In
het 'ambitieuze programma'
dat inclusief ontbijtshow
Ijl? duurt tot 09.00 uur, zijn on-
der meer eigen reportages te
?:?:?:ii zien vanuit de Verenigde
Staten. Daarnaast worden
?i?!?':?: op de hele en halve uren
rechtstreeks fragmenten
overgenomen van de CBS-
televisie. Tijdens de ontbijt-
show tussen 06.00 en 09.00
uur is er op ieder half uur
een NOS-journaal. Verder
een gesprek met minister
Ruding van financiën en re-
ij:?:?:: acties van de grote politieke
partijen.
isjili Voor de presentatie zor
gen Tineke Verburg en Ria
Bremer (tot 4 uur), Jaap
Jongbloed (van 4 tot 6 uur)
en Koos Postema en Karei
Karei van de Graaf pre
senteert samen met Koos
Postema op woensdag
morgen op Nederland 2 de
ontbijtshow met informa
tie over de verkiezings
strijd tussen Bush en Du
kakis. - fotoanp
van de Graaf (de ontbijt
show van 6 tot 9 uur). Voor
de ATV-omroepen is de hele
week al een reportage-ploeg
actief in Amerika. Joop
Daalmeijer van Veronica
leidt het team dat verder be
staat uit Pieter Varekamp
(AVRO), Rolf Pagano (Vero
nica) en Peter de Bie
(TROS). Ben Knapen is be
trokken bij de presentatie
van de bijdragen uit de VS.
Op Radio 1 en 2 zijn de
verkiezingen vanaf 12.00 uur
's nachts te volgen tot 's och
tends 07.00 uur. Ook hier
gaat het om een samenwer
king tussen NOS, NCRV,
KRO en VARA alsmede de
radionieuwsdienst van het
ANP. Voor deze uitzendin
gen zijn studio's ingericht in
Hilversum en New York.
Als onderkomen in de
Verenigde Staten wordt het
huis van NCRV-correspon-
dent Bernard Hammelburg
gebruikt. Van hieruit wor
den rechtstreekse uitslagen,
commentaren en analyses
verzorgd, onder meer door
het volgen van de program
ma's op de vier grote Ameri
kaanse 'networks' als CBS
en ABC.
De Radionieuwsdienst
verzorgt zoals gewoonlijk de
reguliere uitzendingen op de
hele uren, maar zal daar
naast meewerken aan een
soort 'Olympiabulletin' op de
halve uren, met samenvat
tingen van het nieuws en in
lassen van uitspraken. De
uitzendingen op de hele en
halve uren zullen bovendien
op elkaar worden afgestemd.
August John, etsen, teke-
I ningen en schilderijen. Noord-
I brabants Museum, Den Bosch.
Open: dinsdag-vrijdag 10.00-
11.00 uur, zaterdag 11.00-17.00
en 13.00-17.00 uur. Tot 12 de-
I cember.
August John (1878-1961) uit
Wales is in dit museum te-
I recht gekomen in relatie met
I een Welsh-week in Den
I Bosch. Het National Museum
f Wales in Cardiff bezit een
I grote collectie van deze artist,
Ore in het begin van deze eeuw
een grootheid was; met name
in de kringen van de high so
ciety, waaruit hij talrijke
mannen en vrouwen portret
teerde. John was een vrijwel
vergeten kunstenaar, zoals het
grootste deel van zijn genera
tie. Maar met de fin de siècle
renovaties in onze dagen wor
den er weer heel wat verle
dens opgepoetst; soms terecht.
Deze tentoonstelling is
vooral interessant vanwege de
talrijke portretten, die ons een
beeld geven op welke manier
John tegen bekende genera
tiegenoten heeft aangekeken
en niet omdat hier artistieke
openbaringen plaats zouden
vinden. Augustus John komt
voort uit een Engelse traditie,
die ingekleurd was door de
pre-Rafaëlieten. Hier en daar
vertoont hij daarvan nog
trekjes, maar schildert zich
daar met een veel grotere
vrijheid bovenuit. Ook zijn
manier van tekenen vertoont
t
I i, AARN: in kasteel Groeneveld
I h»? n ^her-tentoonstelling, die
IS-a?.uit een Amerikaanse col-
|»,je Michael Sachs) die nooit
I n?,1" ons land te zien was. Het
daarbij om 36 foto-repro-
I h!™es (vergrotingen van kleine
aansevuld met tien ori-
IX bet Haags Gemeente-
l&w"?? en van particulieren.
IMi» en. toont het Enschede
1tot Haarlem er niet uit-
I bankbiljet-ontwerpen
I Jan des Bouvrie ont-
IEsphS alles een modieuze
lEsi-hf ,ai?er- Ook is er 6011
I isXl-P afotid te zien, dat hij in
r>'iifti?aa voor Philips. Het is
I en ie ul1 •|aar opgeslagen geweest
I Dfteif.' mV00r het eerst op een ex-
Iwsnat' tenslotte hangen er twee
l&^toPUten van Escher/De
I EFnvTTT0t 22 december.
kunstzal De Hoge
literaria t°t eo met 20 november
IThiX Plastieken van Maija
LSen vat Muiderberg te bè-
I »an .bovendien laat Bart
I brnne vat Heesch er beelden in
zoen is open van woensdag tot en
met zondag tussen 11 en 18 uur.
AMSTERDAM: Het van Gogh-
museum huisvest tot en met 4 de
cember een deel van de grote
Reader's Digest collectie; 19e en
20e eeuwse schilderijen met na
men als Manet, Renoir, Cézanne,
Sisley, Pissarro, Monet en Degas.
Het schilderij Waterlelies van
Monet en de beide portretten die
Mogdiliani maakte van zijn
vriendin Jeann Hébuterne gelden
als topstukken in deze keuze van
dertig schilderijen. Open: dins
dag-zondag van 10 (zo 13)-17 uur.
ROTTERDAM: Het Maritiem
Museum aan de Leuvehaven
heeft nu voor het eerst ook een
tentoonstelling met hedendaagse
kunst in huis. De lange titel: '...'s
Nachts varen de boten - Kunst
verbeeldt de zee'. Schilders uit
Nederland, België, Groot Britta-
nië, Duitsland en de Verenigd
Staten brengen werk in relatie
met het water. Onder hen: Mari-
nus Boezem, Axel Klepsch, Albert
Hien, Claus Bury, Kees Touw,
Ton van Summeren, Katharina
Meldner en René van den Broek.
Open: dinsdag tot en met zondag
10 (zo 11)-17 uur.
AMSTERDAM: Bij Christie's
wordt op maandag 7 november
een merkwaardige veiling gehou
den. Dan komt de collectie knip
kunst van Wiecher Tjeerd Lever
(1917-1981) onder de hamer. Hij
was zelf een begaafd knipper en
richtte daarna het Nederlands
Museum voor Knipkunst op; eerst
in Roden en daarna in Wester-
bork. Vanaf 10.30 uur worden
eerst bijna tweehonderd knipsels
van zijn hand geveild, alsmede
boeken rond deze techniek. In de
middaguren komt werk van an
deren aan bod; internationaal
(onder anderen uit China en In
dia) en Nederlands, zoals van de
Zeeuw Jantje I, alias Johan de
Baert, alias Jan de Prentenknip-
per (rond 1855). Voorbezichtiging:
3,4, en 6 november 10-16 uur.
vaak een bijna actuele jour
nalistieke vrijheid. Daarnaast
etst hij met de ingetogen fijn
zinnigheid van Rembrandt
(hij bezocht een Rembrandt-
expositie in Nederland), ter
wijl in sommige schilderijen
de toets van Frans Hals on
derkend wordt. Bovendien
wordt hem toegedicht veel
naar Gaugain en de jonge Pi
casso gekeken te hebben.
Je ziet dat Augustus John
in staat was al die elementen
in zichzelf te integreren en
met een persoonlijke verve
vaak hele mooie portretten
getekend en geschilderd heeft.
Hij heeft met name zijn beide
vrouwen (hij leefde enige tijd
in een ménage a trois met
soms in hetzelfde jaar kinde
ren van beiden) en zijn naza
ten met grote overgave als
model gebruikt. Daarnaast
maakte hij portretten in de
artistieke milieus en in krin
gen met politieke en financiële
macht. De verschillende sfe
ren in die milieus proef je. Uit
de kunstwereld portretteerde
hij bijvoorbeeld de auteurs
Dylan Thomas, Benjamin
Waugh en William Butler
Yeats; de beeldende kunste
naars Jacob Epstein, James
Dickson Innes en Percy
Wyndham Lewis; verder de
Portugese celliste Guilher-
mina Suggia, een danseres
van het ballet van Diaghileff,
Lydia Vasilevna en de kunste
nares Gwen John. Politici als
de Belg Paul Hymans, Georg
Clemenceau, David Lloyd
George en de emir Feisal ko
men in dit expositieverhaal
voor. Een aantal zelfportret
ten laat de kunstenaar goed in
de ogen kijken: een bevlogen
man die levensdrift en bezon
kenheid wist te combineren.
Dat is mijn indruk.
H.E.
Timmers en Olivier; Galerie
Esprit, Gravenstraat 99 Clin
ge. Open: vrijdag t/m zondag
van 13.30-17.00 uur, donderdag
van 13.30-21.00 uur. Tot 28 no
vember.
Twee exposanten, die beiden
hun opleiding ontvingen aan
de Amsterdamse Rietveldaca-
/ftA*1 -•5bj^KV'
'A
f
%v V
m-
si
m
Augustus John: Dorelia McNeill; portret van John's
tweede vrouw (1904).
demie, delen op het ogenblik
de wanden van Galerie Esprit,
met name Francine Timmers
en Olivier. Puttend uit de
overstelpende hoeveelheid
van biografisch materiaal en
artistieke wapenfeiten, die de
galerie over beide exposanten
meedeelt, zij slecht aangestipt
dat Francine Timmers gedu
rende lange tijd als succesvol
keramiste werkzaam geweest
is. Enkele zeer kleine, uit
dunne plakken ongebakken
porceleinaarde opgebouwde
plastieken getuigen daarvan
ook op deze tentoonstelling,
maar veeleer als curiosa als
zichtbare resultaten van een
afgesloten periode, omdat de
kunstenares het keramische
vak, dat haar tot steeds gro
tere formaten stuwde, licha
melijk niet meer aan kon. Zo
kwam zij er toe haar artis
tieke activiteit naar het platte
vlak te verleggen en over te
stappen op het maken van
schilderijen en grafiek. Op
deze tentoonstelling toont zij
alleen schilderijen. Deze ver
tonen met hun heldere roden,
blauwe, groenen en gelen, hun
aan kindertekeningen herin
nerend lijn- en verbeeldings
spel een duidelijke Cobra-in
slag, zij het vrouwelijk getem
perd en opener van beeld. In
vloeden van Dotremont en
vooral Alechinsky schijnen
vaak duidelijk, té duidelijk
door.
Olivier daarentegen werkt
in een zelfde kleurengamma
als zijn mede-exposante met
meer gesloten kleurpartijen.
Vooral op klein formaat weet
hij in een aantal compositie,
die hij 'Still life of unknown
objects' noemt, met olieverf op
papier dingen te maken die
herinneren aan kleine stille
vens van kubisten als Braque
of Van Rees in hun beginpe
riode. Hier weet hij tot char
mante verdichtingen van
vorm en kleur te komen; gaat
hij echter over op groter for
maat, dan schijnt ook bij hem
een Cobra-furor op te treden,
die meer schijn dan wezelijke
drang is en zo tot een tamelijk
willekeurig en machteloze
vlakvulling leidt.
W.E.
Jacques Siegers, schilde
rijen en gouaches. Etcetera,
Markiezenhof, Steenbergse-
straat 6, Bergen Op Zoom.
Open: dinsdag tot en met zon
dag, 14.00-17.00 uur. Tot 27 no
vember.
Jacques Siegers (1937) is een
expressionistisch schilder, die
voortdurend balanceert op de
grens tussen figuratie en abs
tractie. Zijn schilderijen en
gouaches laten fantasietafere
len met gnoompjes en mon
stertjes zien, die soms myste
rieuze titels dragen als 'Vood
oo'. Andere doeken zijn min of
meer abstract. Daarbij ver
duidelijken de titels het kleur
gebruik, zoals rood bij 'Plaats
van brand'.
Siegers' titels verwijzen
vaak naar de werkelijkheid,
althans naar dingen waarbij
je je iets kunt voorstellen, zo
als een maanmanneije. De
gouache 'Maanmannetje met
wintervenster' bestaat uit
twee tegen elkaar geschoven
delen, waarop letterlijk is af
gebeeld wat in de titel staat.
Het schilderij 'Overreden
hond' laat wat cru een op zijn
zij liggende hond zien met een
bloederige buik. Rechts van de
hond is een groene balk te
zien, links een zwarte: een
verwijzing naar leven en
dood?
Toch schildert Siegers niet
altijd zo letterlijk naar zijn ti
tels. De vuil-witte, grijze en
bruinige kleuren van 'Winter
land (Dooi)' geven de viezige
smurrie op de straten na een
periode van sneeuw en vorst
treffend weer, terwijl de voor
stelling volkomen abstract is.
Het materiaalgebruik is uit
bundig, vooral de gouaches to
nen een losse, soepele penseel
voering, waarbij de verf af
wisselend dun en dik is aan
gebracht. De kleuren zijn ta
melijk gedempt, zwart en
(grijs)wit en natuurlijke kleu
ren als bordeauxrood, groen,
donkerblauw. Sommige on
derwerpen heeft Siegers
meermalen verwerkt. Er zijn
bijvoorbeeld zes werken met
de titel 'Voodoo', genummerd I
tot en met VI. Ze hangen ver
spreid tussen het andere werk
en vormen blijkbaar geen se
rie.
Helaas hangen de werken
wat dicht op elkaar, waardoor
de tentoonstelling rommelig
oogt. Vooral de schilderijen
zouden meer tot hun recht ko
men als ze meer ruimte had
den gekregen.
E.R.
Brieven van Miek van
Gurp-Vlamings. Galerie Se-
geren, Raadhuisstraat 8-10
Breda. Open: disndag t/m
vrijdag van 10.00-18.00 uur,
donderdag tot 21.00 uur, zater
dag tot 17.00 uur. Tot 27 no
vember.
Van oorsprong werkt Miek
van Gurp met textiel. Daar
naast beoefent ze, inmiddels al
vijftien jaar, de grafische
technieken. Alhoewel het be
grip gemengde technieken in
deze tijds niets opzienbarends
meer heeft, is wat Miek van
Gurp doet op z'n minst bijzon
der te noemen. Bij de serie
Brieven heeft ze, gebruikma
kend van grafische zowel als
textiele bewerkingen, een
eigen inhoud aan het begrip
collage gegeven. Het gaat op
de eerste plaats om de ver
schijningsvorm: de enveloppe.
Deze geeft op een geestige ma
nier blijk van zijn eenvoud.
Op vijf grote doeken, die ze
met behulp van een heel oud
recept prepareerde, als moes
ten het olieverfschilderijen
worden, maakte ze veel kleu-;
ren-drukken van enveloppen
in allerlei formaties en met
een prachtige tekstuur. Deze
ontleende ze aan eenvoudige
weeftechnieken. Maar van het
een kwam het ander en zo
werden in een aantal doeken
de flapjes van de enveloppen
ruimtelijk, uitgevoerd in af
wijkende soms textiele mate
rialen. Met veel gevoel voor
humor gaf Miek van Gurp zo
haar visie op bijvoorbeeld
luchtpost. Een vorstelijke
brief, die letterlijk schitterend
is, zweeft over het doek.
Helemaal ruimtelijke ob
jecten maken ook onderdeel
uit van deze serie. De 'Over
stelpende brief' steelt daarbij
de show. Hierbij laat ze uit
een bijna piramidale houten
vorm, afgeleid weer van de
driehoekige ruimte tussen en
veloppe en open flap, een
waaier van kleurige koorden
stromen. Koorden, haar woor
den, omwonden met goud
draad en zijde in vlammende
kleuren van purper tot tur-
quois. Kleuren die in het ab
stracte patroon van de pira
mide herhaald worden.
De fijnzinnigheid en de
graad van perfectie waarna is
gestreefd, zijn een genoegen
om te ervaren. Ofschoon er
wel degelijk een inhoudelijk
thema aan deze Brieven ten
grondslag ligt, 'veel te weinig
geschreven in de familie', al
dus Miek van Gurp, zijn de
formele eigenschappen in dit
werk het belangrijkst. De de
coratieve kwaliteiten zijn niet
gering omdat er duidelijk ge
kozen is voor een streng li-
niaire aanpak van de contou
ren waar binnen uitbundig
met kleur kon worden ge
werkt.
L.R.