lVRO BRENGT SERIE 'DIRTWATER DYNASTY' ustralische streekroman op tv Portretten door August John rwerk in llamy 19 Concurrentieslag in Hilversum om verkiezingen in VS Nieuws en muziek op Super Channel na overname Hl Tweemaal toneel in Sint Niklaas T2 IILVERSUM - Uit justralië komt 'Dirt- rater Dynasty', een Jendelige serie waar- ïee de AVRO van- [vond begint. Australië een televisie-land in pmars. DONDERDAG 3 NOVEMBER 1988 f§ HILVERSUM (ANP) - De W. Nederlandse radio en te il!? levisie besteden volgende week in de nacht van ill dinsdag op woensdag uit- I!? gebreid aandacht aan de lil Amerikaanse verkiezin- II? gen. Nederland 2 en 3 gaan een ware concur- rentieslag aan. Beide net- Ij:?: ten volgens het Ameri- kaanse circus met een eigen team. LX P 0 s I T I E S I -VI.MTf IOUTGalerij en ate- I kÜ Strij boshof aan de Achter- I "coeksesteenweg 69 heeft van 5 /ivember tot en met 18 december l!?!,.openlucht sculptuurtentoon- isieihng in zijn park. Galerij IJrSsnta heeft er beelden gezet I ...'arc de Roover, Veerle Du- Laurent Laurens, Renee Lo- |®wijctot, Pierre Mertens, Ria I acqee Werner Paenen, Tone I r,ÏÏWe en André Zaman. Het Ib f Permanent open. I bonstelHn"' DeZu °Peningsten- nsteiiujg van het nieuwe sei Cobra-inslag Schijnen werkelijkheid Kunst en post Keramiek en Textiel' stelt 1 uit Amsterdam momenteel] llissingen. a zeven solotentoonstellingen .miek. Goudsblom woont en iding aan de Gerrit Rietveld- hij al een aantal exposi-1 st maar een beeldhouwerd Ipturen zijn assemblages van gevallen gecombineerd met I geeft vorm aan zijn persoon- van afwijkende vormen ol en speelse, relativerende te- fiem een bron van inspiratie; tegenover oppervlakkig en et 23 november. Bellamy 19 is I |van 10.00 tot 12.30 uur en van an 13.00 tot 17.00 uur. len met 30 oktober. Open tijdens I i winkeluren, maandag gesloten. Museum voor Zuid- en Noord-1 Beveland Goes. Impressies van I Zeeland. Werk van Marian I Binkhuysen. Tot en met 19 no-1 Ivember. Open dinsdag tot en met I Tij dag van 10.00 tot 16.00 uur en I aterdag van 11.00 tot 16.00 uur. |Art House Biervliet. Houtskool] en pastels van Theo Steyaert. Tot 'en met 29 oktober. Open maan-1 dag tot en met vrijdag van 9.001 itot 12.00 uur, zaterdag ook van) 13.00 tot 16.00 uur en zondag ge- sloten. Kunstuitleen Middelburg. Siera-1 |den van Mecky van den Brink Tot en met november. Open dins-1 dag tot en met zaterdag van 13.00 Itot 17.00 uur, donderdagavond ook van 19.00 tot 21.00 uur. De Singel Antwerpen. Tentoon-! stelling over architectuur OMA. ;roep Tot en met 20 november.. Open dinsdag tot en met zondag j van 14.00 tot 18.00 uur. Oalerie Esprit Clinge. Schilde-; rijen van Francine Timmerg en Olivier. Tot en met 27 november. Open van vrijdag tot en met zon dag van 13.30 tot 17.30 uur en op donderdag van 13.30 tot 21.00 uur j en op afspraak. De Vleeshal Middelburg. Spie- gelopstelling van Hugo Ducha- teau. Tot en met 20 november. Open dinsdag tot en met zondag van 13.00 tot 17.00 uur. DE STEM or onze correspondent «er Simons jNDEN - Het zwaar ver gevende Britse bedrijf joor satelliet-tv Super ïannel wordt overgeno- aen door de Italiaanse tele- siemaatschappij Betatele- ïion die zijn hoofdaan- ;lhoudster wordt en het Dirigent Mare Andreae - fotoarchief de stem Poème de l'amour et de la lier' van Chausson, op ge dichten van Bouchor. Het is I een fijnzinnig, haast impres- lionistische compositie, door drongen van de dromerige melancholie van de 19de eeuwse Weltschmerz-traditie. Het concert wordt besloten met de derde symfonie van Mendelssohn-Bartholdy. Een werk dat de liefde van de componist verraadt op de eenzame Schotse landschap-1 pen. Aanvang 20.00 uur. !N de Stadsschouwburg van Sint Niklaas worden de to neelliefhebbers deze week verwend. Er zijn twee uitvoe ringen. Een in de abonnemen tenreeks en een van de alter natieve reeks. Dinsdag 8 november speelt de KNS de zeer spanende thril ler 'Het laatste glas' van Dur- bridge in de regie van Paul Cammermans. Jack Radford is makelaar in onroerende goederen. Hij raakt verwik keld in enkele duistere zaak jes, die het daglicht liever schuwen. De firma waarvan hij zaakvoerder is, behoort aan zijn vrouw en zijn schoonbroer. Wanneer deze laatste achterdochtig wordt en vervelende vragen gaat stellen, zit Radford lelijk in de knel. Woensdag 9 november speelt de Blauwe Maandag Compagnie 'De Meeuw' van Tjechow met onder andere Jan Decleir. Tsjechow schreef 'De Meeuw' in 1895 en noemde het stuk een comedie. Het werk handelt over onder drukte en onvervulde verlan gens, onbeantwoorde liefdes, versluierde emoties, onmacht en onverschilligheid die lei den tot verdwazing en dood- Beide voorstellingen begin nen om 20.00 uur. zal runnen in samenwer king met de Virgin Groep van de controversiële Lon- dense zakenman Richard Branson. Virgin die momenteel kenne lijk niet beschikt over het no dige kapitaal om zich meer be langen in Super Channel aan te schaffen, behoudt 45 procent van de aandelen. In Italië zendt Betatelevision dag en nacht muziek uit op zijn Videomusic-net. Het Italiaanse tv-bedrijf en Richard Branson zijn nu van plan de pro gramma-inhoud van Super Channel grondig te wijzigen. In de plaats van 'de beste pro gramma's' van de Britse com merciële tv en de BBC komen elke dag negen uur nieuws en voor het overige muzikale vi deo's. Met ITN, nieuwsdienst van de Britse commerciële televisie ITV, wordt van de week ge praat over een mogelijk nieuw contract voor de levering van extra nieuwsmateriaal. In weerwil van het feit, dat Super Channel kan worden ontvangen in 13,5 miljoen Europese woningen, aangeslo- ten op een kabelnet, is dit satel- lietbedrijf geen winstgevende onderneming geworden. Het maandelijkse verlies van Super Channel bedraagt ongeveer 3% miljoen gulden. Het totale defi cit wordt op 210 miljoen gulden geschat. Super Channel was vroeger eigendom van de Vir gin Group en diverse Britse commerciële televisiemaat schappijen. jrJanKoesen let immense, verlaten, orhistorische landschap aar is steevast de achter mond. Menig Australisch ilmer en tv-maker heeft Ich laten inspireren door ut door God verlaten ge- [ied met zijn oude mystiek zijn gemengde bevol- j de Aborigines, de oorspron- [elijke bewoners, kwamen de luropese emigranten, niet zei len gerecruteerd uit misdadi gs, opstandigen, rebellen en beiaal zwakkeren waar het iide Europa niets mee aankon jfdie het niet konden redden in let werelddeel van hun ge- joorte. 'Dirtwater Dynasty' is Kt verhaal van zulk een emi- [rant. Het verhaal omvat en- de generaties en vele decen- a. De sfeer in een Australische Iroduktie is totaal anders dan Ire gewend zijn. De Ameri kaanse wereld, die tot ons komt het scherm en die het »fdgerecht vormt van ons i-menu, is ons langzamer- land bekend. Veel verrassin- (ea zijn niet meer te verwach- t vanuit de Nieuwe Wereld. Maar het Australische denken en doen is ons niet zo ver trouwd. 'Dirtwater Dynasty' zouden we een streekroman kunnen noemen. De strijd tegen de na tuur, eenzame boeren, laaiende hartstochten onder het vernis van godsdienst, de eenzame strijder tegen onrecht, de hand aan de ploeg en het oog in de Bijbel. En altijd weer die Na tuur, de eindeloosheid van een leeg land, waar buren op dagen rijden van elkaar wonen en waar flora en fauna samen zweren tegen de mens. 'Dirtwater Dynasty' is een typisch voorbeeld van de Australische aanpak. De serie begint met het einde, een scene vol tragiek. Dan flitsen we te rug naar het begin, honderd jaar geleden en ontrolt de serie zich voortaan chronologisch tot we weer bij de nu begrijpelijke ouverture aankomen. Het begin-decor is Engeland: armoe, kansloze arbeiders af hankelijk van de mijn. De hoofdfiguur arriveert, Richard, twintig jaar, maar al tien jaar zwervend. Richard heeft een doel voor ogen. Hij wil slagen, iets bereiken, uit het gat krab belen. Maar tegelijk is hij in tens rechtschapen en kiest hij dus de moeilijke, trage en lange weg van ploeteren en tegen slag. Als hij in een woest gevecht met een bullebak in puin wordt geslagen bij een poging een 14- jarige jongen te redden, wordt hij liefdevol opgenomen door de familie van die jongen. Om dat het een Australische serie betreft, verlaten we al in deel 1 Engeland en bevinden we ons aan de overkant van de aard bol, waar Richard al meteen geconfrontreerd wordt met de werkelijkheid. Australië is bar en boos. Hij maakt kennis met de dochter van een fanatieke dominee die aan de hand van schedels 'bewijst' dat aborigi nes inferieur zijn aan blanken. De dominee werpt een blik op de haveloze emigrant en besluit dat deze geen geschikte partij is voor zijn dochter die hij ove rigens zelf onbetamelijk be geert. Liefde laat zich echter niet knechten, zoals de televisie ons dagelijks leert. Richard gaat op pad, belandt in Dirtwater, waar de beschaving al verlaten is voor er iets was en dan be gint hij aan zijn strijd tegen de natuur en zijn lot. Richard heeft boze buurmannen, el lende blijft hem niet bespaard, er komen Romeo en Julia-ach- tige conflicten tussen rivalide- rende families en ondertussen glijden de jaren voorbij, ver schijnen er kinderen, gaan er spelers dood en blijft Richard de rechtschapen dwarskop die hij in 1978 al was. Kommer en kwel zijn zijn deel. Veel geluk beleeft hij niet aan zijn kinderen. En zijn schoonvader, de dominee, blijft een griezel. 'Dirtwater Dynas ty' heeft rijkelijk veel ogen blikken waarbij de zakdoek ge trokken kan worden. De serie mist de Amerikaanse gladheid en voorspelbaarheid. Het schuurt wat meer, zou je kun nen zeggen. Hugo Weaving speelt in 'Dirtwater Dynasty' de rol van Richard die als analfabeet naar Australië gaat om zich daar een bestaan op te bouwen. Daar vindt hij al snel zijn bruid Kate (Victoria Longley). - fotoavro De eerste uitzendingen over dit evenement beginnen op |;K dinsdagavond op Nederland 3 om 23.00 uur. In een gecom- bineerde uitzending van NOS, NCRV, KRO en VARA wordt vanuit Hilversum en de Verenigde Staten de ver- kiezing gevolgd met onder- meer achtergronden over de i;:|:|:| ontwikkeling van de Ameri- kaanse samenleving gedu- rende de afgelopen acht jaar onder president Reagan en gesprekken met de histori- cus M. van Rossum en politi- coloog H. Gruijters. De uitzending loopt door :?i?i?:? tot het moment waarop dui- delijk is geworden wie de winnaar is, naar verwach- ting tussen drie en vier uur 's nachts. Woensdagmorgen om 07.00 uur wordt de draad weer opgepakt met korte journaals, een portret van de winnaar en samenvattingen :|:i; van de resultaten. Joop van Zijl (NOS), Paul Witteman (VARA) en Philip Freriks li;?;??: (NOS) verzorgen de presen- i::|: tatie. Op Nederland 2 proberen AVRO, TROS en Veronica in een gezamenlijk uitzending vanaf 00.45 uur de aandacht van de kijker te trekken. In het 'ambitieuze programma' dat inclusief ontbijtshow Ijl? duurt tot 09.00 uur, zijn on- der meer eigen reportages te ?:?:?:ii zien vanuit de Verenigde Staten. Daarnaast worden ?i?!?':?: op de hele en halve uren rechtstreeks fragmenten overgenomen van de CBS- televisie. Tijdens de ontbijt- show tussen 06.00 en 09.00 uur is er op ieder half uur een NOS-journaal. Verder een gesprek met minister Ruding van financiën en re- ij:?:?:: acties van de grote politieke partijen. isjili Voor de presentatie zor gen Tineke Verburg en Ria Bremer (tot 4 uur), Jaap Jongbloed (van 4 tot 6 uur) en Koos Postema en Karei Karei van de Graaf pre senteert samen met Koos Postema op woensdag morgen op Nederland 2 de ontbijtshow met informa tie over de verkiezings strijd tussen Bush en Du kakis. - fotoanp van de Graaf (de ontbijt show van 6 tot 9 uur). Voor de ATV-omroepen is de hele week al een reportage-ploeg actief in Amerika. Joop Daalmeijer van Veronica leidt het team dat verder be staat uit Pieter Varekamp (AVRO), Rolf Pagano (Vero nica) en Peter de Bie (TROS). Ben Knapen is be trokken bij de presentatie van de bijdragen uit de VS. Op Radio 1 en 2 zijn de verkiezingen vanaf 12.00 uur 's nachts te volgen tot 's och tends 07.00 uur. Ook hier gaat het om een samenwer king tussen NOS, NCRV, KRO en VARA alsmede de radionieuwsdienst van het ANP. Voor deze uitzendin gen zijn studio's ingericht in Hilversum en New York. Als onderkomen in de Verenigde Staten wordt het huis van NCRV-correspon- dent Bernard Hammelburg gebruikt. Van hieruit wor den rechtstreekse uitslagen, commentaren en analyses verzorgd, onder meer door het volgen van de program ma's op de vier grote Ameri kaanse 'networks' als CBS en ABC. De Radionieuwsdienst verzorgt zoals gewoonlijk de reguliere uitzendingen op de hele uren, maar zal daar naast meewerken aan een soort 'Olympiabulletin' op de halve uren, met samenvat tingen van het nieuws en in lassen van uitspraken. De uitzendingen op de hele en halve uren zullen bovendien op elkaar worden afgestemd. August John, etsen, teke- I ningen en schilderijen. Noord- I brabants Museum, Den Bosch. Open: dinsdag-vrijdag 10.00- 11.00 uur, zaterdag 11.00-17.00 en 13.00-17.00 uur. Tot 12 de- I cember. August John (1878-1961) uit Wales is in dit museum te- I recht gekomen in relatie met I een Welsh-week in Den I Bosch. Het National Museum f Wales in Cardiff bezit een I grote collectie van deze artist, Ore in het begin van deze eeuw een grootheid was; met name in de kringen van de high so ciety, waaruit hij talrijke mannen en vrouwen portret teerde. John was een vrijwel vergeten kunstenaar, zoals het grootste deel van zijn genera tie. Maar met de fin de siècle renovaties in onze dagen wor den er weer heel wat verle dens opgepoetst; soms terecht. Deze tentoonstelling is vooral interessant vanwege de talrijke portretten, die ons een beeld geven op welke manier John tegen bekende genera tiegenoten heeft aangekeken en niet omdat hier artistieke openbaringen plaats zouden vinden. Augustus John komt voort uit een Engelse traditie, die ingekleurd was door de pre-Rafaëlieten. Hier en daar vertoont hij daarvan nog trekjes, maar schildert zich daar met een veel grotere vrijheid bovenuit. Ook zijn manier van tekenen vertoont t I i, AARN: in kasteel Groeneveld I h»? n ^her-tentoonstelling, die IS-a?.uit een Amerikaanse col- |»,je Michael Sachs) die nooit I n?,1" ons land te zien was. Het daarbij om 36 foto-repro- I h!™es (vergrotingen van kleine aansevuld met tien ori- IX bet Haags Gemeente- l&w"?? en van particulieren. IMi» en. toont het Enschede 1tot Haarlem er niet uit- I bankbiljet-ontwerpen I Jan des Bouvrie ont- IEsphS alles een modieuze lEsi-hf ,ai?er- Ook is er 6011 I isXl-P afotid te zien, dat hij in r>'iifti?aa voor Philips. Het is I en ie ul1 •|aar opgeslagen geweest I Dfteif.' mV00r het eerst op een ex- Iwsnat' tenslotte hangen er twee l&^toPUten van Escher/De I EFnvTTT0t 22 december. kunstzal De Hoge literaria t°t eo met 20 november IThiX Plastieken van Maija LSen vat Muiderberg te bè- I »an .bovendien laat Bart I brnne vat Heesch er beelden in zoen is open van woensdag tot en met zondag tussen 11 en 18 uur. AMSTERDAM: Het van Gogh- museum huisvest tot en met 4 de cember een deel van de grote Reader's Digest collectie; 19e en 20e eeuwse schilderijen met na men als Manet, Renoir, Cézanne, Sisley, Pissarro, Monet en Degas. Het schilderij Waterlelies van Monet en de beide portretten die Mogdiliani maakte van zijn vriendin Jeann Hébuterne gelden als topstukken in deze keuze van dertig schilderijen. Open: dins dag-zondag van 10 (zo 13)-17 uur. ROTTERDAM: Het Maritiem Museum aan de Leuvehaven heeft nu voor het eerst ook een tentoonstelling met hedendaagse kunst in huis. De lange titel: '...'s Nachts varen de boten - Kunst verbeeldt de zee'. Schilders uit Nederland, België, Groot Britta- nië, Duitsland en de Verenigd Staten brengen werk in relatie met het water. Onder hen: Mari- nus Boezem, Axel Klepsch, Albert Hien, Claus Bury, Kees Touw, Ton van Summeren, Katharina Meldner en René van den Broek. Open: dinsdag tot en met zondag 10 (zo 11)-17 uur. AMSTERDAM: Bij Christie's wordt op maandag 7 november een merkwaardige veiling gehou den. Dan komt de collectie knip kunst van Wiecher Tjeerd Lever (1917-1981) onder de hamer. Hij was zelf een begaafd knipper en richtte daarna het Nederlands Museum voor Knipkunst op; eerst in Roden en daarna in Wester- bork. Vanaf 10.30 uur worden eerst bijna tweehonderd knipsels van zijn hand geveild, alsmede boeken rond deze techniek. In de middaguren komt werk van an deren aan bod; internationaal (onder anderen uit China en In dia) en Nederlands, zoals van de Zeeuw Jantje I, alias Johan de Baert, alias Jan de Prentenknip- per (rond 1855). Voorbezichtiging: 3,4, en 6 november 10-16 uur. vaak een bijna actuele jour nalistieke vrijheid. Daarnaast etst hij met de ingetogen fijn zinnigheid van Rembrandt (hij bezocht een Rembrandt- expositie in Nederland), ter wijl in sommige schilderijen de toets van Frans Hals on derkend wordt. Bovendien wordt hem toegedicht veel naar Gaugain en de jonge Pi casso gekeken te hebben. Je ziet dat Augustus John in staat was al die elementen in zichzelf te integreren en met een persoonlijke verve vaak hele mooie portretten getekend en geschilderd heeft. Hij heeft met name zijn beide vrouwen (hij leefde enige tijd in een ménage a trois met soms in hetzelfde jaar kinde ren van beiden) en zijn naza ten met grote overgave als model gebruikt. Daarnaast maakte hij portretten in de artistieke milieus en in krin gen met politieke en financiële macht. De verschillende sfe ren in die milieus proef je. Uit de kunstwereld portretteerde hij bijvoorbeeld de auteurs Dylan Thomas, Benjamin Waugh en William Butler Yeats; de beeldende kunste naars Jacob Epstein, James Dickson Innes en Percy Wyndham Lewis; verder de Portugese celliste Guilher- mina Suggia, een danseres van het ballet van Diaghileff, Lydia Vasilevna en de kunste nares Gwen John. Politici als de Belg Paul Hymans, Georg Clemenceau, David Lloyd George en de emir Feisal ko men in dit expositieverhaal voor. Een aantal zelfportret ten laat de kunstenaar goed in de ogen kijken: een bevlogen man die levensdrift en bezon kenheid wist te combineren. Dat is mijn indruk. H.E. Timmers en Olivier; Galerie Esprit, Gravenstraat 99 Clin ge. Open: vrijdag t/m zondag van 13.30-17.00 uur, donderdag van 13.30-21.00 uur. Tot 28 no vember. Twee exposanten, die beiden hun opleiding ontvingen aan de Amsterdamse Rietveldaca- /ftA*1 -•5bj^KV' 'A f %v V m- si m Augustus John: Dorelia McNeill; portret van John's tweede vrouw (1904). demie, delen op het ogenblik de wanden van Galerie Esprit, met name Francine Timmers en Olivier. Puttend uit de overstelpende hoeveelheid van biografisch materiaal en artistieke wapenfeiten, die de galerie over beide exposanten meedeelt, zij slecht aangestipt dat Francine Timmers gedu rende lange tijd als succesvol keramiste werkzaam geweest is. Enkele zeer kleine, uit dunne plakken ongebakken porceleinaarde opgebouwde plastieken getuigen daarvan ook op deze tentoonstelling, maar veeleer als curiosa als zichtbare resultaten van een afgesloten periode, omdat de kunstenares het keramische vak, dat haar tot steeds gro tere formaten stuwde, licha melijk niet meer aan kon. Zo kwam zij er toe haar artis tieke activiteit naar het platte vlak te verleggen en over te stappen op het maken van schilderijen en grafiek. Op deze tentoonstelling toont zij alleen schilderijen. Deze ver tonen met hun heldere roden, blauwe, groenen en gelen, hun aan kindertekeningen herin nerend lijn- en verbeeldings spel een duidelijke Cobra-in slag, zij het vrouwelijk getem perd en opener van beeld. In vloeden van Dotremont en vooral Alechinsky schijnen vaak duidelijk, té duidelijk door. Olivier daarentegen werkt in een zelfde kleurengamma als zijn mede-exposante met meer gesloten kleurpartijen. Vooral op klein formaat weet hij in een aantal compositie, die hij 'Still life of unknown objects' noemt, met olieverf op papier dingen te maken die herinneren aan kleine stille vens van kubisten als Braque of Van Rees in hun beginpe riode. Hier weet hij tot char mante verdichtingen van vorm en kleur te komen; gaat hij echter over op groter for maat, dan schijnt ook bij hem een Cobra-furor op te treden, die meer schijn dan wezelijke drang is en zo tot een tamelijk willekeurig en machteloze vlakvulling leidt. W.E. Jacques Siegers, schilde rijen en gouaches. Etcetera, Markiezenhof, Steenbergse- straat 6, Bergen Op Zoom. Open: dinsdag tot en met zon dag, 14.00-17.00 uur. Tot 27 no vember. Jacques Siegers (1937) is een expressionistisch schilder, die voortdurend balanceert op de grens tussen figuratie en abs tractie. Zijn schilderijen en gouaches laten fantasietafere len met gnoompjes en mon stertjes zien, die soms myste rieuze titels dragen als 'Vood oo'. Andere doeken zijn min of meer abstract. Daarbij ver duidelijken de titels het kleur gebruik, zoals rood bij 'Plaats van brand'. Siegers' titels verwijzen vaak naar de werkelijkheid, althans naar dingen waarbij je je iets kunt voorstellen, zo als een maanmanneije. De gouache 'Maanmannetje met wintervenster' bestaat uit twee tegen elkaar geschoven delen, waarop letterlijk is af gebeeld wat in de titel staat. Het schilderij 'Overreden hond' laat wat cru een op zijn zij liggende hond zien met een bloederige buik. Rechts van de hond is een groene balk te zien, links een zwarte: een verwijzing naar leven en dood? Toch schildert Siegers niet altijd zo letterlijk naar zijn ti tels. De vuil-witte, grijze en bruinige kleuren van 'Winter land (Dooi)' geven de viezige smurrie op de straten na een periode van sneeuw en vorst treffend weer, terwijl de voor stelling volkomen abstract is. Het materiaalgebruik is uit bundig, vooral de gouaches to nen een losse, soepele penseel voering, waarbij de verf af wisselend dun en dik is aan gebracht. De kleuren zijn ta melijk gedempt, zwart en (grijs)wit en natuurlijke kleu ren als bordeauxrood, groen, donkerblauw. Sommige on derwerpen heeft Siegers meermalen verwerkt. Er zijn bijvoorbeeld zes werken met de titel 'Voodoo', genummerd I tot en met VI. Ze hangen ver spreid tussen het andere werk en vormen blijkbaar geen se rie. Helaas hangen de werken wat dicht op elkaar, waardoor de tentoonstelling rommelig oogt. Vooral de schilderijen zouden meer tot hun recht ko men als ze meer ruimte had den gekregen. E.R. Brieven van Miek van Gurp-Vlamings. Galerie Se- geren, Raadhuisstraat 8-10 Breda. Open: disndag t/m vrijdag van 10.00-18.00 uur, donderdag tot 21.00 uur, zater dag tot 17.00 uur. Tot 27 no vember. Van oorsprong werkt Miek van Gurp met textiel. Daar naast beoefent ze, inmiddels al vijftien jaar, de grafische technieken. Alhoewel het be grip gemengde technieken in deze tijds niets opzienbarends meer heeft, is wat Miek van Gurp doet op z'n minst bijzon der te noemen. Bij de serie Brieven heeft ze, gebruikma kend van grafische zowel als textiele bewerkingen, een eigen inhoud aan het begrip collage gegeven. Het gaat op de eerste plaats om de ver schijningsvorm: de enveloppe. Deze geeft op een geestige ma nier blijk van zijn eenvoud. Op vijf grote doeken, die ze met behulp van een heel oud recept prepareerde, als moes ten het olieverfschilderijen worden, maakte ze veel kleu-; ren-drukken van enveloppen in allerlei formaties en met een prachtige tekstuur. Deze ontleende ze aan eenvoudige weeftechnieken. Maar van het een kwam het ander en zo werden in een aantal doeken de flapjes van de enveloppen ruimtelijk, uitgevoerd in af wijkende soms textiele mate rialen. Met veel gevoel voor humor gaf Miek van Gurp zo haar visie op bijvoorbeeld luchtpost. Een vorstelijke brief, die letterlijk schitterend is, zweeft over het doek. Helemaal ruimtelijke ob jecten maken ook onderdeel uit van deze serie. De 'Over stelpende brief' steelt daarbij de show. Hierbij laat ze uit een bijna piramidale houten vorm, afgeleid weer van de driehoekige ruimte tussen en veloppe en open flap, een waaier van kleurige koorden stromen. Koorden, haar woor den, omwonden met goud draad en zijde in vlammende kleuren van purper tot tur- quois. Kleuren die in het ab stracte patroon van de pira mide herhaald worden. De fijnzinnigheid en de graad van perfectie waarna is gestreefd, zijn een genoegen om te ervaren. Ofschoon er wel degelijk een inhoudelijk thema aan deze Brieven ten grondslag ligt, 'veel te weinig geschreven in de familie', al dus Miek van Gurp, zijn de formele eigenschappen in dit werk het belangrijkst. De de coratieve kwaliteiten zijn niet gering omdat er duidelijk ge kozen is voor een streng li- niaire aanpak van de contou ren waar binnen uitbundig met kleur kon worden ge werkt. L.R.

Krantenbank Zeeland

de Stem | 1988 | | pagina 17