Wel geld, geen banen voor gehandicapten PvdA in isolement? Lariekoek PVDA, D6 Verzekeraars over '92: blik op oneindig Politieke verse BEDRIJVEN: WEINIG ANIMO OM GEHANDICAPTEN IN DIENST TE NEMEN Fractiebestuur PvdA vernieuwd WÖLTGENS: Twee man voor betrokkenheid bij Alphens gifschandaal gearresteerd DESTEMCOIV -DESTEM- DE STEM ACHTERGROND WOENSDAG 2 NOVEMBER 1988 DE STEM BINNENL/ DEN HAAG - Een meen Kamer, bestaande uit Pvd dat minister Korthals Alte, val volgend jaar de recht! moet geven. Door Pieter-Jan Dekkers ER GAAT geen dag voorbij of we worden geconfron teerd met het wegvallen van de grenzen binnen de Europese Gemeenschap in 1992. Een ware Europa-eufo- rie overspoelt Nederland. Iedereen doet eraan mee. Be halve de verzekeraars. Nemen de meeste Neder landse banken al een voor schot op 1992 door het samen werken of samengaan met banken uit andere EG-lan- den, de verzekeraars laat 1992 vooralsnog koud. Drs. A. Cremers, secretaris van de beroepsorganisatie banken en verzekeringen binnen de Nederlandse Cen trale voor Hoger Personeel (NCHP), is daar zeer bezorgd over. „De verzekeringsmaat schappijen houden zich merkwaardig rustig", zegt hij. „De verwachte fusiegolf in Nederland is betrekkelijk gering. Er zijn nog steeds vele honderden verzeke ringsmaatschappijen en dat is te veel". Cremers: „Vooral de klei nere maatschappijen nemen een afwachtende houding aan. Ze geloven dat 1992 voor het verzekeringswezen van weinig betekenis zal zijn". Ook de grote verzekeraars hebben hun blik ogenschijn lijk niet op de Europese een wording gericht. De grootste drie, Nationale Nederlanden, Aegon en Amev, hebben een flink deel van de markt in Noord-Amerika, Australië en het Verre Oosten ver overd. Maar van een intereu- ropse samenwerking is nog geen sprake. Cremers vindt dat niet juist, vooral ook omdat straks wel eens kan blijken dat de Europese verzeke raars zich op Nederland zul len storten. En dan is het maar de vraag hoeveel de Nederlandse verzekeraars nog in de melk te brokkelen hebben. Als voorbeeld haalt hij de banken aan, die al wel volop bezig zijn zich op 1992 voor te bereiden. Credit Lyonnais en de Amro Bank/Generale Bank zijn daar voorbeelden van. Vormen van samenwer king tussen tussen Europese banken en waarschijnlijk ook tussen banken en verze keringsmaatschappijen zul len zonder twijfel leiden tot schaalvergroting. En dat kan diepgaande reorganisaties tot gevolg hebben met sgms nadelige gevolgen voor de werkgelegenheid, stelt Cre mers. „Zeer binnenkort zal naar alle waarschijnlijkheid de officiële fusie tussen de NMB en de Postbank bekend wor den gemaakt. Wij verwach ten dat ook bij deze nieuwe concentratie verdere Euro pese expansie op de agenda staat", verwacht Cremers. De vorm waarin Europese banken en verzekeraars gaan samenwerken (fusie, joint venture, overname) is essen tieel voor de manier waarop straks intern gereorgani seerd moet worden. De samenwerking tussen de Amro Bank en de Belgi sche Generale Bank is wat dat betreft een voorbeeld voor de rest, vindt Cremers. De nationale struktuur blijft vrijwel onaangetast, terwijl de commerciële mogelijkhe den aanzienlijk zullen toene men. Met andere woorden: dit is in sociaal opzicht een aantrekkelijke samenwer kingsvorm. „Wij waarschuwen echter voor overvallen door grote Europese maatschappijen, die zich in het algemeen wei nig zullen aantrekken van de sociale struktuur binnen Ne derlandse ondernemingen. Met ernstige gevolgen voor de werkgelegenheid", voor spelt Cremers. Drs. G. Zoutendijk, voor zitter van de Raad van Be stuur van Delta Lloyd, be vestigt dat de Nederlandse verzekeraars niet staan te springen om de Europese markt op te gaan. „Verzekeraars hebben slechts zijdelings belang bij de Europese monetaire een wording", zegt hij. Door het wegvallen van het valutari sico verdwijnt een van de hinderpalen om levensverze keringen met een spaarele- ment (waaronder lijfrenten en pensioenverzekeringen) in een ander Europees land af te sluiten. Maar verschillen in fiscale wetgeving en het toezicht daarop blijven be langrijke problemen. Monetaire integratie is al leen mogelijk als bij de lid staten de politieke wil aan wezig is om ook het finan cieel/economisch beleid op elkaar af te stemmen. Daar heeft Zoutendijk echter geen hoge pet van op. Ook de grote verschillen in toezicht en fiscale wetgeving in de EG-landen zijn voor de verzekeraars grote hinder palen om over de grenzen heen te werken. Overigens acht Zoutendijk het gevaar niet denkbeeldig dat dankzij het liberale toe zicht hier, Nederland straks een aantrekkelijke vesti gingsplaats wordt voor grote verzekeraars van buiten de EG. Met als gevolg een ver scherping van de volgens Zoutendijk toch al overma tige concurrentie. Omgekeerd zal het voor de Nederlandse verzekeraars nauwelijks eenvoudiger worden in andere landen te werken, omdat landen met een preventief toezicht een vergunningenstelsel zullen gaan invoeren om in hun ogen ongewenste activiteiten tegen te gaan. En dat verklaart de af wachtende houding van de Nederlandse verzekeraars. Uitgave van uitgeversmaatschappij De Stem b.v. Directie: drs. J.H.M. Brader. Hoofdredactie: H. Coumans - hoofdredacteur. A. Theunissen en H. Vermeulen-adjunct-hoofdredacteuren. Hoofdkantoor: Spinveld 55, Breda. Postadres: Postbus 3229,4800 MB Breda. 076-236911 Telex 54176 Telefax 076-236405. Centrale redactie Breda: Nieuwsdienst 076-236452. Sportredactie 076-236236. Telefax redactie 076-236309. Rayonkantoren: Bergen op Zoom, Zuivelstraat 26, 01640-36850. Postadres: Postbus 65, 4600 AB Bergen op Zoom. Breda, Nw. Ginnekenstr. 41236326. Voor bezorgklachten: 236888. Postadres: Postbus 3229,4800 MB Breda. Etten-Leur, Markt 28, 01608-21550. Postadres: Postbus 363, 4870 AJ Etten-Leur. Goes, Klokstraat 101100-28030. Postadres: Postbus 13, 4460 AA Goes. Hulst, Steenstraat 14, 01140-13751 Postadres: Postbus 62,4560 AB Hulst. Oosterhout, Arendstraat 14, 01620-54957. Postadres: Postbus 4023,4900 CA Oosterhout. Roosendaal, Molenstraat 45, 01650-37150. Postadres: Postbus 35,4700 AA Roosendaal. Terneuzen, Nieuwstraat 9, 01150-17920. Postadres: Postbus 145,4530 AC Terneuzen Vlissingen, Torenstraat 5, 01184-19910. Postadres: Postbus 50514380 KB Vlissingen. Openingstijden: Breda en Oosterhout 8.30-17.00 uur; overige kantoren 8.30-12.30 en 13.30-17.00 uur Abonnementsprijzen bij vooruitbetaling te voldoen: 24,90 per maand; 71,85 per kwartaal of 279,15 per jaar. Bij automatische betaling geldt een korting van resp. 1,- per maand, 1,90 per kwartaal, 7,60 per jaar. Prijzen: inclusief 6% B.T.W. Voor posttoezending geldt een toeslag. Losse nummers: ma. t/m zat. 1,25. Service-afdeling abonnementen: 076-236472, ma. t/m vrijd. 8.30-17.00 uur. Heeft u de krant niet ontvangen? Onze excuses. Bel voor nabezorging tijdens kantooruren uw rayonkantoor. Lezersservice: Centrale reclame-afdeling 076-236911 Fotoservice 076-236573. Advertenties (tijdens kantooruren 8.30-17.00 uur): Rubrieksadvertenties 't Kleintje 076-236882. Grote advertenties uitsluitend 076-236881 Geboorte- en overlijdensadvertenties 076-236442. (Buiten kantooruren maandag t/m vrijdag van 19.00 tot 20.30 uur en zondag van 18.30 tot 21.30 uur 076-236394/236911 Bankrelaties: Postgiro 1114111 - ABN rek. 520538447. NCB rek. 230301584 - Rabo rek. 101053738. Door Thom Meens DE WERELDSPELEN voor gehandicapten kun nen niet meer stuk. Dank zij de royale steun van het nederlandse volk en van het vaderlandse bedrijfs leven zijn alle financiële problemen in één klap over. Het bedrijfsleven heeft zich weer eens van zijn beste kant laten zien. En van de makkelijkste. Want datzelfde bedrijfsle ven dat verleden week zo scheutig was met geld blijkt in de dagelijkse praktijk weinig of niets met de gehandicapten op te hebben. Geld geven doen ze nog wel, maar ge handicapten in dienst ne men? De televisieshow bracht ruim 24 miljoen gulden op. Dankzij ministers en ministersvrou wen die uitgebreid op televi sie kwamen om geld te bren gen (minister De Korte van Economische Zaken) of mee te doen aan sketches (de dames van enkele bewindslieden, on der wie mevrouw Lubbers). Dankzij de voorzitter van het Verbond van Nederlandse Ondernemingen, Van Lede, die zelfs in een reclamecam pagne verscheen om de bevol king warm te maken voor de actie. Van Lede en De Korte, daarover moet iemand heb ben nagedacht. Want de wil mag er bij hen dan wel zijn, in de praktijk van het dagelijkse leven geeft noch De Korte, noch Van Lede veel blijk van meer dan alleen met de mond beleden medeleven met ge handicapten. Dat constateren althans de gehandicaptenraad en de vakcentrale FNV. Beide in stanties wijzen daarbij op de hele gang van zaken rond de WAGW, de wet arbeid gehan dicapte werknemers die op 1 juli 1986 van kracht werd. „Van Lede geeft de gehan dicapten wel spelen, maar brood hoeven ze van hem niet te verwachten", zegt de FNV. De vakcentrale doelt op de weigering van het VNO om afspraken te maken over het indienstnemen van langdurig werklozen. Hoewel de WAGW al in 1986 van kracht werd, zijn de bonden er tot op heden niet in geslaagd werkgevers tot der gelijke afspraken te bewegen. Tenminste niet over de hele lijn. Er zijn wel afspraken ge maakt bij sommige bedrijven (bijvoorbeeld Océ van der Grinten en Heidemij) en in bedrijfstakken, maar van grootschalig naleven van de wet is geen sprake. De meest recente cijfers - ook daterend van juli vorig jaar- geven aan dat er slechts in elf be drijfstak-cao's en vijf be- drijfs-cao's afspraken zijn ge- Werkgevers en overheid: wel spelen, geen brood. maakt. Samen binden die ca o's 72.000 mensen, op een to taal van ruim zes miljoen werkende Nederlanders. Het kabinet had die proble men voorzien en heeft daarom in de WAGW de mogelijkheid opgenomen om bedrijven quota op te leggen. Op dit mo ment onderzoekt het ministe rie van Sociale Zaken hoeveel gehandicapten sinds de invoe ring van de WAGW werken in bedrijven: als dat niet min stens vijf procent van het to taal is, worden in juli volgend jaar bindende quota opgelegd. Bedrijven of bedrijfstakken die dan nog niet aan de wet voldoen, kunnen daarna voor de rechter worden gesleept of worden beboet. Een weinig verheffende ontwikkeling, temeer omdat de werkgevers van meet af aan hebben gezegd dat ze er „in eigen verantwoordelijk heid" heel goed in slagen om gehandicapten op te nemen in het arbeidsproces. De cijfers van de Gemeen schappelijke Medische Dien sten (die zich bezighouden met de WAO) geven een ander beeld. Weliswaar groeit het aantal arbeidsongeschikten dat werk vindt in absolute cijfers, maar het blijft mond jesmaat. In 1985 -één jaar voor de invoering van de WAGW- vonden van 41.000 mensen die bij de GMD te recht kwamen er 19.000 werk. 9000 van hen bij de eigen werkgever, 4100 bij een ande re, de rest als zelfstandige (4900) of in de sociale werk voorziening (822). In 1987 - één jaar na de in voering van de WAGW - klopten 60.500 mensen aan bij de GMD. Van hen vonden er 27.500 een baan. 14.500 bleven bij de eigen werkgever, 8300 kwamen bij een andere te recht, 3700 begonnen voor zichzelf en 1600 kwamen in WSW-verband te werken. „Het aantal plaatsingen neemt toe, dat is alles wat je ervan kunt zeggen", stelt de GMD. Over de houding van de werkgevers is de centrale GMD even duidelijk: „Er is bereidheid om te praten over het probleem, maar ik zeg na drukkelijk om te praten. Je hoort mij niet zéggen dat die bereidheid er ook is om ge handicapten in dienst te ne men." Dat zou ook niet terecht zijn geweest. Zowel FNV als gehandicaptenraad constate ren aan de hand van hun er varingen dat er nauwelijks gehandicapten in dienst wor den genomen. De WAGW heeft wel tot gevolg gehad dat bedrijven hun medewerkers minder snel naar de WAO verwij zen,maar wie bij de in voering van de WAGW al naast de kant stond, heeft van de wet weinig of niets te ver wachten. Op dit moment zijn dat zo'n 800.000 mensen, van wie er 600.000 al langdurig naast het arbeidsproces staan. Jaarlijks' - FOTO ANP komen er 130.000 mensen bij van hen zouden er 100.000 nog wel kunnen werken, 30.000 zijn te zwaar gehandicapt. Zegt de gehandicapten raad: „Dat je die 600.000 niet zo een-twee-drie aan een baan helpt, begrijpen wij ook, maar dat die 200.000 anderen, die vaak wel nog recent werk ervaring hebben opgedaan, ook buiten het arbeidsproces blijven staan, dat is on verklaarbaar. Dat moet een kwestie zijn van onwil." En de FNV wijst erop dat het nog steeds niet is gelukt om in cao's tot afspraken te komen. Zo heeft de bouwbond van de FNV de problematiek van de gehandicapten zelfs niet meer opgevoerd voor de komende cao-ronde. „Dat zou werkgevers maar de kans ge ven om naar buiten toe mooi weer te spelen, terwijl ze in feite niets willen regelen. Of het zou uitstel moeten zijn." De bedrijven ontkennen dat. Het VNO „geen enkel EG-land kent een WAGW en wij moeten dus weer zo no dig", zegt dat de uitstoot van gehandicapten in ieder geval al bijna tot nul is terugge bracht en laat verder weten dat het vaak moeilijk is om de juiste man op de juiste plaals te krijgen. Een gehandicapte die al enkele jaren naast het arbeidsproces heeft gestaan, is uiteraard niet de „meest plaatsbare" werknemer. Het VNO is niet tegen de WAGW. Maar van de drie doelstellingen van de WAGW (kostenbesparing, indienstne men van zoveel mogelijk ge handicapten en voorkomen dat mensen in de WAO of AAW terecht komen) wordt alleen de laatste door het VNO gesteund. „Wij leggen de nadruk op preventie." En dan komen de 'argu menten'. „Er is natuurlijk maar één arbeidsplaats. Als die wordt ingenomen door een gehandicapte met een gedeel telijke WAO-uitkering, kan daar geen andere werknemer werken." Of: „In een ver voersbedrijf wordt een chauf feur afgekeurd omdat hij niet langer voldoet aan de zware gezondheidseisen. Het sociale beleid is erop gericht te voor komen dat deze bestuurder in de WAO belandt. Hij krijgt elders in de onderneming pas send werk. Door het bestaan van een quotum-regeling wordt het bedrijf gestraft. Als het bedrijf zijn quotum wil halen, moet worden gepro beerd voor deze werknemer een gedeeltelijke uitkering te krijgen." Het klinkt goed, het klopt niet. Ook zonder uitke ring telt deze chauffeur mee voor een quotum. Er is meer. De WAGW vraagt om maatwerk zegt het VNO. Voor iemand met een handicap een baan zoeken, is uiterst individueel werk. Een quotum-regeling is dan een te algemeen instrument. In plaats van een quotum zou de overheid moeten werken aan verbetering van de arbeids marktpositie van gehandicap ten, bijvoorbeeld door het wegnemen van financiële be lemmeringen voor bedrijven. Het VNO pleit tevens voor betere voorlichting en infor matie, maar de financiële kant weegt het zwaarst: „Als de werkgever de betrokkene met hetzelfde inkomen naar huis stuurt als zijn volledig inzetbare collega's, dan be taalt hij meer loon dan de ge handicapte in feite verdient." De werkgevers willen dus niet, en minister De Korte (belast met het wel en wee van het bedrijfsleven) steunt hen daarin, met een verwij zing naar de concurrentiepo sitie van het bedrijfsleven ten opzichte van het buitenland. „De Korte en Van Lede, dat is toch gewoon twee handen op één buik. In juli kwam er een brief van staatssecretaris De Graaf (sociale zekerheid) naar de Tweede Kamer waarin die een harde lijn aankondigde tegenover kwaadwillige werkgevers. Daar is toen die hele lobbie van werkgevers overheen gevallen. Die brief is vervolgens in september in afgezwakte vorm opnieuw verstuurd. Naar wij hebben gehoord hebben De Korte en Ruding (Financiën) daar de hand in gehad", zegt de FNV. Die suggestie lijkt niet eens zo ongeloofwaardig. De cijfers van de overheid wijzen in de zelfde richting. In het kabinet is afgesproken dat alle minis ters het goede voorbeeld zou den geven en voor minstens vijf procent van de ambtena ren gehandicapten in dienst zouden nemen. Alleen het mi nisterie van WVC (Welzijn, Volksgezondheid en Cultuur) komt in de buurt met 3,8 pro cent. Financiën, Economische Zaken en Justitie zitten op 3 procent, VROM (Volkshuis vesting, Ruimtelijke Orde ning en Milieu) zit op 3,3 pro cent. Trieste achterblijvers zijn het departement van de man van mevrouw Lubbers, het ministerie van Algemene Zaken met iets meer dan nul procent, Defensie en Buiten landse Zaken die ook nog on der één procent zitten. Het ministerie waar De Graaf staatssecretaris is, So ciale Zaken en Werkgelegen heid is tot nu toe blijven ste ken op iets meer dan twee procent. „Om het schaamrood van op je kaken te krijgen. De Graaf doet het prima met zijn kruistocht tegen de bedrijven, maar je ondermijnt je positie natuurlijk wel als je zelf niet eens je eigen norm haalt", zegt de gehandicaptenraad. Resteren de lagere overheden: ook daar grote verschillen Steden als Amsterdam en Rotterdam nemen relatief veel gehandicapten in dienst, in ieder geval meer dan de norm. De provincies Gelder land en Noord-Holland doen eveneens meer dan is afge sproken Noord-Brabant blijft daarbij achter, hoewel deze provincie in ieder geval niet onder de norm van drie pro cent zit. Maar bij de overheid zit de werkgelegenheid niet. Daar voor moet je bij de bedrijven in de marktsector zijn, bij de industrie, de dienstverleners, het midden- en kleinbedrijf. Bij bedrijven als die grote pa pierfabriek die zegt dat zeven procent van de werknemers gehandicapt is, maar waar van de woordvoerder de be nen neemt als de FNV wil we ten waar die mensen dan wel werken. Of bij dat grote com puterbedrijf dat zegt dat het beleid is dat iemand die er werkt en die gehandicapt raakt niet wordt ontslagen Dat bedrijf neemt helaas geen gehandicapten in dienst. „Wij hebben nu eenmaal een hele zware medische keuring, daar komen ze niet doorheen." En juist voor die gevallen van „eigen verantwoordelijk heid" wil de overheid een quotum-regeling. Het VNO vindt dat voorbarig: „Het is noodzakelijk dat onderne mingen veel meer tijd krijgen om zich in te stellen op de ver plichting die de WAGW op legt." Uitstel dus. In de tussentijd zullen de gehandicapten het moeten doen met een mooi sportcentrum in Assen. Om de tijd te doden. Door Max de Bok IN DE wandelgangen wordt hij gefeliciteerd door een medewerkster van de PPR. Waarschu wend voegt ze hem toe: 'Ik zal je van je gedragsveran dering op de hoogste hou den.' Thijs Wöltgens, zo juist hoog gestegen in de hiërarchie van de PvdA- fractie, kan erom lachen. Zoiets waardeert-ie wel. Even later zegt hij'Ik heb altijd een zekere weer stand tegen hiërarchie ge had' Hij zegt dat als we hem con fronteren met het beeld dat hij in bijna twaalf jaar lid maatschap van de Kamer rond zich verspreid heeft. Er zijn weinig Kamerleden te vinden die hun werk zo fliere- fluiterig lijken te doen. Van de kwalificatie 'ongediscipli neerd' wil hij niet weten. Hij houdt het liever op 'een zekere slordigheid en een zekere weerstand tegen hiërarchie'. En ook: „Van kindsbeen af heb ik een hekel aan het krij gen van opdrachten. Gehoor zaamheid heb ik altijd maar een beperkte deugd gevonden, ondanks een ouderwets gede gen opvoeding bij de Francis canen. Ik zal er meer aan dacht aan moeten geven, dat is waar. Maar principieel ver anderen, dat kan ik niet meer." De eerste vraag probeert hij politiek handig weg te spe len. „Waarom ik denk dat ze mij gekozen hebben? Vraag dat maar aan degenen die op me gestemd hebben." Heeft hij dan geen tegenstand ont moet in de afgelopen weken? „Zeker wel, maar veel colle ga's hebben me eerlijk en open gezegd waarom ze niet op mij zouden stemmen. Daar heb ik niet vreemd van staan De PvdA-fractie in de Tweede Kamer koos gisteren een nieuw fractiebestuur. Vernieuwing van de fractietop was no dig omdat de fractie binnen enkele maanden haar twee vice- voorzitters zag vertrekken. De eerste plaatsvervanger van Kok, Wim Meijer, wordt com missaris van de koningin in Drente; de tweede, Klaas de Vries, werd directeur van de VNG. In hun plaatsen koos de fractie de financieel specialist Thijs Wöltgens en justitie-woordvoerder Aad Kosto. Wöltgens moest het in de strijd om het eerste vice-voorzitterschap op nemen tegen oud-staatssecretaris Jan Schaeffer en won met 30 tegen 12 stemmen. In het klein bureau, de dagelijks politieke leiding van de fractie, bleef Hans Alders eerste secretaris. Flip Buurmeijer, totnutoe tweede secretaris, werd in die functie niet herkozen. Met slechts één stem verschil moest hij Elske ter Veld laten voorgaan. Tot lid van het fractiebureau werd Margo Vliegen- thart, pas enkele maanden kamerlid, gekozen. kijken. Naarmate je meer am bities toont, wek je meer weerstand op. Ik heb in de af gelopen jaren duidelijke standpunten ingenomen in zakelijke conflicten binnen de fractie. Het is dus heel valide dat mensen zeggen: als we Thijs kiezen, kiezen we vpor het doorzetten van een be paalde lijn." „Het is moeilijk jezelf te de finiëren. Ik heb me aan het einde van de jaren zeventig (Wöltgens kwam in de Kamer na de historische verkiezings overwinning van minister president Den Uyl in 1977) nooit vereenzelvigd met de meerderheidsstrategie, met het polarisatie-model. Ik kwam uit de gemeentelijke politiek in Kerkrade. Daar had ik als fractieleider van een minderheidsfractie ge leerd pragmatisch politiek te bedrijven, meerderheden te organiseren, concessies te doen, anderen niet alleen maar te laten slikken in on derhandelingen." Wöltgens opvattingen kre gen in de fractie kans toen hij op aandringen van Wim Meijer - „daar ben ik hem nog steeds dankbaar voor" - bij het optreden van het rampza lige kabinet-Van Agt II van CDA, PvdA en D66 - de nota 'Links ombuigen, rechtsom buigen' schreef. Wöltgens: „Ik probeerde een antwoord te vinden op de vraag welk financieel-econo- misch beleid de PvdA zou moeten voeren in een tijd van crisis, hoe de teruggang recht vaardig te verdelen nu de tijd van nog meer leuke dingen voor linkse mensen voorbij was. Of links ombuigen nu nog mogelijk zou zijn? Ik be twijfel het ernstig. Althans als het zou gaan om vele mil jarden te bezuinigen. Wel kan er nog het een en ander ge beuren in de sfeer van doel matigheid en kan de over heidsorganisatie aanzienlijk lichter worden opgetuigd. Er zijn nog ministeries met wa terhoofden." De nieuwe tweede man van de PvdA-fractie (Kerkrade, 1943) herinnert zich al van kindsbeen af geïnteresseerd te zijn geweest in politiek. Maat schappelijke betrokkenheid leerde hij van zijn vader, die actief was in de KVP en maatschappelijke organisa ties. „Vrij snel na mijn mid delbare school wist ik dat ik mezelf het meest herkende in de PvdA. Dat was de tijd van de nacht van Schmelzer, van Vondeling als leider van de partij. De PvdA had toen een tamelijk links technocratisch gezicht. Mensen met gedegen kennis, die wisten waarover ze praatten, maar ook het hart op de goed plaats droegen. Ik vind dat de politiek zich moet richten op de bescherming van mensen die niet zo goed gebekt zijn, die die kennis niet hebben. Ze moeten beschermd worden in een samenleving waarin de zwakkeren dreigen verdrukt te worden door het recht van dé sterksten. Je moet dingen die ernstig zijn niet dramatiseren, maar ik vrees dat we hoe langer hoe meer op weg zijn naar een sa menleving waarin mensen al leen maar uit zijn op eigen, voordeel. Een samenleving waarin ik niet wens te gelo ven." Bezwaar van sommigen te gen Wöltgens is, dat hij geen generalist maar een specialist is. Op belangstelling voor bij- voorbeeld buitenlandse poli tiek of staatsrecht is hij nog niet betrapt. Zijn antwoord is openhartig: „Ik moet eerlijks- heidshalve toegeven dat dat op het punt van buitenlands beleid voor verbetering vat baar is. Maar in het staats recht in bestuurlijke zin ben ik redelijk bij." Wöltgens werpt de veron derstelling dat hij nu de ge doodverfde opvolger is van Wim Kok als fractievoorzit ter, wanneer deze in een vol gend kabinet zou worden op genomen, ver van zich. Wat voorzichtiger reageert hij als we opperen dat door de keuze van de fractie de weg naar een ministerschap voor Wölt gens is afgesneden. „Ik weet het een noch het ander. Mocht er een kabinet met de PvdA komen dan moet ook een re delijke continuïteit van de fr actieleiding gewaarborgd worden. Dat ik nu vice-voor- zitter ben, wil nog niet zeggen dat ik dan voorzitter word. Het hang allemaal van het verloop van de kabinetsfor matie af." „De grootste lariekoek aller tijden." Dat is Wöltgens reac tie op de vraag wat hij eraan gaat doen om het veronder stelde isolement van de PvdA te doorbreken. „Het grootste probleem zou zijn als we ons van de kiezers zouden isole ren. Ik heb niet de indruk dat dat het geval is. Ik krijg ge noeg van al die raadgevingen van CDA en WD aan de PvdA. Zelfs van de goedbe doelde raadgevingen van een man als Van Mierlo, die ik overigens zeer graag mag. We weten zelf wel wat ons te doen staat. We zijn oud en goed ge noeg om zelf redelijk uit de voeten te kunnen." Van onze Haaagse redactie DEN HAAG - Jongens kun nen aan het eind van de ba sisschool op bijna onderde len beter rekenen dan meis jes. Dat blijkt uit een onderzoek van het instituut voor toetsont wikkeling Cito en het Instituut voor Onderzoek van het On derwijs (SVO) naar de reken- vaardigheid van leerlingen op de basisschool. Uit het onderzoek wordt ver der duidelijk dat kinderen uit Nederlandse gezinnen over de gehele linie betere rekenresul- Van onze Haagse redactie Volgens de oppositiepartijen kosten, de WD liet zich daarom Daarmee honoreren deze frac ties de enkele weken geleden geuite klacht van de Neder landse Vereniging voor Recht spraak (NVR) over het voorne men van Korthals Altes om het personeel voor de rechterlijke macht niet uit te breiden. Dat heeft volgens de NVR tot ge volg dat rechters, door het ont breken van vooral voldoende administratief personeel, hun werk niet meer kunnen doea De klacht vond gisteren tij dens de eerste termijn van de behandeling van de begroting DEN HAAG (ANP) - In het onderzoek naar het gif schandaal dn Alphen aan den Rijn zijn opnieuw twee mensen gearresteerd. De twee werkten ten tijde van mogelijke illegale stortin gen op de voormalige vuil stortplaats. Justitie ver denkt hen van het aanne men van steekpenningen. Zeven maanden geleden kwam de stortplaats in het nieuws omdat er mogelijk duizenden vaten gif zouden liggen. Na on derzoek zijn in ieder geval twee grote gifconcentraties aange troffen. Het justitieonderzoek richt zich met name op de han del en wandel van de vuil- transporteur Kemp uit Hazers- woude. Justitie verwacht het onderzoek binnenkort te heb ben afgerond. Meer arrestaties worden niet uitgesloten. ONDERLINGE RUZIES tussen de hebben in het kabinet Lubbers-ll dan conflicten met de oppositie. D regeringspartijen - de PvdA - ging mogelijk over te komen zo ver dat of er nog wel sprake was van ech die er dan al waren, dan werden voorzitter Wim Kok miet nadrukk scherpt. Aan die gezapige toestand lijkt voc men. Tijdens de Algemene Besef drukkelijk afstand van het door Cl !eid. Vooral de besteding van de t miljard was het doelwit van de krit man. in plaats van een ruimhartige inkomens zei Kok liever te kiezen, mininum-inkomens. Tevens moes meer geld worden uitgetrokken vc ding van de criminaliteit en voor de werkloosheid. !n de dagen erna legden CDA en laar als kat en hond hebben gelei zindheid aan de dag. Blij als ze we meenschappelijke vijand te kunne ideeën van Kok weg. Ueze ging niet in op de weinig com vdA zich weer als de 'grote pot 2'JR. Fijntjes wees hij er op dat s< Partij naar voren waren gebracht - ae coalitie werden opgepakt. Mae meent de oppositieleider. Volgens celastingverlaging worden volstaan üe VVD - die zich al jaren sterk m neeft woedend gereageerd. W ..eft laten weten geen enkel vertro iieve plan van de PvdA. L1®' gebissebis over het al dan nie zaï nog wel even voortduren. Al h« niet wegwassen dat de minimum- m 11? zes jaar alleen maar op ac net het milieu nog slechter is ges n? durven veronderstellen. Wanr nanciëie meevaller voordoet, lijkt afdeling ervan een belangrijk act _=99en. Er is weinig fantasie voor n aatschappelijk nuttiger besteding

Krantenbank Zeeland

de Stem | 1988 | | pagina 2