DE STEM i Kunstenaars relativeren COBRA Jeroen Bosch uitgeplozen met Brabants begrip 1WW imi DOCUMENTAIRE VAN JAN VRIJMAN OVER KUNST-REVOLUTIE ROND 1950 Nieuw middagprogram i TROS voor vrouw én man Video drukt stempel op gezinsleven in Amerika DINSDAG 1 NOVEMBER ESTEM GIDS 2 Oplichterij STUDIES EN NOTITIES VAN PATER GERLACH GEBUNDELD Centrum 'Gewone leven' Technisch NEDERLAND 3 Componist Strategier overleden DUITSLAND 2 )uske en Wiske: „Prince is fantastisch. Hij is een van de grootste dichters van dè wereld" Miles Davis, Jazz-musicus T2 Door Els Reijn AMSTERDAM - Op 8 no vember 1948 werd in een kroeg in Parijs de COBRA- groep opgericht door jonge experimentele kunste naars uit Denemarken, België en Nederland. Nu, veertig jaar later, staat de maand november in het te ken van COBRA (COpen- hague (op zijn frans), BRussel, Amsterdam). De hele maand zijn er in Am sterdam allerlei tentoon stellingen rond deze groep. Vanavond wordt de film documentaire 'COBRA, een opstand tegen de orde' van Jan Vrijman uitgezon den. Vrijman maakte deze docu mentaire over zijn tijdgenoten in opdracht van de NOS, die vond dat er eens wat meer aan dacht besteed moest worden aan de Deense kunstenaars, die deel uit maakten van de CO- BRA-groep. Gelukkig is de balans niet doorgeslagen naar de Deense kant van COBRA. De aandacht is gelijkelijk verdeeld over de Denen (Henry Heerup, Egill Jacobsen e.a), Belgen (Joseph Noiret, Pierre Alechinsky e.a.) en Nederlanders (Karei Appel, Constant en Corneille). Jan Vrijman praatte met ieder af zonderlijk, maar bracht de kunstenaars niet bij elkaar voor een directe confrontatie. De uitspraken van de één wor den wel gerelativeerd door uit spraken van een ander, wat soms een komisch effect heeft. De COBRA-kunst oogstte in Denemarken in 1948 al veel waardering. De Deen Egill Ja cobsen was bij zijn bezoek aan Parijs in 1935 onder de indruk Henry Heerup, de oudste nog levende COBRA-kunstenaar Karei Appel in een van zijn ateliers in New York - foto snos geraakt van het werk van Pi casso, die tot in de jaren '50 in Nederland als een charlatan werd beschouwd. Jacobsen be gon eind jaren '30 al op een ex pressionistische wijze te schil deren en met hem een aantal anderen, zoals Asger Jorn, Carl Henning Pedersen en Henry Heerup. Ten tijde van COBRA (1948-1951) was men in Dene marken dus al wat gewend. Bij de COBRA-tentoonstelling in het Stedelijk Museum in Amsterdam in 1949 barstte ech ter de bom. Nederland stond op zijn kop: dit was geen kunst, dit was je reinste oplichterij. Het kunstklimaat in Nederland was erg conservatief en er werd dan ook zeer verontwaar digd gereageerd. De COBRA-kunstenaars werkten vanuit de materie 'en dat is verf', aldus de jonge Ka- rel Appel in het filmportret uit 1961, ook door Jan Vrijman ge maakt. De werkwijze van Ap pel was in die tijd schokkend te noemen. Met een plamuurmes en een tube verf ging hij het doek te lijf. Hij smeerde en smeet de verf er in dikke klod ders tegenaan. Zijn 'Ik rotzooi maar wat an' werd een gevleu gelde uitdrukking. Spontaniteit was het sleutelwoord. De documentaire besteedt erg veel aandacht aan de hys terische reactie op het COBRA- werk in Nederland. Zoveel, dat het erop lijkt, dat Vrijman de groep haar revolutionaire elan uit die tijd wil teruggeven. In dertijd steunde Vrijman, jour nalist en cineast, de experi mentele kunstenaars zowat als enige, naast Willem Sandberg, de directeur van het Stedelijk Museum in Amsterdam, die de beruchte COBRA-tentoonsteU ling van 1949 organiseerde. Nu is COBRA een gevierd feno meen, het belang voor de kunstgeschiedenis is al lang geleden erkend. En dat is niet bevorderlijk voor revolutio naire gedachten. Het wordt niet met zoveel woorden gezegd, maar de com mercie was een discussiepunt tussen COBRA-kunstenaars. Karei Appel was de meest com merciële van de Nederlandse kunstenaars. Bii Metz Co in Amsterdam werden in de jaren '50, toen de stormen van protest voorbij waren, gordijnen en rokken met een Appel-dessin erop verkocht. Vorig jaar nog konden nieuwe spaarders bij de ABN pennen met Corneille- motief krijgen. Wanneer ko men de Constant-breipatronen (zoals enkele jaren geledén de Piet Mondriaan-truien)? Als het aan Constant ligt nooit. Hij Door Henk Egbers DEN BOSCH - Het boek 'Jheronimus Bosch opstel len over leven en werk', van de hand van drs. P. Gerlach, is bedoeld om de bronnenstudie over deze grote Brabander dichter bij een breder publiek te brengen. De oorsprong er van ligt bij de grote Bosch-tentoonstelling die in 1967 in de Brabantse hoofdstad 275.000 bezoe kers trok. „Ik heb van die schilder nog nooit gehoord. Maar ik kom dan ook uit Tilburg", moet een Brabants Statenlid inder tijd gezegd hebben tijdens de Provinciale Staten-vergade- ring, waarin een subsidie werd gevraagd voor deze ten toonstelling. Mr. Ton Fren- ken, de organisator van deze manifestatie, haalde deze herinnering op tijdens een sa menkomst op de Bosch-re- produkties-expositie, die voortdurend in De Moriaen te zien is. De Bosschenaren kwamen niet naar de be faamde tentoonstelling in 1967. Eerst toen de expositie tien dagen verlengd werd, wilden ze wel eens weten waarnaar die andere honder den duizend waren komen kijken. Deze anekdotes teke nen een beetje het klimaat waarin in die jaren deze ten toonstelling, die internatio naal scoorde, moest plaats vinden. Toen in Madrid, Londen en andere wereldsteden bruikle nen werden gevraagd, groeide de capucijn Gerlach, de in 1901 geboren Bossche naar Simon Schümmer, uit tot een wetenschappelijke rugdekking. Vanaf 1966 is hij, als (kunst)historicus in Leu ven gevormd, gaan schrijven over zijn grote stadgenoot. Hij heeft zestig studies en no tities over Jheronimus Bosch nagelaten. Weer een andere Bossche naar, die bijna alles van bis» torie afweet, dr. L. PireïRJÖ» vond het maar niets meeste Bosch-publikaties uit het buitenland kwamen. In 1982, na de 80e veijaardag van Gerlach, nam hij het initiatief tot het bundelen van deze ar tikelen. Met Frenken en dr. G. van Dijk, alsmede drs. G. Keukens, richtte hij de ver eniging 'Gerlach-Publikaties' op. Drs.P. Ie Blanc van het Kunsthistorisch Instituut van de Universiteit in Nijmegen werd aangetrokken om de se lectie voor een bundel te ma ken. Na zes jaar ligt er nu een mooi verzorgd boek op tafel met 225 pagina's, die 22 arti kelen van Gerlach bevatten en een aantal terzake doende zwart-wit reprodukties van schilderijen van Bosch. De provincie subsidieerde het projekt en daarom kreeg commissaris F. Houben het eerste exemplaar aangebo den. Ton Frenken meldde nog met enige trots dat indertijd, na de expositie, de provincie twee ton subsidie teruggekre gen heeft (zo goed liep alles). Hij stelde voor om, eventueel in relatie met het Noordbra bants Museum, nu een Inter nationaal Jeroen Boschcen trum op te richten, waar al lerlei documenten verzameld worden en bijeenkomsten ge organiseerd worden. De com missaris van de koningin noemt dit een schot voor de boeg. Hij kon zich met moeite inhouden niet al te enthou siast te doen, zei hij, om niet de indruk te wekken dat hij hier beloftes deed. „Er zijn in dertijd tonnen weggegeven. Probeer ze maar weer terug te krijgen". De heer Le Blanc schetste de figuur van pater Gerlach, die vond dat je Brabander en katholiek moet zijn om Je roen Bosch te snappen: „Die buitenlandse kunstgeleerden sollen maar wat aan met hem." Gerlach heeft met name verdienste op iconogra- op de mentaliteit van een pe riode. Tenslotte wees hij op het feit dat Gerlach, die in 1987 overleed, testamentair be paald heeft dat zijn foto-ar chief naar de universiteit in Nijmegen moest en de rest naar de bibliotheek van het provinciaal Genootschap. Die bibliotheek is inmiddels on dergebracht in de universiteit van Tilburg. Le Blanc is van mening dat die documenten (in de geest van Gerlach) in Den Bosch thuis horen. Moge lijk iets voor het eventueel op te richten centrum. Het boek zelf. Na het vorig jaar verschenen boek 'Jhero nimus Bosch - tussen volksle ven en stadscultuur' van dr. Paul Vandenbroeck (534 pagi na's) kun je je nog nauwelijks voorstellen dat er méér over hem gezegd kan worden. Het boek van deze Vlaming zit trouwens in het voetspoor van Gerlach (die hij zes keer citeert): Bosch benaderen vanuit het 'gewone leven'. Geschiedenis wordt te vaak opgehangen aan vorsten, grote politici, oorlogen e.d. Geschiedenis wordt vooral gemaakt door het 'gewone volk'. Vandenbroeck toont dat duidelijk aan. De instelling van Gerlach is navenant, maar niet zo uit puttend. Door het feit dat hij zich opstelde als de begrij pende roomse Brabander (die andersdenkenden soms met een zekere arrogantie van de tafel veegt) heeft hij tevens zijn blikveld wat afgesneden. Zijn verdiensten liggen vooral binnen die gezichts kring; een zinvolle bijdrage aan een bredere context (zo als bijvoorbeeld bij Vanden broeck). De nieuwe bundel bevat opstellen die eerder versche nen in vooral het tijdschrift Brabantia. Ze bevatten veel bronnenwerk. Zeer intensief houdt hij zich bezig met de iconografie op het Tafelblad adrid met de Zeven ;e Vier fnefr ®e tui» der Lusten. Zijn exegetische kennis en inzicht in de volks vroomheid zijn daarbij zijn grote instrumenten. 'Gesol met Jeroen Bosch' heet een bijdrage waarin hij bestrijdt dat de schilder als volgeling van Jacob van Almaengien een ketter zou zijn. Gerlach strijdt bij dergelijke onder werpen vaak met de balans tussen historische kennis en morele verontwaardiging. Als het op puur technische zaken aankomt (stijl, manier van schilderen, signeren e.d.) moet de historicus het afleg gen tegen kenners van artis tieke zaken. Op dat punt werd hij ook niet steeds se rieus genomen (bijvoorbeeld bij het ter discussie stellen van de echtheid van de Lan- dense Doornenkroning. AJs het gaat over de benaming van het bekende paneel van de Verloren Zoon (of: zwer ver, of: marskramer) scham pert hij op anderen. Maar hij kan ook eindeloos details uit pluizen, zoals de Bronck- horst/Bosschuyse-wapens op het drieluik in het Prado-mu- seum of de betekenis van het kersen-etende Kindje Jezus op de schouders van St. Christoffel. Met de bijbel in de hand gaat hij de - in zijn ogen - dilettantische verkla ringen te lijf. Pater Gerlach gaf Den Bosch, dat van zijn Bosch al leen en onbewust narrensche pen overhield, een fundament dat niet alleen goed biedt voor de gememoreerde expo sitie maar mogelijk straks ook voor een vast centrum. En in een tijd dat ook de VW van Den Bosch in zijn we reldberoemde artistieke zoon weer iets gaat zien om de stad internationaal te promoten kan zo'n centrum gedijen. Als velen nu eens beginnen met dit boek te lezen, gebeurt er misschien iets moois. Drs. P. Gerlach, ofm. cap.: 'Jheronimus Bosch, opstellen over leven en werk'. Uitg. S0U/Vereniging Gerlach Fu- Blikarties, prijs 39,50. Jeroen Bosch: een eigen centrum in Den Bosch? - foto archief de stem -wW-" i' mir fr- - |j| Mireille Bekooy (links) en Tetske van Ossewaarde senteren 'Fleur' - fotoa SS Van onze rtv-redactie II HILVERSUM - De TROS brengt vanmiddag voor i|l| het eerst het programma l|| 'Fleur', een 'gevariëerd tv- !t weekblad'. Mireile Be lli kooy, die het programma i|| samen met Tetske van Os- |i| sewaaarde presenteert, i|| geeft als omschrijving: lil „Wij willen een tijdschrift ill op televisie maken, dat II niet alleen voor vrouwen, |i| maar ook voor mannen in- II teressant is." 'Fleur' wordt elke week li rechtstreeks uitgezonden II vanuit de Cinevideo-studio in II Almere. Het duurt de ene SS week een uur en de andee II week anderhalf uur. De opzet lil doet denken aan het succes- li volle 'Service Salon', dat de AVRO elke maandagmiddag uitzendt. Ook dat wordt door i|| twee vrouwen gepresenteerd lili en heeft als ondertitel 'fami- III lietijdschrift op televisie'. Mireille Bekooy, die me! Wim Bosboom voor de TROS het consumentenprogramma 'Kieskeurig' presenteert, heeft ook de eindredactie van 'Fleur'. „Het gaat om onder- werpen die ons allemaal be- thema van NCRV's iiidom tien' is 'weer begin- als een baby...!'. Hans ^leeuwenhoek praat met ien, die in coma hebben legen. Na het 'ontwaken' •len zij zich zo hulpeloos aan baby. Ex-coma-pa- inten moeten opnieuw Ie- ,n praten, eten en lopen, immige van hen beginnen nieuw leven, maar de sten hebben dat geluk Onze ouwe it de serie 'Onze ouwe' is bij t TROS de aflevering 'Brief |n een dode' te zien. De se- -etaris van een bekend drijver rijdt 's nachts naar in caravan op een camping zighouden en die dicht bij orcjgort na zijn aankomst ex- odeert de caravan. Een ■andexpert ruikt iets ver- ichts en alarmeert commis- ris Kress en zijn team. Na ch ter plaatse op de hoogte hebben gesteld vraagt de tnunissaris zich af of de an, die bij de explosie om- am, wel voornoemde se- etaris was. liggen", zegt ze. „Vaste onder werpen zijn in ieder geval: mode, wonen en medische za ken." Tetske van Ossewaardi presenteert voor de TROS hei radioprogramma 'Tijd voor Tetske' (op maandagmiddag) Ze begon ooit als zangeres ei cabaretière en zorgde voor 4 lichte noot in 'Brandpunt 4 de markt'. In de eerste uitzending 'Fleur', vanmidddag om II uur op Nederland 2, wi aandacht besteed aan schi nen, zitbanken en de manic:| waarop men peuters voorbereiden op een operaft in het ziekenhuis. Acta Hugo Metsers is de eer gast, die een partner mag uil] kiezen en interviewen. Van gewest tot gewest is nog steeds falikant tegen elke vorm van commercie. De hele kermis rond COBRA de komende maand heeft een zwaar nostalgisch karakter. Op de vraag 'wat betekent COBRA voor jou' antwoorden de meeste COBRA-kunstenaars nu dat het een mogelijkheid was om (met gelijkgestemden) te expo seren. Dus van een ware lots- vebondenheid kan nauwelijks gesproken worden, te meer om dat de groep maar zo kort be staan heeft. Na 1951 ging ieder zijn eigen weg. 'COBRA, een opstand tegen de orde' wordt vanavond op Ne derland 3 vanaf 21.21 uur uitge zonden. Door onze correspondent Jo Wijnen WASHINGTON - In ruim 60 procent van alle Amerikaanse i gezinnen staat een video-recorder. Vorig jaar werden erin de VS 2 miljard video-films gehuurd en 65 miljoen voorge speelde videobanden gekocht. Het Amerikaanse publiek gaf aan het huren en kopen van video-banden 6,4 miljaré dollar uit. De onlangs bekend gemaakte cijfers van de Amerikaanse Electronics Industries Associa tion (EIA) geven aan dat in de VS een soort video-revolutie aan de gang is. En uit de vele commentaren die op de cijfers zijn gegeven, blijkt dat die re volutie vooral grote gevolgen heeft voor het gezin en het on derwijs. Er waren weliswaar tal van negatieve reacties op de snelle opkomst van de video te beluis teren, maar de commentaren op de gevolgen van het video- kijken voor het Amerikaanse gezin zijn niettemin overheer send optimistisch. Amerikaanse sociologen hebben de televisie altijd be schouwd als een groot nadeel voor een hecht gezinsleven. Toen de televisie goedkoper werd, kwam er in nagenoeg ieder vertrek van de gemid delde Amerikaanse woning een televisietoestel te staan. De kinderen keken in de ene ka mer, de ouders in de andere, af hankelijk van de programma's die beschikbaar waren. Dat leidde tot de 'ineenstorting' van het gezinsleven, dat in de VS toch al weinig hecht is omdat beide ouders meestal werken DOORWERTH (ANP) - De componist Herman Strate gier is woensdag in zijn woonplaats Doorwerth op 76-jarige leeftijd overleden. De begrafenis vond gisteren plaats. Het omvangrijke werk van de componist Strategier bestaat hoofdza- kelij k uit kerkmuziek. J.H. Strategier werd op 10 augustus 1912 in Arnhem gebo ren, waar zijn vader organist was. Strategier was achtereen volgens organist in Nijmegen, Arnhem en Zeist en werd in 1945 ook docent aan de school waaraan hij had gestudeerd. Hij doceerde later, tot 1977, mu ziektheorie aan de universiteit in Utrecht. Bekend werd Strategier ook als dirigent van het Madrigaal koor in Leiden. Als componist schreef hij melodische kerk muziek, waarbij hij vaak oude kerktoonsoorten gebruikte. Be halve kerkmuziek en werk voor orkesten schreef Strate gier koorwerken, piano- en or gelwerken. iet de ingebruikneming van A50, de snelweg tussen em en Woeste Hoeve, leeft ons land de primeur twee grote wildviaduc- i. Herten, zwijnen en vos- in kunnen hier ongestoord rijksweg oversteken. 'Van iwest tot gewest' onder- :ht of de viaducten, die 13 miljoen hebben ge it, functioneren. In het entse Zuidlaren werd een jkje genomen op de jaar- kse paardenmarkt, die de itste van Europa is. De karkt is een toeristische ekpleister, goed voor 0.000 bezoekers. Tot slot is i deze aflevering een portret s zien van een fanatiek ver- ïelaar. Marinus Vermoo- uit Den Helder werd ze en jaar geleden als bouw- ter werkloos. Sindsdien erzamelt hij historisch ma- eriaal en schrijft er boeken ver. en de kinderen een groot dee van de dag op zichzelf zijn aan gewezen. De strakke pogrammerin van de televisienetwerkei voegde nog een aantal nadele: aan het tv-kijken toe. De be langrijkste en veelbekeken nieuwsprogramma's van grote netwerken worden korl ugust Strindbergs theater- 22.40 Ein Traumspiel na of tijdens etenstijd zonden. Populaire tv-series zijn in 'prime-time' te zien. Dal is de periode die valt tussen vijl en tien uur 's avonds. Dat be perkte de gezinscontacten nog meer, aldus de deskundigen* uk 'Das Traumspiel' is van- vond bij het ZDF in een op- nering van het Staatsthea- ir Stuttgart te zien. Hoofd- ersoon in het mythische uk is Indra's dochter, ge- ■eeld door Anne Bennent. het kijkgedrag van de Ameri- e is uit medelijden met de kaanse gezinnen hebben bestu deerd. Sommigen van hen nu dat de opkomst van de video tensen naar de aarde afge- aald om de wereld te kun- en troosten. Indra's dochter dl de oorzaken van het iflf MK UltimhtifUit is dat, Jrrrn bezig is dat patroon radicaal tt enselijk leed zelf ervaren doorbrekea De gezinnen wor- u daarom mengt ze zich in den - dankzij de video - baai tgnito onder de mensen, over hun eigen kijktijd. Onder zoeken hebben aangetoond dal per gezin drie personen teza men naar een video-film ki ken. Het video-kijken woril door sociologen dan ook als een 'sociale gebeurtenis' gezien, wat van het tv-kijken nooit i' gezegd. Veel deskundigen heb ben dan ook al nieuwe term® bedacht om de vele voordel® van het video-kijken aan te ge ven. Er wordt gesproken over 'the video-campfire' en zelfs 'tile video-meal'. In het Amerikaanse onder wijs wordt in toenemende male gebruik gemaakt van de video- reorder. Maar in datzelfde on derwijs wordt tegelijkertij" veel negatiever gedacht over* gevolgen van het vele video- kijken door de kinderen. V® onderwijsdeskundigen zt0„ dat de video de genadeslag toebrengen aan de leesvaardig heid van de Amerikaans jeugd. Veel kinderen niet meer in het nut van het le zen, omdat ze - aldus een des; kundige die werd geïntervie* in het blad Christian Scientf Monitor - 'van mening zijn M ze meer kunnen leren van 1» video-kijken dan van het lang zame leesproces'. Slachtoffers van de Ameri kaanse video-revolutie zijn Jnrnh^.^, y-, grote televisienetwerken AB- "UO/tG CBS, en NBC. Het succes vs> de video is veroorzaakt do1 het feit dat de Amerika: kijker zich eindelijk kan maken van de zeer stral programmering van deze oif roepen. Dat mag een groot voorrij zijn, het nadeel is, zo zef' veel deskundigen, dat de middelde Amerikaanse tv- ker zich in toenemende flU' afwendt van de nieuws- twaiiteitertprogramma's 55J 5 &V

Krantenbank Zeeland

de Stem | 1988 | | pagina 18