Er is meer aan de hand in Vlaanderen llMïBjfPtN Leer in Antwerpen het Nederlandse boek kennen OPVALLENDE DEBUTEN VAN KOEN PEETERS EN BERT VANHESTE de gro' ?j H20 gy 1 BOEKENBEURS 'Belgen worden met een baksteen in de maag geboren' Debuutprijs voor Gilbert Grauws Volwassenen vergeten hun kinderboeken nooit meer DE STEM BOEKENGIDS ZATERDAG 29 OKTOBER 1988 G2 Boeken uit Vlaanderen. Teveel wordt daarbij nog gedacht aan Walschap, Streuvels, Timmermans of Gij sen. Schrijvers die nog steeds de aandacht verdienen, maar er is meer aan de hand. GESCHENK IN BOEKENWEEK: Australië Gespierd VERSCHENEN DE STEM G ■V Biesbosbeve Ook een sm Suske en W\ Sr i Susker Hambone ff Door Henk Egbers Van 1 tot en met 13 novem ber wordt voor de 52e keer de Boekenbeurs voor Vlaanderen gehouden. Om dat een dergelijk groots op gezet evenement in Neder land niet plaatsvindt, is deze beurs ook voor bezoe kers uit Nederland een zeer informatief spektakel. Ze vindt plaats in het Bouw centrum aan de Jan van Rijswijcklaan 191 in Ant werpen; alle dagen van 10.00-18.00 uur, Nederland kent zo'n beurs niet, omdat wij een betere infra structuur hebben; zo heet het Er zijn in ons land veel meer boekenzaken waar men zich kan oriënteren. Maar geen en kele zaak kan je zoveel laten zien als hier op twaalfduizend vierkante meter door 115 uitge vers e.d. gebeurt. Bovendien is er doorlopend een programme ring met lezingen e.d. door auteurs (vijftig programma punten). Veel elementen uit de Neder landse boekenweek zijn lang zamerhand ook de Vlaamse Boekenbeurs binnengeslopen. Zo wordt de beurs dit jaar niet meer geopend met plechtsta tige speechen, maar met een lu diek feest. Ook is er sprake van een 'geschenk' (De eerste steen', geschreven door Monika van Paemel). Dat wordt meegele verd bij de aanschaf van een 336 bladzijden tellend overzicht van hetgeen de Nederlandsta lige uitgevers te bieden hebben. 'Het Boek in Vlaanderen' krijg je cadeau bij de aanschaf van boeken voor tenminste 500 Bfr en anders betaal je er 75 Bfr voor. Het boekenverkeer tussen Vlaanderen en Nederland is een afzonderlijk verhaal. We zullen tot 1992 moeten wachten eer dat goed 'geregeld' is, maar dan ben je nog afhankelijk van (on)welwillendheid, want heel veel Vlaams werk wordt hier nog steeds met arrogantie af gewezen. Ga maar eens kijken op de beurs! Er zijn kenterin gen waar te nemea Stond de Nederlandse Boekenweek vo rig jaar immers niet in het te ken van het Vlaamse Boek? Het was een geste, die verder niets voorstelde. Maar je ziet ook steeds meer Nederlandse media (nog afgezien van het Nederlandse publiek) op de beurs. Op de persconferentie waren er gedegen inleidingen waarbij het boekenbeeld en de leesbev ordering in Nederland en Vlaanderen met elkaar werden vergeleken. In Nederland is sprake van een 'ontlezing'. Er treedt een nieuw woordanalfa- betisme op, luidde de 'bemoedi gende' mededelingIn de totale tijd die jongeren van 12 tot 19 hier aan mediagebruik beste den, is het aandeel van lezen in de periode van 1975-1985 terug gelopen van 37 naar 21%. Er is daarom een stichting Lezen in het leven geroepen. Daarin hebben zitting de uitgevers, de boekverkopers, de bibliotheca rissen en binnenkort ook de dagbladpers. Ze heeft een pro gramma op het vlak van de leesbevordering opgesteld. Voor het eerste halfjaar van 1988 wordt in Nederland een toename van 5% in aantallen boeken en 15% in geld gesigna leerd voor de markt van het al gemene boek. Het kinder- en jeugdboek profiteert van dit herstel en tevens de categorie non-fiction. De genres litera tuur en spanning-romantische fiction herstellen zich ook. Ver- gelijkbare cijfers voor Vlaan deren zijn niet bekend! De ti- telproduktie 1987 in Nederland bedroeg 13.329 (1986: 13.368). Bijna 70% waren nieuwe uitga ven en 30% herdrukken. De ti- telproduktie in Vlaanderen be droeg in 1987 2.858 titels (bij 95 uitgevers). In de afgelopen tien jaar is deze produktie er met 10% gestegen. Uit een onderzoek in 1983 bleek dat bijna de helft van de Vlamingen geen boek ter hand nam. In Nederland bedroeg de groep niet-lezers in 1987 ruim 26% (stijging van 2% ten op zichte van '85). Italië meldde onlangs een percentage van 60% niet-lezers en in Frankrijk BOUWCENTRUM Antwerpen I I/in 13nov. 1988 werd pas een onderzoek ge daan, waarbij bleek dat deel van de ondervraagden op dat moment niet bezig was met een 'boek. Dat zou je trouwens niet zeg gen als je de bundel interviews leest die Piet Piryns samen stelde onder de titel "Er is nog zoveel ongezegd'. Deze bevat twaalf interviews die hij schreef voor Vrij Nederland en het Nieuw Wereldtijdschrift. Twee Vlamingen bevinden zich in gezelschap van Mulisch, Carmiggelt, Leeflang, Noote- boom, Deelder, Van Kooten, Rawie, Dendermonde, Kool haas en Kopland. Het zijn Ka- rel Jonckheere en Hugo Claus. De ruim tachtigjarige Jonck heere: „Vroeger werd er veel meer verbroederd tussen Vlaamse en Nederlandse let terkundigen. Sinds er een cul tureel akkoord is gesloten, komt men niet meer bij elkaar over de vloer". Jonckheere is in Nederland vooral bekend ge worden als voorzitter van het schrijverspanel 'Hou je aan je woord' en niet door zijn ge schriften. Dezer dagen verscheen van zijn hand de dichtbundel 'Recht op da Capo', dat hijzelf karakteriseert als 'een licht ly risch afscheid van het pittigste dat mijn aard en levensloop heeft bepaald'. Hij spreekt van een 'gnuivende repliek' aan al len die hem zien als een oude sukkel. Hij toont dat hij goede verzen kan schrijven. Het leven als een aflopende zaak wordt recht en mooi in de ogen geke ken. Het interview met Claus werd gehouden in relatie met Het verdriet van België. De bundel van Piryns is, ook wat de Noordnederlanders betreft, een aardig tijdsdocument dat zich gemakkelijk laat lezen. Gelachen heb ik van harte bij het lezen van de door Wal ter van den Broeck gebundelde maandagse columns in De Morgen. In 'Querido Hermano' schrijft hij fictieve brieven aan zijn broer die jaren geleden emigreerde naar Mexico. Die vorm maakt mogelijk over ont wikkelingen in België, in rela tie met 'hoe het was', te berich ten en daarop commentaar te geven. 'Onze democratie begint aldoor meer op die van jullie te lijken'. Het is schrijven uit de losse pols over van alles en nog wat. Het gehalte stijgt en daalt en jammer genoeg wordt het zicht op Mexico en de Vlaamse broer soms wat geforceerd. Maar je blijft lezen over 'Harry Mulisch, schrijver van toverboeken wiens enige echte vriend toevallig ook Harry Mu lisch heet' of over auteurs in het algemeen: 'Het tragikomi sche is nu dat vrijwel iedereen die met het boekbedrijf te ma ken heeft ervan meeëet of er van kan leven behalve de leve ranciers van de grondstoffen zelf, nl. de schrijvers'. 'Premier Door Henk Egbers Monika van Paemel is in Nederland niet onbekend. Haar boeken (Amazone met het blauwe voorhoofd, De confrontatie, Marguerite en De vermaledijde va ders) worden veel gelezen. Het zijn boeken waarin het zoeken naar de eigen identiteit van de vrouw zich verbreedt heeft naar een meer algemeen mense lijke geldigheid. Zij schreef het Boekenweekge schenk voor Vlaanderen. De novelle, die (los) verpakt zit in de omslag van 'Het boek in Vlaanderen' heet 'De eerste steen'. Ook dit verhaal heeft te maken met het bouwen aan je eigen identiteit. De mens bouwt zich letterlijk en figuurlijk een huis in dit leven. Te beginnen met een eerste steen. Monika van Paemel heeft dat letterlijk en metaforisch uitgebouwd Het is een vertel ling, die dat tegelijk niet is. Van alle kanten worden de bouwstenen aangedragen. De zoon van een grote Vlaamse aannemer moet maar zien dat hij ze in verband krijgt, maar de lezer evenzeer. Je begint je soms als lezer een beetje architect te voelen. „Belgen worden met een baksteen in de maag geboren. Bouwen is een probaat middel om de leegheid van het be staan te vullen. Als het aan mijn landgenoten lag werd de wereld dichtgemetseld. Jawel, maar ik, de eerstgeborene, de erfzoon, ben met het instinct van een zigeuner ter we reld gekomen". Hij klimt nog wel op de steiger, maar..."toen ik mijn eerste steen had gemetseld legde ik het truweel neer en klom een ladder op om het uitzicht te bewonderen. 'Ga daarmee naar de oorlog!' Met zijn zus, die gaat schilderen, maakt hij zich los uit de familietradi tie. „Ik trapte de wereld rond als een hamster in zijn mo lentje"... Toch kwam de tijd van huisje, boompje, beestje. In een oud huis denkt hij na over zijn omzwervingen over de wereld (Berlijn, Jeruzalem). „Op het ogenblik zelf kan mij niets gebeuren, in liefde of oorlog, ik trede handel. Het is pas achteraf, als ik me ga voorstellen wat er allemaal had kunnen gebeuren, dat ik bang word..." Monika van Paemel draagt veel gedachten en gevoelens aan binnen dit stramien. De jongeman, de hoofdrolspeler daarin, kan van alles worden. Er staan richtingen uitgezet. Hij durft, als je hem laat durven. Hij lost grote geijkte te genstellingen op als hem de kans gegeven wordt. Waar schijnlijk is dat schijn, die te maken heeft met het gevoel dat je als lezer krijgt: namelijk inbreng te hebben. Die heb je ook, want je bezit fantasie. Lezen kan die prikkelen. Een boekje dat dus past in een boekenweek. En daarbuiten. Bouwen of verkrotten. Dagelijks een opgave. Vaak letter lijk, meestal figuurlijk. Monika van Paemel: 'De eerste steen'. Uitg. VB VB Meulemhoff, prijs Bfr 75,- Bert Vanheste. Martens beweert wel eerbied te hebben voor het Ongeboren Leven, maar of hij ook eerbied voor het Geboren Leven heeft.Eerbied voor het le ven, met een knipoog, tussen het Vlaamse Olen en Mexico wordt door Walter van den Broeck prachtig uitgelicht. Ver van huis gaat ook de Vlaamse jeugdboekenschrijver Ed Franck in 'Begraaf me over de bergen', geen kinderboek. Australië en de aborigines, het kolonialiseren en het uitroeien van de oorspron kelijke bevolking is dezer dagen in het nieuws. Op Tasmanië, ten zuiden van Australië, landden in 1803 de Britten, die er het unieke ras van de Tasmaniërs stelsel matig uitgemoord hebben. foto meulemhoff Koen Peeters. In 1876 stierf hun laatste vertegenwoordiger, de vrouw Truganini. Nadat haar skelet een tijdlang in iAOflgO het museum van Hobart had gestaan, volgde in 1976 een staatsbegrafenis waarbij haar as over de gceaangol- ven werd uitgestrooid. hun huid te kruipen. Dat proef je hier en daar ook. Desondanks is het een goed en rustig geschreven ge schiedenis, die de verschrik kingen van het kolonialise ren voelbaar maakt. •v Gouvernementele briefci- taten en kranteknipsels uit die periode zijn mede afge drukt, zodat de auteur dichtbij de waarheid blijft. Bovendien had hij bij de hand C. Turnbull: Black War; Extermination of' thé Tasmanian aborigines. Niet iedereen was een boef, maar de culturele/christelijke op vattingen over de mens heb ben velen parten gespeeld. De figuur van Robinson kan in dit boek karakteristiek heten. Een boek om te lezen zolang de uitgever nog geen vertaling gebracht heeft van een soortgelijk boek ge schreven in het land zelf. Ed Franck heeft aan de hand van documenten dat kolonisatie/ vernietigings proces tot uitgang van zijn verbeelding gemaakt. Dat proces is bekend en kwam in alle kolonies voor. Een soortgelijk verhaal zou er ook te schrijven zijn over Indonesië, Suriname en de Antillen. Er zijn al veel boe ken daarover geschreven in voormalige kolonialiserende landen, maar nog maar zel den door de gekoloniali seerde landen zelf. Frank probeert daar tus senin te gaan zitten door de geschiedenis vanuit de Tas maniërs zelf te schrijven. Een sympathieke poging. Het kan niet anders dan dat er geforceerd wordt, omdat je niet echt in staat bent in Iets van die merkwaardige 'ko loniale sfeer' proef je ook in de debuutroman van Koen Pee ters (1858, België). Niet eens omdat in 'Conversaties met K' Belgisch Kongo aan de orde komt. De mensen in zijn roman hebben een koloniaal gedrag, dat zich ook binnenlands mani festeerde in standen-bepaalde omgangsvormen. Koen Peeters heeft een aantal faits divers uit een voorbije stoffige periode bijeengebracht in de vorm van gesprekken tussen twee 'oude heren'. In deze wat geforceerde constructie levert Robert de teksten, die door K(oen) ver werkt worden tot een boek, want hij wil schrijver wordea K: „Kan ik wel literatuur schrijven wanneer ik zo veel feiten moet meesleuren in mijn projekt? Robert antwoordt: Mijn feiten zijn zelf literair. Wij hebben de werkelijkheid nodig. Veel werkelijkheid". In de conclusie van de roman wordt opgemerkt dat K selec tief te werk is gegaan en een inlevingsvermogen heeft, dat de feiten overstijgt. Maar Ro bert zegt: „Genoeg! Ik heb ge noeg verdragen! Ik, Robert Marchand, neem de pen op. Gij zijt niet geroepen Roberts le vensgeschiedenis te schrijven. Ik heb in 't leven geroepen. Ik liet u, ik liet u komen.Ik leerde u redelijk goed schrij ven, in zeer korte tijd. Het boek is ondergeschikt..." Oefeningen in het schrijven op basis van stoffige onderwer pen die de arrogante Marchand aandraagt. Een bezoek aan de Zoo in Antwerpen levert een uiteenzetting uit over het beest de okapi, die koloniaal omge bracht werd, maar het en der door dit boek voortwandelt. Het koloniaal museum van Tervuren laat fantaseren over ontdekkingsreizigers in Afrika en ontdekkingsreizigers in de wetenschap (Linnaeus, Dar win). De Expo'58 en Oostende als Kuuroord in de goede oude tijd worden onder meer ook ge memoreerd. In het slotwoord wordt gezegd dat de lezer geen problemen wil, want hij wil een boek lezen omdat hij er voor betaald heeft. Als je je thuis voelt in dat post-moder- nistische sfeertje kom je aan je trekken. Ik niet. Een heel knap debuut is de ro man 'Eeuwig en drie dagen' van Bert Vanheste (1937, Per- vijze). Deze Vlaming is sedert 1974 wetenschappelijk hoofd docent bij de sectie Nederlands van de Nijmeegse universiteit Hij publiceerde eerder over li teratuursociologie en Louis Paul Boon. In deze roman vind je al deze achtergronden in en over elkaar heengeschoven in een mooie taal; gespierd Ne derlands dat toch de geur van het Vlaanderenland behoudt. De constructie is zeer gelaagd. Vanheste maakt het de lezer niet gemakkelijk. Periodes, ge voelens en gebeurtenissen spe len zeer associatief op elkaar - foto meulenhoff in, zodat je alle kans loopt de draad wel eens kwijt te raken. Telkens wanneer me dat over kwam, werd ik toch weer ge prikkeld door het kruidige in zijn tekst: een spel met het fe minisme, kritiek op het univer sitaire bestel, de kwetsbare plekken in het Vlaamse be staan. Alles daarbij is gecon centreerd rond Bertha van Craijnest, universitair hoofd docent, huismoeder en echtge noot, fietsend op de Waaldijk of pendelend naar Vlaanderen. Middelbaar van leeftijd en vol jeugdcomplexen (met name op gelopen bij de nonnen op school en het Vlaams nationalisme) moet zij leven tussen verzet en lesgeven. Bekaf word je ervan. Als lezer word je ook bekaf. Als 'het schrijfproces in de afwikkelingsfase is gekomen en hij zicht begint te krijgen op het eindprodukt' wordt er een Nijmeegs symposium over de psychiatrie in het tijdperk van de culturele dominantie inge voerd, onder leiding van Fou- draine. De balans over verle den en heden wordt opgemaakt „Achter haar: het dorp in Vlaanderen. Voor haar: de droom die zij keer op keer zal vangen in haar netzak. Voor het eerst sinds maanden zit zij weer - een spiraalbeweging verder - in wankel evenwicht op de wip tussen verleden en toekomst". Een mooi boek. Piet Piryns: 'Er is nog zoveel ongezegd'. Uitg. Houtekiet, prijs 23,50. Karei Jonckheere: Recht op da Capo'. Uitg. Houtekiet, prijs ƒ19,50. Walter van den Broeck: 'Que rido Hermano'. Uitg. Houtekiet, prijs 29,50. Ed Franck: 'Begraaf me over de bergen'. Uitg. Houtekiet, prijs 24,50. Koen Peeters: 'Conversaties met K'. Uitg. Meulenhoff/Kri- tak, prijs 32,50. Bert Vanheste: 'Eeuwig en drie dagen'. Uitg. Meulenhoff/Kri- tak, prijs 34,50. Ter gelegenheid van de Boekenbeurs voor Vlaande ren is de 'Debuutprijs Boe kenweek' toegkend aan Gil bert Grauws, die redacteur is bij De Standaard. De jury bestond uit Irina van Goe- ree, Mare Andries, Martine de Clercq, Paul de Wispe- laere en Clem Neutjens. In het jury-rapport staat te le zen: „De stille kracht van dit werk ligt in de verfijnde, originele, poëtische taal. De jury verwonderde zich waarom aan dit debuut niet meer aandacht werd ge schonken in de media." Vier namen stonden op scherp: Frans Denissen: 'De belijdenis sen van J.B.Hemelryckx' (Bert Bakker); Gilbert Graus: 'De Papegaaieschommel' (Kritak); Kristien Hemmerechts: 'Een zuil van zout' (Hadewijch) en Mare Mijlemans: 'Mijl op ze- ven' (Kritak). Graus werd het 'niet zozeer omwille van zijn toch wel uitzonderlijk grauwe onderwerpen dan wel om de krachtige en intense wijze waarop hij ze heeft verwoord; in een stijl die beklijft'. De zeven verhalen van Grauws bevatten harde onder werpen. Het zijn items die je als journalist bij een krant da gelijks op je bureau of scherm krijgt. Het doorgeven van die berichten heeft soms iets gena deloos. Je bent objectief en mag er niets of weinig mee doen. De feiten! Gilbert Grauws heeft met zijn thema's nu wel iets ge daan. Zijn taal is, zoals het jury-rapport zegt, ongetwijfeld krachtig, maar minstens zo in teressant is de manier waarop hij gegevens met elkaar ver vlecht. Het thema-verhaal, waar van de titel slaat op een folter- instrument in een Braziliaanse gevangenis, wordt geplaatst binnen de context van het le ven van een verzekeringsagent, wiens leven met zijn vrouw is vastgelopen. Beelden en pijnen verspringen. Gekooid door het leven lijkt er geen andere con clusie mogelijk dan: 'Het beste wat mensen tenslotte voor elk aar kunnen doen, is elkaar met rust laten'. In 'De heilige familie' loopt een huwelijk op de klippen doordat de man tijdens zijn sol- datenjaren in Korea psychisch naar de bliksem is gegaan. Er is een kind, dat fijngemalen wordt tussen beiden. De afloop is funest. Het zijn geen verha len met een happy-end. „Ik stak een sigaret op en zoog de scherpe rook gulzig naar bin nen. Daarna drukte ik de gloeiende punt in mijn hand palm. Man, o man, wat deed dat deugd". Zo eindigt 'Turks genot', waarin de onderwereld der drugs in Istanbul wordt ge schilderd. In 'Tornado Coupé' rijdt een man in serie auto's to tal loss terwille van het verze keringsgeld. Daarbij treedt li chamelijk letsel op, maar niet minder geestelijk. „Ik kan niet slapen met een aardige vrouw"... Gilbert Grauws schreef ver halen die ook in Nederlandse boekenzaken moeten liggea U vraagt er maar naar. Ze zijn niet leuk, maar wel goed. HE. Gilbert Grauws: 'De Pape gaaieschommel'. Uitg. Kritak, prijs 21,50. Door Muriel Boll Wat lezen kinderen het liefst? Dat ontdek je niet door naar de verkoopcijfers te kijken, want kinderboeken worden voornamelijk door ouders, grootouders en an dere opvoeders gekocht. Ook de jonge Nederlandse Kin derjury heeft een beperkte keus; net als de Griffel- en Penseeljury moeten de Kinderjuryleden kiezen uit de boeken die in het voorafgaande jaar zijn gepubliceerd. Wat kinderen het liefst lezen kun je alleen te weten komen door henzelf zonder enige be perking een lijstje van hun favorieten te laten opstellen. De Bijenkorf heeft dat ge daan; men liet ter gelegen heid van de Kinderboeken week (die in dit warenhuis de hele maand duurt) 'de jeugd- boeken-top-honderd-aller-tij den' verschijnen. Aan tweeduizend kinderen van tien tot veertien jaar werd gevraagd wat hun mooiste tien boeken zijn. De kinderen waren gekozen uit alle windstreken van Neder land, openbaar en bijzonder onderwijs, uit de stad en van het platteland. Uit die lijstjes werd de top-honderd samen gesteld en de uitkomst is heel verrassend. Bekende ouwe getrouwen als Dik Trom en Pietje Bell staan erop, maar ook nieuwe klassieken als De GVR, Sja- kie en de chocoladefabriek, Oorlogswinter, Op je kop in de prullenbak en Kruistocht in spijkerbroek. Roald Dahl is de winnaar op alle fronten: tien van zijn boeken staan in de top-hon derd, waarvan drie bij de eer ste tien. Op de lijst komen ook series voor, De olijke twee ling, De vijf en De kameleon. Kinderen lezen het liefst alles door elkaar, oorlogsverhalen, zielige verhalen en zoetige manegeverhalen. Er blijken nogal wat 'ouderwetse' boe ken gelezen te worden. Vin den kinderen een boek mooier als grootouders het mooi von den, erover vertelden en het cadeau gaven, of omdat ze de oerhollandse verhalen van Dik Trom leuk vinden en ook zouden willen beleven? Opvallend is dat bekroonde auteurs van de laatste jaren als Willem Wilmink, Peter van Gestel, Henk Barnard en Midas Dekkers ontbreken. Zijn die boeken nog te nieuw om nu al voor kinderen on vergetelijk te zijn? Kinderen kiezen nogal eens voor helden die jonger zijn dan zijzelf: Pinkeltje, Jip en Janneke, Pluk van de Petteflet. De boe ken van Annie M.G. Schmidt staan trouwens, net als die van Astrid Lindgren, veel la ger genoteerd dan ik had ver wacht; ergens tussen de 30 en 40. Wie wil weten welke kin derboeken vroeger door auteurs en bekende Neder landers van nu met rooie oortjes gelezen werden, moet 'Dat was nog eens lezen!' deel 1 en 2 van uitgeverij Querido maar eens naslaan of het boe kenweekgeschenk 1975 'Als je leest ben je nooit alleen'. Harry Mulisch vond zijn held in 'De wonderlijke ver- Tekening van Joep Ber trams in 'De jeugdboeken top 100 aller tijden'. dwijning van Bram Vinger ling' en Maarten 't Hart be kent biologie te zijn gaan stu deren o.a. door de natuurbe schrijvingen van Nils Hol- gersson. Ossip Mandelstam schreef het al: 'De boekenkast uit iemands jeugd is zijn met gezel voor het leven'. Daarin ligt tevens het ar gument besloten waarom kinderboeken anders beoor deeld worden dan boeken voor volwassenen. Volwasse nen moeten zelf maar uitma ken of ze een boek mooi vin den. Kinderboeken werken langer door, zijn vormend en daarom spelen in de beoorde ling daarvan behalve lite raire ook maatschappelijke normen en kwaliteiten mee. Terug naar de top-hon- derd-aller-tijden. Je kunt er ook uit afleiden dat jongens anders lezen dan meisjes. Ze hebben liever oorlogsverha len en avontuur dan fantasie en problemen; meisjes hou den meer van emoties, 'De hut van oom Tom', 'Het achter huis'. Bij elk boek van de top- honderd staat waarom voor dat boek gekozen is. Een aardig boekje, deze jeugdboeken-top, maar of die 'aller tijden' is... Het is wel het enige onderzoek naar de fa voriete kinderboeken van tien- tot veertienjarigen van nu en wie geïnteresseerd is in kinderboeken moet het zeker lezen. 'De Jeugdboeken top 100 al ler tijden'. Bewerkt door Joke Binders met bijdragen van Jan Teriouw, An Rutgers van der Loeff, Mensje van Keu len, Maaren 't Hart en Peter van Gestel Tekeningen Joep Bertrams. Uitg. De Bijenkorf, prijs 4.95. Jill Stolk: 'Kleurverschil'. Uitg. Nijgh Van Ditmar. Ver halen over tweede generatie Indische Nederlanders, die eerder als column verschenen in NRC en Indonesië Naderbij. Hjalmar Söderberg: 'Dokter Glas'. Uitg. Hema, prijs 6,75 (alleen in de Hema-winkels). Klassieke roman over liefde en moord van Zweedse schrijver Söderberg (1896-1941). Met een nawoord van zijn fan Marten't Hart Hans Vandersmissen: 'Zakken vullen'. Uitg. Aramith, prijs 14,90. Hoe kon je rijk worden zonder te stelen of te gokken? Vandersmissen wijst met een sardonische glimlach vier moge lijkheden aan: je wordt sekteleider, topambtenaar, pr-adviseur of deskundige op het gebied avn internationale betrekkingen. „In jachthavens aan de Costa del Sol en in villa's in het Gooi kan met de rechtop gezette varkens tegenkomen vAn wie de stuitende misdragingen bewijzen dat zij als zakkenvullers in het leven geslaagd zijn." Hannemieke Stamperius: 'Het verdeelde beest'. Uitg. Con tact, pirjs 17,90. De schrijfster, ook bekend als Hannes Mein- kema, schrijft over haar hobby, de dinosaurus in literatuur, film en literatuur, in boekje van 63 bladzijden. Donald Trump: 'De macht van het geld'. Uitg. Centerbook. De jonge, superrijke Amerikaan liet Tony Schwartz zijn suc- cestory noteren. Het verhaal begint aldus: „Ik doe het niet voor het geld. Ik heb genoeg, veel meer dan ik ooit nodig zal hebben Ik het om te doen. Deals maken zijn mijn manier van kunst be leven." Dat begin geeft een idee van de denktrant van Trump en de vele taalfouten die bij de vertaling gemaakt zijn. Ridder Dijkshoorn: Hypnotherapie'. Uitg. H. Nelissen, prijs 18,50. Psychiater over hypnose als manier om mensen te ge nezen Bruno Bettelheim: 'Het verlichte hart'. Uitg. Contact, prijs 39,90. Kinderpsycholoog Bettelheim zat gevangen in Dachau en Buchenwald en schrijft over de psychologische gevolgen van het leven met extreme angst. Om te overleven zouden we de scheiding tussen verstand en hart op moeten heffen Rijk de Gooijer en Eelke de Jong: The Best of Koos Tak'. Uitg. Nijgh Van Ditmar. Keuze uit vier boeken over de bohe- mien-achtige j ournalist. H.M. van den Brink: 'Boven de grond in Washington en New York'. Uitg. Meuenhoff, prijs 16,90. Berichten uit een nieuw Amerika van de vroegere correspondent van de NRC en schrij ver van 'Reis naar de West'. Notities over politiek, media en business in een breder, cultureel perspectief. Beatrijs Ritsema: 'Fata Morgana's'. Uitg. Bert Bakker, prijs 24,90. Krantencolumn over geestelijke verlokkingen, ideeën en intelligentie. 'HELP! DRIJF- vZMP' ■/r-'j Strip van Michel de wind wiegt op zi in de vroege nanac de wind blaast tuss in de vroege naochl de wind klapt in zij in de vroege voora\ de wind gaat op zij in de late naavond De bever is weer t Biesbosch, daar hee reldnatuurfonds zorgd. Je zult ze ontdekken, want schuwe dieren dit hun grootte, ruim lang en dertig fc zich snel en zacht voeten kunneh mi dammen, waar de roemd om zijn, zul vinden. Die maken om de ingang van h der water te houc Biesbosch staat bijna altijd even h men zijn dus niet nc Annemarie Simons bergen heeft ook smoes klaar als komt. „Ik heb me omdat de haan vai geslacht is!" Verd ze: „Ik heb nog nc beid, maar ik zoi weten waarom." Ook zij krijgt ee bandje toegestuurd rEEEü=£= Waar moei •t ik die dinéen

Krantenbank Zeeland

de Stem | 1988 | | pagina 34