erk regeert in Amsterdam, Montana n-kTSowm ZEELAND SUPER 4Kon architectuur maar modeshows houden' bcUMENTAIRE VAN HANS KELLER OVER NEDERLANDSE EMIGRANTEN INGSWET luis-Oostburg Toekomst nog onzeker voor Super Channel CHANNEL SES vol vertrouwen in tv-satelliet Astra aar de mode hangt dieU erlangt. Theodorakis herstelt in ziekenhuis in Antwerpen NCERS.. der meer nesmode DINSDAG 25 OKTOBER 1988 ol en katoen HILVERSUM - Hans Keiler is voor de twaalfde maal naar Amerika gegaan en is met een dokumentaire teruggekomen, 'Vier dagen en 100 jaar Am sterdam, Montana.' De NOS zendt het pro gramma vanavond om 21.32 uur op Nederland 3. Vallei Criminaliteit Flop CNN OPVALLENDE TENTOONSTELLING VAN MENDINI IN GRONINGER MUSEUM Tekens Politiek Massavertoon Shockeren ^lleen wat in een kleine straal rond het Leidseplein in Amsterdam wordt gepubli ceerd geldt als literatuur IV. Dlemer, uitgever In Groningen DE STEM mouw - korte mouw zonder mouw OOSTBURG Burchtstraat 3 IAAT 27-29 - TERNEUZEN )NDEN - De toekomst het zwaar verliesge- nde Britse satellietkanaal iper Channel is nog steeds Beker. In Londen wordt iegd dat zij nu groten els afhangt van ITN, de euwsdienst van de Britse afhankelijke' of com- erciële televisie, die geen (htstreekse belangen sft in Super Channel. ieomusic, het tv-station van Italiaanse rijkaard Guelfo tacci dat doorlopend vi- ps met rockmuziek uit rit, stuurde gisteren verte- tffioordigers naar Londen ler te praten met de ITN-di- tfie. Videomusic wil van Su- Channel een Europees »- en muziekkanaal ma- Het zou afwisselend wwsbulletins, journaals en •zikale video's brengen, "ideomusic bereikte afgelo- b zaterdag al een akkoord itSuper Channel, waarbij de tonen het pakket met de Starende ITV-belangen (55 n bekend, het gebied van de ruilverkave- gemeenten Sluis, Oostburg en mming als bedoeld in Afdeling wet op 5 oktober 1988; gelet op het proces-verbaal, bedoeld in /an 11 september 1985 (staats- in artikel 65 van de Landinrich- noemde ruilverkaveling over te tfdstembureau, J.D. de Voogd" oktober 1988 gehouden zitting ynemen van de stemmen en tot stemming over de ruilverkave- er 1988 gedurende een maand zal liggen ter provinciale griffie erstraat 42 te Middelburg; andinrichtingswet eigenaren en ■uilverkavelingsgebied gelegen ïadat het besluit tot ruilverkave- richten of handelingen, die voor eist, achterwege te laten, indien ken onroerende goederen zou or de landinrichtingscommissie leze handelingen wordt onder gewas, het aanleggen van drai- iet inplanten of rooien van fruit- van specie, andere wijzigingen leheersing, enzovoort. Ook an ti zijn op de natuurwetenschap van de onroerende goederen irdeveranderingen in de zin van enoemd wetsartikel is strafbaar tienduizend gulden. middelburg, tel. 01180-31011 lankomst in de Nieuwe Wereld: de bijbel was de enige ze- ■heid. - FOTO ARCHIEF DE STEM Door Jan Koesen Dit Amsterdam is een buurtschap in het Noord westen van de Verenigde Staten, honderd jaar gele den opgericht door Friezen en Groningers. Nog altijd heten de mensen daar Brouwer, Veldkamp, Al- berda en Van der Molen. Maar het Nederlands van hun grootouders heeft deze generatie wel vergeten, al verhalen de brievenbussen en straatnamen van het verleden. En wordt nu Amerikaans gesproken met een Gronings accent en dat is een aparte beleve nis. Keiler geeft in een uur een scherp beeld van een maat schappij waar men geprobeerd heeft om de tijd stil te laten staan. Een eeuw geleden kwam dominee Wormser, die geëmi greerd was naar de States, even terug naar zijn vaderland om werkkrachten te recruteren. Hij was dominee af en nu agent van een groep van Ameri kaanse bierbrouwers die grond bezaten in de Amerikaanse staat Montana. Er waren even wel geen bekwame boeren te vinden om gerst te verbouwen. Wormser slaagde erin veel Friezen en Groningers mee te rug te nemen. In de woorden van Keiler: „Ze vertrokken met hun Bijbel en hun zekerheid." In de nieuwe wereld werd de traditie en moraal van de oude gehandhaafd. De boeren ves tigden zich in een prachtige vallei die zeer vruchtbaar was en zagen hier de zegenende hand van hun God in. Ze na men hun kerk, hun geloof en hun sociale controle mee. Am sterdam, Montana, is het ver haal van een geslaagde trans plantatie. Frivoliteit is uit den boze, al dus Hans Keiler. „Ik heb nog nooit een plaats meegemaakt waar de sociale controle zo groot is. Er komt een vrouw in mijn dokumentaire die in haar jeugd even heeft gerebelleerd, maar nu is die gekkigheid eruit en heeft ze zich aan de controle overgegeven." Hans Keilers camera dwaalt door het mooie landschap dat iets Noordnederlands heeft, al rijzen aan de horizon de blauwe bergen van de Rocky Mountains omhoog. De Neder landers hebben sloten en kana len gegraven en daarmee het land getemd. De 'ditch rider' is een belangrijk figuur. Die houdt de sloten schoon en daar mee de irrigatie in stand. Ondertussen gaat de nieuwe generatie toch langzamerhand de rest van de wereld ontdek ken. In Amsterdam, Montana, begint al voorzichtig een beetje criminaliteit de kop op te ste ken en de jongelui rijden er uitdagend in open automobie len rond. Kortom: de bescha ving heeft eindelijk toegesla gen. We zien een uitzonderlijk stukje Amerika. Hans Keiler heeft zijn relaas gedaan in de vorm van een dagboek. Hij vertoefde vier da gen in Amsterdam, Montana, en keek met verbazing om zich heen. Keiler: „Nog steeds is het zo, dat de bewoners, als ze naar Nederland gaan, zich recht streeks via Schiphol naar Ap- pingedam bewegen.Tn Amster dam zelf komen ze niet. Ze gaan terug naar hun wortels." „Toen ik daar rondkeek, waande ik me in Friesland, driemaal vermenigvuldigd", vertelt Keiler. "Ik kreeg moei lijk toegang tot de mensen die zeer terughoudend waren. Ge lukkig kreeg ik hulp van prof. Rob Kroes, directer van het Amerika Instituut aan de Uni versiteit van Amsterdanm, die me bij een anatal mensen heeft geïntroduceerd. De dominee mag er niets. Hij moet voor al les toestemming vragen van zijn kerkeraad. Er is de laatste tijd weer veel belangstelling voor het land waar ze vandaan komen. Je ziet er weliswaar geen klompen en molentjes, maar de naambordjes en straatnamen vertellen genoeg." Mikis Theodorakis. FOTO ANP ANTWERPEN, 24 okt (AP-ANP) - De Griekse compo nist Mikis Theodorakis zal nog een paar dagen moeten blijven in het ziekenhusi in Antwerpen, waar hij dit weekeinde werd opgenomen met hartproblemen. „Zijn toestand verbetert", speelden het concert zonder zei een woordvoerder van het Stuivenberg ziekenhuis. Op verzoek van de compo nist worden geen verdere details over zijn ziekte be kendgemaakt. Zaterdag moest de 63-ja- rige Theodorakis op het laatste moment verstek la ten gaan in Oostende, waar hij het laatste concert van zijn Belgische toernee zou geven. Vanuit het ziekenhuis stuurde Theodorakis zater dag een videoboodschap naar het publiek, dat daarop met een luid applaus rea geerde. Het orkest en de zangers van Theodorakis him componist en dirigent. Theodorakis is een van de populairste zangers en com ponisten van Griekenland. Hij werd vooral bekend door zijn politieke activiteiten en zijn oppositie tegen de mili taire dictatuur die in 1967 de macht overnam in het land. Theodorakis werd door de Griekse kolonels opgesloten, omdat hij lid was van het parlement voor de commu nistische partij. In 1970 werd hij onder internationale druk vrijgelaten. Hij leefde tot de val van de kolonels in ballingschap in Frankrijk. In 1981 werd hij opnieuw tot lid van het parlement geko zen. ii onze correspondent Utr Simons procent van het totaal) zouden overnemen voor een symbo lisch pond sterling. Maar Vi deomusic zou tegelijk Super Channels contractuele ver plichtingen van ongeveer 5 miljoen pond op zich nemen. Super Channel werd begin afgelopen jaar gesticht door de Virgin-groep van de con troversiële Londense zaken man Richard Branson en 14 tv- bedrijven die met nog an dere maatschappij (Thames Television) de Britse commer ciële televisie (gekend bij de voorletters ITV) vormen. Vir gin heeft momenteel 45 procent van Super Channels aandelen in zijn bezit. Hoewel Super Channel kan doordringen in 13,5 miljoen wo ningen van continentaal Euro pa, is deze satellietonderne ming een grote commerciële flop. Haar maandelijkse verlies bedraagt 1 miljoen pond. Het deficit is na 21 maanden opge lopen tot bijna 60 miljoen pond. In Super Channel dat continen taal Europa 'het beste van de Britse televisie-industrie' (oude programma's van de BBC en ITV) moest brengen, werd oor spronkelijk 55 miljoen pond geinvesteerd. ITN is geen aandeelhouder. Toch was de commerciële nieuwsdienst er van het begin af bij betrokken omdat hij elke dag een journaal moest leveren dat in de kortste keren het po pulairste programma van Su per Channel werd. Ondanks het feit dat de Ita lianen hem afgelopen week te vlug af zijn geweest, is Virgins Richard Branson nog niet van plan zich gewonnen te geven. Videomusic heeft hem wel een deelgenootschap aangeboden, maar Branson wil daarvan niet weten. Als grote aandeelhou der van Super Channel heeft hij het het recht om het bod van Videomusic te bekampen met een gelijkwaardig - of be ter - tegenvoorstel. Branson bereidt zich van de week daarop voor, maar hij probeert eerst ITN ertoe te be wegen Super Channels belang rijkste nieuwsleverancier te worden. Mocht ITN het met hem eens worden, dan zou Branson Super Channel op 1 november van dit jaar boven de doopvont kunnen houden als Europees nieuwssatellietka- naal en directe concurrent van het Amerikaanse CNN (Cable News Network) dat in Europa al veel klanten heeft. Super Channel zou volgens Branson als Europese nieuws- sateiliet een winstgevende zaak kunnen worden, een doel dat dus niet werd bereikt door er een ontspanningssatelliet van te willen maken. Maar ITN is van mening dat Bransons plan maar succes kan hebben wan neer een van de grote drie Amerikaanse radio- en tv-or- ganisaties meespelen. Branson heeft al contact gezocht met ABC, NBC en CBS. De Italianen van hun kant voeren aan dat dankzij de goede links van Videomusic in Italië en Frankrijk met bedrij ven zoals de Société Générale de Communication, CBS France en Tele-Monte Carlo hun plannen om van Super Channel een echt Europees nieuws- en muzieksatellietka- naal te maken veel meer kans op slagen hebben. Super Chan nels toekomst hangt dan ook praktisch volledig af van het standpunt dat uiteindelijk zal worden ingenomen door de ITN-maatschappijen met be langen in dit mislukte sateliie- tavontuur. Door Bob van Huët BETZDORF - „TDF 1 is een prachtige satelliet en ver dient daarom een ereplaats in het wetenschapsmuseum van Parijs," grapt een ingenieur van de in Luxemburg gevestigde Societe Europeenne des Satellites (SES). Overtuigd van het succes van hun eigen tv-satelliet Astra die - in principe - eind december met Ariane omhoog zal gaan tonen de Luxemburgers zich allerminst onder de indruk van het Franse voornemen de pres tigieuze communicatiesatelliet TDF 1 op 27 oktober dan einde lijk te lanceren. „De techniek van TDF 1 is niet meer zo actueel, bovendien hebben wij commercieel meer mogelijkheden," zo vat SES- marketingmanager Carlo Rock het Luxemburgse optimisme beleefd samen. Op het voormalig groother togelijke kasteel Betzdorf, even oostelijk van de stad Luxem burg is het aftellen begonnen. Astra (voor 200 miljoen dollar gekocht van de Amerikaanse firma RCA) moet een geducht wapen worden in de Europese tv-oorlog. De metalen ruimtezwever heet zeer geavanceerd en kan 16 verschillende programma's doorgeven tegen maar vijf voor de Franse concurrent, TDF 1, waarvan de ontwikkelingskos ten na negen jaar de 800 mil joen guldengrens inmiddels zijn overschreden. De huur van een kanaal op de 'Luxembur ger' hoeft daarom 'maar' 13 miljoen gulden per jaar te kos ten; bijna de helft van wat TDF 1 vraagt. De SES, waarin naast de Lu xemburgse staat grote inves teerders als de Banque Géné rale du Luxemburg, de Dresd- ner Bank en Kirbi (een dochter van het Lego-concern) zitten hoopt het potentieel aan Euro pese satellietkijkers minstens te verdubbelen door de ont- vangstapparatuur 'kleiner en goedkoper' te maken. Het krachtige signaal van Astra moet dat mogelijk maken. Boor Henk Egbers GRONINGEN - Mendini gebruikt de leugen om de waarheid te vertellen. Dat is een typerende uitspraak van Stefano Cascani over Italiaanse fenomeen (architect, schrijver, kun stenaar, vormgever, theo reticus, schilder, dichter etc.). Een eerste grote over zichtstentoonstelling met tetterende objecten van de roeest uiteenlopende aard •s tot en met 27 november te zien in het Groninger Museum. Een belevenis. Het is een tentoonstelling over ren frappante culturele men taliteit, uitgedrukt in schilde- 'tjen, meubels, bouwwerken, tonale voorwerpen, kleding stukken, sieraden, serviezen, keramiek etcetera. Wie nog ®aar net bekomen is van die andere serieuze 'fratsen' uit Italië met het label Memphis, krijgt hier het dubbele te in casseren. Maar negen van de ken bezoekers komen opge wekt het museum uit, want ■"endini zet meer op losse schroeven en op een geestiger manier dan ooit een expositie "iet die naam deed. Mendini is zeer bekend bij 'Jisiders; mede door zijn "oofdredacteurschap van tijd schriften als Casabella, Modo, fomus en recent Ollo. Vorig jaar kwam je hem tegen in ■tossel. Hoewel hij regelmatig ^poseerde, was hij in Neder- and nog niet eerder te zien; wel in het Vlaamse Gent ('86) Kortrijk ('82). Alleen in woningen is deze 'volkse' ma- jlestatie rond Mendini te uen. Daarna gaat de expositie ™ar Japan, Zwitserland, "ankrijk en Italië. Waarpm Groningen? Uiter- aard omdat Mendini goed past bij de instelling waarmee di- rekteur Frans Haks daar ten toonstellingen maakt en door zijn keuze vaak instrijkt tegen de culturele haren van zijn collega's. Maar er is meer. Zo als bekend schenkt heel Ne derland Groningen een nieuw museum! De Gasunie hield er gens 25 miljoen over van wat ieder van ons teveel had be taald met zijn gasrekening. De Gasunie schonk dat aan Gro ningen, dat immers in de bo dem wegzakt door onze gasaf- name. Een schadevergoeding. Nu wordt er gefluisterd dat Mendini dat museum zal ont werpen. Een betere keus is nauwelijks denkbaar. Als iemand een museum moet bouwen dat gedoemd is weg te zakken in de grond dan is dat deze ontwerper, die zo over tuigd is van verandering en vergankelijkheid dat hij de kunstwerken die onder zijn handen groeien tijdens het proces al weer wil vernieti gen. De hal bij de entree hangt vol hardkleurige en met precisie geschilderde vrolijke decora tieve patronen. Mendini: „Ik ben steeds de mening toege daan dat men moet 'schilde ren' in plaats van 'ontwerpen'. Schilderen betekent eenvou digweg tekens voortbrengen en een vrije en voortdurende beweging van het visuele denkbeeld uitwerken. Het schilderij (de decoratieve te kening) is iets heel anders dan het ontwerp, omdat het geen verwachtingscodes of ge- bruikscodes met zich mee brengt. Wat dat in de praktijk bete kent ontdek je eerst goed als je boven met knipperende ogen staat te kijken in zalen vol voorwerpen, die trachten alle codes te ontregelen. Casciani noemt de groepen die verant woordelijk zijn voor de Ita liaanse Nuovo Design 'een soort rockband van de ont- werpkunst'. Zalen vol tedere rock. Mendini werkt samen met Studio Alchimia en verschil lende industriële bedrijven. Hij is vooral de man van het concept. Hij verzamelt kun stenaars om zich heen die het lef en de kunde hebben dingen te maken, die door middel van tegenstrijdigheden in de tra ditionele vormentaal dat con cept een vorm geven die ogen schijnlijk nergens op slaat. Daarbij wordt geprobeerd kunst met kleine en grote K, kunst en kitsch, het onder scheid tussen verschillende artistieke disciplines te ontre gelen. Met andere woorden: Mendini is een artistieke anarchist. Het is kunst geboren uit ver zet tegen dictatuur; tegen de dictatuur van de vorm in de kunst, maar ook in politiek opzicht. Een revolver wordt zó beschilderd, dat de vorm de Meubel als kledingstuk; voor etalage van Fiorucci in Milaan -1982. politiek eruit haalt. Peinzend over de ethische aspecten bij het ontwerpen van gebouwen met een politiek karakter in opdracht van de regering in Libië denkt hij aan de barok schilder die een kerk met reli gieuze rethoriek moest vullen. Hij vergelijkt Michelangelo, die bij de pausen de gelegen heid vond zijn beeldtaal te ontwikkelen met Albert Speer die bij Hitier zijn cyclopische stedelijke visioenen kon reali seren. Zijn conclusie is 'Men moet beelden uitdragen en geen ideologieën: in de vaktechni sche beperking vindt zich te genwoordig het belang om de redding van de kunst". Ik vind dat een even onzinnige op merking als 'sport heeft niets met politiek te maken'. Je kun geen enkele publieke hande ling (en dat is kunst) losmaken van zijn maatschappelijke context. Maar de Libische vi sioenen kom je tegen op deze tentoonstelling evenals zijn stedelijke visioenen (Alchimia City bv). Mendini over zijn 'architec- tenhoofd': „Ik probeer aan ar chitectuur te denken zoals een •stilist aan een kledingstuk en beschouw het kledingstuk als kleinste vorm van architec tuur. Kon architectuur ook maar modeshows houden en een seizoengebonden karakter hebben, kon het ook maar zo veranderen als de motieven op een rok.Decoratie is massa- vertoon, want iedereen kan decoreren en als het ontwerp werkelijk samenvalt met de coratie, dan volgt daaruit dat iedereen kan ontwerpen". Zijn anti-architectuur op vattingen worden onder meer vertaald in zijn poging om zo ongeveer alles tot architec tuur te maken. Tien zilveren thee- en koffieserviezen zijn gedacht vanuit 'de' architec tuur met het blad als plein; zijn meubels (meestal oude stijlgebonden exemplaren voorzien van uit de traditie geplukte bonte decoraties) zijn architectuur. Hij ontregelt bij het leven. Uit angst bekent hij zelf. Hij vecht zowel tegen de dwang als de vrijheid, want zelfs 'vrijheid' wordt dwang als deze geformuleerd wordt. „De hypothese van de avant-garde leidt tot kleine heldenmoed om alle culturele bruggen achter zich te vernie tigen. Maar in de angst dat al deze bruggen zich binnen de vergulde kooi bevinden, in de schuchterheid ten opzichte van dat wat werkelijk een ontdekking is, dat wat werke lijk de (te harde) mogelijkheid van heldhaftig gedrag is. Vandaar dat er een leven voorbijglijdt waarin 'niets' gebeurt", aldus Mendini. Hij is als de dood voor het voorgeprogrammeerde leven, zoals dat zich momenteel als een technisch mandaat via de media, de industrie en de poli tiek aan ons opdringt. Hij ge bruikt deze kanalen en pro beert er telkens enigszins shockerende draaien aan te geven. Spelen met de normen; de voorschriften die ons leef milieu willen bepalen. Als hij een kerk ontwerpt in de vorm van een penis in erectie, die op de eikel bekroond wordt met een kruis, pakt hij 'kerk en sex' aan. De zigzag-Rietveld stoel verandert hij met een kruis in de rug tot een object voor geestelijk gebruik; een kitsch- stoel in neo-quinze stijl be schildert hij met een detail uit een schilderij van Signac. Hij maakt gebruik van bestaande dingen om die tegen elkaar uit te spelen. Enerzijds zijn ze bij het publiek vertrouwd, ander zijds zorgt de nieuwe combi natie voor shocks. Deze en vele andere zaken probeert hij momenteel con creet bij elkaar te brengen in een huis voor Alessi. De stad in onze tijd is ontmenselijkt, hij wil schaalverkleinend werken door van het huis een stad te maken. Dit 'Huis van Geluk' wordt mede uitgevoerd door kunstenaars als Aldo Rossi, Robert Venturi, Frank Gehry, Ettore Sottass e.a. In het voetspoor van Mendini vind je kunstenaars van naam en onbekend talent; namen als Clemente, De Maria, Paladino, Gilardi, Dalisi, Radici, De Lucchi e.a. Hier lijkt een idee werke lijkheid te worden. Als het klaar is zal het ook zijn dwang uitoefenen op de mensen die er in leven en zou Mendini het eigenlijk weer moeten afbre ken. Zo zit hij met zijn ideeën in een circulus viciosus. Hij heeft ook zijn ideeën over mu sea vorm gegeven in zijn Uni versal Museum, dat vorig jaar in Kassei te zien was en nu in Groningen. Op het oog een zeer 'klassiek' gebouw, maar er is het nodige mee aan de hand. Mendini vraagt zich af of hij bezig is te 'avonturieren in een glas water'? Mogelijk krijgt hij een kans zijn mu seumopvattingen te explore ren op een bodem vol gas. Als we dan allemaal de gaskachel wat hoger zetten, zakt het op den duur vanzelf in de bodem en is Mendini ook weer ge rustgesteld. Bouwen op angst is niet zo fundamenteel, maar zeer relatief. Als kunst? Alessandro Mendini. Gro ninger Museum, Praedinius- singel 59 Groningen. Open dinsdag tot en met zondag van 10 (zondag 13)-17 uur. Tot 28 november. Catalogus met bij dragen van Frans Haks, S. Casciani, A. Bonito en A. Mendini (met 130 pagina's il lustraties in kleur), prijs 59.

Krantenbank Zeeland

de Stem | 1988 | | pagina 23