h reven
alië
Auto kost samenleving minstens 6 miljard per jaar
HELFT VAN ALLE CRIMINALITEIT TEN LASTE VAN OVERHEID
Geschenk van gepensioneerden ADM
Moordenaars van morgen
zullen nooit rust vinden
I )esre|ya
VOOR DE WERELDSPELEN
GEHANDICAPTEN ASSEN.
BINNENLAND
VAN TITO
DE STEM COMMENTAAR
Bomen staan te rotten
Oude liefde roest niet
ZUID
NEDERLANDSE
BEURS
pE STEM BINNENLAND ZATERDAG 22 OKTOBER 1988
T28
ROTTERDAM (ANP) - De kosten van de veilig
heidszorg - de zorg ter voorkoming, opsporing,
berechting en bestraffing van crimineel gedrag -
bedroegen voor 1985/1986 bijna 5,6 miljard gul
den.
WIESENTHAL OVER EFFECT VAN NAZI-JAGEN
twijgpnDe we9en in ons 'ancl ziin immers vol genoeg. En dan
'N ANDERE KIJK
OP MODE
af-
NIEUWSOVERZICHT
CDA en WD verdeeld over adoptie-nota
Nederland heeft meeste uitzendkrachten
Medicijnen ziekenfonds 8 procent duurder
Bisdom Breda laat Acht Mei niet vallen
Steeds meer Nederlanders met donorcodicil
Gestolen schilderijen teruggevonden
Kijk donderdagavond 27 oktober, 20.30 uur
AVRO-tv Nederland 2.
T5
apparaat zou binnen een half
jaar met eenderde moeten
worden ingekrompen. Doch
de leden van het Centrale Co
mité, die voor een deel zelf tot
de gedupeerden zouden beho
ren, wilden van het een niet
weten en van het andere
slechts inzoverre horen, dat
een commissie moet gaan on
derzoeken of het ambtenaren
apparaat wellicht gestroom
lijnd kan worden. Maar om
dat dit betekent dat er aan het
werklozenleger van 1,2 mil
joen weer een regiment zou
moeten worden toegevoegd,
zal dat er wel niet van komen.
Staande voor de skupstina,
het bondsparlement, wijst dé
Servische collega op de twee
omhoog springende bronzen
paarden die de ingang flanke
ren. „Vroeger golden die als
het symbool van de vooruit
gang; nu verzinnebeelden ze
nog slechts de steigerende in
flatie." Joegoslavië bevindt
zich inderdaad in een waan
zinnige geldontwaardings
spiraal die dichter bij de drie
honderd dan bij de tweehon
derd procent ligt. Begin van
dit jaar kreeg je voor honderd
gulden 70.000 dinar, nu, nog
geen tien maanden later, is de
koers gestegen tot ruim
171.000 dinar. De prijzen stij
gen uiteraard navenant en
dat maakt Joegoslavië tot een
schijnwereld. Want er is wel
van alles te krij gen en de win
kels puilen zelfs uit. „Maar
dat is geen teken van over
vloed, doch juist van armoe.
De mensen kunnen voor him
dinars niets kopen", legt de
econoom Dragomir Bacevic
uit. Hij heeft pas een onder
zoek afgesloten naar het be
stedingspatroon van werklo
zen in de Joegoslavische
hoofdstad. „Daar wordt echt
honger geleden. Een gezin met
een kind kan van een uitke
ring absoluut niet rondko
men. Wanneer de koopkracht
van deze grote groep zou stij
gen zouden de winkeletalages
binnen de kortste keren heel
wat leger zijn." Onderzoeken,
analyses en ideeën worden in
overvloed geproduceerd,
maar alle studies, brainstor
mings en artikelen hebben tot
nu toe niet kunnen voorko
men dat de crisis groter en
groter wordt.
vengrondse opslag in hun ge
meente slechts één van de op
ties is, en ook opslag op ge
ringe diepte, berging in be-
staande mijnen of in diepe
geologische formaties nog
worden bestudeerd.
Maar te
gelijk stuurt hij zo hard aan
op bovengrondse opslag, dat
geen van de vijf burgemees
ters de staatssecretaris op dit
punt au sérieux neemt. Intus
sen begint voor Deworme de
tijd te dringen, want uiterlijk
in de tweede helft van het
volgend jaar moet hij de
knoop doorhakken. Dat geeft
hem maar weinig gelegenheid
meer om de vijf burgemees
ters en hun bevolking, die het
Transnuklear-schandaal nog
niet vergeten zijn, van ge
dachten te doen veranderen
en hen toch voor een periode
van minstens driehonderd
jaar licht-stralend afval in de
maag te splitsen.
Denert:
„Particuliere bedrijven zijn
alleen uit op winst, en de
overheidsbedrijven zijn cor
rupt. Daarom kunnen we dat
kernafvalbeleid nooit aan
vaarden."
is Australië een blank bolwerk
is in de jaren zestig begon de rege-
ioriteit dat immigranten het liefst
ten zijn te wijzigen. In die jaren
ent van de immigranten blank. In
antig kwam nog steeds ruim vijftig
,uropa en nu komt al ruim 32 pro
immigranten uit Azië. Niet minder
ionaliteiten hebben inmiddels een
azocht op het kleinste bewoonde
tot op heden is veertig procent
king niet in het land zelf geboren,
ddelde inkomen per hoofd van de
een van de hoogste ter wereld, de,
levensduur een van de langste. Het
ie is uiterst klein en 70 procent van
is huizenbezitter. Voorwaar geen
aat voor een nog jong land dat 200
voorbestemd leek het menselijke
an het Britse imperium te worden,
joen inwoners leven voornamelijk
langs de vruchtbare oostkust tus-
e en Brisbane. De grootste stad is
ruim drie miljoen inwoners ge-
Üelbourne met bijna drie miljoen,
■n procent van de Australische be-
000 zielen, bestaat uit Nederlandse
Koningin Beatrix zal tijdens het
verscheidene
ontmoeting hebben met leden van
ïdse gemeenschap 'Down Under'.
Der zal de vorstin het Holland Fes-
ïey aandoen, waar ongeveer 15.000
Nederlandse afkomst worden ver
dag later reist het koninklijk paar
lederland.
DELFT (ANP) - Naast de
kosten die autobezitters zelf
hebben, vergt dit vervoer
middel van de samenleving
minstens 6 miljard gulden
per jaar.
ne grootste post is de verkeers
onveiligheid (2 tot 2,2 miljard).
De luchtverontreiniging, die de
auto veroorzaakt, kost de sa
menleving 1,2 tot 1,7 miljard
gulden per jaar.
Andere kosten die als gevolg
van het autoverkeer moeten
worden gemaakt ter bescher
ming van het milieu (geluid
hinder en bodemverontreini
ging) belopen al gauw een mil
jard gulden. Verder moet de
overheid extra geld uittrekken
voor het ruimtebeslag, de in
frastructuur en de vertraging
in het beroepsvervoer (0,7 tot
1,5 miljard).
Dit heeft het Centrum voor
Energiebesparing en Schone
Technologie in Delft berekend
in opdracht van het ministerie
van Verkeer en Waterstaat.
Het onderzoekcentrum bena
drukt in zijn rapport 'Waarde
ring van negatieve externe ef
fecten van het autoverkeer' dat
het hier om minimale bedragen
gaat.
De kosten van de aantasting
van de natuur en het landschap
door stikstofoxiden en de uit
stoot van kooldioxide, die het
zogenoemde broeikaseffect
veroorzaakt, zijn niet meegere
kend. Ook het menselijk leed
vanwege verkeersongevallen is
niet in geld uit te drukken, al
dus het onderzoekcentrum.
Als gevolg van de maatrege
len die nu worden genomen om
de auto 'schoner' te maken, zul
len de kosten ter bestrijding
van de luchtverontreiniging tot
het jaar 2010 dalen van 1,2 a 1,7
miljard tot 200 a 610 miljoen
per jaar. Ook het bedrag dat te
gen die tijd nodig is ter bestrij
ding van de geluidhinder, de
bodemverontreiniging en de
verwerking van het afval, zal
aanzienlijk lager zijn.
De kosten voor de verkeers
veiligheid zullen echter stijgen
van 2 a 2,2 tot 2,6 a 2,9 miljard
gulden per jaar.
De totale ex
terne kosten van het autover
keer zullen daardoor in het
jaar 2010 3,5 tot 5,5 miljard gul
den bedragen.
Misdaad kost 35 miljard
De kosten van criminaliteit bedroegen in die periode
circa 35 miljard gulden. Ongeveer de helft van de totale
schade als gevolg van criminaliteit wordt geleden door
de overheid. Fraude is hier de belangrijkste oorzaak.
Dit blijkt uit een rapport van
het Nederlands Economisch In-
stituut (NEI) in Rotterdam. Het
rapport, 'Naar een economische
benadering van criminaliteit
en veiligheidszorg', is gemaakt
opdracht van de Stichting
Maatschappij en Politie (SMP).
Met het rapport wil de SMP
een bijdrage leveren in de dis
cussie over de sterk toegeno
men criminaliteit en de kosten
om haar te voorkomen dan wel
te bestrijden.
In de totale kosten van de
veiligheidszorg komt circa 60
procent (3,4 miljard gulden)
voor rekening van politie en
justitie. Hiervan maken de uit
gaven ten behoeve van politie
veruit het grootste deel uit (62
procent). Circa de helft van de
politietijd wordt besteed aan
misdaadbestrijding.
Het aandeel van de uitgaven
aan rechtspraak en rechtshulp
in de totale uitgaven van poli
tie en justitie bedroeg bijna
acht procent in 1970 en is geste
gen tot ruim elf procent in 1986.
De totale uitgaven aan poli
tie en jusitie zijn in de periode
1912-1986 toegenomen met
bijna 69 procent, namelijk van
1,5 miljard gulden in 1970 tot
circa 6,5 miljard in 1986.
De kosten van criminaliteit
beperken zich in het onderzoek
van het NEI tot gewelds-, ver
mogens- en slachtofferloze
misdrijven. Er werd gekeken
naar de schade voor de slacht
offers en/of voor de maat
schappij als totaal.
De opstellers van het rapport
benadrukken dat niet alle kos
ten in geld kunnen worden uit
gedrukt. „Dit geldt bij voor
beeld voor de psychische kos
ten voor de slachtoffers".
De overheid lijdt de grootste
schadepost: 16,4 tot 20,4 miljard
gulden. Dit is vooral te wijten
aan de zogenoemde ISMO-
fraude, een verzamelnaam
voor belasting-, premie-,
steun- en subsidiefraude (11 a
15 miljard gulden) en de schade
als gevolg van vandalisme (1,4
miljard gulden). De kosten van
bodemreiniging bij milieude
licten bedragen 4 miljard gul
den.
De samenstellers van het
rapport voegen er aan toe dat
het schadebedrag voor de over
heid waarschijnlijk een mini
mumraming is omdat de groot
ste schadepost - fraude -
slechts in beperkte mate wordt
ontdekt en de kostenramingen
zijn gebaseerd op de bekend
geworden zaken.
Het bedrijfsleven ondervindt
als gevolg van criminaliteit een
schade van 3,6 miljard gulden.
Voornamelijk vandalisme is
hier debet aan.
De schade voor gezinshuis
houdingen bedraagt 3,3 miljard
gulden, vooral veroorzaakt
door kleine criminaliteit (dief
stal, inbraak en dergelijke).
Dertig procent van de totale
kosten van criminaliteit betreft
de omzet op illegale markten
(opiummarkt, illegale gok-
markt, prostitutie): ongeveer 9
a 10 miljard gulden. Ook hier
onderstrepen de onderzoekers
dat de geraamde schade als ge
volg van criminaliteit is geba
seerd op zeer onvolledig mate
riaal en dat veel ramingen niet
meer zijn dan globale indica
ties.
De onderzoekers conclude
ren in hun rapport dat de totale
schade als gevolg van crimina
liteit in een bepaald jaar vele
malen groter is dan de bedra
gen die worden besteed aan
veiligheidszorg in datzelfde
jaar. 'Hieruit mag niet worden
afgeleid dat om die reden de
uitgaven aan veiligdheidszorg
zouden moeten worden ver
hoogd. Er is meer aanvul
lende informatie nodig over de
effectiviteit van het optreden
van de diverse onderdelen van
de veiligheidszorg', zo staat in
het rapport.
Gisteren is het ADM mo
nument in Amsterdam-
Noord onthuld. Het kunst
werk is een geschenk van de
gepensioneerden van de
voormalige Amsterdamsche
Droogdok Maatschappij.
- foto anp
(ADVERTENTIES)
POLITIEK IS een kwestie van kiezen. Kiezen in de politiek dreigt
vaak verengd te worden tot een kwestie van geld. Zeker onder de
kabinetten-Lubbers lijkt dat de enig mogelijke keus te worden.
Niet wat we willen, maar wat we kunnen, is het heilige vertrek
punt. Maar er is nu geld genoeg, dus gaat het om de keuze wat
we daarmee doen.
CDA en WD willen uitdelen voor particuliere consumptie en
groei. De bomen staan te verrotten van de zure regen, maar ze
boeten nog wel even de hemel halen. De PvdA wil het geld be
steden aan zaken als werk, milieu, vervoer en verkeer. CDA en
WD onderschrijven het belang van die zaken maar zeggen dat er
geen geld is. Baarlijke nonsens. Er is wèl geld, maar CDA en WD
"toeten anders kiezen dan de PvdA omdat ze gevangen zitten in
een rigide regeerakkoord. Ze proberen hun frustraties af te rea
geren op de PvdA. Ze vinden de keuze van de socialisten 'niet
realistisch', daarmee suggererend dat zij zelf het monopolie op
realisme hebben. Een doorzichtig en vals politiek spelletje waarin
arrogantie van de macht een ergerlijke boventoon voert. Met
oe oude Henry Ford zeggen CDA en WD tegen de socialisten:
luilie mogen elke kleur auto kiezen als-ie maar zwart is.
EEN TREFFEND voorbeeld van slecht kiezen levert deze week
minister Smit-Kroes. Hoewel zij eerder ruiterlijk toegaf zich te
™mg bekommerd te hebben om trein, bus en tram, stelde zij be
dtijden voor deze takken van openbaar vervoer in het vooruit-
ricnt. Niemand verwachtte veel, want iemand die zich wel voelde
de vriendelijke omarmingen van de autolobby en de 'blij dat ik
tractie' van harte ondersteunde, zou haar echte liefde nooit ver
schenen.
i Maar zie, de minister lijkt bekeerd. Zij gaat immers vanaf 1990
rinn 225 mi|i°en gulden extra steken in de aanleg en verbete-
n9 van trein- en tramverbindingen. Dat lijkt veel geld, maar het
oen ,tei'e heel weinig. Nog altijd steekt het budget voor investerin-
j aln het openbaar vervoer mager af tegen de vele miljarden die
iJftaanle9 van wegen worden gepompt. De oude liefde van de
nister Smit-Kroes roest kennelijk niet. Zij mag pas echt voor
Ui°Penbaar vervoer gewonnen worden verklaard als zij een
bus Van de we9en-miljarden verschuift naar trein, tram en
don™!! -oes zelf heeft het openbaar vervoer in de prut gereden
voer 'aren te verwaarlozen. De kwaliteit van die tak van ver
terit ls .a"esbehalve goed. Er is sprake van een behoorlijke ach-
vonrh Verwacht had mogen worden dat het kabinet meer geld
u het openbaar vervoer zou hebben vrijgemaakt. Het kabinet
Door onze verslaggever
UTRECHT - „De zin van
mijn werk is geweest dat de
moordenaars van morgen,
die misschien vandaag ge
boren worden, zullen weten
dat ze nooit rust zullen vin
den, dat er geen plaats ter
wereld is waar ze veilig zul
len zijn. Als we die waar
schuwing niet mogen of
kunnen uitspreken dan zijn
miljoenen voor niets gestor
ven."
Met die getuigenis besloot de
nazi-jager dr. Simon Wiesen-
thal gisteren zijn toespraak tot
de jaarvergadering van het
Nederlands Historisch Genoot
schap.
In zijn betoog over de 'Jo
denvervolging en het na-oor-
logse proces' verdedigde Wie-
senthal de stelling dat de holo
caust niets met de oorlog te
maken had. Omdat de nazi's
zoveel Europese landen bezet
ten, konden zij het aantal
slachtoffers opvoeren. Maar de
uitroeing had honderden kilo
meters van het front plaats.
Het een had niet met het an
dere te maken. De duivelse
haat van Hitier tegen de joden
is 'waarschijnlijk eenmalig, al
dus Wiesenthal, die met in
stemming de woorden van
Bondspresident Von Weiszac-
ker citeerde dat de wandaden
van de nazi's met niets vallen
te vergelijken.
Wiesenthal betoogde dat de
nazi's de oorlog hebben verlo
ren „maar wij de 'Nackkrieg',
de periode na de oorlog, omdat
er teveel handicaps waren om
de vervolging van de nazi's ef
fectief te doen zijn. Direct na de
oorlog sloop volgens Wiesen
thal 'de grote leugen' binnen,
die gestalte kreeg in het woord
'Kriegsverbrecher', oorlogs
misdadiger.
Maar de misdaden van de
bad
ondubbelzinniger kunnen en moeten kiezen voor die be-
-'"-lUUUt
lieu.
Rijgen we nog maar over de gevolgen voor hét kwetsbare mi-
Vlnr. Dr.G. Hirschfeld, historicus, de Duitse ambassadeur
in Nederland, Von der Gablentz, Dr. L. de Jong, historicus en
S. Wiesenthal, nazi-jager. - fotoanp
(ADVERTENTIE)
Albino Gardin, Browngreen,
Closed,Gianni Bugli,
Marc O'Polo, Mulberry,
Reporter,You&Me
Ridderstraat 17 Breda Telefoon 076-147789
nazi's hadden niets met de oor
log van doen, aldus Wiesenthal.
In zijn visie werd de jacht op en
de berechting van de nazi's ge
handicapt door drie omstan
digheden: een algemene reactie
van 'het is allemaal al zo lang
geleden' ('Verharmlosung'), de
koude oorlog waarin het vrije
westen de Bondsrepubliek in
clusief een eigen militair appa
raat nodig had - 'en dus gingen
de generaals vrijuit en konden
nazi-misdadigers ontkomen' -
en de onmacht van het recht
om passende straffen toe te
passen op de 'schrijftafel
moordenaars'
De jaarvergadering van het
Historisch Genootschap stond
in het teken van de voltooiing
van Lou de Jongs levenswerk,
de geschiedschrijving van Ne
derland in de Tweede Wereld
oorlog.
In dat kader sprak ook de
ambassadeur van de Bondsre
publiek in ons land, Von der
Gablentz. Hij stak zijn bewon
dering voor het werk van De
Jong niet onder stoelen of ban
ken. „Zijn boodschap is dat de
geschiedenis vandaag begint.
Hij schreef gedreven door een
morele impuls. Anders kun je
zo'n werk niet schrijven. Het
lijkt mij onmogelijk dat een
historicus in de toekomst nog
zo iets presteert."
Von der Gablentz stelde vast
dat De Jong zijn werk kon doen
omdat hij gedragen werd door
een 'grote nationale consensus'
over het verleden. „Hij begon
toen de Nederlandse natie be
vrijd was. Voor ons Duitsers
lag dat anders. Onze bevrijding
betekende de totale ineenstor
ting van onze natie. Als het ooit
mogelijk zal zijn onze geschie
denis te schrijven dan zal dat
langer duren omdat bij ons de
consensus nog pas aan het
groeien is. Maar ook wij kun
nen de geschiedenis niet laten
rusten, eenvoudig weg omdat,
om de woorden van Willy
Brandt aan te halen, de ge
schiedenis nooit rust."
De Westduitse ambassadeur
verzette zich tegen de opvat
ting van Wiesenthal dat 'wij'
de naoorlogse periode verloren
hebben. Hij ziet de oorlog en
zijn einde als het begin van een
ommekeer, die winst gebracht
heeft. Een ommekeer naar gro
tere samenwerking tussen de
europese volkeren, een over
winning op nationalistische
tendensen."
EINDHOVEN
in de Evenementenhal
37e familiebeurs
van 21 t/m 30 oktober
Geopend van 13.00 - 22.30 uur
zondags van 11.00 -18.00 uur
J
JX V5
Weet u wat ons wagenpark jaarlijks kost aan de samenleving?
6 Miljard In totaal 6 miljard door verkeersonveiligheid, ver
vuiling wegen en parkeerplaatsen. Er rijden iets meer dan 5
miljoen auto's in Nederland dus dat betekent dat die auto's ons
per stuk meer dan 1000 gulden kosten.
Van zo'n bedrag zou een uitkeringstrekker een aardig nog
door de APK te loodsen tweedehandsje voor kunnen kopen.
Bij die 6 miljard zitten niet eens de kosten die een autorijder
zelf aan zijn wagentje heeft. De 6 miljard gaan helemaal op
aan heilige-koehandel.
Van die 6 miljard zou je, ik noem maar iets, 200.000 minima
een jaarlijkse uitkering van 30.000 gulden netto kunnen ge
ven.
Nu betalen we dus met zijn allen 6 miljard om zure regen, ge
luidshinder, ruimtegebrek en ongelukken enigszins te beteuge
len. Enigszins, want het is natuurlijk de vraag of die maatrege
len effect hebben. Aan het milieu zie je het in ieder geval niet
6 Miljard, daarmee zou je 6 miljoen mensen een jaar lang
gratis strippenkaarten kunnen verstrekken of voor half geld
met de trein laten reizen. Nu is het zo dat bus en trein straks
duurder worden, omdat er geen geld is om dat openbaar
vervoer goedkoper te maken.
Het wagenpark van Nederland is een autonome staat gewor
den, in de meest letterlijke betekenis van het woord. Het wordt
tijd dat we minder auto nemen en nog veel minder van de auto
pikken.
MERIJN
DEN HAAG - De regeringspartijen CDA en WD zijn hopeloos
verdeeld over de nota 'Adoptie, anders dan door een echtpaar'
van minister Korthals Altes. Die verdeeldheid zal maandag tij
dens een vergadering van de commissie van justitie in de
Tweede Kamer tot uitdrukking. Het CDA wil adoptie alleen
toestaan aan gehuwde echtparen. De WD staat lijnrecht te
genover de eigen minister. Deze fractie vindt, evenals de PvdA
dat adoptie ook mogelijk moet zijn voor samenwonenden,
waarbij geen enkel onderscheid mag worden gemaakt tussen
homoseksuele en heteroseksuele paren.
BRUSSEL (ANP) - Nederland heeft, verhoudingsgewijs, het
grootste aantal uitzendkrachten ter wereld. Dat blijkt uit gege
vens die de ESIF heeft verstrekt. Die organisatie heeft becij
ferd dat twee procent van de totale Nederlandse actieve bevol
king als uitzendkracht werkt. 70 procent van de ondernemin
gen maakt regelmatig gebruik van uitzendkrachten.
In de Europese gemeenschap plaatsen 15.000 uitzendbureaus
dagelijks een miljoen tijdelijke krachten. Alle uitzendbureaus
in de EG hebben samen zes miljoen potentiële werknemers in
hun gegevensbestanden opgeslagen. Tweederde van de uit
zendkrachten is j onger dan dertig j aar.
UTRECHT (ANP) - In de eerste helft van 1988 hebben de zie
kenfondsen 8,1 procent - bijna 90 miljoen gulden L meer aan
geneesmiddelen uitgegeven dan in het eerste half jaar 1987. De
Vereniging van Néderlandse Ziekenfondsen meldt dit in een
brief aan staatssecretaris Dees van Volksgezondheid. De VNZ
baseert deze cijfers op de gegevens van 29 ziekenfondsen waar
bij 72 procent van alle ziekenfondsverzekerden is aangesloten.
In september meldde de VNZ al een stijging van 7 procent, het
'saldo' van een daling bij de apotheekhoudende huisartsen van
2,9 en een stijging bij de apothekers van 8,2 procent
BREDA - De Diocesane Missieraad van het bisdom Breda
meent dat de Acht Mei Beweging (AMB) de Nederlandse bis
schoppen voorlopig beter kan laten voor wat ze zijn en geen
energie steken in wat de raad 'oppositie op hoog niveau' noemt.
De Acht Mei Beweging moet volgens de Bredase raad gewoon
op haar ingeslagen weg voortgaan.
Dit heeft de raad de Acht Mei Beweging laten weten als reactie
op de oproep van de bisschoppen aan alle AMB-participanten
om hun betrokkenheid bij de beweging nader te bezien nadat
de bisschoppen het contact hadden verbroken.
DEN HAAG (ANP) - Ongeveer twee miljoen Nederlanders
hebben op het ogenblik een donorcodicil ingevuld. Dat bete
kent bijna een verdubbeling vergeleken bij 1982. Slechts de
helft van hen heeft het codicil echter ook daadwerkelijk bij
zich.
ENSCHEDE/EDE (ANP) - In het huis van een 62-jarige vrouw
in Arnhem is vrijdag het schilderij teruggevonden dat woens
dag uit het Rijksmuseum Twenthe in Enschede was gestolen.
Tijdens de huiszoeking in de woning van de vrouw is ook het
schilderij aangetroffen dat 25 juni uit het Rijksmuseum Kröl-
ler Muller op de Hoge Veluwe is ontvreemd. De Arnhemse is
aangehouden. De politie van Enschede heeft dit vrijdagmiddag
bekend gemaakt.
SAMEN