DE STEM 'Magie hoor je maar heel zelden' van Sebillen: met een auto vol lekkers naar 'Tineke' VPRO maakt kinderen openhartig Alweer computer die op hol slaat in Zweedse VPRO-serie RICCARDO CHAILLY, CHEF-DIRIGENT VAN HET CONCERTGEBOUWORKEST door dirk vellenga Comfortabel ongelukkig ZATERDAGI A 2 OKTOBER 1988 *4 ZATERDAG 22 OKTOBER 1988 HILVERSUM - „Het symfonie-or kest is het mooiste instrument, op de menselijke stem na", meent Ric- cardo Chailly, sinds 1 september op volger van Bernard Haitink als chef-dirigent van het Concertge bouworkest. Ramp Truffelolie TWEEDE SF,RTF. 'ACHTERWERK UIT DE KAST' Lichterlaaie Klasgenoten met Gerard Cox uit Oudenbosch Individualistisch Lachwekkend complex Residence de Karpen, ieuwe goudkust van Eindhoven, ntjes vanaf 7-ton,~~~ - FOTO'S PETER WJN#B9 -4- - y \rnr*f«K„ iap uit diverse landen. Vaak zijn lanagers die in het buitenland ge- zijn om in appartementen te wo- En dan is dit een unieke lokatie, in feite zit je hier midden in de prijs die voor al dat moois betaald worden, valt nog mee ook, vindt itect Van den Pauwert. „Bij mij in senaar zijn de huizen zeker zo duur. )ok voor een stad als Eindhoven val- ieze prijzen wel mee. In de Randstad al je meer voor zo'n woning, en krijj, >ovendien minder service. Daarbi je het zo duur maken als je zelf wil. linnen behang aan de muur en mar- op de vloer bijvoorbeeld." Serieuze idigden kunnen in Residence de jen een model-woning bezichtigen. appartement zou niet misstaan in aflevering van Dynasty. Letterlijk al- blinkt en glimt en het ruime terras ft geen inkijk van de bovenburen, voor zorgt de schuine opbouw van Tmplex met onverslijtbare polyester |tons met bloembakken. Uiteraard is ok aan de isolatie gedacht. Die is van aard, „dat je hier met een genist een Braziliaans feest kan organise- aldus Van der Pauwert. Df zijn ontwerp op veel andere plaat- in Nederland navolging zal vinden, vijfelt hij. „Voor Nederland is dit a wel vrij uniek. Daarbij is de markt >r woningen uit deze categorie tame- beperkt." Anderzijds wil de architect ïadrukken dat wonen in de Residence karpen ook weer niet zó bijzonder is. 'ant als mensen voor acht ton een erderij kopen en laten verbouwen in 'aburg of Brabant, vindt iedereen dat heel gewoon." Boor Jan Koesen De NOS heeft een portret van de maestro jemaakt, dat volgende week vrijdag wordt uitgezonden. Chailly debuteert op 3 november voor de Euro visie met het officiële jubileumconcert van het honderdjarige Concertgebouworkest. Dan zal Verdi's 'Requiem' ten gehore worden gebracht. Maandagavond dirigeert hij het Concertge bouworkest tijdens het eerste deel van het Jubi leumconcert (Nederland 2,22.15 uur). De nieuwe baas van het Concertgebouwor kest is een beminnelijk man, die maar een vraag van vijf seconden nodig heeft om daar tien mi nuten lang op te antwoorden. Regisseur Klaas Susticus heeft geen technische trucs uitgehaald, maar vrijwel uitsluitend zijn camera op de diri- (ent gericht. Dat maakt zijn reportage wat sta tisch, maar Chailly is zo'n boeiende man dat de schade meevalt. En als de camera hem vangt terwijl hij aan het dirigeren is, staat daar op ens een intens muzikaal wezen op het scherm dat met zijn hele lichaam en mimiek het groot ste instrument bespeelt dat de beschaving heeft voortgebracht: het symfonie-orkest. Kiceardo Chailly werd 35 jaar geleden in Milaan jeboren. „Vanaf mijn jeugd heb ik muziek in- jeidemd. Mijn vader was componist. Zelf be speelde ik de piano toen ik acht was, maar dat werd een ramp. Arme Riccardo, muziek is voor jou een verspilling van tijd en moeite. Nee, dan je zusje, die heeft talent", vertelt Chailly. Zijn ouders hadden er toen geen flauw vermoeden van, dat hun zoon al op zijn veertiende gebie dend met zijn stokje voor een orkest zou staan, waarvan de leden gemiddeld tweeëneenhalf keer zou oud waren. Riccardo Chailly, de nieuwe chef-dirigent van het Concertgebouworkest. FOTO ANP De film begint in het grote, chaotische huis van de dirigent in Milaan. Als echte pater fami- lias troont hij aan het hoofd van de dis. „Nee, geen pasta, vandaag eten we Kantonnees." Dan volgen we hem tijdens repetities van Rossini's 'Messa Solenne' in het Teatro Comunale. In Ber lijn beluistert Riccardo kritisch en half-dirige rend plaatopnamen van het Radio Symphonie Orchester Berlin, waar hij nog chef-dirigent is. Dan stapt het wonder het Concertgebouw bin nen, nieuwste in een reeks van illustere namen: Willem Kes, Willem Mengelberg, Eduard van Beinum en Bernard Haitink. 'erwatermassage niet, maar dat maf) Door Hans Veldhuis In Hilversum wordt hij naar keuze als 'kenner', 'liefhebber' en 'fijnproe ver' opgevoerd. En als ex tra zekerheid dat het met zijn kennis over het keu kenwereldje wel goed moet zitten, heet het dan ook nog dat hij uit 'de meest Bourgondische stad van Nederland', Maas tricht dus, komt. Gerry van Sebillen(52): in to verkoper van buitenissige lekkernijen van waar ook ter wereld. In Limburgse culi naire kringen al jaren be kend, en nu heeft ook Hilver sum hem ontdekt. Veronica's Tineke, die geen hapje laat staan, heeft hem gestrikt voor zowel een radio- als een televisieprogramma, waarin bij allerlei wetenswaardig heden oplepelt voor de va derlandse keukenprinsen- en Prinsessen. Vanmiddag is hij weer te zien in Tineke', om 16 uur op Nederland 2. Met de makers van het Programma is afgesproken is oat Gerry van Sebillen steeds zelf zorgt voor al het lekkers waarover hij het in de uit zending heeft, zodat hij elke zaterdag met een wagen vol specialiteiten richting Hil versum rijdt. In totaal zijn er uitzendingen gepland, zo dat hij voorlopig alleen 's zondags nog maar thuis is. Maar dan is het ook feest in hmze Van Sebillen in het on der de rook van Maastricht keiegen Belgische grens- plaatsje Veldwezelt In de imen'we' te verstaan. Hke week is hij wel een of we* dagen in de *buik' van "rijs te vinden, de immense Hallen waar alles wat maar pieten kan worden wordt I ."leboden. En als hij al dat 'eakers vervolgens niet aan de man/vrouw brengt, reist mj wel ergens naar een ver wd op zoek naar nieuwe ®«oare produkten. Want de schreeuwt erom. „En [«hebt er geen idee van hoe ard. Want delicatessen zijn enorme groeimarkt", W Gerry. „En zeker niet al- ®J*t maar voor een kleine p*P fijnproevers." „it ®t blijkt volgens hem wel kort ^at er e"t Jaar n na de zomervakantie een duidelijke hausse Tineke's culinaire adviseur Ger van Sybillen thuis in zijn keuken. Elke week met een wagen volgeladen naar Hilversum. - fotojoshonckers ontstaat in de vraag naar bij - zondere hapjes, variërend van artisjokken, truffels en cantharellen tot allerlei bui tenissige specialiteiten uit verre vakantielanden. In de winter vaak gevolgd door bijzondere soorten wild. „Die belangstelling is niet meer normaal. Het 'mate riaal' is soms gewoon niet aan te slepen", aldus de man die volgens Tineke de Nooy 'de enige Nederlander is die er écht verstand van heeft'. Zo reisde hij dit jaar onder meer naar Thailand om ook van daar een 'exportlijn' naar Nederland op te zetten. Sindsdien worden er weke lijks babymais, Thaise bies look, asperges en allleriei on bekende produkten met on uitsprekelijke namen naar Europa vervoerd Uit Chili komt dankzij Gerry allerlei zacht fruit als frambozen en bessen naar ons land om ver volgens weer aan afnemers in eigen land, België en Frankrijk te worden ver kocht. Op een beurs in Mün- chen ontdekte hij truffelolie uit Italië, die nu ook in Ne derland te krijgen is. Ook no tenolie kwam dankzij de Limburger naar ons land. Delicatessen vormen vol gens hem dan ook een forse groeimarkt. Zo werd hij in '74 door een Amsterdamse im porteur gebeld over een heel gek vruchtje met een zachte groene schil, die qua smaak iets weg had van kruisbessen maar de grootte van een ap pel had. En de kiwi is nu niet meer weg te denken uit de Nederlandse keuken. En zo heeft hij meer voorbeelden. Wat volgens hem niet wegneemt dat ook Nederland veel delicatessen kent. „We beseffen zelf niet hoe rijk we wel zijn" zegt hij. „Ik heb ook nooit geweten dat ze op de Veluwe zo veel wild eten. Komt allemaal van de Kroondomeinen. Evenals cantharellen, boleten, bos bessen en eekhoorntj esbrood. Maar wist u dat ook onze or dinaire vlierbes in veel lan den als een uitzonderlijke lekkernij wordt beschouwd? En ook daar spelen wij na tuurlijk op in." De Limburgse zakenman- tv-ster voelt zich overigens meer Fransman dan Neder lander. Een rechtstreeks ge volg van zijn kind-aan-huis zijn op de Parijse markt. „Nergens leer je het métier zo goed als daar", vindt hij. „Mijn geheim is de leveran cier in zijn waarde te laten. In Frankrijk moet je zo iemand zelfs in de watten leggen. Eigenlijk niet zake lijk zijn. Lóót die man maar een paar franken meer op strijken. Nou én? Maar dat betekent wel, dat als het aan bod schaars is, jij wel dat kleine beetje krijgt." ld j Door Mart van der Sanden HILVERSUM - Stefanie is een meisje van 12 jaar en voor het leven getekend door ernstige brandwonden. Een klein ongelukje in huis had voor haar rampzalige gevolgen. Stefanie vertelt daar ontroerend openhartig over in de eerste aflevering van een nieuw seizoen Ach terwerk uit de kast, zondag ochtend bij de VPRO-tele- visie. De Achterwerk-formule heeft al lang haar kracht bewezen. Kinderen vertellen in dit pro gramma ipet onthullende en soms onthutsende eerlijkheid over hun diepste zieleroerselen. Enkele jaren geleden begon 'Achterwerk in de kast', als uit vloeisel van de brievenrubriek voor kinderen in de VPRO- gids, waarin onderwerpen va riërend van jeugdpuistjes tot incest de revue passeren. In de studio werd een soort poppen kast opgesteld, waarvan de gordijntjes worden openge schoven om kinderen kort hun verhaal te laten doen. Voor sommige kinderen met wie de programmamakers spraken, hield deze aanpak echter te veel beperkingen in. Zij waren te interessant om in enkele se conden af te doen. Vorig jaar startte de VPRO dan ook een serie 'Achterwerk uit de kast', met uitgebreidere portretten van kinderen die een opmerkelijk verhaal te berde konden brengen. Dit jaar komen er zes nieuwe afleverin gen, die maandelijks op het scherm verschijnen. In de eerste uitzending draait het om Stefanie uit Arnhem. Op een dag in december 1985 boog ze zich in haar eigen ka mer iets te diep over een bran dende kaars. Haar kleren vat ten vlam en in een mum van tijd stond Stefanie zelf in lich terlaaie. De brandplekken in de kamer zijn intussen overge- Stefanie op balletles in 'Achterwerk in de kast'. - fotovpro Van onze rtv- redactie HILVERSUM - De uit zending van 'Klasgenoten' komt vanavond uit Oudenbosch. Gerard Cox is de hoofdpersoon en on der leiding van Koos Pos- tema worden herinnerin gen opgehaald door leer lingen van de tweede klas van de ULO op het juve naat van de Broeders van Saint Louis in Ouden bosch. Het gaat om de klas van 1952-1953. Broeder Clemen- tius komt nog één keer naar voren om samen met de leer lingen uit volle borst 'Pack all your troubles' te zingen. Gerard Cox vertelt onder meer over zijn debuut op de planken in een toneelstuk over Ben Hur dat door de school werd opgevoerd Verder wordt door de ex- leerlingen van Saint Louis gefilosofeerd over het feit dat de omgang met meisjes streng verboden was. Opval lend is dat niemand uit de klas na de opleiding pater is geworden. De uitzending is vanavond om 21 uur op Ne derland 2. Chailly werd in 1985 gevraagd om Haitink op te volgen. Dat was al een half jaar na zijn debuut als gastdirigent in Amsterdam. Al jaren had Chailly fanatiek allerlei plaatopname^ van het Concertgebouworkest verzameld. „Een dirigent", zegt Chailly, „moet vooral de gave hebben om te kunnen communiceren met zijn orkest. Hij moet uitzonderlijk gemakkelijk met lichaam en uitstraling duidelijk maken wat hij wil. Ook van een stuk dat al talloze malen is gespeeld, moet je telkens een nieuwe interpreta tie maken. Magie is belangrijk, heel belangrijk, maar magie zie en hoor je maar heel zelden." Riccardo Chailly is niet het type van de bul derbas, de ijzige commandant, de hautaine al lesweter. „Solisten zijn een ramp voor een sym fonie-orkest. Het gaat om de hele groep, en daar maakt de dirigent deel van uit. Ik wil in vriend schap en democratisch respect samen met het orkest mooie muziek maken. Ook een dirigent kan geen soloist zijn. Als je het monopolie zoekt of exclusieve aandacht wil, ga dan in de poli tiek." De echte kunstenaar, zegt Chailly, past zich aan aan de groep. Italië, zo bekent hij, heeft welis waar prachtige opera-orkesten, maar geen goede symfonie-orkesten. Dat komt door de in dividualistische aard van de Italiaan. De beel den van de dirigent in aktie zijn ongemeen boeiend, ook voor onmuzikalen. „Mag ik wat meer koper.dolce, dolce, bra vo, beautiful", prijst en streelt hij zijn ontzag lijke instrument. Hij neuriet mee, rekt zich uit, kruipt dan genietend ineen als hij een passage zacht wil hebben en explodeert gelijktijdig met de paukeslag. Een man gedrenkt in muziek, ge trouwd met de Muze van het geluid Regisseur Klaas Rusticus vindt Chailly een laat romanticus. „Ik heb voor wel ruim vier uur opnamen. Maar ik heb alle tussenshots eruit ge gooid. Het ging me nu alleen om de dirigent." De dokumentaire eindigt al dan niet komisch be doeld met een straatorgel dat 'Tulpen uit Am sterdam' ten gehore brengt over het beeld van een gracht. „Ja," zegt Rusticus verontschuldi gend, „ik moest er toch ergens op de een of an dere manier mee ophouden." Geld mag op de Nederlandse tv. De wereld van miljonairs en top-managers die eikaars bedrijven opslokken, krijgt steeds meer aandacht. De TROS begon deze week met 'Aktua Geld', het laatste Journaal bevat financieel-economisch nieuws, de AVRO heeft 'European Business Weekly' en Brandpunt start binnenkort weer het aandelenspel. De minima hebben Frits Bom en Kenmerk, dus mogen de maxima ook wel wat hebben, is mijn uitgangspunt. Het kijkersvolk bestaat uit super-rijken en mensen die het willen worden. Er is dus een niet onaardige doelgroep voor geld-programma's. Maar: wat maken de omroepen er eigenlijk van? De TROS ging er dinsdagavond flink tegenaan. Na 'De fabriek' (ondernemen in Nederland!) ging Ivo Niehe een kijkje nemen op het luxe jacht van de onmetelijk rijke Donald Trump. Hij gaf licht ironisch commentaar, maar genoot zichtbaar van de gouden deurknoppen en de draaibare tv in de kinderkamer. In 'Aktua Geld' kwam wederom een miljonair in beeld met een onwaarschijnlijk grote schuit. Deze keer een Nederlander, Abraham van Leeuwen, de man die stinkend rijk werd via NTI, Keurkoop en Lekturama. Maakt geld gelukkig, vroeg Tineke Verburg natuurlijk. „Nee," zei Van Leeuwen, „maar geld maakt het mogelijk comfortabel ongelukkig te zijn." En hoe word je zo rijk? Harder werken dan anderen, zei Van Leeuwen, net als Donald Trump en net als al die anderen die het gemaakt hebben. Daar werden we niet veel wijzer van, terwijl ons dat juist wel beloofd was. Wat ons wel werd aangeboden was de mogelijkheid een munt te kopen met het gezicht van Ron Brandsteder erop. Dan liever platzak! De laatste trekking van de Staatsloterij is nu ook ondergebracht in 'Aktua Geld'. Dat belooft niet veel goeds. Eerder zat die trekking in de Veronica-shows van Bart Peeters en in een TROS-kwis met Wim Bosboom. Die programma's zijn roemloos van het scherm verdwenen. Als dat met 'Aktua Geld' ook gebeurt, is dat geen ramp. Over echte guldens werd niet gesproken. Ik heb alleen begrepen dat we moeten beleggea De beurs heeft ons nodig en daarom wordt elke maand een beursbarometer getoond. Heel merkwaardig is 'European Business Weekly', dat de AVRO maandagavond laat uitzendt. Paul Hobday en Leontien Ceulemans spreken Engels, ook minister De Korte spreekt Engels. Het duurt een half uur en twee maal zit er een 'break' in het programma. Dan roept een stem dat we kijken naar 'European Business Weekly', een "worldwide magazine'. We hebben te maken met een kijkpakket dat over de hele wereld gebruikt kan wordea Een oppeppende videoband, een slimme manier van reclame-maken. De twee onderbrekingen zijn aangebracht voor het gemak van eventuele commerciële tv-stations. Deze week ging het over de bio-technologie in Nederland Door Gist-Brocades, Mogen en andere bedrijven hebben we een'leading role' in de wereld, zoals een Amerikaanse stem meedeelde met dat dreunende, indoctrinerende timbre. Ons land is zo 'attractive to foreign countries', ons 'tax climate is very mild' en bovendien gaat de vennootsbelasting nog omlaag, vertelde minister De Korte. Kritische vragen over de biotechnologische proeven met aardappelen en zoetstoffen werden niet gesteld 'European Business Weekly' wordt elke werkdag om 7.15 uur uitgezonden op Super Channel en is verder uitermate geschikt voor vertoning tijdens lange KLM-vluchten en op congressen, beurzen, export-manifestaties en andere plaatsen waar zaken gedaan kunnen worden. Het geeft het bedrijfsleven een mooie kans zich positief en boeiend, maar vooral ongelooflijk dynamisch te presenterea Maar wat moet de Nederlandse omroep AVRO er mee? Wat moeten wij met programma's over winsten, successen en rijkdommen, waar nog voor geen cent nuchtere informatie in schilderd, maar Stefanie draagt nog steeds de sporen van het ongeluk met zich mee. Ze is onder behandeling van een plastisch chirurg en heeft al tien keer op de operatietafel gelegea Haar uiterlijk is in middels een stuk hersteld, maar haar gezicht, armen, handen en romp zijn nog steeds verminkt en het einde van de medische lijdensweg is nog lang niet in zicht. „Als ik in de spiegel kijk", zegt Stefanie, „vind ik mezelf vrij normaal. Maar ik zou toch wel eens willen weten hoe ik eruit had gezien als ik die brandwonden niet had gehad." Stefanie stelt de huichelachtig heid waarmee veel volwasse nen haar benaderen aan de kaak. „Kinderen durven ten minste gewoon te kijken en te vragen wat er is gebeurd. Vol wassenen kijken stiekempjes en dan hoor ik ze fluisteren: 'Wat heeft dat kind toch?'". Stefanie stond tijdens de op namen het huilen vaak nader dan het lachen; dat is zichtbaar op het scherm. Maar door het noodlot gedwongen legt ze een bewonderenswaardige wils kracht aan de dag. Ze zit op ballet, ze gaat zwemmen met vriendinnetjes en de regelma tige gang door de medische mo len vergt ook nogal wat door zettingsvermogen. Program mamaker Niek Koppen legde dit alles met veel precisie, ge voel voor detail en respect voor Stefanie op film vast. Voor de volgende uitzendin gen van Achterwerk uit de kast koos Koppen een 11-jarige jon gen uit Hulsberg, die lijdt aan een overmaat aan agressie, een meisje dat al geruime tijd wacht op een niertransplanta tie, een jeugdig fotomodel en een jongen die alles afweet van treinen. Stefanie is zondag te zien, om 9.45 uur op Nederland 2. Jens wordt overweldigd door een home-computer die op zijn beurt in verbinding staat met een super-computer in de serie 'De Vijfde Generatie'. fotovpro UfUTr iln oario 1a/w+ aaIz Door Jan Koesen HILVERSUM - 'De Vijfde Generatie', een driedelige Zweedse thriller, wordt door de VPRO op de zonda gen 23 oktober, 30 oktober en 6 november op het scherm gebracht. VPRO, denk je, dan zal dit wel iets bijzonders zijn. Dat is 'De Vijfde Generatie' per se niet. Elke andere omroep had deze serie kunnen aan kopen. Het is onderhou dend, amuserend spul, maar dit verhaal over een op hol geslagen computer kennen we al tientallen jaren. En ook de uitwerking is routi neus. Een ziekenhuis heeft vrijwel alles overgelaten aan computer 4042, die de liften regelt, maar ook de medicijnen en de inten sive care. Dan komen er brok ken. Zwangere patiënten krij gen een middel toegediend waarbij van alles over de rooie gaat. Twee experts worden er bij gehaald. Ze klooien wat aan met het toetsenbord, kijken be tekenisvol naar het scherm, maar 4042 laat zich niet ver schalken. Als de stroom wordt afgezet, draait de computer op zonne-energie door en wee de gene die op de verkeerde knop pen drukt. Door de serie loopt ook de jonge heer Jens, die een home computer krijgt thuisgestuurd. Hij gaat tikken op het ding en krijgt van de machine de uit nodiging om zijn hand op het scherm te leggen, waarna, zo begrijpen we, de computer kruipt in de geest van de jon gen. Ondertussen komen de twee experts er achter dat de maker van 4042 eigenlijk ook niet weet wat hij gemaakt heeft. Het blijkt een buitenaardse intelli gentie te zijn die contact zoekt met een levensvorm achter de Maan en die zich als een koe koek in de processor van 4042 heeft genesteld. 'De Vijfde generatie' (de com puters van nu zijn van de derde en vierde generatie, vandaar de titel) is spannend en zit goed in elkaar. De computer-elemen ten die hier authenticiteit moe ten verlenen, doen voor ieder een die iets meer weet over het Elektronische Kalf lachwek kend aaa Als de deskundigen een beveiligd programma moe ten binnenkomen, tikken ze een reeks van cijfers uit Iedereen die wel eens met een Spec- trumpje of Commodore heeft gespeeld, weet je dat je er daar mee niet bent. Daar moet zwaarder geschut aangesleept worden.

Krantenbank Zeeland

de Stem | 1988 | | pagina 29