destem IN ANTWERPEN IS DE HAAT TEGEN BUITENLANDERS 10 RAADSLEDEN GROOT ZATERDAG I OKTOBER 19881 idenknarser ZATERDAGIQ 22 OKTOBER 198810 e Belgische vice-premier Hugo Schiltz (Volksunie) noemt het 'een schaamteloze ex ploitatie van xenofobie'; Erik Deleu, fractieleider van het Vlaams Blok in de Antwerpse raad, 'een beloning voor consequent beleid'. Feit is dat bij de gemeente raadsverkiezingen van 9 oktober bijna één op de vijf Antwerpenaren zijn stem gaf aan het extreem-rechtse Vlaams Blok, dat na een slimme maar buitengewoon racistische campagne nu met tien zetels in de raad komt. Over racisme in Antwerpen, de gevolgen van een falend integratie-beleid en het moeizame huwelijk tussen christendom en islam. Prijs Explosief Spotprenten Crimineel Achterstand Vriendjes ft I eurloos en kan geen beleid meer Maar aan de andere kant is het ok zo, wat een rabbijn eens heeft Die zei, er staat in de bijbel dat lëüeten de stem van God hoorden, eigenlijk staat er de stemmen, )ud. Heeft God dan meer stem- Ja, daar klonken 600.000 stem- Vant er waren toen 600.000 joden hoorden. Ieder hoort het dus op gen manier. Dat hou je toch. Er ti dus structuren worden gescha llet kerkeüjk leven om te combi dat ieder zelf, op eigen manier de /an God hoort, en dat we toch bij elkaar, bij God en de wereld t. Ik denk dat dat mogelijk is, dat e verbeelding in staat is om deze ng aan te kunnen. Simpel is het i heb het ook niet als een simpele gewezen. Maar we moeten het in hting zoeken. Het is zo onvoorstel- /aar het in het geloof over gaat, dat et meer helemaal in de ervaring inden. Het gaat onze ervaring te De verbeelding is dan de enige r om er toch nog raad mee te we- ;e Jager stelt zich met zijn verbeel- "s sleutel ook te weer tegen een be- opvatting van wetenschap. De wetenschap, zegt hij, zit vol ver- ïg en kan niet zonder verbeelding, d ontdekkingen in de natuurwe- ap zijn alleen gedaan doordat ge in onvoorstelbare zaken zich alvast voorstellen. „Maar ja, er is een schapsgeloof geweest, dat dacht s met natuurwetenschappelijke me- n alles zouden kunnen verklaren en sen. Dat is helemaal niet weten- pelijk, het werd ervoor aangezien, leeft wel kwalijke gevolgen gehad: I waarneming van de werkelijkheid is ir verschraald. Maar je ziet dat men Jwoordig overal weer terugkeert een liefde voor symbolen. Dat kun alle wetenschappen terugvinden, de logica, een hele droge weten- staat weer open voor verbeel- Jager heeft zich als publicist in vele ten gemengd. Ook sociale en poli polemieken. Hij komt over als de melijkheid zelve, op wiens gezicht limlach bestorven ligt. Maar in een t interview zei hij over zichzelf: tst was ik bij de kaakchirurg. Die tan mijn gebit zien dat ik een tan- aarser ben. Letterlijk. Maar ik ben ok figuurlijk". stelt de politiek en de overheid in geringe mate medeverantwoordelijk de algehele onverschilligheid die de schappij heeft bevangen. In zijn te boek schrijft hij: „De groei van le en justitiële ordeproblemen is te aren uit een toenemende onver- gheid als weerspiegeling van de on- htlrigheid van de machthebbers de gevolgen van hun beleid". En verderop: „Een minimum-inkomen tot culturele armoede, die kan ein- i in politieke en religieuze onver- iigheid". ger ücht toe: „Dit vind ik inderdaad van de allerergste zaken van deze Doordat de overheid onverschillig staan tegenover bepaalde bevol- sgroepen, door dat hele no nonsens en, door geestelijke en culturele den volstrekt ondergeschikt te ma- aan de economie, wordt een onver- Iigheid in de hand gewerkt tegen- de toekomst. Als je geen uitzicht hebt zoals de langdurig haanlozen, je in een verpauperde buurt woont geen maatschappelijk heil zicht- wordt, dan kun je ook moeilijk je over eeuwig heil druk gaan maken, it wat dat eeuwig heil ook zijn mag, zal hier moeten beginnen. Heil zal t ook hier ervaren moeten kunnen len. Die mensen worden geleefd, krijgen de kans niet om zelf te kie- uit verschillende alternatieven. Nou, wordt het ook moeilijk om voor en de kerk te kiezen", aar Okke Jager luisteren is nog altijd genot. Zijn boeken en geschriften le- niet minder een genoegen. En hij t wat geschreven. Een greep uit zijn /re: 45 boeken, bijdragen in 46 bun van andere schrijvers, 26 dichtbun- 18 brochures; hij is vast medewer- geweest van 23 bladen en tijdschrif- en artikelen van zijn hand zijn in nog meer andere periodieken versche- Op zijn zestigste nu de VUT in, r als een paal staat boven water dat pen nog lang niet is opgedroogd. Jager De verbeelding aan het woord; pleidooi een dichtertijker en zakelijker spreken over Uitgeverij Ten Have, Baarn, 25,- ndraads; opstellen, aangeboden aan Okke Jager- verij Ten Have, Baarn, 30,- Watson, vader van de schizofrene Sal- ilijkt de reddende engel in het koor der itoriale jakhalzen. De zwarte president ;red en voor het eerst in lange tijd kan hem „Oh what a beautiful morning jn neuriën. Maar volgens mij zit er eer een zwarte vrouw op de stoel van sint er in het Vaticaan dan een zwarte man le zetel van Lincoln in het Witte Huis. D Door Frans Boogaard „Sorry zunne, maar ik heb juust te veel op mijnen kap. Sinds de kiezingen kom ik aan mijn gewone werk niet meer toe. Seffens een kwartierke misschien, gaot dat gaon?" Volgens alle professionele gogen die er de afgelopen twee weken in de Belgische pers hun deskundig oordeel over ten beste gaven, is een slechte integratie van Turken en Marokkanen de hoofdoor zaak van de onverwacht grote winst van het Vlaams Blok, maar het Antwerpse dialect van Fatima Bah (22) is platter en sappiger dan dat van de doorsnee-Sin- joor. Een afspraak maken is moeilijk. Sinds de tot Belgische genaturaliseerde Marok kaanse met 2.773 voorkeurstemmen in de Antwerpse raad werd gekozen, heeft ze nauwelijks nog tijd om adem te halen: 'te veel op haren kap'. Dat zal er straks niet beter op worden, als zij en haar collega-Groenen van Aga- lev (Anders Gaan Leven) het in de raad met hun vijven moeten gaan opnemen tegen het tweemaal zo sterke Vlaams Blok, dat alle immigranten liefst van daag nog met een enkeltje op het vlieg tuig zou zetten. Omdat in Antwerpen de autochtone Belg niet meer alleen over straat durft, zeggen de Vlaams Blokkers, die met hun 'Eigen volk eerst' 17,57 pro cent van de stemmen haalden. „Zenden wij dat gespuis niet terug, dan zijn wij wetens en willens de moor denaars van onze eigen kinderen en kleinkinderen", aldus een vlak voor de verkiezingen anoniem verspreide ket tingbrief. „Want denk eraan: de islam zal nooit veranderen, of het nu Turken, Marokkanen of Arabieren zijn. Zohaast ze machtig genoeg zijn, staat onze kinde ren en kleinkinderen hetzelfde lot te wachten als de Armeniërs in de jaren '20. Toen hebben die zo brave Turken (is lam) drie miljoen christenen vermoord." De cijfers liegen niet: een zwarte golf is op 9 oktober over Antwerpen gespoeld. Terwijl in Brusselse verkiezingscentra landelijke politici de binnenstromende uitslagen koortsachtig omrekenenden om te zien of de staats- en belastingher vorming het centrum-linkse kabinet van Wilfried Martens niet te veel averij had den opgeleverd, werkte het Vlaams Blok in Antwerpen zich in alle stilte op tot de derde grootste partij. „De kiezers, of toch achttien procent van hen, hebben zich laten misleiden", reageerde 's avonds laat een zwaar aangeslagen bur gemeester Bob Cools. „Met loze kreten hebben zij zich op het verkeerde been la- oen eleu> fractieleider In de Antwerpse raad: „Er Is ontevredenheid, mlsnoe- sfo! °Ver de 9rote concentra,ies gastarbeiders op een kleine plek. Het gaat per ''3n rekening om islamieten, die hun godsdienst op een andere manier bele- an wiJ- Dat geeft wrijvingen, en daarvan hebben wij geprofiteerd". - foto anf Onvoorstelbaar, maar wèèr: op elke vijf trampassagiers één Vlaams Blokker, In elk Antwerps café twintig procent van de stamgasten tegen de buitenlanders. Zelfs het Vlaams Blok heeft er moeite mee. -F0T0 MARCEL BEKKEN Berichten uit ten zetten. Zij hebben niet ingezien dat het Vlaams Blok evenmin een oplossing heeft voor het migrantenprobleem". Ook vice-premier Schiltz, tevens raadsüd voor de Volksunie in Antwer pen, was er als de kippen bij om voor de massale overstap van kiezers van zijn partij naar het Vlaams Blok een pu blieksvriendelijke uitleg te geven. De Volksunie, zo meende hij, betaalde de prijs voor haar deelname aan het cen trum-linkse Martens-VIII. Niet alleen deze twee door de wol geverfde politici, maar ook Fatima Bah wil of kan niet ge loven, wat een representatieve enquête van Dimarso-Gallup onder 933 stemge rechtigde Antwerpenaars inmiddels kei hard heeft aangetoond: dat de overgrote meerderheid van de kiezers van het Vlaams Blok zich op 9 oktober door niets anders heeft laten leiden dan door het uitgesproken anti-immigranten- standpunt van deze partij. Onvoorstelbaar, maar whhr: op elke vijf trampassagiers één Vlaams Blokker, in elk Antwerps café twintig procent van de stamgasten tegen de buitenlanders. Zelfs het Vlaams Blok heeft er moeite mee. „Ik ben ervan overtuigd", zegt Erik Deleu, fractieleider in de Antwerpse raad, „dat er meer factoren zijn. De Volksunie heeft geweldige toegevingen moeten doen om in de regering te ko men. Als wij onze winst alleen aan ons standpunt over de gastarbeiders te dan ken zouden hebben, hadden we meer op de socialisten gewonnen. Maar de socia listen hebben maar twee zetels verloren, de Volksunie vier. Ons standpunt over de gastarbeiders heeft zeker meege speeld. Er is ontevredenheid, misnoegen over de grote concentraties gastarbeiders op een kleine plek. Het gaat per slot van rekening om islamieten, die hun gods dienst op een andere manier beleven dan wij. Dat geeft wrijvingen, en daarvan hebben wij geprofiteerd". Borgerhout, dinsdagmiddag. Een voor België extreem sterke najaarszon stuwt de temperatuur op tot Marokkaanse waarden. In de Albrecht Rodenbach- straat, vlakbij het buurthuis 'De drei pleinen' waar Fatima Bah haar boter ham verdient, groepen Marokkaanse jongeren bijeen. Het Vlaams Blok is hen niet onbekend. „We kunnen er veel over zeggen, maar jullie kunnen beter even naar het Koxplein gaan. Daar worden makkers van ons regelmatig door men sen van het Vlaams Blok in mekaar ge ramd. Ze komen met auto's, en als ze met genoeg zijn gaan ze er met kettingen op af. Het staat hier echt op springen". Andere getuigenissen in de wijk, in de volksmond al tot 'Borgerokko' omge doopt, onderschrijven de explosieve si tuatie. Een geboren Antwerpenaar die voor de Nederlandse tv zijn mening gaf, en die sindsdien door Marokkaanse buurtgenoten wordt bedreigd. Een Turk die bij de woorden 'Vlaams Blok' de vuisten balt. Een Marokkaan die veinst Nederlands noch Frans te spreken. En een Antwerpenaar die met een infra rood camera alle 'misdaden van dat schorum' bij nacht en ontij heeft vastge legd: '38 videobanden vol'. Het Vlaams Blok zelf doet er alles aan om niet rechtstreeks van rassenhaat te kunnen worden beschuldigd. Kranten die vertegenwoordigers van het Vlaams Blok van rabiaat racisme beschuldigen, worden onverwijld voor de rechter ge daagd. Partijvoorzitter Dillen pleit voor een weliswaar gedwongen, maar 'mense lijke' terugkeer naar het land van her komst. Het is niet de fout van het Vlaams Blok, aldus zijn roergangers, dat in grote delen van België het integratie beleid, vaak door geldgebrek, op een fa- likante mislukking is uitgedraaid. En het is waar dat in sommige wijken van Ant werpen en groot-Brussel de verhouding tussen immigranten uit niet-EG-landen en Belgen te wensen overlaat. „De schuld hgt voor een groot deel bij de rijksoverheid", zegt ook Fatima Bah. „Ik ben een paar keer in Nederland ge weest, en daar bhjkt de integratie over het algemeen veel soepeler te verlopen. Verwonderlijk is dat niet, want in Ne derland gaat naar één migrantenorgani satie net zoveel geld als hier naar alle or ganisaties in het hele land. Bovendien heeft België van het begin af geweigerd de wet op het racisme toe te passen. Het Vlaams Blok is daardoor zijn gang kun nen gaan, op een onvoorstelbare manier. Nazi-methoden worden niet geschuwd, nazi-pamfletten dienen als inspiratie bron. En niemand die hen tegenhoudt". Ze toont twee brochures, met hekelende teksten over buitenlanders en een spot prent met Arabieren en een sigarenro- kend zakenman: een jood. De ene stamt uit het nationaal-sociahstische tijdperk, de andere van twee weken terug. Een kettingbrief met de meest gore, racisti sche taal, waarin voorstanders van inte gratie voor 'vieze homo's, lesbische gei ten, op hol geslagen pastoors, mislukke lingen en marginalen' worden uitge maakt. Erik Deleu en Filip De Winter, Kamerhd voor het Vlaams Blok, wijzen de betrokkenheid van hun partij veront waardigd van de hand: „Wie dit geschre ven heeft, moet voor de rechter!" Maar Schiltz is onverbiddellijk: „Het Vlaams Blok heeft zelf het klimaat ge schapen waarin dit soort dingen moge lijk is. Wij hebben tien jaar geleden al een dringende aanpak van het migran tenprobleem gevraagd. Als daar toen ge volg aan was gegeven, was het probleem nu opgelost geweest. Het Vlaams Blok daarentegen heeft het vreemdelingenpro bleem in de slag om de stembus schaam teloos geëxploiteerd. De problemen die er in sommige wijken door te grote aan tallen Magreb-immigranten zijn, hebben zij tot een obsessie gemaakt. Het is flauw daar achteraf voor weg te kruipen". Op het 'schoon verdiep' van het Ant werpse stadhuis, waar voor het eerst sinds de verkiezingen de raad nog in oude samenstelling bijeenkomt, liggen de standpunten ver uiteen. Deleu en De Winter betogen er dat het voor integratie te laat is, dat veel geboren Antwerpena ren zich in hun eigen stad niet meer vei lig voelen, en dat die situatie onhoud baar is. „Van mij," zegt Deleu met na druk, „zul je niet horen dat buitenlan ders crimineler zijn dan Belgen. Maar hier zijn ze dat wel. Omdat ze onder om standigheden leven waaronder ook Bel gen een crimineler gedrag zouden verto nen. Ik ken bejaarden in Borgerhout, so cialistische bejaarden, die zich gedwon gen voelen om een eigen ophaaldienst te organiseren voor hun maandeüjkse wor stenavondje. Alleen durven ze niet meer over straat". De Winter gaat verder. „Als er een reisgezelschap naar Amerika gaat, en daarin zitten drie Nederlanders die elk aar niet kennen, dan zullen die elkaar toch opzoeken. Omdat ze dezelfde taal spreken, omdat ze hetzelfde voedsel eten, omdat ze uit dezelfde cultuur af komstig zijn. Zo is het ook hier, en daar miszeg ik niks mee. Christenen en isla mieten, dat gaat niet samen. Loop er de geschiedenis maar op na. Altijd zijn de ontmoetingen tussen die twee er van bloed en tranen geweest". Schiltz wordt witheet als hij dit soort uitspraken hoort. „De consequentie van dat verhaal is wat Dillen bepleit: de bui tenlanders terugsturen. Maar daar is het te laat voor. Die mensen zijn hier gewor teld, hier opgegroeid. Velen hebben hun land van herkomst zelfs nooit gezien. Onveilig op straat? Dat zal best! Dat is het in Amsterdam ook. Ik raad niemand aan om 's nachts door het stadspark in Antwerpen te lopen, want dat is nooit veilig geweest. Ook voor gastarbeiders niet, want die kunnen net zo goed op hun smoel worden geslagen". Schiltz ontkent niet dat de integratie van zoveel honderdduizenden buitenlan ders een krachttoer wordt, 'de grootste integratie-opgave sinds de zestiende eeuw, tijdens de bezetting door de Span jaarden'. Grinnikend: „Maar toen is het ook gelukt. Als ik zo om me heenkijk op straat, dan heeft ook toen menig Spaans soldaat weieens een nachtje bij over grootmoeder in de alkoof gelogeerd. Waarom zou het niet weer zo gaan?" In Belgisch Limburg, waar ook een rede rijk percentage buitenlanders woont, be nadrukt Schiltz, zijn nooit integratiepro blemen geweest. In sommige Brusselse randgemeenten ook niet. Daar waren het de burgemeesters die een eigen integra tiebeleid van de grond tilden. In Lim burg was het de vakbeweging, die bui tenlanders al vroeg stemrecht gaf voor ondernemingsraden en hen als volwaar dige werknemers behandelde. Maar lan delijk is er veel achterstand in te halen. „Het gaat vooruit", zegt Fatima Bali. „Ik zit nu vijf jaar in de migrantensector, en er is al veel veranderd. Buitenlanders ne men veel meer dan voorheen deel aan al lerlei activiteiten. Maar het Vlaams Blok werkt dat tegen. Het zegt dat wij ontwor teld zijn, maar het doet niks om die ont worteling tegen te gaan. In tegendeel, want als het erop aankomt pleiten ze voor aparte scholen en aparte buurten voor de buitenlanders". Zelf is Fatima Bali maar één keer in haar land van herkomst, Marokko, ge weest. Het is een prachtig land, vindt ze, maar ze zou er niet kunnen leven. „De mensen daar zijn mee geëvolueerd met de tijd, maar wij niet. Wij leven nog met de normen en waarden van twintig jaar geleden". Deleu vindt dat daar wel een mouw aan te passen is. „Wij willen niemand zomaar het land uit schoppen. Wij plei ten ervoor om projecten in het thuisland te stimuleren. In Algerije zijn de Fransen er van de ene op de andere dag uitge gooid, de Indiërs in het Oeganda van Idi Amin ook. Wij pleiten voor een verant woorde terugkeer". Volgens Schiltz evenwel is het voor die terugkeer te laat, en moeten alle kaarten in België nu worden gezet op een gastar beidersstop, gecombineerd met een ver antwoorde opvang voor de mensen die er al zijn. En dan nog, schat hij, zal het drie generaties duren voor er van een volle dige integratie sprake zal zijn. Dat verwacht ook Fatima Bali, die in haar buurthuiswerk al aan den lijve heeft ondervonden hoe moeilijk het is om Ma rokkaanse en Belgische kinderen, vaak door hun ouders geïndoctrineerd, pro bleemloos met elkaar te laten omgaan. Ze merkte dat toen ze een reisje orga niseerde, waarvoor ze zowel Belgische als Marokkaanse kinderen uit Borgerhout had uitgenodigd. „Toen ik met de Belgi sche kinderen bij het buurthuis kwam, en ze zagen die Marokkaantjes daar staan, zeiden ze: 'We gaan toch niet met die Marokkanen?' Ik zei: 'Ja, dat doen we wèl, want dat zijn mijn beste vriend jes -net als jullie'. En toen riepen ze mee. Maar toen we bij de Marokkaantjes kwamen, zeiden die: 'Gaan die Belgen óók mee?' Ik zeg: 'Ja, want dat zijn mijn beste vriendjes - net als jullie'. Ik moest er echt tussen gaan staan, het was van twee kanten even wennen. Maar het is wel een hele leuke dag geworden." v

Krantenbank Zeeland

de Stem | 1988 | | pagina 27