even..L UITBLAZEN Servische partijleider: Führer of nieuwe Tito? Privé-recherche amper door regels gebonden Tien jaar Arap Moi: dissidenten verdwijnen BONDEN 1 de stem o 4Moeilijke commandant9 RECHTEN 'VERDACHTE' OP LOSSE SCHROEVEN Snel duideli DE STEM ACHTERGROND DONDERDAG 20 OKTOBER 1988 WIM KOCK -DESTEM- PARTEM BJN den haag (anp) - naren) wil meer geld inkomens van de amb ALS de commandant van de mijnenjager 'Schiedam', luitenant ter zee der eerste klasse J. Werkman, van een ver slaggever de vraag krijgt voorgelegd of hij de sfeer aan boord als 'informeel' zou beschrijven ontkent hij dat en begint hij zichzelf te karakteriseren als een man die erop staat dat ieder zijn werk voor de volle honderd procent goed doet en dat zonodig met zijn gezag afdwingt. „Ik sta be kend als een moeilijke com mandant", zegt hij. Maar zoiets bedoelde de verslaggever, die zelf nooit in dienst is geweest, niet. Wat hij blijkbaar had ge mist was het geklap van hak ken, in de houding springende jannen en het over dekken en door gangen galmen van beve len. Wat hij nu had gezien was een matroos die op de brug langdurig en gezellig had staan keuvelen met een officier. Het onderwerp van gesprek was zichtbaar niet de mijnenjacht geweest, zelfs niet de marine. Hij had gehoord hoe de oudste officier, de tweede man aan boord, door zijn ondergeschik ten gemoedelijk werd aange sproken met 'oudste' in plaats van met 'meneer', zoals het for meel hoort. Hij had gemerkt hoe in de duistere commando- centrale niemand van plaats of houding veranderde toen hij er met de commandant kwam binnengestapt. Iedereen ging gewoon door met turen naar sonarbeelden, radarschermen en plottafel. Pas als de commandant een wedervraag heeft gesteld en be seft dat zijn gesprekspartner niet in dienst is geweest, licht hij verder toe: „Over flauwe kul maak ik me niet druk. Ik zal niemands plezier bederven als dat terwille van het werk niet nodig is." Een mijnenjager is een op resultaat gericht bedrijf en de werksituatie vereist een nor male collegiale omgang, net als in ieder ander serieus bedrijf. Op een mijnenjager zit je dicht op elkaar en heeft iedereen di rect met iedereen te maken. Er is normaal gesproken geen tijd om op strepen te staan en de hyërarchie is er louter functio neel, dus nogal vanzelfspre kend, en vrijwel zonder ver toon. De loze ruimte bovenin de machinekamer is gevuld met opgehangen racefietsen. Tegen de schoorsteen zit een surf plank vastgesjord. Over formeel en informeel gesproken: van een van de offi cieren, een reservist en in het burgerleven koopvaardijman van zijn vak, hoor ik dat in dit multi-nationale scheepsver- band de Duitsers en de Belgen het formeelst zijn. „Die Duit sers", lacht hij, „houden zelfs op zaterdag en zondag och tend- en avondappèl." Het best kunnen de Nederlanders, als al tijd, overweg met de Britten. Dat heeft wellicht te maken met een, gedeeltelijk gemeen schappelijke maritieme geschie denis, waardoor bij beide mari nes tradities en een groepscul tuur ontstonden die wederzijds herkenbaar zijn. Als je van tijd tot tijd een robbertje vecht met elkaar, zoals in de zeventiende eeuw, toen beide zeemachten tegelijk in opkomst waren en elkaar de hegemonie betwist ten, leer je mekaar misschien nog beter kennen dan als goede bondgenoten. Hoe dan ook: er bestaat sinds jaar en dag tussen de Britse en Nederlandse mari nes, op verschillende terreinen, een intensieve en soms ook geïntegreerde samenwerking. De betrekkingen tussen de longroom van de 'Schiedam' en de officer's mess van de 'Ledbu ry' zijn vriendschappelijk te noemen. „Pas nog hebben ze ons een uitgebreid Engels ont bijt voorgezet en volgende week schuiven de Britten bij ons aan de rijsttafel." Toch zijn er ook typische verschilletjes die duidelijk ma ken dat de Royal Navy en de Koninklijke Marine twee werel den zijn. Om op de 'Schiedam' te komen moeten we over de 'Ledbury' heen. Aan de valreep van het Britse schip staan ter begroeting een officier en een uit twee man bestaande ere wacht in zondags tenue. Alle drie in de houding, de hand aan de pet. Ik groet mondeling te rug en vergeet ook niet een mo ment 'halt en front' te maken naar de vlag. Het loopplankje dat de 'Schiedam' met de 'Led bury' verbindt is zeer steil en het valt niet mee met een waar dige of kwieke tred het schip te betreden. Het wordt meer schuiven. Maar er staat geen erewacht. In plaats daarvan staat de commandant in eigen persoon met uitgestoken had op zijn gasten te wachten. Nu vergeet 'halt en front' te ma ken voor mijn eigen vlag. Met de mijnexplosie eindigt de oefening. In een langgerekte kiellinie varen we weer op Oos tende aan. Voorop de Belgische 'Dufour', gevolgd door de Duitse 'Tübingen'. Daarachter de Britse 'Ledbury', het vlagge- schip van commander Gale. Wij in vierde positie. Achter ons de Britse 'Sheraton' en ach teraan de Duitse 'Duren', ge volgd door de drie biggen. In de verte wordt tegen de blauw grijze lucht Oostende zichtbaar, een zwevende stad, waarvan de contouren wazig uitsteken bo ven de witte nevel die voor de kust op de branding ligt. Het is een prachtige, warme dag geweest. Dat is het nog. Op de havenpier staan en zitten een paar honderd mensen, ge koesterd door de herfstzon, de intocht van het STANAVFOR- CHAN-flottielje gade te slaan. Als de 'Schiedam' is afgemeerd vraagt de commandant of we nog een biertje met hem willen drinken in de longroom. Dat doen we. IIIIIIIIIIIIIIIIIIIIIIIIIIIIIIIIIIIIIHIIIIIIIIIIIIIIIIIIIIIIIIIIIIIIIIIIIIIiailtlllllMIIIIIIIIIIIIIIIIIIIIIIIIIIIIIIIITn. Uitgave van uitgeversmaatschappij De Stem b.v. Directie: drs. J.H.M. Brader. Hoofdredactie: H. Coumans - hoofdredacteur. A. Theunissen en H. Vermeulen - adjunct-hoofdredacteuren. Hoofdkantoor: Spinveld 55, Breda. Postadres: Postbus 3229,4800 MB Breda. 076-236911 Telex 54176 Telefax 076-236405. Centrale redactie Breda: Nieuwsdienst 076-236452. Sportredactie 076-236236. Telefax redactie 076-236309. Rayonkantoren: Bergen op Zoom, Zuivelstraat 26, 01640-36850. Postadres: Postbus 65,4600 AB Bergen op Zoom. Breda, Nw. Ginnekenstr. 41, 236326. Voor bezorgklachten: 236888. Postadres: Postbus 3229, 4800 MB Breda. Etten-Leur, Markt 28, 01608-21550. Postadres: Postbus 363, 4870 AJ Etten-Leur. Goes, Klokstraat 101100-28030. Postadres: Postbus 13, 4460 AA Goes. Hulst, Steenstraat 14, 01140-13751 Postadres: Postbus 62, 4560 AB Hulst. Oosterhout, Arendstraat 14, 01620-54957. Postadres: Postbus 4023,4900 CA Oosterhout. Roosendaal, Molenstraat 45, 01650-37150. Postadres: Postbus 35,4700 AA Roosendaal. Terneuzen, Nieuwstraat 9, 01150-17920. Postadres: Postbus 145, 4530 AC Terneuzen Vlissingen, Torenstraat 5, 01184-19910. Postadres: Postbus 50514380 KB Vlissingen. Openingstijden: Breda en Oosterhout 8.30-17.00 uur; overige kantoren 8.30-12.30 en 13.30-17.00 uur Abonnementsprijzen bij vooruitbetaling te voldoen: 24,90 per maand; 71,85 per kwartaal of 279,15 per jaar. Bij automatische betaling geldt een korting van resp. J 1,- per maand, 1,90 per kwartaal, 7,60 per jaar. Prijzen: inclusief 6% B.T.W. Voor posttoezending geldt een toeslag. Losse nummers: ma. t/m zat. J 1,25. Service-afdeling abonnementen: 076-236472, ma. t/m vrijd. 8.30-17.00 uur. Heeft u de krant niet ontvangen? Onze excuses. Bel voor nabezorging tijdens kantooruren uw rayonkantoor. Lezersservice: Centrale reclame-afdeling 076-236911 Fotoservice 076-236573. Advertenties (tijdens kantooruren 8.30-17.00 uur): Rubrieksadvertenties 't Kleintje 076-236882. Grote advertenties uitsluitend 076-236881 Geboorte- en overlijdensadvertenties 076-236442. (Buiten kantooruren maandag t/m vrijdag van 19.00 tot 20.30 uur en zondag van 18.30 tot 21.30 uur 076-236394/236911 Bankrelaties: Postgiro 1114111 - ABN rek. 520538447. NCB rek. 230301584 - Rabo rek. 101053738. Door Leo van Vlijmen NA TIEN uur saai debat in perfect partij-chinees, komt de langverwachte toespraak van Slobodan Milosevic. De midden veertiger, gekleed in een modieus kostuum, maar verder zonder attractief uiterlijk, krijgt al na zijn eerste woorden voor- en tegenstanders in zijn ban. De man die de afgelopen maanden miljoenen Serviërs op de been heeft gebracht, leest weliswaar evenals de andere sprekers op de crisis zitting van het Centrale Co- mié zijn tekst van papier af, maar zijn woorden klinken als gewone taal, duidelijk en direct. Hij noemt de solidariteits- meetings van de Serviërs een uitdrukking van het Joego slavische socialisme. Hij geeft de verzekering dat Servië zijn macht niet wil uitbreiden tot de andere Joegoslavische deelrepublieken, maar dat het alleen zijn rechten op eigen Servische bodem opeist. Hij spreekt over een lange nacht (ie op Kosovo drukt en die eindelijk moet wijken voor het ochtendgloren. Nieuwe argumenten of nieuwe feiten voert Milosevic niet aan, maar hij doet een dringend beroep op patriotti sche gevoelens. Milosevic gaat de economi sche problemen niet uit de weg, maar ook daar is hij di rect, op de man af. Hij zegt dat de hongerende arbeiders niet begrijpen dat ze telkens weer opnieuw alleen maar prietpraat krijgen voorge schoteld. Radio Belgrado herhaalt zijn toespraak tot ver na mid dernacht wel vijf keer. En de volgende dag nog een paar maal. Het lijkt of alleen Milo sevic op de crisis-zitting van het Centrale Comité het woord heeft gevoerd. Is er een nieuwe Tito opgestaan? Slobodan Milosevic De Servische partijleider Slobodan (zijn naam betekent 'vrijheid') Milosevic behoort tot de na-partizanen genera tie. Hij werd in 1941, toen Ti to's leger al overwinningne begon te boeken, geboren en heeft zijn eerste sporen ver diend als voorzitter van de ideologie-commissie van de universiteit van Belgrado. Zijn vrouw, die momenteel op diezelfde universiteit mar xisme doceert - en dus een collega is van mevrouw Gor- batsjov - vervult daar de rol van ideologische Cerberus. Na een korte, succesvolle carrière in het zakenleven - hij was ondermeer bankier - werd Slobodan Milosevic par tijsecretaris van Belgrado. In die functie ontdekte hij al gauw dat Servië en heel Joe goslavië er alleen maar bij ge baat zouden zijn als er aan het typische politieke handjeklap van de Balkan een radicaal einde wordt gemaakt. Bovendien begreep Milose vic dat er eindelijk een oplos sing moest komen voor het zwaarwegende, emotionele Servische probleem Kosovo. En, dat werd het derde ele ment in zijn strategie, hij had al gauw in de gaten dat be heersing van de media van buitengewoon belang is voor een succesvolle demagogische politiek. Dit laatste kwam hem te stade toen hij in Servië de partijleiding wilde overne men en daarvoor eerst enkele rivalen uit de weg moest rui men. Zijn eerste slachtoffer werd Ivan Stambolic, een col lega die hij in zakenleven had leren kennen en met wie hij goed bevriend was geraakt. Milosevic heeft de Servi sche media stevig in de hand gekregen. En de krant met de oudste traditie in Joegoslavië, het dagblad Politika, dat zelf onder Tito nog onafhanke lijke kritische geluiden liet horen, fungeert nu als geh oorzame spreekbuis van Milo sevic. Met name in de noordelijke republieken Slovenië en Kroatië wordt Milosevic als een gevaar voor Tito's Joego slavië beschouwd. In de Kroa tische pers wordt hij al 'Vozd' genoemd, de letterlijke verta ling van 'Führer'. Dat is in zoverre niet zo vreemd, omdat Milosevic in Servië inderdaad als de grote leider wordt vereerd. De deel nemers aan de solidariteits- meetings dragen zijn portret met zich mee en zingen loflie deren op hem. In een econo mische crisis wordt een politi cus die de dingen bij naam durft te noemen, al gauw een volksheld. Het gaat Milosevic intussen allang niet meer om Kosovo of om Servië. Hij heeft zijn zin nen blijkbaar op heel Joego slavië gezet en hij wordt al de nieuwe Tito genoemd. Zover is hij echter nog niet. Want zowel in de rijkste re publieken Slovenië en Kroatië alsook in het leger en bij de militie heet hij felle tegen standers. Maar met de onvoorwaar delijke steun van 7 miljoen Serviërs en de hoofdstedelijke media kan hij het een heel 'eind schoppen. Op de crisis zitting van het Centrale Co mité heeft hij dat opnieuw be- Door Ad Burger EEN PRIVÉ-DETECTIVE, ooit om niet helemaal dui delijke redenen uit het po litiekorps gestapt, wil in formatie over iemand wiens gangen hij in de ga ten moet houden. In zijn stamkroeg komt hij 'toevallig' een oud-collega, nog wel steeds in het korps werkzaam, tegen. En na enige zachte aandrang is deze poli- tie-agent wel bereid om zijn voormalige collega inzage te geven in een paar officiële po- litie-dossiers. Immers, ze ken nen elkaar toch van vroeger en in feite willen ze beiden niets liever dan de slechterik ken aanpakken. Het ziet eruit als een scène uit de eerste de beste Ameri kaanse detective-serie, maar volgens onderzoeker drs. A. Hoogenboom worden zulke praktijken ook in Nederland steeds meer gemeengoed. In een onlangs verschenen studie, gemaakt in opdracht van het Wetenschappelijk Onderzoeks- en Documenta tiecentrum van het departe ment van Justitie, constateert de onderzoeker een sterke toename van het aantal parti culiere rechercheurs: vaak oud-politiemensen die, niet in de laatste plaats vanwege de betere salariëring, hun kennis in dienst stellen van bedrij ven, banken en verzekerings maatschappijen. Hoogenboom signaleert dat het steeds vaker voorkomt dat die particuliere rechercheurs en 'officiële' politiefunctiona rissen elkaar over en weer in formatie toespelen. Soms ge beurt dat officieel, in het ka der van een gezamenlijk on derzoek, maar vaker via het zogenaamde 'old boys net work', in de sfeer van oude- j ongens-krentebrood. Die pet past ons allemaal - foto anp Een zorgelijke ontwikke ling, constateert Hoogenboom terecht. Immers, een ver dachte of veroordeelde over wie de politie een dossier heeft aangelegd, moet erop kunnen vertrouwen dat die informatie vertrouwelijk wordt behandeld. En daarvan is natuurlijk allang geen sprake meer als die gegevens, ongecontroleerd, worden doorgesluisd naar bedrijven, banken en verzekeringsmaat schappijen. Uit het WODC-rapport blijkt ook dat in aantal geval len officiële politie-recher- cheurs freelance in dienst zijn van particuliere recherchebu reaus. 'Moonlighting' heet dat fe nomeen, dat in de Verenigde Staten een doodnormale en maatschappelijk geaccep teerde zaak is. Een kwart van alle Amerikaanse politie agenten schnabbelt er op die manier in de vrije tijd wat bij. In Nederland verdienen zo 'enkele tientallen' politie functionarissen een extra zakcentje. En dat zijn er enkele tien tallen teveel. Voor schnabbe lende politie-agenten is het namelijk al helemaal makke lijk om toegang te krijgen tot de officiële politiedossiers. Om nog maar te zwijgen over de principiële vraag wat een politie-agent moet doen als hij, schnabbelend voor een bedrijf, tot de ontdekking komt dat dat bedrijf zich schuldig maakt aan belas tingontduiking op grote schaal. Het in dienst nemen door bedrijven van meer particu liere rechercheurs leidt vol gens Hoogenboom ook tot de groei van het fenomeen 'pri vate justice': de afhandeling van een delict binnen het be drijf. Een voorbeeld: diefstal of verduistering door een werk nemer wordt in zo'n geval niet aangegeven bij de politie, maar 'intern' geregeld, bij voorbeeld door overplaatsing of inhouding van het salaris. Dat lijkt logisch, maar het tast wel de rechtspositie van de betrokken werknemer aan. Hij heeft nauwelijks moge lijkheden om officieel beroep aan te tekenen tegen de hem door de directie van het be drijf opgelegde straf. Sterker nog, als een werk nemer teveel stampei zou ma ken, dan heeft de directie nog een zeer goede stok achter de deur. Ze kan altijd dreigen de resultaten van het bedrijfsre cherche-onderzoek over te dragen aan en aangifte te doen bij de reguliere politie. Niet alleen na afloop van, maar ook tijdens een onder zoek door de bedrijfsrecher che is de positie van de 'ver dachte' uitermate zwak. Dat heeft te maken met het gege ven dat de bedrijfsrecher- cheur zich niet hoeft te hou den aan allerlei procedurere gels die voor politiefunctiona rissen wel gelden. Een bedrijfsrechercheur staat het vrij zijn bewijs te verzamelen via het afluiste ren van telefoongesprekken, via uitlokking, met under cover-activiteiten of door scherpere verhoortechnieken. En hij kan, door te dreigen met ontslag of financiële sancties, werknemers dwin gen mee te werken aan een onderzoek. Een rechercheur van de po litie kan dat - gelukkig - niet. De rechter beoordeelt in een strafzaak namelijk altijd of het bewijs rechtmatig is ver kregen. Is dat niet het geval, dan telt het niet mee. De directeur van een bedrijf daarentegen zal het niets uitmaken of het bewijs tegen een werknemer al dan niet 'netjes' verzameld is. Voor hem geldt louter het resultaat van het onderzoek. Het fenomeen van de parti culier rechercheur mag een effectief wapen tegen fraude, verduistering en diefstal bin nen bedrijven zijn, het tast ook de rechten van de indivi duele burger aan. Maatregelen daartegen zijn geboden. Hoogenboom stipt in zijn rapport enkele mogelijk heden aan. Het voornaamste daarbij is dat de controle op de activiteiten van particu liere rechercheurs wordt ver scherpt en dat er een klach tenprocedure komt voor bur gers die menen het slachtoffer te zijn geworden van misstap pen van particuliere recher cheurs. Maar allereerst zou er een einde moeten komen aan de absurde situatie dat reguliere politie-agenten in hun vrije tijd hun diensten aanbieden aan particuliere bedrijven. HET IS hoogst merkwaardig maar er wordt door de Neder landse verzekerden betrekke lijk weinig geklaagd over de uitvoering van hun sociale verzekeringen. Er wordt veel gekankerd, dat wél. Maar er worden maar weinig klachten ingediend, terwijl er toch een aantal commissies zijn die de ingediende klach ten heel serieus onderzoeken. Zeer waarschijnlijk is het aantal klachten zo gering om dat de verzekerde niet precies weet hoe dat moet worden aangepakt. Daarom in dit artikel een overzicht van de diverse klacht-mogelijkheden. Maar vóór dat u uw ongenoegen kenbaar maakt aan de diverse instanties die er zijn voor klachten-behandeling, moet u altijd vooraf één ding doen: Dat is de zaak eerst goed uit spreken met de instantie (Be drijfsvereniging, Sociale Ver zekeringsbank, Sociale Dienst) die uw zaak behan delt. Het kan zijn dat achteraf blijkt dat ze zich toch vergist hebben. De Sociale Verzekerings raad (SVR) in Zoetermeer heeft als taak toezicht te hou den op de uitvoering van een aantal sociale zekerheidswet ten. Het is dan ook niet zo ver wonderlijk, dat de SVR al sinds 1973 een klachtencom missie heeft. Die commissie toetst de werkwijze van de betreffende uitvoeringsorganen aan zorg vuldigheidsnormen zoals nauwkeurigheid in onderzoek en beoordeling, behandelings- duur en dienstbetoon. De klachtencommissie (er zijn er verschillende) gaan niet in op de inhoud van een beslissing van een uitvoeringsorgaan (bij voorbeeld Bedrijfsvereni ging of Sociale Verzekerings bank). Aan deze uitvoerings organen is een zelfstandige beslissingsbevoegdheid toege kend. In de verschillende werk nemers- en volksverzekerin gen is ten gerieve van de be langhebbenden het recht vastgelegd om binnen een be paalde termijn een beslissing van het uitvoeringsorgaan aan het oordeel van de be- roepsrechter (Raad van Be roep) te onderwerpen. Die be- roepsrechter zal bijvoorbeeld zijn oordeel geven over een weigering van de aange vraagde uitkering, de hoogte van het dagloon of de mate van arbeidsongeschiktheid. Een verzekerde kan om uit eenlopende redenen of op ver schillende gronden een klacht indienen. Zo kan iemand het niet eens zijn met de feitelijke toepassing van de wet. Ook kan een verzekerde proble men hebben met het uitblij ven van een beslissing. Verder kan het gebeuren dat het uitvoeringsorgaan na herhaald aandringen niet reageert op een verzoek voor nadere informatie of dat het orgaan voortdurend telefo nisch onbereikbaar blijkt te zijn. In de statistieken worden deze klachten ondergebracht onder het hoofd 'bereikbaar heid' van het uitvoeringsor gaan. Niet alle klachten die de commissies onderzoeken zijn gegrond. In 1987 waren er van de 1.287 bij de SVR ontvangen klachten 39 procent onge grond en 55 procent gegrond. In de rest van de gevallen kon of mocht de commissie geen oordeel geven over de inge diende klacht. Het overgrote deel (81 procent) van alle bij de SVR behandelde klachten had betrekking op de behan- delingsduur (53 procent) en wetstoepassing (28 procent%). Niet alleen de SVR heeft een commissie voor de klach tenbehandeling. Per 1 april 1987 heeft de Bedrijfsvereni ging voor de Gezondheid, Geestelijke en Maatschappe lijke Belangen een klachten procedure ingevoerd met als doel de cliënt-gerichtheid te vergroten, structurele foute op het spoor te komen en uiteindelijk - klachten te voorkomen. Ook het Sociaal Fonds Bouwnijverheid heeft sinds i januari 1988 een klachten, commissie. De bedoeling daarvan is de cliënten te sti. muieren hun klachten te uiten. In het kader van de Zieken, f ondswet en de Algemene Wet Bijzondere Ziektekosten (AWBZ) heeft de Zieken- fondsraad - als toezichthou. dend orgaan - een klachten- commissie ingesteld. oi daar is de bedoeling klachten te behandelen over besluiten en handelingen van uitvoe. ringsorganen (ziekenfondsen) jegens verzekerden. De meeste klachtbrieven worden ingediend bij de SVR en zijn veelal rechtstreeks ge. richt aan de Klachtencom missie. Ook worden (klacht) brieven ontvangen van het ministerie van Sociale Zaken, het kabinet van de koningin en van andere instanties. Die worden behandeld door de klachtencommissie SVR die daarna hun oordeel doorzen. den aan de instanties die advies hebben gevraagd Door de Nationale Om- budsman werden enkele klachten behandeld over de klachtenbehandeling door de SVR. De SVR pikte dat niet, want de SVR is geen admini stratief orgaan, waarover de Nationale Ombudsdman i oordelen. Dat is dan weer zo'n lekker stukje bureaucratie. Wie con troleert de controleur? Ik vind dat we deze zaken maar over moeten laten aan die instan ties die met de materie het best bekend zijn. En dat is voor wat betreft de sociale wetten zeker de SVR. De gang van zaken voor de behandeling van de Algemene Bijstandswet is totaal afwij kend. In feite is in de ABW het klachtenrecht niet gere geld. Als een cliënt de mening is toegedaan, dat hij door Gemeentelijke Sociale Dienst (GSD) dan wel door een me dewerker van een GSD on juist of onbehoorlijk is behan deld, kan hij dat uiteraard schriftelijk of mondeling ken baar maken bij de directeur van de GSD of bij de verant woordelijke wethouder. Het komt er dus op neer, dat men bij de gemeenten geen externe klachtenmelding kent. Een onpartijdige behan deling door een commissie voor de bezwaarschriften zou in elke gemeente verplicht ge steld moeten worden, klach ten zouden rechtstreeks - dus zonder tussenkomst van de GSD - bij deze commissie moeten kunnen worden gede poneerd en behandeld. Uit de geproduceerde cij fers in de verschillende jaar verslagen blijkt duidelijk dat het aantal gegronde klachten niet in verhouding staat tot het aantal uitkeringsgerech tigden. Klachten zijn duide lijke signalen over de feite lijke kwaliteit van de uitvoe ring. Daarom is het gewenst die klachten via duidelijke proce dures en bestuurscommissies te behandelen. Dan kan er ook daadwerkelijk aan die klach ten wat gedaan worden, maar als de meeste mensen hun be zwaren over behandeling door de met de uitvoering be laste uitvoeringsorganen voor zich houden en alleen maar blijven kankeren over de ge noten behandeling, gebeurt er niets. En als klaagt helpt u ook anderen daarmee. Er moet boven tafel komen als er iets fout zit. Pas dan bereiken we optimale situaties. ADRESSEN: Klachtencommissie Sociale Verzekeringsraad postbus 100 2700 AC Zoetermeer Klachtencommissie Ziekenfondsraad postbus 396 1180 BD Amstelveen Bedrij f svereniging Bouwnij verheid postbus 637 1000 EE Amsterdam Bedrijfsvereniging voor Gezondheid, Geestelijke en Maatschappelijke Belangen postbus 276 3700 EA Zeist DE KENYASE regering maakt zich op om te vieren dat tien jaar geleden Arap Moi het presidentschap op zich nam. Voor de tegenstanders van het bewind valt er echter niet veel te vieren. Steeds meer dissi denten belanden in de gevan genis op allerlei beschuldigin gen of 'verdwijnen', al dan niet voorgoed. Nog maar enkele jaren ge leden had Kenya een redelijk goede reputatie op het gebied van de rechten van de mens. Maar dat is de laatste tijd veranderd. De regering lijkt een doel bewust program te volgen om politieke tegenstanders het zwijgen op te leggen of te inti- mideren, zo schreef Amnesty International in een vorig jaar uitgebracht rapport. De meeste slachtoffers van schending van mensenrechten zijn gearresteerd op de ver denking dat zij banden onder houden met de clandestiene oppositiegroepering Mwake- nya. Mwakenya is een wat mys terieuze organisatie die de re gering van Arap Moi beschul digt van vriendjespolitiek en corruptie. Volgens de regering is Mwakenya uit op omver werping van het huidige be wind en het vestigen van een socialistisch bewind. De Kenyase regering ont kent dat de rechten van de mens worden geschonden. Zij rechtvaardigt het vasthouden van mensen zonder vorm van proces met aantijgingen dat de betrokkenen zich hebben schuldig gemaakt aan oprui ing, samenzwering tegen de regering of het lidmaatschap van verboden groeperingen. Het is volgens de wet op de openbare veiligheid toege staan mensen vast te houden zonder vorm van proces en voor onbepaalde tijd. Ook zijn de laatste tijd en kele mensen verdwenen die banden met de oppositie on derhouden. Onder hen is Otiena Agina, die volgens zijn familie in september door po litiemannen in burger werd meegenomen. Sindsdien heeft zijn familie niets meer van hem gehoord. Agina was een medewerker van Raila Odinga die volgens de regering een illegale oppo sitiebeweging leidt, de revolu tionaire beweging van Kenya. Raila Odinga werd in 1982 veroordeeld tot zes jaar ge vangenis wegens betrokken heid bij een mislukte poging tot een staatsgreep. Hij kwam in februari van dit jaar vrij maar werd in september weer gearresteerd. De kranten in Kenya bren gen de officiële mededelingen over arrestaties en over de feestelijkheden in verband met Mois jubileum deze week. Sinds Moi in 1978 na het over lijden van Jomo Kenyatta het roer overnam, heeft hij gelei delijk aan zijn greep verste vigd op de regering en de door hem geleide regeringspartij Kanu, de enige toegestane partij. De enige serieuze aanslag op zijn bewind was de poging tot een staatsgreep van 1982. In zijn jubileumjaar is Moi bij algemene verkiezing® herkozen als president. Te genkandidaten waren er niet Verleden maand waren er in terne partij verkiezingen, vol gens het door Moi ingevoerde kiessysteem waarbij de stem gerechtigden in de rij moesten gaan staan achter de kandi daat - of diens portret - va» zijn of haar keuze. Voor d functie van partijleider was er slechts één kandidaat' Arap Moi. Aan de verkiezingen gim> een golf van veroordeling® en politieke arrestaties voor af. Van verscheidene kant® is gezegd dat de verkiezing® gepaard zijn gegaan me fraude en intimidatie. (ANrJ LUXEMBURG (ANP) Nederlandse minister Landbouw en Visserij, rit Braks, is van mening het handhaven van een i nimumprijs voor melk Nederland weinig zin heeft. Maar de verantwoordelij kh voor het opheffen van die p- liet bij het ministerie van E nomische Zaken, zo zei woensdag in Luxemburg antwoord op vragen. Over c kwestie voert hij overig y G< mt Loo De ambtenarenbonden st tegenover Van Dijks pk door de financiering van Bovendien komt de minis dan nog altijd 100 miljoen g den tekort om de salarisver! tering voor alle werkende gepensioneerde ambtenaren betalen, die FNV- en CN ambtenaren en het Ambter rencentrum eisen. De midd bare en hogere ambtenai zijn tegen een algemene sa risronde. Dat bleek woensc in Den Haag na afloop van i tweewekelijkse arbeidsv» waardenoverleg voor het ov heids personeel. Van Dijk liet de centra veertien dagen geleden we zijn ruimte van 295 miljc gulden (waarvan 170 miljc voor loonsverbetering en rest voor werk) alleen te ki nen vergroten als er geld b nen de totale loonkostenruir is te vinden. De bonden weig den 'creatief' met de minis mee te denken, waarop V Dijk zijn vut-plan lanceer Door de toekomstige vut-v plichtingen niet langer voor ven, maar voor zes jaar te serveren komt er 150 miljc gulden beschikbaar. De tij< lijke vut-verlaging van 61 n; 60 jaar blijkt daarnaast 30 ir joen gulden goedkoper uit vallen. Van Dijk is bereid de in taal 180 miljoen gulden toe voegen aan de ruimte voor komensverbetering voor 1! die daarmee op 350 miljoen l komt. De centrales willen z eerst op de mogelijke gevolg van een verkorting van de v financiering buigen. Een d gelijke operatie houdt een sico voor de premiehoogte De centrales staan weliswc niet onvriendelijk ten opzie van het plan, maar zijn c niet erg enthousiast. Van Dijk zei na afloop v het overleg dat wat hem betr 'echte onderhandelingen' een stapje dichterbij zijn gel men. Hij gaf toe dat er voor bonden moeilijke kanten a zijn voorstel zitten, maar 1 speurde een uiterste bereidh om verder te komen. Hij zich niet uit over de invull: van de ruimte, maar noerr elke wens van de bonden spreekbaar'. De centrales van overheb personeel zitten met hun derling verschillende eisen r een eind boven het nieu ruimtebod van Van Dijk plus de woensdag geboden miljoen, samen 475 miljoen g den). Alle vier vragen ze DE HAVEN en de visafslag morgen Weer de aanblik var bge week zullen de contn dienst (AID) in hun taakuitv ME ers. Die assistentie is hard nod roer waarbij de controleurs sers en hun aanhang met st slagterrein werden geslagc 'en van nog meer politie. De van de Mobiele Eenheid leek 'eet te hebben. De beelden ee ruimen van de vissersbot m 9erus's'ellend aan. waar ook in dit geval was ent duidelijk toen landbouw errnc^dgn bevestigde dat c J*s hadden kunnen uitvoert ^reigd en om erger te voo snijncontrole gelaten, nr.!» een bekentenis van oet vreemd aan. Burgerlijk „i sommige gevallen - zoals p.h,en kan begrip of symf sin?, niet voor intimidatie e h,9®n het geval is gewees' «stJl da9e,ijkse brood te vect n n ,rechtvaardigt niet de m hot westie in Vlissingen c overschrijden van de vai tor D9,en vis naar toegaat ht eon 'iet met zoveel wc Dat ,maI.'a' die voor de afze npo^in,t?ewerin9en die een iu-tj?Uitspraken van een d te Zn3, verPlichting op om 9®n m de zaak van de aan h r vissers zelf mag w de ain ®fsPraken die gemaa NtemPn2**ans geven om h and is er mee gebaat de

Krantenbank Zeeland

de Stem | 1988 | | pagina 2