Het trekpaard weer aan 't werk Schipper is niet nalatig geweest ZWN wil buslijn van Gent naar IJzendijke DORST HULPVERLENENDE INSTELLING IN ZEEUWSCH- VLAANDEREN Magere carnaval in Nieuw-Namen Mogelijk einde aan waterwingebied nabij Sint-Jansteen STOP BM ONZE SHOWROOM van 25, Terneuzen Aiie Toyota modellen in voorraad! TERNEUZEN - Kleine Zeeuws- Vlaamse bedrijven, die op welke manier dan ook in de problemen zit ten, kunnen vanaf vandaag voor ad vies terecht bij de stichting Klein nood. STICHTING: DE PLOEG MOET UIT HET MUSEUM Steigeren Rien Poortvliet terneuzen - De brand, I p°hens aanklacht zou Van I Ian tenkdeksels tijdens het Vap het uiterst brand- bii nen ë'hige goedje Blend 5-9 lT°w Chemical open hebben staan. Hierdoor ontsnapte SCHULDVRAAG EXPLOSIE TANKER NOG ONBEANTWOORD WOENSDAG 19 OKTOBER 1988 GEMEENTE HULST ERG KARIG Wandeltocht door 't Zwin Steeds grote keus uit 100 „First Class" occasions Meer klasse minder kosten Speelhuislaan 156a Breda 076-712000 Stationstraat 12 Rijen 01612-3655 DE STEM VAN ZEELAND T27 Kleinnood helpt bedrijfjes Van onze verslaggever Deze instelling, opgericht op initiatief van wijlen professor J. Klevering, biedt gratis hulp aan kleine zelfstandigen bij het op lossen van hun problemen. In Nederland zijn momenteel 140 consulenten op vrijwillige basis actief. Vanaf heden gaat de stichting met drie consulenten, binnen enkele weken uitgroeiend tot vijf, van start ten zuiden van de Westerschelde. Kleinnood werd in 1979 door Klevering opge richt. „In een tijd," zo zei coördinator G. Martin gisteren, „dat de grote ondernemingen een erg slechte naam hadden. Kapitaalvlucht en het uit wijken naar lage-lonenlanden bezorgden de grote concerns die slechte naam. In die tijd kwam de Delftse professor met het plan om van uit de grote bedrijven hulp te gaan bieden aan de kleine bedrijven. Daarnaast wilde Klevering dat er kleine bedrijfjes door de grote werden opgezet in sociaal-economisch zwakke regio's. Dit laatste initiatief strandde echter. Het andere, gebaseerd op de solidariteitsgedachte, kreeg echter nogal wat gevolg." De stichting kreeg van de participerende grootondernemingen, van Philips tot Unilever, van banken tot Vendex, een werkkapitaal van 300.000 gulden op jaarbasis en twee en halve werkkracht toebedeeld. In de beginjaren werd de hulpverlening ver zorgd vanuit een kantoor in Den Haag. Maar on danks de stroom aan verzoeken voor advies en hulp werd in 1985 gestart met een nieuwe opzet. Die nieuwe opzet omhelst het inzetten van men sen die hun sporen verdiend hebben in het be drijfsleven. Oud-managers, directeuren in ruste, die nog iets om handen willen hebben en die be schikken over genoeg ervaring om ondernemers in problemen de helpende hand te bieden of de weg weten naar hulpverlenende instanties. De nieuwe opzet, in nauwe samenwerking met de Kamers Van Koophandel, werd in Amers foort uitgetest. „Die proef slaagde, waarna ik in het land ben gaan praten met de Kamers van Koophandel over een soortgelijke aanpak in an dere streken," aldus Martin. Volgens de coördinator is Kleinnood geen con current voor de commerciële adviesbureaus. „Allereerst richten wij ons op een doelgroep die niet over het geld beschikt om ten rade te gaan bij de dure adviesbureaus. Kleinnood heeft drie functies, een klankbord zijn, een adviserende taak en een begeleidende functie. Kosteloos en belangeloos. De ondernemer blijft eigen baas," verduidelijkte Martin. Kleinnood richt zich-ondanks de naam, waarmee het stichtingsbestuur nu een beetje mee in de maag zit - niet alleen op kleine onder nemers in moeilijkheden. „Ook ondernemers die een nieuwe strategie willen uitstippelen, willen uitbreiden, willen fuseren of voor andere inge- rijpende beslissingen staan kunnen bij ons aan kloppen. Alleen de zogenaamde starters en on dernemers in de agrarische sector helpen we niet, met die takken bemoeien zich al tal van hulpverlenende instanties." De stichting opereert in Zeeuwsch-Vlaande ren vanuit het gebouw van de Kamer van Koop handel in Terneuzen. „Daar kunnen de mensen ook terecht met een hulpvraag. Binnen 24 uur - dat is afspraak - neemt dan een van onze consu lenten met de persoon in kwestie contact op," al dus Martin. De stichting Kleinnood kan bogen op een rede lij ke reputatie. Het Organisatiebureau Beren schot onderzocht volgens Martin dit jaar nog het rendement van de bemiddelingsaanvragen. Der tig procent van de ondernemers hadden er hun baat bij en een evengrote groep kon worden doorverwezen naar andere hulpverlenende in stanties. „Ongeveer dertig procent van de aan vragen kwam helaas te laat," merkte Martin op. Vorig jaar behandelden de consulenten 750 aan vragen. Dit jaar zal dit uitkomen op 1200 en ver wacht wordt een groei volgend jaar tot 2000 aan vragen. DAMPENDE PAAR DENLIJVEN in het ga reel voor de ploeg. Op de herfstakker geven ze een ritme aan waarin de boer berust. Hij vindt het best als de klei zich maar glimmend naar de zon wentelt. Een vertrouwd beeld in Zeeuwse polders tot pak weg 1960, waar sindsdien de brullende trekker het trekpaard overstemt. De stichting Werkend Trekpaard (in oprichting) heeft niet de illusie dat beeld op z'n kop te zetten. Het is al mooi als hier en daar paarden de ploeg blijven trekken. Daar voor zamelt de Juniorka mer de Bevelanden geld in, ter gelegenheid van het vijftien-jarig bestaan. Een service-club die het paard adopteert als le vend cultuur-historisch erfgoed. Door Jan Jansen AD PHERNAMBUCQ uit Ovezande oogt, zonder strop das en yuppie-verschijnselen, niet als een Juniorkamer-lid. Dat de club een 'goed doel' zocht om het derde lustrum te vieren, kwam hem echter van pas. Want het idee om het trekpaard, die goeie ouwe knol van het Zeeuwse land, een beetje eerherstel te geven, koestert hij al jaren. „Een paard in de wei, en een ploeg in het museum, dat is al te pover. Je moet die paarden op enkele plaatsen aan het werk zien te houden," vindt hij. „75 Jaar nadat de eerste trekker in Zeeland verscheen," stelt hij met ge voel voor drama vast, „moe ten we een initiatief nemen om het trekpaard te behou den." Na een geslaagde maar ook tijdrovende 'machtsover name'. Phernambucq heeft er zich in verdiept, en weet wel waarom de Zeeuwse boer het paard zo lang trouw bleef. Liefde voor het dier zal een rol gespeeld hebben. „Het was voor een boer wel een rustge vende gedachte dat het paard net werktempo bepaalde op zijn bedrijf." Boer Mol uit Waarde bewerkt zijn veertig hectare Zeeuwse klei nog met trekpaarden. foto willem mieras Maar ook gewoon bedrijfse conomische overwegingen stonden een machinale op mars in de weg. „Die eerste trekkers waren natuurlijk ook niet optimaal. Het eerste dodelijk ongeval met een trekker in Zeeland was er een met machine die steigerde. En verder was de paardentech- nologie goed ontwikkeld en relatief goedkoop. Zelfs in de jaren vijftig waren de voor delen van een trekker op de boerderij nog niet zo duide lijk. Bedenk eens dat er begin jaren zestig nog een voorlich tingsfilm verscheen over het doelmatig benutten van trek paarden. Dat zegt wel wat." Het was kennelijk een laat ste stuiptrekking, want vooral de laatste twintig jaar ging het snel bergafwaarts. Van de 18.000 trekpaarden die Zeeland pal voor de Tweede Wereldoorlog telde, zijn er weliswaar nog een kleine vijfhonderd over, maar die zijn grotendeels 'met pen sioen'. Nog maar enkele tien tallen doen het oorspronke lijke werk, en voor je het weet is het helemaal over. „Het is vijf voor twaalf," zegt Phernambucq. „Er dreigt een wezenlijk stuk historisch cultuurgoed te verdwijnen. De functie van het paard en de educatieve waarde ervan gaan verloren, ook voor men sen die het paard nog willen gebruiken, bijvoorbeeld in de 'Je moet die paarden op enkele plaatsen aan het werk zien te houden', aldxis Ad Phernambucq uit Ovezande. foto de stem cor j. de boer bosbouw en in de ontwikke lingssamenwerking." Doelstellingen daarom van de stichting in oprichting: be houd van het trekpaard, en van de werktuigen die daar bij horen, en van de vaardig heden om het dier te mennen. Educatie ook: breng onder de aandacht wat het trekpaard kan, draag de vaardigheden over. Dat alles niet in de laat ste plaats met het oog op ont wikkelingssamenwerking, een stokpaardje van Ad Phernambucq. „In de Derde Wereld wor den nog veel trekdieren ge bruikt, maar ze zijn in slechte conditie, en de tuigages en de werktuigen deugen niet. Men valt graag op ons terug om wat op te steken van de erva ringen hier. Die mag je dus niet verloren laten gaan." Het boerenbedrijf van Mol in Waarde is een voorbeeld, waarin de stichting als eerste geld stopt. Boer Mol bewerkt zijn veertig hectare Zeeuwse klei nog met vijf paarden, maar kan dat alleen volhou den met subsidie. Als het project slaagt, blijft de boerderij stageplaats voor (landbouw)studenten, ook uit ontwikkelingslanden. „Op de landbouwpraktijkschool in Schoondijke houdt men bij voorbeeld een aardappelteelt- cursus voor mensen uit die landen. Als je in de praktijk laat zien hoe je met trekdie ren kunt werken, is dat beter. Laat ze maar eens kijken bij Mol." De stichting kijkt echter ver der dan Waarde, desnoods ook buiten Zeeland. Of het Werkend Trekpaard meer dieren kan adopteren, hangt vooral af van het financiële resultaat van de jubileumac tie. De eerste meevaller is dat Rien Poortvliet honderd ge signeerde reprodukties van een trotse knol ter beschik king stelde, uiteraard bedoeld voor de verkoop. Verder gaat de stichting sponsors zoeken onder bedrijven, die enige verwantschap vertonen met de agrarische sector. Het streefbedrag is 12.500 gulden per jaar, want daar mee kan boer Mol een tijdje vooruit. Met meer geld kan de stichting nog meer trekpaar den aan het werk houden. De Juniorkamer zet het project slechts 'op de rails' en trekt zich dan terug. Ad Phernam bucq hoopt er tegen die tijd zeker van te zijn dat het paard gewoon voortploegt in Zeeland. „Dat mogen we niet kwijtraken." Van onze verslaggever k i0p 31 vorig jaar uit- „x kü het laden van de gastanker VO-tank 50 in de erneuzense Braakmanha- en is niet te wijten geweest an de nalatigheid van «upper J. van E. uit Zwol- e- De kapitein van het 2000 °n metende duwschip werd gisteren door de Terneu- kantonrechter vrij ge doken. er gas, hetgeen leidde tot een explosie waarbij vier mensen verwondingen opliepen en de VO-tank 50 en de duwboot Lu cia 4 ernstig werden bescha digd. De schipper, bijgestaan door raadsman E. Klinkhamer uit Rotterdam, ontkende de tank deksels tijdens het laden te hebben geopend. Wel gaf hij toe dat hij twee in de deksels aangebrachte kijkgaten niet met bouten had vastgedraaid voordat de explosie plaatsvond. „Maar," zo voerde Van E. aan, „dan nog zitten er in de openin gen vlamkerende roosters waardoor het ontsnappen van gas vrijwel uitgesloten is." In de aanklacht werd gesteld dat de schipper de tankdeksels anders dan voor kortstondige controle zou hebben geopend. De discussie tijdens de zitting spitste zich toe op de woorden 'tankdeksels' en 'kortstondig'. Officier van justitie mr. T. Lind vond dat de schipper met het open zetten van de contro leluikjes bepaalde risico's had genomen. Ook meende Lind dat er geen sprake was van kort stondig openen. In de ogen van de officier had de schipper eerst door het ene luikje moe ten kijken. Dat had hij vervol gens moeten afsluiten, waarna hij pas het andere controle luikje had mogen losschroeven. De kwestie waar deze zaak eigenlijk omdraaide - wie is er schuldig aan de bij na-ramp - werd tijdens de zitting niet be antwoord. De advocaat van Van E. stelde nadrukkelijk dat de explosie niet veroorzaakt was door het openen van de controleluikjes. Een onderzoek in opdracht van Van Ommeren Binnentankvaart in Rotterdam had volgens Klinkhamer uitge wezen dat er aan boord van het duwschip Lucia 4 gerookt was tijdens het laden. „Aan boord werd een pakje shag en een as bak vol peuken aangetroffen. Wij gaan er dan ook vanuit dat iemand op de Lucia 4 tijdens het laden van Blend 5-9 al ro kend met zijn hoofd uit het raam heeft gehangen," bena drukte Klinkhamer, die voorts van mening was dat nu onte recht geprobeerd werd de schuld van de brand bij de schipper te leggen. De raadsman wees ook met een beschuldigende vinger richting Dow Chemical. „Nor maal wordt het overtollige gas dat in de tankruimten terecht komt direct afgevoerd via een retourleiding. Had dit ook nu gebeurd, dan was er niets aan de hand geweest. Op die dag was de retourleiding echter niet aangesloten," aldus Klink hamer. De kantonrechter ging niet in op wie nu schuldig zou kun nen zijn aan het ongeluk. Wel meende hij dat niet kon worden bewezen dat Van E. de tank deksel open had tijdens het la den. Hij sprak de schipper dan ook vrij. Van onze verslaggever NIEUW-NAMEN - De Karnavalsvereniging De Mollen uit Nieuw-Namen zal volgend jaar wei nig potten kunnen breken. In het welzij nspro- gramma van de ge meente Hulst voor het jaar 1989 is voor deze vereniging slechts een subsidie van amper 53 gulden gereserveerd. Dit in tegenstelling tot de andere carnavalsvere nigingen in de gemeente die subsidies krijgen die variëren van ruim 880 tot meer dan 2.850 gulden. De luttele vijf tientjes voor de Mollen zijn het gevolg van de nullijn, waaraan de gemeente ook volgend jaar strak de hand wil houden. Wat het carna valsgedruis betreft wordt gesubsidieerd tot een be paald maximum in het tekort. Nu hebben de Mollen vorig jaar een goed jaar gehad, zodat de gemeente maar 53 gulden moest bijspijkeren. De eigen inspanningen om de nodige inkomsten te verwerven worden ech ter meteen afgestraft. Omdat de nullijn gehan teerd wordt betekent na melijk dat men in Nieuw-Namen ook in 1989 maar op dat bedrag aanspraak kan maken. Van onze verslaggever GOES - De Watermaatschappij Zuidwest-Nederland (WMZ) en de provincie plegen momenteel overleg om te bezien of bij het in te voeren grondwaterbeleidsplan het waterwingebied Sint-Jansteen - voorlopig - buiten be schouwing kan worden gelaten. Gebeurt dat niet, dan is de waterwinning in het gebied waarschijnlijk verleden tijd. „Indien de door de provincie beoogde normen-voor schoon grondwater - ook bij dit water wingebied worden toegepast dan betekent dat een giganti sche kapitaalsuitgave, die niet zonder forse tariefsverhoging gedekt kan worden", zegt WMZ-directeur P. Stoter. De WMZ kan meegaan in toepassing van de normen op de andere waterwingebieden binnen de provincie. „De kos ten die de provincie hiervoor moet maken worden dan ook door de WMZ betaald. Maar dan moet je Sint Jansteen bui ten beschouwing laten. Dat wil niet zeggen dat daar niets wordt gedaan, zo is het ook niet," aldus Stoter. „Los van de kosten die je in het Nederlandse deel zou moe ten maken, zitten we natuur lijk ook met het water dat vrij - elijk vanuit België het water wingebied binnenkomt. Om dat aan de hoge provinciale nor men te laten voldoen moeten nog eens forse zuiveringskos- ten gemaakt worden", zegt Sto ter, die kortgeleden al openlijk twijfels uitte over het voortbe staan van het Zeeuws-Vlaamse waterwingebied. De enige mo gelijkheid om het pompstation daar te handhaven zou liggen in transport van het vervuilde grondwater naar de zuivering in de Braakman. Wat betreft de watervoorzie ning in Zeeuwsch-Vlaanderen wees Stoter erop dat de voor ziening ook in Zeeuwsch- Vlaanderen op 'twee ankers' rust: Biesbosch-water en De Braakman. In principe zou af stoten van het waterwingebied Sint-Jansteen - inmiddels een vermaard wandeloord - dus kunnen. „Wij studeren echter op de mogelijkheid om zoveel mogelijk te beschermen en toch Sint Jansteen te behouden." Vooralsnog gaat de WMZ er van uit dat komende jaren een drastische tariefsverhoging niet noodzakelijk is. Momen teel wordt winst gemaakt evenals in voorgaande jaren. Die winst is echter nodig om de verwachte nadelige saldi van komende jaren (gedacht wordt tot 1992) te dekken. Gewezen wordt op het afstoten van de waterfabriek in Terneuzen (af- zetvermlndering doordat Dow dan deels self-supporting wordt) en de investeringen die nodig zijn om de pompstations te 'conditioneren' waarbij het metaaloplossend vermogen van het water wordt verminderd. Ook is geld nodig om het vrij komende zuiveringsslib van de stations te verwerken. Stoter verwacht dat over een half jaar meer duidelijkheid over het grondwaterbeleids plan zal bestaan. Van onze verslaggever RETRANCHEMENT - De VW in Retranche- ment houdt vandaag een wandeltocht door het natuurgebied 't Zwin. Gisteren stond abusieve lijk in de krant vermeld dat de tocht op donderdag (morgen) gehouden zal worden. De tocht gaat dwars door het natuurgebied naar België. Gewoonlijk is 't Zwin niet toeganke lijk voor wandelaars. De leiding is in handen van een gids. De mensen ver trekken vandaag om 9.30 uur vanaf het restaurant de Witte Koksmuts in Re- tranchement. De wande laars moeten wel een goede conditie hebben en (waterdichte) laarzen. Van onze verslaggever ZIERIKZEE - De streekvervoermaatschappij Zuidwest- Nederland (ZWN) wil een buslijn IJzendijke-Gent. De ZWN heeft contact opgenomen met de Belgische Nationale Maatschappij Van Buurtspoorwegen (NMVB) om te onder zoeken of door de Belgen een verbinding IJzendijke-Gent - via Watervliet - tot stand kan komen. Eveneens is er contact met de Belgen om een verbinding Hulst-Antwerpen mogelij lik te maken. Dagelijks rijdt al de zo genaamde Breda-bus van Hulst naar Breda. De ZWN verzorgt momenteel al wel een busverbinding met Brugge. Volgens Gedeputeerde Sta ten bevinden de besprekingen tussen ZWN en NMVB over een lijnverbinding IJzendijke- Gent zich in een vergevorderd stadium, zo blijkt uit antwoor den op vragen uit de commissie voor Verkeer en Waterstaat. „Nou ja, vergevorderd. Wij wachten gewoon op een simpel antwoord. Willen de Belgen vanuit Watervliet - hemels breed een paar kilometer van IJzendijke - doorrijden naar IJzendijke? Niets meer en niet minder", aldus een woordvoer der van de ZWB. Dè ZWN ziet zelf geen kans een lijndienst vanuit West- Zeeuwsch-Vlaanderen op Gent te realiseren. „Dat zou een enorme hoeveelheid geld kos ten. Deze lijn zou niet passen binnen onze bestaande dienst regeling. Wij zien er echt geen mogelijkheden toe", aldus de woordvoerder. Binnen welke termijn een antwoord van de Belgen is te verwachten kon niet voorspeld worden.

Krantenbank Zeeland

de Stem | 1988 | | pagina 11