Val di Fassa: modern ski-gebied in Italië »ave over en '88/'89 egels voor rgebieden Informatie Wintersport ook voor diabetici ren wordt groter Er zijn nog rustige plekjes in Europese sneeuw GEZELLIGE SFEER IN DE MEESTE PLAATSEN M ff STEM CONSUMENT VRIJDAG 14 OKTOBER 1988 WINTERSPORT MET INDRUKWEKKENDE ACHTERGROND Eigen vervoer Prijzen IN KALS AM GROSSGLOCKNER Tunnel Gaaf Wild Gegevens poor fci" i, de laatste ski-mode en alles vinden in 'Ski '89', een speciale jges opgenomen van de beste ski- innen met kinderen, voor verge. jim aandacht aan de wintersport, n de nieuwe trends in langlauf en IWB-kantoren te koop, maar ook ƒ6,50. ïgroep heeft een aantal spelregels anneer men zich aan de volgende de natuur voorkomen worden. ,eprepareerde pisten en uitgezette schade aan de vegatatie en versto- eden. Deze is bijzonder gevoelig voor it weinig sneeuw vanwege schade ngen waarop de dieren hun karige ocht het doel kan bereiken via hel ed voor dieren. of piste. Honden storen het wild. en van dieren. ïermd zijn. blikjes en andere rommel in de s. 's avonds. Vooral dan brengt men i van het openbaar vervoer in •leerproblemen en vermindert de en langs de loipe en piste en Wie in Nederland 'wintersport' zegt, denkt daarbij in de eerste plaats aan Oostenrijk. Dat is bet land waarheen de meeste Nederlandse wintersporters trek- van oudsher al. Niet verwonderlijk dat het aan- bestemmingen naar dit land ook dit jaar weer luchtig is uitgebreid. is Oostenrijk niet het land met de meeste ski- nogelijkheden. Komt het daarop aan dan staat 'rankrijk veruit aan de kop. Het land van Ma- nanne telt ongeveer 450 skigebieden, zo'n beetje te aden in elk gebergte dat het land heeft, en dat ju et nogal wat. Van de Vogezen in het noordoos- (j, (vanuit Zuidwest-Nederland per auto in zo'n Icine vijf uur bereikbaar) tot de Pyreneeën in het uiden. Ijmen bestrijken de skigebieden een oppervlakte ran rond 1.200 vierkante kilometer, wat dertig pro- ent is van alles wat de wereld op dit vlak te bieden wft. Ter vergelijking: Oostenrijk beschikt over oud 800 vierkante kilometer skigebied en Zwitser- over rond 850 vierkante kilometer. )e Fransen zelf onderkennen het reusachtige po litieel van hun wintersportgebieden. Kosten noch ooeite worden daarom gespaard ze aan de eisen I;, jijds aan te passen of te houden. Rond vierdui- tnd liften brengen de ski-liefhebber naar de pis- g, die in tal vn variaties voorhanden zijn. En waar leeuw-onzekerheid bestaat worden moderne tech- lieken ingeschakeld. Want de infra-structuur (ho ds, vakantiehuizen, campings, winkels, zwem- en sbanen, disco's, etc.) mag nog zo goed zijn: een eiste vereiste voor wintersport is sneeuw. En hon- trden sneeuwkanonnen zorgen er dan ook voor moeder natuur een handje wordt geholpen als et seizoen daar is en de sneeuw het laat afweten. [nikje [et meest aan de weg in Frankrijk timmeren uiter- de in de noordelijke Alpen gelegen winter- portgebieden. Zij kunnen'-terecht- wijzen op hun wintersportplaatsen, de langste pistes, hun ooadain vertier, en ga zo maar door. Niettemin lordt het merendeel van de Franse stations geken- nerkt door een familiale sfeer. hoewel het merendeel van de Nederlandse win- iportgangers richting Oostenrijk/Zwitserland rekken komt toch bij menig liefhebber een instem- d knikje als je praat over de mogelijkheden Les Portes de Soleil (Chêtel, Morzine, Avo- liaz) of een (moeilijk) gebied als Alpe d'Huez. igend is het daarom dat steeds meer Franse «stemmingen in de boeken van de toeroperators i. Elke organisatie heeft er wel een aantal. :n niet dagelijks ontwikkeld, maai anisatie van Arke Reizen, heeft tocl toegevoegd, zijn van een auto, maar wel een rijbe- Bijkheid om een hotelarrangement te aüt de woonplaats in Nederland. Nissan Sunny of Ford Escort) sen in Nederland worden afgehaald, •adio, jetbag (skikoffer op het dak), zekerd. igt bij gebruik door vier personen brandstof niet meegerekend) en bij ende winter twee programma's op de :n naar Egypte, Israël, India, Amen- en Afrika. Daarnaast zijn de popu- ïgebracht in een gids met veel aan- en over bijvoorbeeld skiguiding. Op- emde NON-aanbiedingen en dat der dan 300.- een week naar de tte gekozen worden uit drie soorten I groepsreizen), Private (onderscheidt Vdere aanbieders) en Activa (actieve zegt Hotelplan-directeur Frans van in Italië of Canada ontdekt en adorf in de winter of Lloret de Mat in a. heliskiën in Canada aan. De keus istenrijk het grootst. Zwitserland, I(a" komen veel minder aan bod. tie-programma aanzienlijk uitgebreid jn nu zelfs in aparte gidsen onderge- erverdeling te maken in 3 categorien voor jongeren van 17 t/m 20 jaar ditionele NBBS arrangementen en eus, zowel in bestemmingen, vervoer- ginners tot en met gevorderden. Daar- ttieprogramm's, variërend van een itie tot en met de beklimming van ount Ararat.De prijzen variëren v ihann in Tirol per eigen auto tot zon Turkije voor de ski-expeditie op van S3 in van der Helm Frankrijk grootste ski-land Voor het eerst kunnen nu ook vakantiereizen per trein naar Frankrijk gemaakt worden. Het Neder landse Trans, dochteronderneming van de Neder landse Spoorwegen, en het Belgische Railtour heb ben dit jaar voor een flink aantal Franse winter sportbestemmingen in hun programma opgeno men. (Haut)-Savoie, de Alpen van Dauphiné en de Franse Pyreneeën zijn enkele van de bestemmin gen. Het primaat van treinvakanties, dat tot voor kort de Franse spoorwegen opeisten, is hiermee door broken. Voor mensen die een hekel eraan hebben om 's winters in de bergen met hun eigen auto te rijden kan de trein een uitkomst bieden. Waarbij wij de Zeeuws-Vlamingen en Westbrabanders erop wijzen dat als zij voor Railtour kiezen een (lange) omweg onnodig is. Zij kunnen hun vakantie begin nen op elk station langs de Belgische grens. De Belgische wintersporttreinen vertrekken alle uit Brussel. Het is uiteraard onmogelijk alle Franse bestem mingen de revue te laten passeren. Maar zelf iets uitzoeken is altijd leuk en elk reisbureau kan de helpende hand bieden. Wil men zich globaal oriënteren dan is het Frans Na tionaal Verkeersbureau, Prinsengracht 670 in Amster dam (020-203141) het aangewezen adres. Ook dit jaar heeft de ANWB weer spe ciale brochures voor wintersporters sa mengesteld. Niet alleen zijn er kaarten met aanbe volen routes naar de wintersportgebieden in Oos tenrijk, Frankrijk, Zwitserland, Noord Italië en Zuid Duitsland, ook geeft de ANWB drie erg over zichtelijke brochures uit over de wintersportgebie den in Oostenrijk, Zwitserland/Duitsland en Frankrijk/Italië. In deze brochures kan men alles vinden over de hoogte van de plaats, de maximale hoogte van het skigebied, aantal liften, de mogelijkheden voor al pine skiërs, lauglaufers en wandelaars, terwijl ook aandacht is besteed aan aktiviteiten voor kinderen. Ski-lift tegen een machtige berg in Alpe d'Huez. Uw Rein van der Helm Midden in de imposante Dolomieten, het op de Oostenrijkse Bergen aansluitende Noorditaliaanse gebergte, ligt diep ver scholen tussen machtige toppen Val di '«ssa (het Fassa-dal). Eeuwenlang moeilijk bereik- Mr voor de directe omgeving, met het gevolg dat bewoners er nog steeds een zeer oude lokale taal Wen, het Ladinisch. een halve eeuw was het gebied een vaste stek 'tor niet zulke grote aantallen, vooral Italiaanse, Ji-liefhebbers die het gebied hadden leren kennen. Wds een jaar of tien echter heeft ook de Neder- (en Belgische) wintersporter het dal ont telt. k de laatste vijf jaar is Val di Fassa echter uitge joeld tot een der best uitgeruste ski-gebieden van met imposante kabelbanen. Zo kan men in een van de ruim tien dorpen in het Fassa-dal, •et honderd man tegelijk in sneltreinvaart naar wven. 6 de natuur een handje te helpen worden meer driehonderd sneeuwkanonnen ingezet, waar- het mogelijk is sneeuwzeker te zijn van (dit 9f) 20 december tot eind april/begin mei. d' Fassa valt grotendeels in twee stukken uit- i. een van Vigo tot Canazei en het tweede ge- 'e van Moena tot San Pellegrino. Door het dal met vaste regelmaat de skibussen, onderweg 'klanten oppikkend. Voor wie met eigen auto op -tie gaat, zijn tal van parkeerplaatsen bij de ■en beschikbaar. s totaal telt het gebied 103 liften en ruim 200 kilo tor pistes. Het merendeel van de pistes is licht 'Jtoddelzwaar en dus goed geschikt voor begin- en gemiddelde skiërs. Wie daarop uitgeken kan zich op voorhand ook de Superski-pas jtohaffen en dan staan 457 liften en 1050 kilo- ei skipistes-ir1 de omliggende gebieden tot be- I, baarbij voor de liefhebbers ook een f ware pistes 230 de langlaufer is uiteraard gedacht. Er het dal 70 kilometer goed verzorgde loipes eers beschikking. 'jzonderheid zij nog vermeld dat men in Val di Fassa ook 's nachts kan skiën op verlichte pistes. Daarnaast kan de ijshockeyliefhebber er zijn hart ophalen want in het ijsstadion treedt regelmatig de plaatselijke ploeg aan, die in de eerste liga van de Italiaanse competitie speelt. En over de après-ski behoeft men zich weinig zorgen te maken. Het is er! In het dal zijn diverse skischolen. De meeste ski-le raren spreken naast hun eigen talen (Ladinisch en Italiaans), ook Duits. Niet zo verwonderlijk want de provincie Trentino grenst aan het Duits-spre kende Zuid-Tirol. Logiesmogelijkheden zijn er te kust en te keur. Ho tels en pensions in diverse prijsklassen in de ver schillende plaatsen zoals Moena, Soraga, Vigo, Pozzo di Fassa, Pera, Campitello, Canazei. De Terrasje in Alpe d'Huez, vrijwel ingebouwd in de geruimde sneeuw, foto's nationaal frans verkeersbureau meeste hotels bevinden zich in Vigo en Pozza. Sommige van die dorpen zijn uitgegroeid tot mo derne wintersportplaatsen, anderen hebben nog weinig van hun eeuwenoude uiterlijk prijsgegeven. Voorzover bekend heeft van de Nederlandse toer operators alleen Hotelplan Vigo di Fassa in zijn wintersportprogramma opgenomen. De vakantie ganger reist dan met eigen vervoer. Prijs hotel op basis van half pension (zeven nachten) 392-672 gulden per persoon. Wie een kant-en-klare treinva- kantie prefereert is aangewezen op het Belgische Rail tour (660 tot 1000 gulden voor reis en zeven daags verblijf, inclusief maaltijden). Val di Fassa is per auto te bereiken via de autoweg München-Innsbruck-Brenner-Bolzano. Dan afslag Ora nemen. De laatste uren rijdt men via de goed onderhouden Dolomietenweg richting Val di Fas sa. Dit laatste stuk voert door een imposant ge bergte. Al bij al een hele reis maar het is de moeite waard. Per spoor rest men het gemakkelijkst tot Bolzano. Vandaar is het met de lijnbus nog 45 kilometer. Hotels: 7 dagen, half pension. Afhankelijk van sei zoen van ongeveer 320 gulden (één-ster-hotel) tot ruim 1000 gulden (vier-sterren hotel) per persoon. Ski-lessen: Groepscursus, 6 dagen, twee uur per dag: plm. 100 gulden. Ski-passen: Val di Fassa: 6 dagen: hoogseizoen (7/2-4/4): Volwassenen: plm. 240 gulden; kinde ren: plm. 165 gulden. Superski-pas: Volwassenen: plm. 260 gulden; kinderen: plm. 180 gulden. Informatie over de uitgebreide mogelijkheden van Val di Fassa is te verkrijgen bij het Italiaans Verkeersbu reau, Stadhouderslaan 3, Amsterdam, tel. 020-168244. Door Rein van der Helm Dank zij de jonge Sepl Rogl (16) en zijn Nederlandse coiTespondentievriendje Bas kunnen thans diabetici (en hun ouders of partners) met een gerust hart in de omge ving van de Grossglockner -met 3.798 meter de hoogste berg van Oostenrijk- gaan wintersporten. Peter Rogl, de vader van Sepl, is eigenaar van hotel Taurerwirt en kennelijk een gastvrij man. Zijn zoon correspondeert lustig met di verse vriendjes in vooral Nederland en België en bij tijd en wijle mag hij van zijn vader vriendjes uitnodigen voor een verblijf. Zo doende kreeg ook Bas een uitnodiging. „Maar", zegt Peter Rogl, „Bas moest de uitnodiging afslaan omdat hij diabeticus is. Daar hebben we toen een mouw aangepast maar de komst van Bas heeft ons toch aan het denken gezet. Wij zijn toen tot het besef gekomen wat voor vrees diabetici weerhoudt om op vakantie te gaan. En zijn wij toen pas gaan waarderen wat het betekent om onbekommerd te kunnen eten en drinken. Diabetici moeten altijd oppassen en strikte richtlijnen volgen. Nu is in onze keuken een diëtiste aangesteld. Met het gevolg dat ook de gewone maaltijden nu evenwichtiger zijn samengesteld". Is een goed hotel een eerste vereiste als je lekker wil wintersporten, zonder prima omgeving kan dat natuurlijk niet. En die prima om geving biedt Kals zonder meer. Het dorp ligt op 1325 meter hoogte aan de zonnekant van de Grossglockner. Een berg van importan tie, die met zijn collega's Grossvenediger (3674) en Dreiherren- spitze (34449 meter) de Hohe Tauern Süd vormt, het dak van Oos tenrijk. Kals am Grossglockner ligt niet zover van de Italiaanse Dolomie ten. In een gebied dat lang was afgesloten door tientallen bergen van meer dan drieduizend meter. Tot 1968 was de streek alleen be reikbaar via Italië of een kilometerslange omweg via Heiligenblut. Sinds 1968 is het gebied ontsloten door de Felbertauerntunnel en - weg, met de auto te bereiken via Salzburg-Mittersill-Matrei. Sneeuwkettingen niet vergeten! Een gebied dat laat tot ontwikkeling komt heeft toeristisch gezien voor- en nadelen. Er zijn in Kals en omgeving geen tientallen ka belbanen en skiliften te vinden en er heerst geen uitbundig uit gaansleven, dit voor diegenen die tijdens hun wintersport graag uitbundig stappen. Er is een discotheek, dat wel. En verder diverse gezellige Weinstubes. Joseph Oberlohr van het plaatselijk bureau voor toerisme is daar niet rouwig om. De bergroute Glocknerblick en de drie sleepliften zijn volgens hem precies wat Kals nodig heeft. „Door de eeuwen lange ontoegankelijkheid heeft het leventje hier zijn gangetje ge gaan. Daaraan is anno 1988 nog niet zoveel veranderd. We hebben nog een volledig gaaf gebleven natuur en het Kalser leventje is nog doordrongen met traditionele waarden als geloof, gastvrijheid en vriendelijkheid". Een natuur die men kan beleven tijdens begeleide ski-tochten of op een wekelijks uitstapje (met de sneeuwschoenen aan) richting wild- voederplaatsen en berghutten met onderweg een picknick en een kampvuur. „Een afwisseling met het skiën en langlaufen", zegt Pe ter Rogl, die het idee overigens weer van zijn zoontje kreeg die met zijn vriendjes eens wat anders wilde. Wandelaars komen in Kals goed aan hun trekken. De 250 kilome ter winterwandelwegen in het wijdse Kalsertal worden goed onder houden en na een wandeling kan men met slee weer naar verblijf plaats of vertrekpunt worden teruggebracht. Ook voor langlaufers zijn over 15 kilometer loipes goede voorzieningen aangebracht. En de skigebieden in de nabijgelegen Schober-, Glockner- en Granat- spitze-gruppen bieden in feite onbegrensde mogelijkhden voor al pine-ski. Beginnelingen, gevorderden en specialisten kunnen er hun hart ophalen. De laatsten kunnen, onder begeleiding van erva ren Kalser gidsen, echte bergtochten maken, waarbij ook wordt binnengedrongen in de witte stilte en rust van de bergreuzen. Alpine: Sleep- en stoeltjesliften, vijf afdelingen (groot ski-gebied in onmiddellijke omgeving van Kals); vier geprepareerde loipes 15 ki lometer, Verblijfsmogelijkheden: hotel, Gasthof, pensions met ontbijt, ge meubileerde kamers, vakantiewoningen. Een week skiën inclusief skipas, afhankelijk van gekozen verblijfsmogelijkheid van 275 tot 750 gulden. Ski-lessen: zes-dagen kaart (vier uur per dag): plm. 160 gulden Ski-lessen: zes-dagen kaart (twee uur per dag): plm. 125 gulden Ski-kleuterschool vanaf drie jaar: zes dagen (met eten): plm. 200 gulden. Derde kind uit een gezin gratis.Huur alpineski's: maximaal plm. 11 gulden per dag. Begeleide skitochten, zowel voor beginners als gevorderden. Huur schoenen: maximaal plm 4 gulden per dag. Langlaufuitrusting: plm. 11 gulden per dag Informatie: Oostenrijks Verkeersbureau, Singel 464, Amsterdam. Tel. 020-129682. Fremdenverkehrsverband, A-9981, Kals am Grossglockner, Oostenrijk. Met sneeuwschoenen en Peter Rogl als gids naar de voederplaatsen van het wild bij Kals. Twee skigebieden in Stiermarken, bieden - zeker buiten bet weekeinde - nog mogelijkheden om volop van de sfeer in de sneeuw te genieten. Bij Haus Haas in het Lachtal en het skigebied bij Haus im Ennstal met plaatsen als Hochkönig en Dienten bieden de wintersporters nog altijd veel ruimte. Het fascinerende Ober-Engadin is een van de 'ge heime tips' die ANWB-wintersportspecialist Hans de Looij geeft, wanneer aan Zwitserland als win tersportvakantieland wordt gedacht. Groter is zijn aanbod wanneer aan Noord-Italië wordt gedacht. Voor skiërs: de Kronplatz bij Brü- neck in het Pustertal en Corvara in Alta Badia. Voor langlaufers zijn er deze winter ook nog onge kende mogelijkheden in het Pustertal vlakbij de Oostenrijkse grens. Dobbiaco moet als centrum ge zien worden. Noordoostelijk van Trento, in Val di Fiemme, komt men ook nog maar weinig Neder landers tegen. Frankrijk heeft de laatste jaren een groot aantal bekende trekpleisters gekregen. Nog altijd vergeten is het gebied van Carroz d'Araches waar alpine skiërs de ruimte hebben. In het centrum van de Vogezen ligt Le Bonhomme; een verhoudingsge wijs stil langlaufgebied met nagenoeg ideale om standigheden. Sneeuwvakantie met een indrukwekkend gebergte als achtergrond in Val di Fassa. May Way kan nu ook gekozen wor ment. Wintersportaktiviteiten, en vooral het al- pine skiri en het langlaufen, staan de laat- ste jaren zo sterk in de belangstelling, dat de pisten en loipen overvol dreigen te ra- en.Vooral in het Oostenrijkse Tirol is het vaak een nikte van belang en worden de skiërs in het hoog- iizoen geconfronteerd met behoorlijke lange wachttijden bij de liften. te Oostenrijk kent nog altijd een aantal plekjes «aar het in de regel rustig is. Aan de grens van het Salzburgerland en Oberöstereich is bijvoorbeeld de iiregion Dachstein-West te vinden. In plaatsen lis Russbach, Annaberg en Gosau is het nog niet a druk. Vlak bij de Tauerntunnel kunnen de lang- aufers nog heel gemakkelijk uit de voeten in het je gebied van Lungau met de plaatsen Ma- apfarr, St. Michael en Mautendorf.

Krantenbank Zeeland

de Stem | 1988 | | pagina 21