DEN Veel fans ziin vrouwen boven gsbedrijf nons bv IET GROND-, IGSWERK IjOAN COLLINS SCHREEF BOEK EN STOPT MET 'DYNASTY' neten b.v. TY-reclame in VS: 1 op de 10 mislukt Kunst proeven en commercie traat40, Terneuzen 150-12885 KURK- en J; TEN- LONDEN - Joan Collins zit in de suite van het I warenhuis Claridges. Ze draagt zwarte pumps I met hoge hakken, zwarte kousen, een zwart mi- 1 nirokje en een smetteloze witte blouse. Haar zwarte krullen, gekapt naar de laatste trend, val- llen losjes over haar schouders. I Ze zegt dat ze zich op het mo- Iment niet honderd procent I voelt. „Ik heb een ellendige I griep te pakken. Dat komt door [de air-conditioning in New [York. Het is zo vervelend, ik kan er niets aan doen - en ik ben nooit ziek." Puistig Vrijaf Misstappen DONDERDAG 13 OKTOBER 1988 Glasnost en kunst Ritmische tekens Vijf Vlaamse keramisten Einitair 3 G. v.d. Heydenschool werd :hool „De burgemeester moet een voorbeeld van wetsnaleving zijnalleen al omdat hij anderen achter de veren moet zitten die het minder nauw nemen W.F. de Gaay Fortman, oud-minister DE STEM Door Bryan Appleyard De zorgvuldig aangebrachte lipstick benadrukt het ko kette v-tje van haar bovenlip. Om haar kleurloze ogen zijn dikke, zwarte lijnen getekend, die in de buitenste ooghoek uitlopen in een messcherp puntje a la Cleopatra. Ze is behangen met zware goude kettingen, en door de I enorme collectie armbanden lijken haar polsen bijna ge- I pantserd. Het virus stuurde het hele promotieprogramma in de war. Maar de 'show must go on'; er moet immers een boek gepre- J senteerd worden. Inmiddels is de fotosessie achter de rug, de persconferentie is ook geweest en overal lopen zenuwachtige [public relations agenten. Er moet onmiddellijk zwarte thee worden, met citroen, öm haar getergde keel te ver- I zachten. Enkele minuten later, de keel gesmeerd en de benen in een bevallige pose over elkaar ge- slagen: „Ik schrijf graag", zegt de ster. „Al sinds m'n zesde of zevende schrijf ik regelmatig. Toen ik in de vierde klas van de middelbare school zat, redi- geerde ik de schoolkrant. Ik was altijd erg goed in Engels." Haar nieuwste pennevrucht, J 'Prime Time', is in feite haar [vierde boek. Het eerste boek was een autobiografie, daarna [volgde een schoonheidshand- leiding en haar derde werk was een dagboek over de tijd dat haar dochtertje in coma lag. De roman 'Prime Time' verhaalt over de onverkwikkelijke tele- visiewereld van Hollywood, met name over het grillige lief- desleven van de sterren. De heldin is een Engelse zangeres die het sterrendom bereikt als van haar rol in een gro te, melodramatische televisie serie, 'Saga' geheten. In de roman wordt een moordzuchtige gek opgevoerd, Calvin geheten, die de hoofd persoon achtervolgt. Joan Col lins: „Die figuur stond me heel levendig voor de geest. Ik heb iets dergelijks, maar veel min der ernstig, zelf meegemaakt. Het is niet direct zo dat iemand er op uit is om je te vermoor den. Zo'n persoon zit gewoon voor je huis, dag in, dag uit. Het is een keer gebeurd dat ik net uit de douche stapte, met een handdoek om me heen gesla gen, en er twee mensen m'n badkamer in wandelden - ter wijl m'n bewaker ook in het huis rondliep. Toevallig waren het bewonderaars." „Toch houdt mijn angst ook verband met de rollen die ik vertolk. De meeste mensen denken dat ik hetzelfde kren gerige, corrupte, wraakzuch tige monster ben dat ik in Dy nasty speel", meent de actrice. Datzelfde geldt, uiteraard, voor de pers. De Britse sensatiepers is prominent aanwezig in de roman; de journalisten zijn zonder uitzondering onaange name, puistige jongemannen. Collins' commentaar: „Ik moet zeggen dat ik niemand ken die de Britse sensatiepers een warm hart toedraagt." „Ik kan m'n muren behan gen met de leugens die over me zijn geschreven. Er zijn be paalde roddel tijdschriften in Italië, die de verhalen gewoon ter plekke verzinnen. De Britse vrouwen daar ook voor zorgen. Alleen gaat dat niet vanzelf, je moet natuurlijk wel aandacht aan jezelf besteden", aldus Joan Collins. Aan het slot van de roman wordt de heldin herenigd met de ware liefde van haar leven. Joan Collins daarentegen ont kent dat er enige kans is dat zijzelf terugkeert naar één van haar talloze echtgenoten en minnaars. En ze geeft ook niet graag toe dat haar beoorde lingsvermogen wat mannen betreft nogal eens tekort is ge schoten. „Ik geloof absoluut niet dat Tony (Newley) en Ron (Kass) op een of andere manier slechte mannen waren. Ik ben nog steeds bevriend met Tony - hij is de vader van mijn twee oud ste kinderen. Roh is helaas ge storven. Hij was verslaafd aan drugs en dat was ook de reden waarom ik bij hem ben wegge gaan. Tony was een heel goed meris. Hij had echter één zwakke plek. Hij was mij voortdurend ontrouw en daar kan ik onmogelijk mee leven", verduidelijkt ze. Joan Collins: roman over een Engelse zangeres in een tv-feuilleton. pers is nu begonnen deze ver zinsels over te nemen. Zo zou ik bij voorbeeld omgaan met een of andere idiote Italiaanse ac teur. Dat verhaal gaat in mijn plakboek. Zo leg ik de mythe van Joan Collins en haar 'speeltjes', haar vriendjes, voor het nagéslacht vast", maakt ze duidelijk. Wat Joan Collins beschouwt als de ideale man is het type 'gespierde spetter', die wat van het leven geproefd heeft, een paar misstappen heeft gedaan, maar in wezen uit het juiste hout is gesneden, kortom de 'echte man' zoals die in de tele visieseries voorgesteld wordt. Met vrouwelijkheid bedoelt Joan Collins dat je je jeugd moet conserveren, dat je als een twintigjarige blom door het leven moet gaan tot en met het moment dat de deksel op je doodskist wordt geschoven. „Veel van mijn fans zijn vrouwen van boven de vijfen dertigjaar. Ik vertegenwoordig - FOTO AP iets van hoop voor hen. Daar kun je om lachen en die femi nisten met snorren mógen er voor mijn part om lachen. Maar het blijft een triest feit in onze samenleving dat de aan trekkelijkheid van vrouwen verdwenen is tegen de tijd dat ze dertig zijn. Vrouwen zijn nu eenmaal alleen interessant als ze kleine, strakke kontjes heb ben en een gezicht zonder rim pels. Als mannen nog aantrek kelijk gevonden kunnen wor den op hun veertigste, vijftig ste of zestigste, dan kunnen De schrijfster/actrice heeft drie weken vrijaf genomen van- de Dynasty-set om Prime Time te promoten. Ze heeft de opna mes van twee nieuwe afleve ringen net achter de rug. Nog negen en dan zit het er weer op voor dit seizoen. Joan Collins is van plan de televisieserie, na daarin zeven jaar lang Alexis te hebben uitgebeeld, voorgoed vaarwel te zeggen. Er liggen een film en een andere televi sieserie in het vooruitschiet, waar ze zich bijzonder op ver heugt. Uiteindelijk is het haar ideaal om in een groot huis in zuid-Frankrijk te gaan wonen en zich daar volledig te wijden aan het grootmoederschap. „Ik ben van mening dat het leven een toneelstuk in drie be drijven is. De eerste akte is eigenlijk altijd uitstekend, de tweede is goed, maar van de meeste mensen is het derde be drijf teleurstellend. En ik wil gewoon ook dat mijn derde akte een succes is", filosofeert Joan Collins. (c) The Times Van onze rtv-redactie Televisie-reclame is in Amerika een zeer lucratieve, maar ook riskante business. Aan het maken van wer vende spotjes op de tv wordt jaarlijks 100 miljard dol lar (200 miljard gulden) besteed. Eén op de tien spots haalt echter het televisiescherm niet. General Electric liet een filmpje maken bij een gere nommeerd reclame-bureau en leek erg tevreden over het resultaat. Een man ge- kleed als Uncle Sam wordt keer op keer in het gezicht geslagen. Een stem maakt melding van het tekort op de Amerikaanse handelsbalans en de verslechterende eco nomie. Het filmpjes passeerde verschillende niveaus in het hoofdkantoor van GE, maar bleef liggen in de la van de man aan de top. De multina tional zou op deze manier wel een heel slecht beeld scheppen van de Ameri kaanse economische poli tiek. Soms ligt de oorzaak van het schrappen van een 'com mercial' op een heel ander vlak. De hamburger-keten Jack in the Box liet een aan trekkelijke dame zeggen: „Ik ben 36 jaar en gisteren deed ik het voor het eerst." Ze doelde op het nuttigen van een broodje gegrilde kip. Men verwachtte mis verstanden en haalde het filmpje terug. Pizza Hut, met vestigin gen van kust tot kust in de VS, overkwam iets soortge lijks. Actrice Susan Anton at in het spotje een smakelijke pizza, maar volgens de di rectie deed ze dat veel te sensueel. De telefoonmaatschappij AT&T maakte reclame voor het maken van Tong distan ce' gesprekken (interlokaal) met een echtpaar dat zit te ruziën over de kosten. Het filmpje werd uiteindelijk niet uitgezonden. Het echt paar zag er zeer joods uit en het bedrijf zou machteloos staan tegen de beschuldi ging dat de reclame voor oordelen bevestigt. Reclame is 'de belangrijk ste peiler van de Ameri kaanse tv-stations, maar is ook voor de bedrijven zelf van levensbelang. Het ma ken van een spotje van een halve minuut kost 200.000 tot een miljoen dollar. Een heel duur voorbeeld is de Pepsi- reclame met Michael Jack son. De bedrijven zeggen unaniem dat ze liever een spotje van 200.000 weggooien dan dat ze 20 miljoen op ta fel leggen om een jaar lang reclame in de huiskamers te Michael Jackson in de peperdure Pepsi-reclame. - FOTO ANP krijgen die schadelijk is voor het image. Grote bedrijven kunnen een reclame-strop nog wel verwerken, maar de klei nere kunnen in grote moei lijkheden komen. Als ze een maal betaald hebben aan een reclamebureau zijn ze aan handen en voeten ge bonden. Soms maakt zo'n bureau daar misbruik van en krijgt het opdracht ge vende bedrijf het eindresul taat pas een paar dagen voor de eerste uitzending te zien. Annuleren is dan niet meer mogelijk. Denny's, een keten goed kope restaurants, wilde via een 'commercial' een nieuw image creëren. Elf maanden werd geschaafd aan een filmpje dat duidelijk maakte dat je in een Denny- restaurant niet alleen veel kunt eten, maar dat je er ook heerlijk rustig kunt conver seren. Drie dagen voor het filmpje voor het eerst ver toond zou worden, werd Denny's opgekocht door TW Service. Denny's bestond niet langer en het spotje was waardeloos geworden. Apple kon de tv-reclame wel vergeten, omdat de ma nager die in het filmpje en thousiast zijn produkten aanprees, na ee wisseling in de top naar een concurre rend bedrijf was verdwe nen. Honda maakte in het midden van de jaren zeven tig reclame voor de zuinige Civic, maar moest de spot terughalen. Er waren ge woon niet genoeg Civics voorradig om aan de sterk gestegen vraag te voldoen. •Rien Timmers, tekeningen. Galerie Romke van Dijk; Ha ven 5a, Breda. Open: dinsdag tot en met zaterdag 12.00-22.00 uur. Steeds meer kunstenaars exposeren in meubelzaken, kroegen, kapperszaken, wa renhuizen, kantoren, restau rants, boekwinkels, eigen ate liers, scholen, gemeentehui zen, bejaardentehuizen, zie kenhuizen, wijnzaken etc. Na het wegvallen van de BKR zoeken kunstenaars een nieuwe markt. Voor zaken is het vaak mooi meegenomen als opluistering of trekpleis ter, want van goed begeleide verkoop hebben ze meestal geen kaas gegeten. De meeste kunstenaars en/of instellingen trekken bij de krant aan de bel, want pu bliciteit is nooit weg. Terecht. Kunst is ook commercie; moet verkocht worden. En als een krant bijvoorbeeld nieuwe auto's ruim uitstalt binnen de redactionele kolommen, waarom kunst dan niet, is een legitieme vraag. Verder voe len veel kunstenaars de be hoefte aan een publiekelijk klankbord, waarmee ze goed of slecht geprikkeld worden hij hun tamelijk eenzame werkzaamheden in een ate lier. Afgezien van het feit dat het fysiek onmogelijk is om klle exposities te bezoeken, aat staat te verwerken, stel len we ons op het standpunt tot we primair aandacht be steden aan beeldende kunste naars die professioneel werk zaam zijn... en... professioneel gebracht worden in musea, galeries en instellingen die ™k> ten aanzien van de kunst publieksgericht zijn openbaar en goede be- Dnt is geen wet an Meden en Perzen en bo- endien bezit onze regio niet van die instellingen, Jhaat we soms ook in de «wrge opereren. Verder is het an belang de ogen niet te sluiten voor het buitenregio- nale gebeuren om kunst-in- teelt te voorkomen. Ter illustratie een beslis sing. Ik werd gebeld door een kunstenaar die vond dat hij aandacht verdiende vanwege zijn expositie in een meubel zaak. Over de meubelzaak, wat het eigen produkt betreft, geen kwaad woord. Ze brengt heel aardig stijlmeubelen uit een interessante periode. Daartussen hingen dan en kele schilderijen - goed ge schilderd! - krom getrokken, half verstopt achter canapé's en palmen etcetera en zonder enige zichtbare informatie. De kunstenaar als 'leuk' be hang. De kunstenaar verdient aandacht, maar niet op deze manier. De hierboven aangekon digde expositie vindt plaats in een zogenaamde wijnproe verij. Maar hier heeft de beel dende kunst een soort even waardige plaats naast het an dere handelsprodukt. Er is een afzonderlijke wand en een bovenetage, waar de kun stenaar een goede ambiance krijgt. Bovendien heeft men zich verzekerd van een advi seur, die thuis is in de kunst wereld. Er zijn kunstenaars, die zelfs op deze manier zich niet willen 'encanailleren' en enkel in galeries en musea verblijven, maar anderen die zich meer met 'het gewone le ven' willen engageren vinden hier een hele redelijke omge ving. Rien Timmers uit Roosen daal heeft er dertien vrij grote zwart/wit-tekeningen opgehangen. Volgens de kun stenaar zijn die ontstaan uit directe emoties, die gevoed zijn door een surrealistische, ambachtelijke traditie. De ti tels sluiten aan bij de dubbel- sporigheid van het magische en het realistische: 'Vis en brood' naast 'Het gewicht van de ziel'. Vooral de grote teke ningen beneden verrasten me met hun doorwerkte opbouw én de geladen symboliek. Te keningen met een grafische inslag zonder eigenheid te verliezen. Ook boven zie je dat bijvoorbeeld in 'Lichtma- chine'. Andere bladen, waarop hij zich beperkt tot een summier lijnenspel heb ben, voor mijn gevoel, minder draagkracht en neigen naar het anecdotisch/karikaturale zoals 'Mens in natuur' of 'Le venslang'. als geheel een be scheiden expositie die gezien mag worden! H.E. Britt Houtkamp: 'Glasnost in kunstvorm'. Kunstruimte Onder de Toren, Torenpassa ge, Breda. Open: woensdag tot en met zaterdag 13.00-17.00 uur. Tot en met 29 oktober. De actuele ontwikkelingen in Rusland houdt velen bezig. Zo ook Britt Houtkamp, die bovendien vanuit een boed dhistische levensvisie rea geert. Op deze tentoonstelling zegt ze met haar werk vooral de periodes Brezjnev en Gor- batsjov te verbeelden. Ze hanteert daarbij alleen de kleuren rood en zwart, die zij representatief vindt voor de Sovjet-republiek. Ze brengt met deze kleuren emotionele gebaren aan op papier, waar bij telkens een kop door tra- lie-achtige situaties priemt. Ze heeft zich daarmee een schilderkunstige beperking Deze aquarel is van Jan van Loon. Hij maakte deel uit van de 'Noordelijke aquarellis ten', die tot en met 23 oktober te zien zijn in galerie Bonnard, Berg 41, Nuenen. Verder horen bij deze groep: Riny Bus, Jan Velthuis, Bert Botschchuyver en Jan van der Scheer. Zij hebben nog twee gasten meegebracht: Wonnie Noppert en Harmke Haanstra. De ga lerie is open van donderdag tot en met zondag van 14.00-17.00 uur. opgelegd, die meestal nog bo ven haar macht ligt. Er zijn ook een aanal schilderijen die een wat breder kleurpatroon laten zien en daarmee tevens een krachtiger expressie ten toonspreiden. Britt is een vrouw die behoefte heeft aan het grote gebaar, dramatiek. Een nog groter formaat en onbeheerster omgaan met meer kleur zou wel eens ver rassender resultaten kunnen opleveren dan het kader waarbinnen ze zichzelf nu ge vangen houdt. H.E. Peter Kantelberg in Lokaal 01, Kloosterlaan 138, Breda, open vr. zat. en zond. a.s. van 14.30-17.30 uur. Peter Kantelberg schildert vanuit zijn tenen, rustig en bedachtzaam, verbaasd over al hetgeen zijn onderbewuste voor hem in petto heeft, aan genaam verrast over hetgeen hij produceert. Niet omdat hem dat tot tevredenheid zou stemmen, maar omdat hij met dat door hemzelf gele verde materiaal aan de slag kan. Kantelberg tekent en schildert binnen eenzelfde fa se, hevig geïnteresseerd in vorm. Vorm, die zijn onder bewuste voortbrengt en die hij niet verder wenst te dui den dan tekens, die, hij geeft het aarzelend toé, door hun ronde vormen wel van orga nische oorsprong moeten zijn, ja. Deze tekens vullen vele bladen, waarover ze in een sterk ritmisch patroon zijn verdeeld. Ze doen denken aan kevers, die in krachtige zwarte lijnen, soms ook in ge dekte kleuren zijn neergezet. Soms vanwege het vormcon- trast van verschillende soor ten tekens op één blad, vaker dezelfde vorm herhaald. Van deze bladen wordt morgen een selectie in de vorm van li tho's op klein formaat, ge bundeld in een bescheiden oplage aangeboden voor ƒ7,50. Maar dit is slechts één kant van het werk dat Kantelberg in de drie weken in Lokaal 01 werkzaam was, heeft ver richt. De tekens die in hem 'opborrelen' zijn voor hem in deze serie een basis van waaruit niet alleen getekend maar ook geschilderd kon worden. Op enkele grote doe ken zette hij zijn tekens in stevig zwart zodat ze meer en meer op karakters, merkte kens lijken en schilderde daar gedeeltelijk een kleurige wol kachtige formatie overheen. Twee gelijkaardige doeken worden tot een compositie door een monochroom diep blauw, ultramarijn doek, dat als een brug ertussen ge klemd is. Piepkleine blauwe schilderijtjes op de rechter wand zorgen voor een, zij het losse verbinding, met de uit één doek-met-teken bestaand werk aan de tegenoverlig gende wand. Het resultaat? Door de met het uur wijzi gende lichtval een steeds wis selende confrontatie van vor men en kleuren, die bij de eerste aanblik shockerend contrasteert en waarin bij nadere beschouwing net zo veel vormovereenkomsten als contrasten te ontdekken zijn L.R. Cultureel centrum Schar- poord te Knokke-Heist. Open: alle dagen behalve ma. van 10.00-20.30 uur. Tot 25 okt. a.s. Het cultureel centrum Scharpoord te Knokke-Heist ontwikkelt de laatste maan den een verheugenswaardige tentoonstellingsactiviteit. Waren het onlangs de leden van de Vereniging van Vlaamse Kunstenaressen die aandacht voor hun werk vroegen, thans zijn het vijf keramisten, die hier op ruime schaal hun werk tonen: Phi lippe Boutens uit Kortrijk (37), Tjok Dessauvage uit St.- Eloois-Winkel (40), Katrien Maenhout, die woont en werkt in Schilde en aan de Californische Westkust (29), Rik van de Wege uit Eeklo (37) en Johan van Geert uit Berchem (28). Om met de laatste te begin nen: Van Geert combineert keramiek met 'objets trou- vés'. Zijn objecten die een en kele maal voor de bodem, maar meestal voor de wand gedacht zijn, bestaan voorna melijk uit op him punt staan de driehoeken uit de zijden waarvan staalkabels, aan het einde voorzien van pluimen of beha-cups omhoog groeien. Bij zijn staande objecten do mineert de vorm van een ne gerhut, aan de punt voorzien van een pluim of kwast, ter wijl menige keramiekhut ook rust op een ondergrond van haar. Bij de meeste objecten vraagt men zich af met welke noodzaak en zin hier kera miek werd gebruikt en op naar verhouding zo kleine schaal, terwijl toepassing van hout eerder voor de hand ge legen had. Van Geerts kera miek is er werkelijk met de haren bijgesleept en ik zou me kunnen voorstellen dat hij haar spoedig vaarwel zegt om zijn objecten in andere mate rialen te verwezenlijken. Heel anders Tjok Dessau vage wiens schaalachtige ge halveerde bollen die behalve dat ze door de draaitechniek ontstonden, ook in keramiek werden gedacht hoewel ze dank zij de toegepaste glazu ren soms aan andere mate rialen herinneren.... Maar ze zijn prachtig zoals ze daar staan met hun komvormige uithollingen en diepe insnij dingen als urnen waarin stilte wordt bewaard en be schermd tegen het lawaai om ons heen. Ook Rik van de Wege is een keramist van de zuiverste klei om het spreekwoorde lijke water hier eens te ver vangen door de enige pas sende materie. Hij bouwt zijn figuurachtige objecten op uit plaatjes klei, waarin hij soms ijzeren staafjes als accenten aanbrengt. Ondanks hun ge raffineerde zandkleuren, zwakke roden en blauwen doen Van de Wege's klein- plastieken juist door die op bouw uit zoveel plaatjes bij langer beschouwing ietwat huisvlij tachtig aan. Waar hij in ander werk minder ortho dox van deze techniek ge bruik maakt en grotere vor men hanteert, werken zijn plastieken opeens veel rusti ger en vooral monumentaler. De bontbeschilderd-fan- tastische figuren en wezens, die Philippe Boutens op hoogst willekeurige en ge zochte wijze modelleert, over tuigen nog behagen. Katrien Maenhout daaren tegen toont zich in haar druï- dentafels en skurriele dieren- koppen op zcfek naar oude en nieuwe mythen en is in elk geval begaafd met een talent waarvan nog veel te ver wachten is. W.E.

Krantenbank Zeeland

de Stem | 1988 | | pagina 21