We maken met z'n allen een kinderhoekenmuseum TOON TELLEGEN WINT GOUDEN GRIFFEL MET 'TOEN NIEMAND IETS TE DOEN HAD'; DE STEM KINDERBOEKENWEEK WOENSDAG 12 OKTOBER 1988 ffftTEM GIDS 2 ambone 'Ik doe mij»ogen dicht', zei de eekhoorn, 'en wat er dan gebeurt is altijd wonderbaarlijk'. Zo ongeveer is de eekhoorn zelf ook ontstaan in de dierenverhaaltjes van Toon Teilegen. Ze staan in twee bundels 'Er ging geen dag voorbij' en 'Toen niemand iets te doen had'. Voor de laatste kreeg Tellegen gisteren de Gouden Griffel. NEDERLAND 3 12-22 oktober DUITSLAND 2 De prijzen ïuske en Wiske: Siiskefrjit em vreemie man inhuis die ik niet ken i TinJeJi het soms carnaval Utat ben je van plan 4Het knerpte en knarste in mijn hoofd Door Muriel Boll Toon Tellegen is huisarts en dichter Je kunt net zo goed zeggen dichter en huisarts, want beide beroepen zijn even belangrijk voor hem. Over geen van tweeën wil hij praten 'dan raak ik in een warnet', dus praten we alleen over zijn dierenverhaaltjes voor kinderen. Verhalen over de eekhoorn en de mier, de olifant, de mossel.... alle mogelijke dieren, behalve huisdieren. „Ik had voor mezelf regels opgesteld. De verhaaltjes mochten niet langer dan twee blaadjes en niet korter dan één blaadje papier zijn. Er mochten geen huisdieren in en van alle dieren mocht er maar één voorkomen. Wat ik ook heel belangrijk vond, was datje de dieren kon verwisselen. Olifant zou je door mier moeten kunnen vervangen, eekhoorn door krekel, zo wilde ik vermij den dat het verhaaltjes werden over de goede beer, de slechte vos enz." Toch is de eekhoorn het dier geworden dat zich het meest verwondert en zich van alles afvraagt. „Het is me inderdaad niet helemaal gelukt; je kunt de eekhoorn niet meer altijd inruilen voor een ander dier, dan zou de eekhoorn de eekhoorn niet meer zijn. Dat verwisselbare volhouden is zo moeilijk. Waar ik me wel aan heb gehouden is dat maar één mier, één eekhoorn in het bos mag. Als ik aan een tweede eekhoorn denk, zou het hele bos in elkaar storten. Ik zou die eekhoorn onmiddellijk laten denken 'zal ik maar verdwijnen, dat lijkt me beter... Nou goed, dan verdwijn ik maar." Een andere regel die Tellegen voor zichzelf bedacht, was dat alles dezelfde afmeting moest hebben. 'De mier leunde zwaar op de schouder van de eekhoorn die hem naar huis zeulde, niet ver van het midden van het bos'. Niet alleen de dieren ook de grassprieten, struiken en bomen zijn even groot. De eekhoorn ligt net zo graag op een boomtak te doezelen als onder een grasspriet. In de verhalen denken de dieren na over het leven, ze gaan op ontdekkingsreis zoals Winnie de Poe op 'expotitie' ging en schrijven soms brieven aan zichzelf. 'Beste eekhoorn', schreef de eekhoorn. 'Je vroeg je af of je ooit zo'n mooie dag hebt meegemaakt. Het antwoord is nee. Dag, jezelf. Vreemde brief, dacht de eekhoorn. Maar hij stuurde hem toch weg. Met een lichte bries werd de brief even later weer bij hem bezorgd. Vlug maakte hij hem open en las: 'Beste eekhoorn, Dank je wel voor je brief. Ik wil je alleen nog even laten weten dat er nog veel meer van zulke dagen zijn die je nooit hebt meegemaakt. Ontelbare! Dag, jezelf...' De dieren kunnen zich ook blijven verbazen over woorden als ontroeren. 'Ontroeren', riep de kikker. 'Is dat als je je lepel stilhoudt?' Of over argwaan, zou dat een zwart soort soep zijn met hompen van het een of ander erin? Zou je het kunnen afkrabben? En verdriet is bij Tellegen een soort pudding die op de eiland is gevallen en daar blijven kleven. Tellegen: „Argwaan is een prachtig woord, net als deemoed. Iedereen weet wat het betekent, maar wat is dat nou precies? Je gebruikt het heel weinig in de spreektaal. Ik hou van langere echt Nederlandse woorden als vermorzelen, vervallen, reusachtig, mismoedig en armzalig. Ik heb lijstjes van dat soort woorden die ik ergens in een verhaaltje wil gebruiken. Soms ga ik alle verhaaltjes langs en kijk of ik er eentje kwijt kan." Als je zo aan woorden hecht doe je waarschijnlijk heel lang over je gedichten. „Daar doe ik inderdaad heel lang over. Zo ontspannend als het schrijven van de verhaaltjes is, zo inspannend is dichten. Toch zou ik het niet kunnen laten. Dat klinkt dramatisch, maar het is echt zo. Ik heb geen absolute stilte nodig voor mijn Toon Tellegen. dichtwerk. Ik schrijf aan mijn bureau in de onderzoekkamer; de deur staat altijd open, iedereen kan binnenlopen en als de telefoon gaat zeg ik niet dat ik geen tijd heb. Ik wil me niet isoleren en het gevoel FOTO QUERIDO hebben met iets belangrijks bezig te zijn." „Die verhaaltjes schrijf ik in de zomer, dat merkje aan de sfeer. Dan ga ik ergens buiten zitten met mijn bloknoot, onder een boom of zo, en binnen tien minuten heb ik er één klaar. Soms schrijf ik er drie achter elkaar, heb ik drie dagen vrij." Je springt van de ene op de andere gedachte, daardoor zijn de verhaaltjes zo spannend, denk ik. Je moet waarschijnlijk je hoofd eerst helemaal leeg maken om zo te kunnen associëren. „Dat is zo. De verhaaltjes zijn ontstaan toen ik er iedere avond een aan mijn dochter moest vertellen voor het slapen gaan. Die vertelde verhaaltjes waren toch heel anders, veel absurder, stuntverhalen. Dat kwam doordat ik ze razendsnel moest bedenken. Ik vroeg mijn dochter waarover het moest gaan en dan zei ze bijvoorbeeld 'er moeten drie walvissen in, vijf mieren, torren en twee kiezelstenen. Dan begon ik, het knerpte en knarste dan in mijn hoofd, want praten gaat veel sneller dan schrijven, en dan kwam er zo'n verhaaltje." In jouw bos gebeuren geen gemene dingen. „Dat wil ik ook niet. Niet omdat het voor kinderen is, daar denk ik helemaal niet aan, maar ik heb een hekel aan ruzie en gemeenheid. Er mocht ook absoluut geen cynisme in zitten, ik wilde heel bewust warmte in die verhaaltjes hebben." Hij schrijft ook graag over dingen die niet kunnen, niet kloppen. Over de beer die aan een taart hangend door de lucht zweeft; over de eekhoorn die zich voor het feest als mier verkleedt en dan als mier wordt weggestuurd om zich eerst maar eens te verkleden. Ook als wesp mag hij niet binnen, maar als eekhoorn lukt het eindelijk. „Die dingen vond ik vroeger ook spannend. Hoe moest Tom Poes die nooit iets aan had gefouilleerd worden. Dat gevoel van ja maar dat kan toch helemaal niet' is leuk om over te schrijven. Je hebt wel eens geprobeerd een doorlopend verhaal te schrijven, maar dat werd niks. „Ik schreef iedere dag een hoofdstuk, maar ik werd er chagrijnig van. Ik had niet dat gevoel dat ik bij die verhaaltjes heb en ben ermee gestopt. Ik heb wel een scenario geschreven voor een televisiefilm. Dat wordt binnenkort verfilmd met Jozef van den Berg in de hoofdrol. Het heet Het Vonnis en het gaat over de doodstraf en is absoluut niet voor kinderen bedoeld." In je verhalen en je gedichten zit vat) weten, zou het verlangen vervuld zij,'! b*g 8®*°; rl=+ ko+ol,««11 «Hd zij moeten in negen onden bewijzen, wie van |iet beste is in het maken van dat zou een groot verdriet betekenen.) kunstenaar streeft naar het volmaakt, dat bereikt hij niet en hij gaat het opt proberen. Zo is hij kunstenaar, zijnfe «j dicte^The't Tellegen heeft een paar j aar in een -Vtpn ^^t^vertaJeii ziekenhuis in Kenia gewerkt. DaarK» ibrijvinge hij in contact met de Masai, een volk dj an geze hij zeer bewondert. Ze hebben hunt cultuur heel lang kunnen bewaren, binnenkort zal die toch verdwenen zij, verwesterd zoals heel Afrika. Tellegen' weieens met de bandrecorder naar de Masai-dorpen gegaan om hun verhala ®- te nemen. Die zijn heel anders danz| eigen verhalen, wreder - dieren eten igrt de Graaff presenteert elkaar op - en ze lopen slecht af. Hetzij oor Veronica het jeugdpro- voorbeeldverhalen om duidelijk teitiji ramma R»rt wat je wel en niet moet doen. Tellegen had helemaal niet op een Gouden Griffel gerekend, hij heeft eriEderlands Volkstoneel, reis naar Rusland voor moeten afzegg «ar is eigenlijk pas goed Hij houdt erg van dat land (zijn moed# kwam er vandaan) en van de Russisch literatuur, vooral van Tsjechov. „Datis prachtig, verder lees ik graag Danteei Kafka. Ik lees niet veel Nederlandse literatuur; mijn grote liefdes zijn de Latijnse en Griekse klassieken. DatisSoepje"kinderen. Zij helpen heel andere wereld, waar ik van how em vragen beantwoorden waar ik graag wil vertoeven. Die veris zitten zo goed in elkaar." Volgende maand komt er een nieuw boek van Toon Tellegen uit. Het heeft, ts Dekker op bezoek, even- Taalslag £0 start met het nieuwe irisprogramma Taalslag', «arin kandidaten de gele- •nheid krijgen een beetje 10Dze taal te stoeien. Met t spel wil de omroep een indse taal. In iedere afleve- drie kandidaten- uren mei elkaar de strijd B.O.O.S! B.O.O.S1', de Bart imroep Organisatie Stich- ng. De 21-jarige acteur peelt al enkele jaren bij het ekend geworden door het eclamespotje 'Zeg maar nee, «nt dan krijg je d'r twee'. iedere aflevering van l.O.O.S!' wordt Bart de raaf geassisteerd door een oplossingen voor proble- len te vinden. In de eerste itzending komt bioloog Mi- groter formaat en met gekleurde linoleumsneden van Mance Post. En daarna? Of er dan nog een bui uitkomt, betwijfelt Tellegen, eentje misschien, maar je moet er een keerotji ophouden. Als we uitgepraat zijn, s Toon Tellegen zich op de fiets. Een eekhoorn op een fiets, hoe vind je zoiets' denk ik (en hij reed door de stad). Een eekhoorn die voor zichzelf verhaaltjes verzamelt om anderen, ookj barre tijden, van te laten genieten. een vuurvreter en een gtman-fan. Is tweede Vlaamse produc- zendt de NOS 'Zonder- Morgen signeert Toon Tellegen vans »ge riden' uit. Het scenario uur in boekhandel Hein van Kemenah Breda. Toon Tellegen: "Toen niemand iets te doa had'. Uitg. Querido, prijs 19.90. Het thema van de kinderboe kenweek is HET MUSEUM. Het museum is een plek waar je oude, gekke, mooie, leuke dingen kunt ziea Heb je ooit een theekopje uit de dertiende eeuw gezien? Een ruimte vaartpak? Een prachtige achttiende eeuwse baljurk? Daarvoor moet je naar het museum. Het museum is een plek waar bijzondere dingen ver zameld worden, zodat jij en ik ernaar kunnen gaan kijken. En er iets over te weten ko men: wat is het, hoe oud is het, waar komt het vandaan? Je vindt wel duizend dingen achter de museumdeuren. Maar wat verzamelt een mu seum nou precies? Dat is ver schillend. Het ene museum verzamelt maar één ding, bijvoorbeeld schoenen. Je kunt dan zien hoe ze er vroeger uitzagen en hoe ze er nu uitzien. Een ander museum verzamelt alles wat los en vast zit van een bepaalde tijd of een be paalde streek. Dan krijg je een idee hoe de mensen vroeger of ergens anders leefden. Een boek is eigenlijk ook een soort museum. Een boek vertelt je over het leven van de hoofdpersonen, wat ze be leven en belangrijk vinden. Een boek vertelt het verhaal in woorden, terwijl het mu seum het verhaal laat zien. Daarover hebben we een prijsvraag bedacht. We vra gen aan jou: Maak een museumstuk voor ons Kinderboekenmuseum. Je kunt een prachtig schil derij maken van de Grote Vriendelijke Reus. Of van de grot, waar hij in woont, van de dromen, die hij de slaapka mers inblaast, van Sophie of ran de andere reuzen. Je kunt zo'n museumstuk schilderen, maar ook plakken of knippen, of vouwen of alles tegelijk. Bedenk zelf maar wat. Je kunt het ook zó maken dat je het van alle kanten kunt bekijken. Als je een aantal boeken hebt gelezen, waarin dezelfde dingen voorkomen, kun je iets maken van die verschillende reuzen, heksen of wat dan ook, bij elkaar. Dan heb je net zo'n verzameling als in het schoe nenmuseum. We willen ook graag dat je, in het kort, iets over je werk stuk schrijft. Uit welk boek je onderwerp komt, wat je ervan weet, waarom je juist dat ge kozen hebt. Je kunt er in je eentje aan werken, met een groepje of zelfs met de hele klas. Stuur je museumstuk voor 1 november naar De Kleine Stem, Spinveld 55, 4815 HV Breda. Als je bang bent dat je mu seumstuk te zwaar is of kapot gaat, kun je het naar De Stem of een bijkantoor brengen. Per museumtransport word het dan wel op het Spinve' afgeleverd. De prijsvraag bestemd voor kinderen vanl tot 15 jaar. De uitslag kun je november in de krant lezen 20.29 Zonderlinge zielen in dit tv-spel werd geschre- en door Bené Verheezen. In et hartje van Brussel staat opvanghuis voor daklo- sn, waar de kanslozen van eze maatschappij terecht unnen. Het zwangere leisje uit de provincie, dat leen naar de grote stad is komen, vindt er onderdak, renals de langdurige werk- tze zonder hoop. Voor de mooiste inzendingci liggen klaar: 2 boekenbonnen van j 25,-, van 20,- en 2 van 15,-. Verder liggen er als troost prijs boeken klaar. Vergeet niet je naam, en adres te vermelden. leem» Boccaccio 70: Der Job an het drieluik 'Boccaccio zendt het ZDF vanavond echts één episode uit. Het is »g een late hommage aan amy Schneider, die vorige aand 50 jaar zou zijn ge- orden. De actrice speelt in et gedeelte Het baantje', iregisseerd door Luchino isconti. Ze is de echtgenote in een rijke Milanese graaf, e buiten het huwelijk op rontuur gaat. Als hij na een ezoek aan een call girl in ispraak dreigt te komen, ebben de echtelieden een tchtelijk gesprek. De graaf echter niet van plan zijn venswij ze te veranderen. Naar een tekening van The Tjong King.

Krantenbank Zeeland

de Stem | 1988 | | pagina 18