AVRO-actie mag gesponsord worden 6Goed dat ik bij mijn leven deze beslissing genomen heb' COMMISSARIAAT VOOR DE MEDIA MAAKT UITZONDERING Spelen met prenten van kantinemeubels Actualiteitenprogramma's! aandeel vrouwelijke gasten nog geen 25 proceii DINSDAG 11 OKTOBER HILVERSUM - Op 27 oktober wil Mies Bouwman met een grootse tv-actie 20 miljoen vergaren om de Wereldspelen voor Gehandicapten, die in 1990 in Assen worden gehouden, te financieren. Eenmalig Successie COLLECTIE PIET CLEVERINGA IN NOORDBRABANTS MUSEUM Acquoy Den Haag KUNST OP ACHTERPAGINA GIDS 2 DIN: JËDERLAND 1 \IEDERLAND 2 DUITSLAND 1 „Het fluisteren van een mooie vrouw hoort men verder dan de roep van de plicht Pablo Picasso, schilder DE STEM 12 Van onze rtv-redactie Mies en de AVRO vragen de kijkers in de beurs te tasten, maar schakelen ook het be drijfsleven in. Firma's die flink over de brug komen, krijgen als beloning de mogelijk heid zich in de uitzending te presenteren. Het Commissariaat voor de Media heeft voor deze ene keer over zijn hart gestreken. Nor maliter mag een tv-produktie alleen gesponsord worden, als het een cultureel doel betreft. Wat in show als 'The Way of Life Show' niet kon, kan wel in 'Samen', zoals de actie voor de Wereldspelen heet. „Wij hebben overwogen dat het een zeldzaam evenement betreft en dat er ook geen an dere manier bestaat om geld in te zamelen voor dit goede doel. Maar er is geen sprake van dat bedrijven van de gelegenheid gebruik kunnen maken om re clame te brengen. Wij toetsen achteraf. Per overtreding kun nen wij de AVRO dan voor maximaal ƒ200.000,- aanspre ken," aldus het Commissariaat, dat de ontheffing eenmalig noemt. Er zal geen sprake zijn van STER-achtige spotjes in de tv- show. Daarover is Pieter Kro nenberg, die voor Joop van den Ende Productions bedrijven in het programma interesseert, duidelijk. Volgens hem gaat de beloning verder dan het noe men van de naam van de spon sor, maar wat er exact gaat ge beuren, kan hij niet vertellen. „Bedrijven krrijgen de moge lijkheid zich op een leuke, crea tieve manier te presenteren. „Hoe dat gaat moet u op de 27e oktober maar zien. Het is be doeld als een verrassings avond." Dat voor de Spelen voor gehan dicapten een uitzondering wordt gemaakt, kan Kronen berg best begrijpen. Het Rode Kruis, de Hartstichting en an dere hulpinstellingen krijgen jaarlijks de kans via de media geld in te zamelen. „Deze actie heeft een bijzonder karakter. Het is eenmalig en daarom heeft het Commissariaat een uitzondering gemaakt."' Volgens Kronenberg en John Wories, de tv-directeur van Joop van den Ende, zal er zeker geen sprake zijn van een aan eenschakeling van reclame spots: „Dat zou veel te saai zijn." Men wil heel voorzichtig omspringen met de kans die het Commissariaat voror de Mediabiedt. Inmiddels hebben zich al be drijven aangemeld voor de tv- actie. Deze week laat Joop van den Ende aan het Commissa riaat zien, wat er precies gaat gebeuren, dan wort bekeken of deze vorm van sponsoring door de beugel kan. Talloze artiesten uit binnen- en buitenland worden inge huurd. De tv-actie begint om half negen en stopt pas als het streefbedrag, 20,- miljoen, be reikt is. Elke kijker kan een be drag van 90 gulden (of meer) storten. Een bedrijf dat in de uitzending wil komen, zal 2000 keer die 90 gulden, dus 180.000, op tafel moeten leggen. In de week voor de uitzen ding worden machtigingskaar ten in de omroep-bladen ge hecht en via die kaarten kan 90 overgemaakt worden. Mies Bouwman poseert in adverten ties in de kranten met be roemde Nederlanders als An ton Geesink, Pieter van Vollen hoven, Willeke Alberti, André van Duin en Carry Tefsen. Mies Bouwman vraagt kij kers en bedrijven geld te ge ven voor de Wereldspelen voor Gehandicapten, die in 1990 in Nederland worden gehouden. - fotoanp Door Henk Egbers „Jammer als iemand zoiets doet wanneer hij nog leeft," grapt de kunst verzamelaar Piet Cleve- ringa, die zijn collectie van 170 kunstobjecten heeft geschonken aan het rijk. Hij wilde graag zelf mede bepalen wat er met zijn verzameling gaat ge beuren. Een boeiende pre sentatie van ongeveer honderd werken eruit zijn tot en met 20 november geëxposeerd in het Noord brabants Museum in Den Bosch. Piet Cleveringa was topamb tenaar op het ministerie van Binnenlandse Zaken - direc tie Politie - in Den Haag. Een beminnelijke, aardige man, die je eerder associeert met kunst dan met je, waar schijnlijk bevooroordeelde, voorstelling van een machts apparaat. Anderzijds wekt hij ook de indruk te weten wat hij wil en overdroten zijn intuïtieve inzichten rea liseert. Dat was de basis voor een van de mogelijk interes santste actuele (laatste dertig jaar) collecties met voorna melijk Nederlandse beel dende kunst. Robert de Haas, directeur van de Rijksdienst Beeldende Kunst, zegt dat deze collectie leemten in de rijkscollectie opvult. De rijkscollectie mo derne kunst bevat weliswaar 270.000 kunstvoorwerpen, maar slechts 15.000 werken zijn via gerichte aankopen binnengekomen. De rest is via de inmiddels verdwenen Beeldende Kunstenaars Re geling verworven. Als je met een collectie van 170 stuks in deze overdaad leemten op vult, dan moet je wel zeer consistent raak gekocht heb ben. Maar Piet Cleveringa wil met zijn collectie helemaal geen leemten opvullen bin nen deze massa. Hij wil dat zijn collectie door het rijk zo veel mogelijk als geheel ge handhaafd blijft èn getoond wordt. Dat rijk, bij monde van deze dienst, zegt dat Cle veringa hem in de kaart speelt bij een nieuw beleid. Men is niet meer van plan om her en der in het land kunst werken met volle hand uit te strooien in overheidsgebou wen en musea. Dat zal veel selectiever gebeuren. De dienst wil nog meer themati sche exposities maken, die werken in hun context tonen. Daarmee zal in binnen- en buitenland het nationale kunstbezit steeds meer open baargemaakt worden. Piet Cleveringa: „Ik wilde de collectie^ schenken op een wijze dat hij niet blijft lig gen. Eerst heb ik gedacht aan een museum, maar die heb ben doorgaans te weinig ruimte en dan verdwijnen de stukken in de rekken. Ik ben niet getrouwd en heb geen kinderen. Dan betaal je zo veel successie dat er van zo'n collectie ook niet veel over blijft. Dat is een groot pro bleem voor verzamelaars; ook als je kinderen hebt. Ik ben blij dat ik bij mijn leven deze beslissing heb kunnen nemen; ook ten aanzien van mijn nabestaanden die wei nig kaas van kunst gegeten hebben en dan is het een enorme last. Het is een grote stap, maar de rijksdienst helpt me door te zeggen: je mag alles bij je houden zo lang je wilt. Met verzamelen wil ik ophouden, al zal ik soms geen weerstand kunnen bieden. Dat blijft een pro bleem. Ik wil wel anderen die verzamelen adviseren." Margriet van Boven, di rectrice van het Noordbra bants museum: „Ik had hem al jaren geleden gevraagd: laat je collectie eens zien. We hebben gewacht op het nieuwe museum. Dit is eigenlijk de eerste expositie in de grote zaal, die recht doet aan de ruimte zoals de architect deze gewild heeft. Het Noordbrabants Museum krijgt hiermee de gelegen heid moderne kunst te pre senteren op een manier die in onze beleidsplannen ligt. Het beeld van Berkulin op het voorplein en de beeldentuin in opbouw wijze in die rich ting. Het aankoopbeleid zal ook daarop afgestemd zijn. Binnenkort is er ruimtelijke uitbouw van het museum no dig. Een bank zal daarbij als sponsor optreden." Piet Cleveringa zoekt bij hucébert naar schilderijen voor zijn verzameling. - foto rijksdienst beeldende kunst De collectie van Piet Cleve ringa was in de voorbije ja ren al met stukjes en beetjes te zien in zijn Kijkschuur in Acquoy. In de schuur van de boerderij waar hij na zijn pensionering ging wonen, heeft hij tussen 1980 en 1988 vaak heel inspirerende expo sities gehouden. Verder was hij er de grote inspirator van allerlei culturele activiteiten in de regio langs de Linge en het fort Asperen. De relatie kunst en natuur lag hem, stadsmens, dicht aan het hart. Voor een belangrijk deel speelt deze thematiek door heel zijn collectie. Cleveringa: „Tot ongeveer mijn veertigste jaar beheer ste het toneel in overwegende mate mijn vrijetijdsleven. De beeldende kunst van de eigen tijd bleef een gesloten boek totdat ik mij in 1958 liet ver leiden het voorzitterschap van de Haagse Kunstkring te aanvaarden." Tot 1966 zou hij voorzitter blijven. In die acht jaren verloor hij zijn hart aan de beeldende kunst. Als je zegt dat Piet Cleveringa altijd een toneelman is geble ven, zou dat verkeerd kun nen worden opgevat. Hij is evenwel nog steeds de man van het gebaar; gedistin geerd en overtuigd van het effect. Ik zie dat ook in de keuze van zijn collectie: wer ken met een gebaar, met be heerste theatrale effecten. Geen loze gebaren, maar ge laden tekens. Hij was in staat te kopen, maar wilde altijd anderen laten delen in zijn kunst vreugde. Op het departement waar hij werkte, konden me dewerkers grafiek uit zijn bezit op hun kamer hangen. Ook de Kijkschuur later is ontstaan uit die behoefte. Hij vertelt daarover ook in het boek (catalogus) die de Rijks dienst samen uitgaf met de uitgeverij die nog steeds Staatsuitgeverij heet, maar deze naam eigenlijk niet meer kan voeren omdat het een geprivatiseerde onderne ming is geworden. Een heel mooi verzorgd boek dat voor 39.50 in de handel is. De verzamelaar vertelt hoe hij collectioneerde. Een opmer kelijk citaat. „Ik heb door gaans via de galerie gekocht en dus altijd nogal veel be taald." Met name dat 'dus' is veelzeggend. Meestal kocht hij in zijn woonomgeving. Dat wil zeg gen dat de collectie sterk be paald wordt door kunste naars uit Den Haag. Later ging hij ook in de hoofdstad neuzen en tijdens zijn ver blijf in Acquoy werden ook zuiderlingen ontdekt. Omdat hij meestal 'namen' kocht; dus werk van kunstenaars die door de kunstkritiek en de handel al rijp gemaakt waren om geplukt te worden, moeten de aankopen inder daad niet erg billijk geweest zijn. Veel avontuur, gokken, heeft deze verzameling dus niet bepaald. Dat garan deerde echter dat de collectie nu een behoorlijke kwali teitslabel om zijn nek heeft. Maar zelfs befaamde arties ten hebben hun toppen en missers. En dan kun je zeg gen dat Piet Cleveringa een goede neus had. Hij vertelt: „Ik kocht zeer intuïtief." Meestal was het liefde op het eerste gezicht en dan rustte hij niet eer hij het geliefde stuk in zijn bezit had. Hij heeft de anecdotes bij de hand. Hij beschouwt als zijn eer ste echte aankopen twee beelden van de Columbiaan Carrasco. Ze komen in de ge schonken collectie niet voor, evenmin als twee sculpturen van Ewerdt Hilgemann (on der meer de kubus die hij in Dordrecht van de voormalige Victoria-fabriek liet vallen tot een Imploded Cube). Ze blijven in Acquoy. Jaap Wa- gemaker, Co Westerik, Eugène Brands, Kees van Bohemen, Lucebert, Con stant, Diederen, Lucassen, Raveel, Jan van Schoonho ven, Bram van Velde zijn en kele namen uit de aanloop. Dat is wel niet de hele Neder landse kunst, maar toch een heel representatief deel uit een periode. En verder David van de Kop, Auke de Vries, Carel Visser, Ger van Elk. Peter Struycken, Rob van Koningsbruggen, René Da niels, Henk Visch, Fortuyn O'Brien, Rudi van de Wint, Bogart, Ouborg, J.C.J. van der Heyden, Armando.... om nog willekeurig wat namen te noemen. Namen die al veelvuldig besproken zijn en tegen het licht gehouden. Het interes sante is dat binnen korte tijd deze verzameling ook al wat gedateerd begint te worden (daardoor zeker niet minder waardevol), omdat het veelal om kunstenaars gaat die nog actief zijn en zelf ook ont wikkelingen hebben doorge maakt. Enkele bijdragen in de catalogus gaan daar ook enigszins op in. Als toeschou wer heb je inmiddels ook wat afstand kunnen nemen. Om je heenkijkend naar het ac tuele kunstgebeuren komt het me voor dat opvallend veel werk, dat in de collectie Cleveringa is te zien, het prima heeft uitgehouden. De expositie is een frisse en feestelijke gebeurtenis. Door Henk Egbers „Je ziet dat het een deel van een groter geheel is. Het gaat maar door als een krant. Het zou een misdruk kunnen zijn. Het begin van een grotere reeks". Pieternel Peltenburg Maassluis) en Noor de Rooy (1964; Oss) hardop over het ontstaan van hun prent die van- daag de achterkant van De Stem siert. Beiden zijn studenten op de academie St. Joost, vierde jaar afdeling Schilderen en Monumen taal. „Wij zijn méér schilders; leren hier met verf omgaan. Toch heeft de sector Monumentaal ons bij elkaar gebracht. Daarbij leer je omgaan met ruimtelijke situaties; op twee- en driedimen sionale manier en in al lerlei materialen. Wij hadden er beiden moeite mee. Toen zei onze do cent: 'Probeer het dan eens samen'. Wij waren dus al samen bezig vóór het Stem-projekt". Al deze facetten van hun opleiding komen bij elkaar in de achterpa gina van De Stem van daag. Vertrekpunt werd een ruimtelijke situatie; de uitwerking werd in verband met het produkt krant grafisch en de kleur had met schilderen te maken. Dat klinkt wat vaag en abstract. Een korte beschrijving van het proces maakt het mo gelij k wat concreter. Pieternel en Noor wa ren al enige tijd bezig om in de kantine van St. Joost met bestaande meubels stellages te bou wen. Ze waren dus mo numentaal bezig om met bestaand materiaal een ruimte opnieuw te bepa len. Door de meubels uit hun context te halen en in een nieuwe vorm bij een te brengen werd de kantine een andere ruimte. Daarvan werden foto's gemaakt. In de schouwburg en in een kerk werden ook nog fo to's gemaakt van soort gelijk nieuw geschapen situaties. Toen kwam de krant. „Een uitdaging voor ons om iets anders te doen; iets grafisch". Genoemde foto's werden het basis materiaal. Daarvan wer den vervolgens collages gemaakt. Die werden ge- copieerd en weer tot nieuwe collages omge smeed. Daarin werd handgeschilderd kleur aangebracht. Dat was heel moeilijk, maar we wilden toch laten zien dat we met schilderen bezig zijn. Wij hebben heel veel prenten ge maakt, maar uiteindelij! gekozen voor de mee; ingetogen prent met 4 minste klein-. De andere: vonden we te bont Voorop staat de kwaii. teit; datgene wat we zeil het beste vinden. Daar door komt het dat hj grafische effect, 1 'ontstaan door het copiè ren, het sterkste is. Ver- der hebben we rekeninj gehouden met de krant door op krantepapier ti werken". De deskundologen van De Stem, die dit resultaat moesten bekijken vo# eventuele druk op achterpagina, zaten wal aan te hikken tegen kreukels in het pap Was dit gewild of niet! Je weet het bij kunst maar nooit! Er waren di vonden dat het effect ia de krant er mogelijk teressanter door zou worden (litho's registre ren iedere oneffenheid); anderen meenden dat a> wel weggewerkt zouden kunnen worden. Een spannend onderdeel tij het drukken. De werke lijkheid is dat op de daj dat beide dames hur. kunstprodukt bij De Stem moesten inleveren, de prent verdwenen was en na veel zoeken in een container werd terugge vonden. 'Bedrijfsonge vallen' worden ook de kunst niet gespaard. Beiden vonden het een spannende opdracht. „We hebben er veel aan ge had. Je gaat anders naai iets kijken. Je kijkt na anders tegen een krant aan en tegen je eigen vak Als je op de afdeling Grafische Vormgeving en Publiciteit zit, krijg je regelmatig opdrachten binnen een commerciële formule; wij nooit". Noor werkt normaal clean geometrisch-ab- stract en Pieternel 'veel chaotischer' abstract, deze prent zijn beide ele menten bij elkaar geko men in een geordende willekeur. „We hebben ons vrij gevoeld, ondanks het dwingende dat zo'n opgave ook in zich heeft We zijn benieuwd hoe de mensen buiten St. Joost onze prent vinden". Different world >0.09 „d Denise Huxtable uit msbv show* ofwel Lisa „et begint bij de NCRV nieuwe comedyserie. Op iatiet van Bill Cosby is het talent van zijn tv- jiter meer ruimte gegeven a different world'. De se- wordt in de Verenigde ten altijd direct na 'De iby show" uitgezonden en yCRV volgt dit voorbeeld, dse heeft huize Cosby laten om te gaan studeren het Hillman College. Op campus bewoont ze samen t nog twee meisjes een ka- r De een, Maggie Lauten, altijd de zonnige kant n het leven, terwijl de an- jaleesa Vinson, de din- i iets nuchterder bekijkt. 12.40 Entree RV's culturele magazine tree' is met ingang van nieuwe seizoen van de middag naar de avond huisd. In deze eerste afle ring wordt een reportage rezonden van de uitrei- g van de Gouden Griffel ir het beste kinderboek, schrijver Toon Teilegen t dit jaar de eer te beurt, krijgt de prijs uit handen Roald DahL Aansluitend gt een interview met lid Dahl en de winnaar n de Zilveren Griffel, Kees 16.00 The rounders nry Fonda en Glenn Ford den vanmiddag in de wes- n The rounders', die de OS uitzendt. Ze zijn twee vboys op leeftijd, die veel ïard moeten werken naar d zin. Het duo temt wilde irden, maar krijgt pas na oop van bet seizoen uitbe- ild. Dat gaan ze dan vie- i, maar na enkele avondjes ppen is het geld weer op. dromen ervan één keer flink kapitaal te verdie- ti om naar een tropisch and te kunnen vertrekken, t niet te temmen paard "Fooler* moet hen helpen te droom te verwezenlij- Van onze rtv-reactie In de actualiteitenprogramma's op de Nederlandse telei sie is het percentage vrouwen die aan het woord komen! De mannen halen 77 procent. Dit blijkt uit een onderz« sv dat dr. Addy Kaiser van de Utrechtse universiteit heeft? houden voor radioprogramma 'M V-magazine' van KRO. uske en Wiske: Opvallend is dat 'Achter het Nieuws', 'Hier en Nu' en 'Brandpunt' niet het hoogste scoren. De meeste vrouwen ko men voor de camera in 'Aktua' van de TROS, 'Televizier' van de AVRO en 'Tijdsein' van de EO. In deze drie programma's was één op de drie gasten een vrouw. Gedurende twee weken zijn zeven actualiteitenprogram ma's bekeken, van 25 mei tot 5 juni. AVRO's Televizier kwam in die weken niet aan bod en daarom moest men het doen met de uitzending van 6 juni. „Sommige percentages komen misschien wat onwerkelijk voor", staat in het eindverslag, waarbij men kennelijk doelt op de beperktheid van het onder zoek. 'Nieuwslijn' van Veronica scoort het laagste wat betreft de 'nieuwswaardigheid' van vrouwen. In de twee onder zocht afleveringen waren 12 onderwerpen aan de orde. Hierin kwamen 35 mannen en 5 vrouwen voor, 87 tegen 13 pro cent. 'Achter het Nieuws' zat op het gemiddelde: 8 onderwerpen met 32 mannen en 10 vrouwen (76 tegenover 24 procent). 'Brandpunt had 9 onderwer pen en liet 7 vrouwen en 29 mannen aan het woord. Bij de uitzending over vliegveld Beek kwamen een buurtbewoonster, een moeder en minister Si Kroes bij de microfoon, vertegenwoordigster van werkgroep 'Hoe verder' zien in het onderdeel 'I kanker'. „Er kwam geen welijke arts aan het zeggen de onderzoekers, wijl er toch een onderwerp over borstkanker." Bij de mannen is een grotere verscheidenheid beroepen te zien. „In dit ffl zoek doen slechts tien van®' vrouwen die aan het woord'- men dit vanuit hun beroep rest is een 'toevallige' viewde of komt aan het in buitenlandse Mannen zijn veel vaker list op een of ander vakg®° Er is in het geanalyseerde i =- teriaal niet één vrouweU*» wetenschapper gevonden; zeven mannen." Het onderzoek is een v< op het boekje 'Vrouw in dat in januari is uitgebra®' vrouwelijke woordvoer® noemt, die op de tv of krant aan het woord z°u kunnen komen vanwege kennis op een bepaald ten" Ook de dagbladen werderij derzocht. De Telegraaf het hoogst met 24 procent wen, de Volkskrant en 1 Handelsblad laag met 20 procent. itvK* 23.00 Trouble maker I de producties in het ka- van het Europese film- tv-jaar bij de ARD he art vanavond Troublema- f van Andy Bausch. De xemburgse film is een sdaadkomedie over twee tine boeven, die samen iter de tralies belanden. In cel ontdekken Chuck Mo no en Johnny Chicago, dat een gemeenschappelijke oom koesteren: Amerika, 't land van de onbegrensde ^gelijkheden. Ze besluiten i hun vrijlating hun grote 'g te slaan en te emigreren. 99 B'j muit swsmn mis. lambik en Ambiorix dl op pad en, Jerom de éeuxen... JanBre Kilde tierer alleen kttltjé ran hónderd wait tins openzetten ■er;: ^Uli6o/ie \ALi> J£ DAM G£l j£- DRl ,P£

Krantenbank Zeeland

de Stem | 1988 | | pagina 18