DE STEM DAAL urg 100.- v.o.n. Achter elk Derde Wereld-produkt zit een verhaal Niet-roker krijgt nog meer ruimte Antivries deze winter waarschijnlijk schaars Zuivelbureau: verkopen van kaas kan veel beter Computerfreak is niet welkom op de beurs 'HONGER HOEFT NIET'; ACTIE VOOR DERDE WERELD to-Rekreatie en, op de verdieping 4 badkamer met wasta- ■Ijeven slechts een im- in deze uiterst exclu- n gunstige zonligging ïest betrouwbare auto 1, Breda 076-218311 Hout Houding 4' ZZZ"."Z Op de pagina Consument van maandag: Hoe zoet het leven toch is zonder suiker. VRIJDAG 7 OKTOBER 1988 met giw garantie p0orHuub Jansen an 1300 tot 3 E, nw. >t.h., bj. extra's, 135. 3, '79, 'K-gek., -4030. bj. '80, sinstall. 2828. CD, bj -. 076- ooi, b.j. inderh., I. 076- ).j. '82, mooi 20804. isienne, inedak 24891 nog n voor- ROVER 2300S, bj. zwart, erg mooi en goa 4950,-. Tel. 076-142183 SAAB 99GL, bj. i.z.g.st., vr.pr, 1500 01684-2461. SUBARU 13 DL, 1981, goede staat, apk 04-'8 1750,-. 076-410841. VOLVO 343 aut., 70.(X km., type '84, vr.p 11.500,-, tel. 01698 6183. VW GOLF '79, i.z.g.st. Ipg apk 6 mnd '89. spoiler Tel. 01611-2023. VW Golf C-D eind '84, k d.blauw, 12.850,-, 076-873133. Princenhage een greep uit onze collectie. st 1.1983*'2 r mooi, nw. mo. '83 s. als nw., mod. '83„i 82. rs. 1 e elg. nw. mod. '86 1982yis 4.451 d '82 Luxe, zeer mooi, m. 1982.... er i.z.g.st. '85"'i I.z.g.st. m. 1983 5-speed t.'85 st. m. 1983 t.'79 VW JETTA GLS 1.5,1982 LPG, sportvelgen, all 100%», pr.n.o.t.k., na 1 uur, 01620-31030. VW LT35 met B+lpg, en VW LT28, '80. I.z.gs] Tel. 09-3236677116. VW Passat station '81, 163.000 km, API i.z.g.st., vr.pr. 6500,^ 01623-18294. Vanaf morgen 8 oktober gaat de jaar lijkse Honger Hoeft Niet-week van start, die tot 16 oktober zal duren. Dan zullen in alle regio's van het land activi- vvorden gehouden die vooral gericht zijn op je invloed die de consument hier op de honger in de Derde Wereld kan hebben. De bedoeling is dat mensen aandacht krijgen voor bet wereldvoedselvraagstuk in plaats van dat er geld ingezameld wordt. Als consumenten van de produkten die ze in tal van winkels kopen, weten dat het geld dat ze daaraan hebben uitgegeven, nauwelijks ten goede komt aan de producenten in de Derde Wereld, dan zijn we volgens het Centrum Ontwikkelingssamenwerking West-Brabant in Breda (COS) al een heel eind op de goede weg. Het COS is een stichting die de problemen van de Derde Wereld wat dichter bij huis wil brengen, door het geven van cursussen en informatie. Misschien dat mensen inmiddels immuun zijn ge worden voor de ellende, de honger en de dood in de Derde Wereld? Clausien Vermeer van het COS Beaamt dat. Daarom wordt in de Honger Hoeft Niet-week niet het zoveelste wanhopige relaas ten gehore gebracht, maar wordt vanuit een andere in valshoek aandacht gevraagd voor de achtergron den van de Derde Wereld-problemen. Als dat niet gebeurt blijft de Derde Wereld volgens het COS jaar in jaar uit met honger en armoede kampen. Goedkoop C. Vermeer van het COS: „De oorzaak van de pro blemen daar, is niet alleen de droogte of een on vruchtbaar land, zoals veel mensen denken. Het wordt vaker veroorzaakt doordat wij in het Westen veel produkten uit de Derde Wereld halen, die vooral goedkoop moeten zijn. Arbeidskrachten en grondstoffen zijn daar inderdaad goedkoper dan bij ons, maar we vergeten wel wat de gevolgen voor ie mensen daar en het milieu zijn. De bestaande handelsstructuren zijn zodanig dat wij in het Wes ten de Derde Wereld arm houden en onderdruk ken. Er moet een structurele oplossing voor het probleem van de Derde Wereld komen." Koffie Op de vraag hoe deze doelstelling verwezenlijkt kan worden luidt het antwoord: kritisch consume ren. Daarom worden er in de Honger Hoeft Niet- week een aantal produkten uit de Derde Wereld in de belangstelling gebracht, waarmee de individuele consument hier - hoe gering die ook is - invloed kan uitoefenen op de armoede en honger in de Derde Wereld. Die produkten zijn koffie, tropisch hardhout, cola, margarine, veevoer en de zoge naamde 'frontlijnprodukten': afkomstig uit Zuid- Afrika omringende landen zoals cashewnoten uit Mozambique en cacao uit Zimbabwe. Machtsfactor Volgens Vermeer is voor deze manier van actie voeren gekozen omdat men beseft dat 'mensen wel FOTO'S BOSTON GLOBE Als de westerse consument kritischer zou consumeren, zou een belangrijk deel van de honger de wereld uit zijn. Kritisch kopen broodnodig eens moe worden van al die ellende-verhalen'. „Door kritisch consumeren zet je als individuele consument een kleine stap. Je ziet er niet direct het effect van, maar het is een manier om aandacht te kweken voor het probleem van de Derde Wereld. Wij zijn allemaal consumenten die produkten ko pen en al die consumenten bij elkaar vormen toch een machtsfactor van betekenis. Het is al heel wat als mensen zich realiseren dat de tussenhandel grof geld verdient aan de verkoop van 'normale' koffie, maar dat het eerlijker is de arme boeren uit die lan den 25 tot 40 procent van de verkoop van de koffie koffie te laten krijgen. Men moet beseffen dat de relatie tussen wat in de winkel te koop is en de ar moede in de Derde Wereld groter is dan men denkt." De mensvriendelijke produkten, zoals ze worden genoemd, zijn te koop in de wereldwinkels. In de supermarkts is vanaf november dit jaar ook een koffie te koop met het zogeheten Max Havelaar keurmerk (zie ook elders op deze pagina). Het is geen apart merk. Maar draagt een pak koffie dit keurmerk, dan weet de consument dat de bonen van een kleine coperatie in de Derde Wereld af komstig zijn en dat de producenten een eerlijke prijs ervoor ontvangen. Dit op basis van een kon- trakt dat met Nederlandse handelaars is afgeslo ten. Behalve het gegeven dat de drempel om naar zo'n wereldwinkel te gaan voor velen te hoog is, speelt ook de prijs van een mensvriendelijk pro- dukt een rol bij de keuze van de consument. Of zijn mensvriendelijke produkten niet zo duur als alge meen wordt verondersteld C. Vermeer: „Voor een deel klopt die stelling, hor Huub Jansen In het kader van de actieweek Honger Hoeft Niet staat een aantal produkten uit de Derde Wereld centraal, dat direct te maken heeft met twee zaken: onze manier van consumeren en de armoede en honger in ie Derde Wereld. Oausien Vermeer, als afgestu iterd econome betrokken bij het Centrum voor Ontwikkelingssamenwerking West-Brabant bi Bre- ia, vertelt er iets meer over. De moeilijkheid van het hongerprobleem is de re actie: 'Wij kunnen wel kritisch consumeren, maar ie mensen die de macht daadwerkelijk in handen lebben doen toch waar ze zelf zin in hebben'. Ik dat mensen daar een machteloos gevoel krijgen. Dat heb ik zelf ook wel eens. Je kunt je daar bij neerleggen, maar het kan je ook strijdbaar ier maken: in plaats van dat het toch altijd slech- 'c gaat, kun je je ervoor inzetten dat het eens echt le'er gaat. Ik weet zeker dat elke consument dat kan - hoe klein die invloed ook is - door kritisch te consumeren. Daardoor zorgt de Nederlandse con sument ervoor dat het geld dat met die produkten thee, koffie en cacao terechtkomt bij diegene ik er het meeste recht op heeft: de kleine boer uit ie Derde Wereld. IJ'ij in het Westen zijn behoorlijk gehecht aan 'ons 'tte troost'. We stellen er prijs op als we - een- ®al op bezoek - koffie aangeboden krijgen. Dat is «ker, dat is gezelligheid, dat is ook 'lekker bijklet- j®'- Toch is er koffie en koffie, aldus Clausien "fineer. Er is verschil in smaak, maar er is ook tctschil in verbouwen. 1 «Koffie is afkomstig uit landen rond de evenaar en |J®dt verbouwd op grote plantages. Die zijn in het Iteit van enkele rijke families. Zij willen zoveel "'gelijk. geld verdienen dus verbouwen zij zoveel mogelijk koffie. De arbeiders daar verdienen nau welijks wat en kunnen amper rondkomen. Door die manier van werken raakt de bodem uitgeput, waardoor er weer veel kunstmest gebruikt moet worden. Tegenwoordig bestaan in Derde-Wereld landen coöperaties van kleine boeren die samen zijn gaan werken. Zij kopen gezamenlijk het zaad, de machines en delen samen de winst. Bovendien proberen ze op een milieuvriendelijke manier te werken. Dit wordt 'zuivere koffie' genoemd: alleen de bonen worden geplukt en niet de arbeiders. Deze koffie is iets duurder omdat de boeren er be ter voor betaald krijgen. Deze koffie is voorzien van het keurmerk-stempel Max Havelaar (zie ook elders op deze pagina, red.) en deze koffie is vanaf november in de winkel te koop." Cola Nog geen honderd jaar geleden moest je lang zoe ken naar een plek waar je een glas cola kon krijgen. Tegenwoordig verkopen ze het zelfs in de rimboe van Timboektoe. In elke liter cola zitten 27 klontjes suiker. Over de hele wereld worden zo'n 355 miljoen glazen cola gedronken en daarvoor zijn hele scheepsladingen suiker nodig. Deze suiker wordt verbouwd in de Derde Wereld, zoals op het Filippijnse eiland Negros waar alleen rietsuiker voor Pepsi en Coca Cola wordt verbouwd. Clausien Vermeer: „Sinds '84 is de frisdrankenin- „De bestaande handelsstructuren zijn zodanig dat wij in het Westen de Derde Wereld arm houden en on derdrukken". dustrie overgestapt op een chemisch bereide zoet stof; dat is veel goedkoper. Het schijnt ook zo te zijn dat de kans op tandbederf minimaal is. Prima, maar de twee miljoen Filippijnse boeren op Negros lijden nu honger en armoede. Ik vind dat de grote cola-bedrijven wel iets als alternatief aan die boe ren moeten aanbieden, zodat ze andere gewassen kunnen gaan verbouwen." Maar kritisch consumeren gaat verder dan het be wuste gebruik van koffie, cola, thee, cacao, veevoer en margarine (waarin veel soja uit de Derde We reld verwerkt is). Clausien Vermeer zegt dat kriti sche consumenten er bijvoorbeeld bij de gemeente op zouden kunnen aandringen van het gebruik van tropisch hardhout af te zien. „De tropische regenwouden verdwijnen namelijk in een snel tempo. Per dag wordt 250 vierkante ki lometer weggekapt. Dat betekent dat elke vijf da gen een gebied ter grootte van de Veluwe ver dwijnt. Veel van dit hout wordt door het rijke Wes ten opgekocht. Tropisch hardhout is in de woning bouw en bij doe-het-zelvers zeer geliefd om er raamkozijnen of deuren van te maken. Het heeft wel tot gevolg dat er hele volksstammen voor dat hout van hun grondgebied worden gejaagd. Er moet snel iets gebeuren, want tropisch hardhout kan door andere houtsoorten vervangen worden zoals grenenhout uit Scandinavië en Canada. Deze bomen hebben een kortere groeitijd en kunnen ge makkelijker vervangen worden door de Bovendien verdwijnen er honderden dier- en plantensoorten door het kappen van grote hoeveelheden tropisch hardhout en onderzoekers vermoeden dat het we reldklimaat er nadelig door wordt beïnvloed." Kritisch consumeren betekent volgens Clausien Vermeer een houding ten aanzien van produkten uit de Derde Wereld die men koopt, die ertoe bij draagt dat beetje bij beetje de leefbaarheid voor ons en die van mensen uit de Derde Wereld wordt verbeterd. Mensen die hier iets meer over willen weten, kunnen terecht bij het Centrum voor Ont wikkelingssamenwerking West-Brabant, tel. 076- 221078/145781 of bij de Wereldwinkel in de plaats waar men woont. I.z.g.st. eind '81 rs. 1981 g-st.1982 ïrmooi, 1983 zeer mooi 1e elg. 4,L T3 nw. model 1986"l'ng g.st. 1982'.ia en: e occasions In voorraad. Teven Jï Auto's APK bij atl. Geopend i«- 17.00 uur. Tevens auto's te koops IDEN HAAG - In treinen, vliegtuigen, ziekenhuizen en horeca-gelegenheden krijgen niet-rokers steeds meer de over hand. De Nederlandse Spoorwegen heb- l na een onderzoek onder treinreizigers, bekend "takt 80% van de zitplaatsen te reserveren voor [^•rokers. de KLM is op de meeste routes de verhouding a'sen voor niet-rokers en voor rokers 70/30%, (P "luchten naar Noord-Amerika zelfs 80/20%. r een uitgebreid rookverbod voor openbare 'es, zoals bijvoorbeeld België dat kent, zit er ens land niet in. Niet-rook-activisten knok- daar bij ons ook niet zo hard voor. elk geval in nieuwe treinstellen zullen de NS de s volgens de 80/20-norm inrichten. Voor de '90 moeten de NS een aanzienlijke bestelling van nieuw materieel plaatsen. Nog bekeken moet worden, of ook het bestaand materieel met weinig kosten aangepast kan worden met meer niet-ro- kers-gedeeltes, bijvoorbeeld met extra tussenschot- ten. Op dit moment is de indeling van de treinstel len - sinds 1981 - nog 67/33% niet-rokers/rokers. De NS hebben, speciaal over het roken in de trein, een schriftelijke enquete onder de reizigers gehou den. De respons was zeer hoog: 93% sprak een dui delijk oordeel uit. Ook onder verstokte rokers ble ken veel voorstanders te zijn voor meer ruimtes ten behoeve van niet-rokers. Een woordvoerder van de NS zegt, dat 'het spoor' niet de pretentie heeft, het rookgedrag van de Ne derlander te veranderen. „Wij volgen slechts wat de klant wil." Over het voornemen van de NS voor veel meer rookvrije plaatsen in de treinen is de pressiegroep CAN, de Club van Actieve Niet-rokers, zeer tevre den. Secretaris De Paauw: „Na jaren van strijd hebben we nu de wind mee. Wij zijn al zó lang be zig met de NS voor meer rookvrije plaatsen. Want zelfs in het rokers-gedeelte is het maar een klein percentage dat werkelijk rookt." Voor de CAN is de strijd nog niet over: „Op trein- balcons staat nu het verzoek, daar niet te roken. In de praktijk wordt daar juist wèl gerookt. Dat wil len wij öok graag regelen ten gunste van de niet-ro kers. Want het is een belangrijke reden, dat de 1 'A miljoen mensen in ons land met longklachten en astma niet per trein reizen. En ook in de wachtka mers op stations zitten reizigers die niet tegen rook kunnen letterlijk in een verdomhoek; er zijn daar veel te weinig tafels gereserveerd voor niet-rokers." De CAN-secretaris is niet voor een streng rookver bod als in sommige delen van de VS en de Sovjet unie. In het laatste land wordt bij overtreding door agenten de sigaret zelfs uit je mond gerukt. „Dat hoeft ook niet. Van de rokers, in ons land nog zo'n 4 miljoen, is 90% ook tolerant. Slechts een kleine, harde kern vertikt het, rekening te houden met niet-rokers. De zachtere weg in ons land, zonder zware rookverboden, is heel effectief. De trend is gunstig, ook in bijvoorbeeld de horeca. Daar zijn ze ook benauwd, dat klanten wegblijven als het ro kerig is. En op steeds meer scholen besluiten lera ren en leerlingen, school en omgeving rookvrij te maken. Het ene na het andere ziekenhuis wordt rookvrij. Wij als niet-rokers ondervinden veel meer begrip dan een aantal jaren geleden." Toch meent De Paauw van de CAN dat het 'vech ten blijft tegen een machtige vijand'. De lobby van de tabaksindustrie en vooral de advertentiebu reaus, met jaarlijks meer dan 14,5 miljoen aan re clame, zorgt voor een grote pressie. De overheid stelt daar, met anti-rook- en volksgezondheidscam pagnes, maar een budget van 1,5 miljoen tegen over. maar toch is het een misvatting. Want wat is duur? De manier waarop wij in het rijke Westen leven is al tamelijk duur en trouwens ook ongezond. Wij consumeren teveel suiker en vet en dat is te merken aan het geld dat jaarlijks de gezondheidszorg ten goede komt. Het aantal caloriëen dat wij dagelijks binnen krijgen is niet voor iedereen in de wereld weggelegd. Toch wordt er voldoende voedsel ge produceerd om iedereen genoeg te eten te geven. Honger hoeft niet. Dat kan alleen als wij een stap terug doen. Dat betekent niet dat we in plaats van vier nu nog twee sneeën brood zouden mogen eten. Maar we zouden eens wat minder vlees kunnen eten en minder bewerkt voedsel zoals snoep. Dat is in het belang van onze eigen gezondheid en die van de mensen uit de Derde Wereld." Door Daniel Ward (The Times) Hoewel het nog lang duurt voor de eerste sneeuwvlokken zullen vallen (als ze vallen), volgt hier een waarschuwing voor de komende winter. Het is niet ondenkbaar dat de wereld deze winter geconfronteerd wordt met een tekort aan antivries. W Experts vrezen dat aan een kwart van de vraag niet voldaan zal kunnen worden, als de winter dit jaar weer ouderwets streng is. De prijs van antivries zou zich kunnen verdubbelen ten opzichte van de Êrijs van vorig jaar, tijdens de milde winter van '87/'88. De schaarste wordt veroorzaakt door een tekort aan etheengly- col van voldoende kwaliteit. Eqn Britse fabrikant van antivries voorspelde dat men in Groot-Brittannië, waar 's winters gemiddeld 40 miljoen liter van het goedje wordt verbruikt, zo'n 10 miljoen liter tekort zou komen. Verder voorspelt hij dat aan veertig procent van de vraag in Europa niet voldaan zal kunnen worden. Érg veel auto mobilisten wachten op de eerste kou voor zij overgaan tot het bij vullen van hun radiateur. Volgens kenners is dat niet verstandig, omdat op dat moment winkeliers en garagehouders zullen proberen delen van de toch al geringe voorraad achter te houden. Hun advies is nü antivries te kopen, om te voorkomen dat, in het geval van een strenge winter, de auto strandt. Slechts op drie plaatsen in de wereld wordt etheenglycol gepro duceerd. Het tekort aan etheenglycol wordt veroorzaakt door een grote ontploffing in de fabriek in Louisiana en de sluiting - uit vei ligheidsoverwegingen - van de twee andere fabrieken in België en Duitsland. De VS, die de grootste exporteur van etheenglycol wa ren, voeren het niet langer uit, maar in. Antivries op basis van me thanol (methylalcohol) is een alternatief dat niet aangeraden wordt, omdat het slecht is voor de motor. W Indien de fabrieken weer op tijd gaan draaien, kan het tekort aan het eind van het jaar aangevuld zijn. Vooralsnog moet echter rekening worden gehouden met ernstige problemen. In Engeland hebben transportondernemingen en vervoersbedrijven moeite om aan voldoende antivries te komen nu zij hun voorbereidingen voor deze winter treffen. Kaas verkopen kan veel beter. Dat is de mening van het Neder lands Zuivelbureau. Daarom begint deze organisatie volgende maand met een geheel vernieuwde opleiding kaas verkopen. W Volgens A. Wiggers van het Zuivelbureau stelt de klant het steeds meer op prijs dat kaas vers van het mes wordt verkocht, maar dat dit niet wil zeggen dat hij tevreden is over de bediening. Het aantal klanten dat niet tevreden is steeg de laatste jaren van ne gen naar vijftien procent. Men vraagt vooral om meer voorlichting en advies en om meer hygiëne in de winkel. Ook het assortiment kaas, zowel binnen- als buitenlandse, is de laatste jaren veel groter geworden. Dit geldt ook voor de mogelijkheden kaas voor andere doeleinden te gebruiken dan broodbeleg. W De leiding heeft ook oog voor de praktische kanten, zoals het snijden van kaas. Een snijverlies van drie procent is volgens Wig gers niet overdreven. Bij een jaarlijkse binnenlandse consumptie van ongeveer 140 miljoen kilo en met de huidige, stijgende prijzen voor kaas, is dat jaarlijks een verlies van vijftien miljoen gulden, al dus Wiggers. Kaas vers van het mes. De Efficiency-beurs in de Amsterdamse RAI wordt tot 1993 een jaarlijks terugkerend evenement maar de uitvoering zal soberder worden. Daarmee moet worden voorkomen dat professionele be zoekers ten onder gaan in een stroom van computerfreaks, scholie ren en studenten, wat ten koste gaat van het 'echte zakendoen'. W Dat heeft vice-voorzitter Doornbos van de Vifka, de branche vereniging voor kantoor-, informatie- en communicatietechniek, ge zegd ter gelegenheid van de Efficiency-beurs '88, die van 6 tot en met 14 oktober wordt gehouden. W Tot nu toe is de beurs een tweejaarlijks evenement, dat in 1986 ongeveer 190.000 bezoekers trok. Vorig jaar is op proef een Effi ciency Vakbeurs gehouden, die veel meer mikte op de professionele bezoeker. De resultaten daarvan hebben geleid tot het besluit de beurs nu jaarlijks te houden, zij het soberder en meer gericht op de vakmatig geïnteresseerde bezoeker. I

Krantenbank Zeeland

de Stem | 1988 | | pagina 19