'Pluriformiteit gaat over de vorm, niet over de inhoud' Paus en bisschoppen maken het niet alleen uit UIT DE KERKENbE stem gids 2 MARIËNBURGBROCHURE 'KATHOLIEK: WAT IS DAT EIGENLIJK SttB? DE STEM EXTRA DONDERDAG 6 OKTOBER 1988 MGR. BOMERS 5 JAAR BISSCHOP VAN HAARLEM Verkeerd begrepen Ongeloof Betrokkenheid Christus-film Politiek Schending Bisschop Ernst derde CRK-symposium Priesterraad tot Bar: praat met Acht Mei NEDERLAND 3 'Joden krijgen steun totdat ze tegenvalleifeet humanistisch magazine JO TKwartslag zendt vanavond BELGIE NED 2 Overleg humanisten en Vaticaan DUITSLAND 1 Repliek Meer Uit balans Alomvatttendheid \ttambone T49 OVER EEN jaar of vijftien zijn we over de polarisatie in de Rooms-Katholieke Kerk in Nederland heengegroeid. Als de rust in de kerk is weergekeerd, kan het allemaal weer gaan groeien en bloeien. Maar die geweldige verdeeldheid is een grote handicap voor ons kerk-zijn. Dat zegt mgr. H.J.A. Bomers, die vijfjaar geleden door paus Johannes Paulus II werd benoemd tot coadjutor met het recht van opvolging van de toenmalige bisschop van Haarlem, dr. A.J. Zwart kruis. Deze overleed nog diezelfde dag. De lazarist Bomers, die lange tijd als mis sionaris en bisschop in Etiopië had ge werkt, werd in januari 1984 als bisschop van Haarlem geïnstalleerd. „Die verdeeldheid merkte ik al op het moment dat ik hier binnenkwam. Het is na tuurlijk duidelijk dat ik hier niet met groot gejuich ben binnengehaald. Mijn benoeming staat eigenlijk nog steeds een beetje in die spanning. Dat hangt niet per se samen met mijn per soon maar meer met de hele kerkelijke situatie in Ne derland". Van meet af aan is de vraag ge steld: is deze man progressief of conservatief. Alles wordt in het licht van die verdeeldheid bekeken. Dat doet ontzettend veel kwaad. „Zo kunnen wij geen kerk zijn. Een ontspannen klimaat waarin je kunt spre ken en werken, is van groot be lang". Hij voegt er echter aan toe: „met pluimstrijkerijen alleen kom je er ook niet. Een bis schop moet leiding geven. In de bijbel staat: de herder leidt de schapen naar grazige weiden, en niet: hij loopt achter de kudde aan. Sommigen zouden graag zien dat de bisschoppen zich koest houden. In mijn bis dom geef ik ruimte genoeg voor het ventileren van allerlei me ningen, maar ik houd er altijd aan: ook ik mag mijn mening geven". „Neem de Acht Mei Bewe ging. De bisschoppen móeten er komen en móeten hun mond houden. Als ik iemand zou uit nodigen, zou ik hem vragen: zeg nou ook es een woordje, maar dat hoort er niet bij De beweging zegt altijd dat ze de leiding van de bisschop pen wil volgen. Het omstreden tafelgebed waarvan de bis schoppen twee jaar geleden duidelijk hebben gezegd dat het wezenlijk niet is goed te keuren, is toch opnieuw ge bruikt. „Wat betekent het dan nog dat je de leiding van de bisschoppen, aanvaardt? Dat is dan toch puur theorie gewor den". De Acht Mei Beweging leidt in de parochies tot grote ver deeldheid. Daarom is het een heel ernstige zaak. „Waarom houden ze niet op met die pola risatie," zo vraagt mgr. Bomers zich af. Als de Acht Mei Bewe ging niet meer zou bestaan, zou dat zeker een gunstige factor zijn. Volgens mgr. Bomers moet je in de Kerk geen rich tingen gaan organiseren. Dat leidt tot polarisatie en mogelij kerwijs tot scheuringen. „Wat mij betreft mogen de gesprek ken met de Acht Mei Beweging morgen weer beginnen maar dan moeten wij wel van de lei ding weten dat zij het kerk beeld van het Tweede Vati caans Concilie aanvaardt". De Concilie-uitspraak 'de kerk is het volk van God' is volgens mgr. Bomers niet goed begre pen. Sommige mensen hebben toen gemeend dat zij op grond daarvan zelf konden bepalen wat kerk-zijn betekent als een soort democratisering van de Kerk. Dat is nooit de bedoeling geweest. In de dogmatische constitutie 'Lumen Gentium' van het Tweede Vaticaans Concilie staat de kerk als mys terie voorop. Dat blijft vast staan door alle eeuwen heen. Met 'de Kerk als volk van God' wordt gewezen op de verant woordelijkheden die iedere christen op grond van de doop heeft. De waarheden en waar den die Christus heeft aange reikt, moeten door de hele ge meenschap worden uitgedra gen. Volgens mgr. Bomers wil de Acht Mei Beweging het wezen lijke onderscheid tussen het ge meenschappelijk priesterschap van alle gelovigen en het bij zondere priesterschap van de ambtelijk gewijde priester ver minderen of zelfs laten weg vallen. Hij verwijst naar de manifestatie in Utrecht waar alleen de instellingswoorden van het tafelgebed, dat eigen lijk een eucharistisch gebed is, door de priester werden gebe den, terwijl de rest door de hele gemeenschap werd gezongen. Op grond van Lumen Gentium mag het eucharistisch gebed alleen door de ambtelijk ge wijde priester worden gebeden. In het tafelgebed komt de pas sage voor: „In hem zou uw ge nade zijn verschenen". Dat be tekent volgens mgr. Bomers dat er mensen zijn die geloven dat in Jeziis van Nazareth Gods genade is verschenen, maar dat zij het zelf niet gelo ven. „Dat is toch een uitdruk king van ongeloof. Als iemand meent dat hij dat kan bidden, dan moet ik zeggen: beste me neer, hier scheiden onze we gen". „Ik zeg niet dat alles wat er bij de Acht Mei Beweging ge beurt, verkeerd is. Er zullen ook best een hoop góede dingen bij zijn. Maar laten ze die in spiratie gebruiken voor de op bouw van de parochie". „Hier zijn we bij de kwestie van de grenzen van de Kerk. Het begrip pluriformiteit wordt vaak niet goed begrepen. Het betekent veelvormigheid. Het gaat daarbij uitsluitend over de vorm en niet over de inhoud. Liturgie bij voorbeeld kan in het Nederlands of het Latijn, kan gesproken of ge zongen worden. Maar het we zen blijft hetzelfde. Plurifor miteit is een zeer aanvaard baar iets in de Kerk". „Groepen als de Acht Mei Beweging en de Mariënburg- vereniging laten die plurifor miteit slaan op het wezen der dingen. Dat kan niet. Als zij met een beroep op dat begrip zeggen dat echtscheiding mo gelijk moet zijn in de Kerk, dan zeg ik: dat kan niet. Dan ge bruik je echt het woord ver keerd. Dan gaat het niet over twee verschillende vormen, maar dan gaat het over de in houd. Pluriformiteit is een dooddoener. Je kunt er alles mee zeggen, maar je zegt er in wezen niets mee zo lang de grenzen niet worden aangege ven". Voor het Tweede Vaticaans Concilie „waren we misschien toch ietwat te wettisch katho liek". Daarna is de slinger naar het andere uiterste gegaan. Als wegen om die „losgeslagen heid" te overwinnen ziet bis schop Bomers een sterkere be trokkenheid op de wereldkerk en een vreugdevol aanvaarden van de nieuwe Codex (kerkor de). De Katholieken hier zijn zich er onvoldoende van be wust dat de Katholieke Kerk in Nederland een wezenlijk on derdeel van de wereldwijde kerk is. Deze betrokkenheid op de wereldkerk zou levendiger moeten zijn in het kerkelijk be leven in Nederland. In een kort na zijn dood uit gezonden portret heeft mgr. Zwartkruis heel duidelijk uit gesproken dat hij wars was van alle provincialisme. De KRO zond dat portret twee maal uit. De eerste keer waren die woorden er wel in en de tweede keer waren ze eruit ge laten. „Ik vroeg me af: waarom Mgr. Bomers: „Ik zeg niet dat alles wat er bij de Acht Mei Beweging gebeurt, verkeerd is. Er zullen ook best een hoop goede dingen bij zijn. Maar laten ze die inspiratie gebruiken voor de opbouw van de parochie". zou de KRO dat nou gedaan hebben", aldus mgr. Bomers? Verder heeft de Kerk sinds 1983 een nieuwe Codex. „Die sluit echt helemaal aan bij dat prachtige Tweede Vaticaans Concilie. Wij zouden allemaal die kerkorde met vreugde en als een geweldig hulpmiddel ■moeten ervaren. Als we er in grote trouw naar zouden leven, dan zouden wij een stuk rust krijgen in de kerk". Als positief punt noemt bis schop Bomers het feit dat het geloof voor betrokken kerk mensen een zeer levende zaak is. „Heel veel mensen zetten zich in de parochies aktief in. Dat is heel duidelijk". Bisschop Bomers prijst ver der de bereidheid van de Ne derlandse bevolking, ook van de katholieken, om te delen met noodlijdenden waar pok ter wereld. „Daar ben ik als mis sionaris altijd diep van onder de indruk geweest en dat ben ik nu nog. Tegelijkertijd zeg ik: bij zo'n grote welvaart als waarin wij leven, kan het na tuurlijk ook". In welvaart leven als chris tenen is iets heel bijzonders. Christus zegt dat het voor een kameel makkelijker is om door het oog van de naald te kruipen dan voor een rijke om het Ko ninkrijk van God binnen te gaan. „Wij moeten ons dan af vragen: kunnen wij als zo'n welvarende gemeenschap wel het Koninkrijk van God vor men? Die grote welvaart maakt het voor ons een stuk moeilijker om consequent en volhardend een christelijke le venshouding te aanvaarden". Mede als gevolg van die wel vaart bestaat er bij nogal wat mensen de houding van: alles wat we willen, moet kunnen en alles wat kan, moet mogen. Dat is volgens mgr. Bomers hele maal geen evangelische hou ding. In dit verband verwijst hij naar de film De laatste verzoe king die „een volstrekt onjuist beeld" van het leven van Chris tus geeft. Dat is volgens de bis schop niet alleen pulp, omdat het een seksfilm is, maar de re gisseur trekt ook extra aan dacht en extra geld door dat seksleven te projekteren op Christus. Daarmee schokt hij het geloof van christenen. „Dat een filmmaker nog zo ver komt, vind ik nog tot daar- aantoe. Maar dat de officiële Nederlandse rechtspraak het goedkeurt dat zo'n totaal vals beeld van Jezus Christus mag worden vertoond, vind ik eigenlijk veel ernstiger". De vrijheid van meningsuiting moet er inderdaad zijn. Voor dat grote goed moeten we alle maal ontzettend waken. „Maar hoe zouden het publiek en de rechtspraak reageren op een film waarin Hitier als weldoe ner van de mensheid wordt af gebeeld? Zou dat ook mogen met een beroep op de vrijheid van meningsuiting", zo vraagt mgr. Bomers zich af. De rechter heeft die film over Christus waarschijnlijk ook goedgekeurd omdat niet te vrezen valt dat een massaal verzet ertegen zou komen. Maar dat maakt het niet min der ernstig, zo meent mgr. Bo mers. „Als de bisschoppen en de kerken in Nederland vinden dat dit een fundamenteel ver keerd beeld is van Christus, dan moet de rechter zich laten leiden door de uitspraken van deze kerken en die film verbie den". Bisschop Bomers zegt het zo vanzelfsprekend te vinden dat christenen bij het bepalen van hun politieke keuze van be paalde waarheden en waarden uitgaan, dat het voor hem „heel moeilijk te begrijpen is" hoe iemand consistent christen kan zijn en tegelijkertijd een poli tieke keuze kan doen die eigen lijk onverenigbaar is met zijn christelijke overtuiging. Daar mee doelt hij op de standpun ten van PvdA en WD over abortus en euthanasie. „Bij het standpunt dat het CDA heeft ingenomen bij de abortuswet geving, vraag ik me af: is dat nog verenigbaar met het evan gelie?" Mensen mogen van hem ge rust stemmen vanuit het ge zichtspunt: wat is het beste voor mijn portemonnee. Het is echter jammer dat allerlei ethische kwesties terecht ko men in de partijpolitiek. De grote ethische issues moeten volgens hem worden losgekop peld van de partijpolitiek. Hij denkt in dit verband aan een referendum, hoewel daar ook bezwaren aan kleven. Voorstanders van euthanasie zeggen dat je moet uitgaan van het zelfbeschikkingsrecht van de mens. „Dat vind ik op zich zeer aanvaardbaar. Dat zelfbe schikkingsrecht komt echter onder een geweldige druk te staan op het moment dat euthanasie wettelijk mogelijk is". „Neem een zwaar gehandi capte die dag in dag uit op de hulp van een ander is aange wezen. Bij zo iemand komt dan gauw de gedachte op: ,ik doe dat de mensen aan, want ik zou op mezelf euthanasie kunnen plegen. Omdat ik daarvan geen gebruik maak, moeten mede mensen zich zo voor mij opof feren'". Er kan ook druk door een an der worden opgelegd. Bij voor beeld als er belangen zijn bij de komende nalatenschap. De wettelijke mogelijkheid van abortus noemt hij „veel en veel ernstiger". Iedere Neder lander die per se geen euthana sie wil, kan dat notarieel laten vastleggen en kan zich daarte gen beschermen. Een nog niet geboren kind kan dat niet. „Bij abortus gaat het om een veel grotere schending van het le ven". Wat men in de Tweede We reldoorlog de joden heeft aan gedaan, is toch een ongeloof lijke schending van de rechten van die mensen. Waarom zou de schending van de rechten van al die ongeboren kinderen (jaarlijks in Nederland zo'n 40.000) niet even erg zijn, zo vraagt bisschop Bomers zich af. Hij noemt het „ontzettend funest" dat altijd de indruk wordt gewekt dat abortus al leen in een heel bepaald geval wordt toegepast. „Niemand maakt mij wijs dat al die 40.000 kinderen die geaborteerd wor den, als ongelukkige mensen op deze aarde zouden komen. In de meeste gevallen wil men dat kind doodgewoon niet. Dat kind staat bepaalde belangen van de vader of de moeder in de weg. Het hoort toch wezen lijk tot de kern van de christe lijke ethiek dat ik mijn belan gen nooit mag najagen over de ruggen van andere mensen heen. Dat gebeurt hier". (ANP) HENGELO (ANP) - Bisschop Ernst van Breda, de TiH, hoogleraar dr. P.J.G. Leenhouwers en Rolduc-docetJ A.H.M. Lemmens zijn de sprekers op het derde symposim de Stichting Contact Rooms-Katholieken dat op 12 nov® in Vught wordt gehouden. Het onderwerp is 'evangelisatie de gemeenschap van gelovigen'. Bisschop Ernst spreekt over christelijke ethiek en he daagse cultuur, prof. Leenhouwers (bestuurslid van De rom, het alternatieve bisdomblad van Den Bosch) over ev; lisatie en cultuur, en dr. Lemmens, docent catechese aai grootseminarie Rolduc van het bisdom Roermond, over kt lijke verhoudingen in het spanningsveld tussen openbam ervaring. Het CRK werd in het voorjaar van 1986 opgericht om ie bondenheid van de rooms-katholieken met de bisscl bevorderen en om, in kritische overeenstemming met dê'oj Ie geloofsleer, een bijdrage te leveren aan de discussie ovet tuele problemen. Het CRK wordt gezien als tegenhanger de Acht Mei Beweging, die ruim 90 progressieve rk org ties en groepen omvat, en van de Mariënburgvereniging, vernieuwingstendenzen binnen de RK Kerk levend wil den. Zeg 'ns AAA oleende week begint 'Zeg AAA' aan zijn achtste sei- Als inleiding hierop ïesenteert de VARA van- vond een documentaire, aarin Ati Dijckmeester met e makers en enkele acteurs an gedachten wisselt over e vraag, waarom de serie og steeds zo populair is. Aan et gesprek nemen regisseur |jco Knapper, schrijver ^iem van Houweninge, zijn touw Marina en de acteurs oukje Hooymaayer en ohn Leddy deel. Kind voor een ander ROTTERDAM (ANP) - „Er zijn bruggen opgehaald, zodat len nu verdrinken van de pijn." Op deze manier bracht eer, leden van de priesterraad van het bisdom Rotterdam zijn tiek tot uiting op het besluit van de rk bisschoppen omdi sprekken met de Acht Mei Beweging op te schorten. |e VARA sluit vanavond de ngelse dramaserie 'Een ind voor een ander" af met jvee afleveringen ineens. rjvs echtgenoot Ollie is naar e flat van zijn zuster ver- uisd. Hij heeft geld geërfd, Volgens diverse leden van de raad hebben de bisschoppj waardoor hij zijn baan kan waarheid gesteld boven de waarachtigheid, die volgens hen pzeggen om een boek te kenmerk van de Acht Mei Beweging is. De priesterraad s chrijven. Viv is intussen in aar negende maand en de eboorte van de baby is na- ij. Ze begint allerlei zaken e regelen. Niemand heeft iog aan de juridische aspec- en van het draagmoeder- chap gedacht. 22.06 Kwartslag seerde bisschop R.Ph. Bar daarom naar wegen en mogeljji den te zoeken om het gesprek met de Acht Mei Beweging vj te zetten. Veel vragen kreeg Bar naar aanleiding van een recent it view. Daarin zei hij steeds meer de behoefte te voelen om, degenen die wel trouw aan de kerk zijn, duidelijk te make; het niet allemaal goed is" wat in de Acht Mei Beweging beurt. Op de vergadering van de priesterraad weigerde Ba: houdelijk daar iets aan af te doen. Hij blijft ervan overt dat er iets mis in het de houding van het bestuur van dei Mei Beweging. Maar hij betreurt het wel dat sympati en aanhangers van de Acht Mei Beweging zich door 7 bruik van het woord trouw in diskrediet gebracht voelen! AMSTERDAM (ANP) - De nieuwe voorzitter van de &®en documentaire uit over de lieke Raad voor Israël (KRI), deken J. Kwaaitaal uit Den wil zijn katholieke achterban de ogen openen voor het gi van het gemakkelijk herlevend antisemitisme. „Niet c' de kerk op dit moment vormen van antisemitisme zou aanwijzen", aldus Kwaaitaal, „maar de joden krijgen steun totdat er een moment komt waarop zij ons tegenvi Dan openbaart zich een net even te felle verontwaardig over het optreden van Israël in de bezette gebieden en lectieve aandacht voor de vijanden van de joden. Het men heeft zitten wachten om Israël eens de les te kunnai zen." Kwaaitaal heeft van de Amsterdamse deken J. Keetl halve het voorzitterschap van de de KRI ook diens plaats ijl bestuur van het Overlegorgaan van Joden en Christener] Nederland (OJEC) overgenomen. ïeeil ierikaanse feministe en ihrijfster Betty Friedan. olgens mevrouw Friedan ibben haar Amerikaanse itgenoten onder het bewind an Reagan flink aan rech- :n ingeboet. Feminisme is in erika een vies woord ge- orden. 21.30 Portugees afscheid en van de belangrijkste ortugese films van de laat- te jaren is 'Een Portugees ar worden de verhalen ver- :ld van twee families, die en zoon verloren in de An- olese vrijheidsoorlog tegen "ortugal. Lola AMSTERDAM (ANP) - Het Vaticaan is het met de internal nale organisatie van humanisten eens, dat de staat nietl recht heeft godsdienstige of anti-godsdienstige normen aaifcfscheid', vanavond op het burgers op te leggen. De staat moet de gewetensvrijheidifveede Belgische net. Joao personen en groepen respecteren, zo valt te lezen in het ciotelho regisseerde het muniqué dat werd opgesteld na het overleg tussen de vArama en schreef mee aan caanse raad voor de niet-gelovigen en de internationale orjet scenario. Apart van elk- nisatie van humanisten IHEU in Amsterdam. Delegaties van beide organisaties waren onlangs bijeenl zich te beraden over 'de godsdienst en het humanisme in openbare leven'. In de delegatie van het Vaticaan hadden J der anderen zitting kardinaal Paul Poupard, president vaij raad voor de niet-gelovigen, en de aartsbisschop van 1 kardinaal Godfried Danneels. De delegatie van de IHEU w geleid door de twee voorzitters prof.dr. R. Tielman, oud-va zitter van het Humanistisch Verbond, en prof. Paul Kurtz,: in New York filosofie doceert. In tegenstelling tot de Vi caanse delegatie bestond de helft van de vertegenwoordig van de IHEU uit vrouwen. Het was het eerste overleg tus >e in 1981 gemaakte film is het Vaticaan en de IHEU sinds 1970. en vrije bewerking van het Onder verwijzing naar het Tweede Vaticaans Concilie: jiaue Engel'-thema. Het kende de Vaticaanse delegatie dat de RK Kerk zich vaak erhaal speelt in de Wirt- zeer met de staat heeft verbonden. De kerk heeft vaak nietj chaftswunder-periode van handeld naar het bijbelwoord 'geef aan de keizer wat de kei e jaren vijftig. In een Duits toekomt en aan God wat aan God toekomt'. Beide delegat tadje staat alles in het teken onderschreven het belang van bescherming van de mensf ran de wederopbouw. leder- rechten. Zij respecteerden eikaars zeer uiteenlopende op;; en schijnt er zijn voordeel tingen over de positie van de vrouw in de samenleving en et nee te doen, vooral de mach- sche kwesties als abortus, voorbehoedmiddelen en euthanasi: ige aannemer Schuckert. Volgens Tielman leidt de erkenning door het Vaticaan dal Ule notabelen dansen naar staat geen religieuze normen mag opleggen, er misschien ajn pijpen, 's Avonds ont- dat de kerk in een land als Ierland haar houding wijzigt. Bt soeten zij elkaar in Villa delegaties willen het overleg voortzetten, maar er is ink, waar Lola de grote nieuwe afspraak gemaakt. rekpleister is. Door Jan Bouwmans TILBURG - Het is uiteinde lij k het college van paus en bisschoppen dat uitmaakt wie en wat katholiek is. Met nadruk op uiteindelijk, want dat college kan daar niet zo maar op eigen houtje over beslissen. De katho lieke geloofsgemeenschap in haar geheel heeft ook een bepaalde stem in het kapit tel. „Bepalen wie of wat katholiek is, is daarom niet mogelijk wanneer de communicatie tus sen gezagsdragers in de kerk en de geloofsgemeenschap niet voldoende kwaliteit heeft." Dat is de slotconclusie van de bro chure 'Katholiek: wat is dat eigenlijk?' die de katholieke Mariënburgvereniging dezer dagen heeft gepubliceerd. De brochure is geschreven door dr. Henk Witte, wetenschappelijk medewerker aan de Theologi sche Faculteit Tilburg. De Mariënburgvereniging is een van de belangrijkste dra gers van de Acht-Mei-Bewe- ging (AMB), met wie de Neder landse bisschoppen recent het contact hebben opgeschort. Een van hun motieven darvoor was, dat de beweging op belangrijke punten niet katholiek zou zijn. Hulpbisschop Lescrauwaet van Haarlem ventileerde onlangs bijvoorbeeld in een Ameri kaans blad, dat de leiding van de AMB meer een protestantse dan een katholieke visie op de kerk heeft. Link noemde hij dat. De slotconclusie van de bro chure laat zich lezen als repliek aan de Nederlandse bisschop pen, dat hun verbreken van het kontakt met Acht Mei theolo gisch onjuist c.q. onrechtmatig is. Er ligt immers hun eenzij dige beslissing aan ten grond slag dat Acht Mei, of althans de leiding ervan, niet katholiek (genoeg) is; daarom worden ge sprekken onvruchtbaar geacht. De Mariënburgvereniging heeft deze brochure echter niet als direct commentaar op de ontwikkelingen rond de Acht Mei Beweging opgezet. Het ge schrift was al klaar voordat de bisschoppen het contact op schortten. Het vraagstuk wie of wat katholiek mag heten en wie dat uitmaakt, speelt in Ne derland dan ook al langer. Pre senteerde een deel van katho liek Nederland zich bij gele genheid van het pausbezoek in 1985 als 'het andere gezicht van de kerk', nauwelijks een jaartje later werd vanuit bisschoppe lijke kringen de vraag opge worpen of niet veeleer gespro ken moest worden van 'het ge zicht van een andere kerk'. Hierop haakt het geschift 'Ka tholiek: wat is dat eigenlijk Dr. Witte constateert dat de katholieken in Nederland te genwoordig hetzelfde geloof in vele varianten tegelijk beleven. De onderlinge vraag om her kenning en erkenning kan niet meer beantwoord worden met eep eenvoudige blijk van ver standhouding -in de tijd van het Rijke Roomsche Leven was het kruisbeeld in de huiskamer bijvoorbeeld zo'n simpele blijk van herkenning en erkenning. Nu stellen mensen zich zelf de vraag of ze er nog wel bij horen als ze anders denken over bij voorbeeld huwelijk en sexuali- teit de officiële kerk of gelijk waardige mogelijkheden voor vrouwen in de kerk wensen, in clusief het priesterambt. Er wel of niet bij horen kan echter heel gemakkelijk wor den opgevat als een kwestie van louter rechtgelovigheid, recht in de kerkleer zijn. Dat nu, betoogt dr. Witte, klopt niet geheel: „Katholiek-zijn is meer dan een kwestie van rechtgelo vigheid alleen". Witte loopt hiervoor even de hele kerkge schiedenis door. Al in de oude kerk had het woord katholiek twee betekenissen tegelijk. Het betekent niet alleen 'waar' en 'echt', maar tegelijk 'algemeen' en 'universeel' (over heel de aarde verspreid en van alle tij den). En juist dit laatste heeft in de loop van de eeuwen een U flinke versmalling ondergaan. Door de grote kerkscheuringen namelijk: de scheuring tussen het oosten (orthodoxe kerken) en het westen (latijnse kerk) en de scheuring in het westen (re formatie). Witte: „De grote scheidingen in het christendom betekenden niet alleen dat groepen gelovi gen niet meer met elkaar com municeerden. Zij betekenden ook dat hun gedachtengoed niet langer naar elkaar door stroomde. Dat had belangrijke gevolgen. Enerzijds traden stagnaties op. De geloofsbele ving van de een drong niet meer door in die van de ander. Dat gold evenzeer voor spiri tualiteit, liturgie, kerkrecht en theologie. Anderzijds ging men nadruk leggen op eigen accen ten. Zo ontwikkelden de kerken elk een eigen profiel. Verwaar lozing van het een en overdrij ving van het ander gingen daarin hand in hand". De eenzijdigheden waarmee oosterse orthodoxie, het protes tantisme en het katholicisme in de katholiciteit dus behept zijn en die versterkt werden door zich alleen maar tegen elkaar af te zetten, veroorzaakten in de R.KKerk ook interne span ningen. Die zijn in onze dagen tot ontlading gekomen, doordat de confessionele identiteit van het katholicisme -de katho lieke zuil dus - het heeft bege ven. Dat geeft dus strijd. Strijd om wie aanspraak heeft op ka tholiek-zijn. Deze identiteits- strijd speelt zich rond heel con crete zaken af. Witte somt op: „De wijze van liturgisch vie ren, de speelruimte voor de oecumene, de positie van vrou wen in de kerk, de realisering van de identiteit van katho lieke scholen, de ruimte voor 'afwijkende' standpunten, de ambtsopleiding, de wijze van omgaan met gezag in de kerk, de vraag of bepaalde vereni gingen van gelovigen zich ka tholiek mogen noemen". In deze strijd beroepen de ver scheidene partijen zich voor hun gelijk op de katholieke identiteit in de trant van: dit is toch de katholieke leer en dit is toch de katholieke moraal. Maar met welke periode uit de geschiedenis van het katholi cisme identificeert een partij zich feitelijk: met de oude kerk, met die van de eerste duizend jaar, met de Middeleeuwse christenheid, met de contra-re formatie of met het anti-mo derne rooms katholicisme van de laatste paar eeuwen? Of met het geheel van die traditie? Witte: „Verabsolutering van een stuk traditie tot dé traditie, trekt het geheel uit balans. Zo als verabsolutering van een deel van de waarheid tot dé waarheid verhoudingen ver stoort (ketterij). En verabsolu tering van een deel van de ge meenschap leidt tot secte-vor- ming". Witte komt dan via het Tweede Vaticaanse Concilie tot wat katholiciteit inhoudt en voorstelt. Onder meer dit: „ka tholiciteit wijst dus op de eerste plaats op de bekwaamheid van de kerkgemeenschap tot com-, municatie van hoge kwaliteit: als delen van een geheel. Der gelijke communicatie is wars van elk particularisme, waarin eigenheid doorslaat in eigenge reidheid en zelfgenoegzaam heid. Dergelijke communicatie is evenzeer wars van unifor misme, waarin eigenheid ge frustreerd en verdrongen wordt. Katholiciteit wijst aller eerst op zorg om verscheiden heid in de eenheid en eenheid in de verscheidenheid". Kenmerk van katholiciteit is ook de capaciteit tot alomvat tendheid. Die heeft niet alleen betrekking op mensen, aldus Witte, maar ook op waarden, gedachten en ervaringen. De capaciteit van de kerk tot alomvattendheid komt tot uiting door te geven (zending en verkondiging) én te ontvan gen. Dit laatste gebeurt in het opnemen en verwerken in het geloof van de kerk van wat el ders aan waars, goeds en waar devols leeft. De ontwikkeling van katho- I Etaleerde een deel van katholiek Nederland zich bij 9' genheid van het pausbezoek in 1985 als 'het andere S® van de kerk', nauwelijks een jaartje later werd vanuit j schoppelijke kringen de vraag opgeworpen of niet gesproken moest worden van 'het gezicht van een au" kerk'. Hierop haakt het geschift 'Katholiek: wat is datetf lijk in. hjo.msar't wt hierom {tenderen, hè! Ik moet het niet weten... Ik bende leider! tot his ik toen ook liciteit in een eigentijds katho licisme is een gistingsproces dat volop bezig is. Dat proces roept toch de vraag op wie be paalt wat en dus wie katholiek is. Uiteindelijk dus het college van paus en bisschoppen. Maar: „Er gaat een proces aan vooraf. De vraag wie bepaalt wie of wat katholiek is, staat niet los van de vraag hoe deze beslissing tot stand komt. Als het hoogste gezag in de kerk van vandaag op morgen be kend zou maken dat bijvoor beeld de reïncarnatiegedachte voortaan deel uitmaakt van de geloofsschat van de kerk, kan dit niet. Tenzij voldoende is ge peild of deze gedachte leeft in het geloofsgevoelen en de ge- loofscommunicatie van de ge meenschap. Ook de gemeen schap draagt immers verant woordelijkheid voor de heid van de kerk in het p ven". Waarmee dr. Witte g' gehad wil hebben dat een# der voldoende kwalitat" communicatie tussen &A dragers en kerkvolk niette» palen is wie of wat katholietj Die kwaliteit is volgens mede af te lezen aan de w' kerigheid in de communie"] de balans tussen geven vangen en het besef te coi niceren als deel van een Dit is in onze tijd en ons daarom zo belangrijk, 01 veel hedendaagse mens® gaan op oprechtheid authenticiteit van gezag" delen dat voor hen eerder o tuigingskracht heeft dan 1 dische rechtmatigheid handelen door gezagsdrag®" HEEM i BRfEF IR El

Krantenbank Zeeland

de Stem | 1988 | | pagina 26