DE STEM
Ik blijf een
ongen van de
estampte pot'
7.
OHNNY KRAAYKAMP ALS BAJESKLANT IN NIEUWE YARA-SERIE
Lee Towers ster op
gehandicapten-feest
in Turfschip Breda
Jo Coenen ontwerpt
Architectuurmuseum
bel box
20.330.02
St. Joost: grafische vorming als vak
T2
Sopraan
Olijk
Vernieuw het hart
van uw (t)huis!
R VERBURG
Intellectueel
Monumentaal
gebaar
Mens en leven
Driftig Plezier
Grafisch
verleiden
DONDERDAG 6 OKTOBER 1988
Julio Iglesias in Arnhem
EXPOSITIES
vorm voor elke
heer in een
•-» maatje meer.
Uilendonk B.V. in liaui.
datie.
Bovengenoemde B.V. islrJanKoesen
ingevolge een besluit
van de Algemene Ver
gadering van Aandeel
houders de dato 22 sep
tember 1988 per
datum ontbonden.
Het plan van uitkering
is ter inzage voor ieder
neergelegd ten kantore
van het Handelsregister
van de Kamer van
Koophandel en Fabrie
ken te Waalwijk en ten
kantore van de ven
nootschap, zulks gedu
rende een periode van
twee maanden na he
den.
"De vereffenaar".
Op 30 sept. 1988 is door
tgv. end. gerechtsdeur
waarder A.C.C.M. Uit-
dehaag uitgebracht een
exploit ten verzoeke
van An toni us Leonar-
dus van Hooydonk, wo
nende te Breda te dezer
zake domicilie kiezende
te Breda aan de Sophia-
straat no. 28 ten kantore
van de advocaat en pro
cureur Mr. C.J.E.A. van
Gorp, bij welk exploit
aan Mikaly Venicz, zon
der bekende woonplaats
of werkelijk verblijf zo
wel in als buiten Neder
land is betekend een
uittreksel uit audientie-
blad van de zitting van
het Kantongerecht te
Breda d.d. 24-8-1988 en
voorts is opgeroepen om
tezamen met Edit Klara
Talan, wonende te
Breda aan de Haagweg
12-12a te verschijnen op
woensdag de zevende
december 1988 des voor
middags om 10.00 uur
ter terechtzitting van de
Kantonrechter te Bre
da, gehoudend wor
dende in het Gerechts
gebouw te Breda aan de
Sluissingel no. 20, ten
einde voort te procede
ren op de dagvaarding
van 17 augustus 1988 in
zake A.L. van Hooy
donk als eiser en M. Ve
nicz en E.K. Talan als
gedaagden, strekkende
de vordering tot ontbin
ding ener huurovereen
komst met nevenvorde
ringen. Een afschrift
van voormeld exploit
kan worden bekomen
ten kantore van voor
melde advocaat Ge
rechtsdeurwaarders
kantoor Pieters en Voe
ten, Nwe. Boschstraat
no. 24,4811 CX Breda.
\iA r f
de vermoeide keien
Naarden-Vesting
Jiuifelt een Bekende Ne-
srlander een huis binnen,
jn gelijknamige zoon
emt hem de Leukste
an van Nederland. Twee
ir later zie ik voor de zo-
ielste keer dat dit waar is.
jhnny Kraaykamp is in-
rdaad de leukste van
15 miljoen landgeno-
i, en nog veel meer. Nar
Koning, je kunt met
m lachen, je kunt met
jn huilen.
I (9 oktober) stapt
hnny de gevangenis in om
ie jaar uit te zitten. Die ge-
ngenis bevindt zich op een
rlaten Waddeneiland waar
tony, die in de tv-serie Fa-
rheet, vanaf probeert te ko
men. Maar als lokatie heeft re
gisseur John van de Rest de,
Weeshuiskazerne van de oude
vestingstad gekozen. 'Laat
Maar Zitten' is een comedy, ge
baseerd op de Engelse serie
'Porridge' waarin de held en
boef wordt gespeeld door de
vermaarde Ronnie Barker.
Kraaykamp is niet kapot
van de creatie van zijn Britse
collega. „Ik heb delen toege
stuurd gekregen. Ik heb een
kwartier naar hem gekeken en
toen het zootje afgezet. Ik
durfde niet meer, want ik was
bang mijn eigen rol te verzie
ken. Barker deed het zo recht
toe, rechtaan, hij speelde con
stant op de lach, terwijl mijn
Faber veel meer een schlemiel
is, een mannetje dat wel slim is,
maar soms net te slim en dan
dondert hij in zijn eigen graf.
En dat vind ik wel leuk."
De Engelse serie is helemaal
vernederlandst door Harm
Edens en Ger Apeldoorn. John
ny: „In de Engelse serie gaat
Ronnie Barker na 21 afleverin
gen naar huis, maar dan is het
niet leuk meer. Mij laten ze
voorlopig in de lik zitten."
(ADVERTENTIE)
Ontdek nu
de mooiste woonideeën
foj uw woninginrichter
enseweg 46
11,4x8,20 m) woongedeelte,
3x17,3 m), mooie hal, woon-
n haard, balken, erg gezellig,
ig, 4 slpk., badk., zolder en
bedrijfsgedeelte mooie oude
nderhoud zéér matig.
Vr.pr. 325.000.- k.k.
emert - Telefoon 03445-1429
'94 - Lid N.B.v.A V.B.O.
yV-
VO v
babbelen via de Babbelbox!
_...t direkt in conlact met 9 andere bellers,
tienen over onderwerpen zoals het weer,
zinkinderen, politiek, lekker eten, lekker
.raatje. Maar alleen luisteren kan natuurlijk
voor alle leeftijden, 's nachts alleen voor
sen 'onder-onsje' met een van de andere
toets en vraag de operator een apart lijntje,
n en leg contact via de Babbelbox.
50ct/n>ln-
Johnny domineert ook buiten
het scherm. Hij heeft een
woeste trui aan van het kroko-
dillemerk en een blauwe spij
kerbroek. Een olijk hoofd dat
plotseling een tragisch hoofd
kan worden. Hij nipt met te
genzin aan cola. In 'Laat Maar
Zitten' (VARA) heeft hij als te
genpool de Pruisische hoofdbe
waker Rudy Falkenhage. Een
belangrijke rol is weggelegd
voor Pieter Lutz, wiens trieste
hondekop op de romp van een
milde, menselijke bewaker
staat.
Voorts zijn er nog enkele ba
jesklanten, Niek Pancras en
Haye van der Heijdea De ge
vangenis wordt beheerd door
directrice Nelly Frijda, een
even humane als wazige
vrouw, .wier grote liefde de vis
jes in haar aquarium geldt.
Henk van Ulsen is de zich ka
pot rochelende gevangenisarts.
De camera staat vrijwel con
stant op Johnny die de rest zo
als gebruikelijk wegspeelt. Is
Johnny uit beeld, dan zakt de
serie in elkaar.
Op 19 april 1925 werd Jan Hen
drik Kraaykamp geboren. Hij
begon als jongenssopraan,
werkte samen met een acro
baat, was zanger in een show
orkest en bassist-entertainer in
een café en nachtclub. „Ik zat
als jongetje op de stoep, ik im
proviseerde in portieken, en ze
lachten om mij. Het ging van
zelf. Ik had het in me, het
kwam eruit, ik kon niet anders.
Een acteur speelt immers wat
hij is. Ik laat de rol niet naar
mij toekomen, ik trek hem naar
mij toe, ik maak hem tot mij
zelf. Toen ik later in bars speel
de, deed ik hetzelfde als op de
straat. Ik bracht comedia del-
l'arte, zo noem ik dat. In de
kroegen moest ik inhaken op
zatte kerels en gillende wijven,
en om te voorkomen dat het
een puinhoop was, dolde ik om
ze heen, waarna ze kalm wer
den."
Kraaykamp weekte lang sa
men met Rijk de Gooyer, ze
vormden op de buis 'Een Paar
Apart'. Hij ging op de serieuze
toer en kreeg de hoogste Ne
derlandse toneelonderschei
ding, de Louis d'Or.
Johnny: „ik heb alle prijzen
gewonnen die er te winnen zijn.
Laten we eerlijk zijrv jongens,
ik kan werk zat krijgen, ik sla
meer af dan ik verdien, en ik
ben die visser die naast een an
der gaat vissen en kan ik het
helpen als ik van die joekels
vang." Hij speelde in Oscar
winnaar 'De Aanslag' (Fons
Rademakers) op aangrijpende
wijze een verzetsman. Hij ver
wierf een Gouden Kalf voor
zijn rol in 'De Wisselwachter.'
Johnny Kraaykamp als bajesklant en Pieter Lutz als milde bewaker
Kraaykamp met twee andere gevangenen, Haye van der
Heijden en Niek Pancras. - foto vaha
De Bouwmeester-ring kreeg
hij omgeschoven.
Een gesprek met hem verloopt
nogal indirect. Hij wordt voort
durend belaagd, praat simul
taan met collega's en techniek.
Vele onderwerpen passeren
zijn lippen. „In Nederland kun
je bij het gesubsidieerde toneel
hooguit 80 mille verdienen. Als
directeur verdien je er 20, 30
mille bij. Is het dan een wonder
dat ze weglopen bij het subsi-
die-toneel? Soms win ik een
prijsje, dan krijg je tien mille
en daar kun je dan je huis van
opknappen. Daarom doe ik ook
reclame, doe ik C&A. Geld ver
dienen mag je hier niet, maar
dat begrijp ik niet. Met C&A
kan ik me leuke dingen permit
teren, verdien ik meer dan de
hele rest van het jaar. En
waarom dat een schande is, be
grijp ik niet.
Ik was in Amerika, heel lang
geleden. Daar zie ik, hoe heet
die ook al weet, een hele grote
in het vak, Orson Welles, ja,'
Orson Welles en die was ook
niet vies van een reclamespot.
Sir Lawrence Olivier heeft het
ook gedaan. Met C&A ben ik
beroemder geworden dan met
Een Paar Apart. Verdomd ja,
meneer. Maar je moet het toch
ook relativeren, afstand ne
men. Dat heeft Kees Brusse
niet gedaan met zijn spots voor
Shell. Die was veel te serieus.
Die zat echt benzine te verko
pen. Zoiets zal mij niet overko
men."
Over humor: „Godfried Bo-
mans heeft eens tegen me ge
zegd: 'Het verdriet, Johnny, dat
wordt vergeten, maar de lach
blijft.' En zo is het. Langzamer
hand ben ik niet alleen door de
'Grafisch vormgeving St Joost
Bred». TB-galerie. Nljverheid»-
*1 33, Etten-Leur. Open: maan-
<ot en met zaterdag 10-17
Tot en met 22 oktober.
Een aardig idee om een af
deling van St. Joost op deze
manier naar buiten te bren-
sen. De tentoonstelling geeft
informatie over hetgeen stu
fenten er leren over grafische
vormgeving (al had de infor
matie voor niet-insiders wat
gerichter mogen zijn! Com
municatie is niet optimaal)
Tevens is er te zien hoe dit
artistieke vak veel interes
ante mogelijkheden heeft om
la expressieve vermogens tot
uitdrukking te brengen.
Henk Cornelissen die de
eindverantwoordelijkheid
leeft over de dag- en avond-
opleiding Publiciteits- en
wafische Vormgeving: „Het
ja een misverstand te denken
°at het hier alleen om recla-
me-vormgeving gaat We
Bouden ons met talrijke vor
men van communicatie bezig.
et alleen met het procesma-
)ii\Van technische moge-
BJKheden. We zijn een van de
weinige academies die ook
k^tehte eindprodukten ma-
Jkide elementen zijn op de
«positie aanwezig. Je ziet er
^voorbeeld drukoefeningen
n maximaal vier drukgan-
hUan zelfportretten door
jveede jaars. Tweede en
"orde jaars maakten ook één
j>n de pronkstukken op de
positie: een pakket van 28
Jj gedrukte structuren in
Jj zelf ontworpen verpak-
SJjl Een boeiend spel van
J technische proces-
m Uit niet-afgestempelde
i.i ^Bties, vaatdoekjes en
niA ren e-H- werden
wire kunstwerken geboren
Ohgineei gepresenteerd.,
t enige trots worden de
grafische reacties op een in
ternationale wedstrijd van
het Amerikaanse tijdschrift
Trustees of the future ge
toond. Onder de méér dan 900
inzendingen behaalde St.
Joost een tweede en derde
prijs. Dat is zeer uitzonder
lijk. De grafische vertalingen
van het thema 'natuur'- eco
logisch gezien - gaan van car
toonachtige prenten tot fraai
gezette Genesis-teksten en
laten zien hoe inventiviteit
een basisvoorwaarde voor dit
vak is. Maar ook het ambach
telijk ontwerpen van letters
en vormstudies horen daar
bij.
De 'knipogen' zie je in de
onmythelogiseringsobj ecten
met kapstok en zaag of affi
ches op cliché's van moeder
en kind alsmede het liggend
naakt. Naast een zeer fraai
uitgevoerde serie boekomsla
gen zagen we een kwartetspel
voor Turken en Marokkanen
in Nederland! Maar dit was
gedrukt bij Kokx zg. en dat is
al enige tijd geleden. Het ge
toonde werk stamt uit een
aantal jaren. De interessante
collectie is opgehangen in een
labyrinth-achtige situatie
met vloernotities. Heel aar
dig, maar wat slordig gedaan
door zo'n prima afdeling van
St Joost.
HE
Gert Jan van Maanen, 'de serie
van zeven'. Galerie Zero, Willem
Il-straat 18, Tilburg. Open:
woensdag tot en met zaterdag 14-
17 uur. Tot en met 27 oktober.
Een serie met hetzelfde
monumentale gebaar in va
rianten. Aan de basis van
deze krachtige tekens schijnt
te liggen de gegrepenheid
door vulkaanerupties. Het is
alsof hij met zijn lichaam in
die beweging kruipt om haar
er vervolgens weer uit te
gooien; heel beheersd expres
sionistisch. Ze lijken zo spon
taan ontstaan dat je mogelijk
wat verrast staat te kijken
naar de talrijke kleine voor
studies, waarbij via een ras
ter de architectuur van die
spontaniteit rationeel is opge
bouwd Dat raster vind je
overal terug.
Er is een balans gegroeid
tussen beide elementen, zodat
de figuur, het teken, over
tuigt. Met vaart lijken ze
spontaan heel mooi in het
vlak geplaast deze zwarte ge
baren met licht gekleurde on
dertonen en geraffineerde
omlijstingen. Gert Jan van
Maanen uit Andel is zelfbe
wust boeiend bezig.
HE
Rien van Hees wijk. foto's. Ge
meentehuis Oudenbosch: Open:
tijdens kantooraren en zondag 9
oktober 14-17 uur. Tot en met 21
oktober.
Rien van Heeswijk is een
fotograaf met gevoel voor
derde wereld-problematiek.
Toch is het niet het doel dat
de middelen heiligt, ook al
heeft hij zich de fotografie
helemaal zelf aangeleerd. Hij
was onlangs op de Filippijnen
Zei/gedrukte struktuur van Denise v. d. Broek uit de
St. Joostmap 28x28x28.
en uit de daar gemaakte foto's
heeft hij een collectie van on
geveer twintig stuks opge
hangen. Het zijn goede platen,
die proberen de mensen en
het leven daar te karakterise
ren; een soort journalistiek
verslag.
Maar voor echte journalis
tieke foto's zijn ze te braaf en
als artistiek produkt missen
ze een echte lading, al zijn er
verdienstelijke pogingen om
voorbij het beeld te kijken. In
zijn vrije werk wordt dat dui
delijk. Het sterkst vind ik
daarbij de beelden die liggen
tussen een kalenderblad als
de Molen Delfshaven en een
wat gemaniëreerde Zebra
vrouw met Tafel in bergen en
De man op zandalen. Dan
flitsen de foto's zelf. Bij het
Filippijnse 'reisverslag' zijn
het vooral de mensen en hun
gezichtsuitdrukkingen die
soms overtuigende foto's op
leveren.
HE
Ajo van Doorn - Van IJzeren;
acryl en olieverfschilderijen. Ga
lerie Kerten, Elfhuizen 1, Geer-
traidenberg. Open: woensdag tot
en met zondag 10 (zo. 14)-17 (za
16) uur.
Zij leerde het schilderen op
de kunstschool van het Zwit
serse Luzern. Haar doeken
hebben iets van de ruigheid
der bergen en de intensiteit
van een waterval. Maar niets
heeft ze ogenschijnlijk mee
genomen van het sombere en
'sture' dat dit bergvolk ook
kenmerkt. De schilderijen
spetteren van, overigens
zwaar geladen, kleuren.
Ajo van IJzeren schildert
metaforische doeken. The
ma's die te maken hebben
met het communiceren tussen
mensen. Ze doet dat op opval
lend grote formaten met een
driftige korte streek. De bouw
van de grote delen is door
gaans mooi evenwichtig,
maar de detailleringen ver
storen soms het evenwicht
door hun kleur en een zwakke
figuratie. Ze beeldt de balans
tussen mensen uit, terwijl ze
zelf ook zichtbaar zoekt naar
een schilderkunstige balans.
Haar ontwapenende eerlijk
heid kan boeien maar ver
vangt geen tekortkomingen.
Het totaalbeeld getuigt van
een intens plezier in schilde
ren en een vermogen om emo
tionaliteit op een artistieke
manier over te dragen. he
Ben Bos, grafisch vormgever.
De Beyerd, Boschstraat, Breda,
open dinsdag tot en met vrijdag
van 10.00 tot 17.00 uur, zaterdag
en zondag van 13.00 tot 17.00 uur,
maandag gesloten, tot en met 23
oktober.
De identiteit van een gra
fisch ontwerper, of in meer
kunstbeschrijvende bewoor
dingen de signatuur, laat zich
niet zo gemakkelijk herken
nen. Immers, grafisch ont
werper is een commercieel
beroep en moet zich daarom
binnen een beperkt en aan
vele eisen voldoend raam vol
trekken.
Tussen de affiches, de tijd
schriftencovers en de logos
van Ben Bos door lopend
kreeg ik sterk het gevoel op
een zakelijk informatiecen
trum beland te zijn, waar het
principe van 'de Verborgen
Verleiders' tot in de perfectie
was toegepast.
Ben Bos, die via de journa
listiek uiteindelijk in het gra
fische terecht kwam, is be
kend als de man die het ge-
man in de straat, maar ook
door de intellectueel aanvaard.
Maar moet ik daarom opeens
deftig gaan praten? Als ik def
tig praat, mijnheer, dan be
grijpt u mij niet. Ik blijf John
ny, ik moet een jongen van de
gestampte pot blijven. Want
dat ben ik ook, dat blijf ik, daar
schaam ik me niet voor. De
mensen mogen best zien dat we
lol hebben tijdens het acteren.
Waarom ook niet? Het is toch
allemaal flauwekul, jongen.
Maar het vak is serieus."
Wat begint Johnny Kraay
kamp, vraag ik hem en waar de
creatie Faber? Hij kijkt me met
grote ogen aan, zucht smarte
lijk, staart naar het tafelblad.
„In elke rol, meneertje, herhaal
je je als acteur. Welke rol ik
ook speel, ik blij f Kraai. Een rol
is een vermomming. Elke ko
miek heeft zijn specialisme. Ik
heb een bepaalde manier van
denken, ik kijk op mijn manier
tegen dingen aan. Een zin van
een schrijver komt er bij mij
niet zomaar uit, daar moet ik
achter staan.
Ik kan soms beroerd worden
van het acteren dat ik om me
zie. Een acteur moet vooral
luisteren naar de andere ac
teurs. Ook al hoor je het voor
de honderste keer, je moet luis
teren of het de eerste keer is.
Iemand die dat kan, die blijft
luisteren naar zijn collega's,
voorstelling na voorstelling,
dat is een fantastisch acteur.
De rest is shit. Je moet je geven,
je moet jij zijn. Een goed acteur
is wat hij is. Ik blijf Kraay
kamp voor de mensen."
Van onze verslaggever
LEE TOWERS is de
hoofdattractie op het
Festival 88, de jaar
lijkse manifestatie van
de Stichting Kunst
met Gehandicapten
Nederland, die vrijdag
plaats vindt in Het
Turfschip in Breda.
Het festival wordt 's
morgens om tien uur
geopend door staatsse
cretaris Dees van wel
zijn. Rond kwart voor
vijf zal Towers het po
dium betreden.
In alle zalen van het
Turfschip laten ruim 700
verstandelijk en geeste
lijk gehandicapte kun
stenaars zien waartoe ze
in staat zijn. Het Gezin
Vervangend Tehuis
Breda speelt 'Toneel en
Verborgen Theater', een
orkest van het Psycia-
trisch Ziekenhuis in
Vught maakt dansmu
ziek en Corrie van Hug-
ten van de Stichting Rol-
Lee Towers.
foto rob verhorst
stoeldansen verzorgt de
monstraties.
Het festival wordt nu
voor de vierde keer ge
houden. De organisato
ren willen op deze ma
nier een artistiek podium
bieden aan verstandelijk
en lichamelijk gehandi
capten. Het is bedoeling
via dit doort manifstaties
valide en niet-valide
kunstenaars en perfor
mers met elkaar in con
tact te brengen.
Van onze verslaggever
De Spaanse zanger Julio Iglesias geeft op 18 no
vember een concert in de Rijnhal in Arnhem.
Zijn 1988 World Tour bracht hem eerder in
Zuid-Amerika, de Filipijnen, Japan, China,
Australië en de Verenigde Staten. In Europa
doet hij met zijn show verder Spanje, Italië en
Frankrijk aan.
Kaarten kunnen telefonisch besteld worden op tele
foonnummer 070-860400 en vandaag, morgen en over
morgen aan de kassa van de Rijnhal in Arnhem. Igle
sias vergaarde in zijn loopbaan 680 gouden platen en
221 platina platen.
DEN HAAG (ANP) - De
architect Jo Coenen uit
Eindhoven mag het defi
nitieve ontwerp maken
voor het nieuwe gebouw
voor het Nederlands Ar
chitectuur Instituut dat
in het museumpark in
Rotterdam komt te staan,
schuin tegenover het Mu
seum Boymans-Van
Beuningen.
De totale kosten van de
bouw van het instituut, in de
wandeling Architectuurmu
seum geheten, bedragen 22
miljoen gulden, waarvan 14
miljoen voor de kale bouw.
De kosten worden elk voor
de helft gedragen door de
ministeries van volkshuis
vesting en ruimtelijke orde
ning en van welzijn, volks
gezondheid en cultuur.
Zes architecten maakten
een voorlopig ontwerp. Die
ontwerpen waren van 9 juli
tot 30 augustus in Rotter
dam tentoongesteld. Het
duurde lang voor een beslis
sing kon worden genomen.
Daarbij ging het om de af
weging tussen de voorlopige
ontwerpen van Coenen en
van Rem Koolhaas. Het be
stuur vindt dat het ontwerp
van Coenen de meest veel
belovende uitgangspunten
biedt voor het maken van
het definitieve ontwerp.
zicht van 's lands eerste des
ignbureau, Total Design, ge
vestigd in 1963, voor een be
langrijk deel bepaalde. De
tentoonstelling heeft daarom
als ondertitel '25 jaar (Total)
Designer'.
Geen poespas en tierlantij
nen, maar zakelijke, functio
nele afbeeldingen in vaak
primaire kleuren en geome
trische vormen maakt Bos.
Het zijn vooral effectieve
vormen, die door hun koele
eenvoud snel een blijvende
indruk achterlaten, zoals het
Bijenkorf-vignet en de dyna
mische Randstad-affiches.
Bos heeft evenwel ook illu
straties, vooral fotografie, in
zijn werk gebruikt, wat direct
een complexer en daardoor
visueel interessanter beeld
oplevert, door de gevarieerd
heid van de beeldtaal. Een
dubbel effect is het gevolg:
complexe beelden zijn
boeiender maar blijven min
der lang in het geheugen. Op
de eenvoudige functionele
vormen ben je sneller uitge
keken, vergeet je evenwel
niet en zijn daardoor com
mercieel interessanter. l.r.
t
DRONGEN: In deze Vlaamse
plaats in de buurt van St Mar-
tens-Lathem ligt het kunstschip
Dronghene nog steeds gemeerd
aan het Oude Veer te Baarle-
Drongen (100 meter van de steen
weg Gent - Deinze). Daarin ex
poseert tot 30 oktober de West
brabander Nicolaas van Mer-
riënboer. Deze zegt van zijn
schilderijen dat het 'ervaringen'
zijn. Zijn realisme is transcen
dent. In het kuntschip kun je za
terdags en zondags terecht vanaf
15 uur tot 01 uur.
VLISSINGEN: in Bellamy 19
exposeert tot 26 oktober de Belgi
sche kunstenares Liiiane Vertes-
sen (35). Macht en onmacht spe
len een grote rol in haar werk,
waarbij ook theater- en filmin
vloeden speurbaar zijn. Zij
maakte onder meer een torpedo
sculptuur. Bij de expositie wor
den 5o door haar ontworpen en
gesigneerde zeefdrukken uitge
geven met subsidie van de pro
vincie Zeeland, die ook de uit
gave van een catalogus mogelijk
maakte. Deze catalogus bevat het
werk van zeven kunstenaars die
achtereenvolgens, te beginnen
met Vertessen, in Bellamy te zien
zijn.
TOKYO: Vorige week is in de
Japanse hoofdstad de eerste van
een reeks tentoonstellingen met
Brabantse kunstenaars in Japan
geopend door de Nederlandse
ambassadeur aldaar. Onder te
titel Deshima laten onder meer
Leon Adriaans, Jan van den
Berg, Bert Hermens, JCJ van der
Heyden en Annelien Ohvo zien
wat in deze Nederlandse provin
cie op het ogenblik artistiek ver
richt wordt. Na Tokyo wordt nog
geëxposeerd in Osaka, Kobe,
Tottori en nogmaals Tokyo.
OIRSCHOT: In de Brabantse
Kunstgalerij aan de Kanaal
straat 33 is tot en met 6 november
een expositie te zien met Schil
derkunst in Brabant van 1900 -
1940. Onder de dertig geëxpo
seerde artisten bevinden zich na
men ais Jan en Theo van Delft,
Jan Heesters, Antoon Kruijsen,
Martin Roestenburg, Piet, Frans
en Jeanette Slager en Theo Swa-
gemakers. Elke zaterdag en zon
dag van 13-17 uur.
GRONINGEN: In het Gronin
ger Museum is tot 28 november
een overzichtstentoonsteling te
zien van Alesandro Mendini(1931
Milaan). Hij is een invloedrijk
architect, vormgever, kunstenaar
en theoreticus. Hij was vijftien
jaar hoofdredacteur van tijd
schriften als Modo, Casabella en
Domus. Hij maakt momenteel
deel uit van de Studio Alchimia,
die zeer belangrijk is voor het
Italiaanse design, radikaler dan
Memphis e.d. Open van dinsdag
tot en met zondag van 10 (zo 13)-
17 uur.
DEN BOSCH: Het Museum
Kruithuis is begonnen met een
Kunstuitleen voor kinderen tot
en met 12 jaar. Uniek in Neder
land. In dat museum kunt u in
het kader van de tentoonstelling
Zin en Beeld (recent werk van
zes Belgen) op zondag 16 oktober
een Belgische zondag meemaken.
Een lezing, koffiemaaltijd en
concert larderen deze dag (reser
vering noodzakelijk).
V