DE STEM Ik blijf een ongen van de estampte pot' 7. OHNNY KRAAYKAMP ALS BAJESKLANT IN NIEUWE YARA-SERIE Lee Towers ster op gehandicapten-feest in Turfschip Breda Jo Coenen ontwerpt Architectuurmuseum bel box 20.330.02 St. Joost: grafische vorming als vak T2 Sopraan Olijk Vernieuw het hart van uw (t)huis! R VERBURG Intellectueel Monumentaal gebaar Mens en leven Driftig Plezier Grafisch verleiden DONDERDAG 6 OKTOBER 1988 Julio Iglesias in Arnhem EXPOSITIES vorm voor elke heer in een •-» maatje meer. Uilendonk B.V. in liaui. datie. Bovengenoemde B.V. islrJanKoesen ingevolge een besluit van de Algemene Ver gadering van Aandeel houders de dato 22 sep tember 1988 per datum ontbonden. Het plan van uitkering is ter inzage voor ieder neergelegd ten kantore van het Handelsregister van de Kamer van Koophandel en Fabrie ken te Waalwijk en ten kantore van de ven nootschap, zulks gedu rende een periode van twee maanden na he den. "De vereffenaar". Op 30 sept. 1988 is door tgv. end. gerechtsdeur waarder A.C.C.M. Uit- dehaag uitgebracht een exploit ten verzoeke van An toni us Leonar- dus van Hooydonk, wo nende te Breda te dezer zake domicilie kiezende te Breda aan de Sophia- straat no. 28 ten kantore van de advocaat en pro cureur Mr. C.J.E.A. van Gorp, bij welk exploit aan Mikaly Venicz, zon der bekende woonplaats of werkelijk verblijf zo wel in als buiten Neder land is betekend een uittreksel uit audientie- blad van de zitting van het Kantongerecht te Breda d.d. 24-8-1988 en voorts is opgeroepen om tezamen met Edit Klara Talan, wonende te Breda aan de Haagweg 12-12a te verschijnen op woensdag de zevende december 1988 des voor middags om 10.00 uur ter terechtzitting van de Kantonrechter te Bre da, gehoudend wor dende in het Gerechts gebouw te Breda aan de Sluissingel no. 20, ten einde voort te procede ren op de dagvaarding van 17 augustus 1988 in zake A.L. van Hooy donk als eiser en M. Ve nicz en E.K. Talan als gedaagden, strekkende de vordering tot ontbin ding ener huurovereen komst met nevenvorde ringen. Een afschrift van voormeld exploit kan worden bekomen ten kantore van voor melde advocaat Ge rechtsdeurwaarders kantoor Pieters en Voe ten, Nwe. Boschstraat no. 24,4811 CX Breda. \iA r f de vermoeide keien Naarden-Vesting Jiuifelt een Bekende Ne- srlander een huis binnen, jn gelijknamige zoon emt hem de Leukste an van Nederland. Twee ir later zie ik voor de zo- ielste keer dat dit waar is. jhnny Kraaykamp is in- rdaad de leukste van 15 miljoen landgeno- i, en nog veel meer. Nar Koning, je kunt met m lachen, je kunt met jn huilen. I (9 oktober) stapt hnny de gevangenis in om ie jaar uit te zitten. Die ge- ngenis bevindt zich op een rlaten Waddeneiland waar tony, die in de tv-serie Fa- rheet, vanaf probeert te ko men. Maar als lokatie heeft re gisseur John van de Rest de, Weeshuiskazerne van de oude vestingstad gekozen. 'Laat Maar Zitten' is een comedy, ge baseerd op de Engelse serie 'Porridge' waarin de held en boef wordt gespeeld door de vermaarde Ronnie Barker. Kraaykamp is niet kapot van de creatie van zijn Britse collega. „Ik heb delen toege stuurd gekregen. Ik heb een kwartier naar hem gekeken en toen het zootje afgezet. Ik durfde niet meer, want ik was bang mijn eigen rol te verzie ken. Barker deed het zo recht toe, rechtaan, hij speelde con stant op de lach, terwijl mijn Faber veel meer een schlemiel is, een mannetje dat wel slim is, maar soms net te slim en dan dondert hij in zijn eigen graf. En dat vind ik wel leuk." De Engelse serie is helemaal vernederlandst door Harm Edens en Ger Apeldoorn. John ny: „In de Engelse serie gaat Ronnie Barker na 21 afleverin gen naar huis, maar dan is het niet leuk meer. Mij laten ze voorlopig in de lik zitten." (ADVERTENTIE) Ontdek nu de mooiste woonideeën foj uw woninginrichter enseweg 46 11,4x8,20 m) woongedeelte, 3x17,3 m), mooie hal, woon- n haard, balken, erg gezellig, ig, 4 slpk., badk., zolder en bedrijfsgedeelte mooie oude nderhoud zéér matig. Vr.pr. 325.000.- k.k. emert - Telefoon 03445-1429 '94 - Lid N.B.v.A V.B.O. yV- VO v babbelen via de Babbelbox! _...t direkt in conlact met 9 andere bellers, tienen over onderwerpen zoals het weer, zinkinderen, politiek, lekker eten, lekker .raatje. Maar alleen luisteren kan natuurlijk voor alle leeftijden, 's nachts alleen voor sen 'onder-onsje' met een van de andere toets en vraag de operator een apart lijntje, n en leg contact via de Babbelbox. 50ct/n>ln- Johnny domineert ook buiten het scherm. Hij heeft een woeste trui aan van het kroko- dillemerk en een blauwe spij kerbroek. Een olijk hoofd dat plotseling een tragisch hoofd kan worden. Hij nipt met te genzin aan cola. In 'Laat Maar Zitten' (VARA) heeft hij als te genpool de Pruisische hoofdbe waker Rudy Falkenhage. Een belangrijke rol is weggelegd voor Pieter Lutz, wiens trieste hondekop op de romp van een milde, menselijke bewaker staat. Voorts zijn er nog enkele ba jesklanten, Niek Pancras en Haye van der Heijdea De ge vangenis wordt beheerd door directrice Nelly Frijda, een even humane als wazige vrouw, .wier grote liefde de vis jes in haar aquarium geldt. Henk van Ulsen is de zich ka pot rochelende gevangenisarts. De camera staat vrijwel con stant op Johnny die de rest zo als gebruikelijk wegspeelt. Is Johnny uit beeld, dan zakt de serie in elkaar. Op 19 april 1925 werd Jan Hen drik Kraaykamp geboren. Hij begon als jongenssopraan, werkte samen met een acro baat, was zanger in een show orkest en bassist-entertainer in een café en nachtclub. „Ik zat als jongetje op de stoep, ik im proviseerde in portieken, en ze lachten om mij. Het ging van zelf. Ik had het in me, het kwam eruit, ik kon niet anders. Een acteur speelt immers wat hij is. Ik laat de rol niet naar mij toekomen, ik trek hem naar mij toe, ik maak hem tot mij zelf. Toen ik later in bars speel de, deed ik hetzelfde als op de straat. Ik bracht comedia del- l'arte, zo noem ik dat. In de kroegen moest ik inhaken op zatte kerels en gillende wijven, en om te voorkomen dat het een puinhoop was, dolde ik om ze heen, waarna ze kalm wer den." Kraaykamp weekte lang sa men met Rijk de Gooyer, ze vormden op de buis 'Een Paar Apart'. Hij ging op de serieuze toer en kreeg de hoogste Ne derlandse toneelonderschei ding, de Louis d'Or. Johnny: „ik heb alle prijzen gewonnen die er te winnen zijn. Laten we eerlijk zijrv jongens, ik kan werk zat krijgen, ik sla meer af dan ik verdien, en ik ben die visser die naast een an der gaat vissen en kan ik het helpen als ik van die joekels vang." Hij speelde in Oscar winnaar 'De Aanslag' (Fons Rademakers) op aangrijpende wijze een verzetsman. Hij ver wierf een Gouden Kalf voor zijn rol in 'De Wisselwachter.' Johnny Kraaykamp als bajesklant en Pieter Lutz als milde bewaker Kraaykamp met twee andere gevangenen, Haye van der Heijden en Niek Pancras. - foto vaha De Bouwmeester-ring kreeg hij omgeschoven. Een gesprek met hem verloopt nogal indirect. Hij wordt voort durend belaagd, praat simul taan met collega's en techniek. Vele onderwerpen passeren zijn lippen. „In Nederland kun je bij het gesubsidieerde toneel hooguit 80 mille verdienen. Als directeur verdien je er 20, 30 mille bij. Is het dan een wonder dat ze weglopen bij het subsi- die-toneel? Soms win ik een prijsje, dan krijg je tien mille en daar kun je dan je huis van opknappen. Daarom doe ik ook reclame, doe ik C&A. Geld ver dienen mag je hier niet, maar dat begrijp ik niet. Met C&A kan ik me leuke dingen permit teren, verdien ik meer dan de hele rest van het jaar. En waarom dat een schande is, be grijp ik niet. Ik was in Amerika, heel lang geleden. Daar zie ik, hoe heet die ook al weet, een hele grote in het vak, Orson Welles, ja,' Orson Welles en die was ook niet vies van een reclamespot. Sir Lawrence Olivier heeft het ook gedaan. Met C&A ben ik beroemder geworden dan met Een Paar Apart. Verdomd ja, meneer. Maar je moet het toch ook relativeren, afstand ne men. Dat heeft Kees Brusse niet gedaan met zijn spots voor Shell. Die was veel te serieus. Die zat echt benzine te verko pen. Zoiets zal mij niet overko men." Over humor: „Godfried Bo- mans heeft eens tegen me ge zegd: 'Het verdriet, Johnny, dat wordt vergeten, maar de lach blijft.' En zo is het. Langzamer hand ben ik niet alleen door de 'Grafisch vormgeving St Joost Bred». TB-galerie. Nljverheid»- *1 33, Etten-Leur. Open: maan- <ot en met zaterdag 10-17 Tot en met 22 oktober. Een aardig idee om een af deling van St. Joost op deze manier naar buiten te bren- sen. De tentoonstelling geeft informatie over hetgeen stu fenten er leren over grafische vormgeving (al had de infor matie voor niet-insiders wat gerichter mogen zijn! Com municatie is niet optimaal) Tevens is er te zien hoe dit artistieke vak veel interes ante mogelijkheden heeft om la expressieve vermogens tot uitdrukking te brengen. Henk Cornelissen die de eindverantwoordelijkheid leeft over de dag- en avond- opleiding Publiciteits- en wafische Vormgeving: „Het ja een misverstand te denken °at het hier alleen om recla- me-vormgeving gaat We Bouden ons met talrijke vor men van communicatie bezig. et alleen met het procesma- )ii\Van technische moge- BJKheden. We zijn een van de weinige academies die ook k^tehte eindprodukten ma- Jkide elementen zijn op de «positie aanwezig. Je ziet er ^voorbeeld drukoefeningen n maximaal vier drukgan- hUan zelfportretten door jveede jaars. Tweede en "orde jaars maakten ook één j>n de pronkstukken op de positie: een pakket van 28 Jj gedrukte structuren in Jj zelf ontworpen verpak- SJjl Een boeiend spel van J technische proces- m Uit niet-afgestempelde i.i ^Bties, vaatdoekjes en niA ren e-H- werden wire kunstwerken geboren Ohgineei gepresenteerd., t enige trots worden de grafische reacties op een in ternationale wedstrijd van het Amerikaanse tijdschrift Trustees of the future ge toond. Onder de méér dan 900 inzendingen behaalde St. Joost een tweede en derde prijs. Dat is zeer uitzonder lijk. De grafische vertalingen van het thema 'natuur'- eco logisch gezien - gaan van car toonachtige prenten tot fraai gezette Genesis-teksten en laten zien hoe inventiviteit een basisvoorwaarde voor dit vak is. Maar ook het ambach telijk ontwerpen van letters en vormstudies horen daar bij. De 'knipogen' zie je in de onmythelogiseringsobj ecten met kapstok en zaag of affi ches op cliché's van moeder en kind alsmede het liggend naakt. Naast een zeer fraai uitgevoerde serie boekomsla gen zagen we een kwartetspel voor Turken en Marokkanen in Nederland! Maar dit was gedrukt bij Kokx zg. en dat is al enige tijd geleden. Het ge toonde werk stamt uit een aantal jaren. De interessante collectie is opgehangen in een labyrinth-achtige situatie met vloernotities. Heel aar dig, maar wat slordig gedaan door zo'n prima afdeling van St Joost. HE Gert Jan van Maanen, 'de serie van zeven'. Galerie Zero, Willem Il-straat 18, Tilburg. Open: woensdag tot en met zaterdag 14- 17 uur. Tot en met 27 oktober. Een serie met hetzelfde monumentale gebaar in va rianten. Aan de basis van deze krachtige tekens schijnt te liggen de gegrepenheid door vulkaanerupties. Het is alsof hij met zijn lichaam in die beweging kruipt om haar er vervolgens weer uit te gooien; heel beheersd expres sionistisch. Ze lijken zo spon taan ontstaan dat je mogelijk wat verrast staat te kijken naar de talrijke kleine voor studies, waarbij via een ras ter de architectuur van die spontaniteit rationeel is opge bouwd Dat raster vind je overal terug. Er is een balans gegroeid tussen beide elementen, zodat de figuur, het teken, over tuigt. Met vaart lijken ze spontaan heel mooi in het vlak geplaast deze zwarte ge baren met licht gekleurde on dertonen en geraffineerde omlijstingen. Gert Jan van Maanen uit Andel is zelfbe wust boeiend bezig. HE Rien van Hees wijk. foto's. Ge meentehuis Oudenbosch: Open: tijdens kantooraren en zondag 9 oktober 14-17 uur. Tot en met 21 oktober. Rien van Heeswijk is een fotograaf met gevoel voor derde wereld-problematiek. Toch is het niet het doel dat de middelen heiligt, ook al heeft hij zich de fotografie helemaal zelf aangeleerd. Hij was onlangs op de Filippijnen Zei/gedrukte struktuur van Denise v. d. Broek uit de St. Joostmap 28x28x28. en uit de daar gemaakte foto's heeft hij een collectie van on geveer twintig stuks opge hangen. Het zijn goede platen, die proberen de mensen en het leven daar te karakterise ren; een soort journalistiek verslag. Maar voor echte journalis tieke foto's zijn ze te braaf en als artistiek produkt missen ze een echte lading, al zijn er verdienstelijke pogingen om voorbij het beeld te kijken. In zijn vrije werk wordt dat dui delijk. Het sterkst vind ik daarbij de beelden die liggen tussen een kalenderblad als de Molen Delfshaven en een wat gemaniëreerde Zebra vrouw met Tafel in bergen en De man op zandalen. Dan flitsen de foto's zelf. Bij het Filippijnse 'reisverslag' zijn het vooral de mensen en hun gezichtsuitdrukkingen die soms overtuigende foto's op leveren. HE Ajo van Doorn - Van IJzeren; acryl en olieverfschilderijen. Ga lerie Kerten, Elfhuizen 1, Geer- traidenberg. Open: woensdag tot en met zondag 10 (zo. 14)-17 (za 16) uur. Zij leerde het schilderen op de kunstschool van het Zwit serse Luzern. Haar doeken hebben iets van de ruigheid der bergen en de intensiteit van een waterval. Maar niets heeft ze ogenschijnlijk mee genomen van het sombere en 'sture' dat dit bergvolk ook kenmerkt. De schilderijen spetteren van, overigens zwaar geladen, kleuren. Ajo van IJzeren schildert metaforische doeken. The ma's die te maken hebben met het communiceren tussen mensen. Ze doet dat op opval lend grote formaten met een driftige korte streek. De bouw van de grote delen is door gaans mooi evenwichtig, maar de detailleringen ver storen soms het evenwicht door hun kleur en een zwakke figuratie. Ze beeldt de balans tussen mensen uit, terwijl ze zelf ook zichtbaar zoekt naar een schilderkunstige balans. Haar ontwapenende eerlijk heid kan boeien maar ver vangt geen tekortkomingen. Het totaalbeeld getuigt van een intens plezier in schilde ren en een vermogen om emo tionaliteit op een artistieke manier over te dragen. he Ben Bos, grafisch vormgever. De Beyerd, Boschstraat, Breda, open dinsdag tot en met vrijdag van 10.00 tot 17.00 uur, zaterdag en zondag van 13.00 tot 17.00 uur, maandag gesloten, tot en met 23 oktober. De identiteit van een gra fisch ontwerper, of in meer kunstbeschrijvende bewoor dingen de signatuur, laat zich niet zo gemakkelijk herken nen. Immers, grafisch ont werper is een commercieel beroep en moet zich daarom binnen een beperkt en aan vele eisen voldoend raam vol trekken. Tussen de affiches, de tijd schriftencovers en de logos van Ben Bos door lopend kreeg ik sterk het gevoel op een zakelijk informatiecen trum beland te zijn, waar het principe van 'de Verborgen Verleiders' tot in de perfectie was toegepast. Ben Bos, die via de journa listiek uiteindelijk in het gra fische terecht kwam, is be kend als de man die het ge- man in de straat, maar ook door de intellectueel aanvaard. Maar moet ik daarom opeens deftig gaan praten? Als ik def tig praat, mijnheer, dan be grijpt u mij niet. Ik blijf John ny, ik moet een jongen van de gestampte pot blijven. Want dat ben ik ook, dat blijf ik, daar schaam ik me niet voor. De mensen mogen best zien dat we lol hebben tijdens het acteren. Waarom ook niet? Het is toch allemaal flauwekul, jongen. Maar het vak is serieus." Wat begint Johnny Kraay kamp, vraag ik hem en waar de creatie Faber? Hij kijkt me met grote ogen aan, zucht smarte lijk, staart naar het tafelblad. „In elke rol, meneertje, herhaal je je als acteur. Welke rol ik ook speel, ik blij f Kraai. Een rol is een vermomming. Elke ko miek heeft zijn specialisme. Ik heb een bepaalde manier van denken, ik kijk op mijn manier tegen dingen aan. Een zin van een schrijver komt er bij mij niet zomaar uit, daar moet ik achter staan. Ik kan soms beroerd worden van het acteren dat ik om me zie. Een acteur moet vooral luisteren naar de andere ac teurs. Ook al hoor je het voor de honderste keer, je moet luis teren of het de eerste keer is. Iemand die dat kan, die blijft luisteren naar zijn collega's, voorstelling na voorstelling, dat is een fantastisch acteur. De rest is shit. Je moet je geven, je moet jij zijn. Een goed acteur is wat hij is. Ik blijf Kraay kamp voor de mensen." Van onze verslaggever LEE TOWERS is de hoofdattractie op het Festival 88, de jaar lijkse manifestatie van de Stichting Kunst met Gehandicapten Nederland, die vrijdag plaats vindt in Het Turfschip in Breda. Het festival wordt 's morgens om tien uur geopend door staatsse cretaris Dees van wel zijn. Rond kwart voor vijf zal Towers het po dium betreden. In alle zalen van het Turfschip laten ruim 700 verstandelijk en geeste lijk gehandicapte kun stenaars zien waartoe ze in staat zijn. Het Gezin Vervangend Tehuis Breda speelt 'Toneel en Verborgen Theater', een orkest van het Psycia- trisch Ziekenhuis in Vught maakt dansmu ziek en Corrie van Hug- ten van de Stichting Rol- Lee Towers. foto rob verhorst stoeldansen verzorgt de monstraties. Het festival wordt nu voor de vierde keer ge houden. De organisato ren willen op deze ma nier een artistiek podium bieden aan verstandelijk en lichamelijk gehandi capten. Het is bedoeling via dit doort manifstaties valide en niet-valide kunstenaars en perfor mers met elkaar in con tact te brengen. Van onze verslaggever De Spaanse zanger Julio Iglesias geeft op 18 no vember een concert in de Rijnhal in Arnhem. Zijn 1988 World Tour bracht hem eerder in Zuid-Amerika, de Filipijnen, Japan, China, Australië en de Verenigde Staten. In Europa doet hij met zijn show verder Spanje, Italië en Frankrijk aan. Kaarten kunnen telefonisch besteld worden op tele foonnummer 070-860400 en vandaag, morgen en over morgen aan de kassa van de Rijnhal in Arnhem. Igle sias vergaarde in zijn loopbaan 680 gouden platen en 221 platina platen. DEN HAAG (ANP) - De architect Jo Coenen uit Eindhoven mag het defi nitieve ontwerp maken voor het nieuwe gebouw voor het Nederlands Ar chitectuur Instituut dat in het museumpark in Rotterdam komt te staan, schuin tegenover het Mu seum Boymans-Van Beuningen. De totale kosten van de bouw van het instituut, in de wandeling Architectuurmu seum geheten, bedragen 22 miljoen gulden, waarvan 14 miljoen voor de kale bouw. De kosten worden elk voor de helft gedragen door de ministeries van volkshuis vesting en ruimtelijke orde ning en van welzijn, volks gezondheid en cultuur. Zes architecten maakten een voorlopig ontwerp. Die ontwerpen waren van 9 juli tot 30 augustus in Rotter dam tentoongesteld. Het duurde lang voor een beslis sing kon worden genomen. Daarbij ging het om de af weging tussen de voorlopige ontwerpen van Coenen en van Rem Koolhaas. Het be stuur vindt dat het ontwerp van Coenen de meest veel belovende uitgangspunten biedt voor het maken van het definitieve ontwerp. zicht van 's lands eerste des ignbureau, Total Design, ge vestigd in 1963, voor een be langrijk deel bepaalde. De tentoonstelling heeft daarom als ondertitel '25 jaar (Total) Designer'. Geen poespas en tierlantij nen, maar zakelijke, functio nele afbeeldingen in vaak primaire kleuren en geome trische vormen maakt Bos. Het zijn vooral effectieve vormen, die door hun koele eenvoud snel een blijvende indruk achterlaten, zoals het Bijenkorf-vignet en de dyna mische Randstad-affiches. Bos heeft evenwel ook illu straties, vooral fotografie, in zijn werk gebruikt, wat direct een complexer en daardoor visueel interessanter beeld oplevert, door de gevarieerd heid van de beeldtaal. Een dubbel effect is het gevolg: complexe beelden zijn boeiender maar blijven min der lang in het geheugen. Op de eenvoudige functionele vormen ben je sneller uitge keken, vergeet je evenwel niet en zijn daardoor com mercieel interessanter. l.r. t DRONGEN: In deze Vlaamse plaats in de buurt van St Mar- tens-Lathem ligt het kunstschip Dronghene nog steeds gemeerd aan het Oude Veer te Baarle- Drongen (100 meter van de steen weg Gent - Deinze). Daarin ex poseert tot 30 oktober de West brabander Nicolaas van Mer- riënboer. Deze zegt van zijn schilderijen dat het 'ervaringen' zijn. Zijn realisme is transcen dent. In het kuntschip kun je za terdags en zondags terecht vanaf 15 uur tot 01 uur. VLISSINGEN: in Bellamy 19 exposeert tot 26 oktober de Belgi sche kunstenares Liiiane Vertes- sen (35). Macht en onmacht spe len een grote rol in haar werk, waarbij ook theater- en filmin vloeden speurbaar zijn. Zij maakte onder meer een torpedo sculptuur. Bij de expositie wor den 5o door haar ontworpen en gesigneerde zeefdrukken uitge geven met subsidie van de pro vincie Zeeland, die ook de uit gave van een catalogus mogelijk maakte. Deze catalogus bevat het werk van zeven kunstenaars die achtereenvolgens, te beginnen met Vertessen, in Bellamy te zien zijn. TOKYO: Vorige week is in de Japanse hoofdstad de eerste van een reeks tentoonstellingen met Brabantse kunstenaars in Japan geopend door de Nederlandse ambassadeur aldaar. Onder te titel Deshima laten onder meer Leon Adriaans, Jan van den Berg, Bert Hermens, JCJ van der Heyden en Annelien Ohvo zien wat in deze Nederlandse provin cie op het ogenblik artistiek ver richt wordt. Na Tokyo wordt nog geëxposeerd in Osaka, Kobe, Tottori en nogmaals Tokyo. OIRSCHOT: In de Brabantse Kunstgalerij aan de Kanaal straat 33 is tot en met 6 november een expositie te zien met Schil derkunst in Brabant van 1900 - 1940. Onder de dertig geëxpo seerde artisten bevinden zich na men ais Jan en Theo van Delft, Jan Heesters, Antoon Kruijsen, Martin Roestenburg, Piet, Frans en Jeanette Slager en Theo Swa- gemakers. Elke zaterdag en zon dag van 13-17 uur. GRONINGEN: In het Gronin ger Museum is tot 28 november een overzichtstentoonsteling te zien van Alesandro Mendini(1931 Milaan). Hij is een invloedrijk architect, vormgever, kunstenaar en theoreticus. Hij was vijftien jaar hoofdredacteur van tijd schriften als Modo, Casabella en Domus. Hij maakt momenteel deel uit van de Studio Alchimia, die zeer belangrijk is voor het Italiaanse design, radikaler dan Memphis e.d. Open van dinsdag tot en met zondag van 10 (zo 13)- 17 uur. DEN BOSCH: Het Museum Kruithuis is begonnen met een Kunstuitleen voor kinderen tot en met 12 jaar. Uniek in Neder land. In dat museum kunt u in het kader van de tentoonstelling Zin en Beeld (recent werk van zes Belgen) op zondag 16 oktober een Belgische zondag meemaken. Een lezing, koffiemaaltijd en concert larderen deze dag (reser vering noodzakelijk). V

Krantenbank Zeeland

de Stem | 1988 | | pagina 23