'Ik heb m'n nek genoeg uitgestoken' P«P f PK AAK Uniek document van Santana i EERSTE SHOW VAN SONJA BAREND KOMT UIT NEW YORK 'TROS-Aktua' voor en door kinderen Yeronica-avond ove hart- en vaatziekte WOENSDAG 5 OKTOBER 1| rtlflTEM GIDS 2 HILVERSUM - Sonja Barend heeft Nederlandse yuppies opgezocht in Manhattan, New York. Op het dakterras van een hotel wijst ze als een gids de attracties van de wereldstad aan. De camera buigt naar laagbouw (overigens respectabele he renhuizen) in de afgrond door wolkenkrabbers gevormd. Verstikkend NEDERLAND 3 DUITSLAND 1 John Hiatt ïuske en Wishe: „Het publiek heeft weer behoefte aan live-optredens en zangeressen en zan gers die dit aankunnen Vicki Brown, zangeres DE STEM T2 Door Jan Koesen „Daar woont Bill Cosby, daar heeft Nixon gewoond, en daarachter, bij dat groene punt Lauren Bacall. Ergens daarachter staat het huis van Arthur Miller en om de hoek dat van Liz Taylor. De lucht boven die huizen moet de duurste lucht van de wereld zijn." De dames en heren die het platte vaderland hebben opge geven voor de vleespotten van Big Apple, staan zorgvuldig achteloos gearrangeerd rond de sherry, de hapjes en het bedie nend personeel. Gevolgd door drie camera's stapt Sonja op hen af. In en om New York wo nen ongeveer 16.000 Nederlan ders. Wat doen ze hier? Hunke ren ze nog naar de tulpen en de boerenkool? Nee, dat doen de gearriveerden allerminst. Vijf tig minuten lang krijgen ze van de fameuze presentatrice de kans om te zeggen waarom Amerika zo goed is en Neder land een 'duf klotenland' (ci taat van een yuppie). Morgenavond is het allemaal op het scherm te zien. Op 13 ok tober behandelt Sonja de dag boeken van Wim Kan, maar op 27 oktober krijgen we deel twee van de succes-story, waarna Sonja weer op haar gebruike lijke wijze de winter instapt. Het is duidelijk: mevrouw Ba rend is back in town. Waarom die twee uitstapjes naar Amerika? Met haar mede-eindredacteur Ellen Bla zer wordt het geheim onthuld. Diverse malen per jaar gaat het duo naar de States om wat cultureel bij te happen, maar ook om zich beroepshalve te oriënteren. Ellen en Sonja pak ten enkele Nederlanders van de straat, zetten hen voor de ca mera, zagen dat het goed was en besloten toen om er nog een uitzending aan toe te breien, want de portemonnee liet dat toe. „We hebben ons rot gewerkt. Ondertussen hadden we heel wat contacten opgedaan en is het een sneeuwbal geworden. We hebben geslaagden gespro ken, maar ook mislukten; men sen uit het zakenleven, de kunst, uit doorsnee beroepen enzovoort en we hebben hen gevraagd: wat heeft New York meer dan Nederland?" Er wa ren emigranten bijzo lang weg van hun oorsprong dat ze niet eens wisten wie Sonja was. El len: „New York vinden wij een ontzettend fascinerende stad." Sonja: „We hadden wat geld op zak en dan is New York inder daad fascinerend. Ik denk dat je minder positief over die stad denkt als je geen geld hebt en 2 dollar 40 voor een kop koffie moet neertellen." In de eerste aflevering ko men in elk geval geen armoed zaaiers aan het woord. Een mo de-ontwerper spuwt zijn haat uit over het burgerlijk modele ven in Holland. Een zakenman wijst constant op de eigen ver diensten waarmee hij zijn ka pitaal vergaard heeft. Een ar tiest geeft even de verschillen tussen een blanke en een neger aan. Ja maar, die tachtig- tot honderdduizend die op straat wonen? werpt Sonja op. De so ciale ellende wordt echter krachtig weggewuifd door de geslaagde heren. Vroeger zou Sonja nijdig zijn geworden over dergelijke uit spraken, nu zit ze wat ongeluk kig achter de microfoon. „Mag ik alsjeblief ook milder zijn ge worden na twintig jaar presen teren?' reageert ze veront schuldigend. Een vrouw mag enig weerwoord bieden, maar de zakenman blaast haar weg, terwijl de mode-man goedkeu rend knikt met de cocktail in de hand. De boodschap van de gasten is duidelijk. Amerika geeft het ondernemende talent alle kans en is niet zo verstik- Sonja Barend: „Mag ik na twintig jaar milder zijn geworden?" - FOTOARCHIEF DE STEM kend als Holland waar ieder een je om de kop zeurt met pseudo-medeleven. „Dit is sensational living. Ouwehoeren is er niet bij. Dat is echt iets voor Holland. Een kopje koffie en dat gelazer, dat zie je hier niet. Holland is me te klein. Mijn mode is trouwens te moeilijk voor Holland." Daar ontwaren we Maurice de Hondt, eens de VARA-pro- feet van de verkiezingen, nu een zakenman met stretch li mousine waarmee hij geld ma kend van coast tot coast suist. Maurice is genuanceerd geble ven. In Nederland heb je meer contact met de werkvloer, ver trouwt hij de camera toe. „Dat vind ik toch beter." Dan vat Sonja het gebodene samen. „New York, een fantas tische, maar ook verschrikke lijke stad. Als er een zonde be staat die hier niet bedreven wordt, dan bestaat die ook niet. New York is een stad voor de winnaar. Als je verliest, lig je op straat. Lekker slapen en morgen gezond weer op." Tijd voor het nagesprek. Sona heeft in geen zes jaar een inter view gegeven. Nu heeft ze drie geselecteerde journalisten toe gelaten. Hoe vinden de heren de show? Wat rommelig, zeg gen de twee collega's. Ik vind je zo mild, zegt de verslaggever van dit blad. Sonja roert in haar bekertje chocolade, ter wijl Ellen, haar eerste, tweede en derde medewerker, zich op de achtergrond houdt. De vedette van het scherm bekent dat ze tegenwoordig meer pikt dan vroeger. „Vroe ger zou ik meer tegengas gege ven hebben. We laten nu meer de bal het werk doen dan ik ge wend was. Vroeger had ik lak aan alles, nu niet meer. Maar gelukkig verandert een mens. Als ik me de kritieken moest aantrekken, was ik er 15 jaar geleden mee opgehouden. Jullie recensenten hebben iets van: als ik er boven op zit, dan krijg ik er van jullie vreselijk van langs. En nu verwijt je me dat ik te mild ben." De formule van de show ver andert niet veel, na de drie ex tra uitzendingen (New York tweemaal, Wim Kan). De Tafel van Zeven (later Vijf) ver dwijnt. De reacties uit het volk op de actualiteit zijn toch te gengevallen. Van interviews houdt Sonja niet meer. „Het is uit met de in terviews. Ik heb zo ontzettend vaak mijn nek op het scherm uitgestoken. En als ik vandaag een interview geef, krijg ik morgen twintig journalisten over de vloer. Ik ben het lang zamerhand zat geworden. Daar komt bij dat een interview nooit wordt wat ik me ervan had voorgesteld. Altijd word ik verkeerd geciteerd, al staat de bandrecorder erbij. Ik heb al die jaren in mijn blote kont ge staan op de televisie. Iedereen heeft altijd van alles van mij kunnen zien. In tegenstelling tot Koos Postema denk ik na over wat ik zeg." „Al jaren bijten zé me de kop af, vallen ze over me heen. En wat dan, als ik iemand thuis ontvang? Dan moet ik ze eerst mijn boeken laten zien om te bewijzen dat ik niet op mijn achterhoofd gevallen ben en de rest van de avond moet ik lief praten om te laten zien dat ik ook aardig kan zijn. Ik kom een keer per week op het scherm, geef me bloot en dat is genoeg. Moet dat nog meer worden?" 1.27 Hoe houden we het droog? HILVERSUM (ANP) - Onder de naam TROS Aktua Junior gaat de TROS vanaf vrijdag 7 oktober een door ba sisschoolleerlingen ge maakt actualiteiten magazine uitzenden dat is bedoeld voor leeftijdgenoten. De TROS geeft hen elke vrijdagmiddag om 17.40 uur 25 minuten de ruimte voor een programma waarin achtergrondin formatie wordt behan deld vanuit de invals hoek van kinderen. Het is de bedoeling dat per week één school een aflevering van het pro gramma samenstelt. Eindredacteur en geeste lijk vader van het pro gramma is Ivo Niehe, die tijdens het grote fonds- wervende programma voor Foster Parents Plan (najaar 1987) al experi menteerde met de formu le. De eerste aflevering wordt verzorgd door ba- «S1 i de EO begint een driede- documentaire over Ne tland als waterland, geti- 'Hoe houden we het Qff?\ De film geeft een ai beeW van ons water- re land tijdens de vier sei nen. Vanavond in de eer aflevering 'Bruggen en nten' wordt bekeken, op elke manieren de Neder- _der aan de overkant van |t water kan komen. Ron Brandstede gast in eerste uitzen. ding. FOTO/W sisschool Hoensbroek in Heerlen en daarin zijn onder meer interviews met Audrey Hepburn en Ron Brandsteder te zien De uitzendingen van 1( en 21 oktober worden sa- mengesteld door scholen uit respectievelijk Zwolle en Middelburg. HILVERSUM - Veronica brengt vanavond een thema-avond over hart- chirurgie (Nederland 2, 21.45 uur). Er komt een dokumentaire van 85 minuten over zieken huizen, techniek en patiën ten, getiteld 'Op de drempel van het leven' met tot slot een dik half uur lang een live programma waarin wordt nagepraat over het onderwerp. Veronica laat met deze the ma-avond toch wel een heel ander gezicht zien dan door gaans. 'Op de drempel van het leven' is niet voorzien van de gebruikelijke Vero- nica-ingrediënten, maar kan zo instructiefilm voor huisartsen zijn (wat hij ook wordt). In het Academisch Zie kenhuis in Utrecht zien we enkele patiënten aan de vooravond van een hart operatie. Dan beginnen de beelden van de operatieka mers. Het begint met een eenvoudige dotter-operatie, waarbij een prop uit de bloedbaan wordt verwijderd door die bloedbaan op te pompen. Maar dan is het bloed niet meer te stelpen. We zijn getuige van een uiterst complexe operatie die negen uur heeft geduurd en waarbij het leven va: gevaar liep. Het hart pas na enkele pogingen starten. Het hoogtepunt van verbijsterend schouws hoe daar zomaar een uit een borstkas wordt Mijn eerste keer leuw voor de jeugd is Vero- ca's 'Mijn eerste keer", een ogramma, waarin belang de momenten in een kin- rleven centraal staan. Kin- ren, die iets voor de aller- rste keer hebben meege- aakt, mogen over hun er- iringen vertellen. Hun ver- jen worden afgewisseld et een tip van Flip alias Pe- r Faber en een speciaal ge dreven liedje over het cen- •ale thema. Vanavond in de •rste aflevering is het on- érwerp de kermis. Muzikale 1st is Nico Haak. 20.29 Married with children ver een huwelijk, dat niet reet een zevende hemel is, iat de nieuwe comedyserie patiënt e^ele malen erm ^ried with children' bij ironica. De relatie van en Al Bundy is er mtje met veel haken en en. Iedere keer staan ze dokumentaire is een verbaasd, dat ze nog transplantatie. Het is g ïeds, le^aaf _ai toch proberen er iets van maken. Echtgenoot Al, die hele dag schoenen ver- licht en vervangen dooi aan jas*jse dames, ander, als ware het. 's avonds als hij thuis- startmotor. Tangen, schaj®" de pljp leeg' en veel elektronica wordt de patient en de kijker gelaten. Harten worden gezet en met een schok 1 op gang en in ritme bracht. Maker is de onfhankeüjL producent René Stokvis., e' Tantes opent de NOS is een grote begripsverwi ;n vierdelige serie van ring over hart- en vaatzie 'aamse tv-films. Het scena- a imn To nmrH ATA- ten", licht hij toe. „En m 20.29 Tantes o van Tantes' werd ge- heeft er geen notie vanw breven door Rudy Geldhof er in de operatiekamer p 'ar roman van de de beurt. Toch is er veel ti 'aamse hoefte aan die inforrns'j§u5'ss^' Mijn film zal ook gebn worden om huisartsen verplegenden instructie geven. Per jaar gaan 50.000 mensen dood a hartziekten. In het zieki huis te Utrecht vinden middeld 25 hart- transpl taties per jaar plaats, in gehele land 50. Ik heb n gekeken en overal toest ming voor gevraagd." schrijver Cyriel Het verhaal gaat kt het kinderrijke gezin lufour, dat geterroriseerd ordt door drie rijke tantes. 20.15 Gefangen im Paradies VAN SOMMIGE platen van weleer is me behalve de muziek ook de hoes bij gebleven. Zo heb ik vroe ger heel wat keren zitten turen naar de hoes van Santana's eerste elpee om al die figuren te ontdekken die in de getekende leeu- wekop verborgen zaten. Voorgaande herinnering schoot even door mijn hoofd toen ik 'Viva Santa na!', het pasverschenen driedubbele album (dub bele ceedee) afspeelde. Niet alleen de hoes kon me destijds mateloos boeien, ook de op dat moment nog onge hoorde muziek van die eerste Santana-elpee. De steeds pro gressiever wordende elpee pop van eind jaren '60 had de popliefhebber al wel rijp ge maakt voor de experimenten van de acid-rock en en een groep als Soft Machine had laten horen wat er met jazz gedaan kon worden. Santana was echter de eerste band die rock combineerde met opwin dende Latijnsamerikaanse ritmes en die combinatie van stijlen werd een doorslaand succes. Santana was de grote sensatie van het legendari sche Woodstock-festival en ook het hitparade-publiek bleek niet ongevoelig voor Santana's muziek. Nummers als 'Jingo', 'Soul sacrifice', 'Persuasion' en 'Everybody's everything' deden het goed op de dansvloer en dat gold ook voor zwij meinummers als 'Evil ways', 'Black magic wo man', 'Samba pati' en 'Oye como va'. Eigenlijk was Carlos San tana met zijn groep ook de grote trendsetter voor de jazzrock. Tot aan het midden van de jaren '70 maakte San tana een reeks voortreffelijke elpees, die almaar complexer van structuur en virtuozer EINDREDACTIE WIM VAN LEEST van spel werden. De jazzrock-muzikanten maakten dankbaar gebruik van Santana's pionierswerk en trachtten met nog inge wikkelder ritmen en nog vir tuozer spel hun slag te slaan. Dat lukte aanvankelijk ook, maar uiteindelijk verzandde het genre in zijn eigen inge wikkeldheid. Jammer genoeg was San tana op dat moment zo in het jazzrock-web vertrikt ge raakt, dat ook Carlos c.s. de nadelige gevolgen van een te uitgekauwd genre ondervond. Er volgde een reeks matige elpees, waarop nog wel veel virtuositeit maar weinig creativiteit te horen was. Carlos Santana raakte bo vendien behoorlijk verslin gerd aan de oosterse religie en dat leverde een aantal pla ten op die uit meditatief oog punt bezien wellicht aardig waren, maar die de poplief hebber nauwelijks iets te zeg gen hadden. De neergaande lijn werd aan het begin van de jaren '80 doorbroken met de trits el pees 'Zebop!', 'Shango' en vooral 'Havanna moon'. San tana's comeback hield een soort muzikaal realisme in. De groep wist zich in te pas sen in wat in Amerika 'adult orientated rock' wordt ge noemd. De nadruk kwam op de songs te liggen. Het oude vuur van weleer verdween en daarvoor in de plaats kwam smaakvolle elpeerock die het in commercieel opzicht heel redelijk deed en doet. Het driedubbele album 'Viva Santana!' is een fraai uitgevoerd carrière-over zicht, waarvoor uitvoerig werd geput uit de voorraad onuitgebracht materiaal c.q. afwijkende versies. In som mige gevallen werden de oude nummers opnieuw ge- mixed. Dat is weliswaar de geluidskwaliteit ten goede gekomen, maar tegelijkertijd doet het toch iets af aan de authenticiteit van het mate riaal. 'Viva Santana!' is voorzien van een fraai boekwerkje, waarin de bewogen geschie denis van de groep staat en waarin uitgebreid toelichting wordt gegeven op de op num mers. Het boekje bevat bo vendien uniek fotomateriaal en een lijvige stamboom. Uit die stamboom blijkt dat San tana door de jaren heen een broedplaats van talent is ge weest. 'Viva Santana!' is een in drukwekkend geheel. De aanwezige nummers laten stuk voor stuk de enorme kwaliteiten en verdiensten van Carlos Santana en zijn medemuzikanten horen. De nadruk op 'Viva Santana!' ligt op het materiaal uit de beginperiode. De eerste elpee opent ermee en de laatste plaat sluit ermee af. Het is niet zo dat de tussenliggende muziek niet goed is, verre van dat zelfs, maar het zijn toch die oude nummers die het meest tot de verbeelding spreken. Het heilige vuur en de magie van die beginpe riode zijn soms bijna geëve naard, maar nimmer over- Santana in samenstelling waarmee destijds de elpee Abraxas werd gemaakt. troffen. 'Viva Santana!' be sluit met twee opnamen van het festival dat Santana op slag wereldberoemd maakte: Woodstock. 'Soul sacrifice' stond destijds op de platen die van Woodstock verschenen, 'Persuasion' verscheen nog niet eerder op plaat. De Woodstock-opnamen zijn een waardig besluit van een al met waardevol pop-docu ment. MET zijn vorige elpee 'Bring the family' zette John Hiatt vorig jaar min of meer een wanhoopsoffensief ter ver overing van de Amerikaanse markt in. De met een klein budget in recordtempo voor een klein label opgenomen el pee was alles of niets. De grote Amerikaanse platenfir ma's hadden Hiatt immers wegens uitblijven van succes laten vallen en wat Amerika betrof leek er voor John Hiatt weinig meer weggelegd dan het tamelijk anonieme be staan van de gesjeesde ar tiest. Gedwongen door de om standigheden maakt John Hiatt van 'Bring the family' een overdonderende plaat. Samen met Ry Cooder, Jim Keltner en Nick Lowe werd er zulke voortreffelijke, ele mentaire muziek gemaakt dat niemand er nog langer omheen kon. 'Bring the fami ly' werd opgekocht door een grote platenmaatschappij. Hiatts kostje was gekocht en hij kon weer tamelijk onbe kommerd platen maken. De onlangs verschenen el pee 'Slow turning' (Hiatts ne gende plaat) is het eerste on der de huidige omstandighe den vervaardigdde plaatpro- dukt. De rechtgeaarde mu ziekliefhebber mag blij zijn dat het allemaal zo gelopen is, want 'Slow turning' laat voor de zoveelste maal het enorme songwriters-talent van John Hiatt horen. 'Slow turning' valt min of meer uiteen in twee verschil lende plaatkanten. Kant 1 laat de country-kant van John Hiatt horen. Er valt in de diverse nummers duidelijk te horen dat Hiatt in Nash ville woont en werkt. Hij vdert de luisteraar langs ver schillende opvattingen van de country en slaagt erin om in de diverse stijlen goede num mers te schrijven. Heel fraai is bijvoorbeeld het al van concerten bekende 'Icy blue heart' dat op het lijf van Wil lie Nelson geschreven lijkt te zijn. De tweede plaatkant is een stuk rockender en bevat te vens de van John Hiatt be kende rhythm blues, wat gospel en zelfs regelrechte soul. Opvallendste nummer op die plaatkant is het num mer 'Feels like rain'. Dat nummer lijkt verdacht veel op Allen Toussaints 'Motion'. Het zal wel te maken hebben met Hiatts opvatting over het verwerken van muzikale in vloeden en het 'lenen' van an dermans ideeën: 'If it ain't nailed down, take it', ver klaarde hij in een door de VPRO uitgezonden tv-docu- mentaire. Omdat hij er eindelijk in lijkt te slagen ook Amerika te overtuigen van zijn talenten, is het voor John Hiatt gemak kelijker geworden om de juiste mensen om zich heen te verzamelen. Zodoende werd 'Slow turning' geproduceerd door Glyn Johns die in het verleden al prachtig werk deed voor o.a. The Eagles en Joan Armatrading. Opmer kelijke muzikale gasten zijn ex-Eagle Bernie Leadon, die een groot aantal snaarinstru menten bespeelt, en Dennis Locorriere van Dr. Hook die het rauwe stemgeluid van Hiatt voorziet van nog rau were harmonieën. 'Slow turning' is door John Hiatt opgedragen aan zijn ge zin en de plaat ademt een ta melijk onbekommerde sfeer uit. 'Bring the family' werd gemaakt kort nadat Hiatt een ellendige periode achter de rug had. Triest dieptepunt daarin was de zelfmoord van zijn ex-vrouw Phyllis, terwijl er ook talloze drank- en drugs-uitspattingen waren. Het ontzagwekkende peil van 'Bring the family' wordt net niet gehaald, omdat het mee- rendeel van de nummers emotioneel minder zwaar be laden en dus minder diep gaand is. 'Slow turning' is soms heel uitbundig van toon met wat dat betreft als hoogtepunt het nummer 'Georgia Rae', een ode op zijn pasgeboren doch tertje. Een enkele keer is Hiatt wat al te sentimenteel. 'Is anybody there?' is min of meer een vervolg op 'Have a little faith in me'. Waar dat nummer van 'Bring the fami ly' door zijn sobere piano-be geleiding diep ontroerend was, daar is 'Is anybody the re?' door zijn al te nadrukke lijke gospelkoortje naar mijn smaak iets te overdadig. Ove rigens doet dat weinig af aan de kwaliteit van deze elpee. 'Slow turning' is geen 'Bring the family' of 'Riding with the king', maar de plaat mag er zeker zijn. Wie John Hiatt live wil zien kan op 24 oktober in Til burg (Noorderligt), op 27 ok tober in Rotterdam (Doelen) of op 28 oktober in Utrecht (Vredenburg) terecht. De agenda voor de komende weken ziet er als volgt uit: Level 42, 5 oktober in Rotter-1 dam (Ahoy) Siouxie and the Banshees, S oktober in Utrecht (Vreden-| burg) Run DMC, 13 oktober in Am sterdam (Edenhal) Huey Lewis and the News, IS oktober in Rotterdam (Ahoy) Chick Corea Electric Band, H oktober in Breda (Turfschip) Earth, Wind Fire, 19 okto ber en 2 november in Rotter dam (Ahoy) A-Ha, 20 oktober in Rotter dam (Ahoy) Everly Brothers, 29 oktoberir Rotterdam (Ahoy) en 3 no-1 vember in Den Bosch (Maas-1 poort) Duran Duran, 22 november in Rotterdam (Ahoy) Robert Cray Band, 30 en i oktober en 1 november in Rot' terdam (Ahoy) Earth, Wind and Fire, 10 okto-1 ber in Rotterdam (Ahoy) George Benson, 28 oktober i» Rotterdan (Ahoy) Paul Anka, 7 oktober in Kot' terdam (Doelen) Black Uhuru, 21 september in Tilburg (Noorderligt) Salt 'n Pepa, 9 november Amsterdam (Jaap Edenhal) Wet Wet Wet, 6 november in Rotterdam (Ahoy) Chick Corea, 14 oktober Breda (Turfschip) John Hiatt, 24 oktober in Til burg (Noorderligt), 27 oktoW in Rotterdam (Doelen) en oktober in Utrecht (Vreden- burg). Sade, 11 november in Rotter' dam (Ahoy) Bon Jovi, 21 november in R°'" terdam (Ahoy) M. Leo Kottke, 7 oktober in TB" burg (Noorderligt) Frank Tovey, 5 oktober in Til' burg (Noorderligt) Wilfie DeVille, 8 november B Tilburg (Noorderligt) Eek a Mouse, 12 november B Tilburg (Noorderligt) Chicago Blues Festival, 13 f vember in Tilburg (Noordet' ligt) w, - Fripp Toyah, 24 novem>,er| in Tilburg (Noorderligt) T*Pau, 16 november Utrecht (Vredenburg) film is gebaseerd op een veile van Gwen Kelly. Het irhaal speelt tijdens de Eer- Wereldoorlog. Kort voor naar het front vertrekt irlooft Bob zich nog gauw iet de knappe 16-jarige bak- Tsdochter uit Arakoon, een iradijselijk dorpje ergens Australië. Ook Freda's iroers, John en Greg, nemen ijwillig dienst. Men ver acht dat de oorlog slechts ;ele weken zal duren.

Krantenbank Zeeland

de Stem | 1988 | | pagina 18