Collectie van Frans Molenaar ietwat barok M Nieuwe opzet van Femina in Ahoy Nederlanders eten drii miljoen broden per dq /AANWEZIG Indonesisch koken met groente en zonder vlees museum FhsIN/ VERGUISD FENOMEEN DIEPGAAND BENADERD CIRKELS EN DRIEHOEKEN OP EEN SIERIJKE WIJZE VERWERKT L 6 dA-coi referendum pe DE STEM CONSUMENT MAANDAG 3 OKTOBER 1988 Handlanger Vijand Opleidingen Enkeling Oogjes Hoogtepunten Theater In de bijlage consument van vrijdag: PARTEM BINNENLAN 1SS] 8 oktob De werknemers van Vl 8 oktober ook naai En ze nemen Arie val S1 Door Henriëtte Verburgh „Mensen denken bij reclame altijd aan -----Zjj ongewenste beïnvloeding, ook gelooft men dat reclame liegt. Dat slechte im- gago is werkelijk niet terecht". Het doel van reclame is onder de aandacht bren gen. Die aandacht krijg je niet als je je boodschap heel droog over het voetlicht brengt. Dus je om kleedt hem met entertainment, je bezielt hem met emotiesmaar dat is natuurlijk heel wat anders dan onjuistheden vertellen of mensen hersenspoe len of zoiets." Aan het woord is drs. Rik Pieters, universitair do cent aan de Erasmus Universiteit Rotterdam, werkzaam bij de vakgroep die nogal ingewikkeld economische sociologie en psychologie heet. Bin nen die vakgroep, een van de grootste van de Rot terdamse universiteit, bloeit sinds enige jaren de wetenschappelijke bestudering van reclame. Vorig jaar resulteerde dat zelfs in een bijzondere hoogle raarschap reclame-wetenschappen voor prof. dr. Fred van Raaij. Een positie die dank zij de finan ciële steun van de Nederlandse Vereniging van Er kende Reclame-Adviesbureaus (VEA) kon worden vergeven. Van Raaij en Pieters hadden echter toen als krachtig duo de basis voor het vak al gelegd en er, zoals het reclame-deskundigen betaamt, succes vol mee aan de weg getimmerd. De in Breda woonachtige Pieters, opgeleid als eco nomisch psycholoog, zegt er dit van: „De weten schappelijke bestudering van reclame - of breder marketing communicatie - sluit aan bij een behoef te. Communicatie is iets heel centrahls voor deze tijd en de betekenis ervan zal alleen maar toene men. Er zit verschrikkelijk veel achter en in recla me, maar vooral de psychologisch-sociologische kant vonden Van Raay en ik onderbelicht. Wij hebben onze taken een beetje gescheiden. Ik richt me hoofdzakelijk op de werking van reclame en op consumentengedrag. Als de kennis van deze terrei nen toeneemt, krijg je ook grip op de effectiviteit van campagnes. Reclame maken is duur en het lijkt me logisch dat er wordt getracht het geld zo goed mogelijk te besteden." Moeten we uit deze woorden afleiden dat de recla mewereld met de wetenschap als handlanger toch de mens stiekem beter wil leren kennen om hem tot meer aankopen aan te zetten? Pieters vindt van niet. Reclame heeft volgens hem ook de consument wel degelijk iets te bieden: „In onze maatschappij zijn veel produkten geen gewone gebruiksvoorwer pen meer, ze dienen ook als spreekbuis. Als je in de trein een jongen ziet met die bepaalde haardracht en dat en dat T-shirtje aan, dan klikt er iets bij je van: iemand van mijn soort! En het contact maken is op dat moment niet zo moeilijk meer. Dat pro dukten dit vermogen hebben, geeft al aan dat re clame nut heeft. In allerlei kleine porties brengen advertenties en commercials informatie over aan de consument over dingen die nieuw zijn. Het is in formatie die hem helpt te kiezen, helpt zich te posi tioneren. Daarnaast geeft reclame de producenten ook gelegenheid de gunst van de klant te winnen. Dat kan leiden tot prijsverlagingen." Dat die nieuwe functie van reclame nog niet tot iedereen is doorgedrongen, wijt Pieters aan de nog maar net verstreken jaren zestig en zeventig, een periode waarin geldverdienen niet hoorde en op vallen evenmin. „Als je toen in de reclame werkte, keken ze je met de nek aan. Toen ik van de univer siteit van Nijmegen overstapte naar de afdeling Reclame. Er zit zoveel in en achter dat het nog maar even zal duren en iedere universiteit in Nederland zal wel iets te bieden hebben op het gebied van reclamepsycholo- gie. FOTO'S JOHAN VAN GURP DICK DE BOER HANS CHABOT ANP GERT VAN RODEN RED BAND 'Goede reclame liegt niet' economische psychologie van de Katholieke Uni versiteit Brabant, de enige plek waar men aandacht aan reclame schonk, zei men letterlijk: zo ga jij naar de vijand!" De Dark Sixties zijn volgens Pie ters ook de schuld van het feit dat niet iedereen re clame als autonome wetenschappelijke discipline ziet zitten. Hij wijst er op dat de systematische be studering van het onderwerp niettemin bijna een eeuw oud is. In 1903 werd er al wetenschappelijk over geschreven. Het standaardwerk Scientific Ad vertising stamt uit 1923. De belangstelling voor de cursussen van Pieters zijn hoe dan ook enorm. Op het moment hebben zo'n 160 studenten ingeschreven, het absolute ma ximum. Zij komen niet alleen uit faculteiten van de 'Erasmus', maar ook van vel andere universiteiten tot die van Groningen toe. Daarnaast valt op dat steeds meer universiteiten doende zijn reclame-op- leidingen in hun programma op te nemen. Pieters: „Nog even en iedere zich zelfrespecterende univer siteit heeft wel iets te bieden op dit gebied." De leerstoel Reclame-wetenschappen op Nijenro- de, in de maak voor drs. Carla Millar, noemt hij in dit verband 'een nuttige aanvulling'. Hoewel Pie ters zijn oude 'Brabantse' leermeester, prof. dr. G.M. van Veldhoven, de peetvader van de Neder landse reclame-psychologie, alle eer gunt, is het niet overdreven te stellen dat Pieters een grote bij drage heeft geleverd aan de huidige moderne invul ling van de reclamewetenschap. Hij zegt er zelf dit over: „Ik gebruikte oude en nieuwe dingen en com bineerde ze tot iets nieuws." Onder de regen van onderwerpen die op zijn colleges ter sprake komen, schuilt ook het: hoe kijken mensen naar tv. Pieters: „Nee, dat is geen vergissing. Als je weet hoe men sen met dat medium leven, dan weet je ook beter hoe je met je boodschap kans op aandacht hebt. Nou, het is gebleken dat veel zogenaamde kijkers aan het lezen zijn. Conclusie: niet via het beeld, maar via het geluid moet je hun interesse wekken." Uit de populariteit van reclame-wetenschappen bij de huidige generatie studenten, mag overigens niet de conclusie worden getrokken dat men in groten getale de boterham gaat verdienen in het reclame- wezen. Slechts een enkeling zal een plaatsje als ac countplanner bij een reclamebureau kunnen ver werven. Wel krijgt een aantal van hen misschien la ter in mamagement-functies een vinger in de pap bij beslissingen over te voeren advertisingtaktie- ken. Voor reclamemakers in spe acht Pieters zijn cursussen minder geschikt: „Creativiteit kun je niet doceren, hooguit optimaliseren, maar daar kan de universiteit nauwelijks aan bijdragen." Ondertussen probeert hij wel onderzoek af te leve ren dat relevant is voor de reclamewereld. „Er moeten nog veel meetinstrumenten komen die iets over effecten zeggen. Ik ben nu iets aan het ont wikkelen dat emotionele reacties op reclame-uitin gen moet meten. Een heel ingewikkelde, moeilijke aangelegenheid," aldus Pieters. De ernst van deze boodschap komt niet helemaal over. De oogjes van de onderzoeker glimmen er iets te vrolijk voor. Tien dagen lang, vanaf afgelopen vrijdag tot en met zondag 9 oktober, zal in het Rotterdamse tentoonstellingsgebouw Ahoy weer voor de 41e maal Femina worden gehouden, Nederlands grootste najaarscon sumentenbeurs. Vorig jaar boekte de beurs een re cord-aantal bezoekers: 182.000. Met een nieuwe opzet, die de Femina nog over- zichterlijker en attractiever maakt, zal dit record stellig gebroken worden. Femina telt dit keer meer dan driehonderd stands. Er worden overal in het tentoonstellingsgebouw shows gehouden, waarbij vijf thema's kunnen wor den herkend. De mooiste mode brengt vrijwel non stop wervelende modeshows. Moderner Huishou den presenteert de nieuwste snufjes voor efficiënte huisvrouwen en huismannen. Veel stands staan in het teken van goede voeding, gegroepeerd rond een groot Culinair Theater waarin iedere beursdag en - avond gerenommeerde chefkoks demonstraties ge ven. Er is voorts een sector Beeld en Geluid, een paviljoen Creatieve Hobby en er zijn veel meube linzendingen onder het thema Betaalbaar Wonen. Voor het eerst worden de Femina Darts Kam pioenschappen gehouden, waarin attractieve prij zen te winnen zijn. Elke beursdag zendt Radio Rijnmond rechtstreeks uit vanaf de Femina. De Rotterdam Promotie Prijs 1987 is bij de opening van de beurs, vrijdag 30 september, uitgereikt aan de nationale consumentenbeurs Femina. De voor zitter van de stichting Rotterdam Promotie Prijs, J.J. vcan Raalte, heeft de fraaie plaquette die bij de prijs hoort, overhandigd aan het oudste bestuurslid (in 'dienstjaren') van het Rotterdams Tentoonstel lingsbureau, J. Kerstholt. De Rotterdam Promotie Prijs is een initiatief van de Club 25, een genootschap van publiciteitsmen- sen. Jaarlijks wordt de prijs uitgereikt aan een per soon of instelling die zich tot nut van Rotterdam heeft ingespannen. Femina heeft de prijs over vorig jaar gekregen omdat de beurs, die toen 40 jaar be stond, 'uitstekend werk' voor Rotterdam heeft ge daan, aldus de stichting. Openingstijden: dagelijks van 11.00 tot 17.00 en van 19.00 tot 22.30 uur (op zondag alleen van 11.00 tot 17.00 uur). Toegangsprijzen: 10,- p.p., kinderen tot 12 jaar 7,-, senioren (65+) 8,-; ge- zinskaarten 25,-. Door Carla Wijnstroot Ronde heuplijnen, slanke, bijna puntige tailles, klokkende schootjes en wulpse verentooien, het leek er even op dat cou turier Frans Molenaar van zijn door gaans zo standvastige modegeloof was gevallen. Niets is echter minder waar. Want de man van de geometrische vormen had ze wel degelijk toegepast, de cirkels en de driehoeken. Hoewel het woord 'degelijk' niet direkt in verband kan worden gebracht met de ietwat barokke sfeer die de collectie uitademde. Maar cirkels kunnen verwerkt worden tot fraaie noppendessins - in zwart fluweel op grijze of beige flannel - en cir keltjes kunnen ook versneden tot uitbundig opwip pende randen onder de slank getailleerde jasjes. Wordt het lijfje van een jasje aan voor- en achter pand verlengd, maar blijven de zijkanten net boven het heupbeen rusten, dan kan je spreken van een driehoekvorm, en de speelse draperieën, losse plooien of bontranden die het accent op de heupen legden, vonden hun inspiratie in de bolronde vorm van een omgekeerde tulp. Barok Ja, als je kijkt naar de gloedvolle fluwelen stoffen, de ruisende taftzijde en zachtglanzende wollen laken en flannels. Maar dat kwam ook een beetje door de 'molensteenkragen' in organza en dophoedjes, die associaties opriepen met Vene- tiaanse Colombine en de 17e eeuwse portretten. Nee, als je ziet hoe sober die gegevens toch weer zijn teruggebracht naar een zeer elegante, vrouwe lijk speelse, maar tegelijkertijd bijzonder eigen tijdse mode. En daarin is Frans Molenaar juist zo knap Een paar hoogtepunten uit zijn collectie: 7/8 sluike jasjes in met fluwelen noppen bewerkte flannel (voor een subtiel speels accent zorgden de knopen op de noppen van de mouwen), met daarbij wijde 7/8 broeken met opgehoogde taille. In leer en suède (altijd aanwezig in zijn collectie) maakt hij zeer fraaie, aangesloten jasjes met korte, opgol- vende schootjes, gedragen op knielange rokken, zo wel wijd en rondgerimpeld als recht. De ronde heupaccenten geeft hij aan met behulp van diago nale bandplooiverwerkingen bij de kokerrokjes - dus meer ruimte op de heupen dan bij de knieën - en bolrond klokkende 'tulp'lijnen bij de wat lan gere jasjes van de tailleurs, met daaronder weer de aangerimpelde rok tot op de knie. Vooruitblikkend op het theaterseizoen ziet Mole naar nu meer in cocktailkleding dan voorheen, een japon was zelfs letterlijk in 'hanestaart'-sferen, ge tuige de rijkelijk van veren voorziene halslijn. Royaal gedrapeerde vormen rond de heupen, met daarboven altijd een slank, aan voor- en achter zijde verlengd lijfje, zien we in fluweel en taft, sa tijn en organza rijkelijk vertegenwoordigd. Ener zijds wulps en weelderig, anderzijds geraffineerd eenvoudig met altijd weer die ingenieuze coupe waaraan je de beste couture kunt herkennen. Ook in zijn kleurkeuze is Frans Molenaar gevoelig en ingetogen: behalve de verschillende tonen in zwart en bruin heeft hij dit keer een prachtig 'vol' gamma in rood-, paars- en groentinten. In afwachting van zijn te verwachten eigen confectie-collectie heeft Frans Molenaar dit seizoen alvast zijn schoenen, tassen en ceintuurs in het land ondergebracht. Vanaf nu te koop bij zo'n zeventien zaken, waaronder Covers Modeschoenen in Breda. TEKENING KA TIN KA HOFSTEDE Kritisch consumeren helpt de Derde Wereld. ohof wordt verweten dat valse voorlichting geeft 5IDDINGHUIZEN (ANP) - Stichting Lekker Dier ■eeft zondag ('Landbouw- ierendag') de Flevohof yinbolisch een legbatterij angeboden. jliddels een hoogwerker ^zoekers pamfletten over- 'Brood, toen en nu' is het thema van de Week van het Brood, .aitdigden waarin de^ Fle- van vandaag, maandag 3 tot en met zaterdag 8 oktober, wordi houden. Vele bakkers zullen ter gelegenheid van dit, uit het vi gere oogstdankfeest voortgekomen, evenement aan hun assorti® broodsoorten van vroeger toevoegen zoals de grote krakeling, de zenbroodjes en het uit rogge- en tarwemeel gebakken boerenli brood. Daarnaast zal zeker ook grote aandacht worden gegeven aai brood van vandaag: de vele soorten grootbrood en de in Sen jaren in variatie sterk toegenomen kleine broodjes, Brood is door de eeuwen heen het basisvoedsel van de mens weest. Honderd jaar geleden maakte brood nog 20% van het li houdbudget uit, vijftig jaar later was dat nog 10% en op dit blik nog slechts 1,5%. Er werd vroeger ook méér brood gegeten omdat zwaar en ls durig werk, grote loop- en fietsafstanden en gemis aan centraal: warmde woon- en werkruimten meer lichamelijke energie vereist RADOLITE/ FRANCEVI Op dit moment eet de Nederlander gemiddeld bijna 60 kilo bi f 7ambiaanse hoofdstad per persoon per jaar. Uitgaande van 14,5 miljoen Nederlanders, le Afrikaanse ton el dat 1,1 miljard broden van 800 gram, ofwel bijna drie miljoen veeK een i\iriK.aarise p I den per dagHiervan wordt 72% als bruin- en 28% als wittebrc le oorlog in Angola. Aan m< de „D he de ve wc Ne Afrit vorden deelgenomen door je aankondiging van deze top, i esultaat van druk diplomatiek| jlaatsen tijdens het afgelopen1 mc AAN TAFEL gegeten. W Sinds de Stichting Voorlichting Brood in 1981 werd eten wij per jaar drie kilo brood méér. Maar - zo blijkt uit een. derzoek - wij vinden brood ook steeds gezonder en lekkerder. dat we er niet dik van worden heeft het brooddieet geleerd. I»|"Un Franceville, in Ga- boterham zit minder dan een gram vet. Het is het beleg dat ti geSprek plaatsvond dik maakt. E^s'en de Angolese president rosé Eduardo dos Santos, presi- [ent Omar Bongo van Gabon president Denis Sassou- guesso van de republiek Con- ;o, vond 1000 km verderop in de .aïrese stad Gbadolite voor het irst in de geschiedenis een intmoeting plaats tussen de Suidafrikaanse president P.W. >tha en president Mobutu. In een gezamenlijke pers verklaring zeiden Botha en lobutu dat beëindiging van de irlog in Angola en de onaf- ïankelijkheid van Namibia de Zangrijkste onderwerpen van gesprek waren geweest. Mo- 3utu zei dat de betrekkingen sen beide landen na het ge sprek „een nieuwe weg" waren ïgeslagen en dat hij op een log onbekende datum een te genbezoek aan Zuidafrika zal Mengen. Zaïre wordt verweten de te enstanders van de Angolese egering, de UNITA van Jonas ivimbi, alle ruimte op zijn randgebied te geven. Zaïre is ;n trouwe bondgenoot van de IS, die samen met Zuidafrika ok de UNITA steunen. De rontlijnstaten, de buurlanden van Zuidafrika, moeten iaarom weinig van Mobutu lebben. Toen president Botha werd gevraagd of hij bezig was te proberen het isolement van Zuidafrika te doorbreken, ant woordde hij„Wij hebben elk aar uiteraard nodig". Hij had linister van defensie Malan en linister van buitenlandse Pik Botha meegenomen. Tijdens het onderhoud met Mobutu sloeg het leger in de Zaïrese 'hoofdstad Kinshasa een de- nonstratie van duizenden stu denten uiteen, aldus ooggetui gen, die betoogden tegen de uit nodiging aan Botha. In Franceville stond de oor log in Angola centraal. Vorige veek werden Angola, Zuid afrika en de Verenigde Staten het niet eens over een vredes akkoord dat een einde zou ooi nei krl bal Door Marijke Prins Vegetariërs of mensen die niet erg van vlees en vis houden, moeite hebben om de Indonesische keuken in zijn volle glorie telj ren kennen. De keur aan vlees- en visgerechten is oneindig veel j ter dan aan groentegerechten. De volgende twee gerechten, sa goreng boontjes/kool en sajoer lodeh, vormen samen een welvo; ziene vegetarische maaltijd. Zij kunnen echter ook moeiteloos combineerd worden met vlees- of kipgerechten. De kruiden van sambal goreng boontjes/kool, kunnen ook dia als basis voor gerechten met een geheel ander karakter. Vervanil bonen of kool door garnalen (niet doorkoken!) en je hebt goreng oedang. Neem in plaats van garnalen (kippe-)lever (net j laten worden) en het gerecht heet sambal goreng ati. Maai i hardgekookte eieren zijn mogelijk en dan heet deze schotel sa goreng telor. Sambal goreng boontjes/kool Voor 4 personen Voorbereidingstijd: 20 minuten Kooktijd: 20 minuten 500 gram snij- of sperciebonen of (spits-)kool 1 middelgrote ui 1 teentje knoflook 2 eetlepels sambal oelek 1 theelepel trassi Vz theelepel asem Vi bouillonblokje of zout naar smaak 1 schijfje laos of 1 theelepel poeder 2 blaadjes salam Vi theelepel ketoembar 1/5 pakje santen 1 theelepel goela djawa of suiker 2 eetlepels mais- of zonnebloemolie tog no lijf M< Ta mi va zit Ma do ge Kneus de kruiden of meng ze in de pan en fruit ze licht in twee 9 de blaadjes salam. Een kopje heet water toevoegen, goed roeretl een paar minuten laten koken. Dan de santen en suiker toevof Zodra de olie zich losmaakt, is het gerecht klaar. Sajoer is de benaming van een groentengerecht met ruim vocht. 1 Indonesische keuken kent vele sajoers. De bekendste is wel it\ joer lodeh die in principe met groenten van het seizoen bereidt worden. Een standaardcombinatie, die goed voldoet, is (spits-)M wortelen en sperciebonen. De sajoer kan zowel met als zonder bij boescheuten (reboeng) en sojakoek (tempeh) bereid worden. Sajoer Lodeh Voor 4 a 5 personen Voorbereidingstijd: 20 minuten Kooktijd: 15-20 minuten 150 gram sperciebonen 150 gram wortelen 150 (spits-)kool 1 grote ui 2 teentjes knoflook 1 theelepel sambal oelek 1 theelepel goela djawa of suiker 1 theelepel trassi 1 theelepel ketoembar 2 blaadjes salam 1 schijfje laos of 1 theelepel poeder 2 blaadjes djeroek poeroet 1 theelepel asem of 1 kneep citroen 'A bouillonblokje of zout naar smaak 1/3 blok santen 2 eetlepels zonnebloem- of maisolie De gekneusde kruiden fruiten met de blaadjes djeroek poeroet 4 salam. Als u tempeh gebruikt, een kwart koek in grote dobbehl nen gesneden bij het kruidenmengsel doen en omroeren. Dacj groente toevoegen en twee kopjes water met het bouillonblokje santen erbij en het mengsel een kwartier heel zacht laten koL (deksel niet gesloten). Wanneer u ook bamboescheutel wil geb ken, moet een klein blikje bamboe in dunne repen worden gesnf^ en tien minuten in schoon water worden gekookt, voordat de sdfl ten zonder het kookwater worden toegevoegd. II1II DEN HAAG - Het is moge- Jijk en gewenst op korte ter- teijn te komen tot een refe rendum (volksstemming) in gemeenten, waarbij het ini tiatief ligt bij de gemeente raad. Dat schrijft de commissie-Van den Brink in een rapport, dat is opgesteld in opdracht van het Centrum voor Lokaal Bestuur van het wetenschappelijk bu reau van de PvdA, de Wiardi Jeckmanstichting. -Als er enige tijd geëxperi- me re: wc vo op en la; ra Wi be vo de m m wi (ADVERTE Kom ook om te horen hoe gezondheid, milieu, bereikbaar!) anders, beter kan. Vanaf 11.00 ui manifestatie oo-het ^useumnli!

Krantenbank Zeeland

de Stem | 1988 | | pagina 2