Yoducts 'Neighbours': omroepen zijn er dol op door di leops wil actie in wereld van keramiek Ha ha, Harmen en Koos Sky Channel op de radio 1ÈHUIIIIIII ail®iii ZATERDAG 1 OKTOBER 1988 ILVERSUM - De kleine IKON, die ondanks een scheiden beurs uit principe heel veel eigen ama maakt, gaat met 'De papegaai' op een bij- indere manier de winter in. De serie start zon- |ag en heeft zes vervolgen. AUSTRALISCHE TV-SERIE VANAF MAANDAG BU KRO EN VARA lERKWAARDIGE KOPPEN EN SCHOTELS IN BF.YF.Bn BREDA Driejaar Schetsboek 'Kitch' A6 - an de Euro- atAmeri- International bedrijf dat rd in het n van vele pen voor industrie is. Wij stellen [oducten en „Ik hecht geen waarde aan welstand, het is juist zo dat een dreigend bankroet me aan het schrijven houdt A.F.Th, van der Heijden, schrijver DE STEBR G1 Ikon-tv draait vluchtelingenprobleem om taatsgreep in Nederland an onze rtv-redactie Papegaai' staat gepland pende wijze dit conflict hon derdentachtig graden omge draaid. Wie 'De papegaai' ziet, krijgt op slag meer begrip voor die tienduizenden gastarbei ders en vluchtelingen in ons land, waarvoor wij ook niet al teveel tolerantie opbrengen en die doorgaans als tweedehands burgers worden beschouwd. Het verhaal is levendig ver teld. We maken kennis met het gezin van een drukker. Aardige vrouw, een jongen en een meis je, een opvliegerige maar toch nette man. De laarzen marche ren over het scherm. Reizigers worden uit een tram gesleurd en mishandeld, een leraar wordt op grove wijze in elkaar geslagen en gearresteerd, vrije pers wordt gemuilkorfd en op het scherm verschijnt een ge neraal die tot kalmte maant en en passant de eerste gezagson dermijnende rubrieken, Se samstraat en Het Jeugdjour naal, verbiedt. Het gezin gaat naar Tyros. Het Grieks dat daar gesproken wordt, blijft voorlopig Grieks. Als het meisje met een Griekse jongen danst, botsen de cultu ren. Waar hebben we dit meer ssen 2010 en 2040 uur op het jerde net en moet onder meer jpboksen tegen VPRO's weede net) Van Kooten en De pie die het Journaal van com- ïentaar gaan voorzien. Een istige tijd dus voor de IKON, laar wel zware concurrentie. Wat zou er gebeuren als er in Nederland, een staats- >ep plaatsvindt? Als de mili- i de macht grijpen, tanks jor de straten rollen, de open- ire mening wordt gewurgd en li fascistisch regime het voor [et zeggen krijgt? Kortom: als 0 herhaald wordt, maar dan muit eigen boezem. De IKON gaat na deze fanta- s een stap verder. Een gezin boet dan vluchten en kiest als [luchtgebied het verzonnen ind Tyros (waarvoor Cyprus s decor is gebruikt). Weg van Juis en haard, een onzekere «komst, een vreemde, onver- aanbare taal, andere culturen 1 gebruiken. De wereld staat j zijn kop. Hoe moet dat ver ier? Dit is precies de situaties (raarin vluchtelingen als Ta- s zich in ons land bevinden. e Papegaai' heeft op aangrij- Een generaal (Arend-Jan Heerma van Voss) vertelt dat vanaf nu Nederland onder een nieuwe orde moet leven. -fotoikon meegemaakt? Twee jaar later is Nederland nog steeds bezet. Het gezin heeft zich op Tyros gesetteld. De kinderen spreken de taal nu goed, pa en ma wei geren dat, omdat ze de nieuwe realiteit niet accepteren. De ouders willen terug, de kinde ren niet meer. Conflictstof te over. De IKON begon in 1984 al met deze serie, die is geschreven en geregisseerd door Hans Hylke- ma. Nederlandstalig drama is onbetaalbaar. Dus zocht de IKON naar geld en hulp van buiten. Maar het Ministerie van WVC, aldus regissseur/ schrijver Hans Hylkema, gaf geen sjoege. Kon de IKON niet liever een film gaan maken over hoe goed wij wel de vluch telingen opvangen? kreeg Hyl kema in Rijswijk te horen. En het leger stelde geen militairen, geen geweren, geen tanks en ander militaire requisieten ter beschikking omdat men ver ontwaardigd stelde dat het on mogelijk was dat de Neder landse legertop zo'n staats greep zou plegen. „Wij hebhen praktisch ge sproken maar een geweer kun nen betalen en dat hebben we aan elke soldaat moeten door geven," zegt IKON-directeur Wim Koole met van genoegen glinsterende ogen. Hulp van het buitenland viel ook tegen. Onze Oosterburen waren om begrijpelijke redenen niet de eerst aangewezenen om zo'n serie mee te financieren, maar de Denen wilden wel, mits de serie klaar was en nagesynch roniseerd. De titel is ontleend aan een sprekende en min of meer den kende papegaai die met de fa milie meevlucht naar Tyros en op de ongelegenste ogenblikken zijn krassend commentaar ten beste geeft. De sfeer van de staatsgreep is goed getroffen. Strak camerawerk, scenes die ogenblik aan de oorlog doen denken. Een SA marcheert weer, de razzia's spoken door de straten. Neo-NSB'ers, pro paganda, uniformen en het evangelie volgens de knoet. Een tweede troef van de IKON is de serie 'De rivier waarin ik zwom', geschreven door het vaste trio Hugo Hei- nen, Carel Donck en Willem Capteyn. Regie: Erik Oosthoek. Ook hier een sterk politiek en gagement. Een streekhospitaal in Mozambique wordt door een commando onder leiding van een blanke huurling overvallen en uitgemoord. Een Nederlands vrijwilligster is getuige van het bloedbad. 1 'Neighbours': de ele ivereld. Australische serie is een succes over de Door Jan Koesen HILVERSUM - KRO en VARA hebben de handen ineengeslagen om het eerste net, dat matig scoort, te ver dedigen tegen het tweede net van AVRO, TROS en Veronica. Met de aankoop van de Australische topper 'Neighbours' (Buren) moet de kijker naar het eerste net gelokt worden. 'Neighbours' is met 1200 afleve ringen duidelijk een blijverdje en met name de Engelsen zijn er gek op. Nu moet Nederland voor de bijl. De VARA brengt de serie uit op donderdagmid dag en de KRO op maandag middag, te beginnen met 3 ok tober. De NCRV, de derde hoofdbespeler van Ned.l, had belangstelling voor de beleve nissen van drie Australische buren plus aanhang, maar heeft toch afgehaakt. Voorlopig hebben KRO/ VARA 52 afleveringen aange kocht. Als de serie klikt, en de voortekenen hiertoe zijn gun stig, kunnen we nog jaren kij ken naar deze familie-komedie die goed doortimmerd is en vanaf de eerste aflevering boeit. Twee families en een losse buur vormen de hoofdperso nen. De familie Ramsey heeft een opvliegende pa die zijn ouste zoon graag tot grotere hoogten wil brengen dat hijzelf bereikt heeft. Zoon Shane moet Olympisch kampioen schoon- springen worden. Voorts hebben we de familie Robinson, waarvan de struc tuur wat onduidelijker is. Pa Robinson is wijs en mild en weduwnaar. Ook loopt in het huishouden van Robinson een grootmoeder en een schoon moeder rond en zijn er twee zo nen en een dochter. 'Neighbours' is opgebouwd volgens een krachtige forumu- le. Elke aflevering eindigt als een thriller-hoofdstuk, zodat je wel gedwongen wordt om naar de volgende aflevering uit te zien. Ondertussen kijkt de NCRV wat ongelukkig toe. Alle drie de eerste net bespelers hadden een claim op 'Neighbours', maar de VARA had de eerste keus. „Wij willen het eerste net promoten. Er is geen sprake van dat onze identiteit opgege ven wordt. 'Neighbours' heb ben we alleen in huis gehaald om ons te kunnen verweren te gen het andere net," zeggen KRO en VARA. „De serie staat ons zeer aan. Hij is absoluut niet gedateerd en steekt van meet af aan goed in elkaar. De humor is goed gedoseerd, het acteren is zeker niet slecht. Het is echte soap. Het liefste zouden we elke dag een aflevering wil len brengen, maar de NCRV doet helaas niet mee." Uiteindelijk blijkt de BRT toch nog een beetje roet in het eten te gooien. Terwijl Neder land 1 maandag begint, toont de BRT zaterdagavond al de 'piloot-film' (de lekkerma- kende inleiding) van anderhalf uur. Pas vanaf 31 oktober brengt de Belgische tv de serie. Maar de eerste klap is toch voor de Belgen. Als u morgen niet te laat opstaat, bent u nog even recht streeks in Seoel, maar daarna is het afgelopen. Twee weken was op Nederland 3 alles mogelijk. Postema, Siezen, Egbers en al die anderen lieten de uren doortikken alsof het niks kostte. Er was spanning en verrassing en er viel af en toe wat te la chen. Een springstok die breekt, een zware halter die bijna de vallende gewichtheffer verplettert, woedende supporters in de boksring. Koos en Harmen droegen hun steentje bij, gesteund door gasten als Youp van 't Hek en Freek de Jon ge. Koos raakte niet uitgegrapt over de eetlust van Harmen: „Ja, en dit is nog maar een uur na z'n warme eten". Harmen dreef de spot met de NOS-commentatoren die het steeds over de 'medaljes' hadden. Hij sprak consequent van het 'medalje-klassement'. Maar je zag ook dat de weelde af en toe te groot was voor het duo. Soms verkneukelden Koos en Harmen zich om grappen die de kijker volledig ontgingen. Siezen fleurde het droge nieuws op met tussenmededelingen die soms leuk, maar soms ook melig waren. Toen Gabriela Sabatini op de tennisbaan in beeld kwam, zei Harmen: „En ze is ook nog leuk om te zien. Maar, dat mag je eigenlijk niet zeggen, dat is seksistisch." Daarna plaatste Koos Postema een onverstaanbare inter ruptie en zei Harmen: „Mijn excuses dus." Toen er een schoonspringer aan de beurt kwam, had Koos het over 'deze mooie Amerikaan' en voegde er aan toe: „Dat is natuurlijk ook seksistisch." Dit soort speelsheid is volkomen overbodig. Harmen Siezen las een stukje voor uit het Brabants Dag blad en voegde er aan toe: „Dit komt dus uit het land van de Bossche bollen, de vlaaien en al dat lekkers dat hier in Hil versum moeilijk te krijgen is." Waar zou hij die typisch Brabantse vlaaien gezien hebben? Ook het duo Theo Reitsma en Ben de Graaf had last van leuterlust. De ene Amerikaanse atleet werd net geklopt door een andere. „Daar kunnen ze wel tegen, die Amerika nen", zei Ben. „Nou, het zal toch wel pijn doen", zei Theo. „Ach, er is zo veel pijn in de wereld", bromde Ben. Theo tikte terug met: „Dat is een hele spitse." Het duo Bitter Zuur. Tom Egbers mocht deze weken 's morgens het wereld nieuws voorlezen. Hij liet een keer de barometer omhoog gaan naar 19 graden, maar voor de rest deed hij het niet on aardig. Beter in ieder geval naar de stroeve, ongeïnteres seerde Paul Staudemayer, die 's avonds om half elf het nieuws bracht. De gulheid van Nederland 3 gaf ook een ander duo een his torische kans: Cees van Ede en Joyce Roodnat. Ze kregen regelmatig zendtijd om de Nederlandse Filmdagen toe te lichten. Elke avond was er weer zo'n tête a tête, een soort cafégesprek van mensen, die elkaar diep in de ogen kijken en glimmend vertellen wat ze zelf nu eigenlijk wel heel erg mooi vinden. Je voelde je als kijker gewoon een voyeur. De zendtijd moet vol, leek het credo op Nederland 3, of er nu iets te melden is of niet. Dat is nieuw voor Nederland, daar moeten we aan wennen. Ik weet zeker dat over vier jaar de hier opgesomde schoonheidsfoutjes weggegewerkt zijn. Met Koos en Harmen op naar Barcelona. HILVERSUM (ANP) - De satellietzender Sky Channel is gisteren in sa menwerking met een Ne derlands produktiebe- drijf begonnen met een commercieel radiopro gramma. 'Sky Radio' brengt een 24-uurs mu ziekprogramma afgewis seld met korte reclame blokjes. De zender mikt op het pu bliek tussen de 20 en 45 jaar oud. De muziek wordt om schreven als 'soft-pop' en 'niet irriterend'. De luiste raar zal evenmin last heb ben van irriterende discjoc key's. De platen en reclamespots worden van te voren in het studio-complex van Rob de Boer Productions in Bussum op een groot aantal banden gezet en via een computer programma en stereo-vi deorecorders zonder verdere tussenkomst van mankracht naar het opstraalstation in Londen getransporteerd. Vandaar wordt het signaal via het satellietkanaal van Sky Channel over Europa gedistribueerd In Nederland is het sta tion momenteel op een aan tal kleinere kabelnetten te horen. De verwachting is dat op korte termijn 300.000 aansluitingen kunnen wor den bediend Met de grote steden is de organisatie nog in onderhandeling. Daar naast is de zender op een aantal kabelnetten in Scan dinavië en Groot Britannië te horen. i toonaangevende vorven. bht, zoeken wij ren op het gebied ^nd en bij I salaris en een <an de toekomstig kenen op een iregeling ongevallen- ig volledige iskosten en een in de herin- functie kunt u 51.: 078 -192333. elszaken, fax 01608-28487. Poor Henk Egbers ["Het wereldje van de Ne derlandse keramiek is heel •dein. Er zit weinig bewe- feing in. Met een groep kom })e tot andere resultaten." Daarom vormde Marja Hooft samen met Rob Brandt, Tjitske Dijkstra, Mrchel Kuipers en Jan van -eeuwen de groep Cheops. Na drie jaar treden zij voor pet eerst naar buiten in een Spetterend en kleurrijk peest vol uitdagende kera mische vormen in De Beyerd in Breda. De Stads galerij in Heerlen, het pans Halsmuseum en het Dandessmuseum te Olden- i urg nemen de expositie ■van deze Zuidnederlandse [Keramisten nog over. Op grillige tafels staan grillige ponnen die alle min of meer te waken hebben met 'kop en >®otel'; een geijktere vorm uit F gebruiksgoed-repertoire ue kleidraaiers en gieters nauwelijks denkbaar. Voor neops werd dit gegeven een .aanknopingspunt om...? De [^staander die de tentoon- l .ng binnenloopt, krijgt de J^ging om in te vullen... 'te [gaan dollen'. LJe ziet de meest merkwaar- „f toppen en schotels, waar- i an de klei afstraalt en waarop lw UuT als confetti schit- L, ^n kleine plastieken iwordetvwaaruit je met enige f wil soms zou kunnen drinken. Duidelijk wordt de spanning die er steeds meer ge groeid is tussen functionele ke ramiek (schalen, potten e.d.) en de autonome kleistukken die min of meer of puur om de vorm geschapen zijn. „Ik denk dat onze wijze van werken echt heel nieuw is", al dus Marja van Hooft. „Aan vankelijk wilden we samen een collectie onder naam - i.c. Cheops - maken, maar het is meer een groep geworden waarin vijf individuele kunste naars in een dialoog met elkaar de grenzen van hun eigen werk aftasten." Tjitske Dijkstra: „We heb ben allen dezelfde basis als vakkennis; vier van ons zaten op St.-Joost en Marja op de Rietveldacademie. Maar ieder heeft zijn eigen ideeën over vormgeving. Binnen de groep zetten we elkaar aan het den ken. De meeste sores heb je thuis. Tijdens het denkproces en het werken kom je zoveel begrenzingen tegen bij jezelf." En Rob Brandt, die met klei toch allesbehalve traditionele dingen doet, spreekt van „an dere ruimten pakken die je uit de traditie niet hebt meegekre gen. Er kan nog terrein ontgon nen worden." Deze tentoonstelling laat een proces zien van drie jaar wer ken. De kop en schotel werden gekozen om los te komen van het eigen werk, want met dit traditionele produkt was hun band niet meer zo groot. Ze maken nog wel functionele dingen als vazen en eetservie zen, maar dat gebeurt via an dere projecten. De kop en scho tel op deze expositie waren er alleen om vragen op te roepen en antwoorden te vinden. Hoe ver kun je gaan? Wat gebeurt er als je dit en wat gebeurt als je dat- Om de zes weken houden ze een sessie. „Het lijkt wel pak jesavond, als we onze eigen maaksels uitpakken." Ieder maakte thuis bijvoorbeeld een schotel. Daarop moesten de an deren reageren met hun oor deel. Vervolgens werd de scho tel aan een ander lid van de groep doorgegeven die er dan een kop bij moest bedenken en maken. Op de tentoonstelling is met initialen aangegeven wie wat deed. Een soort kruisbe stuiving in de keramiek om nieuwe dingen te ontdekken. De opstelling is op de eerste plaats in de richting van het vrije (niet gebonden) kunste naarschap. „Het gebruik van klei is gren zeloos. Het idee ligt bij ons aan de basis. We zijn niet gericht op bepaalde eindprodukten. Je kunt deze tentoonstelling zien als het schetsboek van Cheops." De vijf hebben zich voor vijf jaar aan elkaar gebonden. Het kan best zijn dat sommigen zullen zeggen: het was mooi en goed, maar ik wil nu weer zelf alleen verder. Maar bij de meesten leeft de hoop toch sa men verder te kunnen, waarbij met het overeind houden van ieders idividualiteit zoiets als een Cheops stijl ontstaat. Op de vraag wat hen op dit moment het sterkst bindt, worden ge noemd: neiuwsgierigheid, avonturen, iets anders brengen en ook wedijver. Enkelen uit de groep hebben individueel een opdracht uitge voerd voor het maken van een eetset, die goed is voor indu striële produktie. Half novem ber is in het Bossche Kruithuis een expositie met de resultaten van diverse opdrachten. Hoe wel niet alle leden van Cheops eraan meewerken, gaat toch het resultaat onder het label Cheops de wereld in. Cheops is niet zo geïnteresseerd in het maken van gebruiksgoederen met puur technische functiona liteit. Het beeldend/vormge vend element krijgt een hoofd accent. Kijkend naar vierkante, ronde, ovale, puntige, schorsachtige, ranke en lompe vormen als taarfjes, toeters, horden, cou lissen, schelpen, monumentjes, punkachtig drinkgerei moet ik soms denken aan 'kitsch'. Maar dan blijkt mijn definitie (iets pretenderen wat het uit zich zelf niet kan zijn) voor Cheops niet op te gaan. Rob zegt dat klei voor hem niet direct als klei zichtbaar hoeft te blijven. Etcetera. Ik voel me al bijna lid van de groep. Cheops, de Egyptische farao liet twee jaar 100.000 mensen zwoegen aan zijn pyramide De leden van Cheops bij enkele xoerkstukken in De Beyerdin Breda. V.l.n.r. Rob Brandt, Tjitske Dijkstra, Marja Hooft, Mi chel Kuipers en Jan van Leeuwen. foto johanvangubp van 147 meter hoog (zoals Her odotus berichtte) - nu afgeplat tot 137 meter. Door de oor spronkelijke trappenpiramiden te bekleden, kwamen de bouw meesters van de vierde dynas tie tot de voor die periode ken merkende klassieke stereome- trische vorm. De keramische werkgroep Cheops wil tot nieuwe kenmerkende vormen komen in deze tijd. Al hun werkstukken hebben als ken merk een kleine piramide. Mogelijk is het typerend voor het feit dat ze met oud (kera miek is een oeroud gegeven) iets nieuws willen doen. Het gegeven dat Cheops volgend jaar gaat deelnemen aan het project 'Hedendaags Delfts Blauw' wijst daar ook op. Zes weken lang wordt in Delft en Makkum gewerkt en gezocht naar een eigentijdse vorm van dit door de eeuwen geijkt pro dukt. In de illustratieve catalogus zegt Ruud Kaulingfreks dat Cheops een feestelijke gebeur tenis is die de kijk vernieuwt. Maar ook, dat een feest niet te lang moet duren anders gaat het vervelen. De leden van Cheops wekken nog niet de in druk dat ze elkaar vervelen. Voorlopig kunnen ze samen nog vrolijk serieus vooruit. Want 'het is niet waarschijn lijk dat de leden van Cheops een duidelijk en eenduidig ant woord hebben gekregen op de vragen die zijn gesteld', schrijft Bertie Stips-van Weel in die zelfde catalogus. Cheops zelf kijkt ambivalent tegen deze expositie aan. Het museaal maken van hun werk streven ze niet na. De stukken zijn overigens te koop. „De in teresse kwam van buiten. We zijn gevraagd dit te doen. Nu hopen we maar op reacties. De eerste reacties zijn vriendelijk en enthousiast, maar we kijken ook uit naar die uit eigen vak kringen." We dronken koffie uit plastic bekertjes.

Krantenbank Zeeland

de Stem | 1988 | | pagina 33