Rechten krankzinnige lijken niet te regelen Huwelijkspastoraat vrij oppervlakkig Buitenlandse pils en criminaliteit in Groot-Brittannië DEES W Gouden k« ANGST VOOR GEVAAR VAN GEESTELIJK GESTOORDE NOG ALTIJD HEEL GROOT Magneetstri op pasjes kwetsbaar DE STEM .DE STEM. DE STEM ACHTERGROND VRIJDAG 30 SEPTEMBER 1988 HEERLENSE PROMOVENDUS VERWIJT PASTORES RELIGIEUZE VERWAARLOZING Christus-film-1 PAPIER VOOR UW PEN Christus-film-2 Christus-film-3 Paspoortdebat DE STEM BI DEN HAAG - St zondheid) dreigt c ten bij het vermir huisbedden. Ambtenaren van WT wetje voor dat de stt zelf te bepalen welke gen in het land geslo de afspraak dat de pi vermindering zouden Door Roger Simons 'Crocodile Dundee'-ster Paul Hogan loopt deze week het risico dat zijn royale Britse gages fors zullen dalen. De Australiër die in reclameboodschap pen op de Britse commer ciële tv in alle onschuld Australische pils aanprijst, zou inderdaad het vol gende slachtoffer kunnen zijn van nieuwe verorde ningen voor de bestrijding van dronkenschap onder de Britse jeugd. Voor tv-spots, bioscoopre clame en advertenties in kranten en tijdschriften over bier en sterke drank mag voortaan geen beroep meer worden gedaan op vedetten die helden zijn in de ogen van de Britse jeugd en jongeren zouden kunnen aansporen om buitensporig veel te drinken. Sterren jonger dan 25 of die de indruk geven dat zij jonger zijn dan die leeftijd mogen niet meer optreden in derge lijke tv-reclame. Deze nieuwe voorschriften werden ingegegeven door een Britse regeringscampagne om de toenemende drankzucht onder de jeugd halt toe te roe pen. Premier Thatcher en haar minister van binnen landse zaken en justitie, Douglas Hurd, hebben het vooral gemunt op zogeheten 'lager louts' of pilsjeslummels die onder invloed van grote hoeveelheden bier terreur zaaien, onschuldige mensen aanvallen en overal veel schade veroorzaken. Op het jaarcongres van de conservatieve regeringspartij dat volgende maand plaats vindt in Brighton zal bijzon der veel aandacht worden be steed aan het zeer ernstige vraagstuk van de criminali teit dat monsterachtige pro porties dreigt aan te nemen. In het vooruitzicht van kriti sche debatten daarover doet de regering-Thatcher haar best om alvast aan te tonen dat zij passende maatregelen neemt tegen de misdadigheid. Diverse sprekers zullen haar niettemin beschuldigen van grote tekortkomingen. Er zal worden geklaagd dat de meeste regeringsbesluiten te laat komen en dat te veel wordt overgelaten aan de particuliere sector. De spe ciale verordeningen inzake reclame over bier en sterke drank zijn immers afkomstig van de Advertising Standards Authority, een waakhondor ganisatie die toezicht uitoe fent op de inhoud van adver tenties en reclameboodschap pen. De Independent Broad casting Authority, toezich thouder van ITV, de Britse commerciële televisie, maakte deze week soortgelijke nieuwe regels wereldkundig. Drankadvertenties in kranten en tijdschriften en reclameboodschappen op de tv of in bioscopen moeten voortaan een sociaal aan vaardbaar karakter hebben. Zij mogen niet gericht worden op jongeren van minder dan 18. Jonathan Ross, de jeugdige gastheer van een populaire praatshow voor jongeren op Channel Four, mag dus niet meer uitgebreid tv-reclame maken voor pils van het merk Harp. Dit verbod kost hem een fortuin aan honoraria. De Australiër Paul Hogan is wellicht hetzelfde lot be schoren. In zijn voordeel kan alleen worden gezegd, dat lang niet alle Britse jongeren hem als hun held beschouwen. Hogan is immers een stuk ouder dan Ross. Toch zullen al zijn tv-spots nu grondig wor den nagekeken en opnieuw beoordeeld. Volgens continentale be grippen hebben de Britten bitter weinig verstand van bier. Hun traditioneel gerste nat is flets en lauw. Het streelt geen continentale smaakpapillen. 'Lager', de Britse benaming voor pils, werd ruim dertig jaar geleden voor het eerst geïmporteerd. Maar de huidige populari teit van 'lager' heeft lang op zich laten wachten. De Britten dronken in 1975 voor 2,6 mil jard pond sterling van hun lauw bier en in ijsemmers overgekoelde 'lager'. Maar die pils vertegenwoordigde niet meer dan 20 procent of onge veer 534 miljoen pond van het totaal. Afgelopen jaar is de ver koop van 'lager' echter meer dan verdubbeld tot 46 procent van het bedrag van 4,2 mil jard pond sterling dat de op brengst van de verkoop van bier vertegenwoordigde. Re clameboodschappen op de tv hebben ervoor gezorgd dat alsmaar meer 'lager' wordt gedronken. Een bekende Deense brou werij verkoopt in Groot-Brit- tannië pils die tweemaal krachtiger is dan gewone Britse en andere buitenlandse 'lager'. Een halve Engelse 'pint' van dat bier bevat even veel alcohol als een dubbele whisky. TV-reclame heeft van deze 'lager' een zogeheten 'cultus'-drank gemaakt die macho-jongeren het gevoel geeft dat zij groot en sterk zijn. In Oost-Londen werd van de week zo'n 24-jarige 'lager lout' of pilsjeslummel veroor deeld tot vijf-en-een-half jaar hechtenis wegens het toebrengen, in staat van dron kenschap, van zeer ernstige kwetsuren aan een onbekende in een Chinees restaurant. De beklaagde, Mark Allen, had 20 grote blikjes Deense 'special brew'-pils geledigd. Volgens de advocaat van het slachtof fer kon het drinken van een dergelijke hoeveelheid sterk bier best worden vergeleken met de consumptie van 40 whisky's. Uitgave van uitgeversmaatschappij De Stem b.v. Directie: drs. J.H.M. Brader. Hoofdredactie: H. Coumans- hoofdredacteur. A. Theunissen en H. Vermeulen - adjunct-hoofdredacteuren. Hoofdkantoor: Spinveld 55, Breda. Postadres: Postbus 3229, 4800 MB Breda. 076-236911 Telex 54176 Telefax 076-236405. Centrale redactie Breda: Nieuwsdienst 076-236452. Sportredactie 076-236236. Telefax redactie 076-236309. Rayonkantoren: Bergen op Zoom, Zuivelstraat 26, 01640-36850. Postadres: Postbus 65, 4600 AB Bergen op Zoom. Breda, Nw. Ginnekenstr. 41, 236326. Postadres: Postbus 3229, 4800 MB Breda. Etten-Leur, Markt 28, 01608-21550. Postadres: Postbus 363, 4870 AJ Etten-Leur. Goes, Klokstraat 101100-28030. Postadres: Postbus 13, 4460 AA Goes. Hulst, Steenstraat 14, 01140-13751. Postadres: Postbus 62, 4560 AB Hulst. Oosterhout, Arendstraat 14, 01620-54957. Postadres: Postbus 4023,4900 CA Oosterhout. Roosendaal, Molenstraat 45, 01650-37150. Postadres: Postbus 35,4700 AA Roosendaal. Terneuzen, Nieuwstraat 9, 01150-17920. Postadres: Postbus 145, 4530 AC Terneuzen Vlissingen, Torenstraat 5, 01184-19910. Postadres: Postbus 50514380 KB Vlissingen. Openingstijden: Breda en Oosterhout 8.30-17.00 uur; overige kantoren 8.30-12.30 en 13.30-17.00 uur Abonnementsprijzen bij vooruitbetaling te voldoen: j 24,90 per maand; 71,85 per kwartaal of 279,15 per jaar. Bij automatische betaling geldt een korting van resp. 1per maand, 1,90 per kwartaal, 7,60 per jaar. Prijzen: inclusief 6% B.T.W. Voor posttoezending geldt een tpeslag. Losse nummers: ma. t/m zat. f 1,25. Service-afdeling atxwiementen: 076-236472, ma. t/m vrijd. 8.30-17.00 uur. Heeft u de krant niet ontvangen? Onze excuses. Bel voor nabezorging tijdens kantooruren uw rayonkantoor. Lezersservice: Centrale reclame-afdeling 076-236911 Fotoservice 076-236573. Advertenties (tijdens kantooruren 8.30-17.00 uur): Rubrieksadvertenties 't Kleintje 076-236882. Grote advertenties uitsluitend 076-236881 Geboorte- en overlijdensadvertenties 076-236442. (Buiten kantooruren maandag t/m vrijdag van 19.00 tot 20.30 uur en zondag van 18.30 tot 21.30 uur 076-236394/236911 Bankrelaties: Postgiro 1114111 - ABN rek. 520538447. NCB rek. 230301584 - Rabo rek. 101053738. T5 Door Jan van de Ven DE KRANKZINNIGE is ook een mens. Net als ieder ander heeft hij rechten: recht op zelfbeschikking en vanwege zijn uitzon derlijke positie ook recht op zorg. Maar de gemeen schap faalt in het regelen van die rechten. Vanaf 1971 probeert de wetgever de verouderde Krankzin nigenwet te vervangen. Tegenstanders vinden het wetsontwerp te ver gaan. Voorstanders zouden meer beter geregeld willen heb ben. Het vermoeden be staat, dat het ontwerp voor een nieuwe wet voorlopig niet en misschien wel nooit wordt aangenomen. Geestelijk gestoorden nemen een zwakke positie in. Hun handicap veroorzaakt een grote achterstand op de zoge noemde normale mens, waar door alleen met uiterste zorg gelijkheid tot stand kan wor den gebracht. Jurist P. Laurs stelt in zijn deze week verde digd proefschrift 'Recht voor psychiatrische patiënten' (uit gegeven bij Gouda Quint in Arnhem), dat eigentijdse re gelgeving bij uitsluiting het middel is om de geestelijk ge handicapte een eigen, gelijk waardige plaats temidden van de anderen te geven. Die anderen vormen echter de meerderheid. Een belang rijke groep daarvan aarzelt om krankzinnigen volledig met regels te beschermen. Er wordt gehinkt op twee ge dachten. Enerzijds lijkt het vanzelfsprekend om een zwakke minderheid te ver sterken. Anderzijds vormt die minderheid een bedreiging. Vooralsnog wint de gedachte, dat krankzinnigen een gevaar zijn voor hun omgeving. Uit voorzorg wordt voorkomen, dat teveel uitgewerkte rech ten voor krankzinnigen het maken van inbreuken daarop bemoeilijken. We staan nog niet zover van de tijd, waarin de ge meenschap krankzinnigen zonder pardon opsloot en zelfs ter vermaak tentoonstelde. Vergeleken met toen is de Krankzinnigenwet van 1884 een hele verbetering. Intussen zijn wel 100 jaar verstreken. Wij vinden het niet de ge woonste zaak om geestelijk gestoorden zonder bedenkin gen uit de gemeenschap te lichten en op te sluiten. Om opgenomen patiënten over te laten aan de willekeur van verzorgers. Door de jaren heen is de Krankzinnigenwet wel aan gepast. En de rechter heeft gezorgd voor jurisprudentie, die geestelijk gehandicapten in bescherming neemt, maar Laurs neemt met die lappen deken geen genoegen. Hij be pleit regels, die precies aange- yen wanneer een gestoorde mag worden opgenomen. Welke minimale restricties moeten worden ingebouwd. Hoe verzorgers zich dienen te gedragen om terugkeer van de patient naar de samenle ving zo goed mogelijk te laten verlopen. Het gevaar is anders groot, dat de sterke de zwakke blijft overheersen. Zonder er bij stil te staan nemen buitenstaan ders het besluit om de 'lastige gek' te laten opnemen (oprui men dus). Verzorgers zijn ge- Geestelijk gestoord, moeilijk bereikbaar, maar niet zonder rechten. fotoanp neigd eigenmachtig te bepa len welke behandeling goed is voor de patiënt. Al die ingre pen kunnen negatief werken op het herstel van de ge stoorde en zijn terugkeer in de eigen omgeving. Volgens Laurs moet de krankzinnige ter zijde worden gestaan door een vertegen woordiger. Iemand, liefst een meevoelend familielid, be hoort de geldigheid van on vrijwillige opneming bij de rechter aan de orde te stellen; behandeling en verblijf in een inrichting op de voet te vol gen; tijdige terugkeer in eigen kring te bewerkstelligen. Zo komt er een einde aan de hul peloosheid van vrouw of man, die ongedompeld wordt ge houden in het schimmige, be- dweterige medische wereldje. Vanaf 1983 geldt de regel, dat iemand niet in 'eigen be lang' mag worden opgeno men. Alleen in geval van ge vaar, bij directe bedreiging van eigen en andermans vei ligheid, is het derden toege staan in te grijpen in het zelf beschikkingsrecht van de geestelijk gestoorde. Wie stelt het gevaar vast? Betreft het in zo'n geval niet een medi sche kwestie, waarover alleen de medicus kan oordelen? Nee, meent de goedwillende praktijk: alleen de rechter mag beslissen of inbreuk op rechten is te rechtvaardigen. Prima, vindt Laurs. Niette min dringt hij aan op scherpe regeling van rechten en plich ten. Grenzen kunnen niet scherp genoeg worden getrok ken. In een wet op onvrijwil lige opneming dient naar zijn mening tot uiting te komen: wanneer er sprake is van fei telijke vrijheidsontneming; de procedure om iemand uit zijn gewone doen te lichten: inschakeling van de officier van justitie, die de zaak voor de rechter aanhangig maakt; een zware eigen verantwoor delijkheid voor de rechter, die verplicht is het slachtoffer te horen. In het proces verdient de geestelijk gestoorde even wicht in aanklacht en verde diging. Geen overheersende rol meer voor de psychiater, die een overdonderend ver toog voor opsluiting kan hou den. 'De wet zou ook een recht op contra-expertise moeten bevatten', schrijft Laurs. De rechter komt ook een taak toe in de duur van de opsluiting. Hij zou regelmatig moeten toetsen of langere opname in een inrichting wel is gerecht vaardigd. Meent de patiënt onrecht vaardig te worden behandeld, dan zou voor hem de moge lijkheid moeten openstaan een proces om ontslag te kun nen beginnen. Om de proces gang compleet te maken dient hoger beroep op een vonnis en cassatie daarna een automa tisch gevolg te zijn. Na acute opneming is de geestelijk ge stoorde ook gediend met een gang naar de rechter. Juist dan, want argumenteert Laurs: 'Bij acute opnemingen is de kans op fouten het grootst. Bovendien moet wor den tegengegaan, dat de weg van acute opneming wordt in geslagen bij niet werkelijk spoedeisende situaties'. Huist de krankzinnige een maal in een inrichting, dan beschikt hij eveneens over rechten, aldus Laurs: vrijheid van de persoonlijkheid, recht op informatie, recht op be handeling, recht op privacy, recht op bijstand van een ver trouwenspersoon, recht op contra-expertise. Laurs wil op alle fronten grenzen voor de omgeving van de geestelijk gestoorde inbouwen. Zijn zwakheid mag nooit aanleiding worden om gemakzuchtig met zijn rech ten om te gaan. Normale men sen zijn zo gewend noncha lant met elkaar te zijn, een houding die in het gewone contact gecorrigeerd wordt door een van zich afbijtende derde, dat die nonchalance automatisch ook tegen zwak ken wordt gebruikt. Die kun nen niet van zich afbijten en gaan ten onder. Hoe beter de rechten van krankzinnigen zijn vastge legd, des te meer kans op eer biediging van die rechten en verbetering in de toestand van de zieke. Hoezeer op dit moment ook (bij gebrek aan beter) wordt gehangen aan de verbeterde bestaande wet; Laurs vraagt de wetgever om een nieuwe. Gezien het nieuwe denken over het indi vidu geen onterecht verzoek. Door Jan Bouwmans DE Rooms Katholieke Kerk heeft zeer uitgespro ken opvattingen over toe laatbaarheid en ontoelaat baarheid van sexueel ver keer. Sex is uitsluitend binnen het huwelijk geoorloofd en er moeten eeuwig en altijd kinderen van kunnen komen. Is een huwelijk eenmaal op gel dige wijze gesloten en heeft daarna sexuele om gang plaats gehad, dan kan alleen de dood er nog een einde aan maken. Echtscheiding mag nooit. Als een huwelijk echt op de klippen is gelopen, staat alleen scheiding van tafel en bed open. Het ligt eigenlijk voor de hand dat deze zaken aan de orde komen in de pastorale voorbereiding op het huwelijk van katholieke koppels die in de kerk willen trouwen. Maar niets is minder waar. „De ker kelijke huwelijksvoorberei ding is oppervlakkig. De meeste huwelijkskandidaten wensen geen diepgaande pas torale kontakten. De pastores voegen zich heel soepel naar die wens. De onontbindbaar heid van het huwelijk is zo'n thema dat men ontloopt. Over echtscheiding wordt in het huwelijkspastoraat heel wei nig gesproken", is de bevin ding van dr. Jos Pieper. Hij promoveert aan de Universi teit voor Theologie en Pasto raat (UTP) in Heerlen op het proefschrift 'God gezocht en gevonden? Een godsdienst- psychologisch onderzoek rond het kerkelijk huwelijk met pastoraaltheologische conse- quenties'. Voor de UTP een mijlpaaltje want het was de eerste promotie binnen haar muren in haar ruim 20-jarige bestaan. De kerkelijkheid mag te genwoordig dan heel sterk zijn teruggelopen-in 1987 ging nog maar 16,7 procent van de katholieken op zondag naar de kerk-, naast ge boorte en dood is trouwen een gebeurtenis waarvoor heel veel mensen- nog altijd de kerk opzoeken. Wat zijn hun motieven daarvoor? Pieper wilde met zijn onderzoek in het bijzonder achterhalen in hoeverre het huwelijk door katholieken, die in de kerk trouwen, vanuit een religieus perspectief beleefd wordt en wat pastores daar in het hu welijkspastoraat dan mee doen. Pieper velt een vrij hard oordeel over de pastorale prestatie, die geleverd wordt in de kerkelijke huwelijks voorbereiding. „De gemid delde voorbereiding bestaat uit hooguit twee gesprekken van de pastor met het paar. Die gesprekken duren samen twee tot drie uur maximaal. Ze hebben een tot drie maan den voor de trouwdag zelf plaats. Zestig procent van de pas getrouwde stellen in het onderzoek noemt die gesprek ken achteraf relatief opper vlakkig. Men beperkt zich eigenlijk tot het uitzoeken' Jos Pieper van liederen en teksten die het paar in de viering graag gebruikt ziet." Maar ook stelletjes die dieper wensen te gaan, komen vaak niet aan hun trekken. Pieper spreekt in dit verband van religieuze verwaarlozing, omdat uitgekiende kansen tot religieuze communicatie niet benut worden. Op indoctrina tie van de katholieke huwe lijksleer en moraal is hij in zijn onderzoek overigens evenmin gestoten: „Het soort- - foto wil nilwik pastoraat van kijk, zo ziet het kerkelijke huwelijk er uit, dit zijn de regels en daar hebt u zich aan te houden, ben ik niet tegen gekomen." Voor de meerderheid van de koppeltjes geldt dat diep gaande gesprekken ook niet gewild worden. En pastores leggen zich daar bij voorbaat bij neer, gaan er niet over in discussie. Pieper over de oor zaak: „Het is opvallend dat heel veel stelletjes niet naar hun parochiepastor stappen, maar uitwijken naar een be vriende pastor die eerder in hun leven al eens een belang rijke rol heeft gespeeld. De gewone parochiepastor wordt het liefst gemeden uit een huiver dat hij het koppeltje de maat zal-nemen van hun rechtzinnigheid in de katho lieke geloofsleer. Een ander motief om de parochiepastor te mijden is dat men niet zo vaak in de kerk komt en wat zal daar van gezegd worden. Deze huiver is echter voorba rig, want de meeste pastores zijn helemaal niet zo leerstel lig gericht. Thema's die een conflict zouden kunnen geven zoals huwelijk en sexualiteit, worden in die twee gesprek ken relatief veel gemeden. De huwelijkspastoraal is een conflictmijdende pastoraal. Daarom verlopen die ge sprekken altijd soepel en aan genaam." Anno 1988 trouwen mensen in grote meerderheid uit reli gieuze en godsdienstige mo tieven in de kerk. Die motie ven zelf vertonen een rijke schakering. Maar het over heersende patroon is wel dat God wordt gezien als de albe- heerser die de huwenden bij staat in de handhaving van hun relatie en standhouding van het huwelijk, die man en vrouw van elkaar laat hou den, kortom, God als be schermheer van de huwe lijksband. Jezus is vooral een voorbeeldfiguur: hij heeft la ten zien hoe mensen met elk aar moeten omgaan en al he lemaal hoe huwelijkspartners met elkaar moeten omgaan. Piepers onderzoek heeft echter ook een grote kloof bloot gelegd. Met de funda mentele godsdienstige, theolo gische en sacramentele bete kenis en waarde die het hu welijk volgens de leer van de kerk heeft en waarvan de on ontbindbaarheid de logische consequentie is-„Wat God verbonden heeft, zal de mens niet scheiden,, - hebben de kerkelijk trouwlustigen geen enkele voeling meer. De hui dige generaties kijkén veel aardser tegen het huwelijk aan. „Daarom", aldus Pieper, „denken ze ook heel wat ge makkelijker over echtschei ding. Daar willen ze met de kerk ook niet over spreken." Een duidelijk uitgewerkt huwelijkspastoraat bestaat in r.k. Nederland niet. Elke pas tor doet het op zijn eigen houtje en maakt weinig of geen gebruik van bestaande, schaarse materiaal. Daar moet volgens Pieper verande ring in komen. Nieuwe ont wikkelingen, zoals het model dat het Diocesane Pastorale Centrum van het bisdom Den Bosch met de werkmap 'Toe rusting huwelijksvoorberei ding' heeft ontwikkeld, zijn nog van zeer recente datum. Een nieuwe aanzet is ook om huwelijksvoorbereiding in groepsverband op te zetten. Dat gebeurt nu nog maar voor vier procent van alle gevallen, terwfjl Pieper heeft geconsta teerd dat 20 procent van gega digden voor het kerkelijke huwelijk daar voor voelt, ■ft Het proefschrift wordt uit gegeven door Dekker van de Vegt in Nijmegen LEVEN en laten leven. Rechten van de mens. Recht van eigen meningsuiting en eigen godsdienstbeleving zolang deze niet kwetsend of nadelig voor anderen is. 'The last temptation of Christ' bespot Jezus en toont Hem als zondig mens. Christus is in alles mens ge worden, behalve in de zon de. Deze film toont een Christusfiguur die strijdig is met de Christus uit de bij bel; kwetst Judaïsten en Christenen. Nog voor hij vertoond is, roept hij anti semitische gevoelens en weerzin tegen Christus en Christenen op. Een goede, integere Jezusfilm werkt als een zendingsfilm. Deze film is een anti-zendingsfilm en volgens filmdeskundigen van zeer middelmatige kwaliteit. In deze film wor den twee godsdiensten ge kwetst. Morgen misschien weer zo'n soort film over de Islam of het Hindoeïsme? Recht op eigen godsdienst beleving Welnee, leven en laten leven. Andermans godsdienst besmeuren. Leeft Hitler nog of is dit New Age? Etten-Leur H.C. Goeman IwOO' «61»' Ze hadden hem nog niet ge zien of willen hem niet zien. Toch moest een bepaalde groep christenen heftig pro testeren en handtekeningen verzamelen tegen de Chris tus-film. Ze voelden zich in hun christen-zijn gekwetst. Gelukkig leven we in een vrij land, met vrijheid van meningsuiting. Dus men mag protesteren en films maken binnen het toelaat bare. Is het christelijk om zijn medemensen te bestrij den met een kort-geding? Hadden theologische argu menten niet doeltreffender geweest. Christus is geboren als mens, geleefd, geleden en gestorven als mens. Als mens kwam hij op voor de armen, zieken en verdruk ten in de samenleving van toen. Farizeeën waren be slist niet zijn vrienden. De mensen hebben de aarde ge kregen om hem leefbaar te maken voor iedereen. Vooral de christenen heb ben daarin een verantwoor delijke taak. Gezien de harde feiten in de wereld en bepaalde groepen in ons land, kunnen dan alle chris tenen te samen zeggen dat ze hierin geslaagd zijn? Veel mensen in deze wereld voe len zich als mens gekwetst. Daar hebben veel mensen, ook christenen, schuld aan. Daarom denk ik dat er op deze wereld nog te veel fari- ziëen rondlopen, ook onder mensen die zich christenen noemen. De leiders van de protesterende christenen sleepten er alle bijbelse tek sten bij die er op dat gebied te vinden zijn. Maken ze zich ook zo druk om te strij den voor een rechtvaardige samenleving? Met de Bijbel in de hand kunnen ze daar ook best een kort-geding over aanspannen. Ik denk niet dat ze het doen. Ze moe ten dan immers heel anders gaan leven. Is men een goed christen als men 's zondags drie keer naar de kerk gaat, maar de andere zes dagen niet als christen leeft vol gens de Bijbel. Daarom pro testeren de christenen. Trek eerst de balk uit uw eigen oog voor ge de splinter bij uw naasten ziet. Of wie zon der zonden is, werpe de eer ste steen. Dat staat ook in de Bijbel. Breda P. van Gurp Uw commentaar: 'Belang rijk signaal' over de verto ning van de Christus-film in De Stem van 23 septem ber heb ik met gemengde gevoelens gelezen. Ik vind dat dit commentaar beter ongeschreven had kunnen blijven. De zaak waarom het gaat is namelijk te com plex om even in zwart-wit tekening te worden afge daan. Omdat een bepaalde bevolkingsgroep een actie heeft ondernomen die uw commentator niet zint, gaat hij haar met bijna evenveel fanatisme te lijf. Terwijl mensen uit deze groepering een m.i. volstrekt legitieme daad hebben gesteld door naar de rechter te gaan; iets waartoe iedere burger het recht heeft. Er is niet ge dreigd met stenen gooien noch met brandstichting en de rechter heeft het laatste woord gesproken: de film vertoning gaat gewoon door. Maar uw commentator vindt het blijkbaar nodig deze mensen nog een forse trap na te geven en verwijt hun zelfs over veel geld te beschikken voor hun acties. Alsof het over ordinaire ter roristen ging inplaats van over integere, zij het mis schien wat naïeve gelovi gen. Of de Stop de Film aktie verstandig was? Dat moet een ieder maar zelf uitma ken. Maar gezien uw slotop merking is het duidelijk, dat we, na de communisten, ge lukkig weer een nieuwe col lectieve boeman hebben ge vonden: de fundamentalis ten Breda W.L. Giesing De onrust die ontstond in politiek-Den Haag tijdens het paspoordebat maakte weer eens duidelijk wat de verschillende politieke par tijen als doel voor ogen heb ben. De PvdA bijvoorbeeld greep de paspoortkwestie aan om te proberen het ka binet ten val te brengen. Het lijkt me onwaarschijnlijk dat de PvdA-top zich heeft gebogen over de vraag of een kabinetscrisis wel gun stig zou zijn voor de PvdA- kiezers. Het enige wat de oppositiepartij belangrijk vond was de kans om na vervroegde verkiezingen te kunnen gaan regeren. Ook de WD vond regeren be langrijker dan het vasthou den aan principes. Het on juist en onvolledig informe ren van de Kamer door een staatssecretaris vond de WD-fractie niet belangrijk genoeg om het risico van een verkiezingsnederlaag te lopen na een mogelijke val van het kabinet. Het gedrag van CDA-topman premier Lubbers spant toch wel de kroon. Niet alleen probeerde hij, samen met minister Van den Broek het resultaat van de enquêtecommissie zoveel mogelijk af te zwakken, hij vond het ook nodig de Ka mer te bedreigen met een kabinetscrisis als zij hem niet zouden steunen. Het is voor mij wel duidelijk dat de minister-president meer aan het premierpluche ge hecht is dan hij laat blijken. Breda Paul van Straten Van onze Haagse redactie DEN HAAG - De a [ring van de rij ksov< kost -ook procentuet zien - lage ambtenare vaker hun baan dan h Het kabinet slaagt er nie de ambtelijke trap van b schoon te vegen, iets wat bedoeling was van de opt Dat heeft minister Va (Binnenlandse Zaken) g. gezegd in de Tweede I Van de lagere ambtenare liest twaalf procent zijr van de hoge is dat tot moment nog geen zeve cent. Pre WVC dreigt met de dra maatregelen, na een uit van de Raad van State geschil tussen zeven ziekenhuizen en de Str ARNHEM - Pasjes magneetstrips worde bruikbaar voor gebr automaten als ze oncf vloed komen van een magnetisch veld. De informatie die op staat wordt dan verm zelfs geheel gewist. Dat het geval zijn met de bankpassen. Steeds meer bedrijven sen bij kassa's en uitgan; veiligingsapparatuur sterke magnetische aanwezig zijn. Daardooi de kans dat creditcard: maatpassen en toegang worden beschadigd stee< ter. Hetzelfde kan gebeu de creditcard bovenop i deorecorder of tv wordt i Dit menen Postbank Card Services en Con? tenbond. De laatste orga pleit al geruime tijd vi gebruik van chips in pla< magneetstrips, maar de wereld vindt dat te kc Wel wordt er gewerl strips met een grotere m sche veldsterkte, zodat geslagen informatie niet makkelijk te beschadigei Hoogkamer van de mentenbond tilt niet zo aan kwetsbaarheid van met magneetstrip. „Als de bank bent gewaarsch je het pasje normaal gi kan er weinig gebeuren. ZOLANG ER een kada\ weten de politieke 'gier crisis over het paspoo 'scherpe granaat' van weerbarstige WD een En als het CDA wil, kar ploffing brengen. De WD, vorige week een beetje in paniek, h< pen door een slechte po De liberalen hebben verzekering. Dat is teger culiere verzekeraars) mc de ziektekostenverzeker De WD was na veel van het Dekker-plan te van een vaste premie e melijk technische kwesl bad, dat ze na het zetter kunnen als de volgenc volksverzekering aan de mek. Staatssecretaris Dees net de zaak naar het kc een hele kleine adempa Politiek strategisch g< touwen geslagen en he knock out te slaan. ..De WD zal moeten si ZIJ tegen een forse pol moeilijke afweging: zij z maar als het voor de za; net eerste deel van het e val van Dees is voor gemakkelijk: in dat geve ae door haar gewilde foi Lr is meer. Als Lubbe ,AU,®en uitgelezen kans vvD aangereikte item is nieuwe verkiezingen wil umekt, zijn sociale gezi net land in met de bood ue gezondheidszorg nie a-sociaal beleid wil en c wen maar star wil vasth Lubbers kan, vanavo aan een mooie kluif en canvas jagen. De geïrri sche termen te zeggen

Krantenbank Zeeland

de Stem | 1988 | | pagina 2