CX: HERFST VAN HET VLIEGEND TAPIJT BEGONNEN Mitsubishi Colt stuk strakker en sterker Prijs van Opel Vectra wordt zo'n dertig mille Prijzige auto's worden stuk minder gevraagd a Nieuwe Renault 19 met keus uit vijftal motoren Alle DE STEM CONSUMENT VRIJDAG 30 SEPTEMBER 1988 CONCURRENTEN Beter Voorspelbaar Conclusie ROESTBESTENDIGHEID LIJKT TE BLIJVEN Nieuw Standaard Duurder DE STEM l KADETT s» De Oi i»j altijd auto iii de Volkswagei aantal jaren d i handen heeft. 1 de Golf zijn si len uit het gev de duizenden Op deze pagi van alle mode onder de 50. op de prijslijst? merken staan. CX22TRS S2 Alles is voorspelbaar in de comfortabele Renault 25. Citroën versus Renault 25 Door Willem Reijn Twee Franse limousines staan vandaag centraal in de aflevering van de serie con currenten: de Citroën CX en de Renault 25. De CX verkeert in de herfst van zijn leven, de Renault heeft een face-lift ondergaan en moet aan zijn tweede leven beginnen. Er is altijd een speciale categorie mensen geweest die bijzondere interesse in grote Franse wagens heeft. Deze automobilisten zijn allereerst gesteld op comfort en stijl. Snelheid komt op de tweede plaats. Maar om het beeld van bezadigde grote bakken weg te nemen en een wat flitsender imago op te bouwen, hebben ook de Franse fabrikanten meer pk's onder de motorkap gestoken en aan de top van de modellenlijn zijn turbo's verschenen. Want milieuproblemen of niet, als de consument een voorkeur geeft aan een (bijna a-sociaal te noe men) snelheidsmanie, gaan de fabrikanten mee. Het gaat ten slotte om verkoopcijfers. Maar terug naar de specifiek Franse eigenschap-' pen. Er is in het segment van de grote middenklas sers waarschijnlijk geen fabrikant die zoveel com fort biedt als Citroën. Die koppelde altijd comfort aan eigenzinnigheid, aan karakter. Maar niets is meer als vroeger. De Eend is verdwenen, de GS werd vervangen door de BX, die aan kwaliteit won, maar de typische Citroen-kenmerken (een oog voor de snelheidsmeter, een extreem progressieve lijn, een uitzonderlijk zachte vering) gingen in de nieuwste typen BX verloren en de AX is eenvoudig gewoon. De echte Citroen-liefhebber ziet deze ontwikkeling met pijn in het hart aan. Hij kan nog één jaar ge nieten van een echte Citroën, de CX, die in 1974 de DS (de snoek, het strijkijzer) verving. Volgend jaar valt ook het doek voor deze wagen. Renault is altijd wat meer doorsnee geweest dan Citroën (wat heet, bijna alle andere auto's zijn doorsnee vergeleken met Citroën). Na de zwarte periode van '80 tot '86 kwam het concern vorig jaar uit het verhes. De kwaliteit van de auto's is sterk verbeterd, maar, zo geeft de directie toe, om op het Duitse niveau te komen, moet er nog wel wat gebeuren. Dat bleek ook in onze testwagen, de Renault 25 GTX, die evenals zijn concurrent CX is uitgerust met een 2.2 liter motor. Een voorbeeldje: op het dashboard zit een oliedrukmeter, die regelmatig onrustbarend het rode gebied in schiet. Daar hoef je je niets van aan te trekken. De oliedruk is dik in orde, het metertje allesbehalve. Een ander voor beeldje: een aantal keren bepaalde de ventilator zijn eigen tempo van luchtverversing. En het bin nenlampje rechts achter weigerde dienst. Een Franse slag dus. Maar niet de hele wagen is zo in elkaar gestoken. Het gaat om kleine rammeltjes in een verder goed afgewerkte wagen. De face-lift heeft de 25 niet alleen nieuwe achterlichten en dat soort cosmetica bezorgd, de vernieuwing heeft de wagen vooral ook beter gemaakt en dat is veel be langrijker. Want de euforie over de nieuwe 25 bij de start in 1984 was allang verstomd, toen de 25 vooral een trouwe garagebezoeker bleek. We reden eerst de CX en vervolgens de 25. De overgang is die van een vliegend tapijt naar een fa kir-spijkerbed. De CX, ook niet geheel vrij van rammeltjes, blijft op eenzame hoogte staan als het gaat om comfort. De 25 moet natuurlijk apart op de eigen kwalitei ten worden bekeken. De wagen is zeker wel com fortabel. De stoelen zijn harder, de vering is stug ger, maar dat heeft als voordeel dat de wagen niet 'hangt' in de bocht als de Citroën. De Citroën heeft enkele grappen, die de doorsnee autorijder niet geheel zal kunnen waarderen. De stuurbekrachtiging en de rembekrachtiging vragen om heel veel aanpassing. Het stuur wil immer en altijd terug naar de middenstand en als je daar niet op let, kun je voor onaangename verrassingen ko men te staan. Na een week merk je het al niet meer. Ook hier is de 25 meer doorsnee. Alles is voorspel baar, gemakkelijk te vinden en verrassingen blijven uit. De acceleratie en de topsnelheid liggen op vrijwel hetzelfde niveau. De CX gaat in 10.6 seconden naar honderd kilometer per uur en haalt 186' km u. De Renault geeft 187 km u als topsnel heid op en de acceleratie ligt op ongeveer 10.5 se conden. Qua aankleding kunnen de twee vergeleken wagens heel goed mee. Maar dat mag dan ook bij prijzen van tegen de vijftig mille. Daarom enkele zaken die niet in orde zijn: de knoppen van de elektrisch be- dienbare zijruiten in de CX zitten moeilijk wegge stopt, de rechterbuitenspiegel van de Renault is weliswaar van binnenuit te bedienen, maar niet vanaf de bestuurdersstoel en de radio zit in de CX op een onhandige plaats. Komen we tot de conclusie. De CX laat zich wer kelijk niet met een andere wagen vergelijken. De wagen staat ook veertien jaar na de introductie qua vormgeving en comfort op eenzame hoogte. Maar de CX is allereerst een auto voor liefhebbers. De nadelen zoals de stuur- en rembekrachtiging zullen velen ervan weerhouden een CX te kopen. En bo venal de afschrijving, die rampzalig is. Dat hoeft voor mensen die de wagen van de zaak rijden geen probleem te zijn, maar de gewone consument kan beter uitkijken naar een goede CX van een jaar of drie oud. De Renault 25 is een comfortabele grote wagen. De afschrijving is eveneens hoog, maar de onder houdskosten zijn niet zo desastreus als bij de CX. De kwaliteit is aanmerkelijk verbeterd. Het hart spreekt voor de CX, maar het hoofd (de portemonnee) voor de 25. Maar hoe relatief dat is, blijkt uit de opgaven van de lease-maatschappij, waarbij we ook maar eens een goede Amerikaanse Duitser hebben neergezet. Dan blijft het hart in Frankrijk, maar het verstand in Germanië. Type: Prijs: Maten: Gewicht: Motor:A Max. Vermogen:. Prestaties: acc. 0-100: topsnelheid: Verbruik: (fabrieksopgave) 90 km u: 120 km u: stadsrit: testgemiddelde. Srt brandstof: Goed: Renault 25 GTX kat 48.000 4716x1806x1415 mm... 1214 kg 2165 cc 4-cil 79 kW (110 pk),. •69 Citroën CX 22 TRS 47.900 456x177x136 cm... 1214 kg-j,,<.. 2165 cc 4-cil 83 kW (115 pk) 10.5 (handgeklokt) 187 (opgave) 10.6 (fabrieksopgave). 186 (opgave) Minder: 1 op 14.7 1 op 11.7 1 op 8.1 1 op 10.3 Eurosuper brandstofverbruik goede prestaties. veel ruimte na 14 jaar nog steeds ultramodern rammeltjes rechterbuitenspiegel. niet bereikbaar 1 op 15.15 1 op 11.7 1 op 8.3 1 op 9.8 Super comfort goede prestaties. goede zetels. LEASEKOSTEN eigenzinnig niet gemakkelijk te bedienen. slecht te overzien. hoge afschrijving De kosten van de auto's volgens leasemaatschappij Top Lease bij een looptijd van driejaar en 120.000 km. Renault 25 GTX katCitroën 22 TRSFord Scorpio 2.Oi GL Prijs48.00047.90047.600 Restwaarde13.90012.450ƒ16.180 ROB 7.3 ct7.8 ct6.4 ct Leaseprijs**1.4781.5361.399 Reparatie, onderhoud en banden, kosten in centen per kilometer exclusief BTW. Leaseprijs exclusief BTW. Door Jack Arentsen Een groot aantal jaren achtereen heeft de Mitsubishi Colt een goede naam; zeker als het op betrouwbaarheid en roestbe- stendigheid aankomt. Zowel in West Duitsland als in ons land hoort de wagen tot de minst storingsgeroelige auto's. Het laatste onderzoek dat de ANWB en de Consu mentenbond in een vergelijkend onderzoek van 38 autotypen hebben gedaan naar de aanwezigheid van roest in de inwendige delen en de onderzijde van de auto, toonde opnieuw aan dat de Mitsu bishi Colt, ditmaal samen met de Volkswagen Golf, van alle onderzochte bouwjaren 1980 tot en met 1984, het minste te lijden had van roest. Uit het onderzoek blijkt overigens dat de bodem plaat van de meeste auto's het meest roestgevoelige deel is. Vooral als de beschermende laag door steenslag beschadigd was, trad snel roestvorming op. Bij de oudere Colt- en Golf-modellen werden geen echte problemen aan de bodemplaten ont dekt. Als er bij de Colt roest te zien was, dan moest men daarvoor in de portieren en de achterste wielkasten zijn. Vanaf het model 1982 en ouder is - volgens het onderzoek - de Golf wat roestgevoelig op het front, de motorkap, de kofferdeksel/achterdeur en de portieren. De nieuwe Mitsubishi Colt heeft duidelijk afgeronde lijnen gekregen. Bij de introduktie van de jongste Mitsubishi Colt is het logisch _dat onmiddellijk wordt gekeken naar de voorzorgsmaatregelen die de Japanners ook nu weer tegen roestvorming hebben genomen. De nieuwe Colt, met niet alleen een veel strakkere car- rosserielijn, maar ook met duideüjk verbeterde en krachtiger motoren, is opnieuw gebruik gemaakt van staal met een hoge treksterkte en gegalvani seerde carrosserie-delen ter voorkoming van roest vorming. In dat opzicht is (gelukkig) alles bij het oude gebleven. Aan het verdere concept van de kleinste Mitsubishi is wel veel gewijzigd. In het interieur is het een stuk stiller geworden, omdat bij de Colt veel geluiddem pend materiaal is toegepast. Daarnaast heeft men gebruik gemaakt van rubber motorsteunen, waar door de trillingen van de pittige motoren, duidelijk geminimaliseerd zijn. In het interieur van deze op de voorwielen aangedreven wagen, is voldoende been- en hoofdruimte aanwezig, terwijl in vergelij king met het voorgaande model de kofferruimte met 26% vergroot is. Alle Colts beschikken over een gescheiden neerklapbare rugleuning van de achterbank en opklapbare achterzittingen, waar door een vlakke laadvloer kan ontstaan. Alle Colt's hebben een vrij compleet standaard pakket. De bestuurdersstoel is bijvoorbeeld in hoogte verstelbaar, terwijl ook het stuur zowel voor- als achterwaarts, als vertikaal verstelbaar is. Achter het stuur van de Colt voelt men zich vrijwel onmiddellijk thuis, omdat de wagen een heel voor spelbaar gedrag vertoont op elk soort wegdek. Het onafhankelijk veersysteem (McPherson veerpoten, stabilisatorstang en schroefveren vóór en een tor sielichaam met stabilisatorstang en schroefveren achter) is daar natuurlijk niet vreemd aan. In het motorenprogramma is een belangrijke ver andering gekomen. De vroegere 12 liter viercilin- ders zijn allemaal in deze driedeurs hatchback Colt vervangen door 13 liter krachtbronnen; al of niet voorzien van injectie. Een 1.6 liter 16-kleppen benzinemotor met zelfstellende hydraulische klep- stoters en rollengelaagde kleptuimelaars, vormt de top in het Colt-programma. Afhankelijk van het motorvermogen ligt de topsnelheid tussen 158 en 195 km/u. In ons land wordt de Colt niet met een dieselmotor geleverd. Door het verdwijnen van de 12 liter motoren, zijn de prijzen van de Colts wel aanzienlijk gestegen. Het goedkoopste model (de 1.3 liter 2-Seater Pa nel Van niet meegerekend) heeft een prijs van ƒ22.795; de laagst geprijsde Colt met 1.5 liter motor kost ƒ26.995; het topmodel, de 1.6 GTi- 16V, heeft een prijskaartje van ƒ36.995. De wa gens zijn leverbaar met vier- of vijfversnellingsbak ken en een vier versnellingsautomaat. Het prijsniveau van de nieuwe Opel Vectra zal hoger worden dan bij de Opel Ascona. De wagen die dit najaar door de Vectra ver vangen wordt. GM-directeur Ger van Welsenes verwacht dat de goedkoopste Vectra net iets onder de 30.000 geprijsd gaat wor den. Dit jaar komen voor ons land ongeveer 2000 Vectra's beschik baar. Op de Parijse Autotentoonstelling, die gisteren, donderdag 29 september, is geopend, komt Citroën met twee nieuwe uitvoe ringen van de BX: de 4 x 4 Berline en de 4 x 4 Break. Beide wagens zijn vanaf begin 1989 leverbaar. De overbrenging met een permanente aandrijving op de wielen is voorzien van drie differentiëlen. Beide modellen zijn uitgerust met een viercilinder motor van 1.905 cc, die 107 pk ontwikkelt bij 6.000 tpm en een koppel heeft van 16,6 kgm bij 3.000 toeren per minuut. Op basis van de Mazda 626 Wagon heeft Auto Palace-De Binckhorst een VAN-uitvoering uitgebracht. Bij deze stationwa gen, die in de goedkoopste uitvoering 23995 (excl. BTW) gaat kosten, zijn de kanten ter hoogte van de laadruimte geblindeerd. Het glas van de achterste portieren en van de zijpanelen is vervan gen door metalen plaatdelen. V'Wf De Vectra wordt duurder dan de huidige Ascona. mRHMR WKm De verkopen in de prijsklasse boven 100.000 gulden zijn tijdens de eerste zes maanden van dit jaar sterker teruggelopen dan het beeld op de totale markt. In het luxe segment van de automarkt, met wagens als de Mer cedes S-klasse, de BMW 7-serie, de Audi 200, de Volvo 760-780 en bijvoorbeeld de Porsches, werden in het eerste half jaar 1988 slechts 1.389 wagens verkocht (in de vergelijkbare periode van 1987 lag dit aantal op 1.727 stuks); een teruggang van 19,6%. De totale autoverkoop in ons land het in dezelfde periode een nee: waartse trend zien van 12,5%. W Jaguar blijft het in de luxe klasse opvallend goed doen. Niet al leen in Nederland, waar het 'verhes' beperkt bleef tot 6,9% oftewel 24 Jaguars of Daimlers. Wereldwijd stijgt de belangstelling voor deze Britse wagens nog altijd. W In het eerste half jaar van 1988 werden hefst 24.742 wagens verkocht; een stijging van 11,5%. De sterkste groei was in Enge land te zien: 7.680 Jaguars en Daimlers werden verkocht. Op het Europese vastenland nam de verkoop met 14 toe tot 4045 stuks. Ook in Japan krijgt Jaguar langzaam maar zeker vaste grond onder de voeten. In vergelijking met vorig jaar verdubbelde de verkoop tot 478 stuks. Het motorenpakket van de Renault 19, die eind november op de markt komt, is vastgesteld. Er kan gekozen worden uit vier benzi nemotoren en een volledig nieuw ontworpen dieselmotor met een vermogen van hefst 65 pk/48 kW. W De al bekende 1397 cc motor uit de Renault 9 en 11 (modellen die bij de komst van de R 19 verdwijnen) wordt de hchtste uitvoe ring in de nieuwe reeks. Daarnaast komt een zeer economische krachtbron met een inhoud van 1390 cc (80 pk/59 kW) beschik baar en een 1721 4-cilinder, die sterke overeenkomsten heeft mei de motoren die ook voor de R 21 GTS en de R 5 GTX worden ge bruikt. De motor, met een ongeregelde katalysator, heeft een ver mogen van 90 pk/66 kW. Supersnel wordt de Renault 19 wanneer voor de gloednieuwe zestienklepper wordt gekozen, die een vermogen heeft van 140 pk/103 kW. In de toekomst wordt het motorenprogramma nog uitgebreid met een nieuwe 1390cc, die in 'schone' uitvoering 78 pk/57 kW levert. Deze motor komt de huidige 1.721 cc 75 pk/55 kW aflossen. De Renault 19 belooft een van de belangrijkste auto's in het najaar 1988 te worden. SKODA 105s FSO Classic 1.5 CLÖ LADA1200S SKODA 105L SKODA 120L AUSTIN Mini Magie FSO Prima 1.5 CLE FIAT Panda 750 L SUZUKI Alto GA 3 SUBARU Mini Jum ZASTAVA Yugo 45. LADA 2105 1.2 DACIA1210 Standal SEAT Marbella L FSO Classic 1.5 st. DAIHATSU Cuore 8! FSO Prima 1.5 SLE SKODA 130L SUZUKI Alto GL 3d. FIAT Panda 750 CL LADA 21051.3 SEAT Marbella GL SUBARU Mini Jum CITROEN Axel 11 SUZUKI Alto GL 5d DAIHATSU Cuore 8i LADA 21051.5 DACIA1310 TX SUBARU Mini Jumbl ZASTAVA Yugo 55. SKODA 130 GL DAIHATSU Cuore 8£ FIAT Panda 1000 CL SEAT Marbella GLX DAIHATSU Cuore 8! LADA Samara 1.1 AUSTIN Metro 1300 DACIA 1410 TLX DACIA TX st. SKODA 130 Rapid C LADA 2104 1.3 st. AUSTIN Mini Moke CITROEN Visa basis SUBARU Justy 1.0 D AUSTIN Metro 1000 CITROEN AX10E3. LADA 2107 1.5 SUZUKI Swift 3d. FIAT Panda 1000 S AUSTIN Mini 1000 M LADA 2104 1.5 st. DACIA TXst. SEAT Ibiza 900 J 3d.| TOYOTA Starlet 1.i ZASTAVA Yugo 65. CITROEN Axel 12 Tl CITROEN AX 10 E5( CITROEN AX 11 E 3c DAIHATSU Charade LADA Samara 1.3 HYUNDAI Pony 1501 AUSTIN Metro 1300 LADA 2107 1.6 SEAT Ibiza 900 J 5d NISSAN Micra 1.0 D SUBARU Justy 1.0 S CITROEN AX 11 RE SUZUKI Swift GL 3d HYUNDAI Pony 15l RENAULT 5Campu AUSTIN Metro 1300 SUBARU Justy 1.0 G FIAT Uno 45 3d. LADA Samara 1.3 5d OPEL Corsa 1.2N Cif NISSAN Micra 1.0 D) PEUGEOT 205 XE 1. FIAT Uno 45 Fire 3d. LANCIA Y 10 Fire HYUNDAI Pony 1500 Daihatsu Charade seat Ibiza 1.2 l 3d. volkswagen Polo Renault 5 sl 3d. citroen Visa 11 re ford Fiesta 1.0 c ford Fiesta 1.1 c mazda 121 1.1 dx suzuki Swift 1.3 GL suzuki Swift GL5d. peugeot 205 xe 1. austin Metro 1300 subaru Justy 1.2 s nissan Micra 1.0 SC volkswagen Polo Daihatsu Charade peugeot 205 xe 1. opel Corsa 1.2n Swi hyundai Pony 1500 Renault 5 SL5d. Het vliegende tapijt, de Citroën CX, biedt boeiende verrassingen.

Krantenbank Zeeland

de Stem | 1988 | | pagina 20