CX: HERFST VAN HET VLIEGEND TAPIJT BEGONNEN
Mitsubishi Colt stuk strakker en sterker
Prijs van Opel Vectra
wordt zo'n dertig mille
Prijzige auto's worden
stuk minder gevraagd
a
Nieuwe Renault 19 met
keus uit vijftal motoren
Alle
DE STEM CONSUMENT VRIJDAG 30 SEPTEMBER 1988
CONCURRENTEN
Beter
Voorspelbaar
Conclusie
ROESTBESTENDIGHEID LIJKT TE BLIJVEN
Nieuw
Standaard
Duurder
DE STEM l
KADETT
s» De Oi
i»j altijd
auto iii
de Volkswagei
aantal jaren d i
handen heeft. 1
de Golf zijn si
len uit het gev
de duizenden
Op deze pagi
van alle mode
onder de 50.
op de prijslijst?
merken staan.
CX22TRS
S2
Alles is voorspelbaar in de comfortabele Renault 25.
Citroën versus Renault 25
Door Willem Reijn
Twee Franse limousines staan vandaag
centraal in de aflevering van de serie con
currenten: de Citroën CX en de Renault
25. De CX verkeert in de herfst van zijn
leven, de Renault heeft een face-lift ondergaan en
moet aan zijn tweede leven beginnen.
Er is altijd een speciale categorie mensen geweest
die bijzondere interesse in grote Franse wagens
heeft. Deze automobilisten zijn allereerst gesteld
op comfort en stijl. Snelheid komt op de tweede
plaats. Maar om het beeld van bezadigde grote
bakken weg te nemen en een wat flitsender imago
op te bouwen, hebben ook de Franse fabrikanten
meer pk's onder de motorkap gestoken en aan de
top van de modellenlijn zijn turbo's verschenen.
Want milieuproblemen of niet, als de consument
een voorkeur geeft aan een (bijna a-sociaal te noe
men) snelheidsmanie, gaan de fabrikanten mee.
Het gaat ten slotte om verkoopcijfers.
Maar terug naar de specifiek Franse eigenschap-'
pen. Er is in het segment van de grote middenklas
sers waarschijnlijk geen fabrikant die zoveel com
fort biedt als Citroën. Die koppelde altijd comfort
aan eigenzinnigheid, aan karakter. Maar niets is
meer als vroeger. De Eend is verdwenen, de GS
werd vervangen door de BX, die aan kwaliteit won,
maar de typische Citroen-kenmerken (een oog
voor de snelheidsmeter, een extreem progressieve
lijn, een uitzonderlijk zachte vering) gingen in de
nieuwste typen BX verloren en de AX is eenvoudig
gewoon.
De echte Citroen-liefhebber ziet deze ontwikkeling
met pijn in het hart aan. Hij kan nog één jaar ge
nieten van een echte Citroën, de CX, die in 1974 de
DS (de snoek, het strijkijzer) verving. Volgend jaar
valt ook het doek voor deze wagen.
Renault is altijd wat meer doorsnee geweest dan
Citroën (wat heet, bijna alle andere auto's zijn
doorsnee vergeleken met Citroën). Na de zwarte
periode van '80 tot '86 kwam het concern vorig
jaar uit het verhes. De kwaliteit van de auto's is
sterk verbeterd, maar, zo geeft de directie toe, om
op het Duitse niveau te komen, moet er nog wel
wat gebeuren.
Dat bleek ook in onze testwagen, de Renault 25
GTX, die evenals zijn concurrent CX is uitgerust
met een 2.2 liter motor. Een voorbeeldje: op het
dashboard zit een oliedrukmeter, die regelmatig
onrustbarend het rode gebied in schiet. Daar hoef
je je niets van aan te trekken. De oliedruk is dik in
orde, het metertje allesbehalve. Een ander voor
beeldje: een aantal keren bepaalde de ventilator
zijn eigen tempo van luchtverversing. En het bin
nenlampje rechts achter weigerde dienst.
Een Franse slag dus. Maar niet de hele wagen is zo
in elkaar gestoken. Het gaat om kleine rammeltjes
in een verder goed afgewerkte wagen. De face-lift
heeft de 25 niet alleen nieuwe achterlichten en dat
soort cosmetica bezorgd, de vernieuwing heeft de
wagen vooral ook beter gemaakt en dat is veel be
langrijker. Want de euforie over de nieuwe 25 bij
de start in 1984 was allang verstomd, toen de 25
vooral een trouwe garagebezoeker bleek.
We reden eerst de CX en vervolgens de 25. De
overgang is die van een vliegend tapijt naar een fa
kir-spijkerbed. De CX, ook niet geheel vrij van
rammeltjes, blijft op eenzame hoogte staan als het
gaat om comfort.
De 25 moet natuurlijk apart op de eigen kwalitei
ten worden bekeken. De wagen is zeker wel com
fortabel. De stoelen zijn harder, de vering is stug
ger, maar dat heeft als voordeel dat de wagen niet
'hangt' in de bocht als de Citroën.
De Citroën heeft enkele grappen, die de doorsnee
autorijder niet geheel zal kunnen waarderen. De
stuurbekrachtiging en de rembekrachtiging vragen
om heel veel aanpassing. Het stuur wil immer en
altijd terug naar de middenstand en als je daar niet
op let, kun je voor onaangename verrassingen ko
men te staan. Na een week merk je het al niet
meer.
Ook hier is de 25 meer doorsnee. Alles is voorspel
baar, gemakkelijk te vinden en verrassingen blijven
uit.
De acceleratie en de topsnelheid liggen op vrijwel
hetzelfde niveau. De CX gaat in 10.6 seconden
naar honderd kilometer per uur en haalt 186'
km u. De Renault geeft 187 km u als topsnel
heid op en de acceleratie ligt op ongeveer 10.5 se
conden.
Qua aankleding kunnen de twee vergeleken wagens
heel goed mee. Maar dat mag dan ook bij prijzen
van tegen de vijftig mille. Daarom enkele zaken die
niet in orde zijn: de knoppen van de elektrisch be-
dienbare zijruiten in de CX zitten moeilijk wegge
stopt, de rechterbuitenspiegel van de Renault is
weliswaar van binnenuit te bedienen, maar niet
vanaf de bestuurdersstoel en de radio zit in de CX
op een onhandige plaats.
Komen we tot de conclusie. De CX laat zich wer
kelijk niet met een andere wagen vergelijken. De
wagen staat ook veertien jaar na de introductie qua
vormgeving en comfort op eenzame hoogte. Maar
de CX is allereerst een auto voor liefhebbers. De
nadelen zoals de stuur- en rembekrachtiging zullen
velen ervan weerhouden een CX te kopen. En bo
venal de afschrijving, die rampzalig is. Dat hoeft
voor mensen die de wagen van de zaak rijden geen
probleem te zijn, maar de gewone consument kan
beter uitkijken naar een goede CX van een jaar of
drie oud.
De Renault 25 is een comfortabele grote wagen.
De afschrijving is eveneens hoog, maar de onder
houdskosten zijn niet zo desastreus als bij de CX.
De kwaliteit is aanmerkelijk verbeterd.
Het hart spreekt voor de CX, maar het hoofd (de
portemonnee) voor de 25. Maar hoe relatief dat is,
blijkt uit de opgaven van de lease-maatschappij,
waarbij we ook maar eens een goede Amerikaanse
Duitser hebben neergezet. Dan blijft het hart in
Frankrijk, maar het verstand in Germanië.
Type:
Prijs:
Maten:
Gewicht:
Motor:A
Max. Vermogen:.
Prestaties:
acc. 0-100:
topsnelheid:
Verbruik:
(fabrieksopgave)
90 km u:
120 km u:
stadsrit:
testgemiddelde.
Srt brandstof:
Goed:
Renault 25 GTX kat
48.000
4716x1806x1415 mm...
1214 kg
2165 cc 4-cil
79 kW (110 pk),.
•69
Citroën CX 22 TRS
47.900
456x177x136 cm...
1214 kg-j,,<..
2165 cc 4-cil
83 kW (115 pk)
10.5 (handgeklokt)
187 (opgave)
10.6 (fabrieksopgave).
186 (opgave)
Minder:
1 op 14.7
1 op 11.7
1 op 8.1
1 op 10.3
Eurosuper
brandstofverbruik
goede prestaties.
veel ruimte
na 14 jaar nog steeds
ultramodern
rammeltjes
rechterbuitenspiegel.
niet bereikbaar
1 op 15.15
1 op 11.7
1 op 8.3
1 op 9.8
Super
comfort
goede prestaties.
goede zetels.
LEASEKOSTEN
eigenzinnig
niet gemakkelijk te bedienen.
slecht te overzien.
hoge afschrijving
De kosten van de auto's volgens leasemaatschappij Top Lease bij een looptijd
van driejaar en 120.000 km.
Renault 25 GTX katCitroën 22 TRSFord Scorpio 2.Oi GL
Prijs48.00047.90047.600
Restwaarde13.90012.450ƒ16.180
ROB 7.3 ct7.8 ct6.4 ct
Leaseprijs**1.4781.5361.399
Reparatie, onderhoud en banden, kosten in centen per kilometer exclusief BTW.
Leaseprijs exclusief BTW.
Door Jack Arentsen
Een groot aantal jaren achtereen heeft de
Mitsubishi Colt een goede naam; zeker
als het op betrouwbaarheid en roestbe-
stendigheid aankomt. Zowel in West
Duitsland als in ons land hoort de wagen tot de
minst storingsgeroelige auto's.
Het laatste onderzoek dat de ANWB en de Consu
mentenbond in een vergelijkend onderzoek van 38
autotypen hebben gedaan naar de aanwezigheid
van roest in de inwendige delen en de onderzijde
van de auto, toonde opnieuw aan dat de Mitsu
bishi Colt, ditmaal samen met de Volkswagen
Golf, van alle onderzochte bouwjaren 1980 tot en
met 1984, het minste te lijden had van roest.
Uit het onderzoek blijkt overigens dat de bodem
plaat van de meeste auto's het meest roestgevoelige
deel is. Vooral als de beschermende laag door
steenslag beschadigd was, trad snel roestvorming
op. Bij de oudere Colt- en Golf-modellen werden
geen echte problemen aan de bodemplaten ont
dekt.
Als er bij de Colt roest te zien was, dan moest men
daarvoor in de portieren en de achterste wielkasten
zijn. Vanaf het model 1982 en ouder is - volgens
het onderzoek - de Golf wat roestgevoelig op het
front, de motorkap, de kofferdeksel/achterdeur en
de portieren.
De nieuwe Mitsubishi Colt heeft duidelijk afgeronde lijnen gekregen.
Bij de introduktie van de jongste Mitsubishi Colt is
het logisch _dat onmiddellijk wordt gekeken naar de
voorzorgsmaatregelen die de Japanners ook nu
weer tegen roestvorming hebben genomen. De
nieuwe Colt, met niet alleen een veel strakkere car-
rosserielijn, maar ook met duideüjk verbeterde en
krachtiger motoren, is opnieuw gebruik gemaakt
van staal met een hoge treksterkte en gegalvani
seerde carrosserie-delen ter voorkoming van roest
vorming. In dat opzicht is (gelukkig) alles bij het
oude gebleven.
Aan het verdere concept van de kleinste Mitsubishi
is wel veel gewijzigd. In het interieur is het een stuk
stiller geworden, omdat bij de Colt veel geluiddem
pend materiaal is toegepast. Daarnaast heeft men
gebruik gemaakt van rubber motorsteunen, waar
door de trillingen van de pittige motoren, duidelijk
geminimaliseerd zijn. In het interieur van deze op
de voorwielen aangedreven wagen, is voldoende
been- en hoofdruimte aanwezig, terwijl in vergelij
king met het voorgaande model de kofferruimte
met 26% vergroot is. Alle Colts beschikken over
een gescheiden neerklapbare rugleuning van de
achterbank en opklapbare achterzittingen, waar
door een vlakke laadvloer kan ontstaan.
Alle Colt's hebben een vrij compleet standaard
pakket. De bestuurdersstoel is bijvoorbeeld in
hoogte verstelbaar, terwijl ook het stuur zowel
voor- als achterwaarts, als vertikaal verstelbaar is.
Achter het stuur van de Colt voelt men zich vrijwel
onmiddellijk thuis, omdat de wagen een heel voor
spelbaar gedrag vertoont op elk soort wegdek. Het
onafhankelijk veersysteem (McPherson veerpoten,
stabilisatorstang en schroefveren vóór en een tor
sielichaam met stabilisatorstang en schroefveren
achter) is daar natuurlijk niet vreemd aan.
In het motorenprogramma is een belangrijke ver
andering gekomen. De vroegere 12 liter viercilin-
ders zijn allemaal in deze driedeurs hatchback Colt
vervangen door 13 liter krachtbronnen; al of niet
voorzien van injectie. Een 1.6 liter 16-kleppen
benzinemotor met zelfstellende hydraulische klep-
stoters en rollengelaagde kleptuimelaars, vormt de
top in het Colt-programma. Afhankelijk van het
motorvermogen ligt de topsnelheid tussen 158 en
195 km/u. In ons land wordt de Colt niet met een
dieselmotor geleverd.
Door het verdwijnen van de 12 liter motoren, zijn
de prijzen van de Colts wel aanzienlijk gestegen.
Het goedkoopste model (de 1.3 liter 2-Seater Pa
nel Van niet meegerekend) heeft een prijs van
ƒ22.795; de laagst geprijsde Colt met 1.5 liter
motor kost ƒ26.995; het topmodel, de 1.6 GTi-
16V, heeft een prijskaartje van ƒ36.995. De wa
gens zijn leverbaar met vier- of vijfversnellingsbak
ken en een vier versnellingsautomaat.
Het prijsniveau van de nieuwe Opel Vectra zal hoger worden dan
bij de Opel Ascona. De wagen die dit najaar door de Vectra ver
vangen wordt. GM-directeur Ger van Welsenes verwacht dat de
goedkoopste Vectra net iets onder de 30.000 geprijsd gaat wor
den.
Dit jaar komen voor ons land ongeveer 2000 Vectra's beschik
baar. Op de Parijse Autotentoonstelling, die gisteren, donderdag
29 september, is geopend, komt Citroën met twee nieuwe uitvoe
ringen van de BX: de 4 x 4 Berline en de 4 x 4 Break. Beide wagens
zijn vanaf begin 1989 leverbaar.
De overbrenging met een permanente aandrijving op de wielen
is voorzien van drie differentiëlen. Beide modellen zijn uitgerust
met een viercilinder motor van 1.905 cc, die 107 pk ontwikkelt bij
6.000 tpm en een koppel heeft van 16,6 kgm bij 3.000 toeren per
minuut.
Op basis van de Mazda 626 Wagon heeft Auto Palace-De
Binckhorst een VAN-uitvoering uitgebracht. Bij deze stationwa
gen, die in de goedkoopste uitvoering 23995 (excl. BTW) gaat
kosten, zijn de kanten ter hoogte van de laadruimte geblindeerd.
Het glas van de achterste portieren en van de zijpanelen is vervan
gen door metalen plaatdelen.
V'Wf
De Vectra wordt duurder dan de huidige Ascona.
mRHMR
WKm
De verkopen in de prijsklasse boven 100.000 gulden zijn tijdens
de eerste zes maanden van dit jaar sterker teruggelopen dan het
beeld op de totale markt.
In het luxe segment van de automarkt, met wagens als de Mer
cedes S-klasse, de BMW 7-serie, de Audi 200, de Volvo 760-780 en
bijvoorbeeld de Porsches, werden in het eerste half jaar 1988
slechts 1.389 wagens verkocht (in de vergelijkbare periode van
1987 lag dit aantal op 1.727 stuks); een teruggang van 19,6%. De
totale autoverkoop in ons land het in dezelfde periode een nee:
waartse trend zien van 12,5%.
W Jaguar blijft het in de luxe klasse opvallend goed doen. Niet al
leen in Nederland, waar het 'verhes' beperkt bleef tot 6,9% oftewel
24 Jaguars of Daimlers. Wereldwijd stijgt de belangstelling voor
deze Britse wagens nog altijd.
W In het eerste half jaar van 1988 werden hefst 24.742 wagens
verkocht; een stijging van 11,5%. De sterkste groei was in Enge
land te zien: 7.680 Jaguars en Daimlers werden verkocht. Op het
Europese vastenland nam de verkoop met 14 toe tot 4045 stuks.
Ook in Japan krijgt Jaguar langzaam maar zeker vaste grond onder
de voeten. In vergelijking met vorig jaar verdubbelde de verkoop
tot 478 stuks.
Het motorenpakket van de Renault 19, die eind november op de
markt komt, is vastgesteld. Er kan gekozen worden uit vier benzi
nemotoren en een volledig nieuw ontworpen dieselmotor met een
vermogen van hefst 65 pk/48 kW.
W De al bekende 1397 cc motor uit de Renault 9 en 11 (modellen
die bij de komst van de R 19 verdwijnen) wordt de hchtste uitvoe
ring in de nieuwe reeks. Daarnaast komt een zeer economische
krachtbron met een inhoud van 1390 cc (80 pk/59 kW) beschik
baar en een 1721 4-cilinder, die sterke overeenkomsten heeft mei
de motoren die ook voor de R 21 GTS en de R 5 GTX worden ge
bruikt. De motor, met een ongeregelde katalysator, heeft een ver
mogen van 90 pk/66 kW.
Supersnel wordt de Renault 19 wanneer voor de gloednieuwe
zestienklepper wordt gekozen, die een vermogen heeft van 140
pk/103 kW.
In de toekomst wordt het motorenprogramma nog
uitgebreid met een nieuwe 1390cc, die in 'schone' uitvoering 78
pk/57 kW levert. Deze motor komt de huidige 1.721 cc 75 pk/55
kW aflossen.
De Renault 19 belooft een van de belangrijkste auto's in het najaar
1988 te worden.
SKODA 105s
FSO Classic 1.5 CLÖ
LADA1200S
SKODA 105L
SKODA 120L
AUSTIN Mini Magie
FSO Prima 1.5 CLE
FIAT Panda 750 L
SUZUKI Alto GA 3
SUBARU Mini Jum
ZASTAVA Yugo 45.
LADA 2105 1.2
DACIA1210 Standal
SEAT Marbella L
FSO Classic 1.5 st.
DAIHATSU Cuore 8!
FSO Prima 1.5 SLE
SKODA 130L
SUZUKI Alto GL 3d.
FIAT Panda 750 CL
LADA 21051.3
SEAT Marbella GL
SUBARU Mini Jum
CITROEN Axel 11
SUZUKI Alto GL 5d
DAIHATSU Cuore 8i
LADA 21051.5
DACIA1310 TX
SUBARU Mini Jumbl
ZASTAVA Yugo 55.
SKODA 130 GL
DAIHATSU Cuore 8£
FIAT Panda 1000 CL
SEAT Marbella GLX
DAIHATSU Cuore 8!
LADA Samara 1.1
AUSTIN Metro 1300
DACIA 1410 TLX
DACIA TX st.
SKODA 130 Rapid C
LADA 2104 1.3 st.
AUSTIN Mini Moke
CITROEN Visa basis
SUBARU Justy 1.0 D
AUSTIN Metro 1000
CITROEN AX10E3.
LADA 2107 1.5
SUZUKI Swift 3d.
FIAT Panda 1000 S
AUSTIN Mini 1000 M
LADA 2104 1.5 st.
DACIA TXst.
SEAT Ibiza 900 J 3d.|
TOYOTA Starlet 1.i
ZASTAVA Yugo 65.
CITROEN Axel 12 Tl
CITROEN AX 10 E5(
CITROEN AX 11 E 3c
DAIHATSU Charade
LADA Samara 1.3
HYUNDAI Pony 1501
AUSTIN Metro 1300
LADA 2107 1.6
SEAT Ibiza 900 J 5d
NISSAN Micra 1.0 D
SUBARU Justy 1.0 S
CITROEN AX 11 RE
SUZUKI Swift GL 3d
HYUNDAI Pony 15l
RENAULT 5Campu
AUSTIN Metro 1300
SUBARU Justy 1.0 G
FIAT Uno 45 3d.
LADA Samara 1.3 5d
OPEL Corsa 1.2N Cif
NISSAN Micra 1.0 D)
PEUGEOT 205 XE 1.
FIAT Uno 45 Fire 3d.
LANCIA Y 10 Fire
HYUNDAI Pony 1500
Daihatsu Charade
seat Ibiza 1.2 l 3d.
volkswagen Polo
Renault 5 sl 3d.
citroen Visa 11 re
ford Fiesta 1.0 c
ford Fiesta 1.1 c
mazda 121 1.1 dx
suzuki Swift 1.3 GL
suzuki Swift GL5d.
peugeot 205 xe 1.
austin Metro 1300
subaru Justy 1.2 s
nissan Micra 1.0 SC
volkswagen Polo
Daihatsu Charade
peugeot 205 xe 1.
opel Corsa 1.2n Swi
hyundai Pony 1500
Renault 5 SL5d.
Het vliegende tapijt, de Citroën CX, biedt boeiende verrassingen.