r Experiment met regels Geen rechter meer veilig voor mafia 'Pakistaanse lente' lijkt aangebroken Referendum in Chili begin van democratische test INVOE REACTIE VAN PINOCHET ZAL POLITIEKE TOEKOMST VAN HET LAND BEPALEN De keize JDE STEM_ DE STEM ACHTERGROND DONDERDAG 29 SEPTEMBER 1988 DE STEM DEN HAAG - h patiënten per 1 j den per verzek Tweede Kamer ontevreden ovei taris Dees (Volt voeren. Te haastig Niet akkoorc Door Ad Burger WELHAAST IEDEREEN is het erover eens dat de Nederlandse overheid haar burgers te veel regels oplegt. Wie ooit een bouw vergunning heeft aange vraagd voor zijn dakkapel en daarbij een onwillige buurman op zijn weg heeft gevonden, weet hoe lang sommige procedures kun nen duren en hoe ingewik keld ze kunnen zijn. Diezelfde overheid heeft ook al jarenlang, zeker sinds het aantreden van het eerste ka- binet-Lubbers, de mond vol van deregulering en decen tralisering. Er moeten minder regels komen, de overheid moet zich minder met het da gelijkse leven van de indivi duele Nederlander bemoeien, zo luidt het credo. Van het in praktijk bren gen van die geloofsbelijdenis lijkt echter weinig terecht te komen. De meeste ministeries voelen er bijzonder weinig voor een deel van hun be voegdheden in te leveren of over te geven aan gemeenten en provincies. Immers, met die bevoegdheden leveren ze ook een stuk van hun macht en invloed in. De staatssecretaris van Binnenlandse Zaken, De Graaff-Nauta, wil daaraan iets veranderen. Om die rede nen introduceerde ze gisteren officieel het fenomeen van D'gemeenten en D'provincie. De 'D' staat in dit geval voor zowel deregulering als decen tralisatie. De vijftien betrok ken gemeenten, waaronder Breda, Wijchen, Maastricht en Weert, en de drie provin cies, waaronder Brabant, mo gen twee jaar lang oefenen met het uitvoeren van taken die normaal gesproken aan de rijksoverheid zijn voorbehou den. Een paar voorbeelden. De D'gemeenten mogen een eigen winkelsluitingsbeleid voeren, naar eigen goeddun ken de bijstandswet uitvoe ren, zelf richtlijnen formule ren voor geluidhinder en met minder rijks- en provinciebe moeienis de gemeentekas be heren. Bovendien hoeven ze niet langer aan GS toestem ming (een verklaring van geen bezwaar) te vragen voor eenvoudige bouw- en aanleg- plannen. Ook de D'provincie krijgt meer eigen ruimte. Ze hoeven niet langer aan het ministerie van VROM toestemming vooraf te vragen bij het toe kennen van schadevergoe dingen voor bodemsanering. Provincies krijgen daarnaast de bevoegdheid om zelf con cept-landinrichtingsplannen te ontwerpen, procedures voor bestemmingsplannen te vereenvoudigen en de eman cipatiesubsidies te verdelen. Dit laatste overigens onder voorbehoud, want de Tweede Kamer moet nog een stand punt hierover innemen. De Emancipatieraad, adviseur van de regering, is fel tegen een subsidieverdeling op de provincies. De Brabantse Commissaris der Koningin, Houben, geeft toe dat de deregulerings- en decentralisatie-experimen ten, zeker als het om de pro vincies gaat, nauwelijks 'di rect voelbaar' is. De gemid delde inwoner van een D'pro vincie zal het niet of nauwe lijks kunnen schelen of het nu de provincie is of het Rijk die de emancipatie-subsidie ver deelt. Bij de D'gemeenten kunnen de gevolgen wel de gelijk direct merkbaar zijn. De gemiddelde inwoner van Breda, Wijchen of Maastricht zal het zeker merken als zijn gemeentebestuur besluit om de winkelsluitingstijden vrij te laten of doe-het-zelvers te gemoet te komen bij het bou wen van duiven- en/of kolen hokken. De gemiddelde Brabander mag dan niet direct veel mer ken van de aanwijzing van zijn provincie tot D'provincie, indirect ondervindt hij wel degelijk de (positieve) gevol gen. Houben: „De burger klaagt nu voornamelijk over de traagheid en ingewikkeld heid van de regelgeving. Dat is natuurlijk het best te ver helpen door de afstand tussen burger en overheid kleiner te maken, door minder bestuur slagen in te schakelen. Als de provincie voortaan kleine be- stemmingsplannnen eenvou diger kan afdoen, zoals de be doeling is, scheelt dat de be trokken burgers natuurlijk toch veel tijd. En wat dat be treft, zal hij wel degelijk wat van de dereguleringsplannen merken". Houben noemt de aanwij zing van de D'gemeenten en - provincies een goede start. Maar daarmee alleen is het streven naar minder over- heidsbetutteling niet gehol pen. De rijksoverheid vervult nog steeds tal van taken, die volgens de Brabantse CdK eenvoudiger en beter bij pro vincie of gemeente kunnen worden ondergebracht. Alleen jammer genoeg, voor de lagere overheden zijn lang niet alle ministeries daarvan overtuigd. Wat Hou ben betreft, hadden veel meer experimenten aangewezen mogen worden. „Maar dat is niet gebeurd, omdat op som mige departementen nog niet het vertrouwen bestaat dat gemeenten bepaalde taken net zo goed kunnen uitvoeren als de ministeries". Een klein, maar illustratief detail is de, door de lagere overheden provincies van het departement van Verkeer en Waterstaat verloren strijd om de zeggenschap over de 'be- bording' van rijkswegen. Provincies en gemeenten wil len graag zelf beslissen over bijvoorbeeld de plaatsing van ANWB-borden die naar in dustrieterreinen verwijzen. „Maar om de een of andere merkwaardige reden is de rijksoverheid niet ervan te overtuigen dat ook gemeen ten en provincies heel goed kunnen weten wat de juiste plaats is voor ANWB-bor den". ZIE OOK REGIO-KATERN Uitgave van uitgeversmaatschappij De Stem b.v. Directie: drs. J.H.M. Brader. Hoofdredactie: H. Coumans - hoofdredacteur. A. Theunissen en H. Vermeulen - adjunct-hoofdredacteuren. Hoofdkantoor: Spinveld 55, Breda. Postadres: Postbus 3229, 4800 MB Breda. 076-236911 Telex 54176 Telefax 076-236405. Centrale redactie Breda: Nieuwsdienst 076-236452. Sportredactie 076-236236. Telefax redactie 076-236309. Rayonkantoren: Bergen op Zoom, Zuivelstraat 26, 01640-36850. Postadres: Postbus 65, 4600 AB Bergen op Zoom. Breda, Nw. Ginnekenstr. 41236326. Postadres: Postbus 3229,4800 MB Breda. Etten-Leur, Markt 28, 01608-21550. Postadres: Postbus 363, 4870 AJ Etten-Leur. Goes, Klokstraat 101100-28030. Postadres: Postbus 13, 4460 AA Goes. Hulst, Steenstraat 14, 01140-13751 Postadres: Postbus 62,4560 AB Hulst. Oosterhout, Arendstraat 14, 01620-54957. Postadres: Postbus 4023,4900 CA Oosterhout. Roosendaal, Molenstraat 45, 01650-37150. Postadres: Postbus 35, 4700 AA Roosendaal. Terneuzen, Nieuwstraat 9, 01150-17920. Postadres: Postbus 145, 4530 AC Terneuzen Vlissingen, Torenstraat 5, 01184-19910. Postadres: Postbus 50514380 KB Vlissingen. Openingstijden: Breda en Oosterhout 8.30-17.00 uur; overige kantoren 8.30-12.30 en 13.30-17.00 uur Abonnementsprijzen bij vooruitbetaling te voldoen: 24,90 per maand; 71,85 per kwartaal of 279,15 per jaar. Bij automatische betaling geldt een korting van resp. 1,- per maand, 1,90 per kwartaal, 7,60 per jaar. Prijzen: inclusief 6% B.T.W. Voor posttoezending geldt een toeslag. Losse nummers: ma. t/m zat. f 1,25. Service-afdeling abonnementen: 076-236472, ma. t/m vrijd. 8.30-17 00 uur. Heeft u de krant niet ontvangen? Onze excuses. Bel voor nabezorging tijdens kantooruren uw rayonkantoor. Lezersservice: Centrale reclame-afdeling 076-236911 Fotoservice 076-236573. Advertenties (tijdens kantooruren 8.30-17.00 uur): Rubrieksadvertenties 't Kleintje 076-236882. Grote advertenties uitsluitend 076-236881 Geboorte- en overlijdensadvertenties 076-236442. (Buiten kantooruren maandag t/m vrijdag van 19.00 tot 20.30 uur en zondag van 18.30 tot 21.30 uur 076-236394/236911 RünkrpliitiPQ' Postgiro 1114111 - ABN rek. 520538447. NCB rek,.230301584 - Rabo rek. 101053738. T5 Door Gerard Kessels Met de moord op de hoge rechter Antonino Saetta en zijn invalide zoon Stefano heeft de Siciliaanse mafia een nieuw hoofdstuk open geslagen. Er begint nu een fase van puur terrorisme door de mafia, zo vreest de Italiaanse j ustitie. Saetta werd zondagnacht door een commando van vier, vijf man klem gereden en met kogels doorzeefd. De 66-jarige rechter, die veel mafia-pro- cessen heeft geleid, werd niet bewaakt. Hij had alleen door de week, wanneer hij aan het werk was in Palermo, een es corte. De aanslag werd uitge voerd met de dodelijke mili taire precisie, die kenmer kend is voor de mafia. Pas een uur vantevoren had de magistraat besloten nog in de nacht naar Palermo terug te keren. Dat had hij in een telefoontje aan een van zijn kinderen laten weten. Werd zijn telefoon afgeluis terd? Of werd zijn huis be waakt door een mafioso die via walkie-talkie het com mando waarschuwde? Hoe dan ook, Saetta was de ze vende magistraat die sinds 1971 door de mafia uit de weg werd geruimd. Maar Saetta was het eerste slachtoffer dat niet als onder zoeksrechter de mafia op de hielen zat. Saetta was een van die vele rechters die uitslui tend op grond van wat in de rechtszaal naar voren wordt gebracht tot een vonnis komt. Deze categorie rechters was tot nu toe buiten schot geble ven. Nu niet alleen onder zoeksrechters maar ook ge wone rechtsprekers in het schootsveld van de mafia ko men zullen honderden magi straten zich opeens bedreigd voelen. Want zaken die met de mafia van doen hebben krijgt elke Siciliaanse strafrechter wel eens op zijn bord. De aan slag op Saetta is mede bedoeld om de hele beroepscategorie te terroriseren. De moord op Saetta is een waarschuwing ook voor al die rechters die straks een aantal belangrijke mafia-zaken moeten behandelen. Drie zo genaamde maxi-processen met honderden verdachten, staan aan de vooravond van het hoger beroep. De meest spectaculaire zaak: die van het Palermitaanse maxi-pro- ces met 430 verdachten. In dit proces is de crème de la crème van de Palermitaanse mafia tot levenslange gevangenis straffen veroordeeld. De meest prominente veroordeel de: Michele Greco, bijge- De Italiaanse rechter Giovanni Falcone, een van de be langrijkste onderzoekers in de strijd tegen de de Sici liaanse maffia. naamd 'il Papa', de paus, de voorzitter van de almachtige commissie van de hoofden van alle mafia-families. Waarschijnlijk zou Saetta het proces in hoger beroep hebben moeten voorzitten. - foto ap De moord op Saetta heeft de toch al gedrukte stemming onder de Siciliaanse magi straten nog nadrukkelijker in mineur gebracht. Rechter commissaris Giovanni Falco ne, speerpunt in de strijd te gen de mafia, is de laatste tijd zo tegen gewerkt dat hij om overplaatsing vroeg. Pas na een wekenlange verbitterde strijd kreeg hij de garantie dat zijn pool van gespeciali seerde anti-mafia-rechters intact zou blijven. Falcone blijft dus. Maar de strijd te gen de georganiseerde mis daad stokt. De recherche van Palermo is vleugellam ge maakt. De beste speurders, zoals het hoofd van de moord brigade Accordino, zijn tegen hun zin overgeplaatst. De mafia is zo sterk dat iedereen die haar onwelge vallig is het veld moet ruimen. Als het kan door overplaat sing, als het moet door moord. Slechts een klein groepje van super beschermde magistra ten, zoals Giovanni Falcone, is relatief veilig. Maar voor het in leven houden van Falcone is er dag en nacht een legertje van veertig politie-mensen op de been. Wanneer Falcone, die ,geen enkel privé-leven meer heeft, naar zijn werk gaat wordt eerst de hele straat ont ruimd. Het is stuitend om te zien hoe alle politici van het land nu weer hun leedwezen uiten over de dood van Saetta. Dat de mafia zo sterk is komt mede door de politieke steun die de georganiseerde mjs. daad geniet. Moorden en inti mideren dat kan de mafia zelf, maar overplaatsingen forceren zoals die van Accor dino dat kan alleen met poli- ■tieke steun. Maar als het gaat om het aanpakken van ma- fiose politici draait iedereen in Italië om de hete brij heen, De parlementaire anti-ma- fia-commissie uit de jaren ze ventig legde maar liefst 164 dossiers aan over mafiose po- litici en zakenlui. Het parle ment besloot echter om deze dossiers geheim te houden. De mafiose politici zijn onver stoorbaar op hun plaats ge- bleven. Hun macht is onge broken. Het grootste deel van deze politici is christendemo craat en behoort tot de stro ming van Giulio Andreotti binnen de partijDe in diskre diet geraakte politici kunnen er op rekenen dat ze door An dreotti tot het uiterste verde digd worden. Terwijl de mafiose politici zijn gebleven, zijn de meest prominente leden van de par lementaire anti-mafia-com- missie vermoord. Slechts een enkele volksvertegenwoordi ger, zoals de linkse Mario Ca- panna, heeft naar aanleiding van Saetta's dood gevraagd om pubicatie van de 164 ge heime dossiers. Zijn verzoek heeft echter geen kans. DE geboorte van Benazir Bhutto's zoon heeft vorige week een nieuwe impuls gegeven aan de verkie zingscampagne in Pakis tan. Tienduizenden aan hangers van de Pakis taanse oppositieleidster Bhutto gingen de straat op om met toeters en tromge roffel uiting te geven aan hun blijdschap. De zuigeling kwam twee maanden voor de aanstaande verkiezingen op 16 november ter wereld. De jonge moeder heeft dus alle tijd om te her stellen alvorens zich met hart en ziel in de verkiezingsstrijd te storten. Belangrijker voor sommige Bhutto-bewonde- raars is echter het feit dat het eerste kind van Benazir Bhutto van het mannelijke geslacht is. Volgens een Pa kistaanse volkswijsheid brengt dat geluk. De geboorte vormt het symbool van een nieuw tijdperk voor Bhottos Pakistaanse Volkspartij (PPP). Moessonregens hebben in middels de verzengende zo merhitte verdreven en alles groeit en bloeit in het woes tijnland. Bijna hebben ze ook al de herinnering wegge spoeld aan de elfjarige dicta tuur van president Zia ul- Haq, die in augustus bij een vliegtuigongeluk om het leven kwam. De pers is sindsdien een stuk vrijer. In het land lijkt een Pakistaanse lente te zijn aangebroken. Volgens de 35-jarige Bena zir Bhutto ziet de toekomst er rooskleurig uit. Vlak voor haar bevalling stak ze haar optimisme over de verkie zingsoverwinning niet onder stoelen of banken. „Ik zie geen enkele partij die een bedrei ging zou kunnen vormen voor de Volkspartij", zo zei ze voor de Britse televisie. Haar opti misme lijkt niet geheel onge grond. Van de negen opposi tiepartijen, verenigd in de Be weging voor Herstel van de Democratie (MRD), is haar Volkspartij verreweg de grootste. Bij de enige serieuze tegen stander van de PPP, de rege ringsgezinde Pakistaanse Moslim Liga (PML), heerst verwarring. De Liga is na de plotselinge dood van Zia ul- Haq uiteen gevallen in een factie rond Fida Mohamed Khan, die de politiek van de vroegere president wil voort zetten en een groep aanhan gers onder aanvoering van de gematigde ex-premier Mo hammad Khan Junejo. Laatstgenoemde werd in mei door de vroegere Pakistaanse leider aan de dijk werd gezet. De verwarring in het kamp van de Moslim Liga wordt nog vergroot door de recente waarschuwing van Zia's zoon, Ejaz ul-Haq, een eigen partij op te zullen richten als de een heid binnen de Liga niet wordt hersteld. Zowel rechts als links dingt in de losgebarsten verkie zingscampagne naar de gun sten van de middengroepen binnen het politieke spec trum. De gematigde Junejo, die in het verleden herhaalde lijk met Zia in botsing kwam en nu steun zoekt bij de meer liberale moslims, heeft laten weten open te staan voor sa menwerking met Benazir Bhutto. Van haar kant zoekt jk Bhutto openingen naar het midden en wil ze voor alles af van het etiket links dat haar tegenstanders haar opplak ken. „De Volkspartij is geen socialistische partij maar een sociaal-democratische", zo houdt zij iedereen die het maar horen wil voor om toch "ooral zoveel mogelijk stem men in de wacht te slepen. Hierdoor loopt ze evenwel het risico zichzelf in de vingers te snijden door te vervreemden van haar socialistisch geo riënteerde achterban. Islamisering vormt het cen trale thema in de zesde ver kiezingscampagne sinds het land samen met India in 1947 als een siamese-tweeling uit het Britse keizerrijk ont sproot, waarbij Pakistan het nieuwe tehuis werd voor et nisch verschillende moslim groepen. De vijf zuilen van de islam moesten de fundamen ten worden waarop de natie Pakistan werd gegrondvest, zodat de godsdienst dan ook in de grondwet werd vastgelegd. De islam werd het enige be staansrecht van Pakistan, 'Het land der reinen'. Zia ul-Haq wilde de etni sche tegenstellingen in het land met de sluier van de is lam bedekken en voerde met straffe hand de islamisering verder door. Hiermee trachtte hij in het gevlei te komen bij de invloedrijke mollahs (geestelijken), die een belang rijke machtsbasis vormen. Hij wilde ook een wit voetje halen bij Saudiarabië, na de Ver enigde Staten de belangrijk ste geldschieter en wapenle verancier van Pakistan. Nadat Zia ul-Haq in 1977 de democratisch gekozen presi dent Zulfikar Ali Bhutto door een staatsgreep uit het zadel stootte, werd het islamitische strafrecht ingevoerd. Straffen zoals geseling, steniging en het afhakken van handen of voeten deden hun intrede om als afschrikwekkend voor beeld te dienen. „Als een afge hakte hand ons zes maanden rust geeft, is dat de moeite waard", zo zei Zia. Deze strenge straffen waren toch ook veel mollahs te gortig, die meenden dat hun godsdienst hierdoor in diskrediet werd gebracht. De Pakistaanse leider slaagde er niet in de rivalise rende etnische bevolkings groepen in de islamitische smeltkroes gaar te stoven tot een eenheid. Er kwam echter geen einde aan de etnische conflicten tussen de Mojahirs (uit India afkomstige vluchte lingen), Pathanen, Sindhi's en Punjabi's, terwijl het vuur van het separatisme van de Baluchi's door het repressieve regime alleen nog maar werd aangewakkerd. Vlak voor zijn dood kon digde de vroegere president de instelling aan van een wet waarmee hij twee vliegen in één klap hoopte te slaan. Benazir Bhutto: nieuwe lente. FOTO AP Enerzijds wilde hij de mollahs tevreden stellen door met de wet de rol van de vrouw in de Pakistaanse samenleving te rug te dringen. Anderzijds wilde Zia, wat belangrijker was, op deze wijze zijn groot ste rivale, Benazir Bhutto, de mond snoeren. Benazir, die zelf jaren in de gevangenis zat en wier vader in 1979 onder Zia tot de strop was veroordeeld, was fel ge kant tegen de islamiserings- politiek. Volgens haar was de islam voor de president slechts een dekmantel voor zijn militaire dictatuur. „De islam is onvermijdelijk een kwestie, maar problemen als werkloosheid, honger, achter lijkheid en analfabetisme zijn veel belangrijker". Door Frits Kemperman OP 5 oktober wordt er in Chili een volksraadpleging over het presidentschap gehouden. Er kan dan ge kozen worden tussen een Ja of Nee voor een nieuwe ambtstermijn van de zit tende president, generaal Augusto Pinochet. Wanneer er een Ja uitkomt zal Pinochet na deze regeer periode, die eind volgend jaar eindigt, nog acht jaar regeren. Maar bij een Nee zullen er volgend jaar verkiezingen worden gehouden. Uit peilin gen blijkt nu dat er een close finish te verwachten is. De kans dat een van de partijen meer dan 55 procent krijgt, is uitgesloten. Momenteel maakt het Nee een grote kans om te winnen aldus Jan de Kievid van het Chili Komitee Nederland. Maar of de situatie daardoor ingrijpend verandert, betwij felt hij ten sterkste. Over de formele eerlijkheid van de verkiezingen wordt niet ge twijfeld. Chili kent voor La- tij ns-amerikaanse begrippen een lange democratische tra ditie en de technische uitvoe ring zal waarschijnlijk goed verlopen. Er is veel internationaal toezicht en ook uit Nederland gaat een groep waarnemers naar Chili. Er gaan parle mentsleden van CDA en PvdA en vertegenwoordigers van organisaties op het gebied van mensenrechten. Het pro bleem van de verkiezingen ligt meer bij de omstandighe den waaronder ze gehouden worden, zegt De Kievid. Een dictatuur die al vijftien jaar duurt, maakt een eerlijke ver kiezing natuurlijk tot een uto pie. Veel oppositieleden wor den bedriegd door geweld en nog steeds worden er mensen opgepakt voor politieke uit spraken. Ook het optreden te gen demonstranten is extreem gewelddadig. Maar ook wanneer Pino chet wordt weggestemd, is een terugkeer naar echte demo cratie nog geen zekerheid, al dus De Kievid. „Het is na tuurlijk altijd mogelijk dat een Nee uitslag niet door de junta wordt bekend ge maakt." Maakt hij die wel be kend, dan zal hij verkiezingen uitschrijven, maar dan is het nog de vraag wie er aan mee mogen doen. Het is dan heel waarschijn lijk dat de socialisten en com munisten geweigerd zullen worden, en dan is er geen sprake van vrije verkiezin gen. De huidige oppositie te gen Pinochet bestaat uit een verbond van zestien partijen, waarvan er maar vier offi cieel erkend zijn, en het is on zeker of na het referendum de regering veel meer partijen legaliseert. Op dit moment heeft Pino chet de oppositie iedere dag vijftien minuten zendtijd ge geven. Hierover zijn echter al veel problemen ontstaan. Vo rige week is een uitzending verboden omdat hierin een rechter de veiligheidstroepen beschuldigt van marteling van tegenstanders. Hij doelde op de gevallen van meer dan 50 mensen die door de Chi leense geheime politie zijn op gepakt en gemarteld, zo heb ben journalisten die de band Pinochet met de armen omhoog, maar overgeven doet hij zich niet. - fotoanp konden zien, naderhand ver klaard. Deze week vertelde de moeder van een bekende voetballer Chileense voetbal ler Carlos Caszely tijdens de oppositie uitzending dat zij door de militairen gemarteld was. Caszeky riep op om Nee te stemmen bij het referen dum. Ook in de pers heeft de op positie maar weinig mogelijk heden. Er zijn twee oppositie- kranten maar er zitten nog steeds jounalisten in de ge vangenis wegens te felle kri tiek op de regering. Toch valt er de laatste maanden een versoepeling waar te nemen: Er is al maanden geen krant in beslag genomen, maar zo lang die angst reëel blijft, is er geen persvrijheid. Als laatste verkiezingsmiddel heeft de oppositie nog de openbare bij eenkomsten, maar ook daarin worden ze door de regering flink gehinderd. Vergunnin gen voor bijeenkomsten wor den wel gegeven alleen de plaats wordt verandert. Zo gebeurt het dat een bijeen komst op een centraal plein wordt verplaatst naar een verre buitenwijk. Ook de mensenrechtensi tuatie in nog verre van goed. Er zijn nog 400 politieke ge vangenen en Pinochet laat zich nog steeds vreemd uit over mensenrechten. In een interview zie hij onlangs dat 'men geen land meer kan re geren als gevolg van de men senrechten'. Vorige week zijn de twee leiders van de federa tie van de Chileense Vakbond voor anderhalf jaar verban nen. Zij moeten naar een dorpje in een uithoek van het land waar ze geen huisarrest maar dorpsarrest hebben. Ze zijn verbannen wegens een oproep vorig jaar tot een lan delijke staking. Ondertussen doet doet Pi nochet er alles aan zijn imago voor de verkiezingen te ver beteren. Hij heeft onlangs be loofd dat hij bij zijn herver kiezing het land zal losrukken uit de gelederen van de ont wikkelingslanden en Chili zal ontwikkelen tot een volledige democratie in 1997. In zijn verkiezings belofte kondigt hij hiervoor een nieuw hervormingspro gramma aan op sociaal en economische gebied, waarin hij 100.000 nieuwe banen en 70.000 huizen belooft. Verder zullen de pensioenen omhoog gaan en geeft hij arme stu denten drie miljoen gratis studieboeken, gratis ontbijt en lunch op scholen en meer financiële steun aan de uni versiteiten. Hoe de president zijn ver kiezingsbeloftes wil uitvoeren en betalen is niet bekend. Wel zei hij dat Chili zal leven on der een 'moderne, volledige, stabiele democratie' waarin hij zal heersen 'met recht vaardigheid, efficiency, voor iedereen, zonder demagogie, in democratie. Dit is de enige waarheid die ik mijn landge noten te bieden heb op it cruciale moment in onze ge schiedenis. Dit is mijn belofte. Als ik regeer, regeert u.' Maar wat zijn deze woor den waard. In de laatste jaren van zijn bewind heeft hij de inflatie fors weten terug te dringen, er is een economische groei van vijf procent en een lichte stijging van de lonen. Een mooi resultaat zo op het eerste gezicht. De Kievid noemt het een inhaalmanoeu vre. In de eerste jaren van het bewind van Pinochet is er een enorme stagnatie in de econo mie opgetreden. Het nationaal inkomen is nu nog steeds la ger dan in 1965. De economische groei is voornamelijk ten goede geko men van de hogere midden klasse. De werkeloosheid is weliswaar minder geworden, maar 49 procent van de bevol king leeft nu onder de ar moede grens, en dat was in 1970 maar 17 procent, zegt De Kievid. De cijfers zijn vooral opvallend in vergelijking me' andere Latijns-Amerikaanse landen. Daar is een veel ho gere inflatie en stijging van de werkeloosheid, maar de uitgangssituatie in Chili is nu zo slecht dat een vergelijking nooit slecht kan uitvallen. Niet op 5 oktober maai daarna zal blijken wat de be loften van Pinoche waard zijn. De generaal kan dan be wijzen dat hij een echte de mocratie wil. Minister Van d (Buitenlandse Zake - foto de stem/j( De Van onze Haagse redac Als Dees vandaag loopt hij de kans d pedeert. De WD z de eigen staatsseci rust kan stellen. Dees wil op 1 janu. ziekenfondsverzekeri premie van 156 guide soon (voor maximaal deren nog eens dat b ten betalen. Tegelijk ziekenfondspremie. Dees de AWBZ ziektekosten) uitbre een groot aantal voor Met die operatie w miljard gulden vi Particuliere verzeke: door deze ingreep me naar draagkracht Deze beide operaties eerste stap op weg volksverzekering a 1 In 1990 zou dan nog 2,4 miljard gulden aa ningen naar de AWI worden overgeheveld De WD vindt dat D loopt en te haastig verzekering wil inv liberalen maakten een geringere uitbre de AWBZ te willen, ook gevolgen voor premie voor zieke tiënten, die dan op per verzekerde (en 3 met een maximum kinderen) uitkomt. Dees had dat aa: ook voorgesteld, ma binet besliste in de Dekker versneld mc ingevoerd, wil de v kering in de eerste h jaren negentig ook d, lijk gaan gelden. WD-woordvoerder gisteren met deze niet akkoord te kur tenzij het kabinet te wens van de liber: reert. De WD wil da keraars minder geld trale kas moeten kri zit de opbrengst van in), zodat ziekenfe particuliere maat eerder de concurrent keiz vr 91 in BL van n EEN ONSMAKELIJK dat de Japanse vaderland over Voor de oudere geleden hebben landsch-lndië er als het symbool derland mag nis sturen. De politieke uitgesproken i legering moet kenen erop dat kening zal houden bevolking leven De minister schandalen gtK dend. Ofschoon betreuren, val naar de Die uitk Partijen in pr goed aan ken. Regering protocol scu keizer en de gen. We kunnen ning en een ten. De keizer hem alsnog zijn: de zaak geen i partiji menini dat ze het I I i', zo van geplaac >n hij hij va -. -a begrafen uitlatingen zij ^an Haac doen di en -. park schrijft nar officiël dus r opgebl r is bijna l het eeu k doodzv

Krantenbank Zeeland

de Stem | 1988 | | pagina 2