particulier. f Soms krijg ik nog tranen in m'n ogen' BLOZEKRIEKSKE' OVER HERHALING SERIE 'MERIJNTJE GUZEN' Everly Brothers maken tournee door Nederland WEEMAES" aes" Bram Vermeulen brengt spelshow bij Veronica ÏCH KUNT BETALEN! Eigen expressie IL WEEMAES" Zijn tegenspeelster Bloze- Ikriekske was Elly de Jong uit IKruisland. Nu, ongeveer vijftien jaar later, is Jan (26) journalist bij het Nieuwsblad in Tilburg. Op het meedoen aan de serie kijkt hij terug als op een vakantie. Leuk, maar voorbij. Hij heeft de serie ja ren niet meer bekeken. Zichzelf in een film zien, vindt hij niet echt fijn. Elly heet nu Hellemons-De Jong. Ze heeft een baby en een kapsalon in Kruisland die ze Blo- zekriekske heeft genoemd. Bij haar komen de videobanden over de serie regelmatig uit de kast. Merijntje Monument Essentie Getekende gloed Kunstpiecken DONDERDAG 29 SEPTEMBER 1988 Van onze rtv-redactie thema's jonge academiestu denten zal inspireren valt te betwijfelen. Anderzijds moest ik constateren, bij een bezoek op een dinsdagmiddag, dat ik in onze regio nog nooit zoveel drukte gezien heb op welke expositie dan ook op dit tijd stip. Pieck werd een echte volkskunstenaar die de fami lie-Doorsnee op een kundige manier geriefde. Op deze tentoonstelling hangen voorstudies en een schetsblad naakten, die je kunnen laten denken: 'was eens wat verder gegaan op dit pad'. Het genre Pieck wordt op deze tentoonstelling verte genwoordigd door 51 originele studies, tekeningen, etsen, aquareltekeningen, litho's, houtsneden etc. Verder zijn er nog twaalf 'litho's', die ge maakt zijn met aluminium. Alle werken zijn afkomstig uit Belgische en Nederlandse privé-inzamelingen. Hèt showstuk is een teke ning, 'De Indische waterlelies', die uit het Belgische konink lijke buitenverblijf in Spanje werd overgebracht naar Hoogstraten. Zoals bekend hadden Pieck en koningin Fa- biola beiden wat met sprook jes op de Ef teling. Opvallend en merkwaardig is overigens vele van de werken te koop worden aangeboden! Wat zegt dat? Pieck was, hoe je verder ook over de uitkomsten denkt, een meesterlijk tekenaar, die nog steeds talloze mensen boeit met zijn pittoreske prenten. Op de expositie betreft het on der meer reistekeningen uit Engeland (vrij recent), illu straties bij de sprookjes van Grimm, het Vlaams land en Nederlandse steden als Vlis- singen, Overschie en Rhenen. Pieck-fans zien hier veel mooie dingen. H.E. Jean Bilquin. Museum Dhont-Dhaenens, Deurle a/d Leie. Open: woensdag tot vrijdag van 14.00-18.00 uur. Zaterdag en zondag van 10.00-12.00 en van 14.00- 18.00 uur. Tot 16 oktober a.s. De jongste expositie in het Museum Dhont-Dhaenens te Deurle, een der aantrekkelijk ste musea voor moderne kunst in België, is gewijd aan nieuw werk van de in 1938 geboren en te Drongen woonachtige en werkende Vlaamse schilder Jean Bilquin, wiens werk in de loop der jaren tot een zowel naar kleur- en verfbehander ling als figuratie tot een ge heel eigen expressie is geëvo lueerd. Kijkt men vluchtig de grote expositiezaal rond aan de wanden waarvan de overwe gend op groot formaat uitge voerde doeken van Bilquin hangen, dan herineren de fi guren daarop in de wijze waarop hun omtrekken wor den weergegeven aan Matisse, in hun gezichtsloosheid aan tekeningen en beelden van Henry Moore, anderzijds roept het pasteuze, ietwat kal ligrafische handschrift waarin ze op doek werden ge bracht reminiscensies op aan Pierre Alechinsky. Bij nader en zorgvuldig toezien echter wordt duidelijk dat, zo hier al van invloeden sprake is, deze verwerkt werden tot een schilderkunstig idioom dat Jean Bilquin en uitsluitend hem eigen is. Bilquins menselijke gestal ten leven vanuit de spanning tussen de materie, waarin hij hen overal gevangen ziet en hun geest die naar bevrijding hunkert en in een paradijse lijke eenheid van mens en na tuur zou willen opgaan. Ze blijven vaag als door een mist of wemeling gezien en frag mentarisch en zijn, stilzittend of liggend, altijd nog in bewe ging als waren het gestalten uit een hallucinante droom, een sfeer die nog wordt geac centueerd door Bilquins kleurgebruik waarin dikwijls aardkleuren met onver mengde blauwen groenen en roden doorschoten worden. W.E. afrekenen met uw bank- fwerkplaats, ant die bij ons tankt 5 extra ation kiezel lestraat 15A Terneuzen 0BSSF- 150-14605 fBKl MS3KP „Thatchers Europese politiek: erin, eruit. Net 'n coitus interruptus. Nu is het weer tijd voor terugtrekken. Joe Ashton, Brits parlementariër DE STEM (VASTE TERMIJN SPAAR REKENING 6 JAAR VAST) (EFFECTIEF 6.17H) MAAND- RENTE REKENING 5 JAAR VAST) ite spaarders volgen steeds dezelfde jpenen eigens een rekening, storten bij, nemen eens wat op en kijken er of er elders méér te halen is. Bij- ld meer vrijheid, meer rente of meer ief. Terwijl het juist in alle opzichten an zijn om u breed te oriënteren, de Verenigde Spaaihankugraag even zijn immers een bank die z'n dien- et volledig heeft afgestemd op de er. Met alle prettige gevolgen van loral wanneer het om sparen gaat et moet wel heel gek lopen als de de Spaarbank u niet de aantrekke- jutes kan wijzen, lisschien is dat wel onze Select- 'kening. Die geeft u meteen al een an 4%. Plus de vrijheid om, als dat ,elkemaandkosteloostotf. 10.000,- :men. f onze volledig vrij opneembare [rekening. Met een totale jaarlijkse e, afhankelijkvanuwsaldo,kanoplo- t 5% (effectief 5,06%). Rentebij- ng vindt in juni en december plaats, loekt u het in de meer tastbare en lijk overdraagbare sfeer, dan kunnen nze Spaarcertificaten van harte aan- n. Waardepapieren van naar keuze P,-, f. 5.000,- of f. 10.000,-, die in een waardestijging van meer dan aranderen. Dok met onze Termijn Spaarre- bent u niet :elijk van de ren- jmmelingen. U v geld voor een >roken termijn, t/ m 6 jaar vast muminlegf. 100,-), een rente die voor die hele termijn Bij 6 jaar is dat nu maar liefst 6 '/2%. En omdat niet iedereen een halljaar of ar op de rente-uitkering wil wachten, jnze Maandrente-rekening precies wat u zoekt U zet uw geld (mini- tium inleg f. 15.000,-) 5 jaar vast tegen een rente die op dit moment zelfs 6% bedraagt (effectief 6,17%). Die rente krijgt u dan elke maand als een extraatje overgeboekt naar uw Pri* vérekening. U ziet dat de Vere nigde Spaarbank nogal wat biedt En het zojuist gepresenteerde neusje van de zalm is nog maar het topje van de ijsberg. Wij wijzen u als geen ander eg naar de spaarvorm die het best bij Of bij uw kinderen. Zo hebben wij bij voorbeeld het Jongerenplani een unieke combinatie van een betaal-en spaarrekening met een aantrekkelijke rente. En neemt u het verstan dige besluit een spaarrekening te openen bij de spaarbank van huis uit, dan overhandi gen wij u meteen een mooi cadeau: een originele spaarpot voor de gulden nieuwe munten van viji spaarders* gulden. Daarmee kunt luis in één oogopslag zien hoe leuk het tó iw geld ook daar zich opstapelt nkelijk van de spaarvorm geldt een minimum inlegVJ* I,- of hoger. Spaarpot: zolang de voorraad strekt wijzigingen voorbehouden. In de televisieserie over Merijntje Gijzen's Jeugd, die de Vara dit na jaar herhaalt (vanaf 9 oktober op de zondagmiddag), speelde Jan Ligthart uit Steenbergen Merijntje Gijzen. Door Joyce Ernest Elly's kapsalon is nog bijna nieuw. Ze wilde hem bij de Ka mer van Koophandel als salon Elly inschrijven. Maar in die naam was al voorzien. „Toen dacht ik, dan maar Bloze- kriekske. Punt uit Op.Kruis- Jon Ligthart en Piet Romer als Merijntje en Flierefluiter in detv-serie, die vanaf 9 oktober herhaald wordt - foto archief de stem land ben ik nog steeds Bloze- kriekske. Dat is nooit overge gaan". In de kapsalon beginnen alle klanten nu over de herhaling. Straks kijken ze allemaal. Zelf ziet Elly regelmatig de serie die ze op video heeft staan. „Hoe vaak ik kijk? Pas nog. Met de kraamverzorgster toen ik ne gen weken geleden moeder werd van Frank. Toen ik het weer zag, dacht ik, goh, in de serie speelde ik met poppen. Nu ben ik zelf moeder". Elly kan zich nog helemaal inleven in het verhaal. „De moeder van Merijntje had zes kommen met soldaatjes erop. Pronkstukken. Die schij te- broek van een Merijntje durfde ze niet kapot te gooien, toen ik daarom vroeg. Op het laatst deed hij het toch en wilde ik ze niet meer. Als ik dat nu zie, denk ik, wat een kattekop! Zo ben ik in werkelijkheid niet Al ben ik nooit verlegen geweest". Achteraf denkt ze dat bij het krijgen van de rol toch heeft meegespeeld dat ze geen be deesd meisje was. Verder weet ze niet waarom ze uit honder den kandidaatjes is gekozen. Zeker niet om de blozende wangetjes, want die kwamen uit een potje. „Ik vind het nog steeds leuk om mezelf zo terug te zien. Bij sommige scenes krijg ik nog tranen in mijn ogen. Dan denk ik, dat was toch goed gedaan. Als kind stond je daar niet bij stil. Het is toen in een roes voorbijgegaan". „Als kind vond je het onge- Elly de Jong, 15 jaar na 'Blozekriekske': kapster en moeder. wone dat je overkomt leuk. We hadden thuis vier kinderen. Dat was voor ieder kind één jas. Eén paar schoenen. Voor de film kreeg ik opeens van alles twee. Bij de repetities aten we meestal in een restaurant Je mocht zelf je eten kiezen. Nor maal maakte je dat niet mee". Thuis werd er weinig poes pas over Elly's filmrol ge maakt. Daar zeiden ze 'doe maar gewoon'. „De belangstel ling van buiten de deur is aan de ene kant wél en aan de an dere kant niet leuk. Op een feestje bijvoorbeeld doen ze heel normaal. Tot ze horen dat je Blozekriekske hebt gespeeld. Terwijl ik toch gewoon Elly Hellemons blijf. Het is soms wel moeilijk. Praatje er te veel over, zeggen ze, die loopt naast d'r schoenen. Praat je te wei nig, dan is het ook niet goed". Na de opnamen heeft Elly er over gedacht om door te gaan in het acteursvak. De Vara moedigde haar aan. Uiteinde lijk ging ze liever naar de huis houdschool dan naar de mavo. „Stel dat ik naar de toneel school was gegaan. Dan was de kans op werk nu heel klein. En eigenlijk wilde ik in de zesde klas al kapster worden. Ik heb nu mijn kind en mijn kapsalon. Achteraf zeg ik, die keus was niet zo gek. Ik vind hem zelfs heel goed"! Jan Ligthart is journalist ge worden. Hij werkt bij het Nieuwsblad in Tilburg op de redactie stadfetreek en schrijft ook voor de popredactie. Na de middelbare school is hij wegge gaan uit zijn geboorteplaats Steenbergen. In tegenstelling tot Elly heeft hij geen moment een toneel- of filmcarrière overwogen. „Ik heb van alles willen worden, maar nooit ac teur". Omdat hij niet in zijn ge boortestreek bleef, is het imago Merijntje hem niet blijven ach tervolgen. Dat komt hem in zijn beroep wel goed uit. Hij ziet zichzelf nog niet aan ande ren voorstellen als Merijntje Gijzen, laat staan stukjes schrijven onder die naam. „Destijds toen het werd op genomen, was het een gewel dige tijd", zegt Jan. „Je ging anderhalf jaar niet naar school en trok op met volwassenen. Het was min of meer een lange vakantie. Zo moet je dat ook zien. Destijds was het leuk. Maar voorbij is voorbij". „Het is niet zo dat ik het toen - foto de stem dick de boer niet leuk vond. Maar als ik op straat zo maar iemand aan klamp met de vraag of zijn va kantie leuk was, begint hij ook niet een heel verhaal. Zo begin ik niet meteen over Merijntje Gij zen". Jan heeft er geen hekel aan dat de serie, nadat er in 1980 al een herhaling was, nu weer op het scherm verschijnt. Hij zit er evenmin om te springen. „Ik heb alles op video staan. Daar heb ik jaren niet naar gekeken. Ik verwacht straks met de her haling niet veel reacties uit mijn directe omgeving. Maar als ik erover aangesproken wordt, is het lullig als ik van toeten noch blazen weet. Daarom zal ik nog wel kijken als het uitkomt. De eerste afle vering zie ik in elk geval niet. Dan heb ik weekenddienst". Achteraf meent Jan dat de serie goed is geworden. Dat wil niet zeggen dat hij echt met plezier ernaar kijkt. „Laatst op het theaterfestival in Rotter dam heb ik mezelf tien minu ten gezien. Je zit met zweet in je handen. Je hebt het idee dat het van anderen allemaal goed is behalve van jezelf. Je denkt van jezelf dat het beter had ge kund. Ik zeg niet dat ik met af grijzen zit te kijken. Ik zit meer zo van 'wanneer gaat het fout". 100-30870. 59. Hulst, tel. 01140-16840. Anneke van Resteren, schilderijen, Henk de Vroom, beelden. Galerie Segeren, Raadhuisstraat 8 Breda. Open di-vrij van 10.00-18.00 uur, do tot 21.00 uur, za tot 17.00 uur, tot en met 23 oktober. Zonovergoten landschap pen in briljante kleuren te rugbrengen tot een monu mentale vlakverdeling is waar Anneke van Kesteren zich mee bezig houdt Het is in deze expositie nog onduidelijk oi hier sprake is van een over gangsstadium van figuratief naar abstract omdat in som mige werken heel duidelijk voor een figuratie en in an dere voor een non figuratieve vlakverdeling is gekozen. De laatste keuze is ontegen zeglijk de beste, omdat daarin duidelijkheid ontstaat. Geen Perspectief, geen herkenbare vormen maar kleurvlakken, heel complex van samenstel ling met veel overschilderin gen en een opvallende voor keur voor een diagonale rich ting van het totale beeld. Van wege de verfbehandeling (al les is in olieverf) zijn de kleine werken over het algemeen boeiender dan de grote. Herik de Vroom weet de materie naar zijn hand te zet ten in zijn metaalplastieken waar hij af en toe ook hout in verwerkt. Hij buigt, plet, perst en verfrommelt ijzer alsof het leren lappen zijn en maakt er de wonderlijkste beesten en de meeste stoere fantastische vormen mee. De vergelijking met leren lappen komt niet zomaar uit de lucht vallen, want hier en daar lijkt het alsof De Vroom 'n stevig stuk rundleer in plaats van een plaat ijzer tot een soepele or ganische vorm heeft gemodel leerd. Het lijkt alsof deze beelden intuïtief ontstaan omdat er gebruik is gemaakt van 'ge vonden voorwerpen' zoals een vogelkooitje van metaaldraad, in combinatie met speciaal ge construeerde, vaak gelaste vormen. Het is een vorm van expressionisme die zijn wor tels heeft in Popart zowel als in de Minimal Art, De Vroom maakt ook vaak gebruik van industriële vormen als hoek ijzers. Het zijn beelden die al tijd wel naar iets verwijzen, zoals bijvoorbeeld een dier, maar door de ongewone en in genieuze materiaalverwer king verrassingen in zich ber gen wat betreft de details en, ook al door het ontbreken van titels, ruimte voor eigen in vulling laten. L.R. Josée Houtbraken, schil derijen, Cor Litjens, beel den, Artangel Stationsweg 12 Breda. Open: do-zo 13.00-17.30 uur, tot en met 9 oktober. Tekens in de ruimte schil dert Josée Houtbraken. Nu is dat een vage omschrijving die niet erg duidend is. Het gaat er bij Houtbraken om de figu raties terug te brengen tot hun essentie, waardoor een uni versele verstaanbaarheid zou moeten ontstaan, gebaseerd op zowel een intuïtieve als een rationele benadering. Ze komt er een heel eind mee: haar schilderijen zijn opgebouwd uit eenvoudige gekleurde vor men, vaak zwart, die in een wit vlak ingebed liggen. Belangrijk daarbij is dat het wit geen achtergrond is, hier en daar lijken vooral in het kleinere werk de fi guurtjes door het wit heen te Jean Bilquin: schilderij 135x190 cm; 1987 dringen, waardoor een trans parant effect ontstaat. Het zuiver formeel bezig zijn uit zich overigens niet alleen in het zoeken naar purevorm maar, gelukkig, ook naar het rangschikken van de vorm in het platte vlak. En daarin ligt haar grootste kracht: de te kens, hoekig, rond, gebogen zijn zo subtiel gerangschikt dat er sprake is van een krachtig evenwicht, vol span ning. De beelden van Cor Litjens ademen dezelfde hang naar het essentiële uit. Een aange name bijkomstigheid want daardoor is er een mooie ten toonstelling ontstaan. Litjens richt zich op het element dat bepalend is voor het land schap. En dat is voor hem al tijd man-made. Architectuur in haar oprspronkelijke vorm. Een rechthoek met een drie hoekig dak erboven. Dat kan een Griekse tempel of een ge reedschappen schuurtje langs een Waaldijk zijn. Of een am fitheater. Het is hoe dan ook essen tieel in hetlandschap. Dat deel boeit hem en daarom isoleert hij het en maakt er een klein monument van. Sereen en so ber, meestal in hardsteen, hout en brons, omdat die ma terialen ver over de tijd heen- reiken en zo de sfeer van oor spronkelijkheid benadrukken. Ontroerend zijn daarbij de in de steen uitgekapte vijvertjes met water gevuld. Noodzake lijk voor Litjens om zo het ele ment water in zijn landschap vorm te geven. Minder geslaagd is de was- behandeling van een paar ob jecten. Een op zich interes sante vorm van een hoog gele gen cirkelvormig plateau (hier en daar in het Griekse hoog land te vinden) is met een lange trap met de aarde ver bonden. De wassen huid, bruin in een soort ruitjesmo tief geeft er een wat onbehol pen nep-karakter aan. Jam mer. L.R. Frans van Veen, land schappen in pastelkrijt. Galerie Jas, Veemarkt straat 17, Breda. Open: normale winkeluren. Tot 20 november. Over tekenen gesproken. Frans van Veen tekent al vijf tien jaar in het Franse dal tussen de Mont St.-Victoire en Les Alpilles. „Nog telkens slaat de vlam in de pan als ik er kom", bekent hij. Aanbie dingen om te komen tekenen op Ibiza, in Spanje en Algerije heeft hij nog steeds afgesla gen. Hij is zo vertrouwd ge raakt met dat Franse land schap, dat' hij het tekenend overstijgt. Iedereen die be wust over de wereld reist kent dat: als je een nieuw gebied verkent dan valt je oog op huisje, boompje, beestje - ver rukt over het merkwaardig nieuwe -, maar als je weer 'thuis' komt in een geliefd landschap ervaar je het in een oogopslag in zijn totaliteit. Zo ondergaat Frans van Veen dat landschap. Hij ondergaat er heel sterk de architectuur van de natuur, waarbij de delen sterk rit misch op elkaar inspelen. De tekeningen zijn zeer ritmisch, met krijtstrepen vanuit de pols, opgebouwd. Hij trekt dat ritme zelfs door in de hemels. Aanvankelijk had ik daarmee wat moeite; het werkt ver vreemdend die 'brandende' luchten; tevens geven ze die aardse landschappen iets kos misch (modewoord, maar ik ken geen beter). Een apart verhaal is de kleur. De bloeiende kersenbomen en koolzaadvelden, de zinderende zomer, vonken in een kleurge bruik, dat even gewaagd als geslaagd is, omdat de betover ende grootspraak die ervan uitgaat oprecht en raak is. H.E. Anton Pieck. IKO-gale- rie. Dr. Versmissenstraat 6, Hoogstraten. Open: don derdag en vrijdag van 14.00-20.00 uur; zaterdag en zondag van 10.00-12.00 en 14.00-20.00 uur. Tot en met 2 oktober. In Hoogstraten is men zeer trots. Hier wordt na de dood van Anton Pieck in 1987 voor het eerst zijn werk geëxpo seerd. Dat gebeurt in een ruimte van het Stedelijk Insti tuut voor Kreatieve Opvoe ding (IKO); een kunstacade mie met beperkt leerplan. Deze expositie wil het begin zijn van een nieuw doorlopend tentoonstellings-programma. Als je rond de prachtige Grote Kerk bent gedraaid naar het IKO toe, heb je al iets van de sfeer geproefd die Pieck tekende. Pieck kan voor leerlingen van de academie een leermeester zijn in het te kenen, maar of zijn sleetse Vanaf zaterdag presenteert Bram Vermeulen voor Veronica de spelshow 'Action', waarin kandidaten al lerlei stunts moeten uitvoeren. Telkens komen twee teams tegen elkaar in actie komen. De finale wordt gespeeld op een vidi-wall van zeven bij zeven meter, bestaande uit 49 monitoren In de eerste uitzending (za terdag, Nederland 2, 20.29 uur) zijn acteur Huub Sta pel en zanger Bennie Jolink (van Normaal) de speciale gasten. Zij zorgen voor een lichamelijke prestatie en kiezen een bestemming voor de opgebrachte gelden. Vol gens Veronica gaat het daarbij om 'kleine sympa thieke zaken als de aanpas sing van een auto voor een invalide of een oude dame een onvergetelijk weekend bezorgen'. Van onze verslaggever De Everly Brothers komen voor zes concerten naar Neder land. Afgezien van een tv-optreden is dit de eerste keer in zestien jaar dat de broers in ons land op het podium staan. Op 29 oktober zijn ze in de Ahoy in Rotterdam, op 1 novem ber in de Veemarkthal in Utrecht en op 3 november in de Maaspoort in Den Bosch. De andere concerten zijn in Apel doorn, Leeuwarden en Alkmaar. Veel duetten uit de ruim 30-ja- rige loopbaan van Don en Phil Everly hebben hun magie nooit verloren: 'Bye bye love', 'Wake up little Suzie', Till I kissed you', 'Devoted to you', 'Let it be me'. Ze speelden met hun op country-muziek gebaseerde materiaal een grote rol in de popmuziek aan het eind van de jaren vijftig en begin jaren zes tig. Rond 1969 maakten ze op nieuw indruk met hun album 'Roots' als vertegenwoordigers van het country-rock genre. In 1973 kwam er een einde aan de samenwerking tussen de twee broers. Don was door drugs en alcohol de kluts be hoorlijk kwijt en ook zijn jon gere broer Phil bewoog zich enigszins stuurloos door het le ven. Tien jaar lang wisselden de gebroeders Everly geen woord met elkaar. De onver wachte hereniging vond plaats in de Royal Albert Hall in Lon den en resulteerde onmiddel lijk in een hit, 'On the wings of a nightingale' en de elpee 'EB '84'. Phil (links) en Don Everly. - fotoarchief de stem Bram Vermeulen vormde lange tijd met Freek de Jong de cabaretgroep Neer- lands Hoop in Bange Dagen. Hij presenteerde later kunstprogamma's voor de VARA en de NOS.

Krantenbank Zeeland

de Stem | 1988 | | pagina 23