particulier.
f Soms krijg ik nog
tranen in m'n ogen'
BLOZEKRIEKSKE' OVER HERHALING SERIE 'MERIJNTJE GUZEN'
Everly Brothers maken
tournee door Nederland
WEEMAES"
aes"
Bram Vermeulen brengt
spelshow bij Veronica
ÏCH KUNT BETALEN!
Eigen expressie
IL WEEMAES"
Zijn tegenspeelster Bloze-
Ikriekske was Elly de Jong uit
IKruisland. Nu, ongeveer vijftien
jaar later, is Jan (26) journalist bij
het Nieuwsblad in Tilburg.
Op het meedoen aan de serie kijkt
hij terug als op een vakantie. Leuk,
maar voorbij. Hij heeft de serie ja
ren niet meer bekeken. Zichzelf in
een film zien, vindt hij niet echt
fijn. Elly heet nu Hellemons-De
Jong. Ze heeft een baby en een
kapsalon in Kruisland die ze Blo-
zekriekske heeft genoemd. Bij
haar komen de videobanden over
de serie regelmatig uit de kast.
Merijntje
Monument
Essentie
Getekende gloed
Kunstpiecken
DONDERDAG 29 SEPTEMBER 1988
Van onze rtv-redactie
thema's jonge academiestu
denten zal inspireren valt te
betwijfelen. Anderzijds moest
ik constateren, bij een bezoek
op een dinsdagmiddag, dat ik
in onze regio nog nooit zoveel
drukte gezien heb op welke
expositie dan ook op dit tijd
stip. Pieck werd een echte
volkskunstenaar die de fami
lie-Doorsnee op een kundige
manier geriefde.
Op deze tentoonstelling
hangen voorstudies en een
schetsblad naakten, die je
kunnen laten denken: 'was
eens wat verder gegaan op dit
pad'. Het genre Pieck wordt
op deze tentoonstelling verte
genwoordigd door 51 originele
studies, tekeningen, etsen,
aquareltekeningen, litho's,
houtsneden etc. Verder zijn er
nog twaalf 'litho's', die ge
maakt zijn met aluminium.
Alle werken zijn afkomstig
uit Belgische en Nederlandse
privé-inzamelingen.
Hèt showstuk is een teke
ning, 'De Indische waterlelies',
die uit het Belgische konink
lijke buitenverblijf in Spanje
werd overgebracht naar
Hoogstraten. Zoals bekend
hadden Pieck en koningin Fa-
biola beiden wat met sprook
jes op de Ef teling. Opvallend
en merkwaardig is overigens
vele van de werken te koop
worden aangeboden! Wat zegt
dat?
Pieck was, hoe je verder ook
over de uitkomsten denkt, een
meesterlijk tekenaar, die nog
steeds talloze mensen boeit
met zijn pittoreske prenten.
Op de expositie betreft het on
der meer reistekeningen uit
Engeland (vrij recent), illu
straties bij de sprookjes van
Grimm, het Vlaams land en
Nederlandse steden als Vlis-
singen, Overschie en Rhenen.
Pieck-fans zien hier veel
mooie dingen.
H.E.
Jean Bilquin. Museum
Dhont-Dhaenens, Deurle
a/d Leie. Open: woensdag
tot vrijdag van 14.00-18.00
uur. Zaterdag en zondag
van 10.00-12.00 en van 14.00-
18.00 uur. Tot 16 oktober a.s.
De jongste expositie in het
Museum Dhont-Dhaenens te
Deurle, een der aantrekkelijk
ste musea voor moderne kunst
in België, is gewijd aan nieuw
werk van de in 1938 geboren
en te Drongen woonachtige en
werkende Vlaamse schilder
Jean Bilquin, wiens werk in
de loop der jaren tot een zowel
naar kleur- en verfbehander
ling als figuratie tot een ge
heel eigen expressie is geëvo
lueerd.
Kijkt men vluchtig de grote
expositiezaal rond aan de
wanden waarvan de overwe
gend op groot formaat uitge
voerde doeken van Bilquin
hangen, dan herineren de fi
guren daarop in de wijze
waarop hun omtrekken wor
den weergegeven aan Matisse,
in hun gezichtsloosheid aan
tekeningen en beelden van
Henry Moore, anderzijds
roept het pasteuze, ietwat kal
ligrafische handschrift
waarin ze op doek werden ge
bracht reminiscensies op aan
Pierre Alechinsky. Bij nader
en zorgvuldig toezien echter
wordt duidelijk dat, zo hier al
van invloeden sprake is, deze
verwerkt werden tot een
schilderkunstig idioom dat
Jean Bilquin en uitsluitend
hem eigen is.
Bilquins menselijke gestal
ten leven vanuit de spanning
tussen de materie, waarin hij
hen overal gevangen ziet en
hun geest die naar bevrijding
hunkert en in een paradijse
lijke eenheid van mens en na
tuur zou willen opgaan. Ze
blijven vaag als door een mist
of wemeling gezien en frag
mentarisch en zijn, stilzittend
of liggend, altijd nog in bewe
ging als waren het gestalten
uit een hallucinante droom,
een sfeer die nog wordt geac
centueerd door Bilquins
kleurgebruik waarin dikwijls
aardkleuren met onver
mengde blauwen groenen en
roden doorschoten worden.
W.E.
afrekenen met uw bank-
fwerkplaats,
ant die bij ons tankt 5 extra
ation
kiezel lestraat 15A
Terneuzen 0BSSF-
150-14605 fBKl
MS3KP
„Thatchers Europese politiek: erin,
eruit. Net 'n coitus interruptus. Nu
is het weer tijd voor terugtrekken.
Joe Ashton, Brits parlementariër
DE STEM
(VASTE TERMIJN SPAAR
REKENING 6 JAAR VAST)
(EFFECTIEF 6.17H) MAAND-
RENTE REKENING 5 JAAR VAST)
ite spaarders volgen steeds dezelfde
jpenen eigens een rekening, storten
bij, nemen eens wat op en kijken
er of er elders méér te halen is. Bij-
ld meer vrijheid, meer rente of meer
ief. Terwijl het juist in alle opzichten
an zijn om u breed te oriënteren,
de Verenigde Spaaihankugraag even
zijn immers een bank die z'n dien-
et volledig heeft afgestemd op de
er. Met alle prettige gevolgen van
loral wanneer het om sparen gaat
et moet wel heel gek lopen als de
de Spaarbank u niet de aantrekke-
jutes kan wijzen,
lisschien is dat wel onze Select-
'kening. Die geeft u meteen al een
an 4%. Plus de vrijheid om, als dat
,elkemaandkosteloostotf. 10.000,-
:men.
f onze volledig vrij opneembare
[rekening. Met een totale jaarlijkse
e, afhankelijkvanuwsaldo,kanoplo-
t 5% (effectief 5,06%). Rentebij-
ng vindt in juni en december plaats,
loekt u het in de meer tastbare en
lijk overdraagbare sfeer, dan kunnen
nze Spaarcertificaten van harte aan-
n. Waardepapieren van naar keuze
P,-, f. 5.000,- of f. 10.000,-, die in
een waardestijging van meer dan
aranderen.
Dok met onze
Termijn Spaarre-
bent u niet
:elijk van de ren-
jmmelingen. U
v geld voor een
>roken termijn,
t/ m 6 jaar vast
muminlegf. 100,-),
een rente die voor die hele termijn
Bij 6 jaar is dat nu maar liefst 6 '/2%.
En omdat niet iedereen een halljaar of
ar op de rente-uitkering wil wachten,
jnze Maandrente-rekening precies
wat u zoekt U zet uw geld (mini-
tium inleg f. 15.000,-) 5 jaar vast
tegen een rente die op dit moment
zelfs 6% bedraagt (effectief
6,17%). Die rente krijgt u dan
elke maand als een extraatje
overgeboekt naar uw Pri*
vérekening.
U ziet dat de Vere
nigde Spaarbank
nogal wat biedt
En het zojuist
gepresenteerde
neusje van de
zalm is nog maar het
topje van de ijsberg. Wij
wijzen u als geen ander
eg naar de spaarvorm die het best bij
Of bij uw kinderen. Zo hebben wij bij
voorbeeld het Jongerenplani
een unieke combinatie van
een betaal-en spaarrekening
met een aantrekkelijke rente.
En neemt u het verstan
dige besluit een spaarrekening
te openen bij de spaarbank
van huis uit, dan overhandi
gen wij u meteen een mooi
cadeau: een originele
spaarpot voor de
gulden nieuwe munten van viji
spaarders* gulden. Daarmee kunt
luis in één oogopslag zien hoe leuk het tó
iw geld ook daar zich opstapelt
nkelijk van de spaarvorm geldt een minimum inlegVJ*
I,- of hoger. Spaarpot: zolang de voorraad strekt
wijzigingen voorbehouden.
In de televisieserie over Merijntje
Gijzen's Jeugd, die de Vara dit na
jaar herhaalt (vanaf 9 oktober op
de zondagmiddag), speelde Jan
Ligthart uit Steenbergen Merijntje
Gijzen.
Door Joyce Ernest
Elly's kapsalon is nog bijna
nieuw. Ze wilde hem bij de Ka
mer van Koophandel als salon
Elly inschrijven. Maar in die
naam was al voorzien. „Toen
dacht ik, dan maar Bloze-
kriekske. Punt uit Op.Kruis-
Jon Ligthart en Piet Romer als Merijntje en Flierefluiter
in detv-serie, die vanaf 9 oktober herhaald wordt
- foto archief de stem
land ben ik nog steeds Bloze-
kriekske. Dat is nooit overge
gaan".
In de kapsalon beginnen alle
klanten nu over de herhaling.
Straks kijken ze allemaal. Zelf
ziet Elly regelmatig de serie die
ze op video heeft staan. „Hoe
vaak ik kijk? Pas nog. Met de
kraamverzorgster toen ik ne
gen weken geleden moeder
werd van Frank. Toen ik het
weer zag, dacht ik, goh, in de
serie speelde ik met poppen. Nu
ben ik zelf moeder".
Elly kan zich nog helemaal
inleven in het verhaal. „De
moeder van Merijntje had zes
kommen met soldaatjes erop.
Pronkstukken. Die schij te-
broek van een Merijntje durfde
ze niet kapot te gooien, toen ik
daarom vroeg. Op het laatst
deed hij het toch en wilde ik ze
niet meer. Als ik dat nu zie,
denk ik, wat een kattekop! Zo
ben ik in werkelijkheid niet Al
ben ik nooit verlegen geweest".
Achteraf denkt ze dat bij het
krijgen van de rol toch heeft
meegespeeld dat ze geen be
deesd meisje was. Verder weet
ze niet waarom ze uit honder
den kandidaatjes is gekozen.
Zeker niet om de blozende
wangetjes, want die kwamen
uit een potje.
„Ik vind het nog steeds leuk
om mezelf zo terug te zien. Bij
sommige scenes krijg ik nog
tranen in mijn ogen. Dan denk
ik, dat was toch goed gedaan.
Als kind stond je daar niet bij
stil. Het is toen in een roes
voorbijgegaan".
„Als kind vond je het onge-
Elly de Jong, 15 jaar na 'Blozekriekske': kapster en moeder.
wone dat je overkomt leuk. We
hadden thuis vier kinderen.
Dat was voor ieder kind één
jas. Eén paar schoenen. Voor de
film kreeg ik opeens van alles
twee. Bij de repetities aten we
meestal in een restaurant Je
mocht zelf je eten kiezen. Nor
maal maakte je dat niet mee".
Thuis werd er weinig poes
pas over Elly's filmrol ge
maakt. Daar zeiden ze 'doe
maar gewoon'. „De belangstel
ling van buiten de deur is aan
de ene kant wél en aan de an
dere kant niet leuk. Op een
feestje bijvoorbeeld doen ze
heel normaal. Tot ze horen dat
je Blozekriekske hebt gespeeld.
Terwijl ik toch gewoon Elly
Hellemons blijf. Het is soms
wel moeilijk. Praatje er te veel
over, zeggen ze, die loopt naast
d'r schoenen. Praat je te wei
nig, dan is het ook niet goed".
Na de opnamen heeft Elly er
over gedacht om door te gaan
in het acteursvak. De Vara
moedigde haar aan. Uiteinde
lijk ging ze liever naar de huis
houdschool dan naar de mavo.
„Stel dat ik naar de toneel
school was gegaan. Dan was de
kans op werk nu heel klein. En
eigenlijk wilde ik in de zesde
klas al kapster worden. Ik heb
nu mijn kind en mijn kapsalon.
Achteraf zeg ik, die keus was
niet zo gek. Ik vind hem zelfs
heel goed"!
Jan Ligthart is journalist ge
worden. Hij werkt bij het
Nieuwsblad in Tilburg op de
redactie stadfetreek en schrijft
ook voor de popredactie. Na de
middelbare school is hij wegge
gaan uit zijn geboorteplaats
Steenbergen. In tegenstelling
tot Elly heeft hij geen moment
een toneel- of filmcarrière
overwogen. „Ik heb van alles
willen worden, maar nooit ac
teur".
Omdat hij niet in zijn ge
boortestreek bleef, is het imago
Merijntje hem niet blijven ach
tervolgen. Dat komt hem in
zijn beroep wel goed uit. Hij
ziet zichzelf nog niet aan ande
ren voorstellen als Merijntje
Gijzen, laat staan stukjes
schrijven onder die naam.
„Destijds toen het werd op
genomen, was het een gewel
dige tijd", zegt Jan. „Je ging
anderhalf jaar niet naar school
en trok op met volwassenen.
Het was min of meer een lange
vakantie. Zo moet je dat ook
zien. Destijds was het leuk.
Maar voorbij is voorbij".
„Het is niet zo dat ik het toen
- foto de stem dick de boer
niet leuk vond. Maar als ik op
straat zo maar iemand aan
klamp met de vraag of zijn va
kantie leuk was, begint hij ook
niet een heel verhaal. Zo begin
ik niet meteen over Merijntje
Gij zen".
Jan heeft er geen hekel aan
dat de serie, nadat er in 1980 al
een herhaling was, nu weer op
het scherm verschijnt. Hij zit er
evenmin om te springen. „Ik
heb alles op video staan. Daar
heb ik jaren niet naar gekeken.
Ik verwacht straks met de her
haling niet veel reacties uit
mijn directe omgeving. Maar
als ik erover aangesproken
wordt, is het lullig als ik van
toeten noch blazen weet.
Daarom zal ik nog wel kijken
als het uitkomt. De eerste afle
vering zie ik in elk geval niet.
Dan heb ik weekenddienst".
Achteraf meent Jan dat de
serie goed is geworden. Dat wil
niet zeggen dat hij echt met
plezier ernaar kijkt. „Laatst op
het theaterfestival in Rotter
dam heb ik mezelf tien minu
ten gezien. Je zit met zweet in
je handen. Je hebt het idee dat
het van anderen allemaal goed
is behalve van jezelf. Je denkt
van jezelf dat het beter had ge
kund. Ik zeg niet dat ik met af
grijzen zit te kijken. Ik zit meer
zo van 'wanneer gaat het fout".
100-30870.
59. Hulst, tel. 01140-16840.
Anneke van Resteren,
schilderijen, Henk de
Vroom, beelden. Galerie
Segeren, Raadhuisstraat 8
Breda. Open di-vrij van
10.00-18.00 uur, do tot 21.00
uur, za tot 17.00 uur, tot en
met 23 oktober.
Zonovergoten landschap
pen in briljante kleuren te
rugbrengen tot een monu
mentale vlakverdeling is
waar Anneke van Kesteren
zich mee bezig houdt Het is in
deze expositie nog onduidelijk
oi hier sprake is van een over
gangsstadium van figuratief
naar abstract omdat in som
mige werken heel duidelijk
voor een figuratie en in an
dere voor een non figuratieve
vlakverdeling is gekozen.
De laatste keuze is ontegen
zeglijk de beste, omdat daarin
duidelijkheid ontstaat. Geen
Perspectief, geen herkenbare
vormen maar kleurvlakken,
heel complex van samenstel
ling met veel overschilderin
gen en een opvallende voor
keur voor een diagonale rich
ting van het totale beeld. Van
wege de verfbehandeling (al
les is in olieverf) zijn de kleine
werken over het algemeen
boeiender dan de grote.
Herik de Vroom weet de
materie naar zijn hand te zet
ten in zijn metaalplastieken
waar hij af en toe ook hout in
verwerkt. Hij buigt, plet, perst
en verfrommelt ijzer alsof het
leren lappen zijn en maakt er
de wonderlijkste beesten en de
meeste stoere fantastische
vormen mee. De vergelijking
met leren lappen komt niet
zomaar uit de lucht vallen,
want hier en daar lijkt het
alsof De Vroom 'n stevig stuk
rundleer in plaats van een
plaat ijzer tot een soepele or
ganische vorm heeft gemodel
leerd.
Het lijkt alsof deze beelden
intuïtief ontstaan omdat er
gebruik is gemaakt van 'ge
vonden voorwerpen' zoals een
vogelkooitje van metaaldraad,
in combinatie met speciaal ge
construeerde, vaak gelaste
vormen. Het is een vorm van
expressionisme die zijn wor
tels heeft in Popart zowel als
in de Minimal Art, De Vroom
maakt ook vaak gebruik van
industriële vormen als hoek
ijzers. Het zijn beelden die al
tijd wel naar iets verwijzen,
zoals bijvoorbeeld een dier,
maar door de ongewone en in
genieuze materiaalverwer
king verrassingen in zich ber
gen wat betreft de details en,
ook al door het ontbreken van
titels, ruimte voor eigen in
vulling laten.
L.R.
Josée Houtbraken, schil
derijen, Cor Litjens, beel
den, Artangel Stationsweg
12 Breda. Open: do-zo
13.00-17.30 uur, tot en met 9
oktober.
Tekens in de ruimte schil
dert Josée Houtbraken. Nu is
dat een vage omschrijving die
niet erg duidend is. Het gaat
er bij Houtbraken om de figu
raties terug te brengen tot hun
essentie, waardoor een uni
versele verstaanbaarheid zou
moeten ontstaan, gebaseerd
op zowel een intuïtieve als een
rationele benadering. Ze komt
er een heel eind mee: haar
schilderijen zijn opgebouwd
uit eenvoudige gekleurde vor
men, vaak zwart, die in een
wit vlak ingebed liggen.
Belangrijk daarbij is dat
het wit geen achtergrond is,
hier en daar lijken vooral in
het kleinere werk de fi
guurtjes door het wit heen te
Jean Bilquin: schilderij 135x190 cm; 1987
dringen, waardoor een trans
parant effect ontstaat. Het
zuiver formeel bezig zijn uit
zich overigens niet alleen in
het zoeken naar purevorm
maar, gelukkig, ook naar het
rangschikken van de vorm in
het platte vlak. En daarin ligt
haar grootste kracht: de te
kens, hoekig, rond, gebogen
zijn zo subtiel gerangschikt
dat er sprake is van een
krachtig evenwicht, vol span
ning.
De beelden van Cor Litjens
ademen dezelfde hang naar
het essentiële uit. Een aange
name bijkomstigheid want
daardoor is er een mooie ten
toonstelling ontstaan. Litjens
richt zich op het element dat
bepalend is voor het land
schap. En dat is voor hem al
tijd man-made. Architectuur
in haar oprspronkelijke vorm.
Een rechthoek met een drie
hoekig dak erboven. Dat kan
een Griekse tempel of een ge
reedschappen schuurtje langs
een Waaldijk zijn. Of een am
fitheater.
Het is hoe dan ook essen
tieel in hetlandschap. Dat deel
boeit hem en daarom isoleert
hij het en maakt er een klein
monument van. Sereen en so
ber, meestal in hardsteen,
hout en brons, omdat die ma
terialen ver over de tijd heen-
reiken en zo de sfeer van oor
spronkelijkheid benadrukken.
Ontroerend zijn daarbij de in
de steen uitgekapte vijvertjes
met water gevuld. Noodzake
lijk voor Litjens om zo het ele
ment water in zijn landschap
vorm te geven.
Minder geslaagd is de was-
behandeling van een paar ob
jecten. Een op zich interes
sante vorm van een hoog gele
gen cirkelvormig plateau (hier
en daar in het Griekse hoog
land te vinden) is met een
lange trap met de aarde ver
bonden. De wassen huid,
bruin in een soort ruitjesmo
tief geeft er een wat onbehol
pen nep-karakter aan. Jam
mer.
L.R.
Frans van Veen, land
schappen in pastelkrijt.
Galerie Jas, Veemarkt
straat 17, Breda. Open:
normale winkeluren. Tot 20
november.
Over tekenen gesproken.
Frans van Veen tekent al vijf
tien jaar in het Franse dal
tussen de Mont St.-Victoire en
Les Alpilles. „Nog telkens
slaat de vlam in de pan als ik
er kom", bekent hij. Aanbie
dingen om te komen tekenen
op Ibiza, in Spanje en Algerije
heeft hij nog steeds afgesla
gen. Hij is zo vertrouwd ge
raakt met dat Franse land
schap, dat' hij het tekenend
overstijgt. Iedereen die be
wust over de wereld reist kent
dat: als je een nieuw gebied
verkent dan valt je oog op
huisje, boompje, beestje - ver
rukt over het merkwaardig
nieuwe -, maar als je weer
'thuis' komt in een geliefd
landschap ervaar je het in een
oogopslag in zijn totaliteit. Zo
ondergaat Frans van Veen dat
landschap.
Hij ondergaat er heel sterk
de architectuur van de natuur,
waarbij de delen sterk rit
misch op elkaar inspelen. De
tekeningen zijn zeer ritmisch,
met krijtstrepen vanuit de
pols, opgebouwd. Hij trekt dat
ritme zelfs door in de hemels.
Aanvankelijk had ik daarmee
wat moeite; het werkt ver
vreemdend die 'brandende'
luchten; tevens geven ze die
aardse landschappen iets kos
misch (modewoord, maar ik
ken geen beter). Een apart
verhaal is de kleur. De
bloeiende kersenbomen en
koolzaadvelden, de zinderende
zomer, vonken in een kleurge
bruik, dat even gewaagd als
geslaagd is, omdat de betover
ende grootspraak die ervan
uitgaat oprecht en raak is.
H.E.
Anton Pieck. IKO-gale-
rie. Dr. Versmissenstraat 6,
Hoogstraten. Open: don
derdag en vrijdag van
14.00-20.00 uur; zaterdag en
zondag van 10.00-12.00 en
14.00-20.00 uur. Tot en met 2
oktober.
In Hoogstraten is men zeer
trots. Hier wordt na de dood
van Anton Pieck in 1987 voor
het eerst zijn werk geëxpo
seerd. Dat gebeurt in een
ruimte van het Stedelijk Insti
tuut voor Kreatieve Opvoe
ding (IKO); een kunstacade
mie met beperkt leerplan.
Deze expositie wil het begin
zijn van een nieuw doorlopend
tentoonstellings-programma.
Als je rond de prachtige
Grote Kerk bent gedraaid
naar het IKO toe, heb je al iets
van de sfeer geproefd die
Pieck tekende. Pieck kan voor
leerlingen van de academie
een leermeester zijn in het te
kenen, maar of zijn sleetse
Vanaf zaterdag presenteert Bram Vermeulen voor
Veronica de spelshow 'Action', waarin kandidaten al
lerlei stunts moeten uitvoeren. Telkens komen twee
teams tegen elkaar in actie komen. De finale wordt
gespeeld op een vidi-wall van zeven bij zeven meter,
bestaande uit 49 monitoren
In de eerste uitzending (za
terdag, Nederland 2, 20.29
uur) zijn acteur Huub Sta
pel en zanger Bennie Jolink
(van Normaal) de speciale
gasten. Zij zorgen voor een
lichamelijke prestatie en
kiezen een bestemming voor
de opgebrachte gelden. Vol
gens Veronica gaat het
daarbij om 'kleine sympa
thieke zaken als de aanpas
sing van een auto voor een
invalide of een oude dame
een onvergetelijk weekend
bezorgen'.
Van onze verslaggever
De Everly Brothers komen voor zes concerten naar Neder
land. Afgezien van een tv-optreden is dit de eerste keer in
zestien jaar dat de broers in ons land op het podium staan.
Op 29 oktober zijn ze in de Ahoy in Rotterdam, op 1 novem
ber in de Veemarkthal in Utrecht en op 3 november in de
Maaspoort in Den Bosch. De andere concerten zijn in Apel
doorn, Leeuwarden en Alkmaar.
Veel duetten uit de ruim 30-ja-
rige loopbaan van Don en Phil
Everly hebben hun magie nooit
verloren: 'Bye bye love', 'Wake
up little Suzie', Till I kissed
you', 'Devoted to you', 'Let it be
me'.
Ze speelden met hun op
country-muziek gebaseerde
materiaal een grote rol in de
popmuziek aan het eind van de
jaren vijftig en begin jaren zes
tig. Rond 1969 maakten ze op
nieuw indruk met hun album
'Roots' als vertegenwoordigers
van het country-rock genre.
In 1973 kwam er een einde
aan de samenwerking tussen
de twee broers. Don was door
drugs en alcohol de kluts be
hoorlijk kwijt en ook zijn jon
gere broer Phil bewoog zich
enigszins stuurloos door het le
ven. Tien jaar lang wisselden
de gebroeders Everly geen
woord met elkaar. De onver
wachte hereniging vond plaats
in de Royal Albert Hall in Lon
den en resulteerde onmiddel
lijk in een hit, 'On the wings of
a nightingale' en de elpee 'EB
'84'.
Phil (links) en Don Everly. - fotoarchief de stem
Bram Vermeulen vormde
lange tijd met Freek de
Jong de cabaretgroep Neer-
lands Hoop in Bange Dagen.
Hij presenteerde later
kunstprogamma's voor de
VARA en de NOS.