'Gissen naar oorzaak groei criminaliteit' Discovery kan twijfels over ruimtevaartprogramma niet wegnemen Straffen meer en meer buiten rechter om Rakowski: politicus met ongekend overlevingstalent VAKCE Breda ge JDESTEM. DE STEM ACHTERGROND WOENSDAG 28 SEPTEMBER 1988 T5 WETENSCHAPPERS DEPARTEMENT JUSTITIE: f)E STEM B HANDHAVING ONHAALBARE NORMEN IN HANDEN VAN BESTUURLIJKE ORGANEN DEN HAAG (Als fiscale aftrek v< zenbezitters ter MIECZYSLAW Rakows ki, die werd voorgedragen als nieuwe premier van Polen, staat bekend als een geharde politicus met een ongekend overlevingsta lent. Zijn vermogen de tal rijke politieke stormen in Polen te overleven hebben hem de bijnaam de oude vos opgeleverd of de wat minder vleiende betiteling plywak, de zwemmer. De benoeming is een nieuw succes voor 61-jarige Ra kowski, wiens rol in 1985 uit gespeeld leek toen hij wegens zijn hervormingsgezinde ideeën het vice-premierschap verloor en verbannen werd naar de Sejm, het parlement, waar hij de post van vice- voorzitter kreeg. Twee jaar later keerde hij terug in de partijtop en in juni van dit jaar kreeg hij de zware post van partijsecretaris voor ideologische zaken. Rakowski staat binnen de partij bekend als een liberaal, die ingrijpende hervormingen in het politieke en economi sche systeem bepleit. In Mos kou werd hij lange tijd met enige achterdocht bekeken, maar sinds het aantreden van Michail Gorbatsjov als partij leider mag hij daar weer. Maar voor veel Polen is hij het prototype van de commu nistische partijbons en de be lichaming van de kille ambi tie. Rakowski begon zijn loop baan in 1949 in de persafde ling van het Centraal Comité. In 1957 werd hij hoofdredac teur van het weekblad Poli- tyka waarvan hij een blad maakte dat opviel door zijn openhartige toon. Hij werd een vertrouweling van de partijleiders Wladyslaw Go- mulka en Edward Gierek, maar in tegenstelling tot hen wist hij de politieke koerswij zigingen na de onlusten van 1970 en 1980 te overleven. Rakowski kreeg in februari 1981 een sleutelrol, toen gene raal Wojciech Jaruzelski, die toen premier was, hem tot vi ce-premier benoemde en hem belastte met de onderhande lingen met het vakverbond Solidariteit, dat een half jaar daarvoor door de regering was erkend. Volgens vako- bondsactivisten maakte Ra kowski, ondanks zijn liberale reputatie geen geheim van zijn afkeer van Lech Walesa en zijn vakverbond. Door zijn onafhankelijke opstelling als hoofdredacteur van Polityka had Rakowski veel vrienden onder de Poolse intelligentsia, maar de mees ten van hen keerden zich van hem af, toen hij na de afkon diging van de staat van beleg in december 1981 aanbleef. Volgens Rakowski had de Poolse leiding geen andere keus en was de Sovjetunie het land binnengevallen, als het leger onder leiding van Jaru zelski niet de macht gegrepen had om orde op zaken te stel len. In 1983 werd hij door ar beiders van de Leninwerf in Gdansk, de bakermat van So lidariteit, uitgejouwd toen hij Rakowski - fotoap het inmiddels verboden vak verbond de politieke vijand van de regering noemde en schamperde dat Walesa dacht dat zijn vakverbond de navel van de wereld was. In een analyse van de crisis in Polen, die vorig jaar uitlek te, schreef Rakowski dat het communistische bewind zou moeten proberen de radicale krachten in de oppositie te isoleren door Walesa een raadgevende functie aan te bieden. Rakowski verhulde niet dat het voornaamste doel van zijn voorstel was de posi tie van de partij te versterken. Meer dan symbolisch zou de rol van Walesa volgens Ra kowski dan ook niet moeten worden. Vorige maand liet hij nog eens weten dat hij op grond van de ervaringen van het verleden vindt dat Solida riteit nooit meer moet worden toegelaten. Rakowski, die goed Rus sisch, Duits en Engels spreekt, heeft zijn politieke ambities nooit onder stoelen of banken gestoken. „Ik hou nu eenmaal van de politiek", zei hij in een recent vraaggesprek. Toch is het niet helemaal duidelijk wat hem beweegt om nu het premierschap te aanvaarden. Gezien de enorme economi sche problemen en de afkeer die oppositie en partij van elkaar hebben, is het niet on denkbaar dat Rakowski over enkele jaren als zondebok in de woestijn wordt gestuurd, evenals zijn voorganger Zbig- niew Messner. (RTR/DPA) Uitgave van uitgeversmaatschappij De Stem b.v. Directie: drs. J.H.M. Brader. Hoofdredactie: H. Coumans - hoofdredacteur. A. Theunissen en H. Vermeulen-adjunct-hoofdredacteuren. Hoofdkantoor: Spinveld 55, Breda. Postadres: Postbus 3229,4800 MB Breda. 076-236911 Telex 54176 Telefax 076-236405. Centrale redactie Breda: Nieuwsdienst 076-236452. Sportredactie 076-236236. Telefax redactie 076-236309. Rayonkantoren: Bergen op Zoom, Zuivelstraat 26, 01640-36850. Postadres: Postbus 65, 4600 AB Bergen op Zoom. Breda, Nw. Ginnekenstr. 41236326. Postadres: Postbus 3229,4800 MB Breda. Etten-Leur, Markt 28, 01608-21550. Postadres: Postbus 363, 4870 AJ Etten-Leur. Goes, Klokstraat 101100-28030. Postadres: Postbus 13, 4460 AA Goes. Hulst, Steenstraat 14, 01140-13751 Postadres: Postbus 62,4560 AB Hulst. Oosterhout, Arendstraat 14, 01620-54957. Postadres: Postbus 4023,4900 CA Oosterhout. Roosendaal, Molenstraat 45, 01650-37150. Postadres: Postbus 35, 4700 AA Roosendaal. Terneuzen, Nieuwstraat 9, 01150-17920. Postadres: Postbus 145, 4530 AC Terneuzen Vlissingen, Torenstraat 5, 01184-19910. Postadres: Postbus 50514380 KB Vlissingen. Openingstijden: Breda en Oosterhout 8.30-17.00 uur; overige kantoren 8.30-12.30 en 13.30-17.00 uur Abonnementsprijzen bij vooruitbetaling te voldoen: 24,90 per maand; 71,85 per kwartaal of j 279,15 per jaar. Bij automatische betaling geldt een korting van resp. J 1,- per maand, 1,90 per kwartaal, 7,60 per jaar. Prijzen: inclusiet 6% B.T.W. Voor posttoezending geldt een toeslag. Losse nummers: ma. t/m zat. 1,25. Service-afdeling abonnementen: 076-236472, ma. t/m vrijd. 8.30-17.00 uur. Heeft u de krant niet ontvangen? Onze excuses. Bel voor nabezorging tijdens kantooruren uw rayonkantoor. Lezersservice: Centrale reclame-afdeling 076-236911 Fotoservice 076-236573. Advertenties (tijdens kantooruren 8.30-17.00 uur): Rubrieksadvertenties 't Kleintje 076-236882. Grote advertenties uitsluitend 076-236881 Geboorte- en overlijdensadvertenties 076-236442. (Buiten kantooruren maandag t/m vrijdag van 19.00 tot 20.30 uur en zondag van 18.30 tot 21.30 uur 076-236394/236911 Bankrelaties: Postgiro 1114111 - ABN rek. 520538447. NCB rek. 230301584 - Rabo rek. 101053738. De criminaliteit stijgt in Nederland het hardst buiten de Randstad. Breda heeft zelfs de discutabele eer 's lands relatief meest criminele stad te zijn, ruim voor Amsterdam. Dat onthulde minister Korthals Altes (Justitie) maandag bij de uitreiking van de Hein Roethof prijs voor criminaliteitspreventie. De bewindsman ba seerde zich daarbij op onderzoek van medewerkers van het Wetenschappelijk Onderzoeks- en Documen tatiecentrum (WODC) van zijn departement, die bij hun rekenwerk uitgingen van officiële CBS-gege- vens. Zij toonden met cijfers aan dat de criminaliteit vanaf 1980 in de provincie - Breda, Nijmegen en Arn hem mede voorop - het snelst toenam. Naar het waarom van de plotselinge toename kunnen WODC-medewerkers Bert Berghuis en Max Kommer slechts gissen: „Eerlijk gezegd, we zouden het niet weten". Door Ad Burger EEN enkele relativerende opmerking is op haar plaats, alvorens in te gaan op de bevindingen van het WODC. Iedere inwoner van Breda of Nijmegen die na het nieuws van het on derzoek zich het eigen le ven in de woonplaats niet meer zeker voelt, moet vooral begrijpen dat de criminaliteit waarover Berghuis en Kommer het hebben voor het overgrote deel in de categorie kleine criminaliteit valt. „De zware misdrijven, mis drijven tegen het leven, ge weldpleging, sexuele delicten, vormen slechts enkele pro centen van het totale aanbod van criminaliteit", aldus Berghuis. Als we het hebben over een enorme stijging van het aan tal delicten buiten de Rand stad hebben we het dus vooral over meer inbraken, meer vernielingen, meer fietsen- en autodiefstallen en meer gra- fitti. „Dat lijkt", aldus Berg huis, „dus minder erg, maar het is wel de criminaliteit waarmee verreweg de meeste burgers te maken krijgen". Een tweede kanttekening: de cijfers zijn gebaseerd op de registratie bij de verschil lende gemeentepolitiekorp sen. „En het ene korps regi streert nu eenmaal meer dan het andere", geeft Kommers de betrekkelijkheid van de cijfers aan. En de politie-regi- stratie is weer gebaseerd op de aangiftebereidheid. „Als een busmaatschappij net met de politie heeft afgesproken dat het vandalisme harder dient te worden aangepakt, zal het voortaan iedere vorm van vernieling, hoe klein ook, aangeven. Het gevolg is meer Vandalisme, veel voorkomende vorm van crimina liteit. - fotodestem/dickdeboer aangiften, meer geregi streerde delicten en een schijnbare stijging van de cri minaliteit. Een verklaring voor de enorme toename van de cri minaliteit buiten de Randstad sinds 1980 moeten WODC-on- derzoekers Berghuis en Kom mer schuldig blijven. „Kijk, voor aan de borreltafel weet ik nog wel een paar aardige theorieën, maar een weten schappelijk verantwoord ant woord kan ik niet geven", er kent Berghuis. Beide onderzoekers kunnen hoogstens aangeven welke ontwikkelingen niet hebben bijgedragen aan de groei van de criminaliteit buiten de Randstad. Het heeft niets te maken met het werkloos heidspercentage en niets met de ligging. „De criminaliteit steeg even hard in steden met als steden zonder veel werklo zen. Bovendien hebben steden over heel Nederland ver spreid ermee te kampen", al dus Berghuis. Duidelijk is slechts gewor den dat vooral steden met een groeiend aantal inwoners met een stijging van het aantal delicten te maken krijgt. Dat laat zich echter eenvoudig verklaren: groeikernen heb ben relatief veel jeugdige in woners in de leeftijd tussen 15 en 25 jaar. En dat heet bij cri minologen een 'risico-groep': Nederlanders in die leeftijd maken zich gemiddeld vaker schuldig aan delicten dan an deren. Op eén poging tot een niet- wetenschappelijke verklaring willen Berghuis en Kommers nog wel ingaan. Het zou in derdaad kunnen - let wel: zou kunnen - dat het met de cri minaliteit zo is als met veel andere maatschappelijke ont wikkelingen die pakweg vijf jaar eerder in de Randstad doordringen dan in de rest van Nederland. Deze gedach- tengang, die overigens vooral in het westen des lands wordt aangehangen, volgend, zou men dus tot de conclusie kun nen komen dat de provincie eenvoudig bezig is aan een 'criminele inhaalmanoeuvre'. „Het zou inderdaad de doorwerking van een soort culturele verandering kunnen zijn. En de stelling is te verde digen dat die verandering - het afwerpen van het als knellend ervaren maatschap pelijk juk, de verandering van normen - het eerst in Amster dam en later in de Randstad is opgetreden", vinden de WODC-onderzoekers. Minister Korthals Altes gooide het maandag bij de overhandiging van de Hein Roethofprijs vooral over de boeg van de preventie. Steden buiten de Randstad hebben de laatste jaren onvoldoende ge werkt aan het voorkomen van preventie en krijgen daarvoor nu de rekening gepresenteerd in de vorm van een stijgend aantal delicten, zo leek de mi nisteriële suggestie. Criminaliteitspreventie móet wel, omdat het er niet in zit dat gemeenten op korte termijn veel extra politieper soneel zullen krijgen. Ener zijds omdat er geen geld voor is - de politie moet zelfs en kele duizenden banen inleve ren - en anderzijds omdat, volgens Berghuis, het idee achterhaald is dat we de cri minaliteit afdoende kunnen aanpakken door weer een blik agenten open te trekken Nee, het zal potentiële cri minelen onmogelijk moeten worden gemaakt om hun 'vak' nog uit te oefenen. „En daar-, voor zullen gemeentebesturen allereerst zelf de criminaliteit in hun eigen stad moeten ana lyseren. Ze moeten te weten komen waarom nu juist in die wijk zoveel in huizen wordt ingebroken of waarom juist rond die ene school zoveel vernielingen worden aange bracht. Pas dan kunnen ge meenten een gericht preven tief beleid gaan voeren". Door Jo Wijnen TEGEN de enorme hekken die het ruimtecentrum op Cape Ca naveral omgeven, hangt sinds enkele dagen een spandoek, aan gebracht door welwillende Ame rikaanse burgers. De tekst op het doek luidt: Amerika's trots: de reis in de ruimte wordt voortge zet. Het klinkt alsof het nagenoeg vlek keloze ruimteprogramma, dat op 28 januari 1986 zo tragische werd afge broken met de explosie van de space shuttle Challenger, morgen om 10.00 uur (15.00 uur Nederlandse tijd) weer gewoon verder gaat als de Dis covery zich van de aarde verheft voor een vierdaagse missie in de ruimte. Maar de ramp met de Chal lenger, die aan zeven astronauten het leven kostte heeft, heeft twijfels ge zaaid die met een succesvolle Dis- covery-vlucht niet kunnen worden weggewerkt. Ruimtevluchten zullen nooit meer een vanzelfsprekende aangelegenheid worden, al waren miljoenen Amerikanen geneigd dat voor die fatale vlucht van de Chal lenger te denken. Op dat ogenblik waren 65 bemande ruimtevluchten gemaakt, waarvan 25 met de space shuttle. Amerika had de eerste man op de maan gebracht en had de ruimtevaart tot een routine-aangele genheid gemaakt. Het zijn overigens niet alleen de blijvende gevaren die aan ruimte vluchten zijn verbonden, die de astronauten, de ingenieurs en de technici op Cape Canaveral bezig houden. Het is de toekomst van het ruimteprogramma zelf die grote zor gen baart. En die zorgen blijven be staan, ook als de Discovery-vlucht, die morgen begint, tot een goed einde wordt gebracht. Technisch gespro ken kan er niets misgaan. Er is voor 2,4 miljard dollar aan de space- shuttlevloot vertimmerd. Er zijn De astronauten, die morgen de lucht ingaan. Zij bepalen mede het lot van het Amerikaanse ruimtevaart programma. fotoap honderden nieuwe verbeteringen aangebracht, inclusief een systeem dat het de astronauten mogelijk maakt om, in geval van nood, te ont snappen. Het probleem is evenwel dat het ruimteprogramma zelf nog steeds stuurloos is omdat niemand precies weet welke richting het uit moet gaan. Die onzekerheid wordt nog vergroot door de blijvende discussie over de vraag welke onderdelen van het programma voorrang moeten hebben. De militairen oefenen grote druk op Nasa en Washington uit om hun satelieten zo snel mogelijk in de ruimte te krijgen. Van de negen vluchten die voor het einde van het volgend jaar zijn gepland, dragen er vier een militair karakter. Maar ook doelen op langere ter mijn zijn voorwerp van twijfel. Vol gens de plannen moet ergens in de jaren negentig een permanent ruim testation worden gelanceerd. Onbe mande vluchten naar Venus, Jupiter en de zon hebben grote vertraging opgelopen. Er worden voorbereidin gen getroffen voor het in de ruimte brengen van een reusachtige tele scoop. Over het nut en de volgorde van die projecten bestaat geen eens gezindheid zowel bij de deskundigen als bij de politici. Er bestaan vragen over hoe de miljarden dollars voor die projecten moeten worden be steed, als er al genoeg geld is om het ambitieuze Nasa-programma te be talen. Over een ding zijn de deskundigen het eens: de Discovery-vlucht van morgen moet vlekkeloos verlopen, als was het maar om psychologische redenen. Of zoals zoals Frederick Hauck, de astronaut die de Discovery-vlucht gaat leiden, zei: „Ik denk niet dat de bemande ruimtevluchten een nieuwe ramp zullen overleven". Nog steeds is in de VS een discus sie gaande over het werkelijke nut van de bemande ruimtevluchten. Tal van deskundigen zeggen dat dezelfde wetenschappelijke resultaten ook kunnen worden bereikt met onbe mande missies. Technologisch is dat inderdaad mogelijk. Maar onbe mande vluchten slaan de psychologi sche bodem onder het ruimtevaart programma uit: ze spreken niet tot de verbeelding en beantwoorden niet aan wat de gemiddelde Amerikaan van het ruimtevaarprogramma ver wacht. Onder die omstandigheden is het vrijwel uitgesloten dat de politici miljarden dollars zullen blijven uit geven voor een programma dat de Amerikaanse belastingbetalers emo tioneel koud laat en waarvan de re sultaten alleen maar uiterst abstract zijn. De afgelopen 32 maanden is alle energie gericht op het verbeteren en weer vliegklaar maken van de space shuttle-vloot. Maar nu die miljarden verslindende inspanning achter de rug is, wordt de roep om een nieuwe definitie van het gehele ruimte vaartprogramma weer hoorbaar. De bijkomende vraag is of het echt no dig is dat Amerika zijn leidende po sitie in de ruimte kost-wat-kost moet herwinnen en of bemande ruimte vluchten echt bijdragen tot het inter nationale prestige van de VS. Er zijn praktischer, minder gevaarlijke en zelfs goedkopere doelstellingen denkbaar die wetenschappelijk het zelfde resultaat opleveren, maar die tot nadeel hebben dat de VS de in druk wekken dat ze de leiding op het stuk van de ruimtevaarttechnologie blijvend willen afstaan aan de Rus sen en zelfs aan de Europeanen. De Discovery-astronauten Frede rick Hauck, Richard Covey, John Lounge, David Hilmers en George Nelson weten dat hun missie moet slagen, juist om politieke en psycho- logiche redenen. De toch al geschon den reputatie van Nasa staat op het spel. Nasa weet dat de space shuttle het enige voertuig in de westerse we reld is dat mensen in de ruimte kan brengen. De ontwikkeling van een geheel nieuw concept voor de be mande ruimtevluchten zal vele jaren duren en miljarden dollars verslin den en is daarom onmogelijk. Voor Nasa en Amerika is er derhalve geen weg meer terug. Door Jan van de Ven WETTEN, die niet worden nageleefd, hebben geen zin. Met normoplegging al leen valt een samenleving niet te sturen. De wetgever zal er iets anders moeten bijverzinnen om de ver dichte regelgeving uit voerbaar te maken. Hij kan lagere bestuurlijke or ganen met toezicht op na leving en bestraffing van overtredingen belasten. Dat gebeurt in toenemende mate. De rechter kotfit daarmee buiten spel te staan. In de studie 'strafrecht en rechtshandhaving' van de Teldersstichting - het weten schappelijk bureau van de WD - krijgt de minister van Justitie en met hem de libe rale geestverwanten in het parlement het advies meer rechterlijk werk naar andere, lagere niveaus af te schuiven. Een gemakkelijker en goed kopere keus heeft de politiek waarschijnlijk niet. Opspo ringsorganen leveren perso neel in. Justitie krijgt er niet voldoende mankracht bij. Rechters komen om in het werk. Om de werkdruk van rech ters te verlichten zou een in stantie tussen rechter en bur ger geschoven moeten wor den, aldus de Teldersstich ting. Wil de burger geen kijk- en luistergeld betalen: laat de sanctie uitsluitend van de PTT komen. Bij ontduiking van belasting zou de belas tingdienst van de overtreder genoegdoening moeten eisen. Kleine zonden tegen de wet worden afgedaan met een schikking van j ustitie. Is het de liberalen te doen om rechters zich volledig op zware criminaliteit te laten concentreren (drugshandel, gijzeling, ontvoering, moord en doodslag); het resultaat zal zijn, dat de de rechter in het strafrecht nauwelijks nog een rol speelt. Het merendeel van de za ken wordt nu al met een schikking afgedaan: handje contantje aan de bekeurende politieagent of met een gi rootje aan de officier van jus titie. Pleiten voor afdoening van nog meer strafrechtelijke zaken buiten de rechter om heeft tot gevolg dat de rechter nog maar enkele procenten van de criminele gevallen voor zich krijgt. Een zelfde ontwikkeling vindt plaats in het civielrecht bij conflicten tussen burgers onderling. Juristen van de Erasmus Universiteit hebben zich ge bogen over het verschijnsel van de rechtsprekende niet- rechter. Hun bevindingen zijn neergelegd in 'Overheidsrech- ter gepasseerd', een bundel ter gelegenheid van het 25-jarige bestaan van hun faculteit (uitgegeven door Gouda Quint in Arnhem). De bundel bevat een indrukwekkende lijst van civielrechtelijke instanties, die tussen rechter en burger staan. Een kleine opsomming: er bestaan handelskooparbitra- ge, geschillencommissies rei zen en verzekeringen, huur- commissies; instanties voor beroepschriften, sociale ze kerheid, examengeschillen, bank- en effectenbedrijf, po litie. Werkzaam zijn ook me dische tuchtcolleges, raad voor de scheepvaart, bouwge- schillencommissies, de Natio nale Ombudsman. De lijst is te lang om compleet te kun nen zijn. Henc van Maarseveen komt in de Erasmusbundel tot de bevinding: 'De oude overzich telijkheid in het bestuurs recht is verdwenen. Kon men een halve eeuw terug een een voudig onderscheid maken tussen enerzijds bestuur en anderzijds rechtspraak over het bestuur en waren er maar een handvol speciale admini stratieve rechters, sedertdien zijn zowel conflict behande lende instanties op wonder bare wijze vermenigvuldigd als administratieve rechters in vele variaties opgekweekt'. 'Er heeft zich in de verzor gingsstaat als het ware een nieuwe anarchie van instan ties, procedures en beginselen ontwikkeld, waarop intellec tueel moeilijk greep te krijgen is. Soms komt de gedachte naar boven dat we opnieuw een anarch rechtsstelsel tot ontwikkeling zien komen als er in de Republiek der Ver enigde Nederlanden in de ze ventiende en achttiende eeuw aanwijsbaar was'. De slotsom van Van Maar seveen luidt: 'De nieuwe anarchie is een feit, voorlopig onveranderbaar, wellicht ook onvermijdelijk en zij zal eer der toe dan afnemen. Mis schien hebben we daarmee de zoveelste paradox van de so ciale rechtsstaat te pakken: zij leidt zowel tot meer zeker heid, dat conflicten behande ling krijgen, als tot meer on- ordelijkheid in de behande ling ervan'. Het voordeel van al die rechtsprekende organen, oor delend over functioneren in eigen kring of oordelend over een geschil van buiten, voor een klager zijn de lage proces kosten en de betrekkelijk snelle uitspraak. Klager of gedaagde weet snel waar hij aan toe is. Voor een gewone rechter duurt het proces veel langer en zijn de kosten vele malen hoger. De gewone man stelt zich al snel tevreden met een uit spraak of een schikking. Ook al is hij het er niet mee eens, een beroep op de rechter - een altijd openblijvende moge lijkheid - laat hij gemakkelijk achterwege, omdat die waar schijnlijk toch niet tot een an der oordeel komt. Rechtspre kende organisaties, justitie en rechters worden over een kam geschoren. Klagers zullen er niet aan meewerken, dat de nieuwe anarchie van Van Maarse veen een halt wordt toegeroe pen. Dat betekent: kiezers zullen niet bij politieke par tijen aankloppfen om het tij te keren. En de politieke partijen is er alles aan gelegen, zeker in deze tijd van geldschaarste, om het recht zo goedkoop mo gelijk zijn loop te laten ne men. 'In een cultuur, waarin re gulering een hoofdtrek is', zo schrijft R. Pieterman in de Erasmusbundel, 'en in een maatschappij waarin machts verhoudingen vaag en aan voortdurende verschuiving onderhevig zijn, zal regelver- dichting onvermijdelijk zijn'. Met als gevolg, dat uiteinde lijk het verschil tussen ge wone rechter en al die tussen rechter en burger geschoven colleges verdwijnt. De anar chie compleet. Waar dit al toe leidt, weten de Erasmus-juristen niet. Ligt dat de rechtsgelijkheid er on der te lijden heeft. E. de Ko ning-De Jong rond haar bij drage aan de bundel af met: 'De verantwoordelijkheid voor de handhaving van de rechtsstaat moet terug naar de regelgever. Die dient er zich van bewust te zijn, dat het huidige beleid een stroom van wetgeving en pseudowet- geving over de samenleving uitstort, waardoor een zware wissel getrokken wordt op de legitimiteit'. De studie 'strafrecht en rechtshandhaving', die ia feite een ondersteuning is van overheidsbeleid, krijgt in het licht van de kritiek uit de Erasmus-universiteit een be denkelijke kleur. De Telders stichting geeft de eigen minis ter Korthals Altes zijn gelijl1 door de rechter voor kleine zaken indirect binten werking te willen stellen. Alle aan dacht richten op een fractie van de wetsovertredingen, ook al zijn dat in de ogen van de samenleving de ergste vor men van criminaliteit, mis kent de rechten van de 'krui meldief'. Minister Smit-Kr tra toeslag... - foto de stem/joh FN Terwille van een r volkshuisvesting l van de aftrekbare gen, zo blijkt uit de 'Bouwen aan een ni De nota is in opdraci FNV en de Bouw- en opgesteld door een or lijke commissie ondt van de Delftse hoogli semann. Vakcentrale den zullen aan de haij nota uiteindelijk het vestingsbeleid van vaststellen. FNV- Stekelenburg maak de presentatie in Dei duidelijk dat enige van de aftrekbaarhei potheekrente zeker a; komt. Door de huidige profiteren mensen hoogste inkomens en ste huizen het meest, burg noemde het ona baar dat in het jaar komstenderving als de aftrek tegen de tie gulden zal bedragen, even veel als de begrc volkshuisvesting. De nota gaat uit vais stelling 'goede en b woonruimte voor Anders dan staats.' Heerma van volkshi in zijn nota 'Van bov wonen' stelt, is er vol semann c.s. nog steeds nood in Nederland, zouden per jaar 100.0C woningen moeten w< bouwd om in elk gev kort aan woningen ni groten. De helft daar in de sociale huursec en de andere helft in sector, met de nadruk ciale koopsector. Hoge teringen in de verbet bestaande woningen ELKE KEER als Bredi Gomorra van de kle de autoriteiten ter pl het Wetenschappen (WODC) Breda (en 'een gevaarlijke stad derzoekers heten 'on getreurd', politiestat 'Breda wordt in een v Zeker, er zit veel w ten. De cijfers over geweest. Het is niet ciële criminaliteitsrap ceren over de ernst van het WODC van dat cijfers voor gere voor de Statistiek ber aangiftebereidheid bi nistratieve discipline nngsbeleid varieert. Bij de zogenoemc registreert als ze er en ondoorzichtigheic streerd worden, is d ning van de politie, wellicht beide? Korte teinaiiteitsonderzoek Bijna elke delictsoor kleine criminaliteit - oers gewogen en bs bant en Zeeland wor: aangekeken dan tegej Toch kunnen we jongste cijfers van h= worden gebagatellise niet 100 procent zij" worden vergeleken mdicatie. Zelfs als Passen - en okee, oven uithalen -, zel.c in Breda en Roosend Zolang de betrouw! uochten, zal er reeële omvang die zegt nadelige dervinden) zou d rnoeten laten maken de discutabele kunnen leggen ui net natuurlijk om. Maar als de Bredase ten onrechte gestigrr moet dat maar geh I van c eff i dan naker. Haag: onde n. Zo 1 Bredase

Krantenbank Zeeland

de Stem | 1988 | | pagina 2