FORSE KRITIEK AAN ADRES VAN BURGEMEESTER KESSEN Gedateerd verkeersplan staat ter discussie 2 weken Icuigiovert Super ConfexAMmet kleur I SUPERCONFEX POLITIERAPPORT Een op vijf Bredanaars is slachtoffer van delict ZAKENNIEUW S Zevende Stones-avond in Sas PLAATSELIJK NIEUWS Informatieavond Eikels worden Bomen .A5QESTEM VAN ZEELAND 3 WOENSDAG 28 SEPTEMBER 1988 T16 |:ERNEUZEN - De jeeuwsch-Vlaamse ge- Leenten aan de Wester- Ichelde zouden er volgens hoofdbestuurslid W. de leijer van de schippersver- niging Schuttevaer goed iandoen als zij geld be- chikbaar stellen voor ber- lingsmaatschappijen in het festerscheldebekken. Die naatschappijen moeten te vens zorg kunnen dragen voor bluswerk op de zeearm. STATIONSSTRAAT MOET WIJKEN VOOR VERLENGDE HAARMANWEG Kostelijk Gedateerd Capaciteit Stationsstraat Onderhandelen ROOSENDAAL VIERDE STUGER Diefstal Wieldoppen weg Controle Geen voorrang Sas van Gent Terneuzen Westdorpe Nieuwe directeur Mammoet Terneuzen Ranglijst SuperConfex kleurt SuperKids Schuttevaer wil blusbrigade jn onze verslaggever Het Schuttevaer-bestuurslid ziet weinig in het financieren van twee blusboten voor het directo raat-generaal Scheepvaart en Maritieme Zaken (DGSM) in Vlissingen. Burgemeester A. Kessen van Honte- nisse sprak zich vorige week, in te genstelling tot burgemeester C. Ocke- loen van Terneuzen, uit voor het steu nen van-een nog niet opgerichte - DGSM-blusbrigade. Kessen heeft volgens De Meijer 'weinig kaas gegeten van hetgeen er zich op de Westerschelde afspeelt'. „De burgemeester van Hontenisse vergelijkt bluswerk op de zeearm met het blussen van brandjes aan land. Bij een ongeluk op de weg blust de brandweer het wrak en wordt dit vervolgens door een garagebedrijf weggesleept. Op het water zit dat toch iets anders in elkaar. Het is een logi sche zaak dat na een brand aan boord van een schip een berging volgt. Wat is dan 't meest voor de hand liggend: welnu, dat de blussers gaan bergen. De DGSM is echter niet uitgerust om bergingswerk te verrichten," aldus De Meijer. Volgens het bestuurslid is het vol strekt onnodig dat DGSM in de voet sporen van de bergingsbedrijven treedt. „Ik ben het volkomen met Oe- keloen eens dat de bergers die opere ren in het Scheldebekken goed uitge rust zijn. Een rijksdienst is daar niet voor nodig, alhoewel ik het me goed kan voorstellen dat de gemeenten de particuliere bedrijven in financiële zin wat ondersteunen," vervolgde hij De Meijer is er oök voorstander van dat bepaalde brandweerlieden in Terneuzen en Vlissingen zich bekwa men in het blus- en reddingswerk op het water. „Als er in de korpsen van die steden wat gespecialiseerde brandweerlieden zijn kan dit geen kwaad. Geef ze desnoods een vaarbe wijs. In Hontenisse daarentegen is dat absoluut niet nodig, omdat daar geen bergers liggen," benadrukte hij. De Schuttevaer-voorman kan Kes- sen's uitlatingen over steun aan DGSM moeilijk plaatsen. Volgens De Meijer verloochent de WD-burge- meester zijn liberale principes. „De taken voor het blus- en bergingswerk op de Westerschelde liggen bij de ber gingsmaatschappijen. DGSM is door de privatisering van de loodsen op zoek naar nieuwe taken. Op zich be grijpelijk, maar het is weinig liberaal van Kessen om taken weg te halen bij particuliere diensten," aldus De Meij- DEZE week krijgt de ge meenteraad van Terneu zen een voorstel voorge schoteld om de mr. FJ. Haarmanweg door te trekken. Wanneer de raad het sein op groen zet om de weg te verlengen betekent dit dat er een eerste aanzet gegeven wordt voor de wijziging van het hoofdwegen- structuurnet in de Schel- destad. Na een lange pe riode van stilte wil het college van B en W van Terneuzen weer eens let terlijk aan de weg(en) gaan timmeren. Iets wat niet iedereen de gemeen tebestuurders in dank af neemt. De middenstan ders in de Axelsestraat vrezen voor verlies van nering, de schippers in Terneuzen voor het ver dwijnen van ligplaatsen en de fracties van PvdA en D66 voor nodeloze be stedingen. Door Conny van Gremberghe TERNEUZEN GROEIDE in de jaren '60 als een kind met groeistuipen. Steeds meer mensen wisten in het Zeeuws-Vlaamse land aan werk te komen en wie werkt in een streek wil ook een huis in die regio. Vandaar dat de woningbouwvereniging Ter neuzen haar woningenbe stand snel zag groeien. De ge meentebestuurders uit die tijd zagen hetzelfde gebeuren met het stadje, dat binnen vijftien jaar tijd een stad ge noemd mocht worden. Met de groei van de stad, volgens velen op een ondoor dachte manier, nam ook het verkeer toe. In de jaren '70 zag het stadsbestuur in dat het hoofdwegennet de ver keersstromen niet aan kon. Zonder veel aarzelingen werd besloten een een rondweg aan te leggen. Nu, jaren later, is het voor de verkeersdeelne mers mogelijk om vanaf rijksweg 61 rond de eigenlijke kern te rijden via de Roose velt- en Churchilllaan en de Scheldeboulevard. Langs de westelijke zijde van de stede lijke kern ontbreekt echter nog steeds die aansluiting die een ring rond Terneuzen slui tend maken kan. De woningen aan de Stationsstraat in Terneuzen moeten wijken voor de verlengde Haarmanweg, de toegangspoort tot het industriegebied van de Kanaalzone. - FOTO WIM KOOYMAN Om die reden lanceerde het college begin deze maand het voorstel om de Haarmanweg door te trekken. Een koste lijke zaak, omdat er - mede doordat er een tiental huizen gesaneerd moeten worden in de Stationsstraat - zeker zes miljoen mee gemoeid is. De plannen om de Haar manweg door te trekken zijn niet nieuw. In 1979 stelde het ingenieursbureau Haskoning op verzoek van de gemeente Terneuzen een lijvig ver keersplan voor de kern sa men, waarin ook al melding gemaakt werd van het door trekken van de Haarmanweg. Destijds ging het gemeente bestuur uit van het goed koopste alternatief. Een af damming van de Oostelijke kanaalarm met een directe aansluiting met de Schepen- dijk. De mogelijke afdam ming van de kanaalarm zette kwaad bloed bij de binnen schippers, die Terneuzen als hgplaats hebben. Fikse kri tiek werd gespuid aan het adres van R. Barbé, de toen malige wethouder en beden ker van het heilloze plan. Protestenbrieven van KNOV, de vereniging Oud Terneu zen, de ondernemersfederatie 'Groot Terneuzen', Schutte vaer en de horeca afdeling Kanaalzone vielen om de ha verklap bij het gemeentebe stuur in de bus. Veel conster natie om heel weinig. Het college zag - mede door het ontbreken van financiële middelen - af van de afdam ming en wat Schuttevaer- hoofdbestuurslid W. de Meijer destijds en ook nu nog 'een hersenschim' noemde verdween de ijskast in. De verbazing dat het plan om de Haarmanweg door te trek ken weer ontdooid werd, ver baasde De Meijer dan ook des te meer. In eerste instanties werd door Schuttevaer hard aan de bel getrokken, omdat weer gevreesd werd voor het verdwijnen van ligplaatsen bij de Terneuzense binnen stad. Een overbrugging, een afdamming of sterkers nog een overkluizing van de oostelijke kanaalarm ligt mo menteel niet in het verschiet. Wat dan wel? Alleen het doortrekken van de Haar manweg en dat ziet nu de PvdA-fractie in de Terneu zense raad absoluut niet zit ten. Volgens J. Leunis, de PvdA-woordvoerster over verkeerszaken, baseert het college zich op het verkeers plan van 1979. Een plan, dat nu mank gaat aan talloze manco's. Uit de verkeerstellingen die in '79 werden uitgevoerd kwamen de Axelsestraat en Axelse dam als voornaamste knelpunten in de wegenstruc tuur naar voren. Op die pun ten werden 10.000 auto's per dag geteld. Voornaamste pro bleem met de Axelsestraat was, en is nog steeds, dat de straat fungeert als toegangs weg voor woonweken, ver keersader voor doorgaand verkeer en winkelstraat. Om de verkeersdruk op de Axelsestraat te drukken kwamen de medewerkers van Haskoning af met alterna tieve oplossingen. De hoofd variant ging uit van een re constructie van de Axelsedam en het doortrekken van de Haarmanweg. Deze laatstge noemde verbinding zou dan de functie van de Axelse straat kunnen overnemen. Een ander alternatief ging uit van verkeersremmende func ties op de Axelsestraat, waar door het verkeer naar andere bestaande doorgaande wegen zou uitwijken. Een aanpas sing van het kruispunt Bin nen vaartweg- Schependijk zou evenwel noodzakelijk zijn. Kosten hiervan 1 miljoen piek. Om een keuze uit deze en andere varianten te maken werd door het ingenieursbu reau een model opgesteld. Met dit model werd berekend hoe het verkeersaanbod zich in de loop der jaren zou ont wikkelen. Aan de hand van het model werd vastgesteld dat de enige goede oplossing voor een re gulering van de verkeersstro men in Terneuzen het door trekken van de Haarmanweg zou kunnen zijn. Verkeersbe- perkendemaatregelen in de Axelsestraat, zo werd door de plannenmakers geconclu deerd, zou tot gevolg hebben dat er binnen de korste keren 17.000 auto's per dag door de Willem de Zwijgerlaan en over de Scheldeboulevard zouden karren. Volgens de PvdA-fractie zijn de cijfers die in 1979 ge bruikt werden volledig geda teerd. Bij de samenstelling van het model werd er van uitgaan dat over de Willem de Zwijgerlaan in 1987 tussen de 10.000 en 16.000 voertuigen zouden rijden. De laatste tel ling - in 1986 - wees echter uit dat er slechts 4700 voertuigen door de laan bolden. De capa citeit van de Oudelandseweg werd in '79 bepaald op maxi maal 17.500 voertuigen, maar in '86 reden er slechts 7200 voertuigen over die weg. De sociaal-democraten en D66-er R. Arends vinden dat ook dat dure ingrepen in de wegenstructuur in Terneuzen nu nog niet nodig zijn, omdat de capaciteit van het huidige wegennet nog lang niet wordt gehaald. Het voornaamste knelpunt is voor de twee fracties nog steeds de Axelsestraat en de Axelse Dam. „Het doortrek ken van de Haarmanweg kan door het college niet gezien worden als een losstaande zaak," aldus de beide woord voerders. Tijdens de raadsvergade ring deze week zal dan ook nadrukkelijk gesteld worden dat pas met de doortrekking van de Haarmanweg akkoord kan worden gegaan als eerst een evaluatie plaatsvindt van het verouderde verkeersplan. De fracties beschuldigden twee weken geleden het col lege ervan geen totaalvisie op verkeersgebied, laat staan een bouwkundige visie voor het gebied tussen Kerkhof laan en Oostelijke Kana alarm, op na te houden. Wethouder W. Gosselaar (openbare werken) vindt die beschuldiging nogal ver gaan. „Kijk," zo stelde hij dinsdag, „bij de vaststelling van het verkeersplan in 1979 heeft iedereen in de raad ingestemd met een fasegewijze aanpak van de verkeersperikelen. Dat voorgestane beleid is nooit gewijzigd. Wij realise ren ons dat we het doortrek ken van de Haarmanweg niet los kunnen zien van de pro blemen op de Axelse Dam en in de Axelsestraat. We willen de reconstructie van de Schuttershofweg en de Axelse dam dan ook direct na het doortrekken van de Haar manweg aanpakken. Binnen welk tijdbestek? Begin 1990 de Schuttershofweg en eind '90, begin '91 de Axelse Dam." De oppositie tegen het verlen gen van de Haarmanweg ten spijt, het college gaat gewoon door met de voorbereidende werkzaamheden. „Op dit mo ment zijn we bezig te onder handelen met tien bewoners van de Stationsstraat om hun woningen over te nemen. Die huizen zullen voor dit project moeten wijken," aldus Gosse laar. SAS VAN GENT - Voor het zevende achtereenvolgende jaar houdt 'De Trip bv' een Rolling Stones avond in café De Watergeus in Sas van Gent opzaterdag 1 oktober. Die dag is de verkiezing van de Stones Fan 1988 het hoogtepunt van het evenement. Daarnaast is er een geluidskwis met muziek en een disco. De avond is in 1982 ontstaan nadat een aantal fervente fans de concerten van hun idolen in Rotterdam bezochten. Ronald Mö- ring, Herman van Dorst en Theo Sarneel kregen het idee om met een bus naar een concert in het Duitse Keulen te gaan. 'De Trip bv' was daarmee geboren en de reis werd een succes. Als reactie op de concerten volgde in september 1982 de eerst Rolling Stones avond. De avond begint om 20.00 uur en is vrij toegankelijk voor ieder een. DEN HAAG - Eén op de vijf Bredanaars is in 1987, statis tisch gezien, het slachtoffer geworden van een delict. Dat blijkt uit een onderzoek van het Wetenschappelijk Onder- zoeks- en Documentatie Centrum (WODC) van het minis terie van Justitie, verricht aan de hand van cijfers van CBS. kingsnorm komt dat neer op 10.384 delicten per 100.000 inwo ners. De geregistreerde crimi naliteit steeg daar vanaf 1980 met 144 procent. Daarmee komt Roosendaal op een vierde plaats, achter Breda, Alphen aan den Rijn (147 procent) en Helmond (145 procent). Uit dat onderzoek komt naar voren dat in Breda van alle grote Nederlandse gemeenten in 1987 relatief gezien het meeste aantal delicten, varië rend van grafitti tot moord- en doodslag, is gepleegd. In totaal werden in Breda 22.861 delicten geregistreerd, hetgeen neer komt op 19.211 delicten per 100.000 inwoners. Het lande lijke gemiddelde is 9066 delic ten. MIDDELBURG - Bij een ju welierszaak aan de Lange Geere in Middelburg zijn gis termiddag tussen 14.00 en 15.00 uur uit de etalage elf gouden herenringen gestolen, waarde 4000 gulden. De vi- trine is van binnen uit de Beelden zaak geopend. Hoe dat kon gebeuren is niet duidelijk. Volgens de eigenaar was deze op slot. APK-keuring te hebben. Twee bestuurders droegen geen gordel en drie hadden zich niet verzekerd. Een auto bleek niet de juiste belasting voor zijn auto betaald te heb ben. TERNEUZEN - In de nacht van maandag op dinsdag zijn op vijf plaatsen in Terneuzen de wieldoppen van evenzo veel geparkeerd staan de per sonenauto's afgehaald. OOSTBURG - In het kader van de 25 procent verkeersac- tie is wederom een controle gehouden. Bij deze controle bleken twee auto's geen OOSTBURG - Bij de firma B. zijn twee beelden ter waarde van ƒ3600 gestolen. Deze beeldjes stonden in een glazen kast die normaal op slot is, doch de eigenaar was dit keer vergeten de sleutel van het slot te halen. BRESKENS - Op de kruising Molenwater-Gistelkerke ver leende een personenauto be stuurd door LD. uit Knokke geen voorrang aan een brom fietser MM. uit Schoondijke. De bromfietser kwam te val len en werd gewond naar het ziekenhuis in Oostburg over gebracht. VOLKSDANSEN - Liefheb bers van volksdansen kunnen een cursus volgen bij de volksdansvereniging 'De Grutmoole'. Woensdag 5 ok tober gaat de cursus 'volks dansen voor beginners' van start. De lessen worden gege ven in cultureel centrum De Speye op woensdag van 20.00 tot 22.00 uur. BOEKVERKOOP - De biblio theek in Sas van Gent ver koopt vrijdagavond 30 sep tember afgeschreven boeken. Belangstellenden kunnen van 13.30 tot 20.00 uur voor een eventuele aankoop terecht. BAZAR - Handwerkclub Vlooswijk houdt woensdag middag 5 oktober een bazar en rommelmarkt in het flat gebouw Vlooswijk. De feeste lijkheden beginnen om 14.00 DARTS - Dartsclub De Gra vin hield de eerste wedstrijd van het nieuwe seizoen. Hier aan namen 42 personen deel. Uitslag heren: 1. Arjan Jan sen, Terneuzen; 2. John Beggs, Westdorpe; 3. Ruud Meyer, Terneuzen; hoogste uitworp: Chris Oudshoorn 153 punten. Dames: 1. Marga Boot, Terneuzen; 2. Lynn Hall, Sluiskil; 3. Laura Pac- quet, Boekhoute; hoogste uit worp: Lisa Hall met 46 pun ten. De volgende wedstrijd is zondag 16 oktober. TERNEUZEN - Met ingang van 1 oktober is J. Karreman benoemd tot directeur van het kantoor Terneuzen van Mammoet Transport. Hij volgt hiermee M. Vreugde op, die sinds 1968 leiding aan deze vestiging gaf. In verband met gezondheidsproblemen is Vreugde een meer passende functie aangeboden elders in de organisatie van Mammoet. Donderdag 29 september neemt de familie Vreugde af scheid van de relaties, vrien den en bekenden tijdens een receptie in 't Vijverhof in Terneuzen. Tevens kan men dan kennismaken met Karre man. De bijeenkomst is van 16.00-18.00 uur. Breda kende ook de grootste stijging van het aantal delicten sinds 1980. Het aantal geregi streerde overtredingen steeg met 214 procent. De stijging van de criminaliteit deed zich vooral voor in 1984 (2700 delic ten per 100.000 inwoners meer) en in 1987 (een stijging van 2800 delicten). Op de criminaliteits-rang- lijst, waarop de 53 Nederlandse gemeenten met meer dan 50.000 inwoners voorkomen, neemt Roosendaal de zeventiende plaats in. In 1987 werden daar 6023 delicten gepleegd; terug gevoerd naar de door de onder zoekers gehanteerde vergelij- Van onze correspondent WESTDORPE - Onder het motto; 'Fan fare Eikels Worden Bomen, daar zit mu ziek in', is de vereniging een actie gestart voor het werven van nieuwe spelende le den. Tevens wil het daarmee de geruch ten ontzenuwen dat het slecht zou gaan met de vereniging. Sinds het honderdjarig bestaan vna de fan fare vijf jaar geleden, is men al twee keer op concours gweest en niet zonder succes. Een eerste en een tweede plaats werden be haald. Wat wel het grootste probleem is, is het aantal spelende leden. Vooral in de melo die- en de ritme-sectie, wat nogal problemen oplevert als de fanfare de straat op moet. Mo menteel beoefenen zo'n twintig muzikanten hun hobby bij de fanfare. Om voor dit pro bleem een oplossing te vinden is er donderdag 29 september een voorlichtingsavond in zaal Concordia. Geïnteresseerden worden dan in de gelegenheid gesteld vragen te stellen om trent de opleiding voor het bespelen van mu ziekinstrumenten, die begin oktober van start gaat. Speciaal voor de opleiding heeft men een gediplomeerd lerares in de persoon van G. Léfebure aangetrokken. Zij is lerares aan de muziekschool te Zelzate en zal de opleiding in de riet-instrumenten (klarinet, sax, fluit) voor haar rekening nemen. De dirigent van de fanfare, H. Mulder, zal de opleiding voor de koper- en slagwerkinstrumenten op zich nemen, uiteraard zijn ook mensen die al een instrument bespelen en interesse hebben voor de fanfare, op de avond welkom. De voorlich ting begint om 19.30 uur. (ADVERTENTIE) Van 27 september tot en met 8 oktober is het feest bij SuperConfex. Twee weken lang staat onze winkel in het teken van uw SuperKids. Ondeugende, slimme, handige of onvoorstelbare SuperKids: ze zijn allemaal van harte welkom. We zorgen dat ze hun ogen niet geloven. Een Superkollektie voor peuters, kleuters en tieners, flitsende sfeer en turbo aanbiedingen. BERGEN OP ZOOM V. Konijnenburgweg 47-49-51 ETTEN-LEUR Anna van Berchemlaan 1 (t.o. Winkelcentrum)

Krantenbank Zeeland

de Stem | 1988 | | pagina 15