FORSE KRITIEK AAN ADRES VAN BURGEMEESTER KESSEN
Gedateerd verkeersplan staat ter discussie
2 weken Icuigiovert
Super ConfexAMmet kleur I
SUPERCONFEX
POLITIERAPPORT
Een op vijf Bredanaars
is slachtoffer van delict
ZAKENNIEUW S
Zevende Stones-avond in Sas
PLAATSELIJK NIEUWS
Informatieavond Eikels worden Bomen
.A5QESTEM VAN ZEELAND 3 WOENSDAG 28 SEPTEMBER 1988
T16
|:ERNEUZEN - De
jeeuwsch-Vlaamse ge-
Leenten aan de Wester-
Ichelde zouden er volgens
hoofdbestuurslid W. de
leijer van de schippersver-
niging Schuttevaer goed
iandoen als zij geld be-
chikbaar stellen voor ber-
lingsmaatschappijen in het
festerscheldebekken. Die
naatschappijen moeten te
vens zorg kunnen dragen
voor bluswerk op de zeearm.
STATIONSSTRAAT MOET WIJKEN VOOR VERLENGDE HAARMANWEG
Kostelijk
Gedateerd
Capaciteit
Stationsstraat
Onderhandelen
ROOSENDAAL VIERDE STUGER
Diefstal
Wieldoppen weg
Controle
Geen voorrang
Sas van Gent
Terneuzen
Westdorpe
Nieuwe directeur
Mammoet Terneuzen
Ranglijst
SuperConfex kleurt SuperKids
Schuttevaer wil blusbrigade
jn onze verslaggever
Het Schuttevaer-bestuurslid ziet
weinig in het financieren van
twee blusboten voor het directo
raat-generaal Scheepvaart en
Maritieme Zaken (DGSM) in
Vlissingen.
Burgemeester A. Kessen van Honte-
nisse sprak zich vorige week, in te
genstelling tot burgemeester C. Ocke-
loen van Terneuzen, uit voor het steu
nen van-een nog niet opgerichte -
DGSM-blusbrigade.
Kessen heeft volgens De Meijer
'weinig kaas gegeten van hetgeen er
zich op de Westerschelde afspeelt'.
„De burgemeester van Hontenisse
vergelijkt bluswerk op de zeearm met
het blussen van brandjes aan land.
Bij een ongeluk op de weg blust de
brandweer het wrak en wordt dit
vervolgens door een garagebedrijf
weggesleept. Op het water zit dat toch
iets anders in elkaar. Het is een logi
sche zaak dat na een brand aan boord
van een schip een berging volgt. Wat
is dan 't meest voor de hand liggend:
welnu, dat de blussers gaan bergen.
De DGSM is echter niet uitgerust om
bergingswerk te verrichten," aldus
De Meijer.
Volgens het bestuurslid is het vol
strekt onnodig dat DGSM in de voet
sporen van de bergingsbedrijven
treedt. „Ik ben het volkomen met Oe-
keloen eens dat de bergers die opere
ren in het Scheldebekken goed uitge
rust zijn. Een rijksdienst is daar niet
voor nodig, alhoewel ik het me goed
kan voorstellen dat de gemeenten de
particuliere bedrijven in financiële
zin wat ondersteunen," vervolgde hij
De Meijer is er oök voorstander van
dat bepaalde brandweerlieden in
Terneuzen en Vlissingen zich bekwa
men in het blus- en reddingswerk op
het water. „Als er in de korpsen van
die steden wat gespecialiseerde
brandweerlieden zijn kan dit geen
kwaad. Geef ze desnoods een vaarbe
wijs. In Hontenisse daarentegen is dat
absoluut niet nodig, omdat daar geen
bergers liggen," benadrukte hij.
De Schuttevaer-voorman kan Kes-
sen's uitlatingen over steun aan
DGSM moeilijk plaatsen. Volgens De
Meijer verloochent de WD-burge-
meester zijn liberale principes. „De
taken voor het blus- en bergingswerk
op de Westerschelde liggen bij de ber
gingsmaatschappijen. DGSM is door
de privatisering van de loodsen op
zoek naar nieuwe taken. Op zich be
grijpelijk, maar het is weinig liberaal
van Kessen om taken weg te halen bij
particuliere diensten," aldus De Meij-
DEZE week krijgt de ge
meenteraad van Terneu
zen een voorstel voorge
schoteld om de mr. FJ.
Haarmanweg door te
trekken. Wanneer de
raad het sein op groen zet
om de weg te verlengen
betekent dit dat er een
eerste aanzet gegeven
wordt voor de wijziging
van het hoofdwegen-
structuurnet in de Schel-
destad. Na een lange pe
riode van stilte wil het
college van B en W van
Terneuzen weer eens let
terlijk aan de weg(en)
gaan timmeren. Iets wat
niet iedereen de gemeen
tebestuurders in dank af
neemt. De middenstan
ders in de Axelsestraat
vrezen voor verlies van
nering, de schippers in
Terneuzen voor het ver
dwijnen van ligplaatsen
en de fracties van PvdA
en D66 voor nodeloze be
stedingen.
Door
Conny van Gremberghe
TERNEUZEN GROEIDE in
de jaren '60 als een kind met
groeistuipen. Steeds meer
mensen wisten in het
Zeeuws-Vlaamse land aan
werk te komen en wie werkt
in een streek wil ook een huis
in die regio. Vandaar dat de
woningbouwvereniging Ter
neuzen haar woningenbe
stand snel zag groeien. De ge
meentebestuurders uit die
tijd zagen hetzelfde gebeuren
met het stadje, dat binnen
vijftien jaar tijd een stad ge
noemd mocht worden.
Met de groei van de stad,
volgens velen op een ondoor
dachte manier, nam ook het
verkeer toe. In de jaren '70
zag het stadsbestuur in dat
het hoofdwegennet de ver
keersstromen niet aan kon.
Zonder veel aarzelingen werd
besloten een een rondweg aan
te leggen. Nu, jaren later, is
het voor de verkeersdeelne
mers mogelijk om vanaf
rijksweg 61 rond de eigenlijke
kern te rijden via de Roose
velt- en Churchilllaan en de
Scheldeboulevard. Langs de
westelijke zijde van de stede
lijke kern ontbreekt echter
nog steeds die aansluiting die
een ring rond Terneuzen slui
tend maken kan.
De woningen aan de Stationsstraat in Terneuzen moeten wijken voor de verlengde
Haarmanweg, de toegangspoort tot het industriegebied van de Kanaalzone.
- FOTO WIM KOOYMAN
Om die reden lanceerde het
college begin deze maand het
voorstel om de Haarmanweg
door te trekken. Een koste
lijke zaak, omdat er - mede
doordat er een tiental huizen
gesaneerd moeten worden in
de Stationsstraat - zeker zes
miljoen mee gemoeid is.
De plannen om de Haar
manweg door te trekken zijn
niet nieuw. In 1979 stelde het
ingenieursbureau Haskoning
op verzoek van de gemeente
Terneuzen een lijvig ver
keersplan voor de kern sa
men, waarin ook al melding
gemaakt werd van het door
trekken van de Haarmanweg.
Destijds ging het gemeente
bestuur uit van het goed
koopste alternatief. Een af
damming van de Oostelijke
kanaalarm met een directe
aansluiting met de Schepen-
dijk. De mogelijke afdam
ming van de kanaalarm zette
kwaad bloed bij de binnen
schippers, die Terneuzen als
hgplaats hebben. Fikse kri
tiek werd gespuid aan het
adres van R. Barbé, de toen
malige wethouder en beden
ker van het heilloze plan.
Protestenbrieven van KNOV,
de vereniging Oud Terneu
zen, de ondernemersfederatie
'Groot Terneuzen', Schutte
vaer en de horeca afdeling
Kanaalzone vielen om de ha
verklap bij het gemeentebe
stuur in de bus. Veel conster
natie om heel weinig.
Het college zag - mede door
het ontbreken van financiële
middelen - af van de afdam
ming en wat Schuttevaer-
hoofdbestuurslid W. de
Meijer destijds en ook nu nog
'een hersenschim' noemde
verdween de ijskast in.
De verbazing dat het plan om
de Haarmanweg door te trek
ken weer ontdooid werd, ver
baasde De Meijer dan ook des
te meer. In eerste instanties
werd door Schuttevaer hard
aan de bel getrokken, omdat
weer gevreesd werd voor het
verdwijnen van ligplaatsen
bij de Terneuzense binnen
stad. Een overbrugging, een
afdamming of sterkers nog
een overkluizing van de
oostelijke kanaalarm ligt mo
menteel niet in het verschiet.
Wat dan wel? Alleen het
doortrekken van de Haar
manweg en dat ziet nu de
PvdA-fractie in de Terneu
zense raad absoluut niet zit
ten.
Volgens J. Leunis, de
PvdA-woordvoerster over
verkeerszaken, baseert het
college zich op het verkeers
plan van 1979. Een plan, dat
nu mank gaat aan talloze
manco's.
Uit de verkeerstellingen die
in '79 werden uitgevoerd
kwamen de Axelsestraat en
Axelse dam als voornaamste
knelpunten in de wegenstruc
tuur naar voren. Op die pun
ten werden 10.000 auto's per
dag geteld. Voornaamste pro
bleem met de Axelsestraat
was, en is nog steeds, dat de
straat fungeert als toegangs
weg voor woonweken, ver
keersader voor doorgaand
verkeer en winkelstraat.
Om de verkeersdruk op de
Axelsestraat te drukken
kwamen de medewerkers van
Haskoning af met alterna
tieve oplossingen. De hoofd
variant ging uit van een re
constructie van de Axelsedam
en het doortrekken van de
Haarmanweg. Deze laatstge
noemde verbinding zou dan
de functie van de Axelse
straat kunnen overnemen.
Een ander alternatief ging uit
van verkeersremmende func
ties op de Axelsestraat, waar
door het verkeer naar andere
bestaande doorgaande wegen
zou uitwijken. Een aanpas
sing van het kruispunt Bin
nen vaartweg- Schependijk
zou evenwel noodzakelijk
zijn. Kosten hiervan 1 miljoen
piek.
Om een keuze uit deze en
andere varianten te maken
werd door het ingenieursbu
reau een model opgesteld.
Met dit model werd berekend
hoe het verkeersaanbod zich
in de loop der jaren zou ont
wikkelen.
Aan de hand van het model
werd vastgesteld dat de enige
goede oplossing voor een re
gulering van de verkeersstro
men in Terneuzen het door
trekken van de Haarmanweg
zou kunnen zijn. Verkeersbe-
perkendemaatregelen in de
Axelsestraat, zo werd door de
plannenmakers geconclu
deerd, zou tot gevolg hebben
dat er binnen de korste keren
17.000 auto's per dag door de
Willem de Zwijgerlaan en
over de Scheldeboulevard
zouden karren.
Volgens de PvdA-fractie
zijn de cijfers die in 1979 ge
bruikt werden volledig geda
teerd. Bij de samenstelling
van het model werd er van
uitgaan dat over de Willem
de Zwijgerlaan in 1987 tussen
de 10.000 en 16.000 voertuigen
zouden rijden. De laatste tel
ling - in 1986 - wees echter uit
dat er slechts 4700 voertuigen
door de laan bolden. De capa
citeit van de Oudelandseweg
werd in '79 bepaald op maxi
maal 17.500 voertuigen, maar
in '86 reden er slechts 7200
voertuigen over die weg.
De sociaal-democraten en
D66-er R. Arends vinden dat
ook dat dure ingrepen in de
wegenstructuur in Terneuzen
nu nog niet nodig zijn, omdat
de capaciteit van het huidige
wegennet nog lang niet wordt
gehaald.
Het voornaamste knelpunt
is voor de twee fracties nog
steeds de Axelsestraat en de
Axelse Dam. „Het doortrek
ken van de Haarmanweg kan
door het college niet gezien
worden als een losstaande
zaak," aldus de beide woord
voerders.
Tijdens de raadsvergade
ring deze week zal dan ook
nadrukkelijk gesteld worden
dat pas met de doortrekking
van de Haarmanweg akkoord
kan worden gegaan als eerst
een evaluatie plaatsvindt van
het verouderde verkeersplan.
De fracties beschuldigden
twee weken geleden het col
lege ervan geen totaalvisie op
verkeersgebied, laat staan
een bouwkundige visie voor
het gebied tussen Kerkhof
laan en Oostelijke Kana
alarm, op na te houden.
Wethouder W. Gosselaar
(openbare werken) vindt die
beschuldiging nogal ver gaan.
„Kijk," zo stelde hij dinsdag,
„bij de vaststelling van het
verkeersplan in 1979 heeft
iedereen in de raad ingestemd
met een fasegewijze aanpak
van de verkeersperikelen.
Dat voorgestane beleid is
nooit gewijzigd. Wij realise
ren ons dat we het doortrek
ken van de Haarmanweg niet
los kunnen zien van de pro
blemen op de Axelse Dam en
in de Axelsestraat. We willen
de reconstructie van de
Schuttershofweg en de
Axelse dam dan ook direct na
het doortrekken van de Haar
manweg aanpakken. Binnen
welk tijdbestek? Begin 1990
de Schuttershofweg en eind
'90, begin '91 de Axelse Dam."
De oppositie tegen het verlen
gen van de Haarmanweg ten
spijt, het college gaat gewoon
door met de voorbereidende
werkzaamheden. „Op dit mo
ment zijn we bezig te onder
handelen met tien bewoners
van de Stationsstraat om hun
woningen over te nemen. Die
huizen zullen voor dit project
moeten wijken," aldus Gosse
laar.
SAS VAN GENT - Voor het zevende achtereenvolgende
jaar houdt 'De Trip bv' een Rolling Stones avond in café De
Watergeus in Sas van Gent opzaterdag 1 oktober.
Die dag is de verkiezing van de Stones Fan 1988 het hoogtepunt
van het evenement. Daarnaast is er een geluidskwis met muziek
en een disco.
De avond is in 1982 ontstaan nadat een aantal fervente fans de
concerten van hun idolen in Rotterdam bezochten. Ronald Mö-
ring, Herman van Dorst en Theo Sarneel kregen het idee om met
een bus naar een concert in het Duitse Keulen te gaan. 'De Trip
bv' was daarmee geboren en de reis werd een succes. Als reactie
op de concerten volgde in september 1982 de eerst Rolling Stones
avond.
De avond begint om 20.00 uur en is vrij toegankelijk voor ieder
een.
DEN HAAG - Eén op de vijf Bredanaars is in 1987, statis
tisch gezien, het slachtoffer geworden van een delict. Dat
blijkt uit een onderzoek van het Wetenschappelijk Onder-
zoeks- en Documentatie Centrum (WODC) van het minis
terie van Justitie, verricht aan de hand van cijfers van
CBS.
kingsnorm komt dat neer op
10.384 delicten per 100.000 inwo
ners. De geregistreerde crimi
naliteit steeg daar vanaf 1980
met 144 procent. Daarmee komt
Roosendaal op een vierde
plaats, achter Breda, Alphen
aan den Rijn (147 procent) en
Helmond (145 procent).
Uit dat onderzoek komt naar
voren dat in Breda van alle
grote Nederlandse gemeenten
in 1987 relatief gezien het
meeste aantal delicten, varië
rend van grafitti tot moord- en
doodslag, is gepleegd. In totaal
werden in Breda 22.861 delicten
geregistreerd, hetgeen neer
komt op 19.211 delicten per
100.000 inwoners. Het lande
lijke gemiddelde is 9066 delic
ten.
MIDDELBURG - Bij een ju
welierszaak aan de Lange
Geere in Middelburg zijn gis
termiddag tussen 14.00 en
15.00 uur uit de etalage elf
gouden herenringen gestolen,
waarde 4000 gulden. De vi-
trine is van binnen uit de Beelden
zaak geopend. Hoe dat kon
gebeuren is niet duidelijk.
Volgens de eigenaar was deze
op slot.
APK-keuring te hebben.
Twee bestuurders droegen
geen gordel en drie hadden
zich niet verzekerd. Een auto
bleek niet de juiste belasting
voor zijn auto betaald te heb
ben.
TERNEUZEN - In de nacht
van maandag op dinsdag zijn
op vijf plaatsen in Terneuzen
de wieldoppen van evenzo
veel geparkeerd staan de per
sonenauto's afgehaald.
OOSTBURG - In het kader
van de 25 procent verkeersac-
tie is wederom een controle
gehouden. Bij deze controle
bleken twee auto's geen
OOSTBURG - Bij de firma B.
zijn twee beelden ter waarde
van ƒ3600 gestolen. Deze
beeldjes stonden in een glazen
kast die normaal op slot is,
doch de eigenaar was dit keer
vergeten de sleutel van het
slot te halen.
BRESKENS - Op de kruising
Molenwater-Gistelkerke ver
leende een personenauto be
stuurd door LD. uit Knokke
geen voorrang aan een brom
fietser MM. uit Schoondijke.
De bromfietser kwam te val
len en werd gewond naar het
ziekenhuis in Oostburg over
gebracht.
VOLKSDANSEN - Liefheb
bers van volksdansen kunnen
een cursus volgen bij de
volksdansvereniging 'De
Grutmoole'. Woensdag 5 ok
tober gaat de cursus 'volks
dansen voor beginners' van
start. De lessen worden gege
ven in cultureel centrum De
Speye op woensdag van 20.00
tot 22.00 uur.
BOEKVERKOOP - De biblio
theek in Sas van Gent ver
koopt vrijdagavond 30 sep
tember afgeschreven boeken.
Belangstellenden kunnen van
13.30 tot 20.00 uur voor een
eventuele aankoop terecht.
BAZAR - Handwerkclub
Vlooswijk houdt woensdag
middag 5 oktober een bazar
en rommelmarkt in het flat
gebouw Vlooswijk. De feeste
lijkheden beginnen om 14.00
DARTS - Dartsclub De Gra
vin hield de eerste wedstrijd
van het nieuwe seizoen. Hier
aan namen 42 personen deel.
Uitslag heren: 1. Arjan Jan
sen, Terneuzen; 2. John
Beggs, Westdorpe; 3. Ruud
Meyer, Terneuzen; hoogste
uitworp: Chris Oudshoorn 153
punten. Dames: 1. Marga
Boot, Terneuzen; 2. Lynn
Hall, Sluiskil; 3. Laura Pac-
quet, Boekhoute; hoogste uit
worp: Lisa Hall met 46 pun
ten. De volgende wedstrijd is
zondag 16 oktober.
TERNEUZEN - Met ingang
van 1 oktober is J. Karreman
benoemd tot directeur van
het kantoor Terneuzen van
Mammoet Transport. Hij
volgt hiermee M. Vreugde op,
die sinds 1968 leiding aan deze
vestiging gaf. In verband met
gezondheidsproblemen is
Vreugde een meer passende
functie aangeboden elders in
de organisatie van Mammoet.
Donderdag 29 september
neemt de familie Vreugde af
scheid van de relaties, vrien
den en bekenden tijdens een
receptie in 't Vijverhof in
Terneuzen. Tevens kan men
dan kennismaken met Karre
man. De bijeenkomst is van
16.00-18.00 uur.
Breda kende ook de grootste
stijging van het aantal delicten
sinds 1980. Het aantal geregi
streerde overtredingen steeg
met 214 procent. De stijging
van de criminaliteit deed zich
vooral voor in 1984 (2700 delic
ten per 100.000 inwoners meer)
en in 1987 (een stijging van 2800
delicten).
Op de criminaliteits-rang-
lijst, waarop de 53 Nederlandse
gemeenten met meer dan 50.000
inwoners voorkomen, neemt
Roosendaal de zeventiende
plaats in. In 1987 werden daar
6023 delicten gepleegd; terug
gevoerd naar de door de onder
zoekers gehanteerde vergelij-
Van onze correspondent
WESTDORPE - Onder het motto; 'Fan
fare Eikels Worden Bomen, daar zit mu
ziek in', is de vereniging een actie gestart
voor het werven van nieuwe spelende le
den. Tevens wil het daarmee de geruch
ten ontzenuwen dat het slecht zou gaan
met de vereniging.
Sinds het honderdjarig bestaan vna de fan
fare vijf jaar geleden, is men al twee keer op
concours gweest en niet zonder succes.
Een eerste en een tweede plaats werden be
haald. Wat wel het grootste probleem is, is
het aantal spelende leden. Vooral in de melo
die- en de ritme-sectie, wat nogal problemen
oplevert als de fanfare de straat op moet. Mo
menteel beoefenen zo'n twintig muzikanten
hun hobby bij de fanfare. Om voor dit pro
bleem een oplossing te vinden is er donderdag
29 september een voorlichtingsavond in zaal
Concordia. Geïnteresseerden worden dan in
de gelegenheid gesteld vragen te stellen om
trent de opleiding voor het bespelen van mu
ziekinstrumenten, die begin oktober van start
gaat.
Speciaal voor de opleiding heeft men een
gediplomeerd lerares in de persoon van G.
Léfebure aangetrokken. Zij is lerares aan de
muziekschool te Zelzate en zal de opleiding in
de riet-instrumenten (klarinet, sax, fluit)
voor haar rekening nemen. De dirigent van
de fanfare, H. Mulder, zal de opleiding voor
de koper- en slagwerkinstrumenten op zich
nemen, uiteraard zijn ook mensen die al een
instrument bespelen en interesse hebben voor
de fanfare, op de avond welkom. De voorlich
ting begint om 19.30 uur.
(ADVERTENTIE)
Van 27 september tot en met 8 oktober is het feest bij SuperConfex.
Twee weken lang staat onze winkel in het teken van uw SuperKids.
Ondeugende, slimme, handige of onvoorstelbare SuperKids:
ze zijn allemaal van harte welkom.
We zorgen dat ze hun ogen niet geloven.
Een Superkollektie voor peuters, kleuters en tieners, flitsende sfeer en
turbo aanbiedingen.
BERGEN OP ZOOM V. Konijnenburgweg 47-49-51 ETTEN-LEUR Anna van Berchemlaan 1 (t.o. Winkelcentrum)